⭕️استحکام درونی نظام اسلامی و ملّت ایران، ناشی از «ایمان» است
🔹یکی از مهمترین نقاط قوّت ملّت ایران و جامعهی اسلامی ما این است که «بنیهی درونی جامعهی اسلامی» ما «قوی» و «مستحکم» است؛ روی این فکر کنید؛ این خیلی مهم است؛ استحکام بنیهی درونی نظام اسلامی و ملّت ایران... این استحکام بنیهی نظام اسلامی، این قوّت بنیهی نظام اسلامی، استحکام درونی نظام اسلامی و ملّت ایران، ناشی از #ایمان است.
🔹مردم ایران مردم مؤمنی هستند؛ حتّی آن کسانی که ممکن است به چشم به نظر برسد که به بعضی از احکام اسلامی پایبندی درستی ندارند، ایمان قلبیشان خوب است؛ به خدا ایمان دارند، به دین ایمان دارند، به قرآن ایمان دارند، به ائمّهی هدیٰ ایمان دارند؛ مردم باایمانی هستند. «ملّت ایران باایمان است»، با عزّت نفس است، با اعتماد به نفس است؛ اینها موجب شده است که ساخت درونی ملّت ایران و نظام اسلامی استحکام پیدا کند.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خانواده و استحکام پایه های دینی (بخش اول)
🔹میتوان با عبور از لایههای ظاهریِ هر عضو از «خانواده»، وارد لایههای عمیقتر دل و جان او شد و در گرایشات او تأثیر گذاشت و ترویج و تبلیغ ارتباط با خدا و همچنین دل سپردن به آموزه های دینی را به بهترین شکل ممکن در وجود او نهادینه کرد. برای ترویج دین در دل اعضای خانواده باید به سراغ دل او رفت و آن را به تسخیر در آورد. پیشرفت هر جامعهای بسته به توجه ویژه به کانون خانواده است، فرقی هم نمیکند که این پیشرفت مادی باشد یا معنوی، در هر صورت وجود «خانواده» و استحکام این نهاد مقدس زمینهساز بسیاری از پیشرفتهاست. وقتی به انسان های موفق در جامعه نگاه میاندازیم، حتماً در اکثر موارد، پشتوانه این موفقیت را باید در داشتن «خانوادهای سالم و منسجم» بیابیم.
🔹رهبر معظم انقلاب در این باره میفرماید: «مسئله خانواده»، مسئله بسیار مهمى است؛ پایه اصلى در جامعه است، سلول اصلى در جامعه است... «جامعه اسلامى»، بدون بهرهمندى کشور از نهاد خانواده سالم، سرزنده و بانشاط، اصلاً امکان ندارد پیشرفت کند؛ به خصوص در زمینه هاى فرهنگى و البته در زمینههاى غیر فرهنگى، بدون خانواده هاى خوب، امکان پیشرفت نیست؛ پس «خانواده» لازم است. حالا نقض نشود که شما میگویید در غرب خانواده نیست، پیشرفت هم هست. آنچه که امروز در ویرانى بنیاد خانواده در غرب روز به روز بیشتر دارد نمودارهایش ظاهر میشود، اینها اثرش را خواهد بخشید؛ هیچ عجلهاى نباید داشت. حوادث جهانى و حوادث تاریخى اینجور نیست که زودبازده و زوداثر باشد؛ اینها بتدریج اثر خواهد گذاشت؛ کما اینکه تا حالا هم اثر گذاشته. آن روزى که غرب به این پیشرفتها دست پیدا کرد، در آنجا هنوز خانواده سر جاى خودش بود». [۱]
🔹اگر تأثیر «خانواده» در پیشرفت مادی و معنوی تک تک انسانها که موجب تعالی روزافزون جامعه نیز میشود، به این میزان حیاتی باشد، حفظ این کانون از اوجب واجبات است. حفظ نظام خانواده به فراهم کردن شرایطی بستگی دارد که آن محیط را به محیطی همراه با آرامش، نشاط، سلامت مادی و معنوی مبدل سازد. در تعالیم دینی، «ارتباط با خدا»، راه ایجاد آرامش معنوی، نشاط حقیقی و رضایت از زندگی معرفی شده است، و در این باره تعالیم زیادی، خصوصاً در حوزه «خانواده» وجود دارد، تا خانواده با رنگ و بوی خدایی استحکام هر چه بیشتری پیدا کند. خداوند رحمان در «قرآن کریم» به صراحت درباره زندگی کسانی که از او دوری کردهاند سخن میگوید و میفرماید: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ؛ [طه، ۱۲۴] و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور میکنیم». #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] بیانات مقام معظم رهبری در سومین نشست اندیشههای راهبردی با موضوع زن و خانواده، ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
نویسنده: مصطفی راهی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#خانواده
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام سجاد عليه السلام:
🔸«حَقُّ اللِّسانِ اِكْرامُهُ عَنِ الْخَنى وَ تَعْويدُهُ الْخَيْرَ وَ تَرْكُ الْفُضولِ الَّتى لا فائِدَةَ لَها وَ الْبِرُّ بِالنّاسِ وَ حُسْنُ الْقَوْلِ فيهِمْ«؛
🔹#حق_زبان، احترام گذاشتن به آن با #ترك_زشتگويى، عادت دادنش به #خوبى، #تركگفتاربىفايده، و #نيكى به #مردم و #خوشگويى درباره آنان است.
📕بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۲۸۶، ح ۴۱
#امام_سجاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️شکست قدرت های مادی در برابر نیروی خدایی
🔹یک جلوه #ایمان این سد بزرگ را شکست و #دست_اجانب را، قدرت های بزرگ را، کوتاه کرد. #ایمان بود که در #صدر_اسلام دو #امپراتوری_بزرگ را کوبید در هم؛ و الّا #قدرت_مادی نبود در کار. در #جنگ_روم طلیعه جنگجویان روم شصت هزار بودند، و تمام #جمعیت_مسلمین سی هزار نفر بودند، و پشت سر آن طلیعه هفتصد هزار نفر رومی بودند. یکی از #سرداران_اسلام [۱] گفت سی نفر با من بیاید تا من شب بروم و با این شصت هزار جمعیت جنگ کنم؛
🔹بعد از اینکه اصرار کردند به او - به حسب تاریخ - شصت نفر رفتند. #شصتنفرمسْلم با شصت هزار نفر جنگجوی رومی که تا دندان مسلح بودند، رفتند و شکست دادند آنها را! و هفتصد هزار نفر جمعیت رومی دنبال آن شکست خورد و رفت. [۲] #ایمان بود. #قدرت_ایمان بود که این کار را کرد. و شما دیدید که #قدرت_ایمان هم در #ایران همین کار را کرد. #تحول_روحی که پیدا شد در ملت ما بالاتر از این شکستن سد بود.
پی نوشتها؛
[۱] ابو عبیده، فرمانده سپاه اسلام
[۲] تاریخ طبری، ج ۳، ص ۴۵۵
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۳/۲۵
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️کنیه های حضرت مهدی (عج)
💠کنیه های «امام مهدی (عج)» عبارتند از: «ابوالقاسم»، «ابوعبدالله» و «اباصالح».
🔹کنیه «ابوالقاسم»: رسول خدا (ص) فرمود: در آخرالزمان مردی از فرزندان من خروج می کند که اسم او مانند اسم من و کنیه او مانند کنیه من است؛ زمین را از عدل و داد پر می کند آنچنان که از جور پر شده است. پس او مهدی (عج) است. [۱]
🔹کنیه «ابوعبدالله»: از پيغمبر اکرم (ص) روايت شده كه فرمود: «اگر از عمر دنيا جز يك روز نمانده باشد، خداوند در آن روز مردى را برانگيزد كه نامش نام من و خويش خوى من و كنيهاش ابو عبداللَّه باشد». [۲]
🔹کنیه «اباصالح»: از ابوبصير نقل است که امام جعفر صادق (ع) فرمود: «كه هرگاه گم شوى از راه، يعنى راه را گم كنى، پس به آواز بلند بگو يا صالح يا اباصلاح ما را راه نماييد به راه، حق سبحانه و تعالى شما را رحمت كناد». علامه محمد تقی مجلسی در شرح من لا یحضره الفقیه در ذیل این حدیث می گوید: آن چه از مشايخ شنيدهام آن است كه «اباصالح» كنيت حضرت صاحب الامر است صلوات الله عليه. [۳]
پی نوشتها؛
[۱] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، شيخ حر عاملى، ج ۵، ص ۲۳۸
[۲] مهدى موعود (ترجمه جلد ۵۱ بحارالأنوار)، على دوانى، ص ۳۱۷
[۳] لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، محمد تقی مجلسی، جلد ۷، ص ۴۲۸
منبع: ویکی اهل البیت
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️«مشارطه»
🔹[بر هر مسلمانی لازم است] در هر شبانه روز، یک بار با #نفس [خود] #شرط کند و از او عهد و #پیمان بگیرد که پیرامون #معاصی نگردد. چیزی که موجب #سخط_الهی باشد، از او صادر نشود. در #طاعات_واجب کوتاهی نکند، و هر #عمل_خیری که برایش میسر شود ترک نکند.
🔹بهتر است این عمل را در #ابتدای_روز بعد از فراغ از نماز صبح و تعقیبات آن انجام دهد. با این روش که #نفس خود را در مقابل خود فرض کند، و به آن خطاب کند و بگوید: «ای #نفس! سرمایه و #بضاعتی غیر از این چند روز ندارم. اگر این از دستم برود، #سرمایهام بر باد رفته است. امروز، روز تازهای است که خدا مرا در آن مهلت داده است...».
📕 #نردبان_سعادت (تلخیص و تحریر کتاب معراج السعادة)، ص ۴۰۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#مشارطه #نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«آیه اولوا الامر» چگونه دلالت بر وجود امام زمان (عج) دارد؟
🔹يكی از آياتی كه دلالت بر وجود #امام_زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) دارد «آیه اولوا الامر» است. خداوند متعال در اين آيه مى فرمايد: «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ؛ [نساء، ۵۹] اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولوا الأمر [اوصياى پيامبر]». از آيه فوق به خوبى استفاده مى شود كه در هر عصر و زمانى بايد امام معصومى در قيد حيات باشد که او را اطاعت نماييم، اطاعتى كه همانند اطاعت خداوند است. مقصود از «اولى الامر» در آيه فوق، كسانى اند كه امور مردم در اختيار آنان است و آنها کسی غير از معصومين (عليهم السلام) نيستند؛ زيرا آيه دلالت بر وجوب اطاعت به طور مطلق و بدون هيچ قيد و شرطى دارد. اين مستلزم «عصمت» آنان است وگرنه منجر به تناقض مى شود.
🔹به جهت آنكه اطاعت خدا و رسول بدون هيچ قيد و شرطى واجب است، حال اگر «اولى الامر» معصوم نباشند، و در برخى از موارد اشتباه يا سهو و نسيان داشته باشند و در عين حال اطاعت آنها به طور مطلق واجب باشد مستلزم تناقض در وجوب اطاعت است. نتيجه اينكه مقصود از «اولى الامر» در آيه، معصومين (عليهم السلام) هستند، كه در هر زمان بايد فردى از آنها باشد تا اطاعت گردد، و در اين زمان كسى جز «امام زمان» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نيست. از جمله روايات متواترى كه انطباق آيه فوق را بر اهل بيت (عليهم السلام) تأييد مى كند حديث معروف «ثقلين» است؛ زيرا پيامبر (صلی الله علیه و آله) در آن حديث امر به اطاعت از كتاب و عترت و اهل بيت معصوم خود كرده كه همان «اولوا الامر» در آيه فوق هستند و در آن نيز امر به اطاعت مطلق كرده است، و نيز آيه شريفه «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ؛ [رعد، ۷] و احاديث «دوازده خليفه» نيز بر اين برداشت از آيه فوق دلالت دارد.
🔹به همين جهت است كه برخى از «علماى اهل سنت» نيز قائل به نزول آيه فوق در شأن «اهل بيت» (عليهم السلام) شده اند از قبيل: ابن حيان اندلسى [۱]؛ نيشابورى [۲]؛ محمد صالح كشفى ترمذى [۳]؛ قندوزى حنفى [۴]؛ حموينى شافعى [۵]؛ حاكم حسكانى [۶]؛ حاكم حسكانى به سندش از مجاهد در تفسير آيه فوق نقل كرده كه اين آيه در شأن اميرالمؤمنين (ع) نازل شد، هنگامى كه پيامبر (ص) او را جانشين خود در مدينه قرار داد.
پی نوشتها؛
[۱] البحر المحيط فى التفسير، اندلسى، ابو حيان محمد بن يوسف، دار الفكر، ج ۶، ص ۳۵۴، (سوره رعد، آيات ۱ الى ۱۸).
[۲] جامع البيان فى تفسير القرآن، طبرى، دار المعرفه، چ اول، ج ۱۳، ص ۷۱، (سوره رعد آيه ۷).
[۳] مناقب مرتضوى، محمد صالح الحسينى (كشفى)، روزنه، چ اول، ص ۴۲
[۴] ينابيع المودة لذو القربى، قندوزى، سليمان بن ابراهيم، اسوه، چ دوم، ج ۱، ص ۲۹۶
[۵] فرائد السمطين فی فضائل المرتضى و البتول و السبطين و الأئمة من ذريتهم (عليهم السلام)، ابراهيم بن سعد الدين شافعى، مؤسسة المحمود، چ اوّل، ج ۱، ص ۱۴۸
[۶] شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، حسكانى، چ اول، ج ۱، ص ۳۸۳، (سوره رعد، آيه ۷).
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضواني، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چ هفتم، ۱۳۹۰ش، ص ۲۹۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️آرمان شهیدان فراموش نشود...
🔹 #جنگیدن با #دشمن هم از دور یک چیز آسانی به نظر میآید؛ تا کسی نرود آنجا، صدای توپ و تفنگ و انفجار و مانند اینها را نبیند و نشنود، درست #درک نمیکند که چه خبر است. این جوان پا میشود میرود آنجا، #جانش را کف دستش میگیرد، از خطرات عبور میکند، برای چه؟ این در #وصیّت_نامهها منعکس است؛
🔹برای #خدا، برای #امام، برای #حجاب. دیدید در وصیّت نامه های شهدا چقدر دربارهی «حجاب» توصیه شده؛ خب، #حجاب یک حکم دینی است؛ این #آرمان_شهیدان فراموش نشود. اینجور نباشد که تصوّر بشود «فقط یک #جنگی بود مثل جنگ هایی که بقیّه دارند در دنیا میکنند؛ بالاخره هر کشوری دشمنی دارد،
🔹گاهی جنگی اتّفاق میافتد، جوان هايى میروند در جبهه و میجنگند؛ کشته میشوند یا زنده برمیگردند یا مجروح برمیگردند؛ اینها هم مثل آنها»، این نبود قضیّه؛ قضیّه قضیّهی #دین بود، قضیّهی #آرمان_الهی بود، قضیّهی #حاکمیّت_اسلام بود، قضیّهی #انقلاب بود، #اسلام_انقلابی بود که اینها را میکشاند.
بیانات رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد