⭕️تسلیم فرمان و حکم الهی
🔹حضرت آیتالله بهجت قدس سره: #بنده_باایمان، باید #تسلیم_فرمان و #حکم_الهی باشد؛ نه تابع خواسته های خود و مطیع #نفس و #شیطان.
📕در محضر بهجت، ج١، ص٣۴١
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️باسواد شوید تا گول رسانه را نخورید!
🔹هنگامی که صحبت از #جنگ_نرم به میان می آید، آنچه بیش از هر چیز مهم به نظر می رسد نحوه برخورد و نیز ارائه راهکارهای مناسب در این باره است که معمولا در سه دسته مسئولان، پیام سازان و مخاطبان مورد توجه قرار می گیرد؛ اما بحث جدی در حوزه مخاطبان بیش از هر چیز به مقوله #سواد_رسانه_ای مربوط می شود که عمری حدود چهل سال در جهان داشته و در کشور ما نیز عمر کوتاه حدود دو دهه را سپری می کند. «سواد رسانهای» یكی از مباحث جذاب در حوزه ارتباطات است که به عنوان یك اندیشه كلیدی مطرح بوده و در نتیجه آن، افراد به صورتی فعال به سراغ «رسانه ها» رفته و سعی می کنند معنای پیام هایی كه با آنها مواجه می شوند را تعبیر و تفسیر کنند. در واقع امروز قرار گرفتن افراد در انتهای مسیر رسانه ها به عنوان دریافت كنندگان پیام، پایان یافته و آنها باید در فرآیند ارتباط، شركای فعالی باشند.
🔹هدف اصلی «سواد رسانهای» نیز در همین راستا و شامل هوشیار كردن، اختیاربخشی و آزادسازی «مخاطب» است. گرچه متاسفانه خواست اغلب افراد برخورد یكسویه، انفعالی و غیر هدفمند با رسانه هاست؛ اما سواد رسانهای به افراد کمک می کند رسانه ها و تولیدات رسانه ای را شناسایی و از یكدیگر تفكیك و حتی ارتباطات اجتماعی سالمتری با رسانه ها داشته باشند. علاوه بر این گسترش مباحث سواد رسانهای با تقویت ساختارهای دموكراتیك جامعه، به شهروندان این توانایی را می دهد که به مشروع سازی گزینه های سالم تر در رسانه كمك نمایند؛ چرا كه یك شهروند فعال و باسواد می تواند در جهت ایجاد تغییرات اجتماعی مثبت، فعالیت كند و عكس العمل خود را در برابر رسانه ها اعلام کرده و تنها بیننده صرف نباشد.
🔹بطور نمونه، داشتن «سواد رسانهای» به افراد کمک می کند در هنگام تماشای یک فیلم، به تجزیه و تحلیل آن پرداخته و اجازه ندهند فیلم آنها را به سمت و سوی تحلیلی خاص برده و به استحاله دچار سازد. فرد باسواد رسانهای با شناسایی مولفه های تصویری فیلم، چینش موضوعی آن و اینكه چگونه روایتی را در پیش گرفته و در ورای این روایت به دنبال چیست، نمادها، استعاره ها و نشانه های فیلم را یافته و به تفسیر آنها می پردازد؛ چرا که به واقع این گونه دیدن است كه ارزش دارد. گاه برای تولید یك فیلم ماه ها و سالها وقت و اندیشه صرف می شود و گاهی ما قصد داریم تنها طی دو یا سه ساعت آن را تماشا كنیم و نتیجه گیری درست هم داشته باشیم که این امر قطعا بدون داشتن سواد لازم آن امکانپذیر نیست.
🔹گرچه علت عمده برجسته شدن «سواد رسانهای» در برخی کشورها، مصون شدن مخاطبان در مقابل تبلیغات تجاری و گاه خشونت و نیز برخی مضامین مضر دیگر بود، اما به تدریج و در راستای حمایت از مخاطبان جایگاه خود را در محافل علمی نیز پیدا کرد و حتی در برخی از این کشورها به عنوان یک ماده درسی در مدارس به رسمیت شناخته شده است. «سواد رسانهای» به ما گوشزد می كند از اندیشه های سطحی و محدودنگر فاصله گرفته و به سمت اندیشه های عمقی حركت كنیم و با تفکری منتقدانه به انتخاب های رسانهای بپردازیم و در یک کلام، به راحتی افسار اندیشه مان را به دست رسانه ها نسپاریم.
نویسنده؛ لیلا خانزاده
منبع؛ تبیان
#رسانه #سوادرسانه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هوشیار بودن و توجه به نقاط قوّت
🔹اگر بخواهیم #تحوّل انجام بگیرد، نیاز داریم به #اعتمادبهنفسملّی؛ این یک. ثانیاً نیاز داریم به #هوشیاری. اگر هوشیار نباشیم، #غافل باشیم، به عنوان تحوّل، به نام تحوّل ممکن است به #نقاط_قوّت خودمان ضربه بزنیم؛ انسان این را گاهی مشاهده میکند. بعضی هستند دلسوز نظام، علاقهمند به نظام اسلامی و به انقلاب امّا گاهی #غفلت میکنند؛
🔹برای اینکه یک حرکت خوب را، حرکت اصلاحی را انجام بدهند، #بیدقّتی میکنند و به #نقاط_قوّت ضربه وارد میکنند. باید ملاحظه کرد که به نقاط قوّت ضربه وارد نشود. خب این نکته را در نظر داشته باشید. اگر بخواهیم به نقاط قوّتمان ضربه وارد نشود، باید #نقاط_قوّت را بشناسیم. نقاط قوّت جامعهی ما چیست؟ باید درست #شناسایی کنیم، #دقّت کنیم، بشناسیم.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسین علیه السلام:
🔸«مَنْ عَرَفَ حَقَّ اَبَوَيْهِ الْأفْضَلَيْنِ: مُحَمَّدٍ وَ عَلّىٍ وَ اَطاعَهـُما حَقَّ طاعـَتِهِ، قيـلَ لَهُ: تَبَحْبَحْ فی اَىِّ جِنانٍ شِئْتَ».
🔹«كسى كه حق دو #پدر_برتر (از پدر طبيعى) خود، يعنى #محمّد (ص) و #على (ع) را بشناسد، و آنها را آنطور كه #شايسته است #اطاعت كند به او گفته مى شود: در هر جاى #بهشت كه دوست دارى فرود آى و جاى بگير».
📕موسوعة كلمات الامام الحسين عليه السلام ۵۹۰، ح ۵۸۹
#امام_حسین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فلسفه وجود «امام» چیست؟ (بخش اول)
🔸به طور كلى بسيارى از امور كه به عنوان اهداف بعثت پيامبران يا فلسفه وجودى آنان گفته مى شود، در مورد «وجود امام» نيز صادق است. خواجه نصير الدين طوسى (ره) در فصل نبوت از كتاب «تجريد الاعتقاد» به بيان فلسفه هاى بعثت انبياء پرداخته و علامه حلى در شرح آن كلام، مجموعاً به نُه فلسفه اشاره كرده است كه فهرست وار اشاره ميكنيم، و چنان كه خواهيم ديد بسيارى از آنها در مورد نصب «امامان معصوم» نيز صادق است:
1⃣تقويت شناخت عقلى به وسيله بيان نقلى، به اين ترتيب كه انسان با نيروى عقل، بسيارى از حقايق را چه در اصول و چه در فروع دين درك مى كند، ولى گاه در اعماق دلش وسوسه هايى وجود دارد، و همين تزلزل مانع از اعتماد بر آن و انجام آن مى گردد؛ اما هنگامى كه اين احكام عقلى با بيان پيشوايان معصوم الهى تأييد و تقويت شود، هرگونه ابهام و تزلزل زدوده خواهد شد، و انسان با قوت قلب به سراغ انجام آن مى رود.
2⃣گاه انسان از انجام كارهايى بيم دارد، چرا كه مى ترسد بر خلاف رضاى خدا تصرف در قلمرو حاكميت او كرده باشد، بيان پيشوايان الهى اين بيم و ترس را زايل مى كند.
3⃣تمام اعمال انسان در محدوده حسن و قبح عقلى جمع نمى شوند، و چه بسيار هستند امورى كه عقل انسان حسن و قبح آن را درك نمى كند، در اينجا انسان بايد دست به دامان پيشوايان الهى شود، و خوبى و بدى آنها را درك كند.
4⃣بعضى از اشياء مفيد و بعضى زيانبخش هستند، و انسان تنها با فكر خود و بدون راهنمايى پيشوايان الهى قادر به درك سود و زيان همه آنها نيست، اينجاست كه احساس نياز به آنها مى كند.
5⃣انسان يك موجود اجتماعى است، يعنى بدون همكارى و تعاون با ديگران قادر بر حل مشكلات زندگى خود نمى باشد، اين نكته نيز مسلم است كه اجتماع، بدون داشتن قوانينى كه حقوق همه افراد را حفظ كند و آنها را در مسير صحيح پيش ببرد، سامان نخواهد يافت و به كمال مطلوب نخواهد رسيد. تشخيص اين قوانين به طور صحيح و سپس اجراى آنها جز به وسيله رهبران آگاه و پاك و معصوم الهى صورت نخواهد گرفت.
6⃣انسانها در درك كمالات و تحصيل علوم و معارف و كسب فضايل متفاوت هستند. بعضى توانايى حركت در اين مسير را دارند، و بعضى عاجز و ناتوانند. رهبران الهى گروه اول را تقويت مى كنند، و گروه دوم را مدد مى دهند تا هر دو گروه به كمال ممكن برسند.
7⃣نوع انسان نيازمند به وسايل و صنايع و علوم است؛ رهبران الهى مى توانند بنيانگذار و محرك انسانها در وصول به اين هدف گردند.
8⃣مراتب اخلاق در انسانها متفاوت است، و براى پرورش اين فضايل تنها راه، رهبران پاك و معصوم الهى هستند.
9⃣پيشوايان الهى از ثواب و عقاب و پاداش و كيفر الهى در برابر طاعت و گناه، آگاهى كامل دارند، و هنگامى كه ديگران را از اين امور آگاه كنند، انگيزه نيرومندى براى انجام وظايف در آنان پيدا مى شود. [۱]
🔹با توجه به اينكه #امامت چيزى جز استمرار خط نبوت نيست، غالب اين فلسفه ها در مورد #امامان_معصوم (عليهم السلام) نيز ثابت است. در قرآن مجيد تمام اين امور و حتى فراتر از آن در سه عنوان خلاصه شده است. تعليم و تربيت و قيام به قسط كه در آيات متعددى به آن اشاره شده است. در يكجا درباره فلسفه قيام پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) مى فرمايد: «هُوَ الَّذى بَعَثَ فِى الاُمِّيينَ رَسُولا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ يُزَكّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُم الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ اِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفى ضلال مُبين؛ [جمعه، ۲] او كسى است كه در ميان جمعيت درس نخوانده، رسولى از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنان مى خواند و آنها را تزكيه مى كند و به آنان كتاب [قرآن] و حكمت مى آموزد و مسلّماً پيش از آن در گمراهى آشكار بودند».
🔹در اينجا به مسأله تعليم و تربيت كه اهم مقاصد انبياء و امامان معصوم است اشاره شده و در جاى ديگر میفرمايد: «لَقَدْ اَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ اَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لَيَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ؛ [حدید، ۲۵] ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم و به آنها كتاب [آسمانى] و ميزان [شناسايى حق از باطل و قوانين عادلانه] نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند». در اينجا به مسأله عدالت اجتماعى و قيام به قسط كه زمينه ساز تعليم و تربيت صحيح است اشاره شده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] كشف المراد، علامه حلى، تصحيح و تحقيق و تعليقات از آيت الله حسن زاده آملى، مؤسسة النشر الاسلامى، چ ۴، ص ۳۴۶ (المسألة الأولى فی حسن البعثة - با كمى تلخيص و اقتباس).
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، چ ۶، ج ۹، ص ۳۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام #امام_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️برگزیده ای از روايات جهاد با نفس
🔹 #امام_علی علیه السلام در خطبهای می فرماید: «ای #مردم! من برای شما از دو چیز بیش از هر چیزی میترسم: تبعیت از #هوای_نفس، و #درازی_آرزو، اما تبعیت از هوای نفس انسان را از #حق باز میدارد، و اما آرزوی دراز باعث فراموشی #آخرت میگردد».
📕وسائل الشیعه، ج ١۵، ص ۲۸۰
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بصیرت افزایی رسانه ای در برابر جنگ نرم (بخش اول)
🔹دنیای امروز در پرتو دانش و فناوری، شاهد تحولات بی شماری است که در این میان، گسترش امکانات ارتباطی در راس آنها قرار دارد. در چنین شرایطی، روزنامه، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و... با انتقال اطلاعات لحظه ای مسئولیت مبادله افکار و عقاید عمومی را بر عهده دارند. بنابراین شاید بتوان گفت که امروزه دوران حاکمیت سیاسی و سلطه قدرت های نظامی به پایان رسیده و عصر تسخیر اذهان افکار عمومی با سلاح امواج و رسانهها در حال شکل گیری است.
🔹این نوع سلاح به مراتب مخربتر از تسلیحات نظامی و هسته ای است و مبارزه با آن نیز به دلیل ماهیت پیچیده و پنهانی اش دشوارتر است. در حقیقت در «عصر ارتباطات و اطلاعات»، که موانع کمتری در راه دسترسی به اطلاعات و اخبار برای مخاطبان وجود دارد، بیش از هر زمان دیگری، اخبار نادرست یا تحریف شده و منطبق با خواست و اراده صاحبان رسانه ارائه می گردد. به همین منظور ارتباطات و اطلاعات به مثابه رگ های حیاتی جامعه بشری و بستر مبارزات و چالش های اینده بین المللی و جهانی به شمار می رود.
🔹به باور برخی، عرصه نبرد فردا را گستره پیام سازان، «رسانه ها» و «پیام گیران» شکل می دهند و محور تبادل قدرت را در آینده، «تاکتیک های اطلاعاتی» شکل خواهد داد، و این تاکتیک ها چیزی نیست، جز قدرت دستکاری در اطلاعات که بخش عمده آن، حتی پیش از آنکه این اطلاعات به رسانه برسد انجام خواهد شد. از این منظر آشنایی و شناخت حوزه گسترده #عملیات_روانی، در بررسی رسانه ها، از اهمیتی چشمگیر برخوردار است، چرا که در #جنگ_رسانه_ای، تمامی فعالیت ها برای تحت تاثیر قرار دادن افکار و اعمال افراد، در جهت اهدافی معین، به کار می رود.
🔹به تعبیر دیگر، #رسانهها به دلایل متعدد از موثرترین ابزارهای جهت دهنده و ذهنیت بخش سیاسی - راهبردی به شمار می روند، چرا که می توانند وضعیت های غیرطبیعی را آن گونه طبیعی نشان دهند، که همچون وضع طبیعی به نظر آیند و آنچنان بر اذهان مخاطبان تاثیر گذارند، که صحنه های غیرواقعی به مثابه حقیقت جلوه کنند؛ چرا که ذهن مخاطب را به فضای مجازی می کشانند و گاه با مقولات ارزشی، در «ذهنیت سازی» و «مدیریت ادراکی مخاطبان»، تاثیراتی شگرف بر جای می گذارند. #ادامه_دارد...
نويسنده؛ حجت الله مرادی
منبع: حوزه نت به نقل از مطالعات عملیات روانی، پاییز و زمستان ۱۳۹۶ - شماره ۴۷
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد