eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
429 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️امانت خدا و رسول 🔹بدانید این و است، و با ریختن و مردان‌ الهی، به دست ما رسیده، و ما باید این را با تمام قوا حفظ نموده و به مسلمانان بعد از خود بسپاریم. ما در محضر ربوبیت واقع هستیم. اگر نماییم در پیشگاه حق تعالی مقصریم. بیانات‌ حضرت‌ امام در سخنرانی برای جمعی از اهالی تهران ۴۱/۰۹/۰۹ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️فلسفه وجود «امام» چیست؟ (بخش دوم و پایانی) 🔸بطور کلی بسيارى از امور كه به عنوان اهداف بعثت پيامبران يا فلسفه وجودى آنان گفته مى شود، در مورد «وجود امام» نيز صادق است. تقويت و تایید شناخت عقلى به وسيله بيان پیشوای معصوم، معرفت به اموری که عقل از درک آنها عاجز است، تشخیص و اجرای صحیح ترین قوانین مورد نیاز انسان، پرورش مراتب اخلاق و... از اهداف پیامبران و امامان است. 🔹آرى رهبران معمولى دنيا اولا در فكر حفظ موقعيت خويش و منافع شخصى و يا گروهى خود هستند، و به همين دليل منافع جوامع انسانى را هميشه فداى منافع خويش مى كنند. تنها «رهبران پاك و معصومين الهى و رهروان راه آنها» هستند كه مى توانند حقوق بشر و منافع كل جوامع انسانى را آنچنان كه لازم است حفظ كنند. ثانياً به فرض اينكه رهبران غير الهى بخواهند حافظ عدل و داد باشند و جوامع بشرى را به سوى كمال مطلوب پيش برند، تشخيص اين امور براى آنها در بسيارى از موارد غير ممكن است. آنها فقط مى توانند تشخيص ناقصى در اين امور داشته باشند كه هرگز كارساز نيست؛ و تنها براى پيشوايان الهى كه متكى به درياى بى پايان علم پروردگار هستند، اين امر ممكن است. اين سخن را با حديثى از امام على بن موسى الرضا (عليه السلام) كه از جامع ترين بيانها درباره است و حديثى از نهج البلاغه اميرالمؤمنين امام على (عليه السلام) ادامه مى دهيم؛ حديث اول در مرو در مسجد جامع و روز جمعه در حضور جمعى از مردم از سوى آن حضرت ايراد شد. امام مسائل زيادى را بازگو مى كند که در اينجا تنها به يك بخشى از آن اشاره مى شود. 🔹حضرت فرمود: «اِنَّ الاِمامَةَ هِىَ مَنْزِلَةُ الاَنْبِياءِ، وَ اِرْثُ الاَوصِياءِ، اِنَّ الاِمامَةَ خِلافَةُ اللهِ وَ خِلافَةُ الرَّسُولِ ... اَلاِمامُ الْبَدْرُ الْمُنيرُ، وَ السِراجُ الزاهِرُ، وَ النُّورُ السّاطِعُ، و النَّجْمُ الْهادِى فى غَياهِبِ الدُّجُى ... اَلاِمامُ اَلْماءُ الْعَذْبُ عَلَى الظَّمّاءِ وَ الدالُّ عَلَى الْهُدى، وَ المُنْجِى مِنَ الرَّدى ... اَلاِمامُ السَّحابُ الْماطِرُ، وَ الْغيْثُ الْهاطِلُ، و الشَّمسُ الْمُضِيئَةُ ... اَلاِمامُ اَمينُ اللهِ فى خَلْقِهِ، وَ حُّجَتُهُ عَلَى عِبادِهِ، وَ خَلِيفَتُه فى بِلادِهِ... اَلاِمامُ اَمينُ اللهِ فى خَلْقِهِ، وَ حُّجَتُهُ عَلَى عِبادِهِ، وَ خَليفَتُه فى بِلادِهِ... نِظامُ الّدِيْنِ، وَ عِزُّ الْمُسْلِمينَ، وَ غَيْضُ الْمُنافِقينَ، وَ بَوارُ الْكافِرينَ؛ [۱] ، مقام انبياء، و ارث اوصياء است؛ «امامت» نمايندگى و جانشينى خدا و جانشينى پيامبر (ص) است؛ ... ماه درخشان و چراغ پرفروغ و نور تابان و ستاره هدايت در ظلمت و تاريكى است و رهايى بخش از سقوط و مرگ ... «امام» ابر بارنده و پر بركت و باران پى در پى [و حياتبخش] و خورشيد درخشان است ... «امام» امين خدا در ميان خلق، و حجت او بر بندگان، و جانشين او در سرزمين هاى الهى و دعوت كننده به سوى او و دفاع كننده از حریمش مى باشد ... مايه نظام دين و عزت مسلمين و خشم منافقين و هلاك كافران است». 🔹امام على (عليه السلام) در يك جمله كوتاه، روح امامت را مجسم فرموده، مى فرمايد: «وَ مَكانُ الْقَيِّمِ بِالاَمْرِ مَكانُ النِّظامِ مِنَ الْخَرْزِ، يَجْمَعُهُ و يَضُمُّهُ، فَاِذا اِنْقَطَعَ النِّظامُ، تَفَرَّقَ الخَرْزُ وَ ذَهَب، ثُمَّ لَمْ‌ يَجْتَمِعْ بِحَذافيرِهِ اَبَداً؛ [۲] «موقعيت امام» عهده دار امور مسلمين، موقعيت ريسمانى است كه مهره ها را به نظم مى كشد، و آنها را جمع كرده و در كنار يكديگر قرار می‌دهد؛ اگر ريسمان از هم بگسلد مهره ها پراكنده مى شوند و هر كدام به جايى خواهد افتاد. سپس هرگز نمى توان آنها را جمع آورى كرد و نظام بخشيد». آری اگر در ميان مردم نباشد، شيرازه جامعه از هم می پاشد. پی نوشت‌ها؛ [۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۱، ص ۲۰۰ (باب نادر جامع فی فضل الإمام و صفاته). [۱] نهج البلاغه، شريف الرضى، فيض الإسلام‏، هجرت‏، قم‏، چ اول، ص ۲۰۳، خطبه ۱۴۶ 📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، چاپ ۶، ج ۹، ص ۳۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️علما، مُمَثلِ عمل انبیاء و اولیاء علیهم‌ السلام 🔹روزی مرحوم در گرمای ظهر وارد خانه شد و خواست. رفتند از سرداب سِن [۱] برای ایشان آب خنک بیاورند. شیخ مشغول شد و در نماز دلش رفت به آن طرف‌ها [۲] و میلش کشید که بخواند؛ آوردند، ولی به‌ حدی طول کشید که آب گرم شد. گویا وقتی که وارد شد، او رفع شد! اینان ، تندیس و نشان‌ دهنده عمل و علیهم‌ السلام بودند؛ زیرا ، عطشِ شخص تشنه و جوعِ جایع را زایل می‌کند. 🔹در روایت است: «أَبْیتُ عِنْدَ رَبی یُطْعِمُنی وَ یُسقینی»؛ [۳] ( شب می‌کنم و او و مرا برطرف می‌کند). برای (روزه‌دار) نیز چنین قضایایی در روایات ذکر شده است. خدا کند که برای ما وسیله باشند؛ به‌ گونه‌ای‌که وقتی به ما اقبال کردند، سبب تأکید و ما به و گردند، چنان‌ که برای بعضی چنین شده که با داشتن و اقبال در امور مادیه، به مقامات بالاتری از رسیده‌اند. پی نوشت‌ها؛ [۱] سردابِ زیرین، زیرزمینی‌های عمیق نجف اشرف. [۲] عالَم ملکوت. [۳] بحارالانوار، ج۶، ص۲۰۶؛ ج۱۶، ص۳۸۹، ج۶۴، ص۲۵۳؛ عوالی‌اللآلی، ج۲، ص۲۳۳؛ مناقب، ج۱، ص۲۱۴ و... 📕در محضر بهجت، ج۱، ص۸۱ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️خانواده و استحکام پایه های دینی (بخش دوم و پایانی) 🔹«دنیای غرب» برای استثمار انسان‌ها و به بردگی در آوردن آنها به‌ جهت‌ رسیدن‌ به‌ مطامع‌ خود، در دهه‌های اخیر سعی داشته است «نهاد خانواده» را تضعیف نماید، و برای تضعیف این نهاد کوشش کرده تا ارتباط انسان را با خداوند قطع نماید، و او را از اصلی‌ ترین منبع عزت‌ بخش بی‌بهره و محروم کند. اکنون‌ باید برخلاف خواسته سردمداران دنیای کفر، بیشتر از قبل‌ کوشش‌ کرد، تا این ارتباط، قوی‌تر شود. 🔹بنابراین باید تلاش کرد تا ياد خداوند را به درون خانه‌ها برد و در حفظ و حراست از آن کوشش نمود و از این رهگذر «بنیان خانواده» به عنوان اصلی‌ ترین‌ هسته‌ جامعه، محکم و پابرجا بماند؛ در این باره «همسران» نسبت به هم، و «والدین» نسبت به «فرزندان» خود، وظایف اصلی را به عهده دارند. آنها باید به نحوی دین‌ خدا را برای‌ اعضای‌ خانواده تبلیغ نمایند که خدا در دل‌ های آنها جا باز کند. «دین اسلام» به عنوان دین برگزیده از جانب خداوند برای انسان، تعالیم زیادی در این باره دارد که با روش‌ هایی که پیشنهاد می‌دهد می‌توان این آموزش‌های حیاتی را به درون خانه برد. 💠برخی از مؤثرترین روش‌ها و قالب‌ها به شرح زیر است: 1⃣«دعوت با عمل، قوی‌تر از دعوت با لسان»: بسیاری از ما ممکن است برای تبلیغ دین و تشویق اعضای خانواده به مسائل مذهبی، به آنها تذکرات زیادی بدهیم که در بسیاری موارد ملال‌آور نیز باشد. امام صادق (ع) می‌فرمايد: «مردم را به غير از زبان‌تان دعوت به دين كنيد، تا سعى و كوشش و درستى و پرهيزگارى و خويشتندارى را از شما مشاهده كنند». [۱] هر عضو خانواده، همین که عمل خالصانه و صادقانه، و البته بر مبنای دینِ دیگر عضو خانواده را ببیند، دلش برای پذیرش آن آموزه‌ها آماده‌تر خواهد بود. 2⃣«حفظ آرامش که ناشی از اطمینان قلب است»: بهترین دستورات دینی را، اگر در فضایی متشنج و با حالتی عصبی بگوییم، در طرف مقابل اثر نخواهد کرد. در تبلیغ‌ و ترویج‌ دین، که یک امر کاملا تربیتی است، در فضای خانواده، که یک فضای حساس است و مراقبت بیشتری نیاز دارد، شرط‌ اصلی‌ تأثیرگذاری، حفظ‌ آرامش ‌و دوری‌ از حالات‌ عصبی است. امام على (ع) می‌فرمايد: «لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ؛ با خشم، تربيت [ممكن] نيست». [۲] ورود به مسیر عصبیت، خروج از فضای تربیت تلقی می‌شود. علت این مساله نیز کاملا مشخص است، ایشان در حدیث دیگری علت این خروج را توضیح می‌دهند و می‌فرماید: «خشم همنشين بسيار بدى است؛ عيب‌ها را آشكار، بدى‌ها را نزديك و خوبى‌ها را دور مى‌كند». [۳] 3⃣«گذشت و ایثار به جای مقابله به مثل»: گذشت، ایثار و احسان کردن نیز از جمله مواردی است که نقشی حیاتی در باز کردن قفل‌ های ترویج دین، در فضای خانواده دارد. در مقابل، بدی‌ های اعضای خانواده اگر به خاطر خدا گذشت شود، و بر طبق دستورات دینی عمل گردد، حتماً ارتباط قلبی اعضای خانواده مستحکم‌تر خواهد شد و پذیرش برای انجام فرائض دینی بیشتر خواهد گردید. خداوند در «قرآن‌ کریم» می‌ فرماید: «وَ لَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ؛ هرگز نیکی و بدی یکسان نیست؛ بدی را با نیکی دفع کن، ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است!». [فصلت، ۳۴] پی نوشت‌ها؛ [۱] الکافی، ج۲، ص۱۰۵ [۲] غررالحکم‌ و دررالکلم، عبدالواحد بن‌ محمد آمدی، ۱۰۵۲۹ [۳] ترجمه تصنیف غررالحکم‌ و دررالکلم (مصطفی درایتی) ص۴۰۴ نویسنده: مصطفی راهی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
⭕️امر به معروف و نهی از منکر 🔹 یعنی همه‌ی در هر نقطه‌ای از عالم که هستند، را به‌ سمت ، به‌ سمت ، به‌ سمت همه‌ حرکت دهند؛ و یعنی همه را از ، از ، از دور بدارند. «امر به معروف» و «نهی از منکر» که در واقع به نوعی همه‌ی حرکات اجتماعی اسلام است که بِها تُقامُ الفَرائِض. بیانات‌ مقام‌‌ معظم‌ رهبری‌ ۹۴/۰۱/۰۱ منبع: وبسایت‌ دفتر حفظ‌ و نشر آثار معظم‌ له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️سطوح سواد رسانه (بخش اول) 💠مقدمه؛ مهارت‌ های‌ سواد رسانه‌ای     🔹برای آن که شخص بتواند به هنگام برخورداری از رسانه ها از مهارت  خویش بهره گیرد و پیام های دریافتی از آنها را منتقدانه تحلیل کند، نخست باید توجه داشته باشد که صرفاً در چارچوب منافع اقتصادی و سیاسی خود گام برمی‌دارند؛ لذا ممکن است با توجه به این اهداف، نه تنها بتوانند فقط بخشی از واقعیت ها را بیان کنند، بلکه در دگرگون ساختن و وارونه نشان دادن واقعیات نیز مؤثر باشند. 🔹همچنین هریک از «رسانه ها» از قواعد مخصوص به خود برای تولید پیام‌ها استفاده می‌ کنند، که ممکن است با یکدیگر متفاوت بوده و همین امر سبب شود تا یک پیام واحد را به صورت های مختلفی ارائه کنند، همان گونه که افراد مختلف نیز ممکن است از پیام های یکسان، با توجه به پیش زمینه های ذهنی خویش، معانی متفاوتی را دریافت کنند. 🔹در مرحله‌ی بعد فردِ مخاطب به هنگام برخورد با «رسانه ها» باید سؤالات زیر را در ذهن خویش مطرح کند و به دنبال یافتن پاسخی مناسب برای آنها باشد: چه‌ کسانی پیام های رسانه‌ای را می آفرینند؟ کدامیک‌ از فنون‌ رسانه‌ای برای جلب توجه مخاطبان استفاده شده است؟ چگونه افراد مختلف قضاوت ها و تفسیرهای گوناگونی از پیام های یکسان دارند؟ ارزش‌ها و سبک های زندگی که در رسانه ها ارائه می‌شوند، کدامند؟ و در نهایت، هدف سازندگان و آفرینندگان پیام چیست؟ ... منبع: راسخون به نقل از سایت حوزه @tabyinchannel
⭕️امام جعفر صادق عليه السلام:  🔸«لا تَنْظُرُوا فی عُيُوبِ النّاسِ كَالْأرْبابِ وَانْظُرُوا فی عُيُوبِكُمْ كَهَيْئَةِ الْعَبـْدِ».  🔹ارباب گونه به ننگريد، بـلكه چـون بنـده اى ، را وارسى كنيد. 📕تحف العقول، ۲۹۵ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دختر مرواریدی تمام نشدنی (بخش دوم و پایانی) 💠دختر، مرواریدی تمام نشدنی 🔹تأثر فرهنگی، به خصوص در مواجهه با فرهنگ غیر دینی موجب می شود جامعه دینی آنچه خود دارد را از بیگانه تمنا کند؛ در حالی که در واقع، داشته های خود را در قبال تقریباً هیچ فرهنگ غربی مبادله خواهد نمود. یکی از دردناکترین توهم های پیشرفت در جامعه اسلامی، این است که مرواریدی همانند «دختر اسلامی» را تحت تأثیر الگوهای دختران و زنان غربی قرار داده و پس از مدتی که طولانی هم نیست، در حسرت آن پاکی، صفای معنوی و حیاء و متانت اسلامی از دست رفته، ماتم به پا کنیم. ، مرواریدی نیست که با فروش آن خرجی آینده جامعه را تأمین کنیم، بلکه سرچشمه معنویت و طهارت و نمودار تربیت دینی جامعه در افق اعلای اسلامی است، که نه تنها دیروز و امروز، بلکه فردا و فرداهای جامعه با پاسداشت اسلامی حریم و حرمت آن تضمین شدنی است. «دختر، سرمایه جامعه اسلامی است» و چه بیچاره است جامعه ای که سرمایه خود را در قبال ثمن بخس و پوچ فرهنگ غربی هراج کند. 💠نازکتر از برگ گل 🔹جنس مراقبت از «دختر»، از جنس مراقبت از لطیف ترین و ظریف ترین گل ها در باغچه جامعه یا گلدان خانواده است. لطافت و ظرافت، میدان مانور دخترانگی است که تنها با مهندسی اسلامی می توان آن را حفظ و در مسیر اعتلای جامعه هدایت نمود. ظرف وجودی دختر باید از مهربانی پدر و مادر لبریز شود تا از آن پس، با این اندوخته فزاینده مهربانی بتواند به عنوان مادر و همسری شایسته چتری باشد بر سر چندین انسان دیگر؛ چتری از مهربانی، چتری از نور! و اینچنین است که خانواده ها به عنوان تک سلول های یک جامعه، طراوت و سرزندگی را در سراسر آن می پراکنند. 🔹باید توجه کرد که با توجه به ویژگی های روحی ، حتی خداوند متعال نیز به آنها مهربان تر است؛ چنان که رسول مهربانی ها، نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله فرمود: «إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى الْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى الذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى امْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلَّا فَرَّحَهُ اللهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَة؛ [۱] خداوند تبارک و تعالی بر مهربان‌تر از پسران است، و هر کسی بانویی از محارم خود را خوشحال سازد، روز قیامت از سوی خداوند شادمان می گردد». بارش محبت و مهربانی بر سر دختران موجب می شود، ابر مهربانی خداوند هر چه بیشتر باران نشاط، امید و مهربانی را بر جامعه ببارد. پی نوشت؛ [۱] الكافی، کلینی، (ط - الإسلامية)، ج‏ ۶، ص ۵ نویسنده؛ محسن رفیعی وردنجانی منبع؛ وبسایت اندیشه برتر @tabyinchannel