✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«امام صادق» (عليه السلام) چه صفاتی را برای شخصی كه با او «مشورت» میشود لازم می دانند؟
🔹#امام_صادق (عليه السلام) در روايتى كه محدث قمى آن را در «سفينة البحار» آورده است می فرمايد: «المَشوِرَةٌ لَا يَكُونُ الَّا بِحُدُودِها فَمَن عَرِف بِحُدُودِها وَ اِلَّا كانَتْ مَضَرَّتُها عَلَى المُسْتَشِيرِ اَكثَرُ مِن مَنْفَعَتِهَا لَهُ فَأوَّلُهَا اَنْ يَكُونَ الَّذِى يُشَاوِرُهُ عَاقِلاً وَ الثَّانِيَةُ أَن يَكُونَ حُرّاً مُتَدَيِّناً وَالثَّالِثَةُ اَن يَكُونَ صَدِيقاً مُوَاخِِياً وَالرَّابِعَةُ اَن تُطَلِّعَهُ عَلَى سِرِّكَ فَيَكُونُ عِلمُهُ بِهِ كَعِلْمِكَ بِنَفْسِكَ ثُمَّ يَستُرُ ذَلِكَ وَ يَكتُمُهُ فَاِنَّهُ اِذَا كَانَ عَاقِلاً اِنْتَفَعَتْ بِمَشورَتِهِ وَ اِذَا كَانَ حُرّاً مُتَدَيِّناً جَهَدَ نَفسَهُ فِى النَّصِيحَةِ لَكَ وَ اِذَا كَانَ صَدِيقاً مُوَاخِياً كَتَمَ سِرَّكَ اِذَا اِطَّلَعتَهُ عَلَيهِ وَ اِذَا اِطَّلَعتَهُ عَلَى سِرِّكَ فَكَانَ عِلمُهُ بِهِ كَعِلمِكَ تَمَّتِ المَشوِرَةُ وَ كَمُلَتِ النَّصِيحَةُ». [۱]
🔹[ترجمه فرمایش حضرت:] (#مشورت حاصل نمیشود، مگر به حدود و خصوصيات آن؛ كسى كه حدود آن را شناخت [به نتيجه رسيده و نفع مى برد] و گرنه ضرر آن نسبت به مشورت كننده بيشتر از نفع آن است. نخستين حدّ از آن حدود اين است كه با #انسان_عاقل مشورت كند. دوم اين كه كسى كه مورد مشورت قرار مى گيرد #آزاده و #متدين باشد. سوّم اين كه #دوست و #برادر باشد. چهارم اين كه كسى باشد كه او را بر #سرّ و #راز خود مطلع كنى، و علمش به آن راز، مثل علم تو به نفس خودت باشد و آن را مستور و كتمان كند.
🔹پس اگر شخص مورد مشورت #عاقل باشد از مشورتش نفع مى برى، و اگر #آزاده و #متديّن باشد، در نصيحت تو با نفس خود مجاهدت كرده و از #راهنمایى تو مضايقه نمى كند، و اگر #دوست و برادر باشد، كتمانِ سرّ تو كرده و علمش به راز تو مثل علم تو باشد، در اين صورت #مشورت و نصيحت كامل مى شود). از روايت فوق خصوصيات و اوصاف شخص مورد مشورت، روشن شد و اينكه: «عاقل»، «حرّ»، «متدين»، «صديق»، «برادر» و «امين بر سرّ» باشد.
پی نوشت:
[۱] مستدرك سفينه البحار، نمازى شاهرودى، جامعه مدرسين، چ اول، ج ۶، ص ۶۲
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان، قم، چ اول، ج ۲، ص ۳۵۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مشورت #مشاوره
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام خمینی (رض) متکی و مرتبط با خدا بود
🔹سِرّ این که #امام_بزرگوار که یک روز تک و تنها بود، در مقابل عظمت ظاهری #دشمن تسلیم نشد، این بود که متّکی و مرتبط با خدا بود و خود را به #قدرت_الهی وصل میدانست.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۳/۱۱/۱۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ارکان انقلاب اسلامی (بخش اول)
🔸نویسندگان بسیاری تاکنون در داخل و خارج از کشور در رابطه با #ارکان_انقلاب_اسلامی قلمفرسایی کرده و مجموعهای گسترده از نوشتهها دربارهی #انقلاب شکل دادهاند. اما فاصلهی زیاد بسیاری از این مکتوبات با واقعیت و ماهیت #انقلاب_اسلامی و عدم تجانس و حتی وجود تعارض میان خیلی از این آثار، نیاز به معرفی و ارزیابی دقیق ارکان انقلاب اسلامی از خلال #فرمایشات و دیدگاههای #رهبر_معظم_انقلاب را ضروری میسازد.
🔹براى شکل گیرى هر #انقلابى، یک #عنصر_فکرى و دو #عامل_انسانى مورد نیاز است، که بدون حضور و دخالت هر یک از آنها #انقلاب به معنای حقیقی و کامل کلمه شکل نمیگیرد، و تحقق خارجی نخواهد یافت. این #سه_عنصر، که عناصر موجدهی انقلاب هستند، #ارکان_انقلاب نامیده میشوند. این عناصر عبارتاند از #عنصر_فکرى که همان #ایدئولوژى و مکتبى است که انقلاب بر پایهی آن استوار مى گردد و #عنصر_انسانى نیز یکى #مردماند و دیگرى #رهبرى.
🔹هرگاه این سه عنصر در کنار هم قرار گیرند و جهتگیرى یکسان داشته باشند، #انقلاب شکل مى گیرد و واقعیت خارجی مییابد. بدیهى است هر چه #قوت این #سه_رکن بیشتر باشد، سرعت شکل گیرى و پیروزى #انقلاب نیز بیشتر خواهد بود. در ادامه، به بررسی «ارکان عمده انقلاب اسلامی» از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری میپردازیم.
💠الف. مکتب اسلام (۱)
🔹 #انقلاب_اسلامى_ایران بر پایهی اندیشه و #جهانبینى_اسلامى استوار است. تفسیر انسان، تفسیر تاریخ، تحلیل حوادث حال و گذشته و آینده، تفسیر طبیعت، تبیین همهی علایقى که انسان را با دنیاى بیرون از وجود او، یعنى جهان، اشیا و انسانها مرتبط مى کند و نیز فهم و درک آدمى از وجود خود و خلاصه همهی چیزهایى که نظام ارزشى جامعه را مى سازد و آن را بر ادارهی مطلوب خود قادر مى سازد، از این #جهانبینىالهى ریشه و مایه مى گیرد و منشعب مى شود. [بیانات در مجمع عمومی سازمان ملل، ۶۶/۰۶/۰۳]
🔹نظر به اینکه دو برداشت انحرافى و متضاد از #اسلام در جامعه وجود داشت، که یکى فهم کوته نظرانه، تعصب آمیز و #متحجّرانه، و دیگرى برداشت #متجددانه و تساهل آمیز، #رهبر_معظم_انقلاب برداشت صحیح را با نام #اسلام_ناب معرفى میکنند.
🔹مقام معظم رهبرى در این باره مى فرماید: «در #انقلاب_اسلامى، #اسلام #کتاب و #سنت، جایگزین اسلام خرافه و بدعت؛ اسلام #جهاد و #شهادت، جایگزین اسلام قعود و اسارت و ذلت؛ اسلام #تعبد و #تعقل، جایگزین اسلام التقاط و جهالت؛ اسلام #دنیا و #آخرت، جایگزین اسلام دنیاپرستى یا رهبانیت؛ اسلام #علم و #معرفت، جایگزین اسلام تحجّر و غفلت؛ اسلام #دیانت و #سیاست، جایگزین اسلام بى بندوبارى و بى تفاوتى؛ اسلام #قیام و #عمل، جایگزین اسلام بىحالى و افسردگى؛ اسلام #فرد و #جامعه، جایگزین اسلام تشریفاتى و بى خاصیت؛ اسلام #نجاتبخش_محرومین، جایگزین اسلام بازیچه ی دست قدرت ها و خلاصه #اسلام_ناب_محمدى (ص) جایگزین اسلام آمریکایى گردید». [بیانات، ۶۹/۰۳/۱۰]
🔹اساسى ترین مبناى جهانبینى الهى و اسلامى، #اصل_توحید به معنى اعتقاد به وجود خدا و قدرت غیبى او و حاکمیت علم، قدرت، عزت، جلال، جمال مطلق، اراده و مشیّت او بر هستى است، [بیانات، ۷۷/۱۰/۲۲] و همهی امور دیگر به نحوى از انحاء به #توحید باز مى گردند. یکى از نکات برجسته و قابل توجه در زمینهی #انقلاب_اسلامى_ایران این بود که #دین_اسلام سازنده فرهنگ ملّى شد و به همین جهت، امورى نظیر #جهاد، #شهادت، پیروى از انسان باتقوا و عادل، بیزارى از ظلم و ظالم، #اتحاد و همبستگى، #توکلبهخدا و... در متن این #فرهنگ قرار گرفت و خمیرمایهی حرکت انقلابى مردم شد و #پیروزى را براى مردم به ارمغان آورد. [بیانات، ۶۴/۴/۱۴] #ادامه_دارد...
منبع: پرسمان
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️سلاح معنوی
🔹حل مشکل را خود #ملت کردند. ملت ما #متحوّل شد، از خوف به #شجاعت، و از یاس به #اطمینان، و از توجه خود به #توجه_به_خدا، و از تفرقه به #اجتماع. این تحول، #تحولمعجزهآسا اسباب این شد که این مشکل بسیار بزرگ را، مشکلی را که شاید همه جا و همه دنیا محال میدانستند، حلّش کند.
🔹شما گمان نکنید که ایران دارای #سلاح بود؛ ایران سلاحش سنگ بود، چوب، مشت... ، لکن #سلاح_معنوی داشت. سلاح معنویاش ایمان به مکتب، #ایمان به خدای تبارک و تعالی و #توکل به مبدا قدرت و وحدت کلمه [بود].
بیانات حضرت امام ۵۹/۰۵/۱۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چگونه «امر به معروف» و «نهی از منکر» مفاسد و تخلفات را در جوامع اسلامی کاهش می دهد؟
🔹بهترين نوع #حكومت، حكومتى است كه همه #مردم در آن سهيم و شريك باشند، و به تعبير ديگر پايه هاى آن بر دوش عموم مردم باشد؛ #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر در واقع تعميم مسأله حكومت، و تثبيت مشاركت عموم در آن است، زيرا از اين طريق جلو بسيارى از #تخلّفات گرفته مى شود و #مردم به انجام وظايف فردى و اجتماعى آشنا مى گردند،
🔹و با توجّه به اينكه هميشه تعداد مأموران ويژه مبارزه با تخلّفات مانند پليس و نيروهای انتظامى در برابر افرادى كه بيم تخلّف از آنها مى رود بسيار اندك است، اهميّت اين #وظيفه_اسلامى روشن تر مى گردد، چرا كه تنها از اين طريق است كه مى توان به وضع #جامعه سر و سامان داد، و تا حدّ وسيع، جلو #تخلّفات را گرفت.
🔹دستورى كه مى گويد: اگر در درون خانه، #فرزند تخلّفى كند پدر و مادر در برابر او مسئول اند، و اگر #پدر و #مادر مرتكب خلافى شوند، فرزند بالغ در برابر آنها #مسئوليت دارد. و نيز اگر در شرق عالم گناهى واقع شود و در غربِ جهان كسى باشد كه بتواند به نحوى از آن جلوگيرى كند و نكند در آن سهيم خواهد بود، بى شك تأثير بسيار عميق و گسترده اى در پيشگيرى از #گناه و دعوت به انجام #وظايف و #مسئوليتها دارد.
🔹اين در حالى است كه در جهان امروز و در تمام حكومت های الحادى مسؤوليّت جلوگيرى از تخلّفات و مفاسد تنها به عهده گروه كوچك خاصّى گذارده شده، و به همين دليل كاربرد آن بسيار محدود و كم است. و از اينجا #عظمت و #اهميّت اين دستور مهم اسلامى از يكسو، و #مردمى_بودن حكومت اسلام از سوى ديگر روشن مى شود.
🔹ولى اين به آن معنى نيست كه عموم #مردم مانند يك پليس عمل كنند، بلكه وظيفه آنها در حدّ «دعوت به نيكیها» و «مبارزه با بدىها» از طريق نصيحت و اندرز و گاه هم دورى كردن و قطع رابطه نمودن از فاسدان و مفسدان است.
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چاپ نهم، ج ۱۰، ص ۲۲۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#جامعه #حکومت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام حسین (عليه السلام):
🔸«لَيْسَ شَأْنى شَأنُ مَنْ يَخافُ الْمَوْتَ، ما أَهْوَنَ الْمَوْتِ عَلى سَبيلِ نَيْلِ الْعِزِّ وَ اِحْياءِ الْحَقِّ، لَيْسَ الْمَوْتُ في سَبيلِ الْعِزِّ اِلاّ حَياةً خالِدَةً وَ لَيْسَتِ الْحَياةُ مَعَ الذُّلِّ اِلاَّالْمَوْتَ الَّذى لاحَياةَ مَعَهُ، اَفَبِالْمَوْتِ تُخَوِّفُنى... وَ هَلْ تَقْدِرُونَ عَلى أَكْثَرِ مِنْ قَتْلى؟! مَرْحَباً بِالْقَتْلِ فی سَبيلِ اللهِ، وَ لكِنَّكُمْ لا تَقْدِروُنَ عَلى هَدْمِ مَجْدى وَ مَحْوِ عِزّى وَ شَرَفى».
🔹«جايگاه من جايگاه كسى كه از #مرگ بترسد نيست؛ مرگ در راه #عزّت و احيای #حقّ، چقدر پيش من آسان است؛ مرگ در راه عزّت چيزى جز حيات جاودانه نيست، و زندگى با ذلّت، جز مرگ و نيستى كه هيچ حياتى همراه ندارد نيست. آيا مرا با #مرگ مى ترسانيد؟ آيا بيش از كشتن من مى توانيد؟ آفرين به مرگ در راه خدا، ولى شما نمى توانيد شكوه مرا نابود كنيد و عزّت و شرافتم را از بين ببريد».
📕كلمات الامام الحسين عليه السلام، ۳۶۰، ح ۳۴۸
#امام_حسین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ارکان انقلاب اسلامی (بخش دوم)
🔸براى شکل گیرى هر #انقلابى، یک #عنصر_فکرى و دو #عامل_انسانى مورد نیاز است، که بدون حضور و دخالت هر یک از آنها #انقلاب به معنای حقیقی و کامل کلمه شکل نمیگیرد، و تحقق خارجی نخواهد یافت. این #سه_عنصر، که عناصر موجدهی انقلاب هستند، #ارکان_انقلاب نامیده میشوند. این عناصر عبارتاند از #عنصر_فکرى که همان #ایدئولوژى و مکتبى است که انقلاب بر پایهی آن استوار مى گردد و #عنصر_انسانى نیز یکى #مردماند و دیگرى #رهبرى. هرگاه این سه عنصر در کنار هم قرار گیرند و جهتگیرى یکسان داشته باشند، #انقلاب شکل مى گیرد و واقعیت خارجی مییابد... در ادامه، به بررسی «ارکان عمده انقلاب اسلامی» از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری میپردازیم.
💠الف. مکتب اسلام (۲)
🔹 #رهبر_فرزانه_انقلاب دربارهی #نقش_اسلام به عنوان یکی از #ارکان_انقلاب_اسلامی میفرمایند: «در همهی این حوادث و با نگاهى وسیعتر در سرگذشت یازدهسالهی #نظام_اسلامى و اساساً در پیدایش این نظام و مقدمات آن و مبارزاتى که به آن منتهى شد، صحنه پرداز اصلى و عامل حقیقى، همانا #اسلام و عقیده و #ایمان و #تربیت_اسلامى است.
🔹هم #ملت_ایران، که با قیام شجاعانهاش در برابر #نظام_سلطه_جهانى و برضد ابرقدرتهاى شرق و غرب، کارى عظیم و بىسابقه انجام داد، هم #رهبر و قائد عظیمالشأن این انقلاب که مثل کوه در برابر همهی بادهاى مخالف ایستاد، و هجوم طوفانها را شکست، اما خود کمترین تکانى نخورد؛ هم #نظامنویناسلامى که توانست کشور را بدون اندک تکیهاى به #بیگانگان اداره کند،
🔹و #جنگى را که محل تلاقى نیروهاى شرق و غرب بر ضد او بود و نزدیک به سهچهارم سالیان پس از پیروزى را فرا گرفت، بدون گرایش به هیچ طرف و فقط با تکیه بر خود، #شرافتمندانه و با عزت و #پیروزى به پایان بَرَد، همه و همه توان خود را از #اسلام گرفتهاند و #اسلام جوهر اصلى این حوادث شگفتآور و #مایهحقیقىقدرت و صلابت و عزتى است که #ایران و ایرانى و ملت و #رهبر و #انقلاب و نظام ما، در تاریخ معاصر از خود بروز دادهاند». [۱]
🔹ایشان #مشروعیتانقلاباسلامی و نظام برخاسته از آن را به #تفکر_اسلامی، و استواری این بنا بر پایهی #اسلام میدانند و معتقدند مردم در جریان انقلاب اسلامی، #امام را با اسلام شناختند و به خاطر فداکارى و عظمت او در راه #اسلام، پشت سر ایشان راه افتادند و از ایشان تبعیت کردند. [۲]
🔹از دیدگاه #رهبرمعظمانقلاب، #رکناسلامیانقلاب بزرگترین مانع در مقابل نفوذ خائنانه #بیگانگان و همچنین سلطهی غیرمشروع و غیرمنطقی #افراد_فاسد است. ایشان در تبیین چرایی این امر میفرمایند: « ... #اسلام، در وهلهی اوّل دو عنصر بزرگ در درون خود دارد، که یکى عبارت است از احترام به #شخصیت و اهتمام به #رشد انسان، و دوم جلوگیرى از #نفوذ_غارتگران و #طاغوتها و قدرتمندان نابحق و ظالم و ستمگر جهانى. در کلمهی توحید، اینها وجود دارد؛ لا اله الا الله». [۳]
🔹در جمعبندی رکن اسلامیت انقلاب، میتوان گفت از دیدگاه معظمله: « ... آنچه که ما داریم، به برکت #اسلام داریم. به وجود آمدن #انقلاب، به برکت اسلام بود. اگر #ایمان_اسلامى و عمق این ایمان در دلها نبود، امکان نداشت بعد از آن سوابقى که همه از گذشته هاى این کشور ـ به خصوص در قرن اخیر ـ مىدانید، هیچ دست نیرومندى بتواند این #مردم را به حرکت در بیاورد...
🔹 #پایدارى این مردم بعد از #پیروزی_انقلاب و تشکیل و بقا و ریشهدار شدن #جمهوری_اسلامى تا وضع کنونى و پیشرفتها در جهات مختلف و سرنوشت جنگ تحمیلى و سرنوشت جنگهاى فراوانى که ما تاکنون در دنیاى سیاسى و اقتصادى داشتهایم و همه به سمت #پیروزى_حق بوده است (اگرچه در بسیارى از آنها در نیمهى راه قرار داریم) همهی آنها مرهون #ایمان اسلامى ما و #اعتقادات_اسلامى این مردم است؛ ما باید آن را حفظ کنیم...». [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] پیام رهبر انقلاب به مناسبت اولین سالگرد رحلت حضرت امام ۶۹/۰۳/۱۰
[۲] بیانات معظم له ۸۲/۰۳/۰۷
[۳] بیانات معظم له ۸۲/۰۶/۲۶
[۴] بیانات معظم له ۷۰/۹/۳۰
منبع: پرسمان
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️رابطه توکل و رزق
🔹عدهای #توکل را برای خودشان #روزی میدانند، و اینها در واقع #غنی هستند. احراز کردهاند که اگر بر #خدا #توکل کنند، #روزی شان به آنها میرسد، و اگر نرسید، کشف میکنند که لازم نبوده است.
📕جرعه وصال، ص۶۸
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد