eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چه تناسبی ميان «خورشید پشت ابر» و «امام زمان» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وجود دارد؟ 🔸در روايتى از (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در پاسخ به پرسش هاى اسحاق بن يعقوب چنين آمده است: « ... وَ أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِی فِی غَيْبَتِي فَكَالانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَيَّبَتْهَا عَنِ الْأَبْصَارِ السَّحَابُ». [۱] ( ... و اما كيفيت نفع بردن به وسيله من در ، به مانند نفع بردن به واسطه خورشيد است هنگامى كه ابرها او را از ديدگان مستور مى نمايند). 💠از اين حديث شريف وجوهى از شباهت‌ها بين خورشيد در پشت ابر و «امام مهدی» در «عصر غيبت» استفاده مى شود كه به برخى از آنها اشاره مى كنيم: 1⃣همان گونه كه مردم، هر آن انتظار خارج شدن از پس را دارند، تا تمام و كامل از وجود و ظهورش استفاده ببرند، در ايام آن حضرت نيز مردم و خروج اويند و از ظهورش مايوس نمى گردند. 2⃣منكر وجود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در عصر غيبت همانند منكر وجود است هنگامى كه در پشت از ديده ها پنهان گردد. 3⃣همان گونه كه ابر كاملا را نمى پوشاند، و نور خورشيد به زمين و زمينيان مى رسد، هم مانع كاملى براى بهره دهى حضرت نيست، و مردم در حضرت را نمى بينند، اما از وجود او بهره مى برند. مثلاً يكى از راه هاى بهره بردن از (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. 4⃣همان گونه كه در مناطقى كه هوا غالباً ابرى است، گاهى خورشيد ابرها را مى شكافد و خود را از لابلاى آنها بيرون مى آورد و به عده اى از مردم نشان مى دهد، هر از چند گاهى نيز عده‌اى به محضر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شرفياب مى شوند، و از وجودش استفاده مى برند و از اين راه وجود آن حضرت براى مردم به اثبات مى رسد. پی نوشت: [۱] الإحتجاج على أهل اللجاج، طبرسى، نشر مرتضى‏، چ اول‏، ج ‏۲، ص ۴۷۱ 📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چ هفتم، ص ۴۰۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت). @tabyinchannel
⭕️معرفی قوانین مترقی اسلام 🔹 برای همه چیز، برای همه ، برنامه دارد. این را کی باید معرفی کند جز ؟ علمای اسلام - کثّر الله امثالهم - با همه زحمت هایی که می‌ کشند، با همه رنج هایی که می‌برند، لکن زیادتر از این معانی است. خدای تبارک و تعالی به آنها عزت داده است، به آنها عظمت داده است، دیگران را تَبَع آنها قرار داده است، ملت را تابع آنها قرار داده است؛ اینها همه می‌آورد؛ 🔹همانطوری که - صلی الله علیه و آله و سلم - مسئولیت داشت و قیام کرد بر مسئولیت خودش؛ قیام کرد به مسئولیت خودش. باید قیام کرد به مسئولیت؛ باید را آنطوری که هست، نه آنطوری که حالا در دست مثلًا چهار تا فرض کنید مقدس مآب فقط کتاب مفاتیح است، و عرض می‌کنم که باید آنطوری که هست را معرفی کرد. گفت به دنیا که ما یک همچو کالای بزرگی داریم، یک همچو داریم. بیانات‌ حضرت‌ امام در جمع علمای نجف ۴۴/۰۸/۲۳ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ارزش و جایگاه جوان در اسلام 🔹ایام و یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین دوران در طول حیات انسان و دوران درخشندگی و فروغ زندگی اوست. می‌تواند با استفاده از قدرت و نیروی خدادادی و روح سرشار از عشق و امید، شور و هیجان، و آینده خود را رقم بزند و به عالی‌ترین و باشکوه‌ترین منازل زندگی در مسیر حرکتش به سمت ابدیت دست یابد. 🔹از همین رو اهتمام بسیار زیاد و ویژه‌ای به دارد و آن را مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش زندگی و عمر آدمی می‌شمارد و آن را فرصت مناسب برای دستیابی به رشد و کمال و خوشبختی دنیا و آخرت معرفی می‌کند. چنانکه (عليه السلام) در تفسیر آیه شریفه «...وَ لاَ تَنسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنيا...». [۱] (... و سهم خود را از دنيا فراموش مكن)، می‌فرمایند: «سلامتى، توانايى، فرصت، و شادابى‌ات را فراموش مكن، تا با آن‌ها، را به دست آورى». [۲]  🔹ایام «نوجوانی» و «جوانی» زمانی است که و و شاکله وجودی انسان در آن شکل می‌گیرد و بر همین اساس، در روایات متعددی بر نقش این دوران در شکل‌گیری شخصیت تاکید بسیاری شده است. (عليه السلام) در این‌باره می‌فرمایند: «دل مانند زمين آماده است كه هر بذرى در آن کاشته شود، مى‌پذيرد». [۳] (عليه السلام) نیز سفارش می‌کنند: « را دريابید، زيرا كه آنان سريع‌تر به كارهاى خير روى مى‌آورند». [۴] 🔹 به دلیل رسیدن به سن ، با يك «تحول مهم و انقلاب درونی» برخورد می‌کند، که و  دچار برخی تغییرات و فعل و انفعالات می‌شود؛ چنانچه اگر در این زمان تحت «تربیت» و «مراقبت» قرار نگیرد و این تحولات درونی به درستی هدایت نشود، او با مخاطرات زیادی روبرو می‌شود. (عليه السلام) درباره اهمیت و در این دوره می‌فرمایند: «به آموختن به پيش از آن كه منحرفين آنان را گمراه سازند، اقدام کنید». [۵] 🔹یعنی در این دوره بستر بسیار مناسبی برای و دارد، که اگر در این امر کوتاهی شود و پایه‌های دینی و اعتقادی جوان به درستی شکل نگیرد، جوان ناخودآگاه به دلیل تمایلات و غرایز بیدار شده‌ای که در او پدید آمده، به سوی ایدئولوژی و فرهنگ غیردینی، که امروزه از طریق اینترنت، فضای مجازی، شبکه های ماهواره‌ای و... که به آسانی در اختیار و در دسترس همگان است خواهد رفت. 🔹به جهت اهمیت ، بر ، و تمامی کسانی‌که به نحوی در یادگیری و آموزش جوانان تاثیرگذارند، لازم است که با شناختن ارزش واقعى جوانى و درک روحیات و نقايص طبيعى این دوران و با راهنمایی‌ های عالمانه و عاقلانه، تمایلات و غرایز جوانان را از سركشى و طغيان شان باز دارند، و به سوی یک زندگی دینی و الهی هدایت نمایند. 🔹بنابراین، موضوع و ارزش و اهميت آنان در نزد خداوند و اهل بیت (علیهم‌ السلام) به قدری بالاست که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن غفلت کرد، و تمام کسانی‌ که در تخریب زیرساخت‌ های فرهنگی کشور دست داشته و دارند و با انتشار کتاب‌ها، مقالات، و دادن آزادی‌ های بی‌حد و حصر، در از بین بردن تربیت‌ دینی‌ جوانان نقش داشته‌اند، مورد قهر و غضب خداوند متعال قرار خواهند گرفت و روز قیامت در ازای گمراهی هر یک از این جوانان مسئول خواهند بود. پی‌نوشتها؛ [۱] قرآن کریم، سوره قصص، آیه۷۷. [۲] معانی الاخبار، ص۳۲۵. [۳] تحف العقول ص۷۰. نهج البلاغه، نامه۳۱. [۴] اصول كافى، ج۸، ص۹۳، ح۶۶. [۵] تهذيب الأحكام (تحقیق خرسان)، ج۸، ص۱۱۱، ح۳۰ منبع: وبسایت رهروان ولایت. @tabyinchannel
⭕️امام حسن مجتبی ‌عليه ‌السلام:  🔸«إنَّ اللهَ جَعَلَ شَهرَ رَمضانَ مِضمارا لِخَلقِهِ فَيستَبِقونَ فيهِ بِطاعَتِهِ إلى مَرضاتِهِ». 🔹خداوند را ميدان مسابقه اى براى خود قرار داده تا با طاعتش براى خشنودى او از يكديگر پيشى گيرند. 📕تحف العقول، ص ۲۳۶ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️هدف جمهوری اسلامی، ایجاد یک جامعه نمونه است 🔹هدفى‌که‌ما‌براى ، بر اساس آموخته‌هاى عمومى در نظر گرفتیم آن هدف، هدف خیلى والایى است. هدف، ایجاد یک است. شما می خواهید در محدوده‌ى ایران عزیز - که از لحاظ جغرافیایى در یک نقطه‌ى بسیار حسّاسى از دنیا هم واقع شده است - یک جامعه‌اى بسازید که به برکت اسلام و زیر پرچم قرآن، باشد؛ 🔹هم الگو از لحاظ مادّى و پیشرفت هاى مادّى، هم در عین حال الگو از لحاظ معنویّت و از لحاظ اخلاق. در زمینه‌ى مادّى یک جَستى زدند، در یک دورانى جهشى کردند؛ امّا این جهش جدا و مباین و معارض با حرکت اخلاقى بود؛ یک «جهش‌ صددرصد مادّى» بود. اول کسى نفهمید چه اتّفاقى افتاد، امّا حالا دارند می‌فهمند، دارند خسارت هاى غیرقابل جبران آن را یواش یواش احساس می کنند. 🔹کسى خیال نکند یک «تمدّن مادّى محض» و دور از ، خواهد توانست آب خوش از گلوى مردم خود فرو ببرد؛ نخیر، پدرشان در مى‌آید؛ همین حالا دارد پدرشان در مى‌آید... گرفتارى براى عمیق‌تر از این حرفهاست. آنچه براى بشر در درجه‌ى اول لازم است، «امنیّت روحى» است، «امنیّت اخلاقى» است، «امنیّت وجدانى» است، «رضایت وجدان» است؛ در این نیست و بدتر از این خواهد شد. 🔹اگر با حرف هاى این نویسندگان و منتقدان و متفکّرانشان آشنا باشید، مى‌بینید مدتّها است، چندین سال است که صدایشان در آمده است؛ گوشه‌ هاى فاسد شده و رو به افزایش در جامعه‌شان را دارند نشان می دهند؛ این‌ جورى است. بله، از لحاظ علم و پیشرفت هاى فنّاورى و این چیزها پیش رفته‌اند، کارهاى بزرگى انجام داده‌اند، امّا آن‌طرف قضیّه، زمین ماند و همین زمینشان میزند. 🔹آن جامعه‌اى مورد نظر است که از لحاظ مادّى، یعنى از لحاظ ثروت، از لحاظ علم، از لحاظ سطح زندگى، در سطح بالایى باشد؛ از لحاظ اخلاق و معنویّت هم در آن سطح و یا بالاتر از آن سطح باشد. این می شود ؛ شما می خواهید این را درست کنید؛ این راه خیلى طولانى در پیش دارد. و این شدنى است، کسى نگوید نمی‌شود؛ چرا، خیلى‌ چیزها را خیال می کردند نمی‌شود، شد. بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۰۲/۱۷ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری @tabyinchannel
⭕️دعا برای حفظ از بلاها 🔹ما باید از خدا بخواهیم که ما را آن‌ به‌ آن (هر لحظه)، از جمیع و بلیّات و ، و ، و سالم و محفوظ بدارد. 📕فیضی از ورای سکوت، ص۵۴ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی 🔹در تقابل ایران با و ، همیشه گزینه چالش‌ برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان ما دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید داشته باشیم. در پاسخ، برخی می گویند: ما به مرحله‌ای از تکنولوژی رسیده‌ایم که در عرض دو هفته می توانیم به سلاح اتمی دست پیدا کنیم و همین «در آستانه دست‌ یافتن به سلاح اتمی بودن»، برای ما بازدارندگی کافی دارد. 🔹اما طرفداران داشتن سلاح اتمی می گویند: دو هفته بعد از حملات اتمی، شما دیگر ضربه را خورده‌ای و داشتن سلاح اتمی ارزشی برای شما ندارد. سلاح اتمی برای بازدارندگی آن است نه استفاده؛ وقتی داشتی از همان ابتدا، کسی جرئت حمله به شما را نخواند داشت. شما الان توان ساخت بمب اتم ظرف دو هفته را دارید اما معلوم نیست بعد از حملات اتمی هم این توان را داشته باشید و دشمن اگر کار به جایی رسید که بخواهد از استفاده کند، چنان این گزینه را باقدرت تمام استفاده میکند که شما توان تدارک ضربه متقابل برایت باقی نماند. 🔹 ما به ما دستور داده است که: «أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»؛ آنچه از قدرت داریم در مقابل باید به نمایش بگذاریم، تا از همان ابتدا دشمنان جرئت ضربه به ما را پیدا نکنند. اما مخالفان داشتن سلاح اتمی پاسخ می‌دهند: در دست ما، سلاحی است که هیچ‌وقت از آن را نداریم، چون حجم میلیونی که از به دنبال دارد و تبعات گسترده و همه‌گیر آن، موجب هلاک حرث و نسل امروز و آینده است. 🔹دین به ما آموخته است «و لا تَزِرُ وازرةٌ وزرَ أُخری» نباید به بیش از کسانی کشیده شود که استحقاق آن را ندارند و اگر هم موارد جزئی مثل «تترس» از این قاعده استثناء شده است و شامل «الضرورات تتقدر بقدرها» میشود؛ در خصوص حجم نفی و نقض این قاعده آنقدر عظیم و تکرار شونده است که عملا عمومیت آیه را نقض میکند؛ بنابراین چنین استثنائی پذیرفته نیست، چراکه اولا به یک بمب محدود نمیشود و حتی ظرفیت این را دارد که اصل روی را به خطر بیاندازد، ثانیا به یک بازه زمانی محدود نیست و تبعات زیست محیطی آن برای نسلها باقی میماند. 🔹حضرت آقا در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری در ۹۹/۱۲/۰۴ در مورد داشتن سلاح اتمی برای ما میگویند: «فکر ما میگوید که در [کاربرد] آن، غیر مسلّحین، غیرنظامیها، و مردم عادّی تلف میشوند، این سلاح است؛ حالا هسته‌ای باشد یا شیمیایی باشد یا غیر اینها؛ این سلاح ممنوع است. ما بخاطر نظر است که نخواستیم دنبال این سلاح برویم». 🔹موافقان داشتن در پاسخ میگویند: همه این استدلالها برای استفاده از سلاح اتمی است، نه داشتن آن، و منافعی که ما گفتیم برای داشتن و بود و اینها منافاتی با هم ندارند. اما مخالفان پاسخ میدهند: ما بخوبی میدانند ما از سلاح‌های ولو در و وقتی علیه ما استفاده شده باشد، استفاده نخواهیم کرد، تجربه هم این را نشان داده است، بنابراین این نمایش برای آنها که باید باور کنند باور کردنی نیست و برای عموم که نباید، باور کردنی است، و امکان پدیدآمدن یک اجماع عمومی علیه ما و مهجور کردنمان را فراهم میکند، 🔹درحالی‌که نداشتن این سلاح و اظهار مخالفت علنی با آن، ما را در موضع طلبکار قرار می‌دهد و میتوانیم در ، خود را محکوم کنیم. اما یک ابهام این وسط میماند، سناریوی ما در صورت برای دفاع از خودمان چیست؟! ممکن است برای این گزینه سناریوهای مختلفی از تقابل منطقه‌ای، دفاع با سامانه‌های مختلف قبل از اصابت و... را تدارک دیده باشند اما هیچکدام از این سناریوها ۱۰۰ درصد نیست. 🔹ولی یک سناریو امیدبخش و ۱۰۰ درصد است و آن اتکا به است؛ اگر ما در مسیر و باشیم، خداوند مسیر بن‌بست برای ما نمیگذارد. همان خدایی که دریا را بر موسی(ع) شکافت، همان خدای ما است. «كَلاَّ إِنَّ مَعی رَبِّی سَيَهْدينِ» مخصوص به موسی (ع) نبود. همان خدایی که طیر ابابیل را داشت، قفلهای درب را بر یوسف(ع) باز کرد، آتش را بر ابراهیم(ع) سرد کرد، همان خدا در جنگ ۸ساله هم بود، در موقعیتهای مختلف بعد از انقلاب هم بود، اگر جایی زور ما نمیرسد، آنجاست که اتفاقا باید خیالمان راحتتر از جایی که زورمان میرسد باشد. چون مضطر حتماً جواب میگیرد. «أَمَّنْ يُجيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ». نویسنده؛حمیدرضا باقری منبع؛ وبسایت پژوهه @tabyinchannel