✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا «دوزخیان» پس از مدتی به عذاب عادت می کنند؟
🔹گاه گفته شده است كه #دوزخيان بعد از ورود در آتش دوزخ به اندازه مدتى را كه در دنيا در شرك گذراندند معذّب مى شوند، اما بعد از پايان اين مدّت، #عذابهاى_دوزخ براى آنها به صورت نعمت در مى آيد! چرا كه با طبيعت آنان هماهنگ مى شود، به گونه اى كه اگر آنها را وارد بهشت كنند ناراحت مى شوند! چرا كه با طبيعت آنان سازگار نيست!
🔹آنان از آتشِ دوزخ و نيشِ مارها و عقربها چنان لذّتى مى برند كه بهشتيان از سايه درختانِ بهشتی و حور و قصور و طوبى و كوثر متلذّذ مى شوند، در اين دنيا نيز مى بينيم اگر بلبل از بوى گل مست مى شود بعضى از حشراتِ كثيف از بوى گندِ زباله ها سرمست مى گردند»! [۱]
🔹اين پندار كه نقطه مقابل پندار سابق و كاملا متضادّ با آن نيز با هيچ يك از #آيات_خلود و «جاودانگى عذاب» سازگار نيست، مخصوصاً در بعضى از آنها تصريح شده است كه هر زمان پوستهاى تنِ آنها از ميان برود خداوند آنها را به پوست های نوينى تبديل مى كند تا #عذاب_الهى را بچشند! و اصولا تهديد به #خلود در آتش، تهديد به #عذابِ_دائم است و اگر مبدّل به نعمت جاودانى گردد تهديدآميز نيست.
🔹اين گونه تفسيرها درباره #خلود دليل بر اين است كه گويندگانش بررسى دقيق و حتى بررسى اجمالى روى #آيات_قرآن نداشته اند، و اگر «آيات قرآن» را با دقّت بخوانيم تضادّ آنها با اين گونه سخنانِ زشت و زننده و بى مأخذ روشن مى شود.
🔹به علاوه بايد توجه داشت كه عادت كردنِ انسان به ناراحتى ها حدّ و مرزى دارد؛ پاره اى از ناراحتى ها ناراحتى هاى جزيى است كه انسان با گذشت زمان به آن خو مى گيرد؛ ولى مثلا هرگاه آبِ بدنِ انسان كم شود از تشنگى رنج مى برد و محال است كسى چنان عادت كند كه بدنِ او نياز به آب نداشته باشد و هرگز تشنه نشود.
پی نوشت:
[۱] اين سخن كه با كمى تلخيص در بالا آورديم در اسفار از «محی الدين عربى» در الفتوحات المكية، ابن عربى، محى الدين، دار صادر، بيروت، بی تا، ج ۲، ص ۶۴۷ نقل شده است (الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، صدر المتألهين، دار احياء التراث، بيروت، ۱۹۸۱م، چ ۳، ج ۹، ص ۳۴۹).
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، ۱۳۸۶ش، چ ۹، ج ۶، ص ۴۹۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دوزخ #جهنم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
تبیین
⭕️قدرتهای بزرگ منشا گرفتاریهای مسلمین
💠امام خمینی (رحمة الله علیه)
🔹گرفتاری های #مسلمین همه از این #قدرتهای_بزرگ و تزریق کردن آنها و تلقین کردن آنها به نوکرهای خودشان در منطقهها و تمام گرفتاریهایی که مسلمین دارند از دست اینهاست، و تا از دست اینها نجات پیدا نکنند #گرفتاریها رفع نمیشود. باید دید با چه حقی #آمریکا از آن طرف دنیا دستش را دراز میکند به این طرف دنیا و در #کشورهای_اسلامی دخالت میکند و میخواهد #مقدرات کشورهای اسلامی را او تعیین کند.
🔹این ننگ برای #مسلمین نیست که یک کشوری که #دشمن_خدا شمرده میشود، یعنی سرانش، یک دولتی که دشمن اسلام شمرده میشود و #دشمن_بشریت شمرده میشود، از آن طرف دنیا دستش را دراز کند با یک میلیارد جمعیت مسلم مقدرات کشورهای اسلامی را او تعیین کند؟ و نگویند تو چکارهای که در لبنان دخالت میکنی؟ تو چکارهای که در مصر دخالت میکنی؟ ما دست او را شکستیم و قطع کردیم و از #کشور خودمان #بیرونشان کردیم.
🔹#آمریکا میگوید که ما در منطقه #منافع داریم! چرا باید او در منطقه ما #منافع داشته باشد؟ چرا باید منافع مسلمین منافع #آمریکا باشد و او در منطقه منافع داشته باشد و یکی سوال نکند این را؟ یکی از کشورها سوال نکنند این را از #آمریکا، که شما چکاره هستید که آمدید میخواهید مقدرات این منطقه را درست کنید؟ شما چکارهاید؟ شما چرا آمدید؟ همه این مجالسی که به دست خود این #قدرتهای_فاسد ایجاد شده هم، ساکت نشستند، با اینکه #دخالت_دولتی در دولت دیگر این مسائل عمومی دنیاست که نباید بشود.
🔹لکن او به صراحت #دخالت میکند و دولتهای مرتجع بسیار کثیف هم با صراحت از او میخواهند که دخالت بکند. و این مجلسهای عمومی نمیگویند چرا دخالت میکنی؟ تو از آن ور دنیا چکارهای که آمدی اینجا مقدرات مردم را میخواهی دخالت کنی؛ #مقدرات_مسلمین را میخواهی دخالت کنی. و از او اسفناکتر قضیه #اسرائیل است که بوقهای #استعماری تا امروز هم #اسرائیل را دارند ترویج میکنند
بیانات حضرت امام ۶۱/۱۰/۱۲
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ما به زمان ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نزدیک شدهایم
🔹امروز وجود مقدّس #حضرت_حجّت ارواحنا فداه در میان انسانهای روی زمین، منبع #برکت، منبع #علم، منبع #درخشندگی، #زیبایی و #همه_خیرات است. برکات وجود او و #انوار_ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر میرسد. امروز هم #انسانیت با همه ضعفها، گمراهیها و گرفتاری هایش از انوار تابناک این #خورشید_معنوی و الهی که بازمانده اهل بیت است، استفاده میکند.
🔹چشمهای ناقابل و تیره ما آن #چهرهی_ملکوتی را از نزدیک نمیبیند؛ اما او مثل خورشیدی درخشان است، با #دلها مرتبط و با #روحها و #باطنها متّصل است و برای انسانی که دارای معرفت باشد، موهبتی از این برتر نیست که احساس کند #ولى_خدا، امام بر حق، عبد صالح، بنده برگزیده در میان همه بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهی در زمین، با او و در کنار اوست؛ او را میبیند و با او مرتبط است. آرزوی همه بشر، وجود چنین عنصر والایی است.
🔹عقدههای فروخورده انسانها در طول تاریخ، چشم به انتهای این افق دوخته است تا انسان والا و برگزیدهای از برگزیدگان خدا بیاید و تار و پود #ظلم و #ستم را - که #انسانهای_شریر در همه تاریخ تنیدهاند - از هم بدرد. امروز، هم #بشریت بیش از بسیاری از دورانهای تاریخ، دچار ظلم و جور است... ما به #زمان_ظهور #امام_زمان ارواحنا فداه، این محبوب حقیقی انسانها نزدیک شدهایم؛ زیرا معرفتها پیشرفت کرده است.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۸/۰۹/۰۳
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«مَن وَلّى مِن أمرِ المُسلِمينَ شَيئا فَوَلّى رَجُلاً و هُوَ يَجِدُ مَن هُوَ أصلَحُ لِلمُسلِمينَ مِنهُ فَقَد خانَ اللهَ و رَسُولَهُ».
🔹«كسى كه عهده دار يكى از امور #مسلمانان شود، و فردى را #سرپرست كارى كند، با اين كه مى تواند كسى را كه براى مسلمانان بهتر از او باشد بيابد، به خدا و رسولش #خيانت كرده است».
📕سنن بيهقى، ج ۱۰، ص ۱۱
#پیامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف) پس از ظهور با «اهل كتاب» چگونه رفتار خواهد كرد؟
🔹مطابق برخى از روايات، #حضرت_مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف) پس از #ظهور بين #اهل_تورات به توراتشان و بين #اهل_انجيل به انجيلشان و بين #اهل_زبور به زبورشان حكم خواهد كرد. در اينجا دو سؤال مطرح می شود؛ سؤال اول اين است كه آيا پس از ظهور، #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) كسى از #اهل_كتاب باقی مي ماند؟ و سؤال دوم اين است كه مقصود از #حكم_كردن بين اهل كتاب به كتاب آسمانی شان چيست؟
💠در پاسخ به سؤال اول مى گوييم:
🔹همه انسانها در زمان حكومت #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) #مسلمان نمی شوند، و هستند كسانى از #اهل_كتاب كه معاند نبوده، و در صدد ستيز و جنگ و مقابله با حضرت و حكومت او برنمی آيند. اين گروه از #اهل_كتاب مى توانند در #ذمّه_اسلام و مسلمين قرار بگيرند و با اعطاى #جزيه به زندگى خود ادامه دهند.
💠اما در مورد سؤال دوم، دو احتمال وجود دارد:
1⃣مقصود، تطبيق اين كتب در آن قسمتى است كه فرمان به داخل شدن در #اسلام و ايمان به #رسول_اكرم (صلی الله عليه و آله) داده است؛ آن مواردی كه در نسخه هايى از #انجيل که در دست #حضرت_مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف) يا #حضرت_عيسى (عليه السلام) می باشد، وجود دارد و همان موارد را برای #اتمام_حجت به اهل کتاب نشان مى دهند.
2⃣اينكه مقصود، آن است كه حضرت، #احكام اين كتب را بر معتقدان به آنها كه اسلام نياورده اند، ولى تحت #ذمّه_اسلامند به اجرا خواهد گذاشت.
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۹۰ش، چ هفتم، ص ۶۴۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️آنچه شنیدهاید عمل کردهاید؟!
🔹آقایانی که طالب #مواعظ هستند، از ایشان سؤال میشود: آیا به #مواعظی که تا حال شنیدهاید، #عمل کردهاید، یا نه؟ آیا میدانید که: «هر که #عمل کرد به #معلوماتِ خودش، خداوند #مجهولات او را معلوم میفرماید»؟
🔹آیا اگر #عمل به معلومات ـ اختیاراً ـ ننماید، شایسته است توقعِ زیادتی #معلومات؟ آیا باید دعوتِ به حق، از طریق لسان باشد؟ آیا نفرموده: «با اعمالِ خودتان، دعوت به حق بنمایید»؟ آیا طریق تعلیم را باید یاد بدهیم، یا آنکه یاد بگیریم؟
🔹آیا جواب این سئوالها از #قرآن_کریم: «وَالَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» [۱] (و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راههای خود، #هدایتشان خواهیم کرد). و اینکه #امام_صادق (عليه السلام) فرمودند: «مَن عَمِلَ بِما يَعلَمُ عَلَّمَهُ اللهُ ما لا يَعلَمُ» [۲] (هر كه به آنچه مىداند #عمل كند، خداوند به او آن #بياموزد كه نمى داند).
🔹و نیز فرمودند: «مَنْ عَمِلَ بِمَا عَلِمَ كُفِيَ مَا لَمْ يَعْلَمْ» [۳] (کسی که به دانسته خود عمل کند، بس است او را از آنچه که نمیداند)؛ [روشن نمیشود؟]. خداوند توفیق مرحمت فرماید که آنچه را میدانیم، زیر پا نگذاریم و در آنچه نمیدانیم، توقف و احتیاط نماییم تا معلوم شود. نباشیم از آنها که گفتهاند: پی مصلحت مجلس آراستند - نشستند و گفتند و برخاستند.
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره عنکبوت، آيه ۶۹
[۲] أعلام الدين، ۳۰۱
[۳] ثوابالاعمال، ص۱۳۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد