eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش ششم) 🔸 و در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل بكار گرفته شده است: نخست، و مثبت و ديگر، و به تعبير امام، غيرحقيقی‌ و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن می‌تواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد. 💠طرح نظام مبتنی بر مردم سالاری مطلوب از ديدگاه امام خمينی (ره) 🔹 (ره) در حد فاصل برپايی نهضت اسلامی (۱۳۴۱) تا زمان رحلت‌شان (۱۳۶۸) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی قرن ۲۰ و بنيانگذار نخستين‌ حكومت‌ دينی در جهان معاصر، ديدگاه ها و نظرات خويش درباره‌ی مسائل مختلف را مطرح نموده اند كه از آن جمله می‌توان به شمای حكومت مطلوب از منظر ايشان، اشاره كرد. حضرت امام در طول فاصله زمانی ۱۳۴۱ الی ۱۳۶۸ به مناسبت و به تدريج، گوشه هايی از ويژگی های نظام حكومتی را بيان كرده اند كه با جمع بندی اين ويژگی ها می‌توان به تصوير نسبتاً كاملی از حكومت مطلوب ايشان دست يافت. حكومتی كه بر اساس مردم سالاری بنا شده، به نوبه‌ی خود، ظرف بسط و ظهور چنين قرائتی از مردم سالاری نيز به شمار می‌آيد. 🔹اين بخش از تحقيق به طرح توصيفات حضرت امام از چنين حكومتی اختصاص يافته است. دموكراسی و مردم سالاری مطلوب امام خمینی (ره) بنا كننده‌ی حكومتی است كه به‌ خاطر خدا، به كسب رضايت مردم بپردازد. [صحیفه ‌نور، ج۱۷، ص۱۶۱] و رضايت خداوند را از طريق كسب رضايت مردم [همان، ج۱۸، ص۲۰۱]  (مؤمن) جلب كند. مقبول مردم باشد، [همان، ج۳ چ۲، ص۷۶] و مردم، از جان و دل موافق آن باشند. [همان، ج۱، چ۲، ص۷۱] معترف به خطای خود بوده، [همان، ج۱۸، چ اول، ص۴۱] و از تصميم های نادرست خود عدول كند، [همان، ج۱ ص ۵۹]  در مقابل قانون تسليم بوده [همان، ج۲، ص۲۴۱] و در محدوده‌ی آن عمل كند. [همان، ج۸ ص۵۵۳]  🔹به آرا و افكار عمومی احترام گذاشته، [همان، ج۲ ص۱۸۶] و در برابر خواسته های شرعی و قانونی مردم تسليم باشد. [همان، ج۱، چ‌، ۲ص۵۹] متكی به اراده ملت بوده [همان، ج۳، ص۳۷] و بيشترين توجه خود را به قشر ضعيف‌ جامعه اختصاص دهد. [همان، ج۵، ص۱۹۰] در برابر مردم متواضع و فروتن باشد. [همان، ج۱ ص۱۱۰] به مشاركت مردم در مسائل كشور معتقد باشد. [همان، ج۱۹، چ‌۱، ص۲۳۸] مردم به سهولت امكان ارتباط با مسؤولان آن حكومت را داشته باشند. [همان، ج۸ ص۶۲] با جمع بندی مواردی كه فهرست وار به آن ها اشاره شد می‌توان ساختار و شمای كلی حكومت مطلوب حضرت امام را تصويب كرد. ... نویسنده: محمدصادق‌کوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره) منبع: وبسایت‌ مرکز مطالعات و پاسخگویی‌ به‌ شبهات حوزه علمیه @tabyinchannel
⭕️امام محمد باقر عليه السلام: 🔸«كانَ فيما وَعَظَ بِهِ لُقمانُ ابنَهُ أن قالَ: يا بُنَيَّ، إن تَكُ فی شَكٍّ مِنَ المَوتِ فَارفَع عَن نَفسِكَ النَّومَ وَ لَن تَستَطيعَ ذلِكَ، و إن كُنتَ في شَكٍّ مِنَ البَعثِ فَادفَع عَن نَفسِكَ الاِنتِباهَ وَ لَن تَستَطيعَ ذلِكَ، فَإِنَّكَ إذا فَكَّرتَ عَلِمتَ أنَّ نَفسَكَ بِيَدِ غَيرِكَ، وَ إنَّمَا النَّومُ بِمَنزِلَةِ المَوتِ، و إنَّمَا اليَقَظَةُ بَعدَ النَّومِ بِمَنزِلَةِ البَعثِ بَعدَ المَوتِ». 🔹در به پسرش است كه گفت: «اى پسرم! اگر درباره ترديد دارى، را از خود دور كن ـ كه نخواهى توانست ـ و اگر درباره ترديد دارى، از خواب را از خود دور كن ـ كه نخواهى توانست ـ ؛ زيرا اگر انديشه كنى، مى دانى كه تو در دست ديگرى است و همانا ، به منزله است و پس از خواب، به منزله شدن پس از مرگ» . 📕بحار الأنوار، ج ۱۳ ص ۴۱۷ ح ۱۱ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آرزوهای طولانی و اقسام آن (بخش پنجم و پایانی) 🔸 همچون سرابی است که تشنگان را در بیابان زندگی به دنبال خود می کشانند و چهره واقعیت ها را به گونه ای دروغین نشان می دهند و انسان به خاطر آنها درک نمی کند. امید و آرزوی پسندیده، دل بستن به آینده ای است که دسترسی به آن معقول است و با تلاش می توان به آن رسیده و این یک امر فطری است. 💠آثار و پیامدهای طول امل (۲) 5⃣«داشتن زندگی ذلت بار»؛ صاحبان آرزوهای دراز ناچارند شخصیت انسانی خود را درهم شکنند و برای رسیدن به مقصود خیالی در برابر هر کسی خضوع کنند و دست التماس به سوی این و آن دراز نمایند و به زندگی ذلت بار تن دهند. امیرالمؤمنین (ع) در این مورد می فرماید: «ذُلُّ الرِّجَالِ فِی خَیبَةِ الْآمَال؛ [۱] خواری مردان در ناکامی آرزوهاست». 6⃣«محروم بودن از درک حقایق»؛ همچون سرابی است که تشنگان را در بیابان زندگی به دنبال خود می کشانند و چهره واقعیت ها را به گونه ای دروغین نشان می دهند و انسان به خاطر آنها درک نمی کند کجاست و به کجا می رود؟ وظیفه اش در برابر این سرنوشت چیست؟ امام علی علیه السلام می فرمایند: «الْأَمَانِی تُعْمِی عُیونَ الْبَصَائِر؛ [۲] دیدگان بصیرت را نابینا می کند». کسی می تواند چهره زیبای حقیقت را آنگونه که هست ببیند و به سرچشمه زلال معرفت برسد که دیده عقل خود را با حجاب آرزوها نپوشاند. 7⃣«کفران نعمت»؛ ، انسان را به آنچه ندارد و شاید هرگز به آن نمی رسد، دلبند می سازد، به همین دلیل آنچه از نعمت های الهی در دست دارد کوچک می شمارد و نسبت به آنها بی اعتنا می شود و این کفران نعمت، پیامدهای شومی در دنیا و آخرت برای او دارد. امیرالمؤمنین امام علی (ع) در این مورد می فرماید «تَجَنَّبُوا الْمُنَی فَإِنَّهَا تَذْهَبُ بِبَهْجَةِ نِعَمِ اللَّهِ عِنْدَکُمْ وَ تُلْزِمُ اسْتِصْغَارَهَا لَدَیکُمْ وَ عَلَی قِلَّةِ الشُّکْرِ مِنْکُم؛ [۳] از بپرهیزید، که زیبایی نعمت های الهی را از نظر شما می برد و آنها را نزد شما کوچک می کند و به کمی شکر (و کفران نعمت) از سوی شما منتهی می شود!». 💠درمان طول امل 🔹۱) توجه به آخرت و یاد مرگ. ۲) انسان خود را بشناسد و بداند موجودی آسیب پذیر است که فاصله میان مرگ و زندگی او بسیار کم است. ۳) توجه به بی اعتباری دنیا و کم کردن علاقه به آن. ۴) مطالعه پیرامون پیامدهای بسیار شوم آرزوهای دراز. ۵) واقع‌ بین بودن و برنامه ریزی کردن بر طبق واقعیت ها، امکانات و استعدادها نه براساس خیالات و آرزوها. پی نوشت‌ها؛ [۱] تصنیف غررالحكم و دررالکلم ۳۱۴ [۲] همان، ص ۶۵ [۳] همان، ص ۳۱۴ منبع: حوزه نت به نقل از وبسایت پژوهه @tabyinchannel
⭕️گویا به‌ کلی از «عینُ‌ الله‌ الناظِرَة» غافلیم! 🔹 عصمت و طهارت علیهم‌ السلام بندگانی هستند که و شان مُطرِد (فراگیر) است؛ یعنی با داشتن نه خطا می‌کنند و نه خطیئه. عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف «عَيْنُ اللهِ النَّاظِرَةُ وَ أُذُنُهُ السَّامِعَةُ وَ لِسَانُهُ النَّاطِقُ فِی خَلْقِهِ وَ يَدُهُ الْمَبْسُوطَة؛ چشم بینا، گوش شنوا، زبان گویا و دست گشاده خداوند» [۱] است و از ، ، و ما اطلاع دارد؛ مع‌ذلک گویا ما علیهم‌ السلام و به‌ خصوص عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف را حاضر و ناظر نمی‌دانیم، بلکه گویا ـ مانند عامه ـ اصلاً زنده نمی‌دانیم و به‌ کلی از آن حضرت هستیم. 📕در محضر بهجت، ج۱، ص۲۲ [۱] ر.ک: بحار‌الانوار، ج‌۲۶، ص‌۲۴۰؛ ج ‌۴۰، ص ‌۹۵؛ توحید صدوق، ص‌۱۶۷؛ معانی‌الاخبار، ص‌۱۶. منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ضرورت‌ شناخت‌ امام‌ زمان (بخش اول) 🔹ارزشمندترین‌ و اساسی‌ترین ارزشهای‌ زندگی‌ انسان، شناخت خداوند متعال و سپس شناخت معصومین یعنی رسول اکرم (ص) و ائمه علیهم‌ السلام میباشد. ۱) این‌ شناخت از نوع شناخت‌ واجب است؛ ۲) این شناخت لازمه‌ی‌ زندگی‌ توحیدی است؛ ۳) این شناخت نیاز فوری به شمار می‌آید؛ ۴) این شناخت یک‌ نیاز معنوی است؛ زیرا جهل‌، تجاهل‌ و حتی‌ غفلت در امر (عج) (اگر امام زمان شناخته نشود): ۱) موجب بروز خسارت های زیانباری در کسب سعادت فردی؛ ۲) بروز خسارت های زیانباری در کسب سلامت اجتماعی؛ ۳) ایجاد انحراف در مسیر تکامل انسان می شود ۴) و انسان را از حیات طیبه و زندگی خداپسندانه محروم می سازد. 🔹خداوند متعال انسان را خلق کرده، و هدف از این خلقت را هم خودش بیان فرموده است: «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ جن و انس را نیافریدم، جز برای آن که مرا بپرستند». [ذاریات، ۵۶] هدف‌ آفرینش، بندگی‌ جن‌ و انس بیان شده. من بشر قرار است به عبودیت و بندگی خداوند برسم. این عبودیت و بندگی چیست؟ چه‌ جوری من می‌توانم به مرحله‌ای برسم که عبد باشم؟ خداوند متعال خودش هم‌ وسیله برای من آماده کرده و هم‌ راهنما. ابزاری به اسم دین، و یک راهنمایی در کنار دین به نام پیامبر و بعد از پیامبر هم امام. هم نقشه را به من داده هم نقشه خوان را. پس من قرار هست به‌ کمک‌ وسیله ‌دین، و راهنما (در عصر حاضر امام معصوم علیه السلام) به مرحله ای برسم به نام بندگی. 🔹به همین خاطر: ۱) من باید دین را بشناسم؛ ۲) باید راهنما (امام) را بشناسم؛ ۳) به کمک دین و امام معصوم علیه السلام باید هدف را بشناسم: عبودیت خدا، بندگی خداوند متعال. بهترین و واجب ترین امور از نظر عقل و شرع: ۱) ادا کردن حق کسی که بر عهده‌ی تو حقی دارد؛ ۲) پاداش دادن به کسی که به تو احسان نموده است. بدون تردید کسی که: ۱) از تمام مردم بیشترین حق را به گردن من دارد، ۲) از همه بیشتر و بهتر احسانش شامل حال من شده، ۳) نعمت ها و منت‌ها بر من دارد، همان کسی است که خداوند متعال: ۱) معرفت و شناختش را متمم دین من قرار داده، ۲) باور به او، اعتقاد به او را کامل کننده‌ی یقین من قرار داده، ۳) را بهترین اعمال ما قرار داده است. 🔹از طرفی چون ما نمی‌توانیم حقوق آن حضرت را ادا کنیم، و شکر وجود و فیوضات حضرت را آنطور که شایسته است به جا بیاوریم، بر ما واجب است آن مقدار از ادای حقوق (عج) که از دست ما ساخته است به جا آوریم. اگرچه اصل تکلیف دشوار و مشقت‌بار باشد، در صورتی که مقداری از آن میسر است، همان مقدار را باید انجام داد. بهترین‌ امور در زمان‌ غیبت‌ (عج): ۱) آن حضرت؛ ۲) دعا برای تعجيل فرج حضرت؛ ۳) تلاش در انجام آنچه که مایه‌ی خشنودی آن حضرت و نزدیک شدن به ساحت مقدس ایشان میشود. ... 📕مکیال‌المکارم (سیدمحمدتقی موسوی‌ اصفهانی)، ج۱، نشر اکرام،۱۳۹۰، صص ۱۸-۳۵ منبع: وبسایت اهل البیت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ نرم در قرآن (بخش دوم) 🔸هم در قرآن کریم و هم در تاریخ اسلام ما موارد بسیاری داریم که در آن با استفاده از برای پیشبرد اهداف استفاده شده، و این هم از ناحیه خداوند و مومنان، و هم از ناحیه مشرکان و کافران و شیاطین مورد استفاده قرارگرفته است. یکی از شیوه های جنگی، است. در جنگ نرم، به جای ابزارهای جنگی متعارف چون توپ و تانک، از تاثیرگذار بر فکر و اندیشه و عواطف و احساسات انسانی بهره گرفته می‌شود. با نگاهی به جریان شناسی جنگ نرم می توان گفت که این شیوه جنگی، چه در قرآن کریم و چه در تاریخ اسلام به وفور دیده می شود. 💠برخی از شیوه های جنگ نرم از سوی خداوند و مومنین (۱) 1⃣«قرآن و ضرورت آمادگی دائمی برای جنگ نرم و سخت»؛ حفاظت از منافع مادی و معنوی فرد و اجتماع در آموزه های دستوری قرآن مورد توجه بوده و بر آن تاکید شده است. از آن میان می‌توان به آموزه های دستوری قرآن به جنگ های روانی و ترساندن دشمن از هرگونه تحرکات مخرب و ایجاد تنش در جامعه اشاره کرد. بسیاری از آیات قرآن که به شکل انذار وارد شده است، نوعی جنگ روانی را مد نظر دارد. در آیه ۶ سوره انفال، قرآن به مسئله جنگ روانی اشاره داشته و می‌فرماید: «ترهبون به عدوالله و عدوکم؛ تا دشمنان خدا و خودتان را بترسانید». 🔹در حقیقت قرآن آمادگی نظامی را که به دو شکل شمار کمی نظامیان آموزش دیده و آماده و تهیه تجهیزات نظامی پیشرفته صورت می‌گیرد، به عنوان عوامل موثر در حوزه جنگ روانی مورد ارزیابی و تحلیل قرار می دهد و به نقش بازدارنده آن اشاره می کند. روشن است که آمادگی در همه جهات می‌تواند دشمنان را از تجاوز به مرزهای جغرافیایی و معنوی مسلمانان باز دارد. در آیات قرآن با تاکید بر جنگ روانی این مسئله نمایانده می‌شود که انسان‌ها به طور طبیعی گرایش به روحیه تجاوزگری دارند و برای خاموش کردن و از میان بردن بسترهای مناسب آن باید همه امکانات پیشرفته و سلاح های بازدارنده فراهم آید. 🔹هدف از تهیه نفرات و تجهیزات آن است که به دشمن هشدار داده شود که هرگونه جنگ و دامن زدن به آن نه تنها برای او منافع اقتصادی و یا معنوی نخواهد داشت، بلکه منافع مهم تری از دست خواهد داد. در حقیقت قرآن بیان می‌کند که آمادگی نظامی مسلمانان نه برای تهاجم و تجاوز، بلکه برای دفاع از منافع امت است، به گونه ای که رویارو نشدن دشمنان با چنین مسلمانان آماده ای به نفع دشمنان خواهد بود. ... منبع: پرسمان @tabyinchannel
⭕️گویی وعده خداوند قادر نزدیک است... 🔹بسم الله الرحمن الرحیم‌؛ «وَ مَا النَّصرُ الّا مِن عِندِاللهِ»، با تقدیم حمد بی‌پایان به درگاه مقدس پروردگار جهان و عرض ارادت به محضر حضرت بقیه الله - ارواحنا لمقدمه الفداء - سالروز یوم الله  را به ملت بزرگوار ایران و مستضعفان جهان و مظلومان ستمزده اعصار تاریخ تبریک عرض می‌کنم... می‌توان گفت خورشید درخشان ۲۲ بهمن به نصف النهار آمال و آرمان های بزرگ اسلامی نزدیک می‌شود، و آمال ستمگران و جهانخواران رو به افول و دست ظلم‌پیشگان جهنمی که در طول تاریخ بویژه در سده‌های اخیر از هیچ جنایت و ستمی بر مظلومان جهان فروگذار نکرده در آستان قطع است، 🔹و به رغم بوق‌های تبلیغاتی مشحون بر دروغ و رجزخوانی ها و قدرت‌نمایی ها پایه‌ های کاخهای سفید و سرخ، هر روز لرزانتر است و با خواست خداوند متعال با موج عظیم پرخاشگران مستضعف بر ابرستمکاران، می‌رود تا بنیان تجاوز بر حقوق بشر را از جای برکند، و حکومت عدل اسلامی را که همان حکومت مستضعفان است جایگزین آن کند. گویی وعده خداوند قادر نزدیک است و امید است این بارقه‌ برق‌آسا که در سراسر جهان پرتو افکنده و نوید فتح مبین می‌دهد، به حکومت مطلقه منجی آخر الزمان و پناه مستضعفان متصل شود. بخشی از پیام حضرت‌ امام به ملت ایران در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۶۴/۱۱/۲۲ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️در باب ولایت «مطلقه» فقیه 🔹در بررسی پیشینه و گذشته ابتدا باید دانست که منظور از قید «مطلقه» چیست، تا مشخص شود چه کسانی قائل به این میزان از اختیارات برای فقیه بوده‌اند. در نگاه امام خمینی (ره) منظور از این قید، در کلیه شئون حکومتی است که برای معصومین (علیهم السلام) ثابت بوده است. طبیعی است که داشتن اختیارات گسترده در اداره جامعه اسلامی برای بسیاری از فقیهان گذشته ثابت بوده است، و آنها بدان معتقد بوده‌اند هر چند در مباحث فقهی خود از خصوص عنوان «مطلقه» استفاده نکرده باشند؛ و این روشن است که استفاده نکردن و عدم به کارگیری لفظ «مطلقه» از سوی یک فقیه به معنای این نیست که او منکر اختیارات گسترده برای فقیه می باشد، چه بسا یک فقیه صرفا با یک بیان ساده به گستره اختیارات فقیه اشاره کرده باشد، و هیچگاه از یک اصطلاح خاص استفاده نکرده باشد؛ 🔹مثل اینکه بگوید فقیه در امور دین و دنیا ولایت دارد، یا اینکه اساسا وی ترجیح داده باشد منظور خود را با اصطلاحات دیگر بیان کند، همانند امارت و حکومت، زعامت، ریاست، جواز و نفوذ تصرف و... لذا در مرحله نخست باید دچار اشتباه نشده و نباید صرفا به دنبال لفظ «مطلقه» در متون فقهی بود، بلکه هر چیزی که بتواند معنای آن را برساند کافی است؛ همچنان که هر فقیهی ولایت را مقید دانست و یا حتی آن را مقید به قید «امور حسبه» قرار داد، به معنای این نیست که او دائره شئون فقیه را تنگ نموده و آن را فقط در حدود ولایت بر مجانین و سفهاء و بچه های کم سن و سالی که هیچ سرپرستی اعم از پدر یا پدربزرگ یا وصی ندارند مجاز دانسته است، بلکه باید دید منظور وی از واژه «مقید» یا «امور حسبه» چیست؟ به عنوان مثال مرحوم آیت‏ الله تبریزی قائل به ولایت فقیه از راه حسبه به معنای وسیع آن است که شامل انتظام امور مسلمین است. 🔹همچنین باید خاطر نشان کنیم که نبودن پیشینه قوی و پرشمار در میان آثار فقهای گذشته به معنای این نیست که چنین دیدگاهی موجود نبوده است، بلکه به علت نیافتن فرصت در تجربه حکومت‌داری و تنگ بودن عرصه بر آنان، بسیاری‌ از فقهای‌ شیعه‌ لازم‌ نمی‌ دانستند که‌ در کتب‌ فقهی‌ خود فصل‌ مستقلی‌ را به‌ سیاست، ولایت‌ و امارت‌ اختصاص‌ دهند. افزون بر آن فقه امروز نسبت به گذشته بسیار گسترده شده است و مسائل نوپدید اجتماعی در آن به وفور به چشم می‌خورد که در گذشته فقط ریشه‌ های آن موجود بود، اما امروز مباحث مفصلی در ارتباط با آن شکل گرفته است و این موضوع فقط منحصر در بحث ولایت فقیه نیست. افزون بر مسئله فوق، در گذشته زاویه دید و مبنای در حکومت‌داری فقیه، کلامی بوده است و نه فقهی، و عالمان شیعی ترجیح می‌ دادند در مباحث کلامی بدان اشاره کنند، هر چند به فراخور موضوع و مسائل علم فقه به صورت گذرا بدان اشاره داشته‌اند. نویسنده؛ نیک رو منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه @tabyinchannel
⭕️امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام: 🔸ما جَفَّتِ الدُّموعُ إلّا لقَسوةِ القلوبِ، و ما قَسَتِ القلوبُ إلّا لِكَثْرةِ الذُّنوبِ؛  🔹 نخشكيد، مگر بر اثر ، و سخت نشد مگر به سبب . 📕بحارالأنوار، ج ۶۰، ص ۷۳، ح ۳۵۴ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش هفتم و پایانی) 🔸 و در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل بكار گرفته شده است: نخست، و مثبت و ديگر، و به تعبير امام، غيرحقيقی‌ و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن می‌تواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد. 💠جمع بندی و استنتاجات نظری 🔹از بخش‌های پيشين می‌توان نتيجه گرفت كه نگرش امام خمینی (ره) به دموكراسی و مردم‌ سالاری‌ مطلوب، برآمده از خاستگاه‌ دينی تفكرات ايشان و مبتنی بر اصول اسلامی كرامت و اختيار انسان است. در ديدگاه دينی حضرت امام، انسان دارای منزلت است؛ (برگرفته از آيه شريفه و لقد كرمنا بنی آدم) و دارای قوه‌ی اختيار. بر همين اساس، انسان مسلمان و مؤمن، قطعاً عزيز است و محترم، و انتخاب او نيز دارای عزت و حرمت است. از اين روست كه حكومت به عنوان ابزاری لازم در جهت حركت انسان به سوی رشد و كمال، بايد برای‌ انسان و انتخاب‌ او ارزش قائل شود و همين نكته است كه زيربنای مردم‌سالاری‌ مطلوب امام خمینی (ره) را تشكيل می‌دهد. بر پايه‌ی چنين نگرشی به انسان است كه ديدگاه سياسی حضرت امام شكل می‌گيرد و حكومت مطلوب تصوير می‌شود. 🔹از منظر امام‌ خمينی (ره)، حكومت مطلوب، حالتی است كه تضمين كننده‌ی كرامت انسان و قدرت انتخاب اوست؛ كرامت و اختياری كه هديه‌ی خداوند و شريعت مقدس به انسان (خصوصاً انسان مسلمان و مؤمن) است. لازمه‌ی تحقق چنين نگرشی به مردم سالاری، خواست عامه و اكثريت جامعه است، و اگر بخش عمده ای از يك تجمع مدنی اراده كند كه زندگی جمعی خود را بر پايه‌ی چنين نگرشی از مردم سالاری استوار سازد، راه برای تحقق حكومت مطلوب حضرت امام فراهم می آيد، و طبيعی است كه حد و مرز مردم سالاری در جامعه‌ی اسلامی، همانا خطوط قرمز معين شده از خداوند است و مردم سالاری ابزاری است برای نيل انسان به كمال و سعادت معرفی شده از سوی دين. بنا به فرموده‌ی امام خمینی (ره)، مردم سالاری برگرفته از دين، در برخی نقاط، شباهت هايی به دموكراسی رايج در جهان معاصر دارد. اما تفاوت‌ اساسی ميان دو نگرش، ناشی از اين حقيقت است كه دموكراسی رايج در جهان كنونی، مردم محور است. 🔹اما مردم‌ سالاری‌ مطلوب و برگرفته از دين، مردم‌دار و نيز دموكراسی رايج در خدمت انسان است و مردم سالاری مطلوب حضرت امام، در خدمت سعادت و تكامل او است. مردم سالاری مطلوب حضرت امام با هر آنچه به ضعف و ذلت انسان بينجامد و قدرت اختيار و انتخاب خداداد او را سلب كند مقابله می‌كند، خواه به شكل سرمايه داری و سرمايه محوری باشد و خواه به شكل تبعيض و بی‌عدالتی. بر اين اساس است كه مردم سالاری مطلوب امام، علاوه بر نگرش عام به همه‌ی شهروندان، نگاهی خاص به مستضعفين دارد و تجلی مردم داری را در حمايت از طبقات ضعيف جامعه جستجو می‌كند. نقد دموكراسی رايج در مغرب زمين نيز بر اساس نگرش فوق صورت گرفته است. حضرت امام با تكيه بر چنين نگرشی، دموكراسی غربی را خالی از محتوا و در بردارنده‌ی صورت هايی از ديكتاتوری می‌داند؛ صورت هايی كه به انقياد و سلب آزادی های خداداد انسان و اسارت او در بند هياهو و تبليغات انجاميده است. نویسنده: محمدصادق‌کوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره) منبع: وبسایت‌ مرکز مطالعات و پاسخگویی‌ به‌ شبهات حوزه علمیه @tabyinchannel
⭕️مراقبت زبان 🔹مردی نزد صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم آمد و گفت: یا رسول الله، مرا کن. فرمود: را حفظ کن. [دوباره] گفت: یا رسول الله، مرا کن. پیامبر فرمود: را حفظ کن. [برای بار سوم] گفت: یا رسول الله، مرا نصیحت کن، پیامبر فرمود: را حفظ کن، وای بر تو، آیا مردم را جز آنچه با آن را درو می کنند، به رو در می اندازد؟! 📕 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة)، ص ۳۹۱ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تقوا در کار (بخش ششم و پایانی) 🔸 در کار یعنی چه؟ چطور میتوانیم در کارهای تشکیلاتی تقوا را رعایت کنیم. «تقوا» ملکه ای نفسانی است که بر اثر آن، انسان از خود در برابر خداوند سبحان به شدت مراقبت می‌کند تا دچار لغزش رفتاری نشود. معنای اصطلاحی تقوا در کلام امام صادق (ع) خلاصه می‌شود: یعنی آنجا که خداوند دستور داده حاضر باشی، تو را غایب نبیند و آنجا که نهی کرده، تو را مشاهده نکند. شایسته است هر انسان مومنی در کار، به زیور تقوا آراسته باشد. 💠بعضی از شاخصه های تقوا در کار (۵) 🔟«عدم منت گذاری»؛ از شاخصه های تقوا در کار این است که انسان همواره کاری را که انجام می‌دهد، نوعی وظیفه و مسئولیت می‌داند و به کاری که برای مردم انجام می دهد، منتی ‌بر آنان نمی‌گذارد و مورد توهین و اهانتشان قرار نمی‌دهد. امام علی (ع) در توصیه‌ های خود به مالک اشتر می‌فرماید: «مبادا با خدمت‌ هایی که انجام دادی، بر مردم منت‌ گذاری، یا آن چه را انجام داده‌ای، بزرگ بشماری. منت نهادن، پاداش نیکوکاری را از بین می‌برد و کاری را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش می‌سازد». 1⃣1⃣«اطاعت از مسئول»؛ از شاخصه های دیگر تقوا در کار، اطاعت از مسئول بالاتر است. هر شخصی در محدوده سازمان و اداره خود و در چارچوب مقررات و قوانین مربوط، باید از مسئول بالادست خود اطاعت کند و این پیروی، اگر آگاهانه و در یک محیط صمیمی صورت پذیرد، موفقیت و پیشرفت آن مجموعه را در پی خواهد داشت. امام علی (ع) می‌فرماید: «از مافوق و بالادست خود پیروی و اطاعت کن، تا زیردستانت از تو اطاعت کنند». 2⃣1⃣«عدم استفاده از بیت المال در امور شخصی»؛ از شاخصه های مهم تقوا در کار، استفاده نکردن از بیت‌المال در امور شخصی است. شخص باتقوا با تلفن اداره، کار خصوصی انجام نمی‌دهد، با خودکار اداره لیست خریدهای منزل را نمی‌نویسد، ساعات کار مردم را صرف کار خصوصی خود نمی‌کند، و... امام علی (ع) برای کارگزارانش نوشت: «قلم های خود را نازک کنید و سطرها را نزدیک به هم گیرید، و زیادتی کلمات را حذف کنید و مقاصد و منظورها را در نظر بگیرید! بر حذر میدارم شما را از پر حرفی و پر نویسی، زیرا، اموال مسلمانان نمیتواند این گونه خسارتها را تحمل کند. [۱] پی نوشت: [۱] بحار الانوار، ج۷۶، ص۴۹، خصال، ص۲۱۹ منبع؛ پرسمان @tabyinchannel
⭕️ ۲۲ بهمن، اوج قله‌ حرکت و افتخار ملّت ایران 🔹 اوج قلّه‌ی حرکت و افتخار ملّت ایران است. بیست‌ و دوّم بهمنِ امسال مثل بیست‌ و دوّم بهمن سالهای دیگر یادآور پُرشکوه‌ ترین روز تاریخ شناخته‌ شده‌ی ملّت ایران است. یعنی ما در تاریخ طولانی‌ای که داریم ـ تا آنجایی که حالا می‌شناسیم و می‌دانيم ـ هیچ روزی برای ملّت ایران افتخار آمیزتر از بیست‌ و دوّم بهمن نیست. البتّه ما روزهای افتخارآمیزی‌ داشته‌ایم، [ولی] هیچ ‌کدام از جنس بیست‌ و‌ دوّم بهمن و به عظمت بیست‌ و دوّم بهمن نیست که ملّت ایران بتواند این‌‌جور عزّت خودش را، با قدرت خودش، با توانایی خودش، با عزم راسخ خودش به دست بیاورد. این بیست‌ و دوّم بهمن‌های سالهای بعد، همه یادآور آن روز است. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️رازداری در اسلام (بخش اول) 🔹تیری که از کمان رها گشت و گلوله ای که از سلاح شلیک شد، دیگر به کمان و سلاح برنمی‌گردد. ، همان تیر و گلوله است که وقتی از چنگ گریخت، دیگر از اختیار بیرون است. اگر تا آن لحظه، راز در گروگان بود، پس از افشاء، فرد در گرو آن است. به تعبیر زیبای امیرالمؤمنین (ع): «راز تو اسیر توست، اگر آشکارش ساختی، تو اسیر آن شده ای». سعدی گوید: «خامشی به که ضمیر دل خویش/ با کسی گفتن و گفتن که مگوی/ ای سلیم! آب ز سرچشمه ببند/ که چو پر شد، نتوان بستن جوی». نگهبانان راز، هرچه کمتر باشند، محفوظ تر است، برخلاف نگهداری از چیزهای قیمتی دیگر که زیادی نگهبانان، آن را سالم تر نگاه می‌دارد. «کل سر جاوز اثنین شائع؛ هر رازی که از دو نفر فراتر رفت، پخش خواهد شد». 🔹در اسلام، تنها بر کتمان سر شخص تأکید نمی‌شود، بلکه افراد باید ظرفیت رازداری دیگران و حتی اسرار حکومتی را نیز داشته باشند. از این رو، آگاهی کمتر از اسرار مردم، بهتر است و احتمال فاش کردن آن هم کمتر. در همین راستا می‌توان آموزه «حرمت تجسس» را نیز کاوید. را باید از خدا آموخت. خداوند بیش و پیش از هرکس، از اعمال و حالات و رفتار و کژی‌ها و گناهان بندگانش باخبر است، اما پردہ پوشی و رازداری او بیش از همه است. اگر خداوند، رازهای زیبای بندگان و کارهای پنهانی نازیبایشان را افشا کند، آیا دوستی میان افراد پا می‌گیرد؟! امانت‌داری، فقط به برگرداندن چیزهای مادی نیست. آبرو، از هر سرمایه ای بالاتر است و در معارف اسلامی فراوان بر آن تأکید شده است. 🔹با می‌توان «آبروداری» کرد. در آموزه های دینی، زشتی و حرمت غیبت، به دلیل خمیرمایه آن، یعنی افشای اسرار و بدی‌های دیگران است. از سوی دیگر، رازداری تنها نگفتن نیست، بلکه در گفتنی‌ها نیز باید دقت کرد که در جای خود گفته شود، وگرنه رازداری نیست. «گفتن هر سخنی در هر جا / نبود شیوه مردان خدا / هر سخن، جا و مقامی دارد / مرد حق، حفظ کلامی دارد / حاصل کار دهد باد فنا / گفتن هر سخنی در هر جا». باید دوست بسیار، و رازدار اندک داشت. می‌تواند به عنوان یکی از زیبایی‌ های ارتباطی مطرح شود، و از این رو، در اسلام است. امام صادق (ع) می‌فرماید: «راز تو، خون توست. پس نباید در رگ‌های دیگری جریان یابد». 🔹سعدی گوید: «به دوست، گرچه عزیز است، راز دل مگشای / که دوست نیز بگوید به دوستان عزیز». رسول خدا (ص) می‌فرماید: «آشکار کردن راز برادرت خیانت است؛ از این کار بپرهیز». در  اسلام برای پیشگیری از اضطراب و نازیبایی‌ها، از افشای خطاها، اشتباه‌ها و نقص‌ های فرد جلوگیری می‌شود تا از افزایش مشکلات ناشی از آگاهی دیگران بر کمبودهای او جلوگیری گردد، و در نتیجه، تفاهم اجتماعی حفظ شود. فلوریان، افسانه نویس فرانسوی، معتقد است اگر می‌خواهید بدون ناراحتی و دغدغه زندگی کنید، راز خود را به کسی نگویید. ضرب المثل جالبی نیز در این کشور رایج است که می گوید: «از آدم‌ هایی دوری کن که تو را در رازهای کوچکشان امین می شمارند تا رازهای بزرگ تو را به دست آورند». ... 📕اسلام و زیبایی‌های زندگی؛ رویکردی تحلیلی و تربیتی به سبک زندگی (دکتر داود رجبی‌نیا) صص ۴۹۱-۴۹۶، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️همه باید قد علم کنند و در مقابل شیاطین بایستند 🔹 ... آمده‌اند که آدمی که قسم خورده است که او را اغوا کند، اینها از کید این شیطان او را نجات بدهند، و به صراط مستقیم او را دعوت کنند، و خودشان هم عملًا نشان بدهند که راه چی است، چطور باید در مقابل ایستاد، چه شیطان های انسی و چه شیطان های غیر انسی. با در مقابل شیطان های غیر انسی و با و جدیت در راه پیشبرد مقاصد در مقابل انسانهای شیطانی. 🔹و من گمان نمی‌کنم که دنیا تا کنون به مثل این دوره‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، داشته است. بوده است البته شیطان در همه وقت، در همه طول تاریخ بوده است، اما هر چه دنیا پیشرفت کرده است، هم در کارهای شیطانی شان پیشرفت کرده‌اند. امروز که به اصطلاح عصر تمدن و ترقی و است، . 🔹شما در سرتاسر دنیا اگر چنانچه ملاحظه کنید، دنیا در دست است، استثنایش بسیار کم است. اینها با آن حیله‌های شیطانی و با آن ابزار شیطانی که دارند، همه جا را قبضه کرده‌اند و در مقام پیشرفت هم هستند و هر روز یک هایی انجام می‌دهند. در مقابل یک همچه توطئه عظیم و یک همچه های تعلیم دیده و شیطان های عصر تمدن، باید انسان ها کنند. 🔹باید انسان ها همانطوری که و قیام کردند و جانفشانی کردند، باید در این عصر هم همه شما، همه ما، همه روحانیون، همه ملت‌ها، همه ستمدیده‌ های تاریخ باید قد علم کنند و جلوی این بایستند. اگر سستی بشود، شیاطین همه عالم را می‌بلعند. آنها با اسم صلح دوستی، اول جهانند؛ آنها با اسم ، بالاترین کسانی هستند که حقوق بشر را پایمال می‌کنند؛ آنها در عین ادعای خیرخواهی، آنچه را برای دیگران می‌خواهند جز نیست، برای خودشان هر چه هست می‌خواهند و دیگران را می‌کنند. بیانات‌ حضرت‌ امام ۶۴/۰۲/۰۴ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ نرم در قرآن (بخش سوم) 🔸هم در قرآن کریم و هم در تاریخ اسلام ما موارد بسیاری داریم که در آن با استفاده از برای پیشبرد اهداف استفاده شده، و این هم از ناحیه خداوند و مومنان، و هم از ناحیه مشرکان و کافران و شیاطین مورد استفاده قرارگرفته است. یکی از شیوه های جنگی، است. در جنگ نرم، به جای ابزارهای جنگی متعارف چون توپ و تانک، از تاثیرگذار بر فکر و اندیشه و عواطف و احساسات انسانی بهره گرفته می‌شود. با نگاهی به جریان شناسی جنگ نرم می توان گفت که این شیوه جنگی، چه در قرآن کریم و چه در تاریخ اسلام به وفور دیده می شود. 💠برخی از شیوه های جنگ نرم از سوی خداوند و مومنین (۲) 2⃣«ابعاد آمادگی نظامی و جنگ روانی»؛ 🔹یکی از مهم ترین ابزارهای بازدارنده از هرگونه تجاوز دشمنان، است که با کمترین هزینه، بیشترین بهره و منافع به دست می آید. آیات قرآنی در همه مواردی که با دشمنان مشرک و منافق و کافر سخن می‌گوید، از حربه جنگ روانی بهره می برد. در آخر این آیات ما با کلمات تند و انذار و هشدارهای سختی مواجه می‌شویم که روحیه دشمن را خرد می‌کند. 🔹خداوند پس از بیان هر مطلبی که درباره دشمنان اسلام است، آنان را به عذاب سخت، بدبختی، بدفرجامی و آتش دوزخ و مانند آن مژده می‌دهد و بیان می‌کند که رفتار دشمنان نه تنها برای آنان نفعی نخواهد داشت، بلکه موجبات بدبختی آنان را فراهم می آورد. تخطئه و درهم شکستن روحیه آنان، از اهداف این جنگ روانی است. ... منبع: پرسمان @tabyinchannel