✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بصیرت افزایی رسانه ای در برابر جنگ نرم (بخش دوم و پایانی)
🔹 #رسانهها به دلایل متعدد از موثرترین ابزارهای جهت دهنده و ذهنیت بخش سیاسی - راهبردی به شمار می روند، چرا که می توانند وضعیت های غیرطبیعی را آن گونه طبیعی نشان دهند، که همچون وضع طبیعی به نظر آیند و آنچنان بر اذهان مخاطبان تاثیر گذارند، که صحنه های غیرواقعی به مثابه حقیقت جلوه کنند؛ بر همین اساس #جنگ_رسانهای یکی از فضای های شکل گیری تهدیدات دشمنان انقلاب اسلامی، در استمرار پروژه های ایران ستیزانه، در حوزه رسانه هاست. مقوله ای که هجمه های تبلیغاتی و بمباران های خبری بسیاری از آن به وضوح در حوادث و رویدادهای مختلف سیاسی - اجتماعی علیه انقلاب اسلامی درک، و تیر و ترکش های نابرابر آن، در موضوعات مختلف با سیاه نمایی و شایعه پردازی های دروغین لمس می شود.
🔹در این رویکرد، #غرب به ویژه رسانه های آمریکایی و وابسته به آن، با هزینه های سنگین مالی، درصدد دستیابی به اهدافی از قبیل ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی، ایجاد یاس و ناامیدی، سیاه نمایی و القای فرهنگ های وارداتی غربی و دامن زدن به هیجانات جنسی و غریزی هستند. از این رو، در این نبرد به جای تحمیل ارزش های مورد نظر خود، می کوشند از طریق #رسانهها و «اقدامات فرهنگی»، جامعه هدف را به سوی خواسته های خود هدایت کنند و با ایجاد تغییرات در این حوزه، زمینه را برای تغییر ارزش ها و هنجارها مطابق با اهداف جریان سلطه فراهم سازند؛
🔹از اینرو «جنگ رسانهای» به عنوان سلاحی تاثیرگذار بر نگرش مخاطبین، بیشترین تاثیرگذاری روانی در «اذهان عمومی جامعه» را خواهد داشت، و سیاستمداران غربی اندیشه های خود را به کمک #تبلیغات_رسانهای و تحریک احساسات مردم، به زبانی بیان می دارند که در اذهان افراد رسوخ نموده و هم سویی آنها را در راستای اهداف خویش پدید آورد. بر همین اساس با توجه به تنوع و تکثری که در تئوریزه کردن راهبردهای خرد و کلان «آمریکا» در قبال «جمهوری اسلامی ایران» در عرصه های مختلف سیاسی - اجتماعی مشاهده می شود و اتخاذ رویکرد «جنگ رسانهای» از سوی این کشور، در چارچوب اجرای ماموریت «ناتوی فرهنگی» و پروژه ایران هراسی، بهره گیری از ابزارهای جنگ نرم در شبکه سازی تهدیدات نرم، اهمیتی خاص برای آن دارد، که از سوی کشورهای دیگر غربی، و به ویژه لابی های صهیونیستی نیز حمایت، اجرا و پیگیری می شود.
🔹از این رو، با توجه به تاکیدات «مقام معظم رهبری» برای آمادگی در برابر جنگ نرم دشمنان انقلاب اسلامی، و به منظور مقابله با فرافکنی ها و هجمه های رسانه ای انان، ضرورت #دشمن_شناسی و تبلیغ و تبیین راهکارها و اهداف دشمن از ضروریات اجتناب ناپذیری است که آماج تهدیدات آنان را خنثی می سازد. بنابراین، با بالا بردن ظرفیت مسئولیت پذیری، هوشیاری و آگاهی ها می توان با این رویکرد دشمنان انقلاب اسلامی مقابله کرد و با سازماندهی و جهت دهی مناسب در راستای «بصیرت زایی عمومی» در جامعه از طریق #رسانهها در برابر هجمه های رسانه ای دشمنان ایستادگی نموده، و تهدیدات آنها را خنثی کرد.
نویسنده؛ حجت الله مرادی
منبع: حوزه نت به نقل از مطالعات عملیات روانی، پاییز و زمستان۹۶ - شماره ۴۷
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امانت خدا و رسول
🔹بدانید این #قرآن #امانت_خدا و #رسول است، و با ریختن #خون #عزیزان_پیغمبر و مردان الهی، به دست ما رسیده، و ما باید این #امانت را با تمام قوا حفظ نموده و به مسلمانان بعد از خود بسپاریم. ما در محضر ربوبیت واقع هستیم. اگر #کوتاهی نماییم در پیشگاه حق تعالی مقصریم.
بیانات حضرت امام در سخنرانی برای جمعی از اهالی تهران ۴۱/۰۹/۰۹
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#قرآن #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فلسفه وجود «امام» چیست؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸بطور کلی بسيارى از امور كه به عنوان اهداف بعثت پيامبران يا فلسفه وجودى آنان گفته مى شود، در مورد «وجود امام» نيز صادق است. تقويت و تایید شناخت عقلى به وسيله بيان پیشوای معصوم، معرفت به اموری که عقل از درک آنها عاجز است، تشخیص و اجرای صحیح ترین قوانین مورد نیاز انسان، پرورش مراتب اخلاق و... از اهداف پیامبران و امامان است.
🔹آرى رهبران معمولى دنيا اولا در فكر حفظ موقعيت خويش و منافع شخصى و يا گروهى خود هستند، و به همين دليل منافع جوامع انسانى را هميشه فداى منافع خويش مى كنند. تنها «رهبران پاك و معصومين الهى و رهروان راه آنها» هستند كه مى توانند حقوق بشر و منافع كل جوامع انسانى را آنچنان كه لازم است حفظ كنند. ثانياً به فرض اينكه رهبران غير الهى بخواهند حافظ عدل و داد باشند و جوامع بشرى را به سوى كمال مطلوب پيش برند، تشخيص اين امور براى آنها در بسيارى از موارد غير ممكن است. آنها فقط مى توانند تشخيص ناقصى در اين امور داشته باشند كه هرگز كارساز نيست؛ و تنها براى پيشوايان الهى كه متكى به درياى بى پايان علم پروردگار هستند، اين امر ممكن است. اين سخن را با حديثى از امام على بن موسى الرضا (عليه السلام) كه از جامع ترين بيانها درباره #فلسفه_امامت است و حديثى از نهج البلاغه اميرالمؤمنين امام على (عليه السلام) ادامه مى دهيم؛ حديث اول در مرو در مسجد جامع و روز جمعه در حضور جمعى از مردم از سوى آن حضرت ايراد شد. امام مسائل زيادى را بازگو مى كند که در اينجا تنها به يك بخشى از آن اشاره مى شود.
🔹حضرت فرمود: «اِنَّ الاِمامَةَ هِىَ مَنْزِلَةُ الاَنْبِياءِ، وَ اِرْثُ الاَوصِياءِ، اِنَّ الاِمامَةَ خِلافَةُ اللهِ وَ خِلافَةُ الرَّسُولِ ... اَلاِمامُ الْبَدْرُ الْمُنيرُ، وَ السِراجُ الزاهِرُ، وَ النُّورُ السّاطِعُ، و النَّجْمُ الْهادِى فى غَياهِبِ الدُّجُى ... اَلاِمامُ اَلْماءُ الْعَذْبُ عَلَى الظَّمّاءِ وَ الدالُّ عَلَى الْهُدى، وَ المُنْجِى مِنَ الرَّدى ... اَلاِمامُ السَّحابُ الْماطِرُ، وَ الْغيْثُ الْهاطِلُ، و الشَّمسُ الْمُضِيئَةُ ... اَلاِمامُ اَمينُ اللهِ فى خَلْقِهِ، وَ حُّجَتُهُ عَلَى عِبادِهِ، وَ خَلِيفَتُه فى بِلادِهِ... اَلاِمامُ اَمينُ اللهِ فى خَلْقِهِ، وَ حُّجَتُهُ عَلَى عِبادِهِ، وَ خَليفَتُه فى بِلادِهِ... نِظامُ الّدِيْنِ، وَ عِزُّ الْمُسْلِمينَ، وَ غَيْضُ الْمُنافِقينَ، وَ بَوارُ الْكافِرينَ؛ [۱] #امامت، مقام انبياء، و ارث اوصياء است؛ «امامت» نمايندگى و جانشينى خدا و جانشينى پيامبر (ص) است؛ ... #امام ماه درخشان و چراغ پرفروغ و نور تابان و ستاره هدايت در ظلمت و تاريكى است و رهايى بخش از سقوط و مرگ ... «امام» ابر بارنده و پر بركت و باران پى در پى [و حياتبخش] و خورشيد درخشان است ... «امام» امين خدا در ميان خلق، و حجت او بر بندگان، و جانشين او در سرزمين هاى الهى و دعوت كننده به سوى او و دفاع كننده از حریمش مى باشد ... مايه نظام دين و عزت مسلمين و خشم منافقين و هلاك كافران است».
🔹امام على (عليه السلام) در يك جمله كوتاه، روح امامت را مجسم فرموده، مى فرمايد: «وَ مَكانُ الْقَيِّمِ بِالاَمْرِ مَكانُ النِّظامِ مِنَ الْخَرْزِ، يَجْمَعُهُ و يَضُمُّهُ، فَاِذا اِنْقَطَعَ النِّظامُ، تَفَرَّقَ الخَرْزُ وَ ذَهَب، ثُمَّ لَمْ يَجْتَمِعْ بِحَذافيرِهِ اَبَداً؛ [۲] «موقعيت امام» عهده دار امور مسلمين، موقعيت ريسمانى است كه مهره ها را به نظم مى كشد، و آنها را جمع كرده و در كنار يكديگر قرار میدهد؛ اگر ريسمان از هم بگسلد مهره ها پراكنده مى شوند و هر كدام به جايى خواهد افتاد. سپس هرگز نمى توان آنها را جمع آورى كرد و نظام بخشيد». آری اگر #امام در ميان مردم نباشد، شيرازه جامعه از هم می پاشد.
پی نوشتها؛
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۱، ص ۲۰۰ (باب نادر جامع فی فضل الإمام و صفاته).
[۱] نهج البلاغه، شريف الرضى، فيض الإسلام، هجرت، قم، چ اول، ص ۲۰۳، خطبه ۱۴۶
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، چاپ ۶، ج ۹، ص ۳۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام #امام_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️علما، مُمَثلِ عمل انبیاء و اولیاء علیهم السلام
🔹روزی مرحوم #شیخ_انصاری در گرمای ظهر وارد خانه شد و #آب خواست. رفتند از سرداب سِن [۱] برای ایشان آب خنک بیاورند. شیخ مشغول #نماز شد و در نماز دلش رفت به آن طرفها [۲] و میلش کشید که #سوره_طولانی بخواند؛ #آب آوردند، ولی #نماز به حدی طول کشید که آب گرم شد. گویا وقتی که وارد #نماز شد، #تشنگی او رفع شد! اینان #مُمَثّل، تندیس و نشان دهنده عمل #انبیاء و #اولیاء علیهم السلام بودند؛ زیرا #نماز، عطشِ شخص تشنه و جوعِ جایع را زایل میکند.
🔹در روایت است: «أَبْیتُ عِنْدَ رَبی یُطْعِمُنی وَ یُسقینی»؛ [۳] (#نزد_پروردگارم شب میکنم و او #گرسنگی و #تشنگی مرا برطرف میکند). برای #صائم (روزهدار) نیز چنین قضایایی در روایات ذکر شده است. خدا کند که #مادیات برای ما وسیله باشند؛ به گونهایکه وقتی #امور_دنیویه به ما اقبال کردند، سبب تأکید و #اقبال ما به #امور_معنویه و #آخرت گردند، چنان که برای بعضی چنین شده که با داشتن #مقامات_معنویه و اقبال در امور مادیه، به مقامات بالاتری از #معنویات رسیدهاند.
پی نوشتها؛
[۱] سردابِ زیرین، زیرزمینیهای عمیق نجف اشرف.
[۲] عالَم ملکوت.
[۳] بحارالانوار، ج۶، ص۲۰۶؛ ج۱۶، ص۳۸۹، ج۶۴، ص۲۵۳؛ عوالیاللآلی، ج۲، ص۲۳۳؛ مناقب، ج۱، ص۲۱۴ و...
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۸۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خانواده و استحکام پایه های دینی (بخش دوم و پایانی)
🔹«دنیای غرب» برای استثمار انسانها و به بردگی در آوردن آنها به جهت رسیدن به مطامع خود، در دهههای اخیر سعی داشته است «نهاد خانواده» را تضعیف نماید، و برای تضعیف این نهاد کوشش کرده تا ارتباط انسان را با خداوند قطع نماید، و او را از اصلی ترین منبع عزت بخش بیبهره و محروم کند. اکنون باید برخلاف خواسته سردمداران دنیای کفر، بیشتر از قبل کوشش کرد، تا این ارتباط، قویتر شود.
🔹بنابراین باید تلاش کرد تا ياد خداوند را به درون خانهها برد و در حفظ و حراست از آن کوشش نمود و از این رهگذر «بنیان خانواده» به عنوان اصلی ترین هسته جامعه، محکم و پابرجا بماند؛ در این باره «همسران» نسبت به هم، و «والدین» نسبت به «فرزندان» خود، وظایف اصلی را به عهده دارند. آنها باید به نحوی دین خدا را برای اعضای خانواده تبلیغ نمایند که خدا در دل های آنها جا باز کند. «دین اسلام» به عنوان دین برگزیده از جانب خداوند برای انسان، تعالیم زیادی در این باره دارد که با روش هایی که پیشنهاد میدهد میتوان این آموزشهای حیاتی را به درون خانه برد.
💠برخی از مؤثرترین روشها و قالبها به شرح زیر است:
1⃣«دعوت با عمل، قویتر از دعوت با لسان»: بسیاری از ما ممکن است برای تبلیغ دین و تشویق اعضای خانواده به مسائل مذهبی، به آنها تذکرات زیادی بدهیم که در بسیاری موارد ملالآور نیز باشد. امام صادق (ع) میفرمايد: «مردم را به غير از زبانتان دعوت به دين كنيد، تا سعى و كوشش و درستى و پرهيزگارى و خويشتندارى را از شما مشاهده كنند». [۱] هر عضو خانواده، همین که عمل خالصانه و صادقانه، و البته بر مبنای دینِ دیگر عضو خانواده را ببیند، دلش برای پذیرش آن آموزهها آمادهتر خواهد بود.
2⃣«حفظ آرامش که ناشی از اطمینان قلب است»: بهترین دستورات دینی را، اگر در فضایی متشنج و با حالتی عصبی بگوییم، در طرف مقابل اثر نخواهد کرد. در تبلیغ و ترویج دین، که یک امر کاملا تربیتی است، در فضای خانواده، که یک فضای حساس است و مراقبت بیشتری نیاز دارد، شرط اصلی تأثیرگذاری، حفظ آرامش و دوری از حالات عصبی است. امام على (ع) میفرمايد: «لا أدَبَ مَعَ غَضَبٍ؛ با خشم، تربيت [ممكن] نيست». [۲] ورود به مسیر عصبیت، خروج از فضای تربیت تلقی میشود. علت این مساله نیز کاملا مشخص است، ایشان در حدیث دیگری علت این خروج را توضیح میدهند و میفرماید: «خشم همنشين بسيار بدى است؛ عيبها را آشكار، بدىها را نزديك و خوبىها را دور مىكند». [۳]
3⃣«گذشت و ایثار به جای مقابله به مثل»: گذشت، ایثار و احسان کردن نیز از جمله مواردی است که نقشی حیاتی در باز کردن قفل های ترویج دین، در فضای خانواده دارد. در مقابل، بدی های اعضای خانواده اگر به خاطر خدا گذشت شود، و بر طبق دستورات دینی عمل گردد، حتماً ارتباط قلبی اعضای خانواده مستحکمتر خواهد شد و پذیرش برای انجام فرائض دینی بیشتر خواهد گردید. خداوند در «قرآن کریم» می فرماید: «وَ لَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ؛ هرگز نیکی و بدی یکسان نیست؛ بدی را با نیکی دفع کن، ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است!». [فصلت، ۳۴]
پی نوشتها؛
[۱] الکافی، ج۲، ص۱۰۵
[۲] غررالحکم و دررالکلم، عبدالواحد بن محمد آمدی، ۱۰۵۲۹
[۳] ترجمه تصنیف غررالحکم و دررالکلم (مصطفی درایتی) ص۴۰۴
نویسنده: مصطفی راهی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#خانواده #تربيت #فرزند #والدین #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امر به معروف و نهی از منکر
🔹 #امر_به_معروف یعنی همهی #مؤمنان در هر نقطهای از عالم که هستند، #موظّفند #جامعه را به سمت #نیکی، به سمت #معروف، به سمت همه #کارهای_نیکو حرکت دهند؛ و #نهی_از_منکر یعنی همه را از #بدیها، از #پستیها، از #پلشتیها دور بدارند. «امر به معروف» و «نهی از منکر» که در واقع به نوعی #زیربنای همهی حرکات اجتماعی اسلام است که بِها تُقامُ الفَرائِض.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۴/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سطوح سواد رسانه (بخش اول)
💠مقدمه؛ مهارت های سواد رسانهای
🔹برای آن که شخص بتواند به هنگام برخورداری از رسانه ها از مهارت #سواد_رسانه_ای خویش بهره گیرد و پیام های دریافتی از آنها را منتقدانه تحلیل کند، نخست باید توجه داشته باشد که #رسانهها صرفاً در چارچوب منافع اقتصادی و سیاسی خود گام برمیدارند؛ لذا ممکن است با توجه به این اهداف، نه تنها بتوانند فقط بخشی از واقعیت ها را بیان کنند، بلکه در دگرگون ساختن و وارونه نشان دادن واقعیات نیز مؤثر باشند.
🔹همچنین هریک از «رسانه ها» از قواعد مخصوص به خود برای تولید پیامها استفاده می کنند، که ممکن است با یکدیگر متفاوت بوده و همین امر سبب شود تا یک پیام واحد را به صورت های مختلفی ارائه کنند، همان گونه که افراد مختلف نیز ممکن است از پیام های یکسان، با توجه به پیش زمینه های ذهنی خویش، معانی متفاوتی را دریافت کنند.
🔹در مرحلهی بعد فردِ مخاطب به هنگام برخورد با «رسانه ها» باید سؤالات زیر را در ذهن خویش مطرح کند و به دنبال یافتن پاسخی مناسب برای آنها باشد: چه کسانی پیام های رسانهای را می آفرینند؟ کدامیک از فنون رسانهای برای جلب توجه مخاطبان استفاده شده است؟ چگونه افراد مختلف قضاوت ها و تفسیرهای گوناگونی از پیام های یکسان دارند؟ ارزشها و سبک های زندگی که در رسانه ها ارائه میشوند، کدامند؟ و در نهایت، هدف سازندگان و آفرینندگان پیام چیست؟ #ادامه_دارد...
منبع: راسخون به نقل از سایت حوزه
#سواد_رسانه #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام جعفر صادق عليه السلام:
🔸«لا تَنْظُرُوا فی عُيُوبِ النّاسِ كَالْأرْبابِ وَانْظُرُوا فی عُيُوبِكُمْ كَهَيْئَةِ الْعَبـْدِ».
🔹ارباب گونه به #عيوب_ديگران ننگريد، بـلكه چـون بنـده اى #متـواضع، #عيبهاى_خود را وارسى كنيد.
📕تحف العقول، ۲۹۵
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد