eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️امام رضا عليه السلام:  🔸«اِجْعَلُوا لِأَنْفُسِكُمْ حَظّا مِنَ الدُّنْيا، بِاِعْطائِها ما تَشْتَهى مِنَ الْحَلالِ وَ مالَمْ يَنَلِ المُرُوَّةَ وَ لا سَرَفَ فيهِ، وَاسْتَعينوُا بِذلِكَ عَلى اُمُورِالدّينِ».  🔹براى خودتـان از قرار دهـيد، به اينكه خواسته هاى دل را از به آن بدهيد، تا حدّى كه را از بين نبرد، و در آن نباشد، و بدين وسيله، بر ، كمك بجوييد. 📕فقه الرضا عليه السلام، ص ۳۳۷ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«آیه هدایت» چگونه بر وجود امام زمان (عج) دلالت دارد؟ 💠در قرآن مجيد، آياتی هست كه دلالت بر وجود «امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)» دارد؛ در يكی از اين آيات كه به «آیه هدایت» معروف است خداوند متعال مى فرمايد: «وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُون؛ [اعراف، ۱۸۱] و از جمله كسانى كه آفريديم فرقه اى [هستند که] به حق هدايت مى کنند و به حق، اجرای عدالت می نمایند». 🔹فخر رازى در ذيل آيه فوق در تفسيرش از جبائى نقل كرده كه: «اين آيه دلالت دارد بر اينكه هيچ زمانى، خالى از كسى كه قيام و عمل به حق كرده و مردم را به آن هدايت كند نيست». [۱] 🔹ميرزا محمد مشهدى در تفسير «كنزالدقائق» مى گويد: «آيه دلالت دارد بر اينكه در هر عصری يك نفر معصوم وجود دارد، زيرا مفاد آن اين است كه هادين و عادلين بعضى از خلقند، نه تمام آنها و هر كسى كه معصوم نيست هادى و عادل كلى نيست». [۲] 🔹همچنین عبدالله بن سنان مى گويد: «از امام صادق (عليه السلام) درباره آيه: «وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ...» سؤال كردم؟ حضرت فرمود: «هُمُ الْاَئِمَّةُ؛ [۳] مقصود از آيه، ائمه است». پی نوشت‌ها؛ [۱] مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، محمد بن عمر، دار احياء التراث العربى، چ سوم، ج ‏۱۵، ص ۴۱۷، (سوره أعراف، آيه ۱۸۱) [۲] تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، قمى مشهدى، محمد، تحقيق: درگاهی، حسين، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى، چ اول، ج ‏۵، ص ۲۵۳، سوره أعراف، آيات ۱۷۵ الى ۱۸۲ [۳] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ‏۱، ص ۴۱۴ 📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، چ هفتم، ص ۲۹۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️احترام به سادات 🔹احترام به و و محبت به آنها، خیلی شده است. بعضی فرموده‌اند بارها اتفاق افتاده با نظر مخالفت نمودم و چوبش را از جای دیگر خوردم. بلکه از این بالاتر، پدری که سید بود نقل می‌کرد: گاهی فرزند خود را به‌عنوان تأدیب کتک می‌زدم، بلافاصله گرفتاری و ناراحتی برایم پیش می‌آمد. 🔹 علیه‌ السلام به شخصی که به یکی از بی‌اعتنایی کرده بود ایراد گرفتند. آن شخص عرض کرد: بی‌ اعتنایی من به او، به‌ خاطر مخالفت او با شما بود. حضرت در جواب فرمود: چون او به ما انتساب دارد، نمی‌بایست چنین می‌کردی!   📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۵ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️گوشه‌ای از خدمات اقتصادی حکومت امیرالمؤمنین (ع) به جامعه (بخش دوم و پایانی) 🔸دوران حکومت حضرت از جهات مختلفی قابل بررسی است. یکی از آن جهات خدماتی است که «حکومت‌ علوی» به جامعه آن دوران داشته و کمتر به آن توجه می‌شود، با اینکه این خدمات به قدری زیاد است، که اگر از لابلای کتاب‌ های تاریخ استخراج شود، می‌تواند به صورت یک کتاب مستقل نگارش شود. گوشه‌ای از «خدمات‌ حکومت‌ امیرالمومنین» (ع) به جامعه آن دوران را می‌توان کارهایی دانست که آن حضرت در جهت «رفاه‌ اقتصادی‌ مردم» انجام داده است، که در ادامه به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 3⃣حمایت از بازرگانان و صنعتگران 🔹حمایت‌ از بازرگانان‌ و صنعتگران، کار دیگری بود که حضرت در دوران حکومت خویش انجام داد. نقل شده که آن حضرت اقدام به ساخت بازاری کرده و سپس آن را در اختیار تاجران قرار داد [۱] و از حجره‌های بازار اجاره دریافت نمی‌کرد. [۲] 4⃣برخورد با مفسدین اقتصادی 🔹برخورد با افرادی‌ که‌ «فساد اقتصادی» داشته‌اند، گوشه‌ای دیگر از خدمات حضرت برای جامعه بوده است، که نمونه‌ای از آن را می‌توان در برخورد آن حضرت، با «ابن هرمه» مسئول اقتصادی بازار اهواز دید، که حضرت با نامه‌ای به حاکم اهواز صریحاً دستور برخورد با وی را صادر می‌کند. [۳] یا نمونه‌ دیگری از آن‌ را می‌توان به اخراج‌ افرادی برشمرد که در بازار مسلمانان اقدام‌ به‌ «گرانفروشی‌» می‌کردند. امام صادق (ع) در این زمینه می‌فرماید: «امیرالمؤ‌منین (ع) بر کالای‌ کسی‌ قیمت‌گذاری‌ نمی‌کرد، لکن‌ به‌ کسی‌ که‌ بیش‌ از قیمت‌ متعارف‌ کالایش‌ را عرضه‌ می‌کرد، می‌فرمود: «آنگونه‌ که‌ مردم‌ می‌فروشند، بفروش‌ و در غیر اینصورت‌ از بازار بیرون‌ برو»، مگر اینکه‌ کالایی‌ که‌ او عرضه‌ می‌کرد، مرغوب‌تر از کالایی‌ بود که‌ در بازار عرضه‌ می‌شد». [۴] یا نمونه دیگری از تلاش اقتصادی ایشان را می‌توان در برخورد آن حضرت‌ با «محتکران» یاد کرد که نمونه فراوانی از آن در تاریخ نقل شده است. [۵] 5⃣استقلال اقتصادی جامعه 🔹خدمت دیگری که حکومت علوی به اقتصاد جامعه اسلامی انجام داد، «استقلال‌ اقتصادی‌ جامعه»، از وابستگی به دیگر کشورها بود، آنچنان که شعار حضرت در حکومتشان این جمله بود: «مادامی‌ که‌ این‌ امت،‌ لباس‌ بیگانه‌ نپوشد و از غذاهای آنان‌ استفاده‌ نکند، همواره‌ در خیر خواهند بود و هنگامی‌ که‌ چنین‌ کنند خداوند آنان‌ را ذلیل‌ خواهد کرد». [۶] 💠مواردی که بیان شد، تنها گوشه‌ای از خدمات امیرالمومنین امام‌ علی (ع) است، که نشان دهنده این واقعیت است که حکومت‌ علوی، تدبیرهای اقتصادی مهمی برای جامعه داشته است. پی‌نوشت‌ها؛ [۱] بازار در سایه‌ حکومت‌ اسلامی (جعفر مرتضی‌ عاملی) ص‌۲۷ [۲] وسائل‌الشیعة، الطبعة‌ الرابعة، ج‌۱۲، ص‌۳۰۰ [۳] مستدرك‌الوسائل و مستنبط‌ المسائل (محدث نوری) ج‏۱۷، ص۴۰۳ [۴] دعائم‌الاسلام (قاضی‌‌ نعمان‌ مغربی) ج‌،۲ ص‌،۳۶ روایت‌۸۱ [۵] المحلی‌ بالاَّثار (ابن حزم) تحقیق‌ عبدالغفار سلیمان‌ البغدادی؛ ج‌،۷ ص‌،۵۷۳ روایت‌۱۵۶۸ [۶] المحاسن (برقی) تحقیق‌ السید مهدی‌ الرجانی، ج‌،۲ ص‌،۱۷۸ روایت‌۱۵۰۴ نویسنده: کمالی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
⭕️مبارزه با فساد 🔹در مسئله‌ی ، چند توصیه‌ی کلیدی هم هست که اینها را هم من اجمالاً عرض می‌کنم که به اینها توجّه داشته باشند. در رأس این توصیه‌ها، با است؛ مبارزه با که در شعارهای رئیس‌جمهور محترم در دوران انتخابات و بعد از انتخابات هم وجود داشته و همه‌ی ما هم به این واقعاً معتقدیم. مبارزه‌ی با کار لازمی است؛ البتّه کار بسیار است. 🔹من چند سال قبل از این، که یک بیانیّه‌ی مفصّلی راجع به این مسئله دادم، آنجا گفتم این ـ به نظرم تعبیر همین بود ـ مثل یک ، از همه طرف انسان را تهدید می‌کند؛ لذا در مقابله‌ی با باید با همه‌ی وجود وارد شد. ، را می‌کند، مأیوس می‌کند، میل به سلامت را در افراد کاهش می‌دهد. 🔹وقتی کسی می‌بیند که فلان آدم با شیوه‌ی و غلط توانست جیب خودش را پُر کند، او هم وسوسه می‌شود. یک بیماری مُسری است، است، و واقعاً موجب است. مبارزه‌ی با لازم است. بدون رودربایستی، بایستی با مبارزه کرد، هر جا که هست؛ و این در رأس کارهای مهمّی است که در زمینه‌ی لازم است. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۱/۱۵ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بحران اخلاقی جلوه ناگوار «مدرنیسم» غربی 💠چگونه مدرنیسم غربی دچار بحران اخلاقی شد؟ 🔹در جوامع غربی، «نوگرایی» با اصلاح گرایی دینی، و گریز از «دین و معنویت»، و نیز جدایی دین از زندگی و سیاست آغاز شد. لکن پس از طی چندین سده و عبور از بیراهه های «لیبرالیسم»، «سکولاریسم» و... ثابت شد که «مدرنیسم» نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای دین و گرایش های معنوی باشد. 🔹در واقع رواج مفاسد اخلاقی، از هم پاشیدگی نظام خانواده، و افزایش نوجوانان و جوانان خیابانی رانده شده از کانون خانواده و نظایر آن، از جمله رویدادهای ناگواری است که بر اثر بی توجّهی به دین و معنویت در جوامع غربی شکل گرفته است. منبع؛ وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آیین رحمت) @tabyinchannel
⭕️تربیت همه جانبه انسان، هدف اصلی‌ 🔹انسان حیوان نیست، یک موجودی است که در طرف به می‌رسد، در طرف به بالاترین مقام موجودات می‌رسد؛ و اگر داشته باشد، از پست ترین موجودات است. 🔹 که دیدند در هلاکت هستند از حیث ، از حیث ، از حیث ، را خدای تبارک و تعالی به آنها الهام کرد تا بدهد را به همه ابعادی که دارد، اگر انسان حیوانی بود مثل سایر حیوانات، لکن حیوانی که تدبیر دارد، حیوانی که اهل صنعت است، اگر این بود، احتیاج به آمدن نداشت؛ برای اینکه این راه راهی است که خودشان ادراک می‌کنند. آمدن برای این است که آن که نمی‌داند، آن را که انسان نمی‌داند، به آنها بفرمایند. 🔹 برای راهنمایی یک مقام بالاتر، یک ، آمده‌اند. است؛ برای آدم ساختن آمده است. کتاب حیوان‌سازی نیست؛ کتاب تعمیر مادیت نیست؛ است. را به می‌کند. را قبول دارد در پناه ؛ و مادیات را تَبَع معنویات قرار می‌دهد. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۰۳/۰۸ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ویژگی‌های انسان عاقل و هوشمند (بخش دوم و پایانی) 🔸در طول تاریخ در هیچ مکتب و مذهب و در هیچ حزب و گروهی، بیشتر از «مکتب اسلام» و خصوصا «مذهب شیعه»، و در هیچ کتابی بیشتر از «قرآن» و در تعالیم هیچ پیامبری، بیش از تعالیم پیامبر گرامی اسلام «حضرت محمد مصطفی» (ص) بر اهمیت «عقل» و استفاده از آن و چگونگی شکوفایی آن تکیه نشده است. در این بخش نوشتار، به بیان دو ویژگی از انسان های عاقل، از دیدگاه قرآن کریم می پردازیم. 💠صبر در برابر رفتار جاهلی 🔹خداوند در قرآن کریم می‌فرمايد: «وَ عِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا؛ [فرقان، ۶۳] بندگان (خاص خداوند) رحمان، کسانی هستند که با آرامش و بی‌تکبّر بر زمین راه می‌روند؛ و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام می‌گویند (و با بی‌اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند)». درباره این آیه تفسیرهای گوناگونی بیان شده است؛ یکی از آن تفاسیر، تفسیر نمونه است که می‌فرماید: «و هنگامی که جاهلان آنها را مورد خطاب قرار می‌دهند و به جهل و جدال و سخنان زشت می پردازند، در پاسخ آن ها «سلام» می‌گویند، سلامی که نشانه بی‌اعتنایی توأم با بزرگواری است، نه ناشی از ضعف؛ سلامی که ناشی از عدم مقابله به مثل در برابر جاهلان و سبک مغزان است؛ سلام و وداع گفتن با سخنان بی رویه آنها است، نه سلام تحیّت که نشانه محبت و پیوند و دوستی است، خلاصه سلامی که نشانه حلم و بردباری و بزرگواری است». [۱] 🔹یا در آیه ۳۴ سوره مبارکه فصلت میفرماید: «وَ لَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِی هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ؛ هرگز نیکی و بدی یکسان نیست؛ بدی را با نیکی دفع کن، ناگاه (خواهی دید) همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است!». و در پایان آیه به قسمتی از فلسفه عمیق این برنامه در یک جمله کوتاه اشاره کرده، میفرماید: «نتیجه این کار آن خواهد شد که دشمنان سرسخت همچون دوستان گرم و صمیمی شوند». 💠گذشت از ظلم دیگران 🔹حق کسی که به تو بدی کرده آن است که او را ببخشی و اگر دانستی که عفو مضر است، او را مجازات کنی. خداوند در قرآن کریم در سوره شوری می‌فرماید: «وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولَٰئِكَ مَا عَلَيْهِمْ مِنْ سَبِيلٍ ﴿٤١﴾ إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٤٢﴾ وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ ﴿٤٣﴾ ؛ و کسانی که پس از ستم دیدنشان [به حکم حق و برابر قوانین اسلام] در مقام انتقام برآیند، ایرادی بر آنان نیست [و در شرع مقدس مجوزی وجود ندارد که حق آنان را باطل کنند.] (۴۱) ایراد و محکومیت فقط متوجه کسانی است که به مردم ستم روا می دارند و به ناحق در زمین سرکشی می کنند، اینانند که برای آنان عذابی دردناک خواهد بود، (۴۲) امّا کسانی که شکیبایی و عفو کنند، این از کارهای پرارزش است!، (۴۳)». 🔹همچنین خداوند در سوره نحل آیه ۱۲۶ می‌فرماید: «وَ إِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ ۖ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِلصَّابِرِينَ؛ و اگر [ستمگر را] مجازات کردید، پس فقط به مانند ستمی که به شما شده مجازات کنید، و اگر شکیبایی ورزید [و از مجازات کردن بگذرید] این کار برای شکیبایان بهتر است». بخشش به معنای بی خیالی نیست؛ بخشیدن خطای دیگران و نادیده گرفتن آن از بی توجهی، بی اعتنایی یا بی خیالی ناشی نمی‌شود، و آن هایی که فکر می‌کنند، بخشش، مترادف سستی و زد و بند و مطالبه گری و... است، اشتباه می‌کنند. بخشش واقعی از عشق حق، ریشه گرفته است، و انسان با بخشش به یکی از صفات الهی مجهز می‌شود و در می یابد که با بخشیدن چگونه می تواند یک گام به انسانیت نزدیکتر شود. به امید آنکه ان شاء الله هر چه بیشتر با مصادیقی که پیامبر اکرم (ص) فرموده است خود را بیشتر تطبیق داده و در مسیر «انسان های عاقل» البته به معنای واقعی، زندگی سعادتمندی داشته باشیم. پی نوشت؛ [۱] تفسیر نمونه، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، ج۱۵، ص۱۴۹ منبع: حوزه نت @tabyinchannel