✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️به چه عشق هایی، عشق های نامقدّس و مجازی می گویند؟
🔹در «عشقهاى #مجازى و #مادّىِ_نامقدّس»، انسان ديوانه وار به چيزى علاقه پيدا مى كند و هر چه دارد در پاى آن مى ريزد. در واقع، منظور از #عشق در اينجا، #جاذبه_نيرومندى است كه دو انسان را به #گناه و آلودگى و #سقوط در لجنزارِ عصيان مى كشاند و هر چه در نكوهش آن گفته شود، كم است. اين جاذبه سركش، #عقل را ويران مى كند و از كار مى اندازد و انسان بر اثر آن دست به كارهاى جنون آميزى مى زند. نخستين خطر آن، پرده افكنى بر #عيبها، #نقصها و #زشتىها است.
🔹اين گونه عاشقانِ بى قرار، حتّى بدترين عيوب را با تفسيرهاى شگفت آور حُسن معرّفى مى كنند! نه #اندرزى مى پذيرند و نه گوش به #نصيحت ناصحان مى دهند و حتّى گاه به ستيز در برابر اندرزگويان بر مى خيزند. اشخاصى كه گرفتار چنين #عشق هاى داغ و #مادّى مى شوند، پيش خود فكر مى كنند در پرتو اين عشق، دركى پيدا كرده اند كه ساير مردم از آن محرومند و معتقدند: "اگر بر ديده مجنون نشينى * به غير از خوبى ليلى نبينی". اين عاشقانِ خسته دل، در عالمى از #خيال و #اوهام غوطه ورند و همه ارزش ها در نظر آنها جابجا مى شود.
🔹آنها تنها با زبان عشق سر و كار دارند و از كسانى كه با زبان علم و منطق با آنها سخن مى گويند، بيگانه اند. اين عشق هاى آتشينِ مجازى، غالباً با يك آميزشِ جنسى خاموش مى شود! يكباره پرده ها كنار مى رود و #چشمِ_واقعبين، باز مى شود، گويى عاشقِ بىقرار از يك #خواب_عميق بيدار شده و گاه آن عشق پرشور جاى خود را به #نفرت و بيزارى مى دهد؛ چرا كه مى بيند همه چيز خود را در پاى #معشوق نثار كرده و از دست داده است. اين گونه #عشقهای_سركش، غالباً به رسوايى مى كشد. همان رسوايى كه بعد از بيدارى و هوشيارى قابل جبران نيست.
🔹بسيارى از #جدايىها، #فرارها و #انتحارها، ناشى از عدم انطباق تخيّلات عاشقانه، با #زندگى_واقعى انسان ها است. نه تنها عشق هاى آتشينِ جنسى، بلكه عشق به #مال و #مقام و جاه و جلال و #زرق و برق #جهان_مادّى نيز، همين پيامدها را دارد. حديثى كه از #امام_صادق (عليه السلام) درباره #عشق نقل شده است، ناظر به همين معنى است: «يكى از يارانِ آن حضرت مى گويد: درباره عشق [و عاشقان] از او سؤال كردم، فرمود: «قُلُوبٌ خَلَتْ عَنْ ذِكْرِ اللهِ، فَأَذَاقَهَا اللهُ حُبَّ غَيْرِهِ» (دل هايى است كه از #ياد_خدا خالى شده و خداوند محبّت غير خود را به آنها چشانيده است).
🔹#امام_علی (علیه السلام) در خطبه ۱۰۹ «نهج البلاغه» می فرماید: «مَنْ عَشِقَ شَيْئاً أَعْشَى بَصَرَهُ، وَ أَمْرَضَ قَلْبَهُ، فَهُوَ يَنْظُرُ بِعَيْنٍ غَيْرِ صَحِيحَةٍ، وَ يَسْمَعُ بِأُذُنٍ غَيْرِ سَمِيعَةٍ» [۱] (هر كس به چيزى #عشق ورزد، نابينايش مى كند و #قلبش را بيمار مى سازد، سپس با #چشمى_معيوب مى نگرد و با #گوشى_ناشنوا مى شنود». در حديث ديگرى كه از #امام_علی (علیه السلام) درباره #ناتوانى_عاشق از ديدن #حقايق نقل شده، مى خوانيم: «عَيْنُ المُحِبِّ عَمِيَّةٌ عَنْ مَعَايِبِ الْمَحْبُوبِ، وَ أُذُنُهُ صَمَّاءُ عَنْ قُبْحِ مَسَاوِيهِ» [۲] (چشم مُحب و #عاشق، از ديدن #عيوب_محبوب، نابينا، و گوشش از شنيدن كاستى هاى او ناشنواست)؛
🔹و اينكه در بعضى از احاديث از #رسول_خدا (صلی الله علیه و آله) آمده است: «مَنْ عَشِقَ فَعَفَّ ثُمَّ مَاتَ، ماتَ شَهِيداً» [۳] (كسى كه #عاشق شود و #عفّت پيشه كند، سپس [با همين حالِ پارسايى] از دنيا برود، #شهيد از دنيا رفته است»؛ اشاره به همين گونه عشق هاى آلوده مجازى است. همچنين حديث ديگرى كه از آن حضرت نقل شده است كه فرمود: «مَنْ عَشِقَ وَ كَتَمَ وَ عَفَّ وَ صَبَرَ، غَفَرَ اللهُ لَهُ، وَ أَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ» [۴] (كسى كه #عاشق شود و كتمان كند و #پارسايى و شكيبايى پيشه كند، خداوند گناهان او را مى بخشد و او را وارد بهشت مى كند).
پی نوشتها؛
[۱] علل الشرائع، ابن بابويه، ج ۱، ص ۱۴۰. [۲] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، ص ۴۶۵، (حکمت ۲۹). [۳] كنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، متقى هندی، صفوة السقا، ج ۳، ص ۶۶۴، ح ۶۹۹۹. [۴] همان، ص ۶۶۶، ح ۷۰۰۲
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، ج ۴، ص ۵۶۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شيرازی (بخش آئین رحمت)
#عشق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️سجایای علمی و عملی آیت الله غروی اصفهانی معروف به کمپانی (ره) از اساتید آیت العظمی بهجت (ره)
🔹حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد حسین #غروی_اصفهانی اهل #مراقبه، #سکوت و #محاسبه بود. پیوسته در #فکر بود، #سخن به ندرت میگفت. در مجالس و محافل که بین علما بحثی در میگرفت سکوت میکرد.
🔹در هر جای مجلس که خالی بود می نشست و #بسیار_متواضع، #خوش_اخلاق و آرام بود. با آنکه #ثروت_فراوانی از پدرش - که از تجّار معروف و سرمایه دار کاظمین بود - به او رسیده بود همه را به #فقرا و #طلّاب داد و خود چیزی نداشت.
📕فریادگر توحید، ٨٣
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سیاست گام به گام «شیطان» (بخش دوم و پایانی)
🔸#شیطان باطل را در لباس حق وانمود می کند تا انسان را فریب دهد.
💠از قله تا درّه
🔹فرض کنید شخصی در قله سراشیبی ایستاده است. سراشیبی به شکلی است که فقط یکی دو گام بعدی را می تواند ببیند، نه آنکه از قله سراشیبی بتواند با یک نگاه دره وحشتناک آن را مشاهده کند، لذا احساس ترس نمی کند و یک گام به سوی جلو برمیدارد، و برداشتن تک تک این گام ها برای او آسان است، چون پایان راه را نمی بیند، لذا گام به گام جلو میرود.
🔹وقتی به وسط سراشیبی رسیده آنگاه یک نگاه به عقب میکند و می بیند چه فاصله زیادی را از قله پیموده و بازگشت به عقب نیز کار دشواری است، لذا از بازگشت ناامید شده به راه خود ادامه میدهد. از طرف دیگر هنگام اولین گناه، #نفس_لوامه او را بسیار سرزنش کرد و او نیز دچار #عذاب_وجدان شد، اما به خاطر #لذت_گناه دوباره #فریب_گناه را خورد و یک گام دیگر برداشت؛ اکنون دست برداشتن از آن لذت برایش کار سختی است، گام سوم را برداشت باز عادت او به لذت شدیدتر شد، به همین صورت وقتی تا وسط سراشیبی رفته آنقدر به #لذت_گناه عادت کرده که حاضر نیست گناه را ترک کند.
💠مانند زنجیر...
🔹#لذت_گناه مانند زنجیری است که انسان هرچه بیشتر زمینه آن را فراهم کند، یعنی مرتکب #گناه شود، به همان مقدار آن زنجیر را محکمتر به دست و پای خود میبندد، و در هر بار بر ضخامت زنجیر نیز افزوده میشود. در #اوایل_گناه، زنجیر را با دست خود بر پای خود بسته بود، آن وقت می توانست با همان دستان خود زنجیر را از پاهای خود باز کند، اما با #تکرار و #اصرار بر #گناه پس از بستن پاها، اکنون زنجیرها را بر دستان خود نیز بسته است، یعنی با آنچه که می توانست باز کند، آنها را نیز به زنجیر کشیده است، اکنون با چه وسیله ای می تواند زنجیرها را باز کند؟
💠از رحمت خدا ناامید نشوید
🔹در اینجا نیز جای #ناامیدی نیست، نه آن فاصله زیاد تا قله او را از بازگشت و #توبه مایوس کند و نه این زنجیرهای ضخیم، بلکه او دارای #تکیهگاهی است، که اگر آن تکیه گاه را در فاصله هر چند هزار کیلومتری به آن چنگ زند، دوباره به قله خواهد رسید، زنجیرها را می تواند بشکند و خود را از آنها رها ساخته، #نجات پیدا کند. آن تکیه گاه #خداست.
🔹#سرمایهاى عظیم تر و پر برکت تر از ساعات و ایّام #عمر انسان وجود ندارد، سرمایه اى است که گاه بهره گیرى از یک ساعت آن، می تواند انسان را از پست ترین حالات به اوج عظمت برساند و همچون «حرّ بن یزید ریاحى» از صف #اشقیا درآید و در صفوف بهترین #صالحان و شهیدان جاى گیرد. [۱] در حالى که مدتى طولانى از عمرش در خدمت حاکمان ظالم بنى امیه بود، همین که در آخرین ساعات عمرش بیدار شد و شهادت در راه امام حسین (علیه السلام) را بر همه چیز ترجیح داد، نام او از فهرست شقاوتمندان حذف گردید و در فهرست سعادتمندان قرار گرفت. [۲]
💠مصادیقی از گام های شیطان از منظر روایات
🔹#امام_باقر و #امام_صادق (علیهم السلام) می فرمایند: «إنَّ مِن خُطُواتِ الشَّیطانِ الحَلْفَ بِالطلاقِ، و النُّذورَ فی المَعاصِی، و کُلَّ یَمینٍ بِغَیرِ اللهِ تعالى» [۳] (سوگند خوردن براى طلاق، و نذر کردن براى گناه، و سوگند یاد کردن به غیر خدا، از #گامهای_شیطان است». #امام_باقر (عليه السلام) هنگامی که آیه «لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ» را قرائت کردند، فرمودند: «کُلُّ یَمینٍ بِغَیرِ اللهِ فهِی مِن خُطُواتِ الشَّیطانِ» [۴] (هر سوگندى که به غیر خدا یاد شود، از #گامهاى_شیطان است).
پی نوشتها؛
[۱] پیام امام امیرالمومنین(ع)، آيت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، ج۳، ص۵۷
[۲] همان، ج۱۳، ص۲۶۳
[۳] میزان الحکمه، ج۵، ص۵۴۵
[۴] همان
منبع: وبسایت راسخون
#شیطان #ابلیس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اگر بصیرت داشته باشید، انسانید
🔹#انسان با #روحْ، انسان است؛ با #بصیرتْ انسان است. ما همه، با همه حیوانات شرکت داریم در اینکه گوش داریم، چشم داریم، پا داریم، دست داریم. اما این #مناط_انسانیت نیست. آنی که انسان را از همه موجودات جدا میکند، از همه موجودات طبیعی جدا میکند، آن #قلب انسان است؛ آن #بصیرت انسان است.
🔹شما بصیرت داشته باشید انسانید. اگر بصیرت نداشته باشد ابوجهل چشم داشت، اما انسان نبود. بعضی از انبیاء هم چشم نداشتند [۱] و نبی بودند میزان در انسانیتْ #معنویت انسان است. کوشش کنید که خودتان را #بامحتوا کنید. #معنویت در خودتان ایجاد بکنید. و از این هیچ باکی نداشته باشید که انسان دست ندارد، پا ندارد، چه ندارد.
پی نوشت؛
[۱] حضرت یعقوب عليه السلام
بخشی از سخنرانی حضرت امام در جمع نابینایان مدرسه ابابصیر اصفهان ۵۸/۰۴/۱۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«انتقاد پذیری»
🔸چگونگى #انتقاد از دیگران، بیشتر مربوط به بحث #مخاطب_شناسى و #تأثیرگذارى است. اگر از اصول روان شناختى در تأثیرگذارى، آگاهى کافى داشته باشید و به آن پایبند بمانید، به هدف مورد نظر خواهید رسید. به همین دلیل نکاتى درباره #نحوه_تأثیرگذارى ارائه میگردد.
🔹مسئله #تأثیرپذیرى یا #تأثیرگذارى در حدود کیفیت آن، بستگى به توانایى و #قابلیتهای_انسان در ابعاد مختلف دارد. مهم ترین امورى که در تأثیرگذارى دخالت دارد، #ویژگیهای_روحى - از قبیل اراده استوار، اخلاق نیکو، حسن معاشرت و آگاهى ها و توانایى هاى علمى بالا - است. #تأثیرپذیری_مثبت نیز تا حدودى، به این امور و میزان #انعطاف_پذیرى و #حقیقت_طلبى شخص ارتباط دارد؛ اما تأثیرپذیرى هاى منفى برخاسته از ضعف آگاهى و اراده است. بنابراین به هر اندازه در #تقویت_اراده خود، گسترش #صفات_حسنه و خلق و خوى پسندیده و افزون سازى آگاهى و #دانش خود تلاش کنید، به تدریج توان تأثیرگذارى بیشترى خواهید داشت.
💠با رعایت اصول و نکات زیر، مى توانید میزان تأثیرگذارى خویش را افزایش دهید:
🔹۱) کار خود را با تحسین و #قدردانى_صمیمانه از طرف مقابل شروع کنید. ۲) برنامه خود را با برجسته کردن یک یا چند نکته مثبت و ارزشمند در طرف مقابل و #تحسین_صادقانه از وى، به خاطر وجود آن امر مثبت، ارتباط خود را با وى پیگیرى کنید. ۳) در صورتى که اشتباه و لغزشى در وى مشاهده کردید، مستقیماً از او گلایه نکنید و وى را مورد انتقاد مستقیم و سرزنش خود قرار ندهید. ۴) قبل از انتقاد از دیگران، درباره اشتباهات خود حرف بزنید. ۵) #شنونده_خوبى باشید و دیگران را تشویق کنید درباره خود براى شما حرف بزنند.
🔹۶) #صمیمانه دیگران را دوست داشته باشید و به آنها این #محبت_باطنى خود را اعلام دارید. ۷) به دیگران #اعتبار بدهید و کارى کنید که احساس کنند مهم هستند. ۸) در مخاطب خود، نسبت به کارى که مى خواهید انجام دهد، میل شدیدى ایجاد کنید و فضاى روانى لازم را براى انجام آن عمل فراهم سازید. ۹) هر رفتارى را که از دیگران نسبت به خود انتظار دارید، همان را با ایشان در پیش گیرید. ۱۰) نقطه نظرات و دیدگاه هاى خویش را بر دیگران تحمیل نکنید؛ زیرا مردم سخن کسى را که بخواهد عقیده اش را بر آنان تحمیل کند، نمى پذیرند و با کسى که همچون یک سرپرست با ایشان رفتار مى کند، دوستى نمى ورزند و به او اعتماد نمى کنند.
نویسنده؛ ابوالقاسم بشیری
منبع: وبسایت پرسمان
#انتقاد #تأثیرپذیرى #تأثیرگذاری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله:
🔸«مَنِ اكْتَسَبَ مالاً مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ كانَ زادَهُ إلَى النّارِ».
🔹كسى كه #مالى را از راه #غيرحلال به دست آورد، آن مال توشه او به طرف #آتش_جهنم خواهد بود.
📕بحارالانوار ج ۱۰۳، ص ۱۰ ح ۴۵
#پيامبر_اكرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پیامدهای نهضت عاشورا
🔹قیام و نهضت #امام_حسین (ع) آثار و نتایج بزرگی در جامعه اسلامی بر جا گذاشت. شهادت مظلومانه حضرت سیدالشهداء (ع) و یارانش در کربلا، تأثیر بیدارگر و حرکت آفرین داشت و خونى تازه در رگ هاى جامعه اسلامى دواند، و جو نامطلوب را شکست و امتدادهاى آن حماسه، در طول تاریخ، جاودانه ماند. حتى در همان سفر اسارت اهل بیت نیز تأثیرات سیاسى این حادثه در اندیشه هاى مردم آشکار شد. گروهى از اسرا را که به شام مى بردند، چون به تکریت رسیدند، مسیحیان آنجا در کلیساها جمع شدند و به نشان اندوه بر کشته شدن #امام_حسین (ع)، ناقوس نواختند و نگذاشتند آن سربازان وارد آنجا شوند. به شهر «لینا» نیز رسیدند. مردم آنجا همگى گرد آمدند و بر امام حسین (ع) و دودمانش سلام و درود فرستادند و امویان را لعن کردند و سربازان را از آنجا بیرون کردند. چون خبر یافتند که مردم «جهینه» هم جمع شدند تا با سربازان بجنگند وارد آن نشدند. به قلعه «کفر طاب» رفتند، به آنجا نیز راهشان ندادند. به حمص که وارد شدند، مردم تظاهرات کردند و شعار دادند: «اکفرا بعد ایمان و ضلالا بعد هدى؟» و با آنان درگیر شدند و تعدادى را کشتند. [۱]
🔹برخى از تأثیرات #حماسه_عاشورا از این قرار است: ۱) قطع نفوذ دینى بنى امیه بر افکار مردم؛ ۲) احساس گناه و شرمسارى در جامعه، بخاطر یارى نکردن حق و کوتاهى در اداى تکلیف؛ ۳) فرو ریختن ترس ها و رعب ها از اقدام و قیام بر ضد ستم؛ ۴) رسوایى یزیدیان و حزب حاکم اموى؛ ۵) بیدارى روح مبارزه در مردم؛ ۶) تقویت و رشد انگیزه هاى مبارزاتى انقلابیون؛ ۷) پدید آمدن مکتب جدید اخلاقى و انسانى (ارزش هاى نوین عاشورایى و حسینى)؛ ۸) پدید آمدن انقلاب هاى متعدد با الهام از حماسه کربلا؛ ۹) الهام بخشى عاشورا به همه نهضت هاى رهایى بخش و حرکت هاى انقلابى تاریخ؛ ۱۰) تبدیل شدن #کربلا به دانشگاه عشق و ایمان و جهاد و شهادت، براى نسل هاى انقلابى شیعه؛ ۱۱) به وجود آمدن پایگاه نیرومند و عمیق و گسترده تبلیغى و سازندگى در طول تاریخ، بر محور شخصیت و شهادت سیدالشهداء (ع)
🔹از نهضت هاى شیعى پس از عاشورا، می توان «انقلاب توابین»، «انقلاب مدینه»، «قیام مختار»، «قیام زید»، و... حرکت هاى دیگر را نام برد. تأثیر حماسه عاشورا را در انقلاب هاى بزرگى که در طول تاریخ، بر ضد ستم انجام گرفته، چه در عراق و ایران و چه در کشورهاى دیگر، نباید از یاد برد. «فرهنگ شهادت» و انگیزه جهاد و جانبازى که در انقلاب اسلامى ایران و هشت سال دفاع مقدس در جبهه ها جلوه گر بود، گوشه اى از این تأثیر پذیرى است. شعار «نهضت ما حسینیه، رهبر ما خمینیه»که در مبارزات ملت مسلمان ایران بر ضد طاغوت طنین افکن بود و نیز شور حسینى جبهه هاى رزم ایران، گواه روشن تأثیر گذارى کربلا در قرنها پس از آن حماسه مقدس است.
🔹یکى از نویسندگان محقق، نتایج نهضت کربلا را عبارت مى داند از: ۱) پیروزى مسأله اسلام و حفظ آن از نابودى؛ ۲) هزیمت امویان از عرصه فکرى مسلمین؛ ۳) شناخت اهل بیت بعنوان نمونه هاى پیشوایى امت؛ ۴) تمرکز شیعه از بعد اعتقادى بر محور امامت؛ ۵) وحدت صفوف شیعه در جبهه مبارزه؛ ۶) ایجاد حس اجتماعى در مردم؛ ۷) شکوفایى موهبت هاى ادبى و پدید آمدن ادبیات عاشورایى؛ ۸) منابر وعظ و ارشاد، به عنوان وسیله آگاهانیدن مردم؛ ۹) تداوم انقلاب بصورت زمینه سازى نهضت هاى پس از عاشورا. [۲] حادثه کربلا، گشاینده جبهه اعتراض علیه حکومت امویان و سپس عباسیان شد، چه به صورت فردى که روح هاى بزرگ را به مخالفت و افشاگرى واداشت، و چه به شکل مبارزه هاى گروهى و قیام هاى عمومى در شهرى خاص یا منطقه اى وسیع. [۳] خون او تفسیر این اسرار کرد / ملت خوابیده را بیدار کرد. [۴]
پى نوشتها:
[۱] عاشورا فى الأدب العاملى المعاصر، ص ۵۴ به نقل از منتخب طریحى و مقتل ابى مخنف.
[۲] براى تفصیل آن ر.ک: «حیاة الامام الحسین»، باقر شریف القرشى، ج۳، ص۴۳۶ (معطیات الثورة).
[۳] در این زمینه ها ر.ک: «الانتفاضات الشیعیه»، هاشم معروف الحسنى، «امامان و جنبش هاى مکتبى»، محمد تقى مدرسى.
[۴] کلیات اقبال لاهورى، ص۷۵
منبع: وبسایت راسخون به نقل از سایت مرکز مطالعات شیعه
#امام_حسين #عاشورا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حضرت زینب (سلام الله علیها)
🔹 #زینب_کبری (سلام الله علیها) همان کسی است که ماجرای #عاشورا را زنده نگه داشت، مانع شد از اینکه این ماجرا در خلال افسون های سیاسی دستگاه حاکم آن روز از بین برود و فراموش شود یا در تاریخ کهنه شود؛ مسئله را #زینب_کبری (سلام الله علیها) زنده نگه داشت.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۴/۰۸/۱۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد