⭕️سیدحسن نصرالله پرچم بلند مقاومت در برابر اهریمنان ستمگر و غارتگر بود
🔹ما همه در #شهادتسیّدعزیز، مصیبتزده و عزاداریم. این، #فقدان_بزرگی است و جدّاً ما را عزادار کرد. البتّه عزاداری ما به معنی افسردگی و پریشانی و نومیدی نیست؛ از جنس عزاداری برای #سیّدالشهدا حسینبنعلی (علیهما السّلام) است؛ #زندهکننده، و #درسدهنده، و #انگیزهبخش، و #امیدآفرین است.
🔹#سیّدحسننصرالله جسمش از میان ما رفته ولی شخصیّت حقیقی او، روح او، راه او، و صدای رسای او همچنان درمیان ماهست وخواهد بود. او #پرچمبلندمقاومت در برابر اهریمنان ستمگر و غارتگر بود؛ زبان گویا و مدافع شجاع مظلومان بود؛ مایه دلگرمی و جرئت مبارزان و حقطلبان بود.
🔹گستره محبوبیّت و تأثیرگذاری او از #لبنان و #ایران و کشورهای عربی فراتر رفته بود؛ واکنون #شهادت او این اثرگذاری را افزایش خواهد داد... #دشمن_پلید و زبون چون نمیتواند به تشکیلات مستحکم #حزب_الله یا #حماس یا جهاد اسلامی و دیگر سازمانهای مجاهد فیسبیلالله صدمه جدّی بزند، #ترور و #تخریب و #بمباران و کشتار غیر نظامیان و داغدارکردن غیر مسلّحین را نشانهی پیروزی خود قلمداد میکند. نتیجه چیست؟
🔹محصول این رفتار، #تراکم_خشم و افزایش انگیزه مردم و سر برآوردن #مردان و #سرداران و رهبران و از جانگذشتگان بیشتر، و تنگتر شدن حلقه محاصره #گرگخونآشام، و سرانجام، حذف وجود ننگین او از صحنه وجوداست، انشاءالله.
ترجمه بیانات رهبری در خطبه دوم نمازجمعه تهران ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاکتیک های جنگ روانی (بخش هفتم)
🔸#جنگ_روانی از واژه هایی است که تاکنون تعریف های متنوع و گوناگونی براساس شرایط استفاده از آن، ارائه شده است. در یک تعریف «جنگ روانی» عبارت است از استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد.
💠برخی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی
2⃣1⃣«قطره چکانی»
🔹#دادهها، #اطلاعات و #دانش به جای آن که در سندی واحد نوشته شوند، در این تاکتیک، #دستهبندی شده، در زمان های گوناگون و به #مقداربسیارکم، ارائه می شوند، تا هم #مخاطب نسبت به «منبع خبر»، #اعتماد پیدا کند و هم نسبت به آن، #اعتیاد پیدا کند و منتظر پخش اخبار از مجرای مورد نظر باشد. در این شیوه، الگوی رخدادها تجزیه میشود و از دید گیرنده، مخفی میماند.
3⃣1⃣«دروغ بزرگ»
🔹یا استفاده از #دروغ_محض. این تاکتیک، قدیمی و سنتی میباشد، اما هنوز هم مورد استفاده فراوانی در #رسانهها دارد و اغلب برای #مرعوب_کردن حریف و یا حتی برای «مرعوب کردن افکار عمومی» مورد استفاده قرار می گیرد؛ بدین معنی که پیامی را که به هیچ وجه #واقعیت ندارد، بیان می کنند.
🔹معروف ترین مورد استفاده ای که از این تاکتیک شده، در زمان هیتلر و توسط گوبلز بوده است. گوبلز میگوید: #دروغ، هر قدر بزرگتر باشد، باور آن برای توده های مردم، راحت تر است. تسخیر یک هفته ای #بغداد توسط نیروهای ائتلاف و استفاده از جنگ الکترونیک در بغداد، یکی از همین «تاکتیک های دروغ محض» بود. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پیشبرد آرمان های بزرگ اسلام
🔹شما #جوانان ارزنده اسلام - که مایه امید مسلمین هستید - لازم میباشد که ملتها را آگاه سازید و نقشه های شوم و خانمانسوز #استعمارگران را برملا نمایید، در «شناسایی اسلام» بیشتر جدیت کنید، تعالیم مقدسه #قرآن را بیاموزید و به کار بندید، با کمال #اخلاص در نشر و تبلیغ و معرفی #اسلام به ملل دیگر و پیشبرد آرمان های بزرگ اسلام بکوشید.
بیانات حضرت امام در پیام به دانشجویان مسلمان مقیم خارج ۵۱/۰۵/۱۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تفاوت معنای دو واژه «قسط» و «عدل»
🔹دو واژه #قسط و #عدل گاه به صورت جداگانه به كار مى روند، که تقريباً مفهومى معادل يكديگر دارند، و گاه در برابر هم واقع مى شوند، مانند حديث معروفى كه شيعه و اهل سنّت از #پيغمبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) نقل كرده اند كه فرمود: «لَوْ لَمْيَبْقَ مِنَ الدُّنْيا اِلاّ يَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللهُ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى فَيَمْلأُها عَدْلا و قِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً» [۱] (اگر از عمر جهان جز يك روز باقى نماند، خداوند آن روز را طولانى مى كند تا مردى از #فرزندانمن، #قيام نمايد و زمين را از #عدل و #داد پر كند آنگونه كه از ظلم و جور پر شده باشد).
🔹در اين روايت و مانند آن #عدل و #قسط در برابر هم قرار گرفته، همان گونه كه #جور و #ظلم در برابر يكديگر است. در اين كه ميان اين دو چه تفاوتى است؟ ممكن است چنين گفته شود: #قسط همان گونه كه در معنای لغوى آن آمده به معناى «تقسيم عادلانه» است و نقطه مقابل آن تبعيض است، بنابراين #قسط آن است كه حق هركس به او برسد و به ديگرى داده نشود؛ ولى #عدالت در مقابل جور و تجاوز به حقوق ديگران است، به اين صورت كه فردى حق ديگرى را غصب كرده و براى خود بردارد، و مى دانيم #عدالت_كامل در جامعه انسانى آن زمان برقرار مى شود كه نه كسى تجاوز به حقوق ديگرى كند و نه حق كسى را به ديگرى دهد.
🔹از تعبيرى كه در بعضى احاديث آمده تفاوت ديگرى نيز استفاده مى شود و آن اين است كه #عدالت در مورد حكومت و داورى است، و #قسط در مقابل تقسيم حقوق است. در «لسان العرب» مى خوانيم كه در بعضى از احاديث آمده: «اِذا حَكَمُوا عَدَلُوا وَ اِذا قَسَّمُوا اَقْسَطُو» (آنها هنگامى كه حكومت مى كنند، #عدالت پيشه مى كنند و هنگامى كه تقسيم مى نمايند رعايت #قسط مى كنند». [۲] اين احتمال نيز وجود دارد كه «عدل»، مفهومى وسيعتر و گسترده تر از «قسط» دارد؛ چرا كه #قسط در مورد تقسيم گفته مى شود و #عدل هم در آن مورد و هم در موارد ديگر.
پی نوشتها؛
[۱] من لا يحضره الفقيه، دفتر انتشارات اسلامى، چ ۲، ج ۴، ص ۱۷۷
[۲] لسان العرب، ابن منظور، دار صادر، بيروت، چ۳، ج ۷، ص ۳۷۷
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلاميه، چ۹، ج ۴ ص ۴۵۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#عدل #قسط #عدالت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام جعفر صادق (عليه السلام):
🔸«اِنَّ اللهَ يُحِبُّ الْعَبْدَ الْمُفَتَّنَ التَّوّابَ وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ ذلِكَ مِنْهُ كانَ اَفْضَلَ».
🔹خداوند بنده به گناه افتادهی توبه كار را دوست دارد، ولى كسى كه گناه نكند، از او برتر است.
📕كافى، ج ۲، ص ۴۳۵، ح ۹
#امام_صادق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از ديدگاه امام علی (علیه السلام)، «خليفه» و «امام» چه شرایطی بايد داشته باشد؟
🔹#امام_علی (علیه السلام) در بخشی از خطبه ۱۷۳ «نهج البلاغه» به سراغ شرايط #خليفه و #امام برای مردم مى رود و آن را عمدتاً در دو چيز خلاصه مى فرمايد: «أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِهذَا الْاَمْرِ أَقْوَاهُمْ عَلَيْهِ، وَ أَعْلَمُهُمْ بِاَمْرِ اللهِ فِيهِ». (اى مردم، سزاوارترين كس براى #خلافت، تواناترين افراد بر اين امر و داناترين شان به فرمان خداست). در حقيقت، #امام (عليه السلام) به «دو ركن اساسى» كه يكى #جنبه_علمى دارد و ديگر #جنبه_عملى اشاره كرده است؛ از نظر #علمى بايد از همه #آگاهتر باشد و از نظر عملى در امر #مديريت از همه #قوىتر.
🔹بسيارند كسانى كه عالماند، ولى #مدير نيستند و يا مديرند و عالم نيستند و تا اين دو دست به دست هم ندهند، اداره صحيح #جامعه امكان پذير نيست. #قرآن_مجيد نيز همين موضوع را در داستان بنى اسرائيل بيان فرموده است؛ آنجا كه پيامبر #طالوت را به عنوان #رهبرى و فرماندهى آنها برگزيد، و ايشان اعتراض كردند كه ما سزاوارتريم، چرا كه ثروتمندانِ قوى ترى داريم. او در پاسخ اعتراض شان گفت: #طالوت از همه شايسته تر است، چرا كه خدا سهم بيشترى از #علم و #قدرت به او داده «إِنَّ اللهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَ زَادَهُ بَسْطَةً فِى الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ». [۱]
🔹روشن است كه #امام (عليه السلام) با بيان اين مطلب مى خواهد #شايستگى_خود را نسبت به همه براى تصدّى امر #خلافت اثبات كند؛ زيرا همگان مى دانستند او از همه به اصول و فروع اسلام #آگاهتر و از همه در امر #مديريت و مبارزه با #دشمن #قوىتر و پايدارتر است.
🔹جالب اينكه «ابن ابى الحديد» در «شرح نهج البلاغه» به اينجا كه مى رسد بر خلاف جمعى كه وجدان را زير پا مى گذارند و برترى #امام_على (عليه السلام) را در جنبه هاى علم يا مديريت انكار مى كنند، مى گويد: «قبول داريم كه او در اين دو جهت از همه تواناتر بود و براى خلافت از همه شايسته تر؛ ولى اين دليل بر نفى خلافت ديگران نمى شود؛ چرا كه گاه مى توان تقديم مفضول بر فاضل كرد و شايسته تر را كنار گذاشت و به سراغ شايسته رفت!». [۲]
🔹آرى، اين منطق كسانى است كه #قوانينمسلّمعقلى را به رسميت نشناسند و ترجيح مرجوح را بر راجح قبيح نشمرند؛ حال آنكه قبح و زشتى آن بر همه روشن است؛ ولى #تعصب هاى كور و كر، گاه مانع از پذيرش #واقعيتهای_مسلّم مى شود. #امام_علی (عليه السلام) در ادامه فرمایش خود در خطبه مذکور مى افزايد: «فِإِنْ شَغَبَ شَاغِبٌ اسْتُعْتِبَ، فَإِنْ أَبَى قُوتِلَ» ([هنگامى كه چنين فردى برگزيده شد] هرگاه #آشوبگرى به آشوب و فتنه انگيزى برخيزد از او خواسته مى شود كه به سوى #حقّ باز گردد و اگر امتناع ورزد با او نبرد مى شود [تا حقّ را بپذيرد]).
🔹#قرآن_مجيد نيز مى فرمايد: «وَ إِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الاُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِى تَبْغِى حَتَّى تَفِىءَ إِلَى أَمْرِ اللهِ» [۳] (هرگاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ پردازند آنها را آشتى دهيد و اگر يكى از آن دو بر ديگرى تجاوز كند با گروه متجاوز پيكار كنيد تا به فرمان خدا بازگردد).
پی نوشتها؛
[۱] سوره بقره، آيه ۲۴۷
[۲] شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحديد، کتابخانه آية الله مرعشی نجفی، قم، ۱۴۰۴ق، چ۱، ج۹، ص۳۲۸
[۳] سوره حجرات، آيه ۹
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۶، ص ۵۰۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام #امامت #خلافت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️علت غیبت امام زمان خود ماییم
🔹سبب غیبت #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خود ما هستیم، زیرا دستمان به او نمیرسد، وگرنه اگر در میان ما بیاید و ظاهر و حاضر شود چه کسی او را میکشد؟! آیا جنیان آن حضرت را میکشند، یا قاتل او انسان است؟! ما از پیش در طول تاریخ #ائمه علیهم السلام، امتحان خود را پس دادهایم، که آیا از #امام تحفظ و اطاعت میکنیم و یا اینکه او را به قتل میرسانیم؟!
🔹انحطاط و پستی انسان به حدی است که قوم حضرت صالح علیه السلام ناقه صالح را با اینکه وسیله ارتزاق و نعمت آنها بود، پی کردند، چنانکه قرآن کریم درباه آن میفرماید: «لهَا شِرْبٌ وَ لَکمْ شِرْبُ یوْمٍ معْلُومٍ»؛ [۱] یعنی، یک روز آب سهم شما باشد و روز دیگر سهم آن. آن ناقه، یک روز آب چاه را میخورد و در عوض به آنها شیر میداد!
🔹بنابراین، همانگونه که ممکن است عُقلا خزینه و انبار نعمت خود را نابود کنند ـ همچنان که ناقه صالح را کشتند ـ امکان دارد که ما انسان های عاقل! نیز #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را که تمام خیرات از اوست و از ناقه صالح بالاتر و پر فیضتر است، برای اغراض شخصیه خود به قتل برسانیم!
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۹۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد