eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
تبیین
⭕️بصیرت 🔹یکی از کارهای این است که محاسبات مسئولان کشور و مؤثّران فکری کشور و در درجه‌ی بعد آحاد ملّت را تغییر بدهد و در محاسبات اینها اثر بگذارد؛ مثل اینکه شما فرض بفرمایید بتوانید در رایانه‌ی یک شخصی یک بدافزار را وارد کنید که همه‌ی چیزهایی را که این رایانه به شما خواهد داد، عوضی بدهد، غلط بدهد؛ در رایانه‌ی عمومی و کلّی مدیریّت یک کشور، در اندیشه‌ی آنها، در محاسبات آنها گاهی دشمن تأثیر می گذارد. 🔹یک ملّت آزاد آن ملّتی است که این تأثیر را نپذیرد، به معنای واقعی کلمه آزادانه بیندیشد، آزادانه فکر کند و با شجاعت عمل کند و دنبال منافع ملّی خودش برود. خب، این به چه چیزی احتیاج دارد؟ به . اگر ما بصیرت نداشته باشیم، اگر ما بینش درست، چشم باز، لازم نداشته باشیم، نه درست منافع حقیقی‌ مان را تشخیص می دهیم، نه درست راه رسیدن به این منافع را تشخیص می دهیم، نه درست آدمی را که باید این بار بزرگ را بر دوش بگیرد، می‌ شناسیم. 🔹وقتی نبود مثل انسانی است که چشم ندارد، راه را نمی بیند؛ بصیرت برای یک کشور، یک ملّت و آحاد یک مجموعه، به این اهمّیّت است. اگر چنانچه این مختصّات در یک کشوری، در یک ملّتی وجود داشت، آن وقت آن ملّت به نتایج مطلوب خود خواهد رسید؛ البتّه این یک الزاماتی را برای همه‌ی مجموعه‌ها به وجود می‌آورد؛ در نظام اسلامی یکایک شماها باید ببینید، بیندیشید، فکر کنید، بشناسید، تشخیص بدهید و عمل کنید؛ احساس تکلیف بکنید و مراقب باشید که در محاسبات فکری شما، تأثیر نگذارد. بیانات مقام معظم رهبری ۹۸/۰۸/۰۸ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥 🌹 ⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش ششم) 💠جامعه نورانی، آرمان انبیاء 🔹درهم ریختن جامعه ظلمانی و حاکمیت ستمکاران و طواغیت، و و از جمله آرمان‌های اساسی انبیاء و پیامبران و مردان الهی بوده است و گویا مهم‌ترین مأموریت آنان محسوب گردیده که باید همه عوامل دست به دست یکدیگر دهد، تا این آرمان الهی تحقق یابد و در سایه این مدینه فاضله، استعدادها شکوفا شود و در همه جا اجرا گردد و دست جنایتکاران و زورگویان کوتاه شود و محرومان از نعمت‌های الهی بهره‌مند گردند. حال به دو آیه ذیل توجه فرمایید: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ...؛ [ابراهیم، ۵] و همانا موسی را با نشانه های خود فرستادیم [و به او وحی کردیم] که قوم خود را از تاریکی‌ها به سوی بیرون آور...». 🔹آیه فوق مأموریت نهایی و غایی موسی بن عمران (ع) را با صراحت کامل و شفاف مطرح می‌کند و تأکید زیادی هم نموده است. «الر کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ؛ [ابراهیم، ۱] الف، لام، راء، این کتابی است که بر تو نازل کردیم تا مردم را از تاریکی‌ها (ی شرک و ستم و جهل) به سوی (ایمان، عدل، آگاهی) به فرمان پروردگارشان درآوری و بسوی راه خداوند توانا و ستوده راهیشان سازی». در این آیه هدف نهایی نزول کتاب آسمانی همانند چیزی جز تحول و دگرگونی از به نخواهد بود، زیرا سعادت در تشکیل و تحقق است. 💠ویژگی‌های جامعه نورانی در قرآن 🔶از خلال آیات گوناگونی که درباره بحث می‌کند و آن را مطرح می‌نماید، اوصاف و ویژگی‌های برجسته‌ای به چشم می‌خورد که می‌توان آنها را صفات ممتاز جامعه نورانی شمرد تا در تحقق آن تلاش بیشتر شود و مردم بدان توجّه کنند. ◽️الف) ولایت الهیه در جامعه نورانی 🔹در رأس جامعه دینی، حاکمیت از آن خداست و نظارت و اشراف کلی بر امور مردم در چارچوب قانون الهی برنامه‌ریزی شده است، خالق هستی با حاکمیت خویش مردم را از دام‌های گوناگون و رنگارنگ شیطانی می‌رهاند و آنان را به وادی سوق می‌دهد و سعادت دنیوی و اخروی آنان را تضمین می‌نماید، چنانچه خود در قرآن کریم فرموده است: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ...؛ [بقره، ۲۵۷] خداوند ولی و حاکم آنانی است که به او ایمان آورده‌اند، او آنان را از وادی تاریکی‌ها بسوی و هدایت سوق می‌دهد...»‌‌. ... منبع: وبسایت رشد @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️ و ابزارهای تغییر فرهنگی (بخش پنجم) 🔶اگر افرادی تا اواخر قرن بیستم وجود داشتند که گسترش قدرت نظامی را تنها راه افزایش توان یک کشور قلمداد میکردند، امروز کسی در غلط بودن این نظریه شکی ندارد. رخدادهای چند دهه گذشته اثبات کرده که داشتن تانک مهم نیست؛ مهم این است که چه کسی و با چه درجه ای از ، پشت تانک نشسته است. 💠«هجوم فرهنگی» (۱) 🔷آیا وضعیت برابر در عصر جدید، میان های و ادامه یافته است؟ یعنی میان فرهنگ ها یک ارتباط سالم و عادلانه برقرار است؟ آیا عرضه عناصر فرهنگی، فارغ از تمایلات سیاسی انجام می گیرد؟ آیا در خود از امکانات و توانایی های غرب برخوردارند؟ برخی معتقدند هنوز هم این وضعیت ادامه دارد و غرب فقط به عرضه فرهنگی می‌پردازد و مردم شرق این عناصر فرهنگی را انتخاب میکنند، هیچ فشاری در کار نیست و غرب فقط به نیازهای مردم شرق، پاسخ مناسبتری میدهد و به همین دلیل است که اقبال بیشتری به آن میشود. صاحبان صنایع فرهنگی و شرکت های چندملیتی به طور قطع و یقین طرفدار چنین پاسخی هستند. 🔷اما برخی دیگر از منظر متفاوتی به این قضیه نگاه میکنند. به نظر آنها اکنون و از جایگاه برابر به نمی‌پردازند. به نظر این افراد تصور نوعی «میدان بازی برابر» افسانه ای بیش نیست و هرگز نیز در عمل مشاهده نخواهد شد. [کاوین ۱۳۸۷: ۱۸] توانایی برای ، بسیار پایین است و این به جهت دلایل کاملا غیر فرهنگی است؛ به عبارت دیگر، شرق از فرهنگ ضعیف‌تری برخوردار نیست، اما اقتصادی‌ سیاسی‌، و نظامی مانع از این میشود که بتواند خود را طی یک روند عادلانه ارائه نماید. 🔷به عنوان مثال، رسانه‌های‌ جمعی با تبلیغات، یک نیاز کاذب ایجاد میکنند و شرکتهای بزرگ، تولیدات خود را برای ارضای این نیازها به مردم میفروشند و در ضمن، یک عنصر فرهنگی وارد کشور مینمایند. از وضعیت جدید به تعبیر میگردد و هجوم فرهنگی، از مهم‌ترین‌  میباشد. ناچاریم که میان ارتباط فرهنگی و هجوم فرهنگی تفاوت قائل شویم. ... منبع: حوزه‌ نت‌ به‌ نقل‌ از فصلنامه‌ ره‌آورد نور، شماره ۳۲، ص ۲ @tabyinchannel
هدایت شده از خبرگزاری فارس
9.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 صحن پر ستاره ‌ ◽️هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) به دست آل‌سعود تسلیت باد. @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ما باید امروز تلاشمان را مصروف تربیت دینی و تربیت انقلابی جوانها بکنیم 🔹سفارش بکنم، آقایانی که دستی در کار ارشاد و مسائل فرهنگی و مانند اینها دارند به این نکته توجّه کنند، که امروز مهم‌ترین وظیفه‌ی ما تقویت این روحیّه در جوانها و در نسل جوان است. ما اگر طرفدار اخلاقیم، باید همین روحیّه‌ انقلابی را در اینها تقویت کنیم. را هم به برکت روحیّه‌ی دینی و انقلابی می شود در جوانها تأمین کرد؛ اخلاقِ بدون دین، اخلاقِ بدون تقوا، اخلاقِ بدون روحیّه‌ی انقلابی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا، نه پدید می‌آید و نه منعقد میشود، اگر هم منعقد بشود عمقی ندارد. ما باید امروز تلاشمان را مصروف و جوانها بکنیم و این جریان عظیم نیروی انقلاب را هم که در بین جوانها خوشبختانه هست، تقویت بکنیم؛ بهشان امید بدهیم، بهشان پشتیبانی بدهیم و تقویت بکنیم این جریان را. اینجور نباشد که جریان انقلابی تضعیف بشود، جریان مقابل آنها تقویت بشود؛ این نباید اتّفاق بیفتد؛ نه در محیط دانشگاه، نه در محیط تبلیغات دینی، نه در محیط فرهنگی و امثال اینها. بیانات‌مقام‌‌معظم‌رهبری‌ ۹۶/۵/۳۰ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ويژگی های دين و شريعت خاتم (بخش سوم) 💠با دقت و تتبع در آثار بزرگان ميتوان در مجموع شش ويژگی را برای استقصا كرد و برشمرد: 4⃣«كامل و جامع بودن»؛ آيين اسلام در مقايسه با شرايع پيشين از دو جهت كاملتر است: 🔷ب) «از نظر جامعيت و همه جانبه نگری»: (۲) در هم به دعا و عبادت و زهد و تقوا و تهذيب نفس و صفای درون و در يك كلمه به روح و معنای زندگی توجه و اهتمام شده است، و هم به مظاهر مختلف زندگی، مانند كار و تحصيل دانش و ازدواج و جهاد و حقوق اجتماعی افراد. از اين رو است كه ، امت واقعی اسلام را توصيف ميكند؛ آنجا كه ميفرمايد: «وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا...؛ [بقره، ۱۴۳] و بدين سان شما را قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر بر شما گواه باشد...». بدون شك و متعادل، دست پرورده تعاليم وسط و متعادل است. [۱] تكامل و ارتقاء سطح تعاليم پيامبران از نظر كمّی نيز سزاوار طرح است. اگرچه نياز انسان به هدايت وحی در ابعاد گوناگون، اعم از معارف دينی، آداب و شعائر و دستورهای اخلاقی و اجتماعی، نيازى نامحدود و پايان ناپذير نيست [۲]، ولی با اين حال، - چنان كه از آيات قرآن استفاده ميشود - يكباره انجام نشده است، بلكه در طول تاريخ داشته است، به اين معنا كه در مقاطع مختلف به تناسب حال و استعداد امتها (و نه به حسب درجه تمدن)، آن مقدار از دين و شريعت كه در توان آنها بوده، توسط بر ايشان عرضه شده است، تا اينكه در نهايت، در آيين و (ص)، شكل كامل و نهايی خود را يافته است. 🔷آيه «وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَ عَدْلًا ۚ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ ۚ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ؛ [انعام، ۱۱۵] کلام خدای تو از روی راستی و عدالت رسید و هیچ کس تبدیل و تغییر آن کلمات نتواند کرد و او خدای شنوا و داناست»، بنابر تفسير علامه طباطبايى ناظر به همين حقيقت است. [۳] همچنين در حديثى شريف، پيامبر اكرم (ص) بر اين معنا اشاره كرده ميفرمايد: «انّ مَثَلي و مَثَل الانبياء من قبل، كمثل رجل بنی بيتاً، فأحسنه و أجمله، الّا موضع لبنة من زاوية، فجعل الناس يطوفون به و يعجبون له و يقولون: هلّا وضعت هذه اللبنة؟ قال: فأنا اللبنة و انا خاتم النبيين؛ همانا مثل من و مثل انبياء پيشين، همانند مثل كسى است كه خانه‌ای را بنا نهاد و آن را نيكو داشت و زيبا نمود، مگر جای يك آجر از گوشه‌ای را؛ مردم گرد آن می‌چرخيدند و از آن در تعجب بودند و ميگفتند: چرا اين آجر سر جای خود گذاشته نشده است؟! فرمود: من همان آجرم و من ». [۴] از آنچه گفته شد ميتوان به اين نكته راه يافت كه مراد از كامل بودن دين اسلام، است، و نه كمال نسبی [۵]؛ به اين معنا كه مجموعه معارف دينی، دستورهای اخلاقی و احكام فقهی آن از هر گونه نقص و كاستی به دور است، و در مقايسه با ديگر اديان كامل به شمار می‌آيد؛ به عبارتی، آنچه بايد از طريق وحی برای هدايت بشر در اختيار او قرار گيرد، در اين دين فروگذار نشده است. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] ر.ش به: مرتضی مطهری، شش مقاله، صص ۸۵-۸۸ [۲] ر.ش به: مرتضی مطهری، اسلام و مقتضيات زمان، ج ۱، ص ۳۶۵ و ۳۶۶؛ هم او، خاتميت، ص ۷۲ و ۷۳ [۳] ر.ش به: محمد حسين طباطبايى، الميزان، ج ۷، ص ۳۲۹. همچنين ر.ش به: مرتضی مطهری، شش مقاله، ص ۹۳ و ۹۴ [۴] ر.ش به: جعفر سبحانی، الهيات، ج ۲، ص ۴۷۷؛ هم او، مفاهيم القرآن، ج ۳، ۱۴۲؛ (و مطابق نقل ديگر:) مرتضی مطهری، شش مقاله، ص ۹۴ [۵] ر.ش به: عبدالله جوادی آملی، شريعت در آينه معرفت، ص ۱۹۴ و هم او، ولايت فقيه، ولايت فقاهت و عدالت، ص ۶۳. شايان ذكر است آيت الله جوادی آملی (حفظه الله) جامع بودن دين اسلام را به معناى گسترده‌تر از آنچه در متن آورده شده، تفسير ميكنند. ر.ش به: شريعت در آينه معرفت، ص ۱۶۳ نویسنده: مركز مطالعات و پژوهش های فرهنگی حوزه علميه منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️ ☄ ⭕️آثار بی‌تقوايی در زندگی اجتماعی (بخش چهارم و پایانی) 🔶درباره و آثار و پيامدهای آن، بسيار گفته و نوشته شده است، ولی درباره و تاثير آن‌ در زندگی، كمتر تحليلی ارائه شده است. مسلماً بررسی و تحليل آن ميتواند راهگشای خوبی در زمينه بازسازی هنجارهای اجتماعی و جامعه پذيری باشد. نويسنده در اين مطلب با بررسی آيات قرآنی، نگاهی گذرا به در زندگی اجتماعی دارد. 🔷 در حوزه سیاسی نیز شخص و دولت را به‌ سوی‌ استكبار ميكشاند و زمينه ظلم و ستم فراگير را فراهم می‌آورد. از اين‌رو خداوند درباره رفتارهای فرعون به وی اشاره ميكند، كه عامل مهم در ظلم‌ كردن به جامعه يهوديان بود. [شعراء، ۱۰ و ۱۱] رفتارهای هنجار شكنانه‌ای چون را هم می‌بايست در افراد جست. قرآن به اين مسئله در آيه ۲۷ سوره مائده اشاره ميكند؛ زيرا در يك نمونه چون قتل هابيل، بی‌تقوايی قابيل موجب شد تا وی نسبت به هابيل حسادت ورزد و زمينه برای قتل برادر در او فراهم شود. 💠تقوا، مهاركننده هواهای نفسانی 🔷 ، لباسی است كه آدمی را از هرگونه عيب و نقصی ميپوشاند؛ زيرا شهوت و هواهای نفسانی، آدمی را به سوی بسياری از ناهنجاريها ميكشاند. موجب ميشود تا شهوت و هواهای نفسانی مهار شود و در حفاظ قرار گيرد و انسان را نيز از گناه و انجام كارهای زشت و پليد نگه دارد. [اعراف، ۲۶] بسياری از انسانها به سبب بيجا و اعتماد به نفس بالا به خود، را در خويش افزايش ميدهد و در مسير گام برميدارند. [بقره، ۲۰۶] 💠سخن آخر 🔷مواردی که در طی این بخش و بخش‌های قبلی این نوشتار بدان ها پرداخته شد، نمونه‌هايی از پيامدهای اجتماعی در هر جامعه‌ای است، بنابراين مسئولان‌ و اوليای‌ امور برای اينكه جامعه‌ای دارای باشد، بايد بر به عنوان ، قانونگرايی و رفتارهای هنجاری تأكيد كنند. هرگونه بی‌توجهی به اين بنياد، ميتواند آثار زيانباری به دنبال داشته باشد، كه عذابهای الهی و مكر خداوند از جمله آنهاست. باشد که با تقويت و در افراد، شهروندانی پاك و سالم و جامعه قرآنی داشته باشيم؛ ان شاء الله تعالی. نويسنده: سلمان عزيزی منبع: فارس @tabyinchannel