⭕️زیر پا نگذاشتن معلومات
🔸 #آیت_الله_بهجت قدسسره:
🔹 #معلومات را نباید زیر پا گذاشت، آدم پشیمان میشود؛ اگر به معلوماتش عمل کرد، دیگر روشن میشود، دیگر توقف ندارد. اگر دید باز هم توقف دارد، بداند ـ بهطور یقین ـ بعضی از معلومات را زیر پا گذاشته است، کفشش ریگ دارد، خوب دقت نکرد که این ریگ را خارج کند.
📕بهسوی محبوب، ص ۱۲۷ - ۱۳۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه قرآن (بخش دهم)
🔸در #قرآن_مجید، آیاتی نقل شده اند که بر تمنّی و دعای برخی از #انبیای_الهی برای #فرزند_داشتن دلالت می کنند. این دعا و طلب ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می فرماید، همگی دالّ بر #اهمیت و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است.
💠آیات مربوط به حضرت ابراهیم (ع)
🔹 #حضرت_ابراهیم (ع) یکی از انبیای الهی بود که به رغم کهولت سن شان، #فرزندی نداشتند و به همین خاطر در آیات متعددی از قرآن مجید این موضوع و #دعای_ایشان برای #فرزند_داشتن و در ادامه، اجابت این دعا مورد اشاره قرار گرفته است. برای مثال در آیه ۱۰۰ و ۱۰۱ سوره صافات و در بیان بخشی از سیر زندگی شان می خوانیم که ایشان در مقطعی از زندگی شان این دعا را به خداوند عرضه داشتند که: «رَبِّ هَبْ لي مِنَ الصَّالِحينَ - فَبَشَّرْناهُ بِغُلامٍ حَليمٍ؛ پروردگارا! به من از صالحان [فرزندان صالح] ببخش! - ما او [ابراهيم] را به نوجوانى بردبار و صبور بشارت داديم!».
🔹در این آیه #تقاضای_حضرت_ابراهیم (ع) از خداوند بیان شده است که در ۸۰ سالگی وقتی دید فرزندی ندارد، از خداوند متعال درخواست کرد که #فرزند_صالحی را به ایشان عنایت کند. فرزندى كه بتواند خط رسالت او را تداوم بخشد و برنامه هاى نيمه تمامش را به پايان برساند. بلافاصله بعداز این دعاست که خداوند با تعبیر «بشارت یک نوجوانی بردبار» از مستجاب شدن این دعا خبر می دهد. علاوه بر آن ادامه همین سوره و در آیه ۱۱۲ همین سوره، سخن از بشارت دادن حضرت ابراهیم (ع) به تولد حضرت اسحاق هم به میان می آید: «بَشَّرْناهُ بِإِسْحاقَ نَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ؛ ما او را به اسحاق- پيامبرى از شايستگان- بشارت داديم!». [۱] #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۱۰۴
نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️وظایف اجتماعی روحانیون
🔹 #روحانیون وظائف اجتماعی هم دارند. روحانیون بایستی در #مسائل_اجتماعی وارد شوند؛ منتها آن نکتهی اساسی این است که این ورود روحانی در مسائل اجتماعی باید ورود همراه با روحانیت باشد، نه با تحکم؛ اگر با تحکم شد، دیگر فایدهای ندارد. خصوصیت روحانی این است که با روحانیت، با اخلاق، با نصیحت، با ارائهی راه، اطراف قضیه را آگاه کند، مشتاق کند، قانع کند، به یک کاری وادار شوند. اگر با تحکم شد، فایدهای ندارد. روحانی باید در مقام روحانی عمل کند. البته اگر شما رئیس جمهور شدید، در مقام رئیس جمهور یک وظیفهی دیگری دارید، در مقام قاضی یک وظیفهی دیگری دارید؛ اما در مقام روحانی، وظیفه این است که با زبان روحانیت و با زبان انبیاء با مردم حرف بزنید؛ با تحکم نباید باشد، با روحیهی سیاسیکارانه نباید باشد.
بیانات مقام معظم رهبری در جمع روحانیون شیعه و اهل سنت کرمانشاه ۹۰/۰۷/۲۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ده مصداق عفاف در آینه آیات و روایات (بخش سوم)
🔸 #عفاف، در همه زوایای زندگی انسان نقشی اساسی در برقراری تعادل در تمایلات درونی انسان ایفا میکند. #عفت در گفتار، نگاه، اندیشه، کسب، علم، جنگ، تمایلات جنسی، ثروت و فقر تنها گوشه ای از جلوه های عفاف در زندگی مؤمنانه هستند. یکی از محورهای اساسی #سبک_زندگی_اسلامی که دقیقاً در مقابل سبک زندگی غربی قرار دارد، وجود #شاخصه_عفاف در تمام امور زندگی است.
3⃣عفاف در شبکه های اجتماعی
🔹 #فضای_مجازی بر خلاف نامش، حقیقتی همراه با مشخصه های ویژه خود است. یکی از ویژگیهای آن مخفیانه بودن است؛ در حالی که در محضر خداوند و خود انسان هیچ چیز مخفی نیست. خدای متعال میفرماید: «أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَیْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُم؛ [ممتحنه، ۱] من به آنچه پنهان داشتید و آنچه آشکار نمودید داناترم». به عنوان نمونه، یکی از ویژگیهای فضای مجازی، مقوله نگاه مخفیانه است که خدای متعال درباره آن میفرماید: «یَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَ ما تُخْفِی الصُّدُور؛ [غافر، ۱۹] [خدا] نگاههاى دزدانه و آنچه را که دلها نهان میدارند، میداند». پس، پیچیدگی و گستردگی ارتباطات در فضای مجازی هرگز مانع از ثبت و ضبط و حسابرسی نسبت به آنها نخواهد بود.
4⃣عفاف در اندیشه
🔹 #کنترل_فکر و اندیشه، سختترین گونه عفاف است؛ اما اگر این کار انجام شود، عفت در تمامی کارها را نیز تضمین میکند؛ زیرا آنچه رفتارهای انسان را کنترل میکند #اندیشه است؛ چنانکه امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: «مَنْ عَقَلَ عَفَّ؛ [۱] هر که عاقل باشد عفیف میشود». در نقطه مقابل، اگر افکار انسان از کنترل خارج شود و به سمت اندیشه های گناه آلود برود، آنگاه زمینه انجام گناهان فراهم میشود. امام علی (ع) میفرمایند: «مَنْ کَثُرَ فِکْرُهُ فِی الْمَعَاصِی دَعَتْهُ إِلَیْهَا؛ [۲] آنکه در گناهان، بسیار اندیشه کند، [این کار،] او را به گناه میکشانَد». #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] عیون الحکم و المواعظ، ص۴۲۸، ح۷۲۷۰
[۲] تصنیف غرر الحکم، ۱۸۶ ح۳۵۴۳
منبع: وبسایت راسخون
#عفاف #عفت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش هشتم)
🔹بر اساس آیات و روایات اسلامی، #سرپرست_خانواده، اعم از پدر و مادر و یا افراد دیگر، نسبت به #تربیت_دینی فرزندان و دیگر زیردستان خود، #مسؤولیت_سنگینی دارد. به همین دلیل، خدای متعال در این زمینه، خطاب به مؤمنان از پیامدهای اخروی آن خبر داده، به آنان هشدار می دهد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ؛ ای مؤمنان! خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ ها است، حفظ کنید. بر آن فرشتگانی خشن و سخت گیر گمارده شده اند که از آنچه خدا به آنان دستور داده، سرپیچی نمی کنند، و آنچه را به آن مأمورند، همواره انجام می دهند». [تحریم، ۶]
🔹 #نگهداری_خویشتن از طریق #ترک_معاصی و تسلیم نشدن در برابر شهوات سرکش میسور است، #نگهداری_خانواده نیز به وسیله تعلیم و #تربیت_درست و فراهم ساختن محیط پاک و به دور از هرگونه آلودگی فکری و عملی حاصل می شود. [۱] پیامبر اکرم (ص) در پاسخ به سؤالی در این زمینه، که چگونه انسان می تواند اهل و فرزندانش را از آتش (اعم از آتش دنیا و آخرت) نجات دهد؛ فرمودند: آن ها را به آنچه خدا دستور داده امر و از آنچه نهی کرده باز دارید. اگر از شما پذیرفتند، آنان را از آتش جهنم حفظ کرده اید و اگر قبول نکردند به وظیفه خود عمل نموده اید.
🔹از اینگونه آیات و روایات در زمینه #تربیت_دینی_خانواده فراوان است و از آن ها به روشنی استفاده می شود که #والدین و به خصوص پدر، به عنوان سرپرست خانواده، وظیفه مهمی در زمینه مسائل دینی فرزندان و دیگر اعضای خانواده بر عهده دارد. از این رو، انجام این مهم با استفاده از شیوه های جدید تربیتی در قالب #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر در میان افراد خانواده، بر همه پدران و مادران لازم است. توجه دقیق و جدی والدین به تربیت دینی فرزندان در محیط خانه و سرمایه گذاری لازم در این زمینه، آثار مهم تربیتی از لحاظ فردی و اجتماعی بر کودک به جای خواهد گذاشت. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] تفسیر نمونه، ج ۲۴، ص ۲۸۶؛ ذیل آیه «یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا وقودها الناس و الحجارة»
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استدلال امام جواد (ع) به امامت خود
🔹 #امام_جواد (ع) پس از شهادت پدر بزرگوارشان، در حالیکه تنها هشت سال داشتند به امامت رسیدند. ایشان اولین امام شیعه بودند که در سنین کودکی به امامت رسیدند. پس از ایشان، امام هادی (ع) و امام مهدی (عج) نیز در خردسالی به امامت رسیدند. همین موضوع برخی از شیعیان را به تردید انداخت و از طرف دیگر دشمنان اهلبیت علیهم السلام هم کوشیدند تا سن حضرت را بهانهای برای ایجاد شبهه در جامعه نمایند و مسئله امامت ایشان را به ابهام بکشانند و به همین علت #امام_جواد (ع) در مواردی به #اثبات_امامت_خود و دفع شبهات پرداختند که نوشتار حاضر به یک نمونه از آن اشاره میکنند.
🔹مرحوم کلینی در کتاب ارزشمند الکافی می نویسد: «مدّتی پساز آنکه امام رضا (ع) به شهادت رسید، شخصی به نام علی بن حسان نزد #امام_جواد (ع) حضور یافت و خطاب به حضرت گفت: ای فرزند رسولخدا، مردم نسبت به مقام و موقعیت شما که در عنفوان جوانی، امام و حجّت خدا بر آنها میباشید، مشکوک هستند و ایجاد شبهه میکنند؟! #امام_جواد (ع) اظهار داشتند؛ چرا مردم چنین مطالبی را بیان میکنند؟ و سپس افزودند: خداوند متعال بر رسول اکرم (ص) این آیه شریفه قرآن را فرستاد: «قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی؛ [یوسف، ۱۰۸] بگو: این راه من است، من و پیروانم، با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت میکنم»؛ سپس #امام_جواد (ع) فرمودند: به خدا قسم، کسی غیر از #علی_بن_ابیطالب (ع) از پیغمبر خدا (ص) تبعیّت نکرد و در آن زمان تنها ۹ سال داشت و من نیز اکنون ۹ ساله هستم. [۱] در نتیجه: #امام_جواد (ع) در این روایت با اشاره به زندگی امیرالمومنین (ع) بیان میکنند که همان طور که #امام_علی (ع) با توجه به سن اندک خود، به یاری دین خدا و پیامبر (ص) و انجام تکلیف الهی پرداخت، من نیز در این سن به انجام تکلیف الهی خود - هدایت مردم - میپردازم.
پینوشت
[۱] الکافی (کلینی) ج۱ ص۳۸۴ ح۸
منبع: وبسایترهروانولایت
#امام_جواد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه قرآن (بخش یازدهم)
🔸در #قرآن_مجید، آیاتی نقل شده اند که بر تمنّی و دعای برخی از #انبیای_الهی برای #فرزند_داشتن دلالت می کنند. این دعا و طلب ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می فرماید، همگی دالّ بر #اهمیت و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است.
💠آیات مربوط به حضرت ابراهیم (ع)
🔹در آیات ۷۱ و ۷۲ و ۷۳ سوره هود می خوانیم: «وَ امْرَأَتُهُ قائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْناها بِإِسْحاقَ وَ مِنْ وَراءِ إِسْحاقَ يَعْقُوبَ * قالَتْ يا وَيْلَتى أَ أَلِدُ وَ أَنَا عَجُوزٌ وَ هذا بَعْلي شَيْخاً إِنَّ هذا لَشَيْءٌ عَجيبٌ * قالُوا أَ تَعْجَبينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَميدٌ مَجيدٌ؛ و همسرش [همسر ابراهیم] ايستاده بود، [از خوشحالى] خنديد؛ پس او را #بشارت به #اسحاق و بعد از او #يعقوب داديم * گفت: اى واى بر من! آيا من #فرزند مى آورم در حالى كه پيرزنم، و اين شوهرم پيرمردى است؟! اين راستى چيز عجيبى است! * گفتند: «آيا از فرمان خدا تعجب ميكنى؟! اين رحمت خدا و بركاتش بر شما خانواده است؛ چرا كه او ستوده و والا است!».
🔹در این آیات سخن درباره ساره، همسر حضرت ابراهیم (ع) و شگفتی او از بچه دار شدن در زمان پیری او و همسرش و پاسخی است که از سوی خداوند متعال به این تعجب ابراز می شود. می بینیم که در این آیات به ساره هم بشارت فرزندی به نام اسحق داده شده و هم بشارت به دنیا آمدن نوه ای به نام یعقوب كه هر دو از پيامبران خدا بودند. ساره كه با توجه به سن زياد خود و همسرش سخت از دارا شدن فرزند مايوس و نوميد بود با لحن بسيار تعجب آميزى فرياد كشيد كه: اى واى بر من! آيا من فرزند مى آورم در حالى كه پيرزنم و شوهرم نيز پير است، اين مساله بسيار عجيبى است؟! اما رسولان الهی فورا او را از اين تعجب در آوردند و سوابق نعمت هاى فوق العاده الهى را بر اين خانواده و نجات معجزه آسای شان را از چنگال حوادث يادآور شدند و به او گفتند که رحمت خدا و بركاتش بر شما اهل بيت بوده و هست: «رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ». این تعابیر که #تولد_فرزند را برای ساره در آن وضعیت ناامیدی #رحمت می نامد، جایگاه این موضوع مهم را در حیات بشری و عنایت ویژه الهی را به آن نمایان می سازد. [۱] #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] تفسیر نمونه، ج ۹، ص ۱۷۹
نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #تزکیه عامل ایجاد امنیت در دنیا
🔹 #تزکیه_اخلاقی برای یک کشور، یک امر ضروری است؛ مهرورزی انسانها با یکدیگر، انصاف انسانها نسبت به یکدیگر، رعایت حال انسانهای دیگر در برنامهریزی زندگی انسان، رحم و مروت بین افراد بشر، چیزهایی است که زندگی بشر را آرامش میبخشد. اگر ملاحظه میکنیم که دنیا امروز بیش از گذشته در آتش ناامنیها میسوزد - ناامنی، امروز بزرگترین بلای بشر یا لااقل یکی از بزرگترین بلایای بشری است؛ انسانها در درون خانوادهشان امنیت ندارند؛ در محیط زندگی اجتماعی امنیت ندارند؛ در میان کشور و میهن خودشان امنیت ندارند - این ناامنی ناشی از سوء سیاستها، ناشی از قدرتطلبیها، ناشی از بیاخلاقیها، ناشی از دوری انسانها از #تزکیه است. و اسلام ما را به تزکیه دعوت میکند و این یک قلم بسیار عمده از #تعالیم_اسلام است. «یتلوا علیکم ایاتنا و یزکیکم و یعلّمکم الکتاب و الحکمة»؛ آیات الهی را تلاوت میکند و آنها را تزکیه میکند؛ آنها را تعلیم میدهد.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۶/۰۵/۲۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️مشخصات امام زمان - ویژگی های امام زمان عجل الله تعالی فرجه (بخش سوم)
🔸 #حضرت_مهدی (عج) دارای چه خصایص و ویژگی هایی است که او را متمایز و برتر میکند؟ آیا این خصوصیات، منحصر در آن حضرت است یا دیگر اولیا و پیامبران نیز در آنها با او مشترک هستند؟! بر اساس منابع معتبر روایى و تاریخ، #امام_مهدى (عج) خصوصیات و خصالى برجسته و والایى دارد که در بعضى از آنها منحصر به فرد بى همتاست و یا جامع همه ویژگى ها و خصایص است که دیگر اولیا و انبیا دارنده بعضى از آنها بودند.
6⃣مقتداى حضرت عیسى(ع)
🔹یکى از ویژگیهاى برجسته #امام_مهدى (عج) تبعیت و همراهى برخى از اولیاء و برگزیدگان الهى - از جمله حضرت عیسى و خضر علیهم السلام - با او است. بعد از قیام جهانى آنحضرت، حضرت عیسى (ع) نیز ظهور میکند و در پشت سر امام (ع) قرار میگیرد. به رهبرى اش گردن مى نهد و حتى همراه با او نماز میخواند... رسول اکرم (ص) فرمودند: «#مهدی (عج) با #عیسى (ع) دور هم مى آیند؛ پس هنگام نماز فرار میرسد؛ مهدى به عیسى میگوید: شما براى امامت نماز، جلو بایستید، عیسی میگوید: شما اولی هستید به نماز، پس عیسی نماز میخواند پشت سر مهدی در حالی که ماموم است و اقتدا کرده». [منتخب الاثر، ص۳۱۷] در روایت دیگرى نیز از پیامبر (ص) آمده است «بهشت مشتاق چهار نفر از خاندان من است که خدا آنان را دوست دارد و مرا به دوستى آنان فرمان داده است؛ على، حسن، حسین و مهدى (علیهم السلام) که عیسى (ع) پشت سر او نماز میخواند». [اثبات الهداة، ج۷، ص۱۰۳]
7⃣زیباترین موجود بهشت
🔹براساس روایات معتبر، #امام_مهدى (عج)، هم در دنیا و هم در بهشت، از #جمال و #کمال بینظیرى برخوردار است. پیامبر اکرم (ص) درباره آنحضرت میفرماید: «المهدى طاووس اهل الجنّة؛ [کشف الغمة، ج۲، ص۴۸۱] #مهدى (عج) طاووس اهل بهشت است». این تعبیر جالب درباره هیچ پیامبر یا امامى وارد نشده است و اختصاص به حضرت ولیعصر (عج) دارد. این رمز، نهایت زیبایى و #جمال_آسمانى و فوق العاده او دارد؛ بطورى که در میان بهشتیان، ممتاز و شاخص است و خلاصه اینکه #زیباترین_موجود_بهشتى و دیدنى ترین تمام اهل بهشت است. [شمس ولایت، ص۸۱] #ادامه_دارد...
منبع: پرسمان
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️با کفار معاشرت نکنید
🔸حضرت آیت الله بهجت قدسسره:
🔹هرچه بزرگان دین فرمودند که با #کفار معاشرت نکنید، اختلاط نکنید، آنها نَجِسند، گوش نکردیم. خیال کردیم میخواهند دنیای ما را از دست ما بگیرند. چه کنیم که اطفالیم، حرف پدران و مادران خود را گوش نمیکنیم بعد گرفتار گرگها میشویم!
📕در محضر بهجت، ج١، ص۱۸۶
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ده مصداق عفاف در آینه آیات و روایات (بخش چهارم)
🔸 #عفاف، در همه زوایای زندگی انسان نقشی اساسی در برقراری تعادل در تمایلات درونی انسان ایفا میکند. #عفت در گفتار، نگاه، اندیشه، کسب، علم، جنگ، تمایلات جنسی، ثروت و فقر تنها گوشه ای از جلوه های عفاف در زندگی مؤمنانه هستند. یکی از محورهای اساسی #سبک_زندگی_اسلامی که دقیقاً در مقابل سبک زندگی غربی قرار دارد، وجود #شاخصه_عفاف در تمام امور زندگی است.
5⃣عفاف در کسب
🔹میل به کسب درآمد، نیازمند کنترل است؛ به این معنا که خرید و فروش و سودخواهی نباید موجب خروج از صداقت یا موجب سوء استفاده های گوناگون مثل احتکار و... شود. خلاصه اینکه در زمینه #عفت_در_تجارت باید #مسائل_فقهی_تجارت را بدانیم و آن را عمل کنیم. امام علی (ع) خطاب به بازاریان و تجار میفرمایند: «یَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَر؛ [۱] اى بازرگانان، اوّل فقاهت (دین شناسى) سپس تجارت، اوّل فقاهت سپس تجارت، اوّل فقاهت سپس تجارت». یکی از مهمترین گونه های عفاف در کسب، خودداری از نزدیک شدن به #ربا و #کسب_حرام است.
6⃣عفاف در علم
🔹عفت در علم، به معنای کنترل نفس در علم آموزی و استفاده از علم، و خودداری نسبت به بیراهه های وادی دانش است. ترک علوم مضر یا بی فایده، از جمله مصادیق عفت در دانش است. امام علی (ع) خطاب به فرزندشان امام مجتبی (ع) میفرمایند: «وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا خَیْرَ فِی عِلْمٍ لَا یَنْفَعُ وَ لَا یُنْتَفَعُ بِعِلْمٍ حِینَ لَا یُقَالُ بِه؛ [۲] بدان در دانشی که سودی نداشته باشد خیری نیست و علمی که آموختن آن فایده ای ندارد، از آن بهره ای نمیتوان برد». #ادامه_دارد...
پی نوشتها:
[۱] الکافی (اسلامیه)، ج ۵، ۱۵۰، ح ۱
[۲] تحف العقول، ۷۰
منبع: وبسایت راسخون
#عفاف #عفت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش نهم)
🔸جنبه های فردی و اجتماعی تربیت دینی
💠جنبه فردی
🔹به لحاظ فردی، می توان با #تربیت_درست_کودک، فردی صالح و دارای ایمان و اخلاق اسلامی ساخت؛ زیرا #شخصیت_انسان غالباً از همان سال های اولیه زندگی در #محیط_خانواده شکل می گیرد. گرایش ها، نگرش ها، افکار، عادات و رفتار انسان از خانه آغاز، و با عوامل موجود در محیط تکمیل و تقویت می شود. آنچه را کودک از آغوش خانواده دریافت می دارد، در طول زندگی همراه دارد و در شرایط گوناگون زندگی، تحت تأثیر آن قرار می گیرد. #افراد_صالح و رهبران دینی عموماً از خانواده های پاک و متدین پرورش یافته و #ارزشهای_دینی را از آن جا فرا گرفته اند. بر این اساس، #تربیت_دینی از نظر فردی، ارتباط انسان را با خدا محکم می کند و زمینه خدمت به اسلام و مردم را در نهاد او فراهم می سازد.
💠جنبه اجتماعی
🔹تربیت دینی خانواده از نظر اجتماعی نیز آثار قابل توجهی دارد؛ زیرا جامعه از واحدهای کوچکی به نام #خانواده تشکیل شده و اگر این واحدها اصلاح گردد، مسلماً #جامعه اصلاح می شود. خانواده ها به عنوان هسته اصلی جامعه، در اصلاح و یا افساد آن نقش اساسی دارند؛ زیرا کودکان امروز، که در آغوش خانواده پرورش می یابند، مربیان، مجریان و قانون گذاران آینده خواهند بود. اگر نسل امروز با برنامه های درست دینی و اخلاقی تربیت یابند، اجتماع آینده به یقین، صالح و تکامل یافته خواهد بود بدین روی، پدران و مادران مسؤولیت بزرگی در برابر جامعه دارند و باید در انجام آن سعی و تلاش فراوان نمایند. [۱]
🔹اگر پدران و مادران در زمینه #تربیت_دینی به وظیفه خود عمل نمایند و فرزندان صالحی تحویل جامعه دهند، گذشته از آثار فردی و اجتماعی، به پاداش های بزرگ الهی نائل می شوند. در زمینه پاداش اخروی اینگونه پدران و مادران روایات فروانی دراختیار است؛ از جمله رسول اکرم (ص) فرمودند: «هر کس دختری داشته باشد و او را نیکو ادب بیاموزد و در تعلیم و تربیتش کوشش نماید و اسباب رفاه و آسایش و زمینه تربیت دینی او را فراهم سازد، آن دختر او را از آتش دوزخ نجات می دهد». [۲] در روایت دیگری آمده است: «وجبت له الجنة؛ بهشت برایش واجب می شود». [۳]
🔹ضرورت توجه پدران و مادران به تربیت دینی فرزندان از روایات متعددی استفاده می شود که باید به آن اهمیت داد. بسیاری از #مشکلات_جوامع_کنونی در اثر بی توجهی خانواده ها به #تربیت_صحیح_فرزندان، اعم از دختر و پسر، است؛ جوانان بی بندوباری که در خیابان ها، کوچه ها و محله ها دست به اعمال خلاف می زنند و جامعه را آلوده می سازند از #خانوادههای_بیمسؤولیت وارد جامعه می شوند. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] ابراهیم امینی، آیین تربیت، انتشارات اسلامی، ص ۱۳-۱۲
[۲] نورالدین هیثمی، مجمع الزوائد، ج ۸، ص ۱۵۸
[۳] همان، ص ۱۵۷
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ فرهنگ زیربناست
🔹در مسئلهی #فرهنگ و #رسانه، به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه «حرکت انقلابی» یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای «انقلابی بودن» بیهوا حرکت کردن و بیحساب حرکت کردن نیست. [حرکت] انقلابی باید باشد، بنیانی باید حرکت بشود، در عین حال برخاستهی از اندیشه و حکمت باشد. فرهنگ واقعاً زیربنا است؛
🔹خیلی از این خطاهایی که ما در بخش های مختلف انجام می دهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است. اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است؛ فرهنگِ حاکم بر ذهنها است که در عمل، این مشکلات را به وجود میآورد. زندگی های تقلیدی، زندگی های تجمّلاتی و اشرافیگری، غالباً منشأ و ریشه فرهنگی دارد. در واقع نرم افزار این حوادث، فرهنگ کشور و فرهنگ حاکم غلط و انحرافیای است که بر بعضی ذهنها مسلّط است.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
منبع:وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه قرآن (بخش دوازدهم)
🔸در #قرآن_مجید، آیاتی نقل شده اند که بر تمنّی و دعای برخی از #انبیای_الهی برای #فرزند_داشتن دلالت می کنند. این دعا و طلب ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می فرماید، همگی دالّ بر #اهمیت و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است.
💠آیات مربوط به حضرت ابراهیم (ع)
🔹سوره دیگری که به موضوع #حضرت_ابراهیم (ع) و #فرزندآوری اشاره می کند، سوره حجر است. در آیات ۵۳ تا ۵۶ این سوره می خوانیم: «قالُوا لا تَوْجَلْ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ عَليمٍ - قالَ أَ بَشَّرْتُمُوني عَلى أَنْ مَسَّنِيَ الْكِبَرُ فَبِمَ تُبَشِّرُونَ - قالُوا بَشَّرْناكَ بِالْحَقِّ فَلا تَكُنْ مِنَ الْقانِطينَ - قالَ وَ مَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلاَّ الضَّالُّونَ؛ گفتند: نترس، ما تو را به #پسرى_دانا بشارت مى دهيم! - گفت: آيا به من [چنين] بشارت مى دهيد با اينكه پير شده ام؟! به چه چيز بشارت مى دهيد؟! - گفتند: تو را به حق بشارت داديم؛ از مأيوسان مباش!» - گفت: جز گمراهان، چه كسى از رحمت پروردگارش مأيوس مى شود؟!».
🔹در این آیات مواجهه حضرت ابراهیم (ع) با فرشتگان الهی که به میهمانی به منزلش آمده بودند روایت می شود و مژده آنها را مبنی بر #فرزنددار_شدن آن حضرت در سنین پیری را شاهد هستیم: «قالُوا لا تَوْجَلْ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ عَلِيمٍ». در اينكه منظور از غلام عليم (پسر دانا) كيست؟ با توجه به آيات ديگر قرآن شك نيست كه منظور، حضرت اسحاق است، چرا كه هنگامى كه فرشتگان اين بشارت را به ابراهيم دادند، همسر ابراهيم ساره كه ظاهرا زن عقيمى بود حاضر بود و اين بشارت به او نيز داده شد. [۱]
🔹گفتنی است که حرف اضافه «بـ» در کلمه «بالحق» در آیه ۵۵ این سوره باء مصاحبت است كه آيه را چنين معنا مى دهد: «بشارت ملازم با حق و غير منفك از آن». بنابراین حضرت ابراهیم (ع) نباید به صرف اینکه تولد فرزند برای او بعید به نظر می رسد، آن را انکار نماید تا در جمله نومیدان به رحمت الهی نباشد. حضرت ابراهيم (ع) هم در قبال گفته آنان به طور كنايه سخن آن میهمانان و پیغام آوران الهی را تاييد و اعتراف نموده و به عنوان استفهام انكارى گفت: «كيست كه از رحمت پروردگار خود نوميد شود جز گمراهان» و چنين فهمانيد كه نوميدى از رحمت پروردگار از خصائص گمراهان است و من از گمراهان نيستم، پس پرسشم پرسش يك نفر نوميد كه به خاطر نوميدى، فرزنددار شدن در اين سنين را بعيد بشمارد نيست. [۲]
🔹به هر حال دلالت این آیات بر #رحمت شمرده شدن #فرزندان در #آموزههای_وحیانی بسیار روشن است. آنچه از تمامی این آیات به دست می آید این است که #فرزندآوری در آموزه های قرآنی، #امری_بسیار_ستوده و #پسندیده و #توصیه شده است. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] چنان كه در آيه ۷۱ سوره هود به این موضوع اشاره شده است: «وَ امْرَأَتُهُ قائِمَةٌ فَضَحِكَتْ فَبَشَّرْناها بِإِسْحاقَ».
[۲] الميزان فی تفسیر القرآن، همان، ج ۱۲، ص ۲۶۸
نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️ رسانه و جنگ اراده ها
🔹سال هاست که صحنه نبردها دچار تغییرات ماهوی شده است. یعنی اگر پیشتر فتح و #پیروزی بر #روی_زمین معنا پیدا می کرد، امروز گام اول پیروزی فراتر از صفحه جغرافیا، بلکه به #تغییر_ادراک و #فتح_دلها وابسته شده است. نمونه عینی این اتفاق جنگ ۲۰۰۳ آمریکا علیه عراق بود که قبل از پیروزی در بُعد جغرافیا، آمریکا به مدت یک سال صحنه نبرد علیه عراق را به عرصه تبلیغات و رسانه کشاند، #ارادهها را سست کرد و بعد از آن در ظرف چند روز عراق را اشغال و بر آن حاکم شد، اتفاق تلخی که بعد از ۱۹ سال هنوز ملت مظلوم عراق از عوارض آن در رنجند. در جریان فتوحات جغرافیایی داعش در غرب آسیا نیز دقیقاًً همین اتفاق البته در ابعاد محدودتری رخ داد و داعش توانست در نبرد تبلیغی - النصر بالرعب - #اراده_مقابل را متزلزل و زمین را فتح کند. در همین رابطه نمونه های دیگری را نیز می توان بیان کرد.
🔹 #جنگ_ارادهها ربط وثیقی با #جنگ_شناختی دارد. #جنگ_شناختی به معنای آماج قرار گرفتن #قوه_شناخت مردم و نخبگان یک جامعه به منظور #تغییر_باورها و در نهایت رفتارهاست. این جنگ البته شکل تکامل یافته تر و عمیق تری از #جنگ_روانی است. اساسی ترین نتیجه در جنگ شناختی تلفات مضاعف انسانی است. در جنگ سخت وقتی یک نفر مجروح یا کشته شد عملاً فقط یک نفر از جبهه خودی کم می شود، اما در جنگ شناختی وقتی یک نفر نسبت به باورهای خود تردید کرد، علاوه بر این که یک نفر از گروه خودی کم شده، یک نفر هم به گروه مقابل اضافه می شود. در این شکل از نبرد در واقع نه تنها سربازانِ خط مقدم نبرد نظامی، بلکه #عموم_مردم_جامعه که اصلی ترین سرمایه هر نظام سیاسی است آماج قرار گرفته، نسبت به جامعه و کشور خود بدبین و حالت رویگردانی شکل می گیرد. #جنگ_شناختی در صورت تداوم به وارونگی افکار عمومی، شکاف و بحران اقناعی و در نهایت به زایل شدن اراده های راسخ منتهی خواهد شد.
🔹بی شک و براساس شواهد قطعی، ابزار کاربردی در جنگ اراده ها، #رسانه است. به مدد تصویرسازی و تکرار آن، #ادراک_مخاطب از واقعیات موجود و پیرامون دچار تغییر شده و باورهای او استحاله می شود. در این شرایط #جامعه_هدف دقیقاًً مسائل پیرامون را آنطور درک و رمزگشایی می کند، که ارسال کننده پیام آنرا رمزگذاری و هدفگذاری کرده است. در این آوردگاه، به جای تجهیزات نظامی، #رسانه ابزار مهم و موثر برای #تحمیل_اراده در صحنه رویارویی است. تفوق در ایجاد تصویر منفی از دستاوردها و پیشرفت ها از یک جامعه پیشرو و جوان، ایجاد حس حسرت نسبت به غیر، القاء ناتوانی و عقبگرد و... از جمله مهم ترین تاکتیک ها در این #جنگ_رسانهای و روانی است تا اراده های مستحکم، سست و خلل پذیر شده و زمینه برای تسلیم فراهم شود. پازلی بسیار واضح و در عین حال پیچیده و چند بُعدی برای اثرگذاری بر سیستم محاسباتی حریف.
🔹در #نبرد_ارادهها، بار اصلی بر دوش #رسانه است. این رسانه و کارکردهای متنوع آن است که #تصویرسازی می کند، #باورها را شکل داده، اصلاح کرده و یا تغییر می دهد، اراده ها را جزم کرده و یا زایل میکند، از ملتی قهرمان چهره ای شکست خورده و ناتوان می سازد، موقعیت خلق می کند و یا فرصت ها را میسوزاند و هدر میدهد، بسترهای پیشرفت و پسرفت را هموار میکند، عزم های راسخ و غیرتها را به میدان می آورد و یا انگیزه ها را به میرایی و نابودی میکشاند. دهه ها #سرمایه_گذاری_غرب در #حوزه_رسانه و #تبلیغات و خلق صنایعی همچون هالیوود و ایجاد اندیشکده های نظریه پردازی در حوزه ارتباطات دقیقاًً با همین مبنا صورت گرفته است. یعنی تلاش غرب برای هیمنه سازی و شکل دادن به باورهای مطلوبش در نقاط هدف. باورپذیر کردن غرب به عنوان تمدن پیشرفته، برتر و مسلط، باوراندن عقب ماندگی و درماندگی در هر آنچه نشانی از غرب ندارد و باوراندن ضرورت وابستگی، تنها بخشی از کارکردهای #رسانه در صحنه #جنگ_ارادههاست.
🔹تجربه و تدبیر نشان می دهد در چنین شرایطی اگر بخواهیم در نبرد اراده ها مغلوب نشویم، لازم است در #سازمان_رسانهای_کشور تجدیدنظر اساسی صورت دهیم. امروز سازمان رسانه ای کشور دچار اعوجاج، عقب ماندگی، نارسایی های ساختاری و به ویژه فرسودگی مدیریتی است. بخشی از ضرباتی که بر پیکره انقلاب اسلامی به ویژه در سال های اخیر در صحنه تحولات داخلی و بین المللی وارد شده، ناشی از ناتوانی رسانه ای در برجسته سازی داشته ها، استفاده از فرصتها و رویارویی با حریف در #نبرد_ادراکی است که بعضاً به تضعیف اراده ها انجامیده است. باید در حوزه رسانه به #بازدارندگی رسید. بازدارندگی یعنی مأیوس کردن حریف از اقدام خصمانه، از طریق ایجاد شک و تردید یا ترس از عواقب اقدام و به هم ریختن دستگاه محاسباتی او.
منبع: حوزه نت به نقل از جهان نیوز
#جنگ_شناختی #جنگ_روانی #جنگ_ادراکی #جنگ_رسانه_ای #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد