eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تفاوت معنای دو واژه «قسط» و «عدل» 🔹دو واژه و گاه به صورت جداگانه به كار مى روند، که تقريباً مفهومى معادل يكديگر دارند، و گاه در برابر هم واقع مى شوند، مانند حديث معروفى كه شيعه و اهل سنّت از پيغمبر اكرم (ص) نقل كرده اند كه فرمود: «لَوْ لَمْ‌يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا اِلاّ يَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللهُ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى فَيَمْلأُها عَدْلا و قِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً؛ اگر از عمر جهان جز يك روز باقى نماند، خداوند آن روز را طولانى مى كند تا مردى از فرزندان من، قيام نمايد و زمين را از و پر كند آنگونه كه از ظلم و جور پر شده باشد». [۱] در اين روايت و مانند آن و در برابر هم قرار گرفته، همان گونه كه و در برابر يكديگر است. 🔹در اين كه ميان اين دو چه تفاوتى است؟ ممكن است چنين گفته شود: «قسط» همان گونه كه در معنای لغوى آن آمده به معناى تقسيم عادلانه است و نقطه مقابل آن تبعيض است، بنابراين قسط آن است كه حق هركس به او برسد و به ديگرى داده نشود؛ ولى عدالت در مقابل جور و تجاوز به حقوق ديگران است، به اين صورت كه فردى حق ديگرى را غصب كرده و براى خود بردارد، و مى دانيم عدالت كامل در جامعه انسانى آن زمان برقرار مى شود كه نه كسى تجاوز به حقوق ديگرى كند و نه حق كسى را به ديگرى دهد. 🔹از تعبيرى كه در بعضى احاديث آمده تفاوت ديگرى نيز استفاده مى شود و آن اين است كه «عدالت» در مورد حكومت و داورى است و «قسط» در مقابل تقسيم حقوق است. در «لسان العرب» مى خوانيم كه در بعضى از احاديث آمده: «اِذا حَكَمُوا عَدَلُوا وَ اِذا قَسَّمُوا اَقْسَطُوا؛ آنها هنگامى كه حكومت مى كنند، «عدالت» پيشه مى كنند و هنگامى كه تقسيم مى نمايند رعايت «قسط» مى كنند». [۲] اين احتمال نيز وجود دارد كه «عدل»، مفهومى وسيعتر و گسترده تر از «قسط» دارد؛ چرا كه قسط در مورد تقسيم گفته مى شود و عدل هم در آن مورد و هم در موارد ديگر. پی نوشت‌ها؛ [۱] من لا يحضره الفقيه‏، دفتر انتشارات اسلامى، چ ۲، ج ‏۴، ص ۱۷۷ [۲] لسان العرب، ابن منظور، دار صادر، بيروت، چ۳، ج ‏۷، ص ۳۷۷ 📕پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، با همکاری جمعى از فضلاء، دارالكتب الاسلاميه‏، چ۹، ج ۴ ص ۴۵۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️شعارهای امام زمان (عج) 🔹شعارهایی که (علیه الصّلاة والسّلام و عجّل الله تعالی فرجه) بر سر دست خواهد گرفت و عمل خواهد کرد، امروز شعارهای مردم ماست، شعارهای یک کشور و یک دولت است، این خودش یک گام بسیار بلندی به سوی اهداف امام زمان است؛ یک روزی شعار توحید، شعار معنویت، شعار دینداری در دنیا منسوخ شده بود، سعی کرده بودند به طور کلی آن را به دست فراموشی بسپارند، اما امروز در این منطقه‌ی عالم، این شعارها، شعارهای رسمی حکومت است، شعارهای رسمی اداره‌ی کشور و آحاد ملت است، علاوه بر این شعارها آرزوی ملت های مسلمان در بسیاری از کشورهای دنیاست و این شعارها یک روز تحقّق پیدا خواهد کرد. بیانات مقام معظم رهبری ۷۹/۰۸/۲۲ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام علی (ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه، درباره اعتدال و میانه روی در طلب روزی چه سفارشی كرده است؟ 🔹 (ع) در بخشی از نامه ۳۱ - که به امام حسن (ع) نوشته شده - به عنوان مقدمه مى فرمايد: «وَ اعْلَمْ يَقِيناً أَنَّكَ لَنْ تَبْلُغَ أَمَلَكَ، وَ لَنْ تَعْدُوَ أَجَلَكَ؛ و بدان به يقين هرگز به همه آرزوهايت دست نخواهى يافت و [نيز بدان] هرگز از اجلت تجاوز نخواهى كرد [و بيش از آنچه مقرر شده عمر نمى كنى] و تو در همان مسيرى هستى كه پيشينيان تو بودند [آنها رفتند و تو هم خواهى رفت]». آنگاه چنين نتيجه مى گيرد: «فَخَفِّضْ [۱] فِی الطَّلَبِ وَ أَجْمِلْ [۲] فِی الْمُكْتَسَبِ؛ حال كه چنين است در به دست آوردن مكن و در كسب و كار ميانه‌رو باش». جمله «لَنْ تَبْلُغَ أَمَلَكَ» بيان واقعيّتى روشن است كه هيچ انسانى در اين جهان به تمام آرزوهاى خود نخواهد رسيد، بنابراين چرا در طلب روزى باشد؟ جمله «وَ لَنْ تَعْدُوَ أَجَلَكَ» اشاره به اين است كه عمر انسان به هر حال محدود است، و هيچ كس نمى تواند بيش از وقت مقرر در اين جهان بماند. 🔹حال كه چنين است چرا براى به دست آوردن مال، بيش از حد دست و پا بزند؟ تعبير به  «خَفِّضْ»؛ (آرام باش و فرو نِه) و «أَجْمِلْ»؛ (راه اعتدال پيش بگير) هر دو اشاره به يك حقيقت دارد و آن ترك حرص براى جلب روزى بيشتر است. البته اين تعبير هرگز تلاش و سعى براى به دست آوردن روزى حلال را نفى نمى كند. امام (ع) در ادامه اين سخن به استدلال پرمعنايى توسل مى جويد و مى فرمايد: «فَإِنَّهُ رُبَّ طَلَبٍ قَدْ جَرَّ إِلَى حَرَبٍ [۳] فَلَيْسَ كُلُّ طَالِبٍ بِمَرْزُوقٍ، وَ لَا كُلُّ مُجْمِلٍ بِمَحْرُومٍ؛ زيرا بسيار شده كه تلاش فراوان [در راه دنيا] منجر به نابودى [اموال] گرديده [اضافه بر اين] نه هر تلاشگرى به روزى رسيده و نه هر شخص ميانه رويی محروم گشته است». شبيه اين مضمون در حديثى از پيامبر اكرم (ص) آمده است، حضرت مى فرمايد:  «اَجْمِلُوا فِی طَلَبِ الدُّنْيا فَإنَّ كُلَّا مُيَسَّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ؛ در باشيد؛ چرا كه به هركس آنچه مقدر شده است داده مى شود». [۴] 🔹جمله «رُبَّ طَلَبٍ قَدْ جَرَّ إلَى حَرَبٍ؛ چه بسيار تلاش فراوانى كه منجر به نابودى شده»، به گفته بعضى از نويسندگان، ضرب المثلى در لسان العرب است كه مضمون آن را در فارسى، سعدى در ضمن دو بيت آورده است: "شد غلامى كه آب جوى آورد ، آب جوى آمد و غلام ببرد ؛ دام، هر بار ماهى آوردى ، ماهى اين بار رفت و دام ببرد". دو جمله «فَلَيْسَ كُلُّ طَالِبٍ ... وَ لَا كُلُّ مُجْمِلٍ ...» در واقع به منزله دليل است براى آنچه در جمله هاى قبل درباره رعايت و ميانه روى در طلب رزق آمده است و اشاره به اين حقيقت است كه دست و پاى زياد زدن، هميشه درآمد بيشتر، و رعايت اعتدال و ميانه روى هميشه درآمد كمتر را در پى ندارد؛ بلكه لطف الهى بر اين قرار گرفته آنها كه بر او توكّل كنند و و آز و را كنار بگذارند، و به صورت براى روزى تلاش نمايند، زندگى بهتر و توأم با آرامش بيشتر داشته باشند و در ضمن، ديگران نيز اجازه پيدا كنند كه از تلاش خود براى روزى بهره گيرند و حريصان جاى را بر آنها تنگ نكنند. پی‌نوشت‌ها؛ [۱] «خفّض» از ريشه «خفض» به معناى پايين آوردن، در مقابل رفع به معناى بالا بردن است و در اينجا به معناى كم كردن و دست از زياده روی برداشتن است. [۲] «اجمل» از ريشه «اجمال» به معناى اعتدال در كار و عدم افراط است. [۳] «حَرَب» به معناى غارت كردن است و در اينجا معناى فعل مجهول دارد؛ يعنى غارت شدن. [۴] سنن ابن ماجه، أبو عبدالله القزوينی، ج ۲، ص ۷۲۵ 📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، چ اول‏، ج ۹، ص ۶۲۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️امید است که حکومت بزرگ همگانی امام زمان (عج) بزودی برقرار شود 🔹امیدوارم که ان شاء الله با عنایات خاصه ولی عصر - ارواحنا له الفداء - این کشتی متلاطم‌  انسانیت به ساحل نجات برسد و مستضعفان جهان بر مستکبران ظالم پیروز شوند. و امید است که حکومت بزرگ همگانی حضرت - سلام الله علیه - بزودی برقرار شود و چشم همه ما را و همه مسلمین جهان را به نور مبارکش روشن فرماید. بیانات‌ حضرت‌ امام ۶۲/۰۳/۰۷ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عوامل غفلت از حضور امام زمان (بخش چهارم و پایانی) 🔸معصومين عليهم السلام انسان های کاملی هستند که خداوند آنان را خليفه و نماينده خود در زمين قرار داده، و اراده کرده است که با آنان شناخته شود و از مسير اطاعت آن ها، اطاعت شود و ثواب و عقاب را نيز بر مدار اعتقاد و اطاعت آنان قرار داده است. وقتی از امام حسين (ع) درباره معرفت خدا و چگونگی آن سوال شد، حضرت فرمود: «عبارت است از شناخت مردم هر زمان امامشان را، آن امامى كه اطاعت او بر آنها واجب است». بنابراين معرفت و آگاهی به  (عج) لازم است، و غفلت از آن حضرت نيز موجب خروج از جاده صحيح زندگی، و نرسيدن به سعادتی است که توسط خداوند برای انسان رقم زده می‌شود؛ و نیز باعث گمراهی و شقاوت می‌گردد. در ادامه به بیان برخی از آثار اجتماعی غفلت از حضور امام زمان (عج) می‌پردازیم: 💠 «فساد جامعه» 🔹هنگامی که فساد فراگير ميشود و اکثريت يا جمع کثيری را به آلودگی می‌کشاند، گاهی افراد پاک، در بن بست سخت روانی قرار می‌گیرند، بن بستی که از يأس در اصلاحات سرچشمه می‌گیرد و منجر به گسترش فساد و تباهی بيشتر می‌گردد. تنها چيزی که می‌تواند در آنها روح اميد بدمد و به مقاومت و خويشتنداری دعوت کند و نگذارد در محيط فاسد حل شوند، اميد به اصلاح نهايی و است. 💠 «همکاری با ستمگران و ظالمان» 🔹يکی از آثار سوء غفلت از  (عج) و برنامه های نجات‌بخش آن بزرگوار، گرفتار شدن در دام طاغوت و ستمگران زمان می‌باشد؛ همان گونه که شناخت و اعتقاد به امام زمان (عج)، مانع از همکاری شخص معتقد با ستمگران و ظالمان ميشود، و در برابر حکومت های فاسد تا حد توان پايداری می‌کند؛ چون او منتظر امامی است که هرگز با ظلم و ستم سازش نکرده، بلکه برای عدالت گستری قيام خواهد کرد. 💠 «دوری از مدينه فاضله» 🔹يکی از تبعات آشکار غفلت و بيگانگی از  (عج) و آرمان های جهان‌شمول و عدالت گستر آن حضرت، محروميت جهانيان از برکات مدينه فاضله مهدوی و گرفتار شدن مردم به شعارهای دو مکتب ليبرال دموکراسی غرب و کمونيسم شرق می‌باشد، که ساليان متمادی بر افکار و انديشه سياسی جوامع بشری تأثير گذاشته بودند، ولی به مرور زمان، يکی پس از ديگری ناکارآمدی خود را نشان دادند، و نه  تنها بشر را نجات ندادند، بلکه او را در گردابی از بحران های معرفتی و اخلاقی، روانی و تکنولوژی و غيره گرفتار کرده است. بشر امروزه با تجربه گذشته عطش يک طرح و نگاه جديد به جهان هستی دارد و چيزی نمی‌تواند او را سيراب کند، مگر طرح «مدينه‌ فاضله‌ مهدوی». يک نظريه جهانی است و اين انديشه نوين برای جهان و اداره آن برنامه و طرح‌ بنيادين و کارساز دارد. 🔹و سخن پايانی اينکه غفلت از وجود مقدس (عج) و حاکم الهی، نتيجه و اثری ندارد جز: ۱) مردن روح جهاد و شهادت در جامعه؛ ۲) افول غيرت دينی؛ ۳) حاکميت مستکبرين؛ ۴) عدم امنيت و صلح جهانی؛ ۵) سرکوب انقلاب ها؛ ۶) قبول اسلام آمريکایی؛ ۷) سرنگونی حکومت صالحان در جهان؛ ۸) ظلم به مستضعفين. منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
⭕️دیگر نیازمند نشدم 💠حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره): 🔹شخصی از اهل علم می‌گفت: در کربلا یا نجف که بودیم، گاهی در قرار می‌گرفتیم، به‌ حدی که و نداشتیم. خانواده می‌گفت: فلان آقا مرجع است، برو از او بخواه. من می‌گفتم: این کار را نمی‌کنم و اگر اصرار بکنید، می‌گذارم و از خانه بیرون می‌روم. اینجاست که موظفند که به و و عزت نَفْس که نه‌ تنها اظهار فقر و احتیاج نمی‌کنند، بلکه چه‌ بسا اظهار غنا و دارایی می‌نمایند، (ینْفِقُ نَفَقَةَ الْفُقَرآءِ وَ یتَظاهَرُ کالاْءَغْنیاءِ؛ مانند افراد نیازمند خرج می‌کند و مانند اغنیا تظاهر به دارایی می‌کند) کمک کنند و افرادی را جهت فحص و تجسس از حال آنها قرار دهند. در هر حال، آن شخص می‌گفت: شب خواب دیدم کسی در می‌ زند. (عج) بود. دستش را بوسیدم. وارد خانه شدند و مقداری نشستند و هنگام تشریف بردن دیدم چیزی زیر تشک گذاشتند. 🔹پس از تشریف بردنشان در عالم خواب نگاه کردم ببینم چه گذاشته‌اند، دیدم یک فلس عراقی را گذاشته‌اند، که کوچک‌ترین واحد پول عراق و أَقَل ما یباعُ وَ یشْتَری بِهِ (کمترین مبلغی که می‌توان با آن چیزی را خرید و یا فروخت) است که شاید فقرا هم آن را قبول نکنند. از خواب بیدار شدم و بعد از آن خواب دیگر به فقر گرفتار نشدم. از اصفهان حواله صد یا هشتاد تومان رسید و وضع ما رو به بهبودی رفت. ما که چنین ملاذ و ملجئی (تکیه‌گاه و پناهگاهی) داریم، چه احتیاجی به دیگران داریم؟! محال است کسی راه را پیشه نکند و به آن چه دارد راضی گردد. برعکس، اگر کسی قناعت کند، مایحتاجش به او می‌رسد، هرچند زیاد باشد. از سخنان (ع) است که فرمود: «ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لا یفْتَقِرَ؛ من برای کسی که پیشه کند، ضمانت می‌کنم که نگردد». [۱] پی نوشت؛ [۱] کافی، ج۴، ص۵۲ 📕در محضر بهجت، ج۱، ص۳۹ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تاجری که امام زمان (ع) از او تجلیل کرد 🔹از کاسبی یاد می کنیم که در اثر مواظبت و و پرداخت حقوق واجب خدا، در تهیه چنان بود که مورد توجه و عنایت - علیه السلام - قرار گرفت. حاج علی بغدادی کاسبی بود که کارخانه پارچه بافی داشت. او در پرداخت به موقع دستمزد کارگران نهایت تلاش و دقت را به عمل می آورد. وی در عصرهای پنجشنبه که حقوق کارگرانش را در آن وقت می پرداخت، از کارهای مهم و حتی زیارت قبور ائمه اطهار - علیهم السلام - نیز دست برمی‌داشت، و هیچ کاری را بر اعطای حقوق کارگرانش در روز موعود مقدم نمی کرد. 🔹روزی عالم بزرگوار شیخ محمد حسن کاظمینی (ره) از او درخواست کرد که عصر پنجشنبه در کاظمین بماند، اما حاج علی بغدادی با اصرار تمام گفت: نه، من باید بروم و مزد کارگران کارخانه ام را بپردازم! چنین کاسبی که بر رعایت حقوق الهی و اعطای حقوق کارگرانش اصرار دارد، شایسته تکریم  (ع) نیز هست؛ لذا وقتی حضرت حجت (ع) را (بدون اینکه بشناسد) در راه کاظمین ملاقات می کند، حضرت به او سلام کرده، دست های مبارک را می گشاید و او را در آغوش گرفته، کمال تقدیر و تجلیل را از این کاسب با ایمان به عمل می آورد و سپس با او به گفتگویی صمیمانه می پردازد. پی نوشت: [۱] تفصیل این ملاقات روح نواز را محدث نوری (ره) در کتاب ارجمند نجم الثاقب ص ۴۸۶ نقل کرده است. 📕لقمه پاک و تاثیر ان در زندگی، ص۹۰ منبع: حوزه نت @tabyinchannel
⭕️عدالت، برجسته‌ترین شعار مهدویت 🔹«برجسته ترین شعار مهدویت» عبارت است از . مثلاً در دعای ندبه وقتی شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار می کنیم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهرش، اولین جمله ای که ذکر می کنیم، این است: «این المعدّ لقطع دابر الظلّمه، این المنتظر لاقامه الامت والعوج، این المرتجی لازاله الجور والعدوان»؛ یعنی دل بشریت می تپد تا آن نجاتبخش بیاید و ستم را ریشه کن کند؛ بنای ظلم را - که در تاریخ بشر، از زمان های گذشته همواره وجود داشته و امروز هم با شدت وجود دارد - ویران کند و ستمگران را سر جای خود بنشاند؛ 🔹این اولین درخواست منتظران (عج) از ظهور آن بزرگوار است. یا در زیارت آل یاسین وقتی خصوصیات آن بزرگوار را ذکر می کنید، یکی از برجسته ترین آنها این است که «الّذی یملأ الارض عدلا و قسطا کما ملأت ظلما و جورا». انتظار، این است که او همه‌ی عالم - نه یک نقطه - را سرشار از کند و را در همه جا مستقر نماید. در روایاتی هم که درباره‌ی آن بزرگوار هست، همین معنا وجود دارد. بنابراین انتظار منتظران مهدی موعود (عج)، در درجه‌ی اول، انتظار استقرار عدالت است. بیانات مقام معظم رهبری ۸۱/۰۷/۳۰ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️فریادرسى امام زمان (عج) 🔸اینکه (عج) مى فرمایند: «اگر ما مراعات شما را نمى کردیم و یاد شما را از خاطر مى بردیم، بلا بر شما نازل مى شد»؛ پس این همه بلایى که بر سر شیعیان وارد مى شود چیست؟ 🔹ابتدا خوب است بدانیم اصل این جملات براى شیخ مفید (ره) نوشته شده است. در ابتداى نامه حضرت مى خوانیم: «نامه اى به برادر با ایمان و دوست رشید، ابوعبداللّه  محمد بن نعمان (شیخ مفید) که خداوند عزت وى را از محل ودیعه نهادن عهدى که بر بندگان گرفته شده است مستدام بدارد؛ اما بعد سلام بر تو اى دوستى که در دین مخلص و در مورد ما به یقین مخصوص گشته اى، ما در مورد (نعمت وجود) تو، خداوند را سپاسگزاریم...». آنگاه خطاب به شیعیان مؤمن مى‌فرماید: «علم ما به اخبار شما احاطه دارد و هیچ چیزى از اخبار شما بر ما پوشیده نیست...»، تا مى رسد به جمله مورد پرسش که مى نویسند: «انا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم و لو لا ذلک لنزل بکم البلاء و احطمکم الاعداء: از یارى رساندن به شما کوتاهى نکرده فراموشتان نمى کنیم، و اگر چنین نبود ناگوارى ها بر شما نازل و دشمنان شما را نابود مى ساختند...». [۱] 🔹اگر دقت شود ذیل حدیث مى فرمايد: بلایى‌ که‌ باعث‌ نابودى‌ شیعیان مى شود با لطف و عنایت آن حضرت برطرف مى شود، نه اینکه در دنیا سختى و گرفتارى‌ هایى چون جنگ و زندان، سیل و زلزله و... دامنگیر هیچ یک از افراد نمى شود، چرا که این سنت الهى است و بلاها باعث تربیت و تقویت و رشد انسان می‌شود. گفتنى است زمانى شیعه در اقلیت بود، اما با عنایات‌ (عج) هر روز قدرت و توان آن بیشتر مى شود، با اینکه تمام قدرت ها به نوعى تلاش مى کنند شیعه را نابود سازند. مهم‌ترین‌ شرط‌ این‌ عنایت و تداوم آن، است که باید بکوشیم تا به دامن و فساد سقوط نکنیم... ؛ پس معناى حدیث این نیست که گرفتارى هاى شخصى و امتحانات پیش رو نداریم. 🔹علاوه بر این شیوه و سیره‌ عملى‌ (عج) مانند سایر ائمه اطهار علیهم السلام است؛ به این صورت که در زمان آن بزرگواران نیز اینطور نبود که مردم ستمدیده، فقیر و یا مریض فورا نزد ائمه علیهم السلام بیایند و حل مشکل را از آنان بخواهند؛ بلکه اگر مى آمدند ائمه آنان را به تلاش و یا صبر در مقابل سختى ها تشویق مى کردند. با این حال آن بزرگواران و به خصوص امام زمان (عج) در موارد فراوانى به نیازمندان کمک کرده و از آنها دستگیرى نموده اند و یا نسبت به افراد مشتاق و شایسته، نظر لطف خود را بروز داده اند و...  پی‌نوشت؛ [۱] احتجاج طبرسى، ص۴۹۷ منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
⭕️امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف: 🔸«وَلْيَعْلَمُوا أنَّ الْحَقَّ مَعَنا وَ فينا، لا يَقُولُ ذلِكَ سِوانا إلاّ كَذّابٌ مُفْتَرٍ وَ لا يَدَّعيهِ غَيْرُنا إلاّ ضالٌّ غَوى».  🔹بايد بدانيد كه در ميان ما و با ماست، كسى غير از ما چنين چيزى نمى گويد، مگر دروغ گوى افتراء زننده، و كسى جز ما چنين ادعايى نمى كند مگر گمراه، گمراه شده. 📕كمال الدين و تمام النعمة، ص ۵۱۰، ح ۴۲ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اخلاق اجتماعی در بلندای کلام امیر بیان   🔹با مراجعه به می‌توان به الگوی مناسبی از زیست اجتماعی دست یافته و ویژگی‌ های اخلاقی یک انسان مسلمان را می‌توان در جای‌ جای نهج‌ البلاغه مشاهده کرد. در طول تاریخ، انسان همواره مجبور به برقرار کردن ارتباط با دیگران بوده است. هر گاه دو انسان در جایی می‌زیسته‌اند، بین آنها روابط انسانی نیز وجود داشته است. این رفتار و روابط، تنها به روابط مطلوب و مثبت مربوط نمی‌شود، بلکه روابط غیر مطلوب ناخواسته منفی را نیز در بر می‌گیرد. اجتماعات، گروه‌ها، شهرها، فرهنگ‌ها، آداب و رسوم، جنگ‌ها و صدها موضوع دیگر در زندگی انسان، اشکال مختلف رفتار و روابط بین افراد است و دلیلی بر اجتناب ناپذیر بودن روابط بین آنهاست. قدمت رفتار و روابط بین انسانها به کهنگی سابقه حیات انسانهاست. انسان همواره از دیرباز به اهمیت روابط و رفتار انسانی پی برده است. 🔹برقراری روابط آنقدر مهم و سرنوشت ساز است که موفقیت هر انسانی را باید از روی نوع رابطه او با دیگران ارزیابی کرد. از نظر اسلام، «دست خدا (قدرت خدا) با جماعت است.» [متقی، ۱۳۶۷، ح ۱۰۳۲] و «در اجتماع، رحمت است و در پراکندگی و تفرقه، عذاب.» [متقی، ح ۲۰۴۲] از این رو در فرهنگ دینی ما، حضور «دیگران» همواره مورد توجّه و دقّت بوده است. خداوند در حالی که می‌توانست انسان‌ها را با خصلت‌ های یکسانی خلق کند، چنین نکرده و آنها را از جهات مختلف، گوناگون آفرید تا با محبّت و دوستی در کنار هم زندگی کنند و در این امتحان الهی، نیکان متمایز گردند و هر یک در دنیای واپسین، پاداش یا عذاب داده شوند. [سوره حجرات، آیه ۱۳؛ سوره هود، آیه ۱۱۸ و ۱۱۹] 🔹امیرالمؤمنین امام علی (ع) می‌ فرماید: «همیشه با سَواد اعظم (اکثریت طرفدار حق) باشید، که دست خدا با جماعت است، و از تفرقه بپرهیزید که انسان تنها، سهم شیطان است، چنان که گوسفند تکرو، بهره گرگ». [نهج البلاغه، خطبه ۱۲۷] بسیاری از دستورهای دینی و حتی عبادات اسلامی، به صورت جمعی انجام می‌شود که خود، نشان از توجّه اسلام به جماعت و جامعه گرایی است. به همین جهت برای رسیدن به یک روش صحیح ارتباطی و اخلاق اجتماعی مناسب در جامعه، به امیر کلام، (ع) مراجعه نموده و پژوهش حاضر با تأکید بر نهج‌البلاغه نگاشته شده است. چرا که حدود ۲۰ درصد خطبه‌های نهج البلاغه، به بررسی جوامع و حکومت‌ها و دلایل پیشرفت یا عقب ماندگی آنها پرداخته است؛ و این خود نشانگر اهمیت دادن (ع) به است. 🔹از این رو باید در نظر داشت که در دین اسلام، دارای جایگاهی ویژه و مقامی بلند است، و زیست اخلاقی، یکی از نیازهای جدی انسان امروزی است که هر جامعه به تناسب فرهنگ حاکم بر آن تلاش کرده تا الگوی مناسبی برای آن ارائه کند. تا جایی که پیامبر اکرم (ص)، هدف از رسالت خویش را در کامل نمودن اخلاق های شایسته خلاصه نموده‌اند. «إنَّما بُعِثتُ لاتَمِّمَ مکارمَ الاخلاق؛ خداوند مرا برانگیخته است تا که را کامل کنم». [متقی، ج ۱۳، ص ۱۵۱، ح ۳۶۴۷۲] اخلاق چه در بعد فردی، و چه در بعد اجتماعی، دارای اهمیت فراوانی است. بدون تردید آشنایی با مجموعه آموزه‌های دینی، احیاگر نوعی اعتدال و روشن بینی نسبت به زندگی اجتماعی است. 🔹بنابراین از مهم‌ترین موضوعاتی است که ارتباط آدمیان را با خود، جامعه و تاریخ مطرح می‌سازد؛ و این نوع از ارتباطات اجتماعی، یعنی ارتباطات گروهی و جمعی می‌تواند یکی از شاخه‌های اصلی ارتباطات انسانی باشد. [محسنیان راد، ص ۳۶۹] به همین جهت است که ارتباطات اجتماعی می‌تواند یک تمدن را ساخته و به جلو ببرد. با توجه به اهمیت این موضوع و با مراجعه به می‌توان به الگوی مناسبی از این نوع زیستن را بدست آورده و ویژگی‌های اخلاقی یک انسان مسلمان را می‌توان در جای‌جای این کتاب شریف مشاهده کرد. علاوه بر فصاحت و بلاغت و زیبایی لفظی و آرایش هنری بی نظیر، معانی ژرف و مفاهیم والای نهج البلاغه است که به این کتاب گرانسنگ، به درازای تاریخ، جاودانگی بخشیده است؛ مفاهیم عمیقی که با فطرت انسان گره خورده و از سرچشمه وحی مایه گرفته، و از آبشار کلام (ع) در بستر زمان، بر پهن‌دشت زندگی انسان‌ها جریان یافته است. 📚قرآن کریم؛ نهج البلاغه (ترجمه محمد دشتی)؛ متقی، علی بن حسام الدین (بنیاد نهج‌ البلاغه)؛ کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال؛ محسنیان راد، مهدی، ارتباط شناسی، چاپ ۸ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️مستضعفین، وارثین زمین و حکومت کنندگان خدایند 🔹آگاه باشید که جهان امروز دنیای است، و دیر یا زود از آنان است، و آنان و حکومت کنندگان خدایند. من بار دیگر پشتیبانی خودم را از تمام نهضت ها و جبهه ها و گروه هایی که برای رهایی از چنگال ابرقدرت های چپ و راست می جنگند، اعلام می کنم. 📕صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۱۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دوستی و تکریم نوجوانان توسط والدین، چه نقشی در تربیت صحیح آنها دارد؟ (بخش دوم) 🔸 در مسير «تربيت و تکريم نوجوانان» با توصيه به مؤلفه هايی چون محبت، احترام، چشم پوشی و...، نقش مؤثر اين امور را در شکل‌گيری صحيح شخصيت آنها مورد تأکيد قرار داده است. گفتارها و رفتارهای معصومين عليهم السلام، گنجينه پايان نايافتنى اين توصيه ها و معارف سازنده است که در ادامه برخی از آنها را به صورت اجمالی مرور می‌کنیم. 💠نقش «محبت» در تربيت نوجوانان 🔹 همواره به فرزندانشان محبت می‌کردند و از هر فرصتی برای ابراز اين محبت استفاده می‌نمودند؛ چنانکه نصايح لقمان حکيم به فرزندش را با خطاب زيبای ‏«يا بُنَی» [۱] ؛ (ای پسرکم) گزارش می‌کند و امام علی (ع) نيز در نامه ای ده بار اندرزهای خود به امام حسن (ع) را با همين تعبير همراه می کند. [۲] 🔹رسول اکرم (ص) نيز درباره مردی که گفته بود هرگز کودکی را نبوسيده فرمود: «‏هذا رجُلُ عِندی إنَّه من أهلِ النّارِ؛ اين مردی است که در نزد من از اهل دوزخ است» [۳] و در بيان ديگری نيز برای وظيفه شناس اين گونه دعا فرمود که: «رَحِمَ الله عَبداً أعانَ وَلدَهُ عَلَی بِرِه بِالإِحسانِ إِليهِ و التَألفِ لَه وَ تَعليمِهِ و تَاديبِهِ؛ خداوند رحمت کند بنده ای را که را بر نيکی و سعادتش يارى کند به اينکه به او احسان نمايد و با او رفتار دوستانه داشته باشد و به و او بپردازد». [۴] 🔹چنين سخنی نشان از جايگاه بسيار مهم و مهرورزی به دارد. عاملی که از پديد آمدن عقده و حقارت نزد آنها جلوگيرى می‌کند و موجب پديد آمدن احساس عزت و اعتماد به نفس در آنها می‌شود و می تواند سهمی در جلوگيرى از اقدام آنها برای داشته باشد. امام علی (ع) می‌فرماید: «من کَرُمت عَلَيهِ نَفسُهُ لَم يَهِنها بِالمَعصيةِ؛ کسی که خود را گرامی می دارد آن را با گناه خوار نمی‌کند ». [۵] ... پی نوشت: [۱] سوره لقمان، آيات ۱۳ و ۱۶ و ۱۷ [۲] نهج البلاغة، فیض الاسلام، نشر هجرت، ص ۳۹۱ [۳] الكافی، دارالكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۶، ص ۵۰ [۴] مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، مؤسسة آل البيت (ع)، چ ۱، ج ۱۵، ص ۱۶۹ [۵] غرر الحكم و درر الكلم‏، دارالكتاب الإسلامی، چ ۲، ص ۶۳۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️اگر در راه امام زمان (عج) باشیم... 🔹بعضی از مانند زنبور عسل و حیوانات شیرده، به مردم منفعت می‌ رسانند؛ نیز ممکن است برای و نافع باشد. اگر ما نیز به اندازه توان خود در تلاش و کوشش کنیم، آیا امکان دارد که مورد عنایت «عینُ‌ الله‌ الناظِرَة» و عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف نباشیم؟! [۱] اگر در راه آن حضرت باشیم، چنانچه به ما بد و ناسزا هم بگویند و یا سُخریه نمایند، نباید ناراحت شویم، بلکه همچنان باید در آن راه و حقیقت و استوار بوده و در ناملایمات و داشته باشیم. پی نوشت؛ [۱] بحارالانوار، ج۲۶، ص۲۴۰؛ توحید صدوق، ص۱۶۷؛ معانی‌الاخبار، ص۱۶ 📕در محضر بهجت، ج۱، ص۱۰۳ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تهاجم فرهنگی 🔹 حرکتی است مرموزانه، حساب شده، همراه با برنامه ریزی دقیق و با استفاده از شیوه‌ها و ابزار و امکانات متعدد و متنوع، برای سست کردن باورها، دگرگونی ارزش‌ها، انحراف‌ اندیشه‌ ها تغییر و تبدیل آداب و سنن و نابودی اصول اخلاقی حاکم بر یک جامعه. 💠معنای تهاجم فرهنگی 🔹رهبر بیدار دل و آگاه انقلاب، تهاجم فرهنگی را این گونه تعریف کرده‌اند: «تهاجم فرهنگی به این معنی است که یک مجموعه سیاسی یا اقتصادی برای اجرای مقاصد خاص خود و اسیرکردن یک ملت، به بنیان‌های فرهنگی آن ملت هجوم می‌برند. آن‌ها هم چیزهای تازه‌ای را وارد این کشور و ملت می‌کنند، اما به زور و به قصد جایگزین کردن آن‌ها با فرهنگ و باورهای ملی آن ملت، که نام این، است».  🔹به عبارت دیگر، «تهاجم فرهنگی» عبارت است از پوچ و پوک و تهی‌کردن تفکر و ذهنیت و فرهنگ و تمدن ملی و اصیل یک جامعه، و تضعیف شخصیت انسانی افراد آن، با تحمیل ترس و هراس دائم و القای اصول فکری و تحمیل فرهنگ کشور مهاجم به جای آن؛ و این جز با از دست دادن خویشتن و از دست دادن پایه‌های فکری و اخلاقی اصیل و ملّی صورت نمی‌گیرد. منبع: ویکی فقه @tabyinchannel