eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️شیوه غلبه امام زمان (عج) بر مخالفان 🔹«بیشتر مردم با رغبت به (عج) ایمان می‌آورند». یکی از موضوعات مهمی که در مورد ظهور (عج) مطرح است، چگونگی‌ غلبه‌ آن حضرت بر مخالفان خویش است که در ادامه به بررسی آن می‌ پردازیم. روایاتی که از ائمه معصومین علیهم‌ السلام به دست ما رسیده، حکایت کننده از این واقعیت است که مردم‌ به‌ خاطر ظلم‌ هایی که در طول تاریخ از مستکبران دیده‌اند، بعد از ظهور، مشتاقانه‌ به‌ سمت‌ آن حضرت حرکت می‌کنند، به گونه‌ای که مجذوب‌ فضایل‌ امام‌ زمان (عج) و یارانش می‌ شوند. به تعبیر پیامبر اکرم (ص) همانند زنبور عسل که به ملکه خود پناهنده می‌شوند، مردم نیز به حضرت پناه می‌برند [۱] و حکومت حضرت بر شرق و غرب عالم گسترش می‌یابد و نور اسلام جوامع بشری را روشن می‌کند. 🔹هنگام‌ ظهور امام زمان (عج) ملکی از بالای سر او ندا می‌دهد که این (عج) خلیفه خداست، پس از او تبعیت کنید؛ در نتیجه مردم مقابل او خاضع می‌شوند و محبت او را درک میکنند و حکومت او بر شرق و غرب عالم حاکم میشود، تابوت سکینه بنی‌اسرائیل را از غار انطاکیه بیرون کشیده و نسخه‌های اصلی تورات را از کوه‌های اطراف شام استخراج کرده و به واسطه آن با یهودیان احتجاج و استدلال می‌کند و اکثر آنان مسلمان می‌شوند. [۲] امیرالمومنین امام علی (ع) فرمودند: «زمانی‌ که‌ منادی‌ از آسمان صدا می‌زند که حق با آل محمد (ص) است، (عج) می‌کند و چنان اسمش بر زبان‌ها می‌افتد و محبتش بر دل ها می‌ نشیند که غیر از اسم او اسمی بر زبان‌ها جاری نمیشود». [۳] 🔹بهترین دلیل برای امکان تحقق حوادث آینده، وقوع حوادثی شبیه به آن، در گذشته است. تاریخ بشریت شاهد سقوط صدها حکومت مقتدر بوده است و در آینده نیز شاهد آن خواهد بود. به‌ طور مثال در دوران معاصر، حکومت سلطنتی در ایران که به پیشرفته‌ ترین امکانات زمان خود مجهز بود، در مقابل اراده امام خمینی (ره) ـ که یکی از شاگردان مکتب اهل‌ بیت علیهم السلام بود ـ تسلیم شد و بدون درگیری قابل‌توجهی فرو پاشید و از بین رفت، و حتی نام امام خمینی (ره) به‌ سرعت بر سر زبان‌ها افتاد و یکی از محبوب‌ ترین و پرکاربرد ترین نام‌های دوران معاصر شد. نمونه دیگر آن‌ هم فروپاشی نظام کمونیستی شوروی بود که بیش از ۷۰ سال، بخش قابل‌ توجهی از مردم جهان را در کام اسارت نظامی و ایدئولوژیک خود فرو برده بود. این حکومت ستمگر نیز که حتی حق خداپرستی که در ذات انسان‌ها قرار دارد را از مردم سلب می‌کرد، خود به‌ خود از بین رفت. 🔹با توجه به این دو مثال می‌توان گفت: این امر در مورد (عج) که حجت خداوند بر بندگان و مظهر تجلی قدرت الهی است و مورد تأیید و یاری پروردگار می‌باشد، بسیار سهل و آسان است به‌ طوری‌که حتی شک نیز در آن راه ندارد. در صورتی ‌که کار به درگیری نظامی با مخالفان برسد، حضرت و یارانش در مقابل سلاح‌ های پیشرفته دشمنان از دو مزیت ویژه بهره می‌برند. اول: علاوه بر اینکه شخص (عج) عالم‌ ترین‌ فرد زمان‌ خود است و نه تنها از تمام دانش بشر آگاهی دارد، بلکه دامنه علم حضرت بسیار فراتر از دانش بشر در آن زمان است؛ بسیاری از یاران حضرت هم از بزرگترین دانشمندان زمان خود هستند [۴] که به علوم و فنون مختلف اشراف دارند و با سلاح علم دانش می‌توانند بر فنّاوری‌ های پیشرفته غلبه کنند. 🔹دوم: امدادهای‌ الهی [۵] است که نصیب حضرت و یارانش میشود، و بی‌تردید وقتی خداوند گروهی را یاری کند، فتح و پیروزی نصیب آنان خواهد بود. اما در مورد کیفیت مقابله حضرت و یارانش با سلاح‌ های پیشرفته، نمی‌توان به طور قطع به مطلبی اشاره کرد، زیرا هم امکان دارد که (عج) با استفاده از علم خود یا حتی بهره‌ گیری از امدادهای الهی تمام سلاح‌ های مدرن را از کار بیاندازد و جنگ با سلاح‌های قدیمی صورت گیرد، و یا اینکه حضرت تجهیزات مدرن‌تری را در اختیار داشته باشد که به کمک آن‌ها بر دشمنان غلبه کند. نتیجه اینکه در دوره آخرالزمان اکثر مردم که از ظلم و ستم به ستوه آمده‌اند، به (عج) می‌ پیوندند و علم سرشار حضرت و یارانش به همراه امدادهای الهی باعث غلبه و پیروزی ایشان بر مستکبران و متجاوزان است. پی‌نوشت‌ها ؛ [۱] إثبات‌ الهداة‌ بالنصوص‌ والمعجزات‏، ج۵، ص۲۷۱ [۲] ینابیع‌ الموده (تحقیق سیدجمال‌ اشرف‌ حسینی)، ج۳، ص۲۴۴ [۳] کنزالعمال (تحقیق شیخ‌ بکری‌ حیانی و همکاران)، ج۱۴، ص۵۸۸ [۴] نجم‌ الثاقب، ص۱۹۳ [۵] همان، ص۱۵۲ نویسنده: کمالی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
تبیین
⭕️در دوران دفاع مقدس از چه چیزی دفاع می‌شد؟ 🔹امّا اینکه [در دوران دفاع مقدس] «از چه چیزی دفاع می‌شد». در از انقلاب اسلامی، از جمهوری اسلامی که محصول دفاع انقلاب اسلامی بود، و از تمامیّت ارضی کشور دفاع می‌شد؛ این سه عنوان مهمّی بودند که دفاع از اینها انجام می گرفت. طرف مقابل به این سه چیز حمله کرده بود. البتّه هدف جبهه‌ی اساسی و مهمّ دشمن، مسئله‌ی تمامیّت ارضی نبود - این هدف صدّام بود - هدف آنها بود؛ آنها می خواستند این انقلابِ بی‌نظیر و کبیر و مهمّی را که به برکت جانفشانی مردم در ایران اتّفاق افتاده بود سرکوب کنند. چرا می گوییم بی‌نظیر؟ 🔹برای خاطر اینکه یک پدیده‌ای بود که نظیر آن پیش از این در انقلاب های بزرگ اتّفاق نیفتاده بود؛ مردمی بود، دینی بود، اصیل و غیر وابسته بود، مربوط به یک ملّت بود، عمومی بود؛ مثل کودتاها و مثل انقلاب های احزاب و مانند آنها نبود. این توانسته بود نظام وابسته و فاسد حاکم بر کشور را برطرف کند، برکنار کند و یک نظام جدید، یک سخن نو را در این کشور حاکم کند؛ [یعنی] ؛ جمهوری یعنی مردم‌سالاری، اسلامی یعنی دین: مردم‌سالاری دینی؛ حرف نویی بود در دنیا.  🔹در تاریخ، حکومت های دینی داشته‌ایم، [ولی] بحث مردم‌سالاری در آن نبود؛ حکومت های مردم‌سالار - یا واقعی، یا صوری و اسمی - داشته‌ایم، [امّا] بحثی از دین در آن نبود. حکومتی و نظامی که در آن، دین و دنیا، دنیا و آخرت، مردم و خدا دخالت دارند و سازنده‌ی آن هستند، یک چنین چیزی بی‌سابقه بود؛ این اتّفاق افتاده بود، می خواستند این را منکوب کنند، مقهور کنند و را از بین ببرند؛ هدفشان این بود. تا الان هم هدف همین است؛ تا الان هم [به] بهانه‌ های مختلفی وجود پیدا می‌کند، امّا آنهایی که با جمهوری اسلامی طرفند، مقابلند، دشمنی می کنند، مسئله‌ شان «جمهوری اسلامی» است، مسائل فرعی و حاشیه‌ای در درجه‌ی بعد قرار دارند؛ مسئله‌ی اصلی این است؛ آن روز هم این بود. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۶/۲۹ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️نماز اول وقت 🔹سر اهمیت در توحیدی بودن و به نیت در اول وقت است. در «نماز اول وقت»، شما تمام انگیزه ها و گرایش ها و خواسته‌های نفس خود را فدای خواست مولی می کنید و از خودتان می گذرید، تا اراده و را اجابت کنید. وقتی کسی را به تاخیر می اندازد، معنایش این است که برخی خود را بر خواست خدا مقدم داشته، در حالی که و بندگی، تقدم خواست خدا بر خواست های نفسانی خود است. نزدیک بودن به و قابل مقایسه با نماز آخر و وسط وقت نیست. 🔹 (ره) می فرماید: مطلق تو را به درجات بالای بندگی می رساند، یعنی حتی نماز با خستگی و بدون رعایت مستحبات و حضور قلب کامل هم، اگر اول وقت رعایت شود است. سر این فرمایش ایشان در روح بندگی و عبودیت بیشتری است که در «نماز اول وقت» نهفته است، لذا حتی اگر با خستگی اقامه شود، موثر می شود و بر نماز با تاخیر اولویت دارد، زیرا «نماز با تاخیر» حتی اگر با شرایط کمال باشد، چنان که باید از و اخلاص برخوردار نیست. بعضی می گویند: الان خسته ام و حال ندارم و اگر نماز را از اول وقت آن به تاخیر بیندازم حال بیشتری خواهم داشت. 🔹بله ممکن است که شخص، واقعاً پس از استراحت مختصری نماز با حال تری بخواند، ولی باید توجّه داشت که این موضوع شاید به شکل عادت در بیاید؛ زیرا ممکن است به همین وسیله آدمی را فریب داده و از فیض محروم سازد. به لحاظ اجتماعی هم وقتی مقید به خواندن نماز در اول وقت باشند، در هر منطقه غالب مردم همزمان به می ایستند. این مسئله آمادگی آنان را برای و ایجاد صفوف گسترده و پر جمعیت بیشتر می کند، در حالی که نماز در غیر اول وقت، در بین زمان های مختلف پراکنده می شود و از اجتماع و و انس و در مراکز دینی می کاهد. 🔹 گفت‌وگو و دیدار با است، که جز حضرت حق، دوست و ولی نعمتی برای خود نمی شناسند، مشتاقانه در انتظارند تا در اولین فرصت، جسم و روح خسته از دنیای مادیت خود را جانی درباره بخشند. از این رو حتی قبل از رسیدن وقت ، با انجام مقدمات واجب و مستحب و با نظافت و معطّر نمودن بدن و لباس، خود را برای حضور در پیشگاه معشوق آماده می کنند. (صلی الله علیه و آله) وقتی هنگام می شد، چهره اش تغییر می کرد و به بلال می فرمودند: ارحنا یا بلال. ای بلال ما را با اذان به راحتی و آرامش برسان. 🔹گرچه برای هر یک از نمازهای یومیه، وقت موسّع و طولانی در نظر گرفته شده است، اما همانگونه که موذن بر آن دعوت می کند، (بشتابید به سوی نماز) تأکید بر این است که در ، با شتاب و عجله همگی به سوی حرکت کنند و در آن را اقامه نمایند، و هیچ کار و مشغله ای را بهانه برای تأخیر قرار ندهند. 🔹 (صلّی الله علیه و آله) فرموده اند که: نباشد نمازی که وقت آن برسد، مگر آنکه ملکی در برابر مردم (یعنی هرگاه وقت یکی از نمازهای پنجگانه، که عبارت از صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشاء است داخل شود، ملکی از ملائک آسمان در برابر مردمی که به دایره تکلیف در آمده اند) ندا کند: که ای ! برخیزید به جانب آتش هایی که به واسطه ارتکاب و مبادرت به امور ناشایست، بر پشته ی خود برافروخته اید، با گزاردن که پروردگار شما بر شما فرض کرده است، فرونشانید. [۱] 🔹 (علیه السلام) در میدان جنگ، آن هم در بدترین شرایط، را اقامه کرد و حاضر نشد که آن‌را از دست بدهد و حتی سه نفر از یاران آن حضرت برای دفاع، در مقابل تیرها ایستادند و شهید شدند. آن حضرت حتی و قتال با دشمنان را مانع نمی بیند؛ ایشان نمی گوید، وقت بسیار است، بگذارید اول تکلیف جنگ را معلوم کنیم، آن حضرت نمی گوید: هم اکنون وقت کار و جهاد است، بلکه می فرماید: ندای اذان سر دهید تا گزاریم؛ زیرا او برای می کند؛ همان کاری که پدرشان (عليه السلام) در کرد؛ همان کسی که فرمود: « را در وقت معین آن بخوان، و به خاطر اینکه بیکاری، پیش از وقت آن را به جا نیاور، و به بهانه کار داشتن، آن را به تأخیر مینداز». [۲] پی نوشت‌ها: [۱] اربعین شیخ بهایی، ص ۷۰۲ [۲] نهج البلاغه، نامه ۲۷ منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
⭕️برتر از ملائکه 🔸حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹خداوند را طوری آفریده که می‌تواند از راه عبودیّت و بندگی خالص، از مقام ملائکه گام فراتر نهد و مقامات انبیا و اولیا را کسب نماید. 📕در محضر بهجت، ج۲، ص ۳۶۳ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«رسانه‌» در حال حاضر يك ابزار نيست! 🔹گستره‌ و نفوذ روز افزون آن در ابعاد زندگی بشر بر کسی پوشیده نیست. مهمتر از آن، اینکه هم به عمق این نفوذ پی برده و با استفاده از این ، سعی بر مخدوش کردن چهره‌ می‌نمایند. سرپنجه‌ های در عمق زندگی بشر امروز بیشتر از هر زمانی احساس می‌شود. که بدون شک، بزرگترین خدمت را به جامعه انسانی می‌کند. از ایجاد سرگرمی گرفته تا بحث‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی همه و همه مرهون پیشرفت‌ های بشر در زمینه‌ است؛ امّا این خدمتگزار بزرگ و موسس دهکده‌ جهانی، همواره چالشها و هم در پی داشته است. 🔹رسانه‌ای که اول برای انتقال پیام آمده بود، امّا حالا خودش تبدیل به شده است. رسانه در حال حاضر یک ابزار نیست، بلکه به قول «مارشال مک لوهان» و خود یک پیام است. تمام‌ اقشار جامعه‌ بدون‌ در نظر گرفتن‌ سطح‌ سواد و معلومات‌، مخاطب‌ یک‌ قرار میگیرند، این‌ رسانه‌ میتواند لقب‌ جمعی‌ را از آن خود کند. تنوع و گستردگی دامنه تأثیر به حدی در جوامع کنونی زیاد است، که اندیشمندان متفق‌القول، آنها را به عنوان ابزار کنترل‌ ذهن‌ انسان میشناسند و معتقدند رسانه‌ های جمعی، دهکده‌ جهانی را ساخته‌اند. 🔹در جهان پسامدرن که رسانه‌های جمعی بین‌المللی، مخاطبین را با انبوهی از گفتمان‌ های گفتاری، نشانه‌ای، تصویری، موسیقایی و از این دست، بمباران میکنند، هویت افراد نیز تحت تأثیر تجربه‌هایی که از رسانه‌ها کسب می‌کنند شکل میگیرد. امّا بزرگترین که امروز در راه افتاده است، جنگ علیه است؛ عمق جنگها و خاستگاه دشمن را دست برداشتن از دین و عقیده میداند و میفرماید: « ...وَ لَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُ‌دُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا... ؛ [بقره، ۲۱۷] و آنان پيوسته با شما میجنگند تا اگر بتوانند شما را از برگردانند...». 🔹 به خوبی فهمیده است که بزرگترین سلاح جوان مومن و مسلمان، اوست؛ تا زمانی که این سلاح و پایبندی به ایمان و دین باشد، هرگز کاری از پیش نخواهد برد. در تجربه‌های تاریخ گذشته به عمق تاثیر این موضوع رسیده است و همه همت خود را برای خلع سلاح کردن بکار گرفته است. در واقع هدف، در طول این سالها یکی بوده ولی ابزارها و تکنولوژی و نوع رسانه و شکل و فرمت آن متناسب با شرایط روز زمان تغییر و دگرگونی پیدا کرده است. در این بستر به خصوص کشورهای غربی از ابزار سیاسی یا غیر سیاسی برای نفوذ بر افکار عمومی‌ کشورهای‌ اسلامی استفاده کرده‌اند. 🔹در یک دسته بندی کوتاه برخی از برنامه‌ریزی‌ های‌ برای ضربه زدن به دین در قالب عبارتند از: ۱) تهیه و تدوین که در قالب آن به و شخصیتهای بزرگ جهان اسلام توهین میشود؛ ۲) ترویج فرقه‌های ضاله و فضاسازی جهت حضور بیش از پیش آنها برای مقابله با ارزشهای دینی؛ ۳) و سعی بر ایجاد شکاف در عقیده‌ مردم با ، ارتباط نامشروع و سعی بر از بین بردن حجاب و عفاف؛ ۴) راه اندازی علیه مذهب. 🔹در سالیان اخیر یکی از راههایی که دشمن برای پیشبرد اهداف خود بکار برده است، موضوع راه اندازی «جنگ مذهب علیه مذهب» است؛ ایجاد شبکه‌ هایی علیه شیعه بنام اهل تسنن و برعکس آن راه اندازی شبکه‌هایی بر علیه اهل تسنن به نام شیعه که در آن با ندیده گرفتن مشترکات و پررنگ کردن نقاط اختلافی، سعی بر شعله‌ور کردن آتش اختلاف دارند، و جالب اینکه همه شبکه‌ها از یکجا و با برنامه‌ ریزی خاص تغذیه فکری و مالی میشوند. در این میان، نگاه برگرفته از اوج بصیرت رهبر معظم انقلاب همچون گذشته به عمق این برنامه‌ریزی پی برده و مردم را نسبت به این خطر، آگاه میکند و میفرماید:  🔹« از هر دو طرف تلاش میکند؛ از یک طرف غالى‌گرى و ناصبى‌گرى را ترویج میکند و شیعه را در چشم سنّى، دشمن حقیقى معرفى میکند - بعضى از متحجّرین دینى هم متأسّفانه باور میکنند - از سوى دیگر شیعه را به اهانت به مقدّسات و ارزش‌هاى سنّى وادار میکند. توطئه آن است که این دو مکتب را در مقابل هم قرار دهد. این اختلاف در جهت از بین بردن هویّت یک ملت و در موضوعاتى ایجاد میشود که نباید بین آنها باشد. به علماى محترم شیعه و سنّى گفتم شما دم از وحدت میزنید و این خیلى خوب است و من هم از شما ممنونم؛ امّا از کید غافل نباشید. دشمن از راههایى وارد میشود که ممکن است شما از آن غفلت کنید و به آن توجّه نداشته باشید، هوشیار باشید و دشمن را در هر لباسى بشناسید. ''وَ لَتَعْرِفَنّهُمْ فِى لَحْنِ الْقَوْلِ؛ از سخنانشان هم مى‌توان آنها را شناخت"». منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
⭕️پيامبر اکرم‌ (صلی‌ الله‌ عليه‌ و آله):  🔸«يا عَليُّ لا تُشاوِر جَبانا فَإنَّهُ يُضَيِّقُ عَلَيكَ المَخرَجَ و لا تُشاوِرِ البَخيلَ فَإنَّهُ يَقصُرُ بِكَ عَن غايَتِكَ و لا تُشاوِر حَريصا فَإنَّهُ يُزَيِّنُ لَكَ شَرَها». 🔹اى على! با مكن، زيرا راه حلّ مشكل را بر تو تنگ مى كند؛ و با مشورت مكن، زيرا تو را از هدف باز مى دارد؛ و با مشورت مكن، زيرا آزمندى را در نظرت زينت مى دهد. 📕علل الشرائع، ص ۵۵۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام صادق (عليه السلام) از چه جايگاه علمی و اخلاقی در جامعه اسلامی برخوردار بودند؟ (بخش اول) 🔸درباره‌شخصیت‌علمی (عليه السلام) شواهد فراوانی وجود دارد. به نظر شیعه، نصب ایشان به مقام امامت از جانب خداوند متعال بوده، و این بدان معناست که آن حضرت دارای شرایط لازم برای احراز این منصب بوده است. حضرت در میان اهل سنت، از نظر روایت حدیث و فقاهت و افتاء، از موقعیت شامخی برخوردار بوده‌اند، به طوری که او را از شیوخ مسلّم و از محدثان بزرگ زمان خود به شمار آورده‌ اند. 🔹مالک بن انس از جمله کسانی است که مدتی در محضر (عليه السلام) تلمذ کرده و درباره شخصیت آن حضرت چنین می‌ گوید: «مدتی خدمت (عليه السلام) مشرف می‌ شدم. آن حضرت اهل مزاح بود و همواره تبسم ملایمی بر لب‌ هایش نقش می‌ بست. هنگامی که در محضر او نامی از رسول خدا (ص) برده می‌ شد، رنگش به سبزی و سپس به زردی می‌ گرایید. در مدتی که به خانه آن حضرت رفت و آمد داشتم او را خارج از سه حال ندیدم، یا نماز می‌ خواند یا روزه بود و یا به قرائت قرآن اشتغال داشت، و هرگز بدون وضو از حضرت رسول (ص) نقل حدیث نمی‌ فرمود و سخنی به گزاف نمی‌ گفت. ایشان از آن دسته از علمای زاهدی بود که ترس از خدا سراسر وجودش را فرا گرفته بود. هرگز به خدمت او شرفیاب نشدم، جز این که زیراندازش را از زیر پای خود بر می‌ داشت و زیر پای من می‌ گذاشت». [۱] 🔹از «عمر بن المقدام» نقل شده که گفت: «هنگامی که (عليه السلام) را می‌ دیدم، می‌ فهمیدم که او از نسل پیامبران است». [۲] «جاحظ» از علمای مشهور قرن سوم درباره آن امام (ع) چنین می‌ گوید: «جعفر بن محمد (عليه السلام) کسی بود که علم و فقهش، عالم را فرا گرفته و گفته می‌ شود که ابوحنیفه از شاگردان او بود، و همچنین سفیان ثوری، و تلمذ این دو نزد آن حضرت در عظمت علمی او کافی است». [۳] 🔹«ابن حجر هیتمی» نیز در مقام تمجید از شخصیت علمی (عليه السلام) اشاره به این نکته دارد که افرادی چون «یحیی بن سعید»، «ابن جریح»، «مالک، سفیان ثوری»، «ابو حنیفه» و «شعبه» و «ایوب فقیه» از آن حضرت نقل روایت نموده‌ اند. [۴] یک نمونه از دانش اندوزی «ابوحنیفه» از (عليه السلام) را وزیر آبی در کتابش آورده که حضرت در پاسخ پرسش ابو حنیفه که پرسیده بود: «يَا ابَا عَبْدِ اللهِ مَا أَصْبَرَكَ عَلَى الصَّلَاة»، مطالب مفصلی را بیان فرمودند. [۵] ... پی‌نوشت‌ها؛ [۱]‌ مناقب آل أبيطالب(ع)، ابن شهر آشوب مازندرانى، علامه‏، قم‏، چ‌ ۱، ص ۴۱؛ و... [۲] تهذيب التهذيب، العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر أبوالفضل، هند، ج ۲، ص ۱۰۴؛ و... [۳] رسالة جاحظ فی بنی امیه، الجاحظ، عمرو بن بحر بن محبوب، بی‌جا، قاهره، بی‌تا، ص ۱۰۶ [۴] صواعق المحرقة على أهل الرفض و الضلال و الزندقة، هيتمی، مکتبة القاهره، مصر، ص ۱۲۰ [۵] نثرالدر، الآبی، أبوسعد منصور بن الحسين، دارالكتب العلميه، بيروت، چ ۱، ج ۱، ص ۳۵۶ 📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، چ ۶، ص ۳۲۷ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️مذهب جعفری، سدی در برابر اجانب 🔹 و سدی است در مقابل و عمال دست نشانده آنها - چه راستی و چه چپی - و که حافظ آن است، سدی است که با وجود آن، اجانب نمی‌ توانند به نحوی که دلخواه آنهاست، با کشورهای اسلامی و خصوص با کشور رفتار کنند، لهذا قرن هاست که با نیرنگ های مختلف برای شکستن این سد نقشه می‌کشند. بخشی از پیام امام به عموم مردم، در ابراز تنفر از خائنین و منحرفین‌؛ مرداد ۱۳۵۶ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️صبر و حوصله، عامل توسعه در تعاملات اجتماعی (بخش دوم و پایانی) 💠صبر و حوصله در محیط خانواده 🔹 و حوصله در «محیط اجتماعی»، باید ابتدا در محیط تمرین شود، تا شخص، بیرون از خانه نیز بتواند در موارد لازم و کند. بعنوان مثال اگر می بیند که خانه بهم ریخته است و یا غذا آماده نیست، نباید بی صبری و بیتابی کند، چرا که ممکن است مانعی پیش آمده باشد که بانوی خانه نتوانسته امور منزل را سر و سامان دهد، لذا به محض مواجهه با این گونه مسائل در خانه نباید کرد، بلکه باید با صبر و حوصله، و با نرمخویی و و مدارا اقدام نمود، زیرا مدارا نقش بسزایی در اداره زندگی دارد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «الرِّفقُ نِصفُ المَعِیشَةِ» [۱] (نرمخویى نیمى از معیشت است). 💠صبر در برخوردهای اجتماعی 🔹 در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی انسان و اساسی دارد، لذا در تمام ابعاد زندگی انسان تاثیرگذار است. وقتی انسان با اختیار خود و حوصله می کند، کم کم صبر کردن را می کند، و با این تمرین به جایی می رسد که صبر و برای او کار ساده و آسانی می شود. مثلاً وقتی کمی ترافیک باشد و شخص معطل شود، بوق می زند تا ماشین جلویی هرچه سریعتر حرکت کند و این شخص عبور کند، در حالی که او می بیند که ماشین جلویی در حال پیاده کردن مسافر است و نمی تواند زودتر کنار رود، لذا راهی جز نیست. 🔹در این گونه از اوضاع افراد بی صبر و بی حوصله، داد و فریاد بر می آورند و بیتابی می کنند و گاهاً سخنان ناسزا و خلاف مروت می گویند. حال اگر مانع زودتر رفع شود و شخص به حرکت خود ادامه دهد، مگر به کجا می رسد؟! مشکل فقط این است که عادت به نکرده است؛ اگر شخص در مواردی مانند موارد فوق صبر کند و با این گونه موارد با و تحمل برخورد کند، را در خود احساس خواهد کرد که هرگز در داد و فریاد زدن نیست. انسان باید را تحمل کند و باید «قدرت تحمل ناملایمات» را در خود پرورش دهد. 🔹 می تواند بر دو گونه باشد: آنچه واقعاً ناملایم است، و آنچه انسان آن را ناملایم احساس می کند. آنچه واقعاً ناملایم است، انسان باید در مقابل آن داشته باشد و حوصله کند، چه رسد به آنچه واقعاً ناملایم نیست و انسان به خاطر شتابزدگی، ناصبوری و بی حوصلگی خود، آن را ناملایم می پندارد. چه بسیار اختلافات و درگیری های اجتماعی که به خاطر و رخ می‌دهد. کسی که بی دلیل با سرعت زیاد رانندگی می کند، این شتابزدگی او نشانه بی صبری اوست. اگر شخص، صبر و و آرامش را تمرین کند، دیگر با سرعت غیرمجاز حرکت نمی کند. 🔹بنابراین در صورت تمرین، وقتی انسان در محیط و در سطح با انواع و ناگواری ها روبرو می شود، میتواند داشته باشد و حوصله به خرج دهد. اگر همه از این ویژگی برخوردار باشند، چنین جامعه ای می تواند توسعه و  پیدا کند، اما اگر به خاطر بی صبری، افراد متعدد با یکدیگر درگیر شوند و بین آنها اختلاف و نزاع پیش آید، چنین جامعه ای به توسعه و پیشرفت مطلوب نمی تواند دست یابد، چرا که یکی از انواع پیشرفت های جامعه، است. وقتی افراد جامعه ناملایمات را از یکدیگر کنند و بر آن داشته باشند، خود ایجاد چنین ظرفیت معنوی‌ای، محسوب می‌شود. پی نوشت؛ [۱] بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۷۲ پدید آورنده: حسن جوادی منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️کلام نور 🔹«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ» ﴿٦﴾ بی تردید برای کسانی که [به خدا و آیاتش] کافرند مساوی است چه [از عذاب] بیمشان دهی یا بیمشان ندهی، ایمان نمی آورند. 🔹«خَتَمَ اللهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَ عَلَىٰ سَمْعِهِمْ وَ عَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ» ﴿٧﴾ خدا [به کیفر کفرشان] بر دل ها و گوش هایشان مُهرِ [تیره بختی] نهاده، و بر چشم هایشان پرده ای [از تاریکی است که فروغ هدایت را نمی بینند]، و برای آنان عذابی بزرگ است. 📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️قرآن كريم در مقام تعريف انسان چه بيانی دارد؟ (بخش اول) 💠انسان راز آفرينش 🔹 در توصيف قرآن، گزيده و و راز سر به مُهر كاروان هستى است. هيچ توصيفى از ، بيانگر ماهيت واقعى انسان با همه ابعاد و زواياى گوناگون وى نيست، جز آنچه در آمده است كه با بهترين و او را معرفی مى‌كند، چونان كه هيچ آفريده اى را جز او بدانگونه توصيف نكرده است. به همين دليل، از آغاز پيدايش، مورد توجه و احترام ويژه خداوند بوده است. اينك به فهرستى از اين صفات و ها كه او را شايسته اين توجه و تكريم گردانيده بنگريد: 🔹۱) خداوند او را با دستان (قدرت و حکمت) خويش آفريد: «مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَىَّ» [ص، ۷۵]؛ ۲) از روح خود در وى دميد: «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ» [ص، ۷۲]؛ و در آیه ۹ سوره سجده نيز با تفاوتى اندك بدين صورت است: «ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ». ۳) را بدو سپرد: «إِنَّا عَرَضْنَا الْاَمَانَةَ عَلَى السَّمَوَاتِ وَ الْاَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الْاِنْسَانُ» [احزاب، ۷۲]؛ ۴) را به وى آموخت: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْاَسْمَاءَ كُلَّهَا» [بقره، ۳۱]؛ 🔹۵) همه را به سجده بر او واداشت: «وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا» [بقره، ۳۴]؛ ۶) از خود را در زمين بدو بخشيد: «إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْاَرْضِ خَلِيفَةً» [بقره، ۳۰]؛ ۷) هر آنچه را در آسمان ها و زمين بود وى گردانيد: «وَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِی السَّمَوَاتِ وَ مَا فِی الْاَرْضِ جَمِيعاً» [جاثیه، ۱۳]؛ پس آنگاه به خود در اين آفرينش برتر تبريك گفت: «ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَكَ اللهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ» [مؤمنون، ۱۴]؛ اين ويژگى هاى هفتگانه است كه در اصل آفرينش و آغاز پيدايش بدانها مفتخر شده و بدين سان نام گرفته است. ... 📕نقد شبهات پيرامون قرآن كريم، معرفت، محمدهادی، مترجمان: حكيم باشی، حسن، رستمی، علی اكبر، عليزاده، ميرزا، خرقانی، حسن، مؤسسه فرهنگی تمهيد، ۱۳۸۸، چ دوم، ص ۳۸ الی ۴۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️خصوصیات پیغمبر اکرم (ص) 🔹 (ص) در رفتار خود مدبرانه عمل کرد و سرعت عمل داشت. نگذاشت در هیچ قضیه‌ای وقت بگذرد. قناعت و طهارت شخصی داشت و هیچ نقطه ضعفی در وجود مبارکش نبود. او معصوم و پاکیزه بود؛ این خودش مهمترین عامل در اثرگذاری است. ما باید یاد بگیریم؛ مقدار زیادی از این حرفها را باید به بنده بگویند؛ من باید یاد بگیرم؛ مسؤولان باید یاد بگیرند. اثرگذاری با عمل، به مراتب فراگیرتر و عمیقتر است از اثرگذاری با زبان. 🔹او قاطعیت و صراحت داشت. پیغمبر (ص) هیچ وقت دو پهلو حرف نزد. البته وقتی با دشمن مواجه می‌شد، کار سیاسىِ دقیق می‌کرد و دشمن را به اشتباه می‌انداخت. در موارد فراوانی، (ص) دشمن را غافلگیر کرده است؛ چه از لحاظ نظامی، چه از لحاظ سیاسی؛ اما با مؤمنین و مردم خود، همیشه صریح، شفّاف و روشن حرف می‌زد و سیاسی‌ کاری نمی‌کرد و در موارد لازم نرمش نشان می‌داد... بیانات مقام معظم رهبری ۸۰/۰۲/۲۸ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️از ديدگاه امام علی (ع) در خطبه ۱۵۱ نهج البلاغه، پيامبر (ص) چه تأثيراتی بر جامعه جاهليّت آن زمان گذاشتند؟ 🔹 (ع) در خطبه ۱۵۱ «نهج البلاغه» پس از حمد و ثنای الهی به سراغ شهادت بر يكتايى خدا و رسالت (ص) مى رود و مى فرمايد: «وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلهَ إِلَّا اللهُ، وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، وَ نَجِيبُهُ وَ صَفْوَتُهُ؛ گواهى مى دهم جز خداوندِ يكتا معبودى نيست و شهادت مى دهم كه (ص)، بنده و فرستاده و برگزيده و انتخاب شده اوست». بسيارى از شارحان «نهج البلاغه»، كلمات «نجيبه» و «صفوته» را به يك معنا تفسير كرده [به معناى منتخب و برگزيده] و تأكيدِ يكديگر دانسته اند؛ ولى با توجه به اين كه «نجيب» به معناى «نفيس» و پرارزش است. تفاوتى ميان اين دو واژه وجود دارد، كه اوّلى در واقع، زمينه ساز دوّمى است؛ زيرا هنگامى كه چيزى نفيس و پرارزش شد به هنگام انتخاب، آن را بر مى گزينند. 🔹در ادامه آن حضرت به دو وصف ديگر اشاره كرده، مى فرمايد: «لَا يُؤَازَى فَضْلُهُ، وَ لَا يُجْبَرُ فَقْدُهُ؛ در فضل و برترى همتا ندارد و فقدانِ او قابل جبران نيست». به يقين چيزى كه در فضيلت همتا ندارد، هنگامى كه از دست برود جانشينى نخواهد داشت. در هفتمين و آخرين وصف به آثار وجودى آن حضرت در شرايط عصر جاهليّت اشاره كرده، مى فرمايد: «أَضَاءَتْ بِهِ الْبِلَادُ بَعْدَ الضَّلَالَةِ الْمُظْلِمَةِ، وَ الْجَهَالَةِ الْغَالِبَةِ، وَ الْجَفْوَةِ الْجَافِيَةِ؛ به بركت وجود او شهرهايى كه غرق در ضلالت و ظلمت بود و جهل بر افكارِ مردمش غلبه داشت و قساوت و سنگدلى بر آنها چيره شده بود روشن گشت»، و در ادامه مى افزايد: «وَ النَّاسُ يَسْتَحِلُّونَ الْحَرِيمَ، وَ يَسْتَذِلُّونَ الْحَكِيمَ؛ يَحْيَوْنَ عَلَى فَتْرَةٍ، وَ يَمُوتُونَ عَلَى كَفْرَةٍ!؛ در زمانى كه مردم حرام را حلال مى شمردند، دانشمندان را تحقير مى كردند، در دوران غيبتِ اولياى الهى، قدم به عرصه حيات مى گذاشتند و در كفر و بى دينى جان مى سپردند». 🔹اين اوصاف هفتگانه كه در عبارات كوتاهى درباره عصر جاهليّت بيان شده، ترسيم گويايى از آن زمان است. گمراهى و جهل و قساوت، حلال شمردن حرام و تحقير دانشمندان، نداشتن رهبر و سرانجام، بى ايمان از دنيا رفتن. گمراهى آنها چنان تاريك و ظلمانى بود كه به جنايات خود افتخار مى كردند، كشتن و زنده به گور كردن فرزندان، نشانه غيرت، و غارتگرى دليل شجاعت شمرده مى شد. جهل و خرافات، آنچنان بر جامعه آنها سايه افكنده بود كه خدايانشان را با دست خود مى ساختند؛ گاه از سنگ و چوب و گاه از مواد غذايى و سپس در زمان قحطى همانها را مى خوردند. قساوت و سنگدلى آنچنان بود كه كينه ها را از نسلى به نسلى منتقل مى ساختند و خونريزى و آدمكشى براى آنها يك امر ساده بود، و همچنين مفاسد ديگر. در اين زمان مى توان به عظمت خدمات (ص) و اهميّت رسالتِ ایشان در آن محيط تاريك و ظلمانى پى برد، كه در مدت كوتاهى از آن قومِ وحشى و خرافى و جاهل، قومى متمدّن و عالم و آگاه ساخت. 📕پيام امام اميرالمؤمنين (ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، چ اول‏، ج ۶، ص ۲۰ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️دعایی از امام صادق (علیه‌ السلام) برای رهایی از زندان 🔹یکی از ، یک نفر را به اعدام محکوم کرده بود و می‌خواست او را به دار بیاویزد؛ در همان لحظه نامه‌ای به خط علیه‌ السلام به او رساندند که در آن دعایی بود که برای استخلاص او نوشته شده بود؛ به این صورت: «یا کائِناً قَبْلَ کل شَیءٍ، وَ یا کائِناً بَعْدَ کل شَیءٍ، یا مُکوّنَ کل شَیءٍ، أَلْبِسْنِی دِرْعَک الْحَصِینَةَ مِنْ شَرِّ جَمِیعِ خَلْقِک» [۱] (ای خدایی که پیش از هر چیز بوده‌ای و بعد از هر چیز هستی و همه اشیا را به‌ وجود آورده‌ای، آن زره مصون و محفوظ خود را که انسان را از شر تمام مخلوقاتت محافظت می‌کند، بر من بپوشان). وی می‌گوید: آن را خواندم و تأثیر کرد و آمدند و مرا باز کردند و آزاد نمودند. پی نوشت؛ [۱] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج‏۴، ص۱۹۷؛ بحارالأنوار، ج۹۲، ص۲۲۵ 📕در محضر بهجت، ج۲، ص۱۰۷ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام صادق (عليه السلام) از چه جايگاه علمی و اخلاقی در جامعه اسلامی برخوردار بودند؟ (بخش دوم) 🔸درباره‌شخصیت‌علمی (عليه السلام) شواهد فراوانی وجود دارد. به نظر شیعه، نصب ایشان به مقام امامت از جانب خداوند متعال بوده، و این بدان معناست که آن حضرت دارای شرایط لازم برای احراز این منصب بوده است. حضرت در میان اهل سنت، از نظر روایت حدیث و فقاهت و افتاء، از موقعیت شامخی برخوردار بوده‌اند، به طوری که او را از شیوخ مسلّم و از محدثان بزرگ زمان خود به شمار آورده‌ اند. 🔹درباره شخصیت (عليه السلام) عبارات زیادی از علما و اندیشمندان نقل شده که استاد اسد حیدر قسمت معظمی از آنها را در کتاب ارزشمند خود «الامام الصادق (عليه السلام) و المذاهب الاربعة» گرد آورده [۱] و طبعاً در اینجا نیازی به تکرار آنها نیست. کثرت دانش اندوزانی که در محفل درس امام جعفر صادق (علیه السلام) حاضر می‌ شدند و یا از آن حضرت حدیث نقل می‌ کردند، نشان دهنده عظمت شخصیت علمی ایشان می‌ باشد. «حسن بن علی الوشاء» می‌گفت: «در مسجد کوفه نهصد نفر را دیده که حدّثنی (عليه السلام) می‌ گفتند». [۲] برخی منابع، شمار کسانی را که از آن حضرت تلمذ کرده و حدیث شنیده‌ اند، حدود چهار هزار نفر یاد کرده‌ اند. [۳] 🔹«سفیان ثوری» - که در منابع اهل سنت به زهد و علم شهرت دارد - همراه «نصیر بن کثیر» نزد (عليه السلام) زانوی ادب زده و از آن حضرت بهره علمی و اخلاقی برده است. [۴] نصیر با سفیان در موسم حج نزد حضرت آمد و گفت: «می‌ خواهم به حج بروم. چیزی به من تعلیم ده تا به وسیله آن نجات پیدا کنم. امام (علیه السلام) دعایی به آنها تعلیم فرمود». [۵] در موارد دیگری نیز عاجزانه از حضرت می‌ خواست تا برای او حدیثی نقل کند. در این میان کسانی نیز بودند که با نقل احادیث کاذبی از امام صادق (ع)، قصد تضعیف آن حضرت را داشتند. 🔹از این موارد که بگذریم، (عليه السلام) در عصر خود، به ویژه در نگاه دانشمندان جامعه، از عظمت فراوانی برخوردار است. «ابو زهره» در این زمینه می‌ نویسد: «علمای اسلام با تمام اختلاف نظرها و تعدد مشرب‌ هایشان، در فردی غیر از (عليه السلام) و علم او اتفاق نظر ندارند». [۶] همچنین «شهرستانی» نویسنده کتاب مشهور «ملل و نحل» درباره شخصیت علمی و اخلاقی آن حضرت می‌ نویسد: «او در امور و مسائل دینی از دانشی بی‌‌پایان، و در حکمت از ادبی کامل و نسبت به امور دنیا و زرق و برق‌ های آن از زهدی نیرومند برخوردار بود و از شهوت‌ های نفسانی دوری می‌ گزید». [۷] 🔹«ابوحنیفه» افزون بر این که از امام باقر (عليه السلام) بهره‌ ها برده [۸] از امام صادق (عليه السلام) نیز حدیث نقل می‌ کند؛ چنانکه روایات او از امام صادق (عليه السلام) در کتاب «الآثار» وی فراوان دیده می‌ شود. [۹] او خود درباره (عليه السلام) می‌ گفت: «من هرگز فقیه‌ تر از جعفر بن محمد (ع) ندیده‌ ام، او مسلّم اعلم امّت اسلامی است». [۱۰] «ابن خلکان»، از مورخان مشهور، درباره آن حضرت می‌ گوید: «او یکی از امامان دوازده‌ گانه‌ امامیه و از بزرگان اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود؛ به جهت صدق سخنانش به لقب (عليه السلام) شهرت یافت و فضل او مشهورتر از آن است که نیازمند توضیح باشد». [۱۱] همچنین شیخ مفید درباره آن حضرت می‌ گوید: «علمای اسلام از احدی به اندازه آن حضرت حدیث نقل نکرده‌ اند». [۱۲] ... پی نوشت: [۱] الامام الصادق(ع) و المذاهب الاربعه، ج ۱، ص ۵۱ - ۶۲ [۲] الامام الصادق(ع)، ابو زهره، دارالثقافة العربیه، بی تا، ص ۱۲۹؛ و... [۳] کشف الغمه، ج ۲، ص ۱۶۶ [۴] العقد الفريد، ابن عبد ربه الأندلسی، دارالكتب العلميه، چ‌ ۱، ج ۳، ص ۱۷۵؛ و... [۵] تاريخ جرجان‏، سهمى، حمزه بن يوسف‏، عالم الكتب‏،‏ چ ۴، ص ۵۵۴؛ و... [۶] الامام الصادق(ع)، ص ۶۶؛ و... [۷] الملل و النحل‏، الشهرستانی، محمد بن عبد، الشريف الرضی، ‏چ ۳، ج ۱، ص ۱۴۷؛ و... [۸] جامع المسانید، خوارزمی، دارالکتب العلمیه، بی تا، ج ۲، ص ۳۴۹ [۹] الامام الصادق(ع)، ص ۳۸ [۱۰] جامع المسانید، همان، ج ۱، ص ۲۲۲؛ و... [۱۱] وفيات الأعيان و أنباء و أبناء الزمان، ابن خلكان، رضی، قم، ۱۹۶۹م، ج ۸، ص ۱۰۵ [۱۲] کشف الغمه، ج ۲، ص ۱۶۶ 📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، چ ۶، ص ۳۲۷ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️رسول اکرم (صلى الله عليه و آله): 🔸«لا يَكونُ الرَّجُلُ مِنَ الْمُتَّقينَ حَتّى يُحاسِبَ نَفْسَهُ اَشَدَّ مِنْ مُحاسَبَةِ الشَّريكِ شَريكَهُ، فَيَعْلَمَ مِنْ اَيْنَ مَطْعَمُهُ وَ مِنْ اَيْنَ مَشْرَبُهُ وَ مِنْ اَيْنَ مَلْبَسُهُ، اَمِنْ حِلٍّ اَمْ مِنْ حَرامٍ».  🔹از نيست، مگر كسى كه از خود، سخت‌تر از حسابرسى شريك از شريك، كند و بداند كه خوراك، و از كجا آمده، آيا از است يا ؟. 📕مكارم الاخلاق، ص ۴۶۸ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا