eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️از ديدگاه امام علی (علیه السلام) مجازات گنهکاران در آخرت چگونه انجام می شود؟ 🔹 (ع) در بخشی از خطبه ۱۰۹ «نهج البلاغه» به شرح درد و رنج هاى در سرايى ديگر پرداخته مى فرمايد: «وَ أَمَّا أَهْلُ الْمَعْصِيَةِ فَأَنْزَلَهُمْ شَرَّ دَارٍ، وَ غَلَّ الْأَيْدِيَ إِلَى الْأَعْنَاقِ، وَ قَرَنَ النَّوَاصِيَ بِالْأَقْدَامِ». (و اما را در بدترين منزلگاه جاى میدهد و دست آنها را با غُل و زنجير به گردنشان مى بندد، آنگونه كه سرهايشان را به پاها نزديك میكند!)؛ اين تعبيرات اشاره به این آیه «قرآن مجيد» است که می فرماید: «إِذِ الْأَغْلَالُ فِى أَعْنَاقِهِمْ وَ السَّلَاسِلُ يُسْحَبُونَ - فِى الْحَمِيمِ ثُمَّ فِی النَّارِ يُسْجَرُونَ» [۱]؛ (در آن هنگام كه بر گردن آنان قرار گرفته و آنها را مى كشند - و در وارد مى كنند، سپس در افروخته ميشوند). 🔹در ادامه اين سخن ميفرمايد: «وَ أَلْبَسَهُمْ سَرَابِيلَ الْقَطِرَانِ، وَ مُقَطَّعَاتِ النِّيرَانِ فِی عَذَابٍ قَدِ اشْتَدَّ حَرُّهُ، وَ بَابٍ قَدْ أُطْبِقَ عَلَى أَهْلِهِ، فِی نَارٍ لَهَا كَلَبٌ [۲] وَ لَجَبٌ [۳]، وَ لَهَبٌ سَاطِعٌ، وَ قَصِيفٌ [۴] هَائِلٌ». (خداوند جامه هايى از موادّ آتش زا و لباس هايى از قطعه هاى آتش بر آنها مى پوشاند؛ در عذابى كه حرارتش بسيار شديد است و درش به روى آنها بسته است! كه می‌ خروشد و زبانه میكشد! شعله هايش فروزان و صدايش هراس انگيز است!). «قَطِران» در اصل به معناى مادّه قابل اشتعالى است شبيه نفت سياه كه سياه و لزج و بدبو است و در قديم به حيواناتى كه مبتلا به جَرَب (نوعى بيمارى كه مو و پشم با آن میريزد) بودند مى ماليدند و معتقد بودند كه اين مادّه، بيمارى را درمان میكند. اين مادّه چنان است كه اگر شعله آتش به آن برسد شعله ور میشود. 🔹امام علی (ع) ميفرمايد: در آن روز پيراهنى از اين مادّه بر مى پوشانند. اوصافى كه براى در اين عبارات كوتاه و تكان دهنده ذكر شده، نشان مى دهد كه آتشى فوق العاده سوزان است. شعله هايش به آسمان زبانه مى كشد و صداى هولناكش گوش را كر مى كند. اميرالمؤمنين (ع) در ادامه سخن ميفرمايد: اضافه بر همه اينها، مشكل عظيم اين است كه: «لَا يَظْعَنُ مُقِيمُهَا، وَ لَا يُفَادَى أَسِيرُهَا، وَ لَا تُفْصَمُ [۵] كُبُولُهَا، [۶] لَا مُدَّةَ لِلدَّارِ فَتَفْنَى، وَ لَا أَجَلَ لِلْقَوْمِ فَيُقْضَى». ( هميشه در آن اقامت دارند و براى آزادى اسيرانش غرامتى پذيرفته نمى شود و زنجيرهايش گسسته نمیگردد؛ مدّتى براى آن سرا تعيين نشده تا پايان گيرد و سرآمدى براى آن قوم وجود ندارد تا به آخر رسد!). اگر انسان يك لحظه اين و شديد را در ذهن خود تصوّر كند، كافى است كه او را از باز دارد و هدف اصلى از شرح اين عذاب هاى الهى نيز همين است! 🔹مخصوصاً در روايات اسلامى تأكيد شده است كه وقتى به آيات پاداشهاى شوق انگيز بهشت ميرسيد، به آن فكر كنيد و هر زمان به آيات هولناك عذاب ميرسيد، توقّف كنيد و در آن بينديشيد. امام علی (ع) در خطبه همّام (خطبه ۱۹۳) در توصيف ميفرمايد: «فَإِذَا مَرُّوا بِآيَةٍ فِيهَا تَشْوِيقٌ رَكَنوُا إِلَيْهَا طَمَعاً، وَ تَطَلَّعَتْ نُفُوسُهُمْ إِلَيْهَا شَوْقاً، وَ ظَنُّوا أَنَّهَا نُصْبَ أَعْيُنِهِمْ، وَ إِذَا مَرُّوا بِآيَةٍ فِيهَا تَخْوِيفٌ أَصْغَوْا إِلَيْهَا مَسَامِعَ قُلُوبِهِمْ، وَ ظَنُّوا أَنَّ زَفِيرَ جَهَنَّمَ وَ شَهِيقَهَا فِی أُصُولِ آذَانِهِمْ»؛ (پرهيزكاران هنگام تلاوت قرآن هرگاه به آيه اى برسند كه در آن تشويق باشد، با علاقه فراوان به آن روى آورند و روح و جانشان با شوق فراوان در آن سر مى كشد و آن را همواره نصب العين خود مى سازند، و هر زمان به آيه اى برسند كه در آن تخويف باشد، گوشِ دلِ خويش را براى شنيدن آن باز مى كنند و گويى صداى زوزه آتش جهنّم را در اعماق گوش خود احساس مى كنند). پی نوشت‌ها؛ [۱] سوره غافر، آيات ۷۱ و ۷۲ [۲] «كلب» از مادّه «كَلْب» (بر وزن جلب) در اصل به معناى فشار آوردن بر اسب به وسيله مهميز است تا به سرعت حركت كند؛ سپس اين واژه به هر نوع شدّتى استعمال شده. [۳] «لجب» (معناى مصدرى و اسم مصدرى دارد) به معناى سر و صداست. [۴] «قصيف» به معناى صداى شديد است. [۵] «تفصم» از مادّه «فصم» (بر وزن نظم) به معناى شكستن چيزى بدون جدا شدن است؛ هر چند گاهى در موارد جدا شدن اجزاء به كار مى رود. [۶] «كُبُول» جمع «كبل» (بر وزن طبل) به معناى قيد و بند است. 📕پيام امام امير المؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، تهران‏، ۱۳۸۶ش، چ اول‏، ج ۴، ص ۶۰۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️کلام نور 🔸«وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِی رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَ لَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» 🔹به کسانی که ایمان آورده، و کارهای شایسته انجام داده‌اند، بشارت ده که باغ هایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. هر زمان که میوه‌ای از آن، به آنان داده شود، می‌ گویند: «این همان است که قبلا به ما روزی داده شده بود. (ولی اینها چقدر از آنها بهتر و عالیتر است.)» و میوه‌هایی که برای آنها آورده می‌شود، همه (از نظر خوبی و زیبایی) یکسانند؛ و برای آنان همسرانی پاک و پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود. 📕قرآن کریم، سوره بقره، آیه ۲۵ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️معصومین (عليهم السلام) در تبیین اهمیّت «نماز» چه می فرمایند؟ 🔹 (علیه السّلام) در بخشی از نامه ۴۷ (وصیتنامه حضرت) به سراغ مى رود و براى اهمّيّت آن چنين توصيه مى فرمايد: «اللهَ اللهَ فِي الصَّلاَةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ» خدا را خدا را، كه را برپا داريد؛ چرا كه شماست). 🔹تعبير «ستون دين»، به طور گسترده در روايات (عليهم السلام) آمده است از جمله (صلى الله عليه و آله) مى فرمايد: «إِنَّ عَمُودَ الدِّينِ الصَّلاَةُ وَ هِيَ أَوَّلُ مَا يُنْظَرُ فِيهِ مِنْ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ فَإِنْ صَحَّتْ نُظِرَ فِي عَمَلِهِ وَ إِنْ لَمْ تَصِحَّ لَمْ يُنْظَرْ فِي بَقِيَّةِ عَمَلِهِ» [۱] ( ستون دين است و آن، نخستين چيزى از است كه [در قيامت] به آن نظر مى شود. اگر صحيح بود به ساير اعمال [خوب او] رسيدگى مى شود و اگر صحيح نبود به ساير اعمال او توجّه نخواهد شد). 🔹 (عليه السلام) اين سخن را به صورت گسترده ترى بيان فرمود: «الصَّلاَةُ عَمُودُ الدِّينِ مَثَلُهَا كَمَثَلِ عَمُودِ الْفُسْطَاطِ إِذَا ثَبَتَ الْعَمُودُ ثَبَتَتِ الاَْوْتَادُ وَ الاَْطْنَابُ وَ إِذَا مَالَ الْعَمُودُ وَ انْكَسَرَ لَمْ يَثْبُتْ وَتِدٌ وَ لا طُنُبٌ» [۲] ( است، مانند «ستون خيمه»؛ هنگامى كه ثابت و برقرار باشد، طناب ها و ميخ ها كارآيى دارند و اگر خيمه كج شود يا بشكند، از ميخ ها و طناب ها كارى ساخته نيست). 🔹دليل آن اين است كه ، انسان را پيوسته به مى اندازد و را در انسان زنده مى كند، لذا او را از فحشا، و باز مى دارد، و به اين ترتيب برپا مى ماند؛ اما ، انسان را به مى كشاند و آن كس كه خدا را فراموش كند آلوده هر كار خلافى مى شود. پی نوشت‌ها؛ [۱] تهذيب الأحكام، طوسى، دار الكتب الإسلامية‏، چ ۴، ج ۲، ص ۲۳۷ [۲] المحاسن‏، برقى، دار الكتب الإسلامية، چ دوم‏، ج ‏۱، ص ۴۴ 📕پيام امام اميرالمومنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، چ اول‏، ج ۱۰، ص ۲۷۷ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️ملت ایران فلسطین را به مثابه پاره‌ای از پیکر خود می‌داند 🔹به حق باید گفت که به دست و با همکاری دولت های بزرگ استعماری، برای همه مسلمین و نیز برای مسلمانان ایران فاجعه بود، فاجعه‌ای بسیار دردناک؛ و باید گفت متجاوز اصلی در این فاجعه همان آن زمان بودند که این توطئه را علیه مسلمین در این منطقه طرح‌ریزی کردند، و کشورهای اسلامی از دست ابرقدرت ها مصیبت های زیادی دیده‌اند، و این هم یکی از مصائب بزرگ بود، منتها به دست . ملت ایران به دلیل احساس عمیق اسلامی خود از دست رفتن را به مثابه از دست رفتن پاره‌ای از پیکر خود می‌ دانست... ما همیشه به عنوان یک وظیفه اسلامی تا حد امکان از دفاع کرده‌ایم و به خواست خدا همیشه در کنار سایر مسلمین به این وظیفه الهی عمل خواهیم کرد. بیانات‌ حضرت‌ امام در مصاحبه با خبرگزاری وفا ۵۷/۰۹/۲۴ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تفاوت یهود با صهیونیسم 🔹 یک حزب و تشکیلات سیاسی است که با وسایل و و نامشروع و غاصبانه ای را تعقیب می کند. صهیون نام کوهی است در اورشلیم که بارگاه حضرت داود پیامبر (عليه السلام) در آن قرار دارد و واژه‌ی از آن گرفته شده است. قبل از جنگ جهانی اول، روزنامه نگاری به نام اهل اتریش، یا مجارستان در سال ۱۸۹۶ کتابی به نام «دولت یهود» نوشت و منتشر نمود. او در این کتاب از لزوم تشکیل کشور مستقل برای یهودیان سخن به میان آورد، اما به محل و مرکز تشکیل دولت یهود اصلاً اشاره ای نشد. در این کتاب پیشنهاد نمود که آژانس یهود تشکیل شود تا برنامه مذاکرات و نقشه های حزب را تنظیم نماید و یک شرکت یهودی به وجود آید که احتیاجات اقتصادی نهضت را تأمین کند. اولین کنگره حزب صهیونیسم در شهر بال سوئیس تشکیل گردید که در آن کنگره فلسطین محل تشکیل دولت یهود تعیین شد. 🔹پس از شکست دولت عثمانی و حاکمیت انگلستان بر فلسطین و لبنان و شروع جنگ جهانی اول که دامنه اش به حدود رسیده بود، یکی از به نام یادداشتی به اعضاء کابینه انگلستان و نمایندگان عوام آن کشور تقدیم کرد، و در آن یاداشت پیشنهاد کرد که یک تحت نظارت در ایجاد شود، و از طرفی جمعی دیگر از رهبران یهود و در رأس آن استاد کرسی شیمی دانشگاه منچستر انگلیس که در اثر کشف ماده «اسیتون» که برای مواد منفجره ضروری بود، در جامعه و دستگاه دولتی انگلیس صاحب نفوذ بودند، با مقامات انگلیس و همچنین فرانسه و آمریکا درباره تشکیل دولت یهودی در فلسطین مذاکره کردند، و بالاخره کار به جایی رسید که وزیر خارجه وقت انگلیس وعده تشکیل را در روز دوم نوامبر ۱۹۱۷ میلادی به داد و در نتیجه با حمایت کامل و و دولت خود را تشکیل دادند. 🔹به طور خلاصه عوامل مؤثر در تشکیل دولت صهیونیزم به شرح زیر است: 1⃣پافشاری و برای تشکیل دولت یهود در فلسطین. 2⃣آمادگی حکومت های غرب و شرق برای نجات ملت‌ها از شر یهودیها و مزاحمت های سیاسی و اقتصادی؛ زیرا یهود در هر کشوری که باشد اقتصاد آن کشور را قبضه می کند و به همین دلیل روسیه آن ها اخراج کرد. 3⃣از همه مهم‌تر بر آن بود که یک غدّه سرطانی را در قلب کشور های اسلامی قرار دهد، تا دولت‌های عرب و مسلمان نتوانند به وحدت برسند و دوباره تجربه امپراطوری عثمانی تجدید نشود و اصولاً جامعه مسلمانان گرفتار شوند. 🔹 خود را قوم برگزیده خداوند می‌دانند و بر خلاف مسیحیان و مسلمانان که دینشان را جهانی می‌دانند، یهودیان، رستگاری را منحصر به قوم یهود می‌دانند و پذیرش دین یهود را از طرف دیگران صحیح نمی‌دانند و معتقدند که یهودیت تنها از طریق نسل و پدران منتقل می‌شود. بنابراین نام حزب سیاسی بود که در میان یهودیان تشکیل شد و معتقد به تشکیل کشور مستقل در فلسطین و گسترش آن از نیل تا فرات است، در حالی که همه یهودیان چنین اعتقادی ندارند. همچنین معتقد به برتری نژادی بر دیگران است و به همین خاطر یک اعتقاد را دنبال می کنند و نیز معتقد به پیشبرد اهداف خود با قدرت نظامی و سلطه گری بر دیگران هستند، و این اعتقاد اگر چه در میان بسیاری از یهودیان وجود دارد و غالبا طرفدار صهیونیست هستند، اما تعداد زیادی از یهودیان هستند که با این نوع اعتقادات موافق نیستند و تعداد آنها رو به افزایش است. 🔹به همین خاطر می بینیم که گروههای مخالف صهیونیست در جامعه یهودیان نیز به وجود آمده است و دست به ایجاد تشکیلات مستقل از صهیونیست و اسرائیل زدند و به مخالفت با تشکیل و ادامه کشور اسرائیل پرداختند. این تشکل در جامعه آمریکا وجود دارد و اخیرا در کشور انگلستان نیز به وجود آمده است. اصطلاح صهیونیست مسیحی، اصطلاح جدیدی است که به مسیحیانی گفته می‌شود که تفکر صهیونیستی دارند و همانند یهودیان صهیونیست، معتقد به تسلط یهود بر بیت المقدس و اماکن مقدس مسلمانان می‌باشند تا شرایط ظهور مسیح فراهم گردد! منبع؛ وبسایت اندیشه برتر حوزه به نقل از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @tabyinchannel
⭕️راه استقرار عدالت مهدوی 🔹 که ما در انتظار آن هستیم - عدالت (عج) که مربوط به سطح جهان است - با موعظه و نصیحت به دست نمی آید؛ یعنی (عج) ملت‌ها نمی آید ستمگران عالم را نصیحت کند که ظلم و زیاده طلبی و سلطه گری و استثمار نکنند؛ با زبان نصیحت، در هیچ نقطه‌ی عالم مستقر نمی شود. 🔹استقرار عدالت، چه در سطح جهان - آنطور که آن  انجام خواهد داد - و چه در همه‌ی بخش های دنیا، احتیاج به این دارد که مردمان عادل و انسانهای صالح و عدالت طلب، قدرت را در دست داشته باشند و با با حرف بزنند. 🔹با کسانی که سرمست قدرت ظالمانه هستند، نمی شود با زبان نصیحت حرف زد؛ با آنها باید با صحبت کرد. آغاز دعوت پیغمبران الهی با زبان نصیحت است؛ اما بعد از آن که توانستند طرفداران خود را گرد بیاورند و تجهیز کنند، آنگاه با دشمنان توحید و دشمنان بشریت، با زبان قدرت حرف می زدند. بیانات‌ مقام‌‌ معظم‌ رهبری‌ ۸۱/۷/۳۰ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️نوع حكومت حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در «عصر ظهور» همانند کدام یک از حكومت ها است؟ 🔸مى توان به طور جزم ادعا كرد كه نوع حكومت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شبيه هيچ يك از حكومت هاى موجود در دنيا نيست، زيرا؛ 🔹اولاً: (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار است در عصر ظهورش، را به تمام معنا به عنوان برنامه حكومتى عادل پياده كند، و مى دانيم كه برنامه هاى اسلامى با هيچ يك از نظام هاى حكومتى جهان مطابقت و شباهت كامل ندارد. 🔹ثانياً: اساس و بنياد حكومت هاى رايج در دنيا بر ظلم و تعدى استوار است؛ حتى حكومت دموكراسى كه بر اساس راى اكثريت استوار است در آن ظلم به اقليتى است كه حاكم و حكومت او را نپذيرفته است؛ در حالى كه يكى از اهداف اصلى حكومت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و بى عدالتى و و داد در سطح كل جامعه است. 🔹ثالثاً: همه نظام ها و قوانين موجود در جهان بر ماديت و اسقاط عنصر الهى در امور استوار است، خواه به صراحت تصريح كرده باشند همانند ماركسيست ها يا ضمناً همانند هر حكومتى ديگر؛ در حالى كه نظام حكومتى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر پايه و ارتباط انسان با خدا و تربيت جسم و روح استوار است. لذا تمام قوانين حكومت حضرت، خواهد بود. 🔹رابعاً: (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نوعی حكومت است كه تمام خواسته هاى مادى و معنوى بشر را كه در دوره هاى قبل و حكومت هاى پيشين برآورده نشده است تأمين خواهد كرد، و مردم را از يأس و نااميدى كه از ناكامى حكومت هاى پيشين پديد آمده برطرف مى سازد؛ و لذا در روايات آمده است: «همانا دولت ما آخرين دولت است و براى هيچ اهل بيتى دولتى نيست، جز آنكه قبل از ما مالك حكومت خواهند شد، تا اينكه وقتى كه سيره ما را ديدند نگويند: اگر ما مالك شده بوديم به مثل همين روش عمل مى كرديم و آن است گفتار خداوند متعال: "وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ"». [۱] پی نوشت‌؛ [۱] الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، مفيد، محمد بن محمد، كنگره شيخ مفيد، قم‏، ‏۱۴۱۳، چ اول، ج ‏۲، ص ۳۸۵ 📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، ۱۳۹۰ش، چاپ هفتم، ص ۶۱۶ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️امام جعفر صادق (عليه السلام):  🔸«اَلنّاسُ يَسْتَغْنونَ اِذا عُدِلَ بَينَهُمْ وَ تُنْزِلُ السَّماءُ رِزْقَها وَ تُخْرِجُ الاَْرْضُ بَرَكَتَها بِاِذْنِ اللهِ تَعالى». 🔹«هنگامى كه در ميان مردم برقرار شود، بى نياز مى شوند و به اذن خداوند متعال آسمان روزىِ خود را فرو مى فرستد و زمين بركاتش را بيرون مى ريزد».  📕كافى، ج ۳، ص ۵۶۸، ح ۶ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️قرآن در «سوره معارج» چه کارهایی را باعث بهشتی شدن انسان معرفی نموده است؟ 🔹در از آيه ۲۲ تا ۳۴ مجموعه صفاتى را ضمن بيانِ نه صفت بيان مى كند و به دنبال آن وعده به صاحبان آنها مى دهد، اين صفات عبارتند از: «مداومت بر نماز»، «قرار دادن حقّ ثابتى در اموال براى محرومان»، «ايمان به روز جزا»، «ترس از عذاب پروردگار»، «حفظ دامان از بى عفتى»، «اداء امانت»، «وفاء به عهد»، «اداء شهادت به حقّ» و «محافظت بر آداب و شرايط و روح نماز» و به دنبال آن مى فرمايد: «اُولئكَ فِي جَنّاتٍ مُكْرَمُونَ» (اين گروه با عظمت، در گرامى داشته مى شوند). تعبيرى كه هم واجد نعمت هاى مادى و هم روحانى است. 🔹نكته جالب اينكه اين صفاتِ نه گانه از شروع مى شود و به پايان مى يابد، با اين تفاوت كه در مرحله نخست از «مداومت بر نماز» سخن مى گويد و در مرحله آخر از «محافظت» بر آن كه تفسير به حفظ و و خصوصيات آن شده است؛ آداب و شرايطى كه هم را از فساد و بطلان حفظ مى كند، هم را كه «حضور قلب» است تقويت مى نمايد، و هم موانعى را كه سدّ راه قبول آن است، همچون خوردن اموال حرام، نوشيدنِ شراب، غيبت و امثال آن، از بين مى برد. 🔹به اين ترتيب آغاز اعمال خير، است و پايان آنها نيز مى باشد و اتفاقاً از نظر برنامه زمانى نخستين چيزى كه بر انسانِ بالغ واجب مى شود و آخرين چيزى كه تا پايان عمر نيز همراه اوست، است. جالب اينكه محافظتِ انسان نسبت به طرفينى است، هم او بايد را از خلل حفظ كند و هم انسان را از تباهى و فساد محافظت مى كند و شاهد آن: «اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ» است. اين سخن را با حديثى از (صلى الله عليه و آله) پايان مى دهيم فرمود: «مَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا كانَتْ لَهُ نُوراً وَ بُرْهَاناً وَ نَجَاةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ» [۱] (هركس خود را محافظت كند، براى او و روشنايى و آگاهى و در روز قيامت است). پی نوشت؛ [۱] تفسير روح البيان، حقى بروسوى، اسماعيل، دارالفكر، بيروت، بى تا، ج ۱۰، ص ۱۶۷ 📕پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، چ نهم، ج ۶، ص ۱۷۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️کاری نکنیم که دست خالی برویم 🔹بایدبدانیم[که]بندگی‌خدا در طاعتِ‌خداست [و] طاعت خدا در [گرو] خدا است؛ هم در اعتقاد و هم در عمل. غیر از یا چیزی که مولّد طاعت خدا [است] نداشته باشیم [که عبارت است] از و . یا چیزی که طاعت خدا، مولّد آنهاست [که عبارت است] از مرضیات خدا. معلوم است که ، جز طاعت [به ارمغان] نمی‌آورد و طاعت هم جز از طاعت نمی‌آید. فقهراً (به ناچار) باید ملتفت [متوجه] باشیم [که] مبادا آنی بکنیم که همان آن، گرگ‌ها ما را خوردند! آنِ غفلت، آنِ مهیّا شدن برای انس و جن است. 🔹فقهراً باید بفهمیم که ما از خدا بخواهیم آن‌به‌آن، ما را سالم و محفوظ از و بلیاتِ معنویه و صوریه، ظاهریه و باطنیه، دنیویه و اخرویه [نگاه دارد تا] از سعادتمان محروم نباشیم که تا در آن روز آخر [و در هنگام احتضار] پشیمان از تمام عمر خودمان نباشیم. خدا حفظ کند ما را [تا] کاری نکنیم که آخرش بشویم؛ کاری نکنیم که آخرش دست خالی برویم؛ کاری نکنیم که از آن هدف اصلی که تمام انبیا و اوصیا دعوت به آن هدف می‌کنند، غافل باشیم [آن هم] برای خوشحالی موقت!   بخشی از بیانات حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره) منبع: وبسایت‌مرکزتنظیم‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ضرورت «دشمن شناسی» 🔹 از ضروریات اولیه هر مبارزه و از محوری ترین جامعه بوده، از طریق آن می توان بقای خود و جامعه را تضمین کرد. با می توان احتمال و را تعیین کرد و به ایجاد همت گماشت. در عرصه مسائل سیاسی اجتماعی و فرهنگی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از مهم ترین عوامل در فردی و اجتماعی و مصونیت فرهنگی محسوب می شود. 🔹بدون شک، در طول تاریخ جوامع، ناشی از بی توجهی به بوده است. امروز، با ایجاد سازمان ها و تشکیلات اطلاعاتی و و اختصاص برای این مراکز تلاش می کنند تا معارضان بالقوه و بالفعل خود را شناسایی کنند و قبل از آن که کارساز شود، آنها را در هم شکنند. 🔹از طرفی‌این ، تمام همّ و غمّ خود را علیه و به خصوص کشورهای جهان سوم بکار گرفته و و شیطنت خود را در قالب ها و شیوه های متنوع اعمال می کنند. خصوصاً که امروز از ابراز و تکنیک های نظامی و سخت افزاری برای پیشبرد اهداف و اعمال دشمنی خود کمتر استفاده کرده و بیشتر از و تبلیغاتی و به اصطلاح در قالب های فکری و فرهنگی استفاده می کند، 🔹و مهم‌تر اینکه آماج هدف و نوک پیکان دشمن امروز متوجه و خصوصاً تحصیل کرده جامعه است. ناگفته پیداست که در این عصر ارتباطات و ، به ساده ترین شیوه ها، می توان فجیع ترین و عمیق ترین و را به شیوه ای و نامرئی اعمال کرد. در چنین فضای بحرانی، و عصری اینچنین پر خطر و حساس، ضرورت و لزوم نه تنها قابل انکار نیست، بلکه نیازمند اثبات هم نمی باشد. 🔹قطعا برای تصمیم گیری و در برابر ، باید ابتدا او را شناخت، به اهدافش پی برد و روش های او را در ضربه زدن و رسیدن به اهدافش بازشناخت، همچنان که باید نقاط ضعف و قوت او را مورد مطالعه قرار داد. (رحمة الله علیه) ضمن تایید ، به عنوان یک وظیفه مستمر، می فرماید: «برنامه ملت ما، برنامه قلیل المدّه، این است که را شناختید و از میدان به در کردید، حالا هم را بشناسید و از میدان ردش کنید. دشمن ما فقط محمدرضا نبود، هر کس مسیرش، مسیر اسلام نباشد، دشمن ماست». [۱] و در جای دیگر می فرماید: «باید شما را بشناسید، اگر نشناسید نمی توانید دفعش کنید». [۲] پی نوشت‌ها؛ [۱] صحیفه نور، ج ۶، ص ۲۵۷ [۲] همان، ج ۱۲، ص ۱۹۶ 📕دشمن شناسی در آینه وحی و نظام ارزشی، مهدی گنجور منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️کلام نور 🔸«إِنَّ اللهَ لَا يَسْتَحْيِی أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَ مَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ» 🔹خداوند از این که (به موجودات ظاهرا کوچکی مانند) پشه، و حتی کمتر از آن، مثال بزند شرم نمی‌کند. (در این میان) آنان که آورده‌اند، می‌ دانند که آن، حقیقتی است از طرف پروردگارشان؛ و اما آنها که راه را پیموده‌اند، (این موضوع را بهانه کرده) می‌ گویند: «منظور خداوند از این مثل چه بوده است؟!» (آری،) خدا جمع زیادی را با آن گمراه، و گروه بسیاری را هدایت می‌کند؛ ولی تنها فاسقان را با آن گمراه می‌سازد! 📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره ۲۶ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«تشویق» و «تنبیه» چه شرایطی دارد و برای تأثیر گذاری آنها چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟ (بخش اول) 🔸در «تشویق کردن» بايد شرایط آن را مد نظر قرار دهیم كه تبعات منفی ای به بار نیاورد؛ از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1⃣ نبايد به كيفيّتى باشد كه مايه و تشويق شونده، يا خاموش شدن شعله فعّاليّت ها و نظم و انضباط او گردد. 2⃣اساس بايد بر باشد تا به افراد شخصيّت والا دهد؛ امّا اين بدان معنا نيست كه از تشويق هاى مادّى بكلّى چشم پوشيده شود. 3⃣ يك فرد نبايد مفهوم مخالفى براى ديگران باشد، و مايه تحقير و توهين آنها گردد؛ و اين از و دقيقى است كه ذوق و سليقه مديران و فرماندهان ضامن اجراى آن است. 4⃣ نبايد پرخرج و داراى هزينه فراوان باشد؛ زيرا اوّلاً و افتخار را از مسائل معنوى به مادّى مى كشاند، و ثانياً عملاً در مورد افراد كمى صورت مى گيرد؛ در حالى كه بايد كاملاً «گستردگى» و شمول داشته باشد. 5⃣ بايد بر اساس «ضوابط» صورت گيرد نه «روابط»، و چيزى اسفبارتر از اين نيست كه افرادِ تحت پوشش فرماندهى و مديريّت ببينند «روابط» بر اين مسأله حاكم است نه «ضوابط»، كه اين امر مايه و و فقدان نشاط در يك تشكيلات مى شود. 6⃣طبيعى است كه ميان و كار انجام شده بايد تناسبى وجود داشته باشد، و سلسله مراتب و كمّيّت و كيفيّت در اين زمينه ملحوظ گردد. (عليه السلام) فرمود: «اَلثَّناءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الاسْتِحْقاقِ مَلَقٌ وَ التَّقْصيرُ عَنِ الاسْتِحْقاقِ عِىٌّ أَوْ حَسَدٌ» [۱] (ثنا گفتن و بيش از حدِّ و لياقت، تملّق و است، و كمتر از حدِّ لازم، ناشى از عجز يا حسد است!). 7⃣ معمولاً در حضور جمع صورت مى گيرد و يا نتيجه آن به اطّلاع عموم مى رسد، ولى مواردى وجود دارد كه بايد شكل خصوصى و محرمانه داشته باشد، و مديران با ذكاوت خود مى توانند اين موارد استثنائى را تشخيص دهند. ... پی نوشت؛ [۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت‏، قم‏، ۱۴۱۴ق، چ اول، ص ۵۳۵، (حکمت ۳۴۷) 📕مديريت و فرماندهى در اسلام‏، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان‏، قم‏، ۱۳۸۹ش، ‏چ دوازدهم، ص ۱۲۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️مشکلات فلسطین، مشکلات ماست 🔹از قول من به ایشان بگویید که مشکلات شما مشکلات ماست؛ چنانکه مشکلات ما مشکلات شماست؛ و باید ید واحده باشند بر ضد همه ؛ و امیدوارم که با بین ما و شما که بحمد الله حاصل است و با وحدت کلمه بین سایر قشرهای مسْلم و خصوصاً ، موجب بشود که گرفتاری های ما و گرفتاری های شما و گرفتاری سایر مسلمین رفع بشود. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۰۶/۲۴ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️صله رحم 🔹 از مبانی و اصول مؤکد دین ، منتسب به نام رحمان و صفت رحمانیت پروردگار هستی است، و مفهومش و دوستی با و است. به دلیل جایگاه ویژه ای که در دارد در متعددی از و در (علیهم السلام) بسیار به آن پرداخته شده است. در اهمیت سنت حسنه همین قدر بس که بدانیم از مواقف رسیدگی به حساب در «الرحم والامنه والولایه» است. 🔹 (عليه السلام) در این باره می فرماید: ابوذر (رضى الله عنه) گفت شنيدم (صلی الله علیه و آله) فرمود: و امانت روز قيامت در دو جانب صراطند، چون و امانت نگهدار بر صراط گذرد، به بهشت رسد، و چون خائن امانت و از آن بگذرد، هيچ عملى با وجود اين دو گناه سودش نبخشد و در سرنگونش كند. [۱] (عليه السلام) می فرماید: «اِنّ صِلَةَ الرَّحِمِ تُهَوِّنُ الحِسابَ» [۲] ( در دنيا، سبب آسانى حساب در است). 🔹«تحکیم‌ روابط‌ خویشاوندی»، «نیکی به پدر و مادر»، «رسیدگی به احوال و امور وابستگان» و بسیاری از اقدامات دیگر در زمینه مانند سایر فضائل اخلاقی، و فراوانی برای فرد و اجتماع به دنبال دارد و برکات آن در و به ظهور می‌رسد. البته توجه به این نکته ضروری است، تنها منحصر به خانواده و بستگان نسبى نيست، بلكه ‏ (صلی الله علیه و آله) و و سپس در مراتب بعدی جامعه بزرگ اسلامى كه در آن همه افراد امت با هم برادرند (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ [۳]) را نيز در بر می گيرد. 🔹چنان که از (علیه السلام) از آيه «وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ» [۴] (و آنچه را خدا به آن فرمان داده پیوند، می دهند و از [عظمت و جلال] پروردگارشان همواره در هراسند و از حساب سخت و دشوار بیم دارند)، سؤال شد، فرمود: يكی از معانيش است، ولی نهايت درجه و بهترين مصاديق آن اين است كه با ما پيوند داشته باشيد. پی نوشت‌ها؛ [۱] اصول كافى، ج ۳ ، ص ۲۲۳، روايت ۱۱ [۲] بحار، ج‏ ۷، ص‏ ۲۷۳ [۳] حجرات، آیه ۱۰ [۴] رعد، آيه ۲۱ منبع: وبسایت راز ماندگاری با تلخیص @tabyinchannel
⭕️«مهدی موعود» دنیا را از عدل و داد پر میکند و ظلم را ریشه‌کن می سازد 🔹خصوصیت (عجل‌ الله‌ تعالی فرجه‌ و ارواحنا فداه) در نظر مسلمانان این است که: «یملأ الله به‌ الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا». عدل و داد، استقرار در جامعه، از بین بردن از سطح زمین، خصوصیت است... 🔹بشر به سمت آن چیزی حرکت می‌کند که مظهر آن، وجود مقدس مهدی (علیه‌ الصلاة والسلام‌ و عجل‌ الله‌ تعالی فرجه‌ الشریف) باشد و او کسی است که در احادیث متواتر وارد شده که دنیا را از و داد پر میکند و را ریشه‌کن می‌سازد. بیانات مقام معظم رهبری ۶۸/۱۲/۲۲ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️سواد رسانه‌ ای را تحصیل کنیم 🔸با گذشت زمان و فراگیر شدن گوشی‌ های همراه و و متعاقبا شبکه‌ های اجتماعی، حتی کوچکترین خبرها نیز در کسری از ثانیه و تنها با فرستادن یک دکمه انتشار یافته و در کمتر از پنج دقیقه زمان می‌برد تا به نظر افراد زیادی برسد. 💠تعریف سواد رسانه‌ای 🔹در قرن بیست و یکم منظور از ، تنها سواد خواندن و نوشتن نیست، بلکه آنطور که سازمان یونسکو گفته شامل این موارد میشود: «سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد تربیتی، سواد سلامتی، سواد نژادی و قومیتی، سواد بوم شناختی، سواد تحلیلی، سواد انرژی، سواد علمی. عبارت است از و تمیز رسانه‌ های مختلف، به منظور بهره وری مؤثر از آنها، قدرت‌ درک‌ مفهوم‌ پنهانی اطلاعات انتشار یافته، که این اطلاعات گاهی می‌تواند خبر باشد و گاهی هم خیر، می‌تواند حتی یک جک باشد. 🔹 امری است که هم به صورت ذاتی در وجود هرکسی موجود است، و هم اکتسابی است. همین که ما می دانیم چه رسانه ای مورد علاقه ما است، یعنی سواد رسانه ای داریم، ولی این کافی نیست و باید با پرورش و تکمیل آن به سطح بالایی برسیم و از کل مطالب منتشر شده مورد علاقه خود، اهداف آنها را نیز درک کنیم. هر فرد با تغییر سن و دانش فرد باید تغییر کند. مثلا سوادی که یک کودک باید در مواجهه با رسانه‌ها داشته باشد، با سواد رسانه‌ای مورد نیاز یک فرد بالغ بسیار تفاوت دارد. 💠سواد رسانه‌ای برای چه؟ 🔹امروزه تنها به انتشار اخبار اکتفا نمی‌ کنند، بلکه هر رسانه‌ای با توجه به خط مشی و دلیل منشأ وجودی خود، اخبار را با هدفی خاص منتشر می کند، در نتیجه اگر سطح در جامعه کم باشد، شاید امنیتی، سیاسی و... به جای بگذارد. سواد رسانه‌ای نیاز است تا هر خبر و نوشته‌ای که در هر می‌خوانیم یا می‌بینیم را باور نکنیم، و برای اینکه از سطح سواد رسانه‌ای بالاتری برخوردار شویم باید همیشه اخبار را با بنگریم و پس از خواندن هر مطلبی از خودمان پرسش‌ هایی بپرسیم؛ 🔹نظیر اینکه این‌ خبر کجاست؛ چه‌ کسی‌ یا کسانی از انتشار این خبر و مطلب سود می‌برند، و چه کسانی ضرر می‌بینند؛ باور کردن این خبر توسط من چه پیامدی دارد؟ مورد نیاز مجرای خبری از کجا تامین می‌شود و آیا تأمین کنندگان مالی در تنظیم این خبر نقش مستقیم یا غیر مستقیم داشته‌اند یا خیر؛ و...، و اینطور نباشیم که هر مطلبی که از هر مجرای خبری منتشر می‌ شود را با چشم بسته و بدون تحقیق بپذیریم و باور کنیم. هنگامی که ما بیشتر شود، دیگر برای ما تصمیم نمی‌گیرند، 🔹و این ما هستیم که تشخیص می دهیم کدام اطلاعات و اخبار را دریافت کنیم، کدام را باور کنیم و کدام را دور بیندازیم. تعیین میکند که برای‌ هر مطلب‌ و اطلاعاتی چقدر زمان مطالعه بگذاریم و به‌ هر خبر چقدر بها بدهیم. ما لازم داریم تا با استفاده از آن مطالبی که باب میل‌مان و مورد نیازمان است را بیابیم و از هجوم و تحمیل اطلاعات و اخبار گوناگون جلوگیری کنیم. در برهه کنونی شاید مهم‌ترین جایی که نیاز به داشتن و استفاده کردن از سواد رسانه‌ای دارد در باشد، 🔹که هر روزه سیل اخبار در آن سرازیر شده، و بنابراین بسیار مهم است که افراد جامعه برای داشتن قدرت تشخیص، تمیز و شناخت رسانه‌های مختلف و نیز برای داشتن توانایی درک مفهوم پنهانی اطلاعات انتشار یافته، و شناخت حق و باطل دارای باشند. سواد رسانه‌ای تنها مختص به رسانه‌ های دیداری و شنیداری نیست، بلکه حتی در شبکه‌های اجتماعی هنگام نوشتن نظر خود زیر پست افراد مشهور هم باید سواد رسانه‌ای اعمال شود. حتما نمونه‌ هایی دیده‌اید که در این فضا انتشار می‌یابد و کذب بودن آن بعدها برای عموم آشکار شده مانند: بعضی از اخباری که در نتیجه کمبود سواد رسانه ای در جامعه منتشر شده است. نویسنده: مرجان شرف منبع: وبسایت تبیان @tabyinchannel