eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
428 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️«کلام نور» 🔸«إِنَّ اللهَ لَا يَسْتَحْيِی أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَ أَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَ مَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ». 🔹«بی تردید خدا [برای فهماندن مطلبی به مردم] از اینکه به پشه و فراتر از آن [در کوچکی] مَثَل بزند، شرم نمی کند؛ اما اهل ایمان آگاهند که آن مثل از سوی پروردگارشان درست و حق است، و اما کافران می گویند: خدا از این مثل چه اراده کرده است؟! خدا بسیاری را به آن مثل [به خاطر عدم دقت و مطالعه] گمراه می کند، و بسیاری را به آن مثل [به سبب درک صحیح] هدایت می نماید؛ و جز فاسقان را به آن گمراه نمی کند». 📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره ۲۶ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«تشویق» و «تنبیه» چه شرایطی دارد و برای تأثیر گذاری آنها چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟ (بخش اول) 🔸در «تشویق کردن» بايد شرایط آن را مد نظر قرار دهیم كه تبعات منفی ای به بار نیاورد؛ از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1⃣ نبايد به كيفيّتى باشد كه مايه و تشويق شونده، يا خاموش شدن شعله فعّاليّت ها و نظم و انضباط او گردد. 2⃣اساس بايد بر باشد تا به افراد شخصيّت والا دهد؛ امّا اين بدان معنا نيست كه از تشويق هاى مادّى بكلّى چشم پوشيده شود. 3⃣ يك فرد نبايد مفهوم مخالفى براى ديگران باشد، و مايه تحقير و توهين آنها گردد؛ و اين از و دقيقى است كه ذوق و سليقه مديران و فرماندهان ضامن اجراى آن است. 4⃣ نبايد پرخرج و داراى هزينه فراوان باشد؛ زيرا اوّلاً و افتخار را از مسائل معنوى به مادّى مى كشاند، و ثانياً عملاً در مورد افراد كمى صورت مى گيرد؛ در حالى كه بايد كاملاً «گستردگى» و شمول داشته باشد. 5⃣ بايد بر اساس «ضوابط» صورت گيرد نه «روابط»، و چيزى اسفبارتر از اين نيست كه افرادِ تحت پوشش فرماندهى و مديريّت ببينند «روابط» بر اين مسأله حاكم است نه «ضوابط»، كه اين امر مايه و و فقدان نشاط در يك تشكيلات مى شود. 6⃣طبيعى است كه ميان و كار انجام شده بايد تناسبى وجود داشته باشد، و سلسله مراتب و كمّيّت و كيفيّت در اين زمينه ملحوظ گردد. (عليه السلام) فرمود: «اَلثَّناءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الاسْتِحْقاقِ مَلَقٌ وَ التَّقْصيرُ عَنِ الاسْتِحْقاقِ عِىٌّ أَوْ حَسَدٌ» [۱] (ثنا گفتن و بيش از حدِّ و لياقت، تملّق و است، و كمتر از حدِّ لازم، ناشى از عجز يا حسد است!). 7⃣ معمولاً در حضور جمع صورت مى گيرد و يا نتيجه آن به اطّلاع عموم مى رسد، ولى مواردى وجود دارد كه بايد شكل خصوصى و محرمانه داشته باشد، و مديران با ذكاوت خود مى توانند اين موارد استثنائى را تشخيص دهند. ... پی نوشت؛ [۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت‏، قم‏، ۱۴۱۴ق، چ اول، ص ۵۳۵، (حکمت ۳۴۷) 📕مديريت و فرماندهى در اسلام‏، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان‏، قم‏، ۱۳۸۹ش، ‏چ دوازدهم، ص ۱۲۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️مشکلات فلسطین، مشکلات ماست 🔹از قول من به ایشان بگویید که مشکلات شما مشکلات ماست؛ چنانکه مشکلات ما مشکلات شماست؛ و باید ید واحده باشند بر ضد همه ؛ و امیدوارم که با بین ما و شما که بحمد الله حاصل است و با وحدت کلمه بین سایر قشرهای مسْلم و خصوصاً ، موجب بشود که گرفتاری های ما و گرفتاری های شما و گرفتاری سایر مسلمین رفع بشود. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۰۶/۲۴ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️صله رحم 🔹 از مبانی و اصول مؤکد دین ، منتسب به نام رحمان و صفت رحمانیت پروردگار هستی است، و مفهومش و دوستی با و است. به دلیل جایگاه ویژه ای که در دارد در متعددی از و در (علیهم السلام) بسیار به آن پرداخته شده است. در اهمیت سنت حسنه همین قدر بس که بدانیم از مواقف رسیدگی به حساب در «الرحم والامنه والولایه» است. 🔹 (عليه السلام) در این باره می فرماید: ابوذر (رضى الله عنه) گفت شنيدم (صلی الله علیه و آله) فرمود: و امانت روز قيامت در دو جانب صراطند، چون و امانت نگهدار بر صراط گذرد، به بهشت رسد، و چون خائن امانت و از آن بگذرد، هيچ عملى با وجود اين دو گناه سودش نبخشد و در سرنگونش كند. [۱] (عليه السلام) می فرماید: «اِنّ صِلَةَ الرَّحِمِ تُهَوِّنُ الحِسابَ» [۲] ( در دنيا، سبب آسانى حساب در است). 🔹«تحکیم‌ روابط‌ خویشاوندی»، «نیکی به پدر و مادر»، «رسیدگی به احوال و امور وابستگان» و بسیاری از اقدامات دیگر در زمینه مانند سایر فضائل اخلاقی، و فراوانی برای فرد و اجتماع به دنبال دارد و برکات آن در و به ظهور می‌رسد. البته توجه به این نکته ضروری است، تنها منحصر به خانواده و بستگان نسبى نيست، بلكه ‏ (صلی الله علیه و آله) و و سپس در مراتب بعدی جامعه بزرگ اسلامى كه در آن همه افراد امت با هم برادرند (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ [۳]) را نيز در بر می گيرد. 🔹چنان که از (علیه السلام) از آيه «وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ» [۴] (و آنچه را خدا به آن فرمان داده پیوند، می دهند و از [عظمت و جلال] پروردگارشان همواره در هراسند و از حساب سخت و دشوار بیم دارند)، سؤال شد، فرمود: يكی از معانيش است، ولی نهايت درجه و بهترين مصاديق آن اين است كه با ما پيوند داشته باشيد. پی نوشت‌ها؛ [۱] اصول كافى، ج ۳ ، ص ۲۲۳، روايت ۱۱ [۲] بحار، ج‏ ۷، ص‏ ۲۷۳ [۳] حجرات، آیه ۱۰ [۴] رعد، آيه ۲۱ منبع: وبسایت راز ماندگاری با تلخیص @tabyinchannel
⭕️«مهدی موعود» دنیا را از عدل و داد پر میکند و ظلم را ریشه‌کن می سازد 🔹خصوصیت (عجل‌ الله‌ تعالی فرجه‌ و ارواحنا فداه) در نظر مسلمانان این است که: «یملأ الله به‌ الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا». عدل و داد، استقرار در جامعه، از بین بردن از سطح زمین، خصوصیت است... 🔹بشر به سمت آن چیزی حرکت می‌کند که مظهر آن، وجود مقدس مهدی (علیه‌ الصلاة والسلام‌ و عجل‌ الله‌ تعالی فرجه‌ الشریف) باشد و او کسی است که در احادیث متواتر وارد شده که دنیا را از و داد پر میکند و را ریشه‌کن می‌سازد. بیانات مقام معظم رهبری ۶۸/۱۲/۲۲ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️سواد رسانه‌ ای را تحصیل کنیم 🔸با گذشت زمان و فراگیر شدن گوشی‌ های همراه و و متعاقبا شبکه‌ های اجتماعی، حتی کوچکترین خبرها نیز در کسری از ثانیه و تنها با فرستادن یک دکمه انتشار یافته و در کمتر از پنج دقیقه زمان می‌برد تا به نظر افراد زیادی برسد. 💠تعریف سواد رسانه‌ای 🔹در قرن بیست و یکم منظور از ، تنها سواد خواندن و نوشتن نیست، بلکه آنطور که سازمان یونسکو گفته شامل این موارد میشود: «سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد تربیتی، سواد سلامتی، سواد نژادی و قومیتی، سواد بوم شناختی، سواد تحلیلی، سواد انرژی، سواد علمی. عبارت است از و تمیز رسانه‌ های مختلف، به منظور بهره وری مؤثر از آنها، قدرت‌ درک‌ مفهوم‌ پنهانی اطلاعات انتشار یافته، که این اطلاعات گاهی می‌تواند خبر باشد و گاهی هم خیر، می‌تواند حتی یک جک باشد. 🔹 امری است که هم به صورت ذاتی در وجود هرکسی موجود است، و هم اکتسابی است. همین که ما می دانیم چه رسانه ای مورد علاقه ما است، یعنی سواد رسانه ای داریم، ولی این کافی نیست و باید با پرورش و تکمیل آن به سطح بالایی برسیم و از کل مطالب منتشر شده مورد علاقه خود، اهداف آنها را نیز درک کنیم. هر فرد با تغییر سن و دانش فرد باید تغییر کند. مثلا سوادی که یک کودک باید در مواجهه با رسانه‌ها داشته باشد، با سواد رسانه‌ای مورد نیاز یک فرد بالغ بسیار تفاوت دارد. 💠سواد رسانه‌ای برای چه؟ 🔹امروزه تنها به انتشار اخبار اکتفا نمی‌ کنند، بلکه هر رسانه‌ای با توجه به خط مشی و دلیل منشأ وجودی خود، اخبار را با هدفی خاص منتشر می کند، در نتیجه اگر سطح در جامعه کم باشد، شاید امنیتی، سیاسی و... به جای بگذارد. سواد رسانه‌ای نیاز است تا هر خبر و نوشته‌ای که در هر می‌خوانیم یا می‌بینیم را باور نکنیم، و برای اینکه از سطح سواد رسانه‌ای بالاتری برخوردار شویم باید همیشه اخبار را با بنگریم و پس از خواندن هر مطلبی از خودمان پرسش‌ هایی بپرسیم؛ 🔹نظیر اینکه این‌ خبر کجاست؛ چه‌ کسی‌ یا کسانی از انتشار این خبر و مطلب سود می‌برند، و چه کسانی ضرر می‌بینند؛ باور کردن این خبر توسط من چه پیامدی دارد؟ مورد نیاز مجرای خبری از کجا تامین می‌شود و آیا تأمین کنندگان مالی در تنظیم این خبر نقش مستقیم یا غیر مستقیم داشته‌اند یا خیر؛ و...، و اینطور نباشیم که هر مطلبی که از هر مجرای خبری منتشر می‌ شود را با چشم بسته و بدون تحقیق بپذیریم و باور کنیم. هنگامی که ما بیشتر شود، دیگر برای ما تصمیم نمی‌گیرند، 🔹و این ما هستیم که تشخیص می دهیم کدام اطلاعات و اخبار را دریافت کنیم، کدام را باور کنیم و کدام را دور بیندازیم. تعیین میکند که برای‌ هر مطلب‌ و اطلاعاتی چقدر زمان مطالعه بگذاریم و به‌ هر خبر چقدر بها بدهیم. ما لازم داریم تا با استفاده از آن مطالبی که باب میل‌مان و مورد نیازمان است را بیابیم و از هجوم و تحمیل اطلاعات و اخبار گوناگون جلوگیری کنیم. در برهه کنونی شاید مهم‌ترین جایی که نیاز به داشتن و استفاده کردن از سواد رسانه‌ای دارد در باشد، 🔹که هر روزه سیل اخبار در آن سرازیر شده، و بنابراین بسیار مهم است که افراد جامعه برای داشتن قدرت تشخیص، تمیز و شناخت رسانه‌های مختلف و نیز برای داشتن توانایی درک مفهوم پنهانی اطلاعات انتشار یافته، و شناخت حق و باطل دارای باشند. سواد رسانه‌ای تنها مختص به رسانه‌ های دیداری و شنیداری نیست، بلکه حتی در شبکه‌های اجتماعی هنگام نوشتن نظر خود زیر پست افراد مشهور هم باید سواد رسانه‌ای اعمال شود. حتما نمونه‌ هایی دیده‌اید که در این فضا انتشار می‌یابد و کذب بودن آن بعدها برای عموم آشکار شده مانند: بعضی از اخباری که در نتیجه کمبود سواد رسانه ای در جامعه منتشر شده است. نویسنده: مرجان شرف منبع: وبسایت تبیان @tabyinchannel
⭕️امام جعفر صادق (عليه السلام):  🔸«عَظِّموا كِبارَكُم و صِلُوا أرحامَكُم». 🔹« خود را بزرگ بداريد و به جاى آريد». 📕ميزان الحكمه، ۹۹۲۵ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«تشویق» و «تنبیه» چه شرایطی دارد و برای تأثیر گذاری آنها چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟ (بخش دوم و پایانی) 🔸در و بايد شرایط آن را مد نظر قرار دهیم؛ مثلا تشويق نبايد مايه و تشويق شونده، يا خاموشی شعله فعّاليّتها و نظم و انضباط او گردد بلکه بايد بیشتر بر جنبه هاى معنوى تکیه کرد تا موجب تعالی شخصيّت افراد گردد و معیار در آن ضوابط باشد نه روابط. در مورد نیز شرايطی وجود دارد که باید رعایت شود و از آنجایی که «تنبيه» چنان كه از نامش پيداست، به منظور «آگاه سازى» صورت مى گيرد، بايد جهت گيرى آن به اين سمت باشد. 🔹گرچه و هرگز نمى تواند نخستين واكنش در برابر باشد - بلكه، بايد قبل از هر چيز دست به دامان زد - و نه مى تواند مشكل و بى انضباطى ها و خيانت ها را به طور كامل حل كند، ولى به هر حال، چيزى است كه چشم پوشى از آن به طور كلّى نيز براى هر تشكيلاتى خطرناك است، چرا كه هميشه «درصد» معيّنى از افراد هستند كه بدون اين «عامل باز دارنده» و يا لااقل «ترس از آن» انجام وظيفه نمى كنند. براى اين كه مديران بتوانند از و به هدف هاى تربيتى مورد نظر برسند، رعايت اصول زير مناسب به نظر مى رسد: 1⃣ هميشه بايد مقطعى باشد، يعنى راه را به روى افراد متخلّف براى خويشتن نبندد. جالب است كه در در بسيارى از آيات، بعد از مجازات هاى شديد، بلافاصله را استثناء مى كند؛ يعنى راه را به روى باز نگاه مى دارد. جمله «اِلا الَّذينَ تابُوا» و امثال آن در آيات زيادى از قرآن به همين منظور آمده است. 2⃣ و نبايد حسّ كينه توزى افراد را برانگيزد، و در عين حال ايجاب مى كند كه در اين مورد گرفتار وسوسه نشود و از ترس كينه توزی هاى آينده، بكلّى چشم از يا توبيخ و گنهكاران نپوشد، وگرنه سازمان تشكيلاتش به مى گرايد. 3⃣رعايت تناسب ميان «جرم» و «جريمه»، از مسلّم ترين مسائل اسلامى و تشكيلاتى است كه دقّت در باب حدود و ديات در فقه اسلام، اين معنى را كاملاً مشخّص مى كند. 4⃣اصل در اين است كه خصوصى باشد به عكس ، ولى مواردى استثنایی پيش مى آيد كه شرايط ايجاب مى كند كه در حضور جمع انجام گيرد، و يا خبر آن به گوش ديگران برسد. 5⃣از مسائلى كه در مورد و مجازات كاملاً ضرورى به نظر مى رسد، اين است كه، بايد دليل آن دقيقاً به طرف شود، و هرگز به اين قناعت نشود كه او خودش مى داند كفّاره چه گناهى را مى پردازد. چه بسيار افرادى كه از اعمال سوء و تخلّفات خويش بى خبرند و يا به گفته قرآن «يَحْسَبُونَ اَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً» آن را عمل نيكى مى پندارند و يا اگر آگاهند، درجه اهمّيّت آن را نمى دانند؛ لذا تفهيم دقيق اين مسأله، براى و ، ضرورت دارد. 6⃣مدير و فرمانده نبايد در و ملامت زياده روى كند، زيرا گاه مى شود كه تكرار آن اثر معكوس دارد. را در اعمال ناپسند خود جرى تر مى كند، و آنان را به لجاجت وا مى دارد. امير مؤمنان (عليه السلام) فرمود:  «الافراطُ فِى المَلامَة تَشُبُّ نيرانِ اللَّجاج» [۱] (زياده روى در و سرزنش، آتش و را مشتعل مى كند!). باز در جاى ديگر فرموده است: «إِيّاكَ أَنْ تُكَرِّرَ الْعَتَبَ فَإِنَّ ذلِكَ يُغْرِى بِالذَّنْبِ وَ يَهُونُ بِاْلعَتَبِ» [۲] (از پرهيز كن! چرا كه تكرار سرزنش، گناهكار را در اعمال ناپسندش و جسور مى كند؛ به علاوه، ملامت را بى اثر مى سازد!). اين بحث دامنه وسيعى دارد كه در اينجا به همين مقدار اكتفاء گرديد. پی نوشت‌ها؛ [۱] بحار الأنوار، دار إحياء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، چ دوم، ج ‏۷۴، ص ۲۳۰، باب ۸ [۲] غرر الحكم و درر الكلم‏، تميمى آمدى، رجائى، سيد مهدى‏، دار الكتاب الإسلامي، قم، ‏۱۴۱۰ق، چ دوم‏، ص ۲۵۹، (حکمت ۴۲) 📕مديريت و فرماندهى در اسلام‏، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان‏، قم‏، ۱۳۸۹ش، ‏چ دوازدهم، ص ۱۲۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel