⭕️امام علی (علیه السلام)، نفْس پیغمبر (صلی الله علیه و آله) است
🔹سؤال کردند از #ابنحنبل (امام چهارم اهل سنت) [که] #افضل_صحابه کیست؟ یک کسی را گفت ـ نمیدانم چه کسی را ـ گفتند: چرا #علی علیهالسلام را نگفتی؟ تو که به «علی» اخلاص داشتی! [ابنحنبل] گفت: شما از «صحابه» سؤال کردی! [اما] #علی از صحابه نیست؛ #علی «نفْس پیغمبر است»؛ «جان پیغمبر» است؛ «روح پیغمبر» است! او از صحابه است [تا] حکمی که برای صحابه است، برای [حضرت] #علی میکنید؟!
از بیانات آیت الله العظمی بهجت در درس خارج اصول ۸۸/۰۱/۳۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چه علتی باعث تأخیر در ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شده است؟
🔹علت تأخير فرج آقا و مولاى ما #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به خود #انسانها باز مى گردد، زيرا تشكيل #حكومت_عدل و توحيدى در سطح جهان عمدتاً احتياج به #شرايط و #آمادگی هاى لازم از طرف خود #مردم دارد، از قبيل اينكه: ۱) مردم #مفهوم_عدل را بدانند. ۲) به حدى برسند كه از #جان و #دل خواهان #عدل باشند.
🔹۳) با عمل به #دستورات_شرع به حد بالايی از شعور فكرى و فرهنگى برسند، گر چه در محدوده بخشى از مردم باشد، و لذا خواجه نصيرالدين طوسى در «شرح تجريد»، #غيبت_حضرت را از ناحيه خود #مردم مى داند. ۴) #پيشرفت_بشر از ناحيه صنعت و تكنولوژی هایی که برای پیشبرد اهداف #حکومتعدالتمحور حضرت لازم است و در مجموع، فراهم نشدن مجموع #شرايط_لازم براى ظهور، علت تأخير ظهور حضرت است.
🔹#امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در توقيعى كه به #شيخ_مفيد (رحمة الله عليه) مى فرستد مى فرمايد: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ» [۱]
🔹[ترجمه فرمایش حضرت:] (اگر #شيعيان ما [كه خداوند توفيق طاعتشان دهد] در راه ايفاى #پيمانى كه بر دوش دارند، #همدل مى شدند، #ميمنت_ملاقات ما از ايشان به تاخير نمى افتاد و #سعادت_ديدار ما زودتر نصيب آنها مى گشت، ديدارى بر مبناى شناختى راستين و صداقتى از آنان نسبت به ما؛ علت مخفى شدن ما از آنها چيزى نيست جز آنچه كه از #كردار_آنها به ما مى رسد و ما توقع انجام اين كارها را از آنها نداريم).
پی نوشت:
[۱] الإحتجاج على أهل اللجاج، طبرسى، نشر مرتضى، مشهد، ۱۴۰۳ ق، چ اول، ج ۲، ص ۴۹۹
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چ هفتم، ص ۴۱۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️حقوق بشر
🔹#حقوق_بشر به شیوه «فرهنگ غربی»، #ضدّ_حقوق_بشر، و حقوق ستمگران بر آحاد بشر است. این #حقوق_بشر، حقوق بشر نیست. ما طرفدار حقوق بشریم و #اسلام طرفدار #حقوق_انسان است. هیچ مکتبی بهقدر #اسلام، ارزش و #کرامت_انسان را والا نمیداند.
🔹یکی از اصول اسلامی که همیشه در تعریف و معرفی اسلام مطرح شده است، اصلِ #تکریم_انسان است. ما که منتظر نمینشینیم #غربیها بیایند #حقوق_بشر را به ما یاد بدهند یا ما را توصیه به حفظ حقوق انسان کنند! ما خودمان، اوّل طرفدار حقوق انسان هستیم. منتها #حقوق_انسان در سایه #اسلام قابل دفاع میشود و حقوق انسان به حساب میآید.
🔹#اسلام است که با #احکام_خود - همهگونه احکام، چه احکام قضایی و جزایی، و چه احکام مدنی و حقوق عمومی و مسائل سیاسی - از #حقوق_انسانها دفاع کرده است؛ نه آنچه که در اختیار آنهاست، نه آنچه که آنها - به #فریب - حقوق انسان به حساب آوردهاند و اسم گذاری کردهاند.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۳۷۱/۰۹/۲۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مهربانی و عطوفت
🔹از دیدگاه اسلام، #مهربانی و محبت، مایه #قوام و برپایی جامعه انسانی است. #دین_مقدس_اسلام، همواره پیروان خود را به #مهربانی و مهرورزی به یکدیگر سفارش می کند. [۱] در #قرآن_کریم، #مهرورزان، جزو #اصحاب_میمنه یعنی سعادتمندان و کسانی معرفی شده اند که وجودشان سرشار از یمن و #برکت است. «ثُمَّ كانَ مِنَ الَّذينَ أمَنوُا وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَواصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ أوُلئِك أَصْحابُ الْمَيمَنَةِ» [۲] (سپس از كسانى باشد كه ايمان آورده و يكديگر را به صبر و استقامت و #مهربانى و عطوفت توصيه مى كنند. اينان #اصحاب_يمين هستند).
🔹#امام_صادق (عليه السلام) توصیه می کنند: «به یکدیگر متصل شوید و #پیوند_محبت را محکم کنید و به هم #نیکی نمایید و نسبت به هم #مهربان باشید!». [۳] #مهربانی یکی از ویژگی های شاخص #امام_مجتبی (عليه السلام) بود؛ بطوری که در سیره های مختلف حضرت، میتوان نشانی از #محبت و لطافت را مشاهده کرد. دریای محبت ایشان به قدری گسترده و جوشان بود که غریبه و آشنا را در برمی گرفت و حتی کسانی که یک بار با ایشان برخورد داشتند، از #لطف و محبت #امام (عليه السلام) بهره مند می شدند.
🔹برای مثال، نقل شده است که ایشان در مکانی نشسته بودند، هنگامی که خواستند از آنجا برخیزند، مرد فقیری سر رسید. #امامحسنمجتبی (علیه السلام) در کمال بزرگواری به آن تازه وارد خوش آمد گفتند و به او لطف کرده، فرمودند: «شما هنگامی در مجلس نشستید، که ما می خواستیم برخیزیم؛ آیا اجازه می دهید مجلس را ترک کنم؟ آن مرد هم اجازه داد». [۴] آنچه #امام_مجتبی (علیه السلام) در این سیره به جا آوردند، «مراعات حق همنشین» است که از #آداب_اجتماعی به شمار می رود و یکی از آثار مهم و قطعی آن، #ایجاد_محبت و الفت میان افراد است که #اسلام به آن تشویق می کند.
🔹همچنین #امام_رضا (علیه السلام) میفرماید: «موقعی که شهادت #امام_حسن (علیه السّلام) نزدیک شد، ایشان گریستند؛ به آن بزرگوار گفته شد: «آیا گریه میکنید، در صورتی که چنین مقام و منزلتی نزد پیغمبر خدا (صلّی الله علیه و آله) دارید و آن بزرگوار درباره شما فرموده، آنچه را که باید بفرماید؛ شما بیست حج با پای پیاده به جای آورده اید و سه مرتبه مال خود، حتی نعلینتان را با خدا تقسیم نموده اید!؟»؛ حضرت فرمود: «من برای دو موضوع گریه می کنم: یکی وحشت هنگام حساب و دیگری فراق دوستان». [۵]
🔹آری! #محبت_دوستان به قدری در دل حضرت جای داشت که در هنگام مرگ، غم فراق ایشان اشک بر چهره مبارک ایشان جاری ساخت. لطف سرشار آن امام رئوف، همچون باران، همه حتی حیوانات را در بر میگرفت. روزی #امام_مجتبی (عليه السلام) نشسته بودند و طعامی تناول می نمودند؛ سگی در نزدیکی ایشان ایستاده بود و حضرت هر لقمه ای که تناول می فرمودند، لقمه ای پیش سگ می افکندند. مردی گفت: «ای پسر پیامبر، آیا می خواهید این سگ را از شما دور کنم؟» حضرت فرمود: «آن را رها کن! زیرا از خدا شرم دارم در حالی غذا بخورم که جانداری به من نگاه کند و من آن را طعام ندهم و برانم». [۶]
پینوشتها؛
[۱] مقدس نيا، آداب معاشرت، ص ۱۶۵
[۲] سوره بلد، آیات ۱۷ و ۱۸
[۳] وسائل الشيعه، ج ۱۲، ص ۲۱۶
[۴] الطبقات الكبرى، خامسة ۱، ص ۲۸۱
[۵] مكارم الأخلاق (طبرسی)، ص ۳۱۶
[۶] مستدرك الوسائل، ج ۷، ص ۱۹۲
برگرفته از مجموعه مقالات همایش سبط النبی امام حسن مجتبی (ع)، ج۲، ص۷۱
منبع؛ حوزه نت
#مهر #مهربانی #عطوفت #محبت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️«دانش» باید همراه با «تزکیه» باشد
🔹باید توجه کنید که دوره #مدارس مهمتر از دانشگاه است، چرا که #رشدعقلیبچهها در این دوره شکل میگیرد. باید سعی کنیم تا کسانی که #فرزندان ما را فاسد بار میآورند، به #مدارس و #دانشگاهها وارد نشوند و در این امر مسامحه نباید کرد.
🔹ممکن است الآن کاری نتوانند بکنند، ولی تا ده سال دیگر کارشان را انجام میدهند. ما با آنان که با #اسلام دشمناند مخالفیم و در مقابلشان میایستیم، ولی با کسانی که با اسلام دشمنی ندارند و دنبال کار خودشان هستند کاری نداریم. مسئله ما #اسلام و #کشور_اسلامی است.
🔹ما برای #اسلام این همه جوان دادهایم، لذا باید نگذاریم #خون_آنان هدر رود. ما دانشمندی که برای بشریت مضر است را میخواهیم چه کنیم؟ امروز دنیا در آتش #دانشِدانشمندانِمضر میسوزد. این سلاح های مخرب و بمب و موشکها را همین دانشمندان ساختهاند. لذا #دانش باید همراه با #تزکیه باشد، اصلاً تزکیه مقدم بر دانش است.
بیانات حضرت امام ۶۳/۱۲/۲۸
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جوان و اهمیت دوره جوانی
🔹#جوانی فصل #پاکدامنی، آزادگی، #پیشرفت و دوران تجربه های جدید برای آبادانی مادی و معنوی فرد و جامعه و فصل بروز خوبی ها و استعدادهاست. #جوانی، چون رودی است جاری و بی بازگشت؛ #ستارهای است که تنها یک بار در آسمان عمر آدمی طلوع می کند. پس اینک که میتوانی، دامنی از گل سرخ پر کن! چرا که عقاب کهنسال زمان، همچنان در پرواز است و این گُل که امروز به روی تو می خندد، فردا همه بر باد خواهد رفت.
🔹از عمر آدمی، #جوانی بهترین بخش آن است، آن هنگام که خون گرم جوانی در تن جاری است؛ و چون این دوران سپری شود، ایامی سختتر و ناخوش تر، آن روزگار خوش را در پی خواهد بود. پس ناز و بهانه را رها کن و #فرصت غنیمت شمار که چون #جوانی را بی بهره پشت سر نهادی، جز آه و #حسرت پیش رو نخواهی داشت. این سخن #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) را آویزه گوش ساز که: «فرشته ای الهی هر شب #جوانان بیست ساله را ندا می دهد که #دنیا شما را فریب ندهد». [۱]
🔹بدان، که #موهبتهایی چون #سلامتی، #فراغت، #قدرت، #امنیت و مانند آن، هشیاری و اغتنام فرصت می طلبند. #نبی_اکرم (صلی الله علیه و آله) در سخنی دیگر می فرمایند: «کسی که دَرِ نیکی و خیری بر او گشوده شد، باید آن را #غنیمت شمارد؛ چه اینکه نمی داند چه وقت بر روی او بسته خواهد شد». [۲] #جوانی، بهاری سبز و خرم است که در سرزمین عمر آدمی تنها یک بار به گل و شکوفه می نشیند، و چون دست خزانِ میانسالی و کهنسالی بر آن افتد، امیدی به رویش و شادابی و سرسبزی دگر باره آن نخواهد بود.
🔹از زمانی که #انسان به عرصه وجود پا می نهد، دوره های گوناگون را پشت سر میگذارد؛ نوزادی، خردسالی، کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و پیری. هریک از این دوره ها، شرایط ویژه خود را دارد. در میان این دوره ها، #جوانی، بهاری است که #سرنوشت_انسان در آن رقم میخورد، #شخصیت وی شکل میگیرد و #استعدادهایش، بارور و پایه های دینی و عقیدتی اش استوار می شود. #جوانی، بهار زندگی است؛ بهاری ارزشمند، ولی زودگذر. جوانی، فصل رویش ها و شکفتن ها، دوران درخشندگی و نشاط زندگی، زمان ظهور غریزه ها و کشش ها و آرزوهاست.
🔹روح کنجکاو و پرخروش #جوان، همیشه در جستجو برای آشنایی با پدیده های وجود خود و پیرامون خویش است. بر اساس موقعیت، محیط زندگی، شرایط زمانی و همنشینی با دوستان، زمینه های شکل گیری دیدگاه ها، باورها، عواطف و شخصیت جوان فراهم می شود. #اندیشه_جوان همواره از مسائل و عوامل درونی و بیرونی اثر می پذیرد و هر لحظه به شکلی، توجه وی را به خود جلب می کند و رشته خواسته ها و اندیشه های او را به سوی خود میکشاند. همه این حالات و نوسان های روحی و روانی، از ویژگی های دوران جوانی است.
🔹#جوان برای درک بهتر خود و آشنایی با پیرامون خویش، به #راهنمایی و #آگاهی نیاز دارد. او همواره در حال رشد است و رشد جسمی اش، به طور طبیعی، با حالت ها و هیجان های روحی و عاطفی همراه است. #جوان اگر از نظر #تربیتی، #فکری و #اعتقادی در راه درست و الهی و در مسیر تکاملی قرار گیرد، بالندگی و کمالش حتمی و عینی است. بنابراین، او به راهنمایی #مربیان_رستگار و خیراندیش نیازمند است تا چگونه زیستن را به او بیاموزند. در این میان، #تربیت_اصولی و #آموزش_درست و مطمئن در جوانی، بیشترین اثر را در آینده انسان دارد.
🔹#پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز بر ارزش و اهمیت دوره جوانی تأکید دارد و در سفارشی به ابوذر می فرماید: «یا اَباذَرٍّ اِغْتَنِمْ خَمْساً قَبْلَ خَمْسٍ ... شَبابَک قَبْلَ هَرَمِک» [۳] (ای ابوذر، پنج چیز را قبل از پنج چیز دریاب و غنیمت شمار ... و #جوانیات را قبل از پیری». #جوانی که به قدر و منزلت جوانی آگاه است، هرگز آینده خود را از نظر دور نمیدارد و میکوشد تا از رهگذر جوانی، توشه های گرانسنگی برای باروری و بالندگی آینده اش برگیرد، از جمله گنج ها و ذخیره های دوران جوانی، #خودسازی و #اصلاح_نفس است که #پایه_انسانیت به شمار می آید و تلاش در این زمینه، از سفارش های پیاپی #پیشوایان_معصوم (علیهم السلام) بوده است.
پی نوشتها؛
[۱] مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۲۵۳
[۲] بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۱۶۵
[۳] وسائل الشیعه، ج ۱، ص ۸۶
منبع: حوزه نت
#جوان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام موسی كاظم (عليه السلام):
🔸«أبلِغ خَيرا و قُل خَيرا وَ لا تَكُن أمُّعَةً».
🔹«خير برسان و سخن نيك بگو و سست رأى و فرمان برِ هر كس مباش».
📕الاختصاص، ص ۳۴۳
#امام_كاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جریان مناظره امام رضا (علیه السلام) با بزرگ دانشمندان آئین زرتشت چه بود؟
🔹بر طبق شواهد تاریخی #مأمون تصمیم گرفت #علما و بزرگان #نصرانی، #یهودی، #صابئين، #زردشتيان و علمای ديگر مکاتب در #علم_كلام را دعوت كند تا با مباحثه علمی بر #امام_رضا (عليه السلام) فائق آمده و از شأن و منزلت ایشان در نزد مردم بکاهد. در این جلسه بعد از اینکه #امام (عليه السلام) در بحث علمی «جاثلیق مسیحی» و «راس الجالوت» یهودی را شکست داد، آن گاه به بزرگ «هيربَدان» و #عالِم_زردشتيان رو كرد و فرمود: به من بگو اين كه #زردشت را پيامبر می دانی، بر طبق كدام دليل است؟
🔹#بزرگ_هيربدان گفت او كارهاى خارق عادتی انجام داده كه هيچ كس قبل از او انجام نداده است. گرچه ما آن را نديده ايم، ولی اخبار پيشينيان ما گواه بر اين معناست. #امام_رضا (عليه السلام) فرمود: آيا جز اين است كه از پيشينيان به شما رسيده و پيروى كرده ايد؟ بزرگ هيربدان گفت: نه. #امام (عليه السلام) فرمود همين گونه ساير امت ها اخباری به آن ها از معجزات موسی، عيسی و مخصوصاً #محمّد (صلی الله عليه و آله) و پيامبران ديگر رسيده است؛ پس چرا اين پيامبران را قبول نداريد و تنها روی زردشت تكيه می كنيد؟ بزرگ هيربدان خاموش شد و پاسخی نداشت بدهد.
🔹در اينجا حضرت #امام_رضا (عليه السلام) با روش پاسخ نقضی جواب داد و در واقع، با تكيه بر قاعده عقلی «حُكْمُ الامثال فِيمَا يَجُوزُ وَ فِيمَا لَا يَجُوزُ وَاحِدٌ» به او الزام فرمود كه اگر دليل بر حقانيت زردشت معجزات نقل شده باشد، اين معنا درباره ساير پيامبران بزرگ الهی، مخصوصاً در مورد #پيامبر_گرامی_اسلام (صلی الله علیه و آله) كه مدارك اعجاز او بسيار بيشتر و گسترده تر است، نيز صادق است. اضافه بر اين، #معجزهمهمپيامبراسلام (صلی الله عليه و آله) #قرآن_مجيد، كه امام (عليه السلام) قبلاً به آن اشاره فرمودند، «جنبه عينی و حسی» دارد و نياز به تكيه بر تاريخ ندارد. آری #قرآن_مجيد موجود است و آثار اعجاز آن نمايان.
📕مناظرات تاريخى امام رضا (علیه السلام)، مكارم شيرازى، ناصر، بنياد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، چ دوم، ص ۵۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_رضا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد