eitaa logo
تدبر در قرآن
180 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
264 ویدیو
99 فایل
جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅┅✿🍃🌺﷽🌺🍃✿┅┅┄┄ا 📜علق 37 أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى ۹....... أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ۱۴ 🌄مظهریت ربوبیّت و ولایت حق‌ تعالی 🌱 پیامبری که می‌خواهد باذن الهی مظهر حق باشد و اولیا و جانشینان برحقش که ولایت الهی از مسیر وجود آنها اعمال می‌شود، باید جوهره وجود ممتدّ انسان را از عرش تا فرش بشناسد؛ 🌱همین‌طور است انسانی که می‌خواهد نفس خود را تربیت کند و به پیامبرش اقتدا کند و پیرو او باشد. ☀️ وَ مَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى‏ وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِيراً »، كسى كه بعد از آشكار شدن حق از در مخالفت با پيامبر در آيد و از راهى جز راه مومنان پيروى كند، ما او را به همان راه كه مى ‏رود مى ‏بريم و به دوزخ داخل مى‏ كنيم و جايگاه بدى دارد. ( سوره نساء آیه ١١٥) استادضرابی _۲۰بهمن ۹۹ @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┄┅┅✿🍃🌺﷽🌺🍃✿┅┅┄┄ا 📜علق 38 أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى ۹....... أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ۱۴ ✅ برگزیدن راهی که مستقیم است از میان همه این راه‌های و قابلیت‌ها، و این امکان انتخاب و گزینه‌های پیش روی انسان در مدّت محدود زندگی‌اش همه برای تعیین جایگاه استقرار ابدی و استحقاق او در مراتب سقوط و صعود در عوالمی است که خدای متعال برای انسان فراهم کرده است. 🌷 البته چیزی بر خدا پوشیده نیست و احتیاجی به آزمایش و ابتلا ندارد، این همه برای کمال و رشد و تربیت و معرفت انسان است. 🌷 مدت این آزادی، انتخاب و تصمیم در دنیا که تمام شد، خداوند دیگر اجازه طغیان و پیمودن هر راهی را نمی‌دهد و معارضان و منکران راه حق را با جبر به آن چه لایق آن هستند می‌ رساند . « كَلَّا لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ » 📕🌷در تفسیر طبری آمده است: أَنَّ هَذِهِ الْآیَة وَمَا بَعْدهَا نَزَلَتْ فِی أَبِی جَهْل بْن هِشَام , وَذَلِکَ أَنَّهُ قَالَ فِیمَا بَلَغَنَا : لَئِنْ رَأَیْت مُحَمَّدًا یُصَلِّی , لَأَطَأَنَّ رَقَبَته ... روایت‌ ‌شده‌ ابا جهل‌ ‌در‌ حضور گروهی‌ ‌از‌ کفار قریش‌ و مکه‌ میگفت‌ چنانچه‌ ‌به‌ بینم‌ ‌که‌ ‌محمّد‌ بنماز و سجده‌ اشتغال‌ ورزد ‌هر‌ آینه‌ گردن‌ ‌او‌ ‌را‌ خواهم‌ کوبید و همت‌ گمارده‌ ‌که‌ ‌بر‌ سر مبارک‌ ‌او‌ سنگ‌ پرتاب‌ نماید ‌در‌ حالی‌ ‌که‌ مشغول‌ نماز ‌بود‌ ناگهان‌ ‌او‌ ‌را‌ حال‌ نماز مشاهده‌ نمود ولی‌ خائف‌ ‌شده‌ بازگشت‌ ‌گفت‌ دیدم‌ فاصله‌ ‌من‌ ‌با‌ ‌او‌ گودالی‌ ‌از‌ آتش‌ ‌است‌ 🌷 ‌رسول‌ خدا صلّی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌ فرمود سوگند بآفریدگاری‌ ‌که‌ روح‌ ‌من‌ ‌در‌ قبضه‌ قدرت‌ ‌او‌ ‌است‌ چنانچه‌ نزدیک‌ ‌من‌ میآمد فرشتگان‌ ‌او‌ ‌را‌ قطعه‌ قطعه‌ می‌کردند. ✨مسند ملک ولایت در حقیقت آن اوست ✨در حریم عصمتش روح القدس دربان اوست ✨روح اعظم جان عالم عقل کل از جان و دل ✨ در امامت این امام انس و جان جانان اوست ┄┄┅┅✿🍃🌺یا‌فاطمه🌺🍃✿┅┅┄┄ استادضرابی _۲۰بهمن ۹۹ @tadaburdarquran پایان بخش پنجم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بخش بعدی سوره مزمل آیات ۸ و۹ 👇🪴 بسم الله الرحمن الرحیم وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿۸﴾ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿۹﴾ و نام پروردگار خود را ياد كن و تنها به او بپرداز (۸) (اوست) پروردگار خاور و باختر خدايى جز او نيست پس او را كارساز خويش اختيار كن (۹) 👇🪴
🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀 وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿۸﴾ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿۹﴾ 🍀 پروردگار خود را یاد کن، از همه بگسل و به او پیوند! 🌱« وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا » «و نام پروردگار خود را یاد کن و تنها به او بپرداز.» تَبَتُّل، در لغت به معنای جدا و قطع شدن از اصل خویش است؛ از این رو نهال خرما را که از نخل مادر جدا و بی‌نیاز می‌گردد، بتول می‌نامند 📕(اقرب الموارد، 28/1). که از القاب حضرت زهرا (علیهاالسلام) است. / آیات ۸ و۹ / صفحه اول استادضرابی _تیر ۱۴۰۲ @tadaburdarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀🌱🍀 وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا ﴿۸﴾ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا ﴿۹﴾ 🍀 پروردگار خود را یاد کن، از همه بگسل و به او پیوند! ...اما اهل عرفان محتوایی عرفانی به آن داده‌اند. ایشان این کلمه را از آیه‌ 8 سوره‌ مزمل: «وَ تَبَتَّلْ اِلیهِ تَبْتیلا» (اخلاص خویش را برای خدا اخلاصی کامل گردان) گرفته، و بر اساس آیات دیگری مانند: «... وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالغُ اَمْرِه» (طلاق، 3) «... و هر كس بر خدا توكل كند، كفایت امرش را مى‏كند; خداوند فرمان خود را به انجام مى‏رساند; و خدا براى هر چیزى اندازه‏اى قرار داده است.» و « أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ…» (زمر: ۳۶): آیا خداوند کفایت‌کنندۀ بنده‌اش نیست؟… و روایاتی چون: «مُوتُوا قَبْلَ أنْ تَمُوتُوا» (بحارالانوار ج 72، ص 59.) یعنی « قبل از این که مرگ شما فرا برسد و شما را به قبر ببرند بمیرید. (باید زنده شوید و با فهم و اراده باشید)» گفته اند در ، تعلق به دنیا بر اهل آخرت حرام است و بر اهل الله، تعلق به دنیا و آخرت، هر دو حرام است. از این رو « » یکی از مقامات سیروسلوک عارفان به سوی الله است که عارف و سالک در این مقام از تمامی ماسوی الله منقطع و بریده شده و با تمام وجود به حق می‌پیوندد و تسلیم اراده‌ خداوند می‌گردد. / آیات ۸ و۹ / صفحه دوم استادضرابی _تیر ۱۴۰۲ @tadaburdarquran