.
عظیم و بی کران
.
خوب است گاه گاهی به عظمت عالم هستی بیندیشیم؛ این عظمت بی کران، این پیچیدگی شگفت انگیز و این نظم بی خلل (که مثلا سال هاست خورشید☀️ در فلان ساعت طلوع می کند و در فلان ساعت غروب می کند و شکل ماه 🌙در ربع اول ماه قمری این گونه است و ...) نشانه ی چیست؟ واقعا می توانیم تصور کنیم آفرینش، بی هدف و منظور خاصی و صرفا از روی اتفاق بوده است؟ درباره ی #خالق آن و بزرگی او چه می توانیم بگوییم؟ نقل است پیامبر رحمت و مهربانی، شبانگاهان در دهانه ی غار حرا می ایستاد و به ستارگان✨ چشم می دوخت؛ آنگاه مروارید های غلتان اشک از دیدگانش جاری می شد😭 و می فرمود: "اگر نبود رسالت آسمانی ام، آنقدر به این ستارگان✨ چشم می دوختم تا قالب تهی کنم!" چنانکه در روایات آمده: همه ی ائمه پیش از نماز شب، ابتدا به آسمان می نگریستند و آیات آخر سوره ی آل عمران را تلاوت ممی کردند:
"اِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْاَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ لَآیَاتٍ لِاُولِی الْاَلْبَابِ الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللهَ قِیَامًا وَ قُعُودًا وَ عَلَی جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْاَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاًطِلا
مسلما در آفرینش آسمان ها و زمین🌍 و در پی یکدیگر آمدن شب و روز، برای خردمندان نشانه هایی (قانع کننده) است؛ همانان که خدا را (در همه ی احوال) ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد می کنند و در آفرینش آسمان ها و زمین می اندیشند (که) پروردگارا این ها را بیهوده نیافریده ای!"
عالم هستی واقعیتی عظیم و بی کران است و آنچه تاکنون از آن شناحته شده، ذره ای کوچک از این واقعیت بی نهایت است؛ جدا از این واقعیت قابل مشاهده، ما معتقد به عوالم دیگری هستیم که با چشم سر و ابزار های ساخت بشر قابل ملاحظه نیست؛ بهتر است بگوییم ما با دو عالم سروکار داریم: عالم شهود (یعنی قابل مشاهده) و عالم غیب (یعنی غیر قابل مشاهده با ابزارهای بشری). درباره ی وسعت عالم غیب تنها به این مطلب اشاره کنیم که بر اساس روایات، عالم ماده با تمام سرزمین ها و دریا ها و آسمان ها و کهکشان های شناخته و ناشناخته اش، در برابر عالم ملکوت (یعنی برزخ) مانند سنگریزه ای در بیابان است!
انسان با تفکر در این آیه های الهی، عظمت خالق هستی و کوچکی خود را بیشتر احساس می کند و به هدفمند بودن و آغاز و پایان داشتن جهان، باورمند خواهد شد:
"اَفَحَسِبْتُمْ اَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَ اَنَّکُمْ اِلَیْنَا لَا تَرْجَعُونَ آیا گمان کردید ما شما را بیهوده خلق کردیم و شما به سوی ما بر نمی گردید؟"
آری ما و بچه های ما، همگی به سوی خدا باز می گردیم و این بازگشت قطعی و ضروری است؛ حال اگر می خواهیم بازگشتی شایسته داشته باشیم و در پیشگاه خداوند، عبدی سربلند باشیم، باید در تمامی اعمال و رفتارهایمان دقت نظر داشته باشیم و همواره خداوند را ناظر بر اعمال مان بیابیم.
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
تغذیه مناسب و خواب کافی
از دیگـــر نیازهـــای حقیقـــی کـــودکان، نیـــاز بـــه تغذیـــه مناســـب 🍎🥕🥖🥗و خـــواب کافـــی 💤 اســـت. تغییـــر ســـبک زندگـــی در بســـیاری از خانوادههـــا، #تغذیـــه _ســـالم _و_خـــواب_بهموقـــع را تحـــت تأثیـــر قـــرار داده اســـت. متأســـفانه بخـــش قابلتوجهـــی از دانشآمـــوزان #بـــدون_صبحانـــه وارد مدرســـه میشـــوند؛ ایـــن دانشآمـــوزان بـــه علـــت پاییـــن آمـــدن قنـــد خـــون، آســـتانه تحملشـــان کمتـــر شـــده و بـــه ســـمت بدرفتـــاری میـــل پیـــدا میکننـــد؛ ضمـــن آنکـــه یادگیریشـــان نیـــز کاهـــش مییابـــد. یکـــی از دلایـــل عـــدم صـــرف صبحانـــه در دانشآمـــوزان، خـــواب دیرهنـــگام شـــب اســـت. کـــودکان در ســـنین ابتدایـــی بـــه حـــدود ٧ تـــا ٩ ســـاعت خـــواب نیـــاز دارنـــد؛ اگـــر خـــواب ایـــن کـــودکان بهگونـــهای تنظیـــم شـــود کـــه حداکثـــر ســـاعت ١٠ شـــب بـــه خـــواب برونـــد، گرســـنه از خـــواب برخاســـته و اشـــتهای صبحانـــه خـــوردن نیـــز در آنـــان افزایـــش پیـــدا خواهـــد کـــرد. البتـــه مهـــارت یـــک مـــادر در تـــدارک غذاهـــای اشـــتهاآور و مقـــوی 😋در ایـــن زمینـــه نیـــز بیتأثیـــر نمیباشـــد.
یکـــی دیگـــر از نیازهـــای حقیقـــی کـــودکان، نیـــاز بـــه #امنیـــت میباشـــد. ریشـــه کلمـــه امنیـــت تداعیکننـــده فضایـــی همـــراه بـــا آرامـــش و عـــاری از تـــرس و دلهـــره اســـت. انســـان از آغازیـــن لحظههـــای قـــدم گذاشـــتن بـــر ایـــن کـــره خاکـــی بـــه دنبـــال آرامـــش اســـت. نـــوزادی را تصـــور کنیـــد کـــه بـــا شـــنیدن یکصـــدای بلنـــد، گرســـنه شـــدن، یـــک درد آشـــکار یـــا پنهـــان، شـــروع بـــه گریـــه کـــردن 😭میکنـــد؛ درواقـــع او بـــا ایـــن کار عـــدم امنیـــت خـــود را آشـــکارا اعـــلام میکنـــد. خیلـــی از مواقـــع گریـــه دانشآمـــوزان در اولیـــن روز مدرســـه هنـــگام جـــدا شـــدن از مـــادر نیـــز بـــه ایـــن موضـــوع برمیگـــردد. آنهـــا ممکـــن اســـت ایـــن احســـاس را داشـــته باشـــند کـــه ایـــن فضـــا و انســـانهایی کـــه در اطـــراف آن هســـتند، نمیتواننـــد آرامشبخـــش باشـــند و جـــای خالـــی مـــادر را برایشـــان پـــر کننـــد. فضـــای خانـــه و مدرســـه بایـــد امنیـــت آفریـــن باشـــد تـــا بچههـــا بـــدون تـــرس از مقایسهشـــدن، تهدیـــد، ســـرزنش و تحقیـــر بتواننـــد دانـــش و مهارتهـــای در نظـــر گرفتهشـــده را کســـب کننـــد. فرامـــوش نکنیـــم همانطـــور کـــه یـــک کـــودک بـــا نزدیـــک کـــردن خـــود بـــه مـــادر آرامـــش مییابـــد، انســـان نیـــز در مســـیر رشـــد و کمـــال، امنیـــت خـــود را بـــا نزدیکـــی بـــه خداونـــد و خالـــق هســـتی مییابـــد کـــه "الا بذکـــر الله تطمئـــن القلـــوب"
نیـــاز بـــه قـــدرت، احســـاس ارزشـــمندی و مهـــم بـــودن، احتـــرام، خودشـــکوفایی و نیـــاز بـــه دیـــده شـــدن، ازجملـــه دیگـــر نیازهـــای یـــک کـــودک اســـت کـــه انشـــاءالله در بخـــش دوم کتـــاب و در بحـــث فطـــرت تـــا حـــدی بـــه آنهـــا خواهیـــم پرداخـــت.
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
الگو های تربیت فرزندان
✅معمولا در تربیت فرزندان سه الگو مطرح می شود: الگوی سهلگیرانه، الگوی سخت گیرانه و الگوی مقتدرانه.
الگوی سخت گیرانه😡
در خانواده هایی با این الگو خط قرمز ها، امر و نهی ها و مقررات❌❌❌ خیلی زیاد است. در چنین فضایی بچه ها هر کاری می خواهند انجام دهند، باید مراقب باشند از خط قرمز ها عبور نکنند😫. در این الگو معمولا چند اتفاق رخ می دهد: نخست اینکه بچه ها "سخت گیری آموخته شده" پیدا می کنند. به این معنا که خودشان افراد سخت گیری می شوند😠. این گونه فرزندان ممکن است در روابط اجتماعی هم دچار مشکل شوند؛ با همکار یا دوست یا همسر و غیره نیز، همین کار و شیوه را تکرار کنند. اتفاق دیگری که در این فضا ممکن است بیفتد، کاهش اعتماد به نفس و ظلم پذیر😥 بار آمدن بچه هاست. این گونه بچه ها عادت می کنند که دیگران بر سرشان داد بزنند، تحقیرشان کنند و مدام آن ها را مورد امر و نهی قرار دهند😔. اصولا این کودکان افراد ذلیلی می شوند که از خودشان دفاع نمی کنند، ظلم پذیر شده و از کسی هم کمکی نمی خواهند. الگو های سخت گیرانه می توانند #نقش_های_جنسیتی را در ذهن بچه ها مخدوش کنند؛ دختری که پدر سخت گیری دارد، نوعی مرد ستیزی ممکن است در او شکل گیرد یا پسرهایی که مادر مستبدی دارند بعد ها ممکن است همسر خود را سرکوب کنند. در این الگو، #محبت مانند باران دیم 🌧است که گاهی بر سر زمین🌎 فرو می ریزد و بعد تا مدت ها خشکسالی🔥 است.
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
الگوی سهل گیرانه
در این الگو با پدر و مادر هایی مواجه هستیم که بچه ها را به حال خودشان رها می کنند🥳؛ این رها کردن یا به خاطر دل مشغولی های شخصی و شغلی است یا اینکه دچار بد فهمی شده و این را #محبت ❤️ به بچه ها تصور می کنند. این والدین👨👩👧👦 تصور می کنند که اگر از بچه ها خواسته ای داشته باشند و امر و نهی کنند، بچه ها عقده ای می شوند. در این الگو ممکن است مادر یا پدر بگوید: "من خودم در زندگی سختی کشیدم، نمی خواهم آب هم در دل فرزندم تکان بخورد". والدینی که این الگو را پیشه ی خود می سازند، ممکن است خیال کنند که رها کردن بچه ها نشانه ی لطف و محبت پدرانه و مادرانه❤️ است، که این تصور اشتباهی❌❌❌ است.
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
الگوی مقتدرانه همراه با محبت
در این الگو خط قرمز ها و ضابطه هایی ❌❌❌ در خانه 🏡وجود دارد که بچه ها باید آن را رعایت کنند؛ در این الگو پدر و مادر در برابر برخی خواسته های فرزند ایستادگی می کنند، اما نه با داد و فریاد بلکه با #زبان_نرم و همراه با آرامش😊. لازم به ذکر است که خط قرمز ها باید از قبل به بچه ها اعلام شود، اجازه دهید مثالی بزنیم: فرض کنید پدر و مادری به دلیلی تصمیم می گیرند برای فرزند خود تبلت یا گوشی 📱تهیه کنند، از قبل مادر به فرزند می گوید:
پدرت ماهیانه مبلغی 💵را پس انداز می کند تا بتواند برای شما یک تبلت تهیه کند؛ پسرم دقت کن روزانه اجازه نداری بیشتر از یک ساعت و نیم⏰ از آن استفاده کنی؛ چون امواج آن برای سلامتی ضرر دارد و به چشم هایت👁 آسیب می رساند.
حال تصور کنید این کودک تبلت 📱را در دست گرفته و مشغول بازی شده و زمان استفاده ی او از یک ساعت و نیم تجاوز نموده است؛ مادر با آرامش تبلت را از او می گیرد و کودک با عصبانیت😡 به مادر می گوید:
"وسط بازی بود!" مادر گوشی را به او داده و می گوید: "دو دقیقه فرصت داری بازی ات را ذخیره یا تمام کنی."
تصور کنید کودک بخواهد قوانین تعیین شده را زیر پا بگذارد، مادر دوباره گوشی را می گیرد و کودک آن را مطالبه می کند؛ اما مادر با لبخند و آرامش🙂 می گوید: پسرم می دانم که خیلی دوست داری به بازی خود ادامه دهی اما از قبل گفته بودم استفاده زیاد از گوشی یا تبلت برای سلامتیت خوب نیست❌❌❌. فرض کنید کودک شروع به گریه می کند😭 و زانوی غم بغل می گیرد😔؛ مادر دست نوازش بر سرش می کشد، بوسه ای بر مو های او می زند و می گوید:
"پسرم می دانم الان ناراحت هستی اما گوشی را به تو نمی دهم چون برای سلامتی ات خوب نیست."
تصور کنید امید به اتاق خود رفته و در اتاق🚪 را با ناراحتی قفل می کند، مادر با مهربانی می گوید:
"پسرم در را باز کن می دانم ناراحت هستی، من هم از ناراحتی شما ناراحت هستم اما من نمی خواهم سلامتیت به خطر بیفتد."
بله نباید تسلیم #خواسته_ی_نابجای_کودک شد. در این الگو، این پیام هم به صورت آشکار و هم به صورت ضمنی منتقل می شود که عدم پاسخگویی به برخی درخواست ها، نشانه ی محبت ماست.
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
گر صبر کنی، ز غوره حلوا سازی...
دکتر میشل این آزمایش را بر روی بچه های سنین پیش دبستانی در سال ١٩٦٠ انجام می دهد. مربی برای بچه ها شیرینی خوشمزه ای 🧁🧁🧁 می آورد و می گوید: بچه ها شما می توانید یک شیرینی🧁 بردارید؛ اما اگر الان صبر کنید تا من کارم را انجام دهم و برگردم، به جای یک شیرینی دو 🧁🧁تا به شما خواهم داد❗️
نتیجه ی آزمایش این گونه شد که حدود هشتاد درصد بچه ها بلافاصله یک شیرینی را خوردند😋 و تنها بیست درصد آن ها صبر کردند تا به پاداش دو برابر برسند🤗. دکتر میشل زندگی این بچه ها را چند دهه دنبال کرد و متوجه شد تمام بچه هایی که صبر کرده بودند تا به پاداش دو شیرینی برسند، در عرصه های مختلف اجتماعی (از جمله ازدواج، کار، روابط دوستان و همسایگی) #موفق_تر از کسانی بودند که بلافاصله یک شیرینی را میل کردند.
آزمایشگران نتیجه گرفتند که اگر ما بخواهیم بچه ها در زندگی آینده انتخاب های درست تری داشته باشند و از تصمیم های مبتنی بر لذت های زود گذر پرهیز کنند، باید قدرت به تأخیر انداختن لذت را در بچه ها بالا ببریم.
توجه به این موضوع را به نوعی می توان جزء هوش هیجانی قلمداد کرد؛ جالب است بدانید که آی کیو یا هوش بهر تحصیلی به اندازه ی ٢٠ درصد، موفقیت افراد را در زندگی تضمین می کند. ٨٠ درصد موفقیت افراد در زندگی مربوط به هوش هیجانی است‼️ اینکه فرد بتواند بر هیجانات و احساسات خودکنترل داشته باشد.
حتما در ذهنتان کسانی هستند که زود عصبانیت😡 خود را بر سر فردی خالی می کنند یا بر زبان خود کنترل لازم را ندارند🤬، صبور نیستند، پشتکار لازم را ندارند، نمی توانند جلوی شکم خود را بگیرند، خویشتن دار نیستند، بسیار احساساتی عمل می کنند و .... . همه ی این افراد به نوعی در هوش هیجانی خود مشکلاتی دارند.
یکی از نقش های بسیار مهم روزه در دین اسلام، پرورش بعد روحی انسان و تسلط بر خواهش های نفسانی است؛ فرد روزه دار گرسنه و تشنه می شود، آب و غذا هم در مقابلش وجود دارد اما به خود می گوید: باید صبر کنم تا اذان مغرب. همین تمرین مستمر افراد را با تقوا بار می آورد و کمک می کند بر هوای نفس تسلط پیدا نموده و در حریم ارزش های الهی قدم بردارند.
چه خوب است در مقام یک پدر یا مادر نسبت به انجام احکام و مناسک دینی کوتاهی نکرده و بچه ها را به انجام آن ها ترغیب کنیم که خیر دنیا و آخرت خود و فرزندانمان در توجه به این آموزه های حیات بخش نهفته است. مرحوم خانم دکتر سویزی (از مدیران و پژوهشگران حوزه ی تعلیم و تربیت) در توضیح این آیه ی شریفه "الیوم اکملت لکم دینکم"، امروز برای شما دینتان را کامل کردم، می گفت:
با توجه به ضمیر "کم" که دین را به انسان نسبت می دهد، می توانیم بگوییم اگر ما به سراغ آموزه های دینی نرویم خودمان ضرر می کنیم. خودمان را از حقمان محروم می کنیم و دیر یا زود جواب این سهل انگاری و بی تفاوتی را خواهیم دید.
برای اینکه در ارضا یا عدم ارضای تمایلات و خواسته های کودکان حد و حدودی به دست آوریم، روانشناسان پیشنهاد کرده اند که اگر فرزندمان از ما ۵ خواسته داشته باشد، بهتر است دوتای آن ها را #بلافاصله برآورده کنیم، دوتای آن ها را با #تأخیر و یکی از آن ها را #اصلا برآورده نکنیم! از این طریق فرزندانمان خواهند آموخت که در فراز و نشیب روزگار، انسان نمی تواند به همه ی خواسته های خود برسد.
.✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
ماجرایی تکان دهنده
ماجرایی 📖 که در ادامه ذکر می شود کاملا" واقعی و مربوط به حدود ۱۵ سال پیش است که برای یکی از دوستانم که در تهران زندگی می کند رخ داده است.
🌙نیمه های شب تلفن ☎️ منزل به صدا در آمد. با هراس گوشی را برداشتم؛ یکی از آشنایان بود. پرسیدم: چه شده؟! گفت: در حال رانندگی 🚘 بودم که ناگهان جوانی جلوی اتومبیل ظاهر شد و به او برخورد کردم؛ او را به بیمارستان 🚑 آورده ام .... . سریع خودم را به آن جا رساندم و پرسیدم: حالش چطور است؟ گفت: خودت از سرپرستار 👩⚕ بپرس!
خود را به ایستگاه پرستاری رساندم؛ گفتم: ببخشید می خواهم حال مریض🤒🤕 تصادفی که به تازگی به بیمارستان 🏨آمده را بپرسم. سرپرستار گفت: بله آزمایش کرده ایم متأسفانه طحالش پاره شده و باید #فورا عمل شود! گفتم: یعنی هنوز عمل را شروع نکرده اید؟! گفت: نه! پزشک جراح هم الان در بیمارستان نداریم! من همین حالا آمده ام تا با پزشک جراح تماس بگیرم. گفتم: لطفا عجله کنید. خانم پرستار جلوی خودم گوشی را برداشت و با پزشک تماس گرفت و گفت: ببخشید که این موقع شب مزاحمتان می شوم. یک مورد #اورژانسی داریم که طحالش پاره شده و باید برای عمل به شما زحمت بدهیم. صدای پزشک به قدری بلند بود که از گوشی تلفن به گوش من هم می رسید. آقای دکتر گفت: اگر پانصد هزار تومان پول نقد💵💵💵 دارند تا خودم را برسانم. اتفاقا من 200 هزار تومان با خودم آورده بودم. آقای مأمور نیروی انتظامی هم که همراه با راننده آمده بود، گفت: من هم 50 هزار تومان همراه خودم دارم! خانم سرپرستار پیام ما را این گونه منتقل کرد که: آقای دکتر این ها می گویند ما 250 هزار تومان پول نقد داریم، 250 هزار تومان دیگر را هم طی یک چک می دهند که فردا صبح نقد می شود. آقای دکتر فرمودند:
"همان که گفتم! پانصد هزار تومان پول نقد!"
و گوشی را گذاشتند.
حدود ساعت هفت و نیم صبح🕢، جوان از دنیا رفت😭 و ساعت هشت 🕗صبح آقای پزشک جراح👨⚕ وارد بیمارستان شد. یکی از پرستاران که متوجه خشم نهفته و ناراحتی 😤😔من شده بود، با اشاره پزشک را به من نشان داد؛ جلو رفتم و گفتم: "مگر شما رحم و مروت و انسانیت ندارید؟!"
تا متوجه جریان شد صدایش را بلند کرد و گفت: "زحمت کشیدم درس خواندم؛ مگر هر فردی که مرد من مقصرم؟"
احساس کردم دارم بدهکار هم می شوم.
یکی از پرستاران گفت: دیگر کار از کار گذشته، اجازه دهید آقای دکتر برگه فوت را امضا کنند. آقای دکتر به سمت جنازه رفت و پارچه را از روی صورت جوان کنار زد؛ یک باره رنگ چهره اش تغییر کرد و بدنش شروع به لرزیدن کرد و با دو دستش بر سرش کوبید و نقش زمین شد.... 😧😭. آقای دکتر متوجه شد این جنازه فرزندش است...!😔😔😔
ادامه در پیام بعد
جملات ادبی🧑🌾
خاطرات مدرسه 👣
داستانهای مرتبط با مدرسه 🏠
در کانال داستان مدرسه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@dastankadeh
بچه های باهوش، کم هوش و بیهوش!
آیا فرزند شما #باهوش 😇است؟ بر چه اساسی فرزند خود را باهوش یا عادی می دانید؟
زمانی هوش را این گونه تعریف می کردند: قدرت حل مسئله برای سازگاری با محیط. هر کسی که می توانست مسائلی را که در زندگی به وجود می آید در زمان کوتاه و به شکل مناسب حل کند، باهوش محسوب می شد.
در گذشته برای سنجش 📏هوش، یکسری سؤال که غالبا از جنس عدد و رقم و کلمات و اشکال بود را در اختیار فرد قرار می دادند و از او می خواستند ارتباط بین آن ها را کشف کند؛ سؤالاتی چنین که مثلا اگر الف عموی ب باشد و.....، ج با الف چه نسبتی دارد؟
در سال 1983 فردی به نام #گاردنر گفت: وقتی شما می گویید فلان فرد باهوش است و دیگری نیست، من متوجه نمی شوم! انسان ها در اصل توانمندی های متفاوتی دارند و اینکه بگوییم فلانی باهوش است یا فلانی باهوش نیست، #غلط است. یک فرد ممکن است در یک زمینه قوی تر باشد و فرد دیگر در زمینه های دیگر. گاردنر هفت توانمندی استعداد یا هوش را ذکر می کند: هوش زبانی-کلامی، هوش منطقی-ریاضی، هوش بصری-فضایی، هوش جنبشی-بدنی، هوش درون فردی، هوش میان فردی و هوش موسیقایی. البته کمی بعد سه هوش دیگر را به دسته بندی خود اضافه می کند و آن ها را هوش طبیعت گرا، هوش اخلاقی و هوش وجودی می نامد.
والدین گرامی این معجزه خلقت است که توانایی انسان ها با هم متفاوت باشد، خیر انسان ها در همین تفاوت هاست!
با ذکر این مطلب خواستم توجه شما را به این مطلب جلب کنم که مبادا فرزند خود را با کودک دیگری مقایسه نموده و توقع داشته باشید مثلا در درس ریاضی، نمره او مانند دوست، برادر، پسرخاله یا پسر عمه اش باشد و اگر نتیجه مورد نظر شما به دست نیامد، این طور قضاوت کنید که فرزندتان تنبلی کرده است.
معلم عزیزی می گفت من دانش آموزی در کلاس دارم که یک مطلب را در عرض 30 ثانیه یاد می گیرد، دانش آموز دیگری نیز دارم که همان مطلب را در عرض 30 دقیقه یاد می گیرد؛ یعنی زمان یادگیری یکی حدود شصت برابر دیگری است! نکته این است که نباید از بچه ها توقع یکسان داشته باشیم. با توجه به آنچه در زمینه هوش گفته شد، ممکن است کودکی در زمینه زبانی-کلامی قوی تر باشد و کودک دیگری در زمینه منطقی-ریاضی.
یادمان باشد چنانچه انتظاری بالاتر از سطح توانایی فرزندمان داشته باشیم و با ناراحتی توقعات خود را ذکر کنیم خشم او برانگیخته و رابطه ما با فرزندمان روز به روز ضعیف تر خواهد شد.
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقویم روز دوشنبه
۲۶ آذر ۱۴۰۳
خانم اکرم به دانه
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
#پایه_اول #ابتدایی #مدرسه
1_8993916420.pdf
3.78M
📊 معرفی 100 بازی مناسب برای فرزندان
🔷 البته تاکید بر بازی های فیزیکی و غیر موبایلی است اما در صورت خیلی ضرورت سعی شود از بازی های مناسب و کم خطر و کم آسیب استفاده شود و لیست بالا می تواند به شما کمک کند.
☘☘☘☘☘☘☘
✅جهت سفارش تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
@teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@naghashi_ghese
4_936183775379849271.mp3
6.26M
آهنگ یلدا
آهنگ شب یلدا
وقتی که آخرپاییز...
🎵🎵🎵🎵🎵
آهنگ یلدا
🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢کلیپ فلسفه یلدا
تکالیف خلاق به جای رونویسی
◇ از داخل درس بگردو کلماتی که نشانه های ط، ظ، ص، ضو ...و خوا و او استثنا یا تشدید دارند پیداکن و در یک جدولبنویس. سپس با ۵ تای آنهایک جملہ خلاقانه بنویس.
◇دو بند اول درس را با دقت بخوان و کتاب را ببند. سپس هرکلمہ کہ یادت مانده در دفتر فارسی تمیز و خوش خط بنویس.
◇ یکبار از روی بند سوم و چهارم درس بدون نقطه رونویسی کن. کتاب را ببندونقطہ ها را با رنگ قرمز بگذار.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
. اگر امروز تو مسئول املا به بچه ها باشی چه جمله هایی ازدرس را انتخاب میکنی؟ ۱۰جملہ انتخاب کن و بنویس.
• ۱۵ کلمہ مشکل املایی را از درس پیدا کن و در دفتر املا بنویس. اما حرفی که در آن کلمہ مشکل و جزو حروف چندشکلی است راننویس و خالی بگذار. سپس کتاب راببند وحالا با مدادرنگی حروفی که نوشته نشده را بنویس.
• از ۵ خط از درس کہ بیشتر دوست داشتی و خوشت آمده از روی کتاب نگاه کن ودر دفترت بنویس. (۵ خط پراکنده باشد)
🌸🌸🌸🌸🌸
◇۱۰ تا از کلماتی که داخل درس به نظر تو از نظر املایی مشکلهستند را روی کارت بنویس. حالا ۴ تا از این کارت ها را روی زمین ردیف کن و با دقت به آن ها نگاه کن. از مادر بخواه دو کارت را جابه جا کند. چشمانت را باز کن و سعی کن بگویی کدام دو کارت جابه جا شده اند. یا اینکه یکی از کارت ها برداشته شود و توبگویی کدام کارت برداشتہ شده. یا یک کارت بیرون گذاشته شود و به جای آن کارت دیگری از بیرون جایگزین شود.
ياكل کارت ها روی زمین پخش شود و کلمه ای را که می گویند پیداکنی.
🌼🌼🌼🌼🌼
• از داخل درس کلماتی که بی نقطہ هستند، یک نقطہ، ۲ نقطہ و ۲ نقطہ و ۴ نقطہ و ۵ نقطہ دارند پیداکن و در جدولی تمیز و مرتب بنویس.
• امشب توبہ پدر یا مادرت املا بگو و املای آن ها را صحیح کن.
• با ۱۵ تا از کلمات مشكل درس کارت کلمہ درست کن و آن ها را در یک جعبہ بنداز. حالا هم بزن و پنج کارت را بیرون آور و باصدای بلند بخوان.
کتاب را باز کن و جملاتی که این ۵ کلمه در آن هاهست تمیز و مرتب در دفتر بنویس.
💐💐💐💐💐
. یک جدول شگفت انگیز یا سودوکو درست کنید و از کلماتمشکل درس به بچه ها بدهید تا جدول را کامل کنند.
♤ ۵جمله از جملات درس را نیمہ بدهید تا از روی کتاب کاملکنند.
۵ کلمہ از درس بدهید تا دانش آموزان با آن ها یک داستانبنویسند و با توجه به بیاموز و بگوی هر درس از بچه ها بخواهید جملاتمربوط به آن بیاموز و بگو را از داخل درس پیداکنند. مثلا ۵ تا از جمله هایی که زمان گذشته دارد.
🌷🌷🌷🌷🌷
• به دانش آموزان یک کلمه از درس بدهید تا قطار كلماتبسازند. به این صورت که کلمه ای از درس پیدا کنند که حرف اول آن، حرف آخر کلمہ شما باشد. مثلا ۲۰كلمه داشته باشد.
مثال :منتظر راهنمایی
. به دانش آموزان جملات نامرتب از درس بدهید تا مرتب کنند.
• به دانش آموزان حروف بہ هم ريختہ بدهید تا کلمہ بسازند.
• این دو تکلیف را می توانید به خودشان هم واگذار کنید. یعنیخودشان جملہ و حروف نامرتب بسازند و خودشان هم مرتب کنند.
🍁🍁🍁🍁🍁
. جدولی از حروف طراحی کنید تا دانش آموز از داخل آن کلماتدرس را پیدا کند و رنگ بزند و بيرون جدول بنویسد.
• كلمات مهم از جمله های درس را پاک کنید و بگویید از داخل کتاب کلمات را پیدا کند و در جمله ها بنویسد. یا کلمات را همبدهید تا هر کلمه را در جمله ی مناسب بگذارد. . مثلا:
دانش آموزان ............. مربی بهداشت بودند.
• درس را با دقت بخوانند و هر چه از درس فهمیدند به زبانخودشان خلاصه در چند خط بنویسند.
🌺🌺🌺🌺🌺
. اگر تو بہ جای نویسنده بودی داستان درس را چطور به پایانمی بردی؟
. فرض کن قرار است ادامه داستان درس را تو بنویسی، درحدیک بند داستان را ادامه بده.
• باکلمات داده شده از درس یک جمله خلاق بنویس.
• جملہ ناتمام بدهید تا کامل کنند
• برای درس یک کتابچہ تصویری درست کند و زیر هر تصویرخلاصه ای از درس بنویسد.
⁉️علل #جاانداختن حروف یا کلمات در املا
اگر دانش آموزی جا می ماند و یا حروف را جا می اندازد حتما اول او را از نظر #دقت شنیداری تست کنید.(سپس به سراغ #حافظه شنیداری بروید)
🌱 برای #تست دقت شنیداری , یک قوطی کبریت بردارید داخل آن چند تا نخود بریزید , چشم دانش آموز را ببندید و #پشت سر او بایستید, حالا با #تکان دادن قوطی صدا تولید کنید و بگویید او با اشاره دست بگوید صدا از کدام #طرف می آید. جای قوطی را #عوض کنید و بخواهید باز مشخص کند صدا از کدام طرف می آید.
🌱یک #نوار (ویس)از صداهای مختلف پر کنید بعد برای او بگذارید و بخواهید بگوید که صدایی که می شنود #صدای چیست.
حالا اگر او قادر به تشخیص درست نبود , ابتدا اورا نزد #پزشک برده تا از نظر فیزیولوژیکی گوش او را #بررسی کند. اگر موردی نبود باید به او کمک کنیم تا #دقت شنیداری خورا #تقویت کند.
🌱اورا به محیط های مختلف مثل باغ , پارک ببرید و بخواهید خوب گوش کند و صداهای #مختلف را که میشنود نام ببرد.
🌱با ضربه #دست ریتمی روی میز ایجاد کنید و بخواهید او با دست زدن ریتم را برای شما #تکرار کند .
هدایت شده از تدریس یار پایه هفتم
🔴نحوه مطالعه ریاضی 😳
نمره ریاضیت همیشه پایینِ!؟
چون که نحوه مطالعه ریاضی
بلدنیستی 🖐
از وقتی که ۳ تکنیک قوی کردن ریاضی
رو فهمیدم راحت میتونم تموم مسائل ریاضی رو حل کنم و تموم نمراتم 20 شده😭😍
اینجا بهت یاد میدم که چطور
ریاضی مطالعه کنی تا تموم
نمراتت 20 بشه بزن روی لینک زیر و پادکست های سنجاق کانال رو گوش بده 😇👇
https://eitaa.com/joinchat/1846673614Cca39825b35
.