هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی
🔰 بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزهی علمیه و حوزهی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشهی دینی و نگارش کتب راهگشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همهی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کمنظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است.
اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزهی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۳ دی ماه ۱۳۹۹
💻 @Khamenei_ir
🏷 #دریافت_مقالات اولین شماره از دو فصلنامه علمی شبهه پژوهی مطالعات قرآنی / پاییز و زمستان ۹۸
🌐 http://shobhe.quran.ac.ir/issue_15539_15540.html
✔️ عناوین مقالات:
۱. بررسی انتقادی شبهات آیات مربوط به خلقت جهان در شش روز
۲. بررسی تطبیقی توحید و دعا و درخواست غیر خدا از دیدگاه علامه طباطبایی و رشیدرضا
۳. نقد و بررسی برخی ادله قرآنی مخالفان مشروعیت الهی امامت و حاکمیت دینی
۴. ارزیابی و نقد پنداره «ترور» در سیره پیامبرصلی الله علیه و آله
۵. تحلیل انتقادی شبهه ظالمانه بودن خلقت شیطان به عنوان عامل گمراهی و عذاب انسانها (با تاکید بر کتاب نقد قرآن)
۶. بررسی و نقد سه شبهه در دایره المعارف لیدن پیرامون برخورد پیامبر (ص) با اهل کتاب
۷. بازکاوی پاسخهای شبهی دور در توهم تحریف قرآن
۸. تحلیل انتقادی انگاره خطاهای نحوی (مرفوعات و منصوبات) قرآن در کتاب «نقد قرآن»
۹. ارزیابی و نقد شبهه تبعیض جنسیّتی در مجازات حدّ دیات در مجازاتهای اسلامی
۱۰. بررسی اتهام بردهگیری بهمنظور شهوترانی بر پیامبر(ص) در کتاب نقد قرآن
۱۱. بررسی نسبت دادن «سرقت جام مَلِک» توسط حضرت یوسف علیهالسلام به برادرانش
✅ عزیزانِ اهل قلم میتوانند نگاشتههای قرآنی خود را جهت ارزیابی و #انتشار، برای این مجله ارسال کنند.
@tafaqqoh
هدایت شده از حلقه ثالثه
🔖 #دریافت_مقاله موانع فهم متن از دیدگاه شهید صدر
🖊 حجةالاسلام سید علیرضا نقیب پور دام عزه
📚 فصلنامه پژوهشهای اصولی، دوره ۶، شماره ۲۴، پاییز ۱۳۹۹
🌐 http://www.juosul.ir/article_120538_85b89b33243539584bc0e192938f343c.pdf
✔️ #چکیده
دستیابی به فهم متن، به عنوان یک مسئله مهم از #علم_اصول در گرو مباحث #هرمنوتیک معاصر است. اگر چه این اصل به گونهای در علم اصول بیان شده اما با طرح مباحث هرمنوتیک رمانتیک #شلایرماخر و #دیلتای و به ویژه #هرمنوتیک_فلسفی #هایدگر و #گادامر این مسئله اهمیت ویژه یافته است.
اصولیان معتقدند که مخاطب متن، باید تنها با استفاده از قواعد عمومی فهم متن که همگی از شیوه و روش فهم #عقلایی گرفته شدهاند، نیت مؤلف را کشف کند. در این میان، هرگونه دخالت شخصی، فعالیت #غیراکتشافی و تفسیر تحمیلی بر متن، خارج از #عرف مفاهیم عقلایی است. بنابراین نه تنها ارزش تفسیری ندارد بلکه دستیابی به نیت مؤلف را به عنوان عقلاییترین برخورد با متن نادیده میگیرند. برای دریافت یک فهم دستورمند از متن، مفسر باید بکوشد تا از موانع مهمی چون: خوانش گزینشی متن، فاصله تاریخی مفسر با متن و تفسیر به رأی عبور کند. شهید صدر با برشمردن #موانع_فهم_متن، به این نکته اشاره دارد که امکان فهم درست متن در گرو برطرف کردن این دست از موانع، در افق دید مفسر است.
@halqat
هدایت شده از معارف اعتقادی
فلسفه وحی و نبوت در اندیشه علامه مصباح.pptx
618.8K
📚 پاورپوینت فلسفه وحی و نبوت در اندیشه علامه مصباح یزدی
خلاصه نشست تبیین اندیشه های کلامی فقیه و حکیم مجاهد آیت الله مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه. با ارائه وبیناری استاد معظم مصطفی کریمی.
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
هدایت شده از معارف اعتقادی
فلسفه وحی نبوت در اندیشه علامه مصباح.docx
103.6K
📚 #متن فلسفه وحی و نبوت در اندیشه علامه مصباح یزدی ارائه شده در نشست تبیین اندیشه های کلامی فقیه و حکیم مجاهد آیت الله مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه.
با ارائه وبیناری استاد معظم مصطفی کریمی.
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
هدایت شده از فعلِ خوبان❣
📳ورود در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
🦋 #کلام_رهبری
❓از من سوال می شود که به #شبکه_های_اجتماعی و #مجازی خارجی کنونی که متعلق به دشمن است، وارد بشویم یا نه؟
🎙به نظر ما ورود هوشمندانه، خوب است ولی افرادی بروند و #کار_دسته_جمعی کنند و #بُنیه داشته باشند؛ که خودشان غرق نشوند و مثال آن غلام و آب جوی نشود.
شد غلامی به جوی که آب آرد
آب جوی آمد و غلام ببرد
۱۳۹۵/۸/۱۹
•┈┈••✾••┈┈•
┄•❁🌸#فعل_خوبان🌸❁•┄
🇮🇷 @fealekhooban
هدایت شده از دفتر فقه معاصر
✅ لینک دانلود فیلم مصاحبه مدیر دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه با #کیفیت_متوسط
https://s17.picofile.com/file/8421489800/Comp_1_1_2.mp4.html
✅ لینک #پخش_آنلاین و دانلود فیلم مصاحبه مدیر دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه با #کیفیت_بالا از شبکه قرآن
https://qurantv.ir/info/226157
✅ لینک #پخش_آنلاین و دانلود فیلم مصاحبه مدیر دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه با #کیفیت_بالا از خبرگزاری حوزه
http://ow.ly/xGGQ102wQFQ
تلخیص اصول الفقه للمظفر - علی اصغر همتیان ٫ سید حسین هاشمیان.pdf
5.86M
📚 تلخیص کتاب اصول الفقه مرحوم مظفر
🖊 استاد علی اصغر همتیان ٫ استاد سید حسین هاشمیان دام عزهما
⬇️ #دریافت از گوگل درایو و مدیا فایر:
🌐 https://drive.google.com/file/d/1C2WVLosf-oG-hdLLSa1v0cwJwRi4YWWA/view?usp=sharing
🌐 http://www.mediafire.com/?m79w0frpfpahbrx
@tafaqqoh
تفقه
مهمترین مباحث فلسفی درباره ذهن/نفس و علوم شناختی را در کانال فلسفه ذهن ببینید: @PhilMind همراه با
✔️ دوستداران مباحث #فلسفه_ذهن و #علوم_شناختی، از کانالِ حجةالاسلام دکتر مهدی همازاده دام عزه غافل نشوند!
@tafaqqoh
هدایت شده از فلسفه ذهن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦دنیل دنت - فیلسوف آتئیست دانشگاه تافتس آمریکا - در مناظره (سال ۲۰۱۸) با کیث وارد - فیلسوف مسیحی بریتیش آکادمی - درباره #آگاهی و #تجربه_پدیداری صحبت می کند.
🚦طبق دیدگاه حذف گرایانه دنت، چیزی واقعی بعنوان حس درونی و پدیداری وجود ندارد و صرفا نوعی توهم کاربری (user illusion) است که در طول فرآیند تکامل برای مغز ایجاد شده تا بهتر بتواند بدن را مدیریت کند.
🚦همانطور که پنجره های روی صفحه دسکتاپ، به این صورت واقعیت خارجی ندارند و صرفا ایجاد تخیلاتی برای کاربران است تا استفاده از کامپیوتر راحت تر شود.
🚦او اشکالات مربوط به فقدان تجربه پدیداری در الگوی #کارکردگرایی را می پذیرد و از این نکته بهره می جوید تا نه تنها - برخلاف اکثر کارکردگرایان - تجربه آگاهانه انسانی را به روباتها و ... تعمیم ندهد، بلکه عدم #کوالیا و تجربه پدیداری را در مورد انسان هم تئوریزه نماید.
لینک آپارات:
https://aparat.com/v/kMmny
@PhilMind
هدایت شده از طرائف | علوم حدیث و اعتبارسنجی احادیث
#اطلاعیه
🌺 حمایت از پایان نامه ها 🌺
🔰 مرکز رسيدگی به امور مساجد با هدف توسعه گفتمان مسجد و تولید ادبیات لازم در این حوزه تصميم دارد از تعداد محدودی از پایان نامه های دکتری و رساله های علمی سطح ۳ و ۴ حوزه های علمیه در موضوع مسجد، حمایت مادی و معنوی به عمل آورد.
✅ علاقهمندان می توانند جهت اخذ اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست به پایگاه اطلاع رسانی زیر مراجعه نمایند:
🌐 http://masjedpajoh.ir
➖ دفتر مطالعات، پژوهشها و ارتباطات حوزوی مرکز رسيدگی به امور مساجد
☎️ 02532923835
✔️ درس خارج فقه تربیت کودک
🎙 استاد اسدالله محمدی نیا دام عزه
🕰 پنجشنبهها ساعت ۱۱ تا ۱۲
@f_t_koodak
🏷 بخشی از سوابق علمی، فرهنگی و اجرایی استاد:
1. مسئول امور فرهنگی در کمیته جماران 1358
2. روحانی تبلیغی در هشت سال دفاع مقدس
3. مسئول امور فرهنگی در بنیاد مهاجرین منطقه کرند غرب (دالاهو) و سر پل ذهاب 1360 - 1359
4. رئیس عقیدتی سیاسی لشگر 92 ارتش و تیپ 1 در خوزستان 1367 - 1366
5. رئیس عقیدتی سیاسی تیپ 2 لشگر 92، آمادگاه و تعمیر و نگهداری ارتش در منطقه جنوب و فارس و اصفهان 1373 - 1370
6. مشاور مرکز مشاوره حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها)
7. مشاور مرکز مشاوره حوزه علمیه قم
8. استاد مقدمات در مدارس: شهید صدوقی و رسالت و آزاد از سال 1364
9. استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم از سال 1380 تاکنون
10. استاد معارف دانشگاه صنعتی شاهرود
11. عضو اصلی شعبه شورای حل اختلاف قم 1386 - 1383
12. تالیف بیش از 100 کتاب در موضوعات خانواده، تربیتی، اعتقادی، سیاسی، انقلابی، پاسخ به شبهات جوانان
13. ازمولفین کتب رشته معارف مقطع متوسطه وزارت آموزش و پرورش
14. سخنران جلسات پرسش و پاسخ در دانشگاهها، از طرف نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه
15. مبلغ وسخنران دانش آموزی در مدارس از سال 1365 تاکنون
16. حضور در درس خارج حضرات آیات عظام بهجت(ره)، میرزاجواد آقا تبریزی(ره)، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی به مدت 20 سال
17. حضور در درس اسفار حضرات آیات عظام یحیی انصاری (ره) و حسن ممدوحی (ره) به مدت 10 سال
18. برگزیده و تقدیر شده همایش بین المللی طلایه داران عفاف و حجاب 1390
19. برگزیده و تقدیر شده همایش کتاب سال رضوی 1397
@tafaqqoh
🔹 #رهنمود: تخصّص گرایی و فقههای تخصصی خوب است امّا ضررهایی هم دارد! / اجتهاد برای فهم معارف اسلامی لازم است. / مهم یاد گرفتنِ شیوهی استنباط است ولو در ضمن مباحث طهارت، صلات یا اجاره.
[صحبت شد از] تخصّصگرایی. چند نفر از آقایان -به خصوص یکی دو نفر از آقایان به تفصیل- راجع به تخصّصگرایی بحث کردند. خوشبختانه این کار -[یعنی] فقههای تخصّصی- در #قم شروع شده؛ البتّه در مورد فقه حرف خیلی زیاد است. فقه خیلی #اهمّیّت دارد؛ یک عدّهای خیال میکنند فقه، چون اسمش #فروع دین است یعنی کارهای #فرعی؛ نه خیر، فقه #استخوانبندی و در واقع #ستون_فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است، متکفّلِ این است. حالا اگر ما به خیلی از بخشهایش توجّه نمیکنیم، نقص از ما است وَ الّا فقه یعنی #ادارهی_زندگی، یعنی #تبیین نظام زندگی #اجتماعی و #سیاسی. بالاخره اینکه ما در این زمینه تخصّصگرایی کنیم و تخصّصها را هر چه ریزتر کنیم، البتّه فکر خیلی خوبی است، دارد هم میشود، مُنتها غفلت نشود از برخی #عیوب_تخصّص. سالها است عدّهای از متفکّرین در دنیا به این نتیجه رسیدهاند که تخصّصی شدن در کنار #منافعی که دارد، #مضارّی هم دارد. برخی از علوم بینرشتهای و مانند اینها برای این است که این نقصها را جبران کند؛ شما هم اگر دنبال #تخصّص میروید، باید به این نکته توجّه کنید که تخصّص خوب است امّا در کنارش ممکن است عیوبی هم داشته باشد که باید به آن برسید.
... یک نکته راجع به «درس خواندن» عرض میکنم: درس را #جدّی بگیرید؛ درس #فقه را جدّی بگیرید. ببینید! عالِم دین میخواهد #معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل؛ این است دیگر؛ بخشی مربوط به #عقل است، بخشی هم مربوط به #کتاب و #سنّت و نقل است؛ خب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان #اجتهاد است. اجتهاد یعنی چگونگی استفادهی این معارف از منابعش؛ یعنی متُدِ -به تعبیر #فرنگی که بنده #اصرار دارم [استفاده] نکنم امّا اینجا ناچارم- استفادهی #حقایق و معارف از منابعش؛ این اجتهاد است. خب این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید #تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید ولو #طهارت باشد -حالا بعضی از طلبهها میگویند: «آقا، چرا همیشه طهارت و صلات و مانند اینها؟»- فرقی نمیکند؛ آن چیزی که به شما این شیوهی #استنباط را یاد بدهد، مورد نیاز شما است. [این] گاهی در یک مسئلهی مربوط به طهارت است، گاهی در مسئلهی مربوط به #صلات است، گاهی مسئلهی مربوط به بحث #معاملات و #اجاره و مانند اینهاست؛ شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. اگر این طریقهی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای #اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید؛ [نه] مثل بعضی از نیمهسوادها -حالا احترامشان کنیم، نگوییم بیسواد؛ نیمهسواد- که یک چیزی یا چهار کلمهای یاد گرفتهاند، راجع به مسائل دینی اظهار نظر میکنند، به یک آیه هم گاهی استناد میکنند؛ خب معنای این آیه این نیست؛ این به خاطر ضعف در فهم آیه و استنباط از آیه است، و به خاطر همین است که اجتهاد وجود ندارد. پس درس خواندن برای مجتهد شدن لازم است؛ البتّه من نمیگویم همه باید مجتهد بشوند -در واقع یک واجب #کفائی است- یک عدّه هم ممکن است نیاز به مجتهد شدن نداشته باشند، امّا برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد #لازم است. این یک نکته که درس را باید خوب خواند. طلبهی روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درسها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً #مکاسب میگفتیم، #کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پُرشورِ داغ دُور و بَر ما بودند در مشهد که واقعاً هم مبارزه میکردند، [امّا] گاهی میشنفتم میگویند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد #نظام_اسلامی بخورید، نمیتوانید استفاده کنید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید. این است که درس خواندن، یک مسئله است.
🔖 بیانات امام خامنهای حفظه الله در دیدار با طلاب ۹۸/۲/۱۸
@tafaqqoh
هدایت شده از حلقه ثالثه
هدایت شده از حلقه ثالثه
📚 #دریافت_کتاب مباحث الاصول / تقریر دروس خارج اصول شهید آیة الله سید محمدباقر صدر رضوان الله علیه به قلم آیة الله سید کاظم حائری عافاه الله / ۹ مجلد
🌐 https://alfeker.net/library.php?id=4757
✔️ مقرر بزرگوار در حواشی کتاب تعلیقاتِ توضیحی و نقدی قابل توجهی دارند.
@halqat
هدایت شده از حلقه ثالثه
📚 #دریافت_کتاب بحوث فی علم الاصول / تقریر دروس خارج اصول شهید آیة الله سید محمدباقر صدر به قلم مرحوم آیة الله سید محمود شاهرودی رضوان الله علیهما/ ۷ مجلد
🌐 https://alfeker.net/library.php?id=4934
📚 #دریافت_کتاب اضواء و آراء ، تعلیقات علی کتابنا بحوث فی علم الاصول / نقدها و نظریات مرحوم شاهرودی در حاشیه مطالب استاد شهید / ۳ مجلد
1️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/01-Azwa%20Va%20Ara%20j1.pdf
2️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/02-Azwa%20Va%20Ara%20j2.pdf
3️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/03-Azwa%20Va%20Ara%20j3.pdf
🌐 https://alfeker.net/library.php?id=4935
@halqat
هدایت شده از حلقه ثالثه
📚 #دریافت_کتاب بحوث فی علم الاصول / تقریر دوره دوم درس خارج اصول شهید آیة الله سید محمدباقر صدر رضوان الله علیه به قلم شیخ حسن عبدالساتر حفظه الله / ۱۳ مجلد
🌐 http://mktba.net/library.php?id=12707
✔️ به تعبیر برخی اساتید این کتاب بیشتر شبیه به متنِ پیاده شده درس است؛ به همین جهت روانتر بوده و برای طلابِ سطح و #حلقات_خوان که به دنبال مطالعهی تفصیلی نظریات شهید صدر هستند، مناسبتر است.
@halqat
هدایت شده از حلقه ثالثه
📚 #دریافت_کتاب جواهر الاصول ، مباحث القطع / تقریر دروس شهید سید محمدباقر صدر به قلم آیةالله محمدابراهیم انصاری رحمة الله علیهما
🌐 https://www.ghbook.ir/?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=12018&Itemid=167&lang=fa
@halqat
هدایت شده از حلقه ثالثه
📚 #دریافت_کتاب محاضرات فی علم اصول الفقه / تقریر دروس خارج اصول شهید سید محمدباقر صدر به قلم شهید سید محمد صدر اعلی الله مقامهما / تاکنون فقط مجلد اول این کتاب منتشر شده است.
🌐 http://www.m-almuntazar.com/main/shlib/BookFiles/pdf/osol01.pdf
@halqat
هدایت شده از حلقه ثالثه
📚 #دریافت_کتاب درس نامه اصول فقه / تقریرات فارسی دروس خارج اصول آیة الله سید محمود هاشمی شاهرودی رضوان الله تعالی علیه
0⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/33-Bahs%20Piramoon%20Osul%20Fiqh%20j1.pdf
1️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/30-Darsnameh%20Osul%20Fiqh%20j1.pdf
2️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/31-Darsnameh%20Osul%20Fiqh%20j2.pdf
3️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/32-Darsnameh%20Osul%20Fiqh%20j3.pdf
4️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/aosool4.pdf
5️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/aosool5.pdf
6️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/aosool61.pdf
7️⃣ https://www.hashemishahroudi.org/upload_list/source/Library/pdf/aosool7.pdf
✔️ با توجه به این که درس مرحوم شاهرودی تقریباً با محوریت کتاب #بحوث و مبانی شهید صدر پیش میرفت، این تقریرات میتواند منبع خوبی برای مراجعه باشد؛ اگرچه فعلاً ناقص است و بخشی از علم اصول را در بر میگیرد.
@halqat
هدایت شده از حضرت آیت الله ممدوحی
❇️عارف کبیر حضرت #آیت_الله_قاضی (ره)در بیان #آیت_الله_ممدوحی (ره)
🔶انتشار به مناسبت سالگرد رحلت آیت الله قاضی (ره)
معرفی بزرگان و شخصيت هايي امثال عارف كبير آيت الله سيد علي آقا قاضي طباطبايي چه ضرورتي دارد؟
در آیین و دین ما معرفی شخصیت های دینی از وظائف ماست و باید شخصیت های بزرگ دینی خود را معرفی و ياد و خاطره ایشان را زنده بداریم در کشور های غربی به کوچکترین مسائلی که توسط دانشمندان ايشان كشف مي شود مورد تبليغات گسترده اي قرار مي گيرد و چهره هاي علمي خود را بسيار تبليغ و ترويج مي كنند، متاسفانه ما در اين جهت گام هاي بلندي بر نداشته ايم و بايد در اين جهت سرمايه گذاري كنيم و ذخائر علمي و فرهنگي خود را به همگان معرفي كنيم. معرفي شخصيتي عظيمي مانند جناب ميرزا علي آقاي قاضي كه بزرگاني همانند علامه طباطبايي ها و بهجت ها را تربيت كرد كه معصوم نبودند اما در مرز عصمت بودند كار بسيار ارزشمندي است و ما در اين جهت كم كاري كرده ايم. آقاي قاضي شخصيت هاي تربيت كرد كه معصوم نبودند اما در مرز عصمت بودند و به آن سمت و سو حركت مي نمودند و از معرفي و پاسداشت چنين شخصيتي نبايد غفلت كرد.
اگر بخواهيد تعریف جامعي از شخصيت جناب آقاي قاضي ارائه بدهيد ايشان را چگونه معرفي مي كنيد ؟
آيت الله قاضی به کمالی که يك انسان در مراحل سير و سلوك و شكوفايي می تواند برسد رسیده بود.
عوامل موثر در تكوين و تكميل شخصيت ايشان چه اموري بودند ؟
به نظر من استعداد ذاتي و فطري فوق العاده ايشان يكي از مهمترين عوامل موفقيت مرحوم قاضي بود ايشان از همان ابتدا داراي استعداد كم نظيري بودند.
با وجود اينكه در عصر ايشان و قبل از ايشان شخصيت هاي بزرگ معنوي ظهور و بروز داشتند اما چرا در بين ايشان قاضي درخشيد؟
ايشان نظیر نداشت و باید می درخشید
چه تفاوتي بين ايشان و ديگر بزرگان وجود داشت؟
شاگردان بزرگ مرحوم ميرزا علي آقا قاضي باعث درخشش ايشان شد قاضي بواسطه شاگردانش معرفي شد و خوش درخشيد ايشان شاگرداني تربيت كرد كه به هر كجا كه قدم مي گذاشتند موجب اعجاب علمي و عملي همگان ميشدند و سرچشمه اين تحول را بايد در تاثيرات قاضي بر ايشان جستجو كرد .
آيا در شرایط کنونی حوزه هاي علميه توان تربيت شخصيت هاي بزرگي امثال سيد علي قاضي را دارند ؟
جواب مثبت است و حوزه های علمیه در اين استعداد هستند.
آيا اين استعداد ظهور و بروزي هم دارد؟ و در حال حاضر بزرگان مانند مرحوم قاضي وجود دارند؟
بله اگر ما بي اطلاع هستيم از تقصير ماست و الا هر دم از اين باغ بري مي رسد تازه تر از تازه تري ميرسد.
چگونه مي توانيم همانند مرحوم قاضي عبد صالح خدا بشویم؟
باید سیره عملی او را دید و وضعیت روحی و صبر و مقاومت وي را مورد مطالعه قرار داد مسائلي از صبر و مقاومت مرحوم قاضي نقل ميشود كه انسان دچار بهت و حيرت مي شود .
عرفان اصیل در منظر آقاي قاضي چه مميزه هايي دارد؟
عرفان همان قرآن است و هیچ عارفی از قرآن بالاتر سخن نمي گويد قرآن و عرفان یک واقعیت است و عرفان قاضي عرفان قرآني بود.
عرفان مرحوم قاضي طباطبايي چگونه عرفاني بود آيا آثار نگاه عرفاني ايشان در جامعه نمودار بود؟
ایشان کسی بود که وقتی شاگردانش در جامعه فرار می گرفتند ساختار جامعه را در دست مي گرفتند؛ آقای شیخ محمد علی بروجردی اولین کسی بود که علیه هویدا پیام داد؛ علامه طباطبايي اولین کسی که مبحث حکومت اسلامی را به صورت یک تئوری مطرح کرد. علامه طباطبایی ( رحمت الله علیه ) بود که در رساله ای به نام اجتهاد و تقلید فرموده اند: نزدیک ترین نوع حکومت به حکومت اسلامی، «جمهوریت» است و مرحوم علامه این نظریه را دادند و تقریبا بعد از مطرح شدن این نظریه از جانب ساواک شدیداً مورد تهدید قرار گرفتند و حق ایشان به گردن انقلاب سنگین است
ميراث علمي و عملي مرحوم قاضي براي جامعه ديني ما چه بود؟
ميراث ايشان شاگردان بزرگي بود كه در مكتب علمي و عملي جنابش تربيت يافتند و به ديگر سخن شاگردان او كتاب تكويني قاضي هستند.
ادامه دارد ....
@mamduhi_ir
هدایت شده از حضرت آیت الله ممدوحی
❇️عارف کبیر حضرت #آیت_الله_قاضی( ره ) در بیان حضرت #آیت_الله_ممدوحی
#بخش_دوم
چرا ايشان اهتمام به نگارش آثار قلمي نداشتند؟
ايشان به نگارش آثار قلمي هم اهتمام داشتند اما كم و بيشتر به تربيت شاگردانشان مي پرداختند
چه جنبه هایی از شخصیت مرحوم قاضی درخشش بیشتری دارد؟
آنچه که از مرحوم آيت الله قاضي ظاهر شده است در مقايسه با آن مقداري كه مخفي است قابل مقايسه نيست كسي كه مي خواهد در باره شخصيت امثال قاضي سخن بگويد بايد تخصص فوق العاده علمي داشته باشد و اگر كسي بخواهد يافته هاي خود در باره ايشان را بگويد بابد امثال آيت الله بهجت و علامه طباطبايي باشد.
مهمترين شاگردان ايشان چه كساني بود؟
به نظر من بزرگترين شاگرد ايشان علامه طباطبایی بود و بقيه شاگردان ايشان افضل در تاریخ بودند مانند ایشان در تاریخ کم است.
آيا سلوک مرحوم قاضی توجه به نفس بوده است و معرفت النفس مهمترين محور سلوكي ايشان مي باشد؟
قرآن كريم به سير آفاقي و انفسي توجه داده است بعضي از انسان ها از طريق سير آفاقي و توجه به عالم و آيات الهي مراحلي از معنويت را طي مي كنند و تكاملي هم مي يابند اما راه نفس راه بسيار دشواري است و كساني كه به مراحل بزرگي از معنويت رسيده اند از اين راه حركت كرده اند و طي مسير نموده اند.
در سیره مرحوم قاضي نيازمندي به استاد بسيار ظاهر است در زمان ما كه دسترسي به استاد كامل بسيار دشوار است به سالكان و دوستداران سير و سلوك چه راهي را پيشنهاد مي دهيد؟
امروز ادعا فراوان است و شيادان بسياري خود را استاد راه معرفي مي كنند و راهزني خلق الله مي كنند كسي كه چنين ادعايي دارد و مي گويد من شما را به سر چشمه معنويت ميرسانم بدانيد كه دروغ مي گويد، ادعا دليل دروغ و كذب است بزرگان معنوي ما هرگز چنين ادعاهايي نداشتند منتهي مهمترين مسئله اي كه سالكان الي الله بايد مورد توجه قرار دهند تقوي و ترك معصيت است.
فرموديد سير انفسي بسيار صعب و مشكل است دليل اين صعوبت چيست؟
سير انفسي كار مشكلي است در سیر آفاقی حرکت در فضای عالم است اما در سير انفسي انسان در مسافت خودش حركت مي كند و كاري با خارج نفس ندارد تشريح اين بحث تخصصي است و نيازمند جلسات مفصلي است توسعه نظام نفسانی هزاران بار بالاتر از توسعه نظام آفاقي است.
چرا ايشان اجتهاد را شرط پذيرش شاگرد قرار داده بود؟
چون مسير سير و سلوك بسيار مشكل و دقيق است و اجتهاد در مصونيت سالك از لغزش و خطا نقش عظيمي دارد.
خاطره اي از علامه طباطبايي در باره مرحوم قاضي به خاطر نداريد؟
علامه طباطبایی واقعه عجیبی نقل می کردند مي فرمودند: از جناب اقاي قاضي سئوال شد كه قاليچه سليمان امري مادي بود يا معنوي؟! ايشان گفتند بايد بپرسم و به وادي السلام و خارج نجف رفتند و گرد و غبار بر پا شد و ناگهان متوجه شديم مرحوم قاضي نيستند و بعد مدتي ايشان آمدند و كفتند: آن قاليچه امري طبيعي نبود و بعضي از بني الجان كه در محضر سليمان بودند اينگونه گفتند، علامه طباطبايي مي فرمود: در ده روز آخر ماه رمضان خبري از مرحوم قاضي نبود و هيچ كس نمي دانست ايشان كجاست و چه مي كند حتي خصيصين ايشان هم بي اطلاع بودند چنين شخصيتي بي نظير بايد معرفي شود و اين خاطره را من اولين بار است كه نقل كردم.
@mamduhi_ir
4_5819110327307995072.MP3
18.59M
💠 #گزارش_علمی رسالهی حوزوی «بررسی نحوه تعامل با نقلهای متفاوت حدیث واحد»
▪️ یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹
🔸 حجة الاسلام و المسلمین شیخ محمود رفاهی فرد دام عزه
🔹 مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@zobdatolfavaed
@tafaqqoh