تفقه
✅ یکی از مسائلِ مهمی که در سالهای اخیر به صورتِ جدّی موردِ توجهِ مدیرانِ مراکزِ حوزوی قرار گرفته، ب
💠 رهبر انقلاب: همهی مسائل #خانوادگی، مسائل عقلانی نیست؛ یک مقداری از آن مسائل #عاطفی و واقعی و زندگی است.
اینکه فرمودند «طلبه ساعت شش صبح از خانه بیرون میآید، ساعت نُه شب برمیگردد.»، خب بنده اصلاً با یک چنین چیزی #مخالفم...
🔹 ...به خانوادهها باید برسید؛ همسر شما نیاز به حضورِ شما دارد؛ این مهم است.
✔️ در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم انسانی ۹۷/۱۲/۱۳
@tafaqqoh
مرکز آموزش زبان حوزه
کانال رسمی مرکز آموزش زبان حوزه
کانالی جامع برای دوستداران زبان
گروه آموزشی مرکز زبان حوزه(گام)
وب سایت:
www.Qomllc.com
تماس: عصر
۰۲۵۳۲۹۲۳۶۸۵
آدرس:
قم،مجتمع آموزشی شهید صدوقی،مرکز آموزش زبان حوزه
ارتباط با ادمین:
https://eitaa.com/Amoozesh_Qomllc
https://eitaa.com/qomllc
✔️ دروسِ قابلِ انتخابِ بندهی حقیر در سامانهی آموزشِ سطوحِ عالیِ حوزه علمیه #قم
(امروز درسهای انتخاب شده ویرایش شد.)
🔖 @mehdighanbaryan
@tafaqqoh
تفقه
✔️ دروسِ قابلِ انتخابِ بندهی حقیر در سامانهی آموزشِ سطوحِ عالیِ حوزه علمیه #قم (امروز درسهای انت
تفقه
✔️ دروسِ سطوحِ عالیِ حقیر در حوزه علمیه #تهران: 📚 مکاسب (فقه ۳ طرح جدید، پایه نهم، از ابتدای خیار غ
✔️ دروسِ مؤسساتِ فقهی #قم:
🔸 مدرسه فقهی دارالهدی:
کفایه ۱ (پایه نهم، از ابتدای کتاب)
رسائل (پایه هفتم و هشتم، مباحث امارات و اصول عملیه)
✍🏻 این دروس به شیوهی پژوهش محور و در طرحِ سامرای مدرسه فقهی دارالهدی برگزار میشوند که طلاب به صورت فردی یا گروهی درس را آماده و در کلاس ارائه میدهند.
🔹 مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام:
کفایه ۳ ( پایه دهم، طرح قدیم، از ابتدای اصول عملیه)
راهنمای کفایه ۱ (پایه نهم، از ابتدای کتاب)
راهنمای کفایه ۲ (پایه دهم، از ابتدای نواهی)
🔸 مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام:
راهنمای مکاسب (پایه دهم، از ابتدای خیارات)
✅ وفَّقَنا اللّهُ و إيّاكُم لِمَحابِّهِ
(نهج البلاغه، انتهای نامه ۶۷ خطاب به ابن عباس)
@tafaqqoh
May 11
خیار غبن نزد فقهای معاصر.pdf
2.6M
🔖 #پایاننامه #کارشناسی_ارشد
✔️ #خیار_غبن و احکامِ آن نزد فقیهان معاصر امامیه
🔹 دانشگاه پیام نور قم
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله اصل عدم تذکیه با رویکردی بر آرای امام خمینی [رحمه الله]
🌐 https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_142846_6a13436f2ff39ea2067f390561c05150.pdf
🌐 https://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_142846.html
✔️ #چکیده
پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی #اصل_عدم_تذکیه و دامنه جریان آن در انواع مختلف شبهه با محوریت آرای امام خمینی نگاشته شده و در هر مورد پس از نقد و بررسی نظرات علما، نظر نهایی امام خمینی ارائهشده است، روش بهکاررفته در آن کتابخانهای و رایانهای بوده و یافتههای پژوهش حاکی از آن است که از نظر امام خمینی در شقوق مطروحه در شبهات حکمیه، به دلیل اشکالات #عدم_جریان استصحاب #عدم_ازلی و #تعدد_موضوع در قضایای #متیقنه و #مشکوکه و اشکال #اصل_مثبت بودن در برخی شقوق، «اصل عدم تذکیه» جاری نمیشود و در شبهات موضوعیه با چشمپوشی از اشکالات مطروحه در شبهات حکمیه - که ایشان معتقدند در اینجا نیز مطرح است - در موردی که گوشت یا جلد مطروحهای یافت شود، اصل عدم تذکیه جاری و در سایر شقوقِ #شبهات_موضوعیه نمیتوان حکم به عدم تذکیه نمود و در جلود و گوشتهایی که از سرزمینهای دیگر وارد میشود، #اصالة_الحلیه و #اصالة_الطهارة بدون معارض جریان مییابد.
@tafaqqoh
🔖 #دریافت_مقاله مطالعه تطبیقی تدخین در فقه امامیه و اباضیه: بررسی دیدگاه آیةالله مکارم شیرازی و علامه احمد بن حمد خلیلی
🌐 https://fiqh.urd.ac.ir/article_58657_17d0a3de738f0a4bbc696466ea907156.pdf
🌐 https://fiqh.urd.ac.ir/article_58657.html
✔️ #چکیده
#تدخین از مسائل مبتلابه در جامعه است. بنابراین، لازم میآید فقها در حرمت یا اباحه آن، فتوا صادر کنند. مکارم شیرازی، از علما و مراجع شیعه و خلیلی، از علمای مذهب اباضیه، هر دو فتوا به #حرمت این عمل دادهاند. مکارم شیرازی با تمسک به قاعده #لاضرر و مجاز نبودن #اسراف، تدخین را تحریم کرده است. قبل از وی نیز، #حر_عاملی به دوازده وجه، حرمت #استعمال_دخانیات را بیان کرده است. از غیرامامیه، خلیلی چهارده دلیل قرآنی و هفت دلیل از سنت نبوی را ادله خویش بر این فتوا میداند. تکثیر ادله در امامیه و غیرامامیه به معنای توجه به ابعاد مختلف موضوع است، ولی در نهایت بر دو یا سه دلیل میتوان پای فشرد و گفت: هم در #فقه_شیعه و هم #اباضیه فتوای #حرمت_تدخین به صورت واجبالاطاعة برای مقلدان این مراجع وجود دارد. ولی در فقه شیعه به نحوه استعمال و چگونگی صدق ضرر و مراتب آن توجه دقیقتری شده است.
@tafaqqoh