eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
576 عکس
80 ویدیو
490 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
حل تعارض - شرح لمعه.pdf
4.67M
🔖 تبیین و تحلیل روش شهید ثانی در حلّ تعارضِ اخبار بر پایه کتاب الروضة البهیة؛ قلم‌رو تحقیق: ابواب طهارت، صلات، صوم و حج ✔️ دانشگاه فردوسی مشهد @tafaqqoh
✳️ ثبت نام مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ویژه طلاب برای سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ 🔵 دوره حضوری در ۱۳ رشته ویژه برادران: علوم قرآنی، فلسفه، کلام، تاریخ، ادیان، اخلاق، علوم تربیتی، اقتصاد، حقوق، مدیریت، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و علوم سیاسی 🔵 دوره مجازی در ۷ رشته ویژه برادران و خواهران: علوم قرآنی، فلسفه، کلام، تاریخ، ادیان، اخلاق، علوم تربیتی 🔷 مزایا: 🔶 آشنایی طلاب با مبانی اندیشه‌های اسلامی در رشته‌های علوم انسانی 🔶 اعطای دانش‌نامه رسمی کارشناسی وزارت علوم 🔶 امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشته‌های علوم انسانی با رویکرد اسلامی 🔶 پرداخت شهریه «ویژه دوره حضوری» ✅ شرایط داوطلبان: 1️⃣ اتمام سطح یک حوزه برای برادران و اتمام سطح ۲ حوزه برای خواهران 2️⃣ اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه 3️⃣ موفقیت در آزمون کتبی و سنجش استعداد تحصیلی ✅ محل تحصیل: برای متقاضیان دوره حضوری: شهر مقدس قم، تهران، شیراز ✅ محل برگزاری آزمون: قم، مشهد، تهران، شیراز و اهواز ✅ ثبت نام تا ۱۰ دی ۱۴۰۲ ✅ آزمون کتبی: جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ ☎️ ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۱۸ – ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۲۸ – ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۶۴ 🏢 قم، بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،‌ مدیریت پذیرش 🌐 جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون به سایت پذیرش مراجعه فرمایید. 🌐 http://paziresh.iki.ac.ir 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
دفترچه راهنمای آزمون 1404-1403.pdf
1.22M
✳️ دفترچه راهنمای آزمون کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ویژه طلاب برای سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✅ مواد، منابع و ضرایب آزمون اختصاصی کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ویژه طلاب برای سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
🔸 «استاد مددی» ✔️ نشر نکات علمی آیةالله سید احمد مددی (دامت افاضاته) در موضوعات فقه و اصول، تاریخ، کتاب‌شناسی، رجال و... ⭕ این کانال ارتباط رسمی با بیت معظم له نداشته و توسط یکی از شاگردان ایجاد شده است. 📮 ارتباط با مدیر کانال: @yahyaab https://eitaa.com/ostadmadadi @tafaqqoh
علی بن مهزیار اهوازی.pdf
1.94M
🔖 جایگاه علی بن مهزیار اهوازی و اعتبارسنجی روایات او ✔️ دانشکده اصول الدین تهران @tafaqqoh
✔️ پذیرش موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء در رشته تخصصی فلسفه اسلامی، 💠 ثبت‌نام از طریق سامانه نجاح: 🌐 https://login.ismc.ir @tafaqqoh
🔖 محدوده جواز نظر به مخطوبه ✍🏻 نرگس اعتمادی / طلبه‌ سطح چهار جامعة الزهراء (سلام الله علیها) 📑 دوفصلنامه علمی - تخصصی مطالعاتِ تطبیقی فقهیِ زن و خانواده 🌐 https://mtf.jz.ac.ir/article_150805.html 🌐 https://mtf.jz.ac.ir/article_150805_0dd071ef8c23f9711e9caf2beab617fb.pdf ✔️ آراء فقهای شیعه درباره‌ نگاه مرد به زنی که خواستار ازدواج با اوست، ذیل سه نظریه مطرح شده است: ۱. محدودیت جواز نظر بر و کفین؛ ۲. جواز نظر بر وجه و و محاسن؛ ۳. جواز نظر بر تمام بدن بدون پوشش به استثنای . با بررسی اقوال، قول دوّم به عنوان نظر صحیح مطرح شده است؛ چرا که با وجود نصوص صحیح بر جواز نظر بر بیش از وجه و کفّینِ ، محدودیت جواز نظر بر وجه و کفین، نوعی اجتهاد در مقابل نصّ است و از طرفی در روایات، اطلاقی نسبت به جواز نظر به تمام اعضای مخطوبه وجود ندارد و بر فرض وجود چنین اطلاقی، نصوص صحیح، مقیّد این اطلاق می‌باشد؛ در نتیجه قول دوّم، قول صحیح است که محدوده جواز نظر به مخطوبه، وجه و کفین و است. 💠 💠 💠 💠 💠 💠 🌼 برخی کانال‌های فعالِ جامعة الزهراء در : پژوهشگاه مطالعات اسلامی معاونت پژوهش جامعة الزهراء انجمن علمی - پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعة الزهراء انجمن علمی - پژوهشی کلام اسلامی انجمن علمی - پژوهشی معارف انقلاب اسلامی انجمن علمی زن و خانواده راز وجود؛ انجمن علمی - پژوهشی فلسفه رویدادهای فصلی جامعة الزهراء سنجش و پذیرش کتابخانه پاسخ به سؤالات دینی مجله مجازی دختران باران آموزش زبان انگلیسی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی @tafaqqoh
📚 المُرتقی الی الفقه الأرقی ٫ دروسِ آیة الله سید محمد روحانی (رحمه الله) ✍🏻 شهیدِ سعید سید عبدالصاحب حکیم ٫ فرزند آیة الله سید محسن حکیم (رحمه الله) و مرحوم شیخ محمدصادق جعفری 📓 کتاب الحج
۲ مجلد
📓 کتاب الصوم ۱ مجلد 📓 کتاب الزکاة ۳ مجلد 📓 کتاب الخمس ۱ مجلد 📓 کتاب الخیارات ۲ مجلد 🌐 http://mktba.net/library.php?id=10182 @tafaqqoh
🔖 شیخ طوسی و منابع تفسیری وی در التبیان 🌐 https://jfiqh.um.ac.ir/article_42118.html 🌐 https://jfiqh.um.ac.ir/article_42118_860c4a7912b6452701add0eebd647daa.pdf ✍🏻 مرتضی کریمی‌نیا ✔️ تألیف (۳۸۵ ـ ۴۶۰ ق) نخستین تفسیر کامل شیعه است که در بغداد و دوران تدوین یافته است. این اثر از جهات بسیاری با سایر تفاسیر مختصر شیعه (پیش از شیخ طوسی) مانند ، و قمی و نیز تفاسیر اهل سنت چون ، و متفاوت است. همین شیوه‌ی تفسیرنگاری شیخ طوسی را طی قرون بعدی در میان مفسران معروف شیعی چون ، ، و می‌توان دید. مقاله حاضر با مروری بر منابع و روش‌های تفسیری شیخ طوسی در روشن می‌سازد که این اثر محصول ذهن پویا، نقّاد و شیخ طوسی در عصر خود در بوده است. مجموعه‌ی شرایط زمانی و مکانی قرن چهارم و پنجم هجری در بغداد، علاوه بر نیازها، تنگناها و پرسش‌های اساسی علوم اسلامی در آن زمان، شیخ را یکسره متفاوت از تمام تفاسیر پیش‌طوسی ساخته است، به گونه‌ای که می‌توانیم به وضوح آن را ترکیبی گزینش‌شده از مهم‌ترین آثار و آرای ادبی، لغوی، فقهی، کلامی و تفسیری و در حوزه قرآن و در عصر شیخ طوسی بدانیم. @tafaqqoh
🔖 تأثیر غالیان بر روایات تفسیر منسوب به علی بن ابراهیم قمی 🌐 https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111074.html 🌐 https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111074_39654643562bdbc801202533fea39fb8.pdf ✔️ ابوالحسن علی بن ابراهیم قمی (زنده در ۳۰۷ ق) از برجسته‌ترین محدثانی است که عموم بزرگان شیعه، وثاقت او را تأیید کرده‌اند. تفسیر منسوب به او که امروزه در دسترس همگان است، دربردارنده مطالبی است که با مقام علمی او چندان سازگار نیست. به نظر نگارندگان این مقاله، برخی روایات مجعول که با افکار غالیان تناسب دارد، در این تفسیر راه یافته است. این امر با توجه به حضور تعدادی از راویان غالی و متهم به جعل حدیث در سلسله اسناد برخی از روایات این اثر تقویت می‌شود. به ظنّ قوی، دانشمند نامداری نظیر (م ۴۶۰ ق)، مطالب این تفسیر را قبول نداشته‌ و از این رو، در تفسیر خود به تفسیر قمی چندان استناد و اتکا نکرده است. در مقاله حاضر هم درباره صحت انتساب و وثاقت کتاب بحث شده و هم نقش و تأثیر غالیان بازنمایی و بررسی شده است. @tafaqqoh
🔊 تأمّلی بر مکیال المکارم ✔️ تلخیص و توضیحِ کتابِ «مکیال المکارم در فوائدِ دعا برای حضرت قائم عجل الله فرجه» ایتا تلگرام اینستاگرام @tafaqqoh
✔️ دریافت برنامه اندرویدی جامع الاحادیث: 📚 ترجمه‌ی تاریخ قم، ص ۴۰۰ 📚 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام، ج ۵۷، ص ۲۱۵ 📚 عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال، ج ۲۱، ص ۳۴۸، عن تاریخ قم و مجالس المؤمنین 📚 سفینة البحار، ج ۷، ص ۳۵۷ وَ عَنْ سَهْلٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عِيسَى اَلْبَزَّازِ اَلْقُمِّيِّ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ اَلْعَلاَّفِ اَلنَّيْشَابُورِيِّ عَنْ وَاسِطِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ وَ لِأَهْلِ قُم وَاحِدٌ مِنْهَا فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ. @tafaqqoh
هدایت شده از سید
توحید اهل بیت علیهم السلام☘ ▪️وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ قَالَ: ▪️سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَعَالَى: «اَلرَّحْمٰنُ عَلَى اَلْعَرْشِ اِسْتَوىٰ » فَقَالَ اِسْتَوَى فِي كُلِّ شَيْءٍ فَلَيْسَ شَيْءٌ أَقْرَبَ إِلَيْهِ مِنْ شَيْءٍ لَمْ يَبْعُدْ مِنْهُ بَعِيدٌ وَ لَمْ يَقْرُبْ مِنْهُ قَرِيبٌ اِسْتَوَى فِي كُلِّ شَيْءٍ . 📚الکافي ج ۱، ص ۱۲۸ 🆔 @hadithedoost
🔻فراخوان پذیرش نیم‌سال دوم، سطح ۲ مرکز تخصصی اخلاق و تربیت دارالهدی قم 💠 تولیت: حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری (دام عزه) 🔷 مزایا: 🔶 تربیت پژوهش‌گر، کارشناس، مدرس، مشاور، مربی و مبلغ در حوزه معارف و اخلاق و اسلامی 🔶 اعطای مدرک رسمی اخلاق و امکان ارتقاء به سطوح بالاتر 🔶 کمک هزینه تحصیلی ✅ شرایط داوطلبان: 1️⃣ اتمام سطح یک حوزه برادران 2️⃣ اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه 3️⃣ موفقیت در مصاحبه ✅ محل تحصیل: شهر مقدس قم ✅ ثبت نام تا ۳۰ دی ۱۴۰۲ ☎️ ۰۲۵۳۷۸۴۰۷۰۳ (ساعت ۱۵ تا ۱۹) 🏢 قم، خیابان صفائیه، روبروی کوچه ۲۱، مدرسه المهدی (علیه السلام) 🌐 جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیش‌تر به سامانه پذیرش حوزه‌های علمیه مراجعه فرمایید. https://eitaa.com/akhlaqhad @tafaqqoh
🔖 رویکرد آیةالله مصباح یزدی در رابطه با جنسیت زن و خانواده ✍🏻 مهری ایمانی ٫ سطح ۴ فقه خانواده جامعة الزهراء سلام الله علیها 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/552385 ✔️ یکی از مسائلی که امروزه در مورد آن اختلاف نظر فراوانی وجود دارد بحث از حقوق و تکالیف زن و مرد است. مدعیان این باور، زنانگی و مردانگی را نقش‌های اعتباری می‌دانند که جامعه به افراد بخشیده است. این مقاله به روش کتابخانه‌ای و به شیوه توصیفی تحلیلی صورت گرفته است. براساس رویکرد آیةالله مصباح یزدی به مسئله و که رویکردی کلامی و اجتهادی است، به اثبات حقیقت جنس مذکر و مؤنث براساس تفاوت‌های روحی و جسمی که در هر یک از این دو دسته وجود دارد، پرداخته و سپس آثار ناشی از این تفاوت‌ها را که منجر به تعیین حقوق و تکالیفی برای هر یک از دو جنس می‌شود ذکر می‌کنیم. یافته‌های پژوهش حاکی از این است که این تفاوت‌ها هرگز به معنای ظلم در حق زن و برتر بودن مرد نیست؛ بلکه هر دوی آن‌ها در حقیقت و روح انسانی واحدند و تنها تفاوتشان در جهات جسمی و روانی است که خداوند متناسب با این تفاوت ها برای تکامل آن‌ها حقوق و وظایف متقابلی را مشخص کرده و مسیر تکامل و سعادت را برای همه انسان‌ها مهیا کرده است. @taffaqqoh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️ إنّا للّٰه و إنّا إلیه راجِعون ⁉️ فطرتی پَست‌تر و فکرتی پلیدتر از آن که به خاک و خون کشیدنِ مردمِ بی‌گناه و بی‌دفاع را برای گشودنِ عُقده‌هایش برمی‌گزیند، سراغ دارید؟ ✍🏻 امروز، با جنایتِ هولناکی که رقم زدید، روحِ همه‌ی مردمِ آزاده، نجیب و غیورِ ایران و تمام مُنصفانِ جهان را آزردید؛ دور نیست زمانی که به اراده‌ی الهی خونِ این مظلومان، ریشه‌هایتان را بخُشکاند. این‌ها همه نشانِ آن است که مردانِ میدان، پا بر گلویتان گذاشته‌اند و در میدان حرفی برای گفتن ندارید. آخرین نفس‌هایتان را بکشید و منتظرِ مرگ باشید که بَر سَرتان نازل خواهد شُد؛ بِإذنِ اللّهِ... @tafaqqoh
🔃 ◼️ إنّا لِلّه و إنّا إليه راجِعون ⁉️ Do you know of a lower nature and a more vile thought than the one who chooses to kill innocent and defenseless people to cure his complex? ✍🏻 Today, with the horrible crime you committed, you offended the souls of all the free, noble people of Iran and all the fair people of the world; It is not far that by the will of Allah, the blood of these oppressed people will deracinate you! These are all signs that the men in the field have stepped on your throat and you have nothing to say in the field. Take your last breath and wait for death. @tafaqqoh
🔹 کراماتِ وجودِ مقدّس امام زمان عجل الله فرجه در بیانِ آیةالله بهجت رحمه الله ...الی ما شاء الله شیعه از وجود مقدسش کرامات دیده‌اند و می‌بینند، می‌بینند، می‌بینند. ما چه می‌دانیم همین امروز مثلاً در کجاها چه اغاثه‌هایی برای مُستغیث‌ها، چه اجاره‌هایی برای مُستجیرها. چه کارهایی هر روز می‌شود. «المحجوب عن اعین الظالمین؛ غایب از چشم‌های ظالمین است»؛ اما غیر ظالمین ـ کسانی که نه ظالمند نه رفیق ظالمند، نه معاشرند با ظالمین، نه در خانه و نه در محله ظالمین هستند، اینها اصلاً از وجود شریفش محجوب نیستند. مضافاً به این‌که دیدن با چشم، موضوعیت ندارد، طریق است. اگر آدم از پشت پرده صدایی شنید، فهمید، یقین کرد، خبرهایی داد، خبرها مطابق با واقع شد، از سابق ما خبر داد، از لاحق ما خبر داد، یقین پیدا می‌کنیم، ولو چشممان نبیند. مضافاً به این‌که همین دیدن را هم خیلی از علما از بزرگان علما، ادعا کردند که اگر ما بگوییم آن‌ها دروغ‌گو بودند، کار ما دیگر معلوم است [که] ما در چه حالی هستیم. 🎙 دریافت صوتِ بیانات از پایگاه تنظیم و نشر آثار آیةالله بهجت رحمه الله @tafaqqoh
📚 ✅ معرفی کتاب «بشارت از حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه» در پایگاه حفظ و نشر آثار آیة الله بهجت رحمه الله 📖 ویژه‌نامه‌ی اینترنتی کتاب ٫ متن، صوت و فیلم 📚 خریدِ کتاب از: بانک کتاب شهر کتابرسان کتابستان ✍🏻 این ، گزیده‌ای از کتابِ «حضرت حجّت عجّل الله تعالی فرجه ٫ مجموعه بیانات و اشارات آیة الله بهجت قُدّس سِرُّه درباره‌ی حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف» است. 📝 بریده‌های منتخبِ کتاب توسطِ کاربرانِ را این‌جا بخوانید. @jargeh
هدایت شده از تاریخ
🔖 نماز باران و کارکردهای آن در سیره‌ی رضوی ✔️ یکی از وجوه درخشان سیرۀ امام‎رضا (علیه‎السلام) که در تاریخ گزارش شده است، نماز بارانی است که حضرت در زمان اقامتشان در خراسان اقامه فرمودند. این رویداد اهمیت بسیار زیادی دارد و از جوانب مختلف می‌تواند تحلیل و بررسی شود؛ هم از بُعد عبادی‎تربیتی و هم از بُعد سیاسی‎اجتماعی. از همین‎رو، توجه به ابعاد مختلف این بخش از سیرۀ امام‎رضا (علیه‎السلام) می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل مورد ابتلا در جامعۀ اسلامی باشد. در این مقاله سعی شده است ضمن بازخوانیِ واقعۀ تاریخیِ نماز باران امام‎رضا (علیه‎السلام) کارکردها و آثار نماز باران مبتنی بر سیرۀ آن حضرت در دو بُعد کارکردهای سیاسی‎اجتماعی و کارکردهای عبادی‎تربیتی بررسی و تبیین شود. یافته‌های این پژوهش که به اعتبار ماهیت و روش «تحلیلی‎ـ‎توصیفی» و به اعتبار موضوع «تاریخی‎ـ‎روایی» است، نشان می‌دهد مبارزه فرهنگی با نظام طاغوت، ایجاد وحدت و نشاط اجتماعی، نشر توحیدباوری و گرایش عمومی به دین، از جمله کارکردهای نماز باران در سیرۀ رضوی است. 🌐 دریافت متن کامل مقاله @tarikht @tafaqqoh
📚 معرفی کتاب نام کتاب: نظام تربیتی قران با تأکید بر تفسیر المیزان نویسنده: بی‌بی حکیمه حسینی 🟢 معرفی: تحقق هدف آفرینش انسان، تنها در پرتو تعلیم و تربیت میسر است. به این منظور، خداوند متعال انسان را به نیروی عقل تجهیز کرد و پیامبرانی را با براهین روشن و احکام و قوانین متین برانگیخت و رسالت سنگین تعلیم و تربیت انسان را به آنان سپرد. از این رو، تعلیم و تربیت مهم‌ترین بخش معارف ادیان آسمانی به خصوص اسلام را تشکیل می‌دهد. می‌توان گفت قرآن کریم به عنوان سند جاودانه و خدشه ناپذیر دین اسلام ثمربخش‌ترین عرصه برای استخراج و بهره‌گیری از این معارف است. اما قرآن به مثابه یک کتاب علمی تلقی نمی‌شود تا مطالب مربوط به یک موضوع را در فصلی مشخص بیان کند؛ بلکه از مسائل گوناگون از جمله تربیت و مبانی آن، به صورت پراکنده در سوره‌ها و آیات متعدد سخن گفته است. بدین روی، بر اهل فن است که تلاش کنند این مطالب را استخراج و به صورت مدوّن به عنوان «نظام تربیتی قرآن کریم» تبیین و تحلیل کرده، در قالبی نو به جامعه بشری ارائه دهند. نگارنده به منظور شناخت و بررسی نظام تربیتی قرآن، مبانی تربیتی تفسیر المیزان را استخراج نموده و سپس تطبیق 🔶 این کتاب توسط معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه در 285 صفحه به چاپ رسیده و با قیمت 115 هزار تومان به فروش می رسد. 🔰 آدرس فروشگاه اینترنتی: 🌐 dlib.quran.ac.ir دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir