eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
561 عکس
78 ویدیو
491 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
📜ارتباط یکپارچه بین آموزه های اسلامی در آثار علامه طباطبایی علامه مصباح رضوان الله تعالی علیه : بعضی اسلام را مانند دسته گلی تصور می‌کنند که هر گل فی نفسه هیچ ارتباطی با بقیه ندارد و حلقه وصل این گل‌ها تنها نخی است که آن ها را به‌هم وصل می کند. نگاه دیگری هم به اسلام وجود دارد که تمام اجزاء آن را مانند یک درخت یکپارچه و مرتبط می داند به طوری که هر بخش آن مکمل بخش دیگری از این مجموعه است. تنها در آثار علامه طباطبایی می توان این ارتباط یکپارچه را میان معارف اسلامی مشاهده کرد. 📌دیدار با میهمانان خارجی همایش اندیشه های علامه طباطبایی (ره)، که در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۹۳ 🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح 🔹 @PhilosophyofAyatollahMesbah
41.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام به کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی ره 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
کنگره بین‌المللی «علامه سید محمد حسین طباطبائی(ره)» امروز چهارشنبه ۲۴ آبان 1402 همزمان با چهل و دومین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی(ره) برگزار گردید. 🔹 پخش پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی یکی از بخش های این کنگره بین المللی بود که معظم له در بخشی از این پیام بیان داشتند: بزرگان دینی ما عموماً و (رضوان لله تعالی علیهم اجمعین) خصوصاً خود را به قرآن و عترت سپردند؛ هم در فراگیری اصل علم هم در نحوه تعلّم هم در بهره وری از علم. این اصول سه گانه را رهبران الهی به خوبی تبیین کردند. ↙️ متن کامل پیام: https://news.esra.ir/fa/web/javadi/w/2039836 📚 پیام به کنگره بین المللی علامه طباطبایی ره تاریخ: 1402/08/24 🌐 https://esra.ir 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از فکرنوشته ها
33.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل 🔻رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی: ❇️ پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی، نیاز امروز ◻️ علامه طباطبایی، پدیده کم نظیر حوزه‌های علمیه ◻️ تنوع علمی و عمق فکری، دو ویژگی برجسته علامه ◻️اغلب شاگردان علامه، جزو نقش‌آفرینان در انقلاب اسلامی‌اند ◻️ یکی از کارهای مهم علامه در بحبوحه تهاجم اندیشه‌های وارداتی و بیگانه، جهاد فکری و تشکیل یک پایگاه فکری مستحکم و با آرایش تهاجمی بود، کاری که امروز به آن نیاز داریم. ◻️به برکت اخلاص ایشان، روز به روز شخصیت و آثار علامه در سطح کشور و دنیا، بیشتر شناخته خواهد شد. https://eitaa.com/mostafaizadi
هدایت شده از رسانه‌ی نخبگان
14020824_43739_128k.mp3
8.23M
🎙 نسخه صوتی | بسته صوتی مرور بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir ◽️پدیده کم نظیر حوزه های علمیه ◽️دارای فضائل ممتاز انسانی ( علم، ملاکات اخلاقی، ذوق و هنر، رفاقت) ◽️تنوع گسترده دانشی ایشان ( فلسفه، اصول فقه، عرفان نظری، هیئت، ریاضیات، تفسیر و علوم قرآن، علم انساب) ◽️ شاگردپروری ممتاز علامه طباطبایی ◽️دو خصوصیت ممتاز - جهاد فکری - عمل به معارف الهی ◽️ بسیار حلیم بود، دلنشین و دلچسب و متواضع، خوش صحبت و خوش تعریف، اهل ذوق و ادبیات ✍️ مدل شایستگی نخبگانی علامه طباطبایی در کلام مقام معظم رهبری، به راستی کار سختی است ملاک های شناسایی نخبگان را به این صورت تنظیم کنیم؟ 🔘 رسانه نخبگان، مشاور امین نخبگان ایران اسلامی https://eitaa.com/najmnews
🔖 قاعده تسامح در ادله سنن؛ نفی یا اثبات [با نگاهی به رویکردِ آیة الله خامنه‌ای حفظه الله] 🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/549439 ✔️ : یکی از مستندات شرعی که بسیاری از فقهای و خاصه در اثبات بدان تمسک می‌کنند، قاعده است بدین صورت که در اثبات و و به طور کلی ، می‌توان درمورد شرایط حجیت تسامح به خرج داد و ادله را نیز مستمسک به حکم شرعی در موارد استحباب و کراهت قرار داد. این مقاله در صدد است تا با بررسی این قاعده از زوایای مختلفْ به بررسی آن پرداخته و ادله عدم اعتبار آن را بیان کند و مقصود از روایات را که عمده دلیل اثبات این قاعده استْ روشن نماید. در این بین رویکرد آیة الله العظمی خامنه‌ای در مواجهه با این روایات نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین دلایل این قاعده به عنوان یک است که در این مقاله بدان پرداخته شد. @tafaqqoh
هدایت شده از اطلاع رسانی مقطع سطح مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
📘 ✍️ 📣📣📣 قابل توجه اساتید گرانقدر و طلاب محترم؛ کتاب کاربردی «آراء الشهید الصدر» با محوریت نظرات اصولی مرحوم شهید در یک جلد توسط دامت توفیقاته، به رشته تحریر و نشر در آمده. ❇️ نویسنده محترم در این کتاب نظر نهایی و استدلالات شهید صدر ره در تمام سرفصلها و مباحث اصولی کتاب «بحوث فی علم الاصول» را جمع آوری نموده اند. ✅ این کتاب برای افرادی که تمایل به آشنایی و به دارند، حتما مفید خواهد بود. 🤝 برای تهیه کتاب به استاد ارجاوند یا دفتر آموزش سطح مراجعه فرمایید.
راهکارهای استفاده بهینه از زمان - استاد صدری.mp3
45.11M
🔊 راهکارهای استفاده بهینه از زمان ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار: @Pajouheshyar @jargeh
الفروق المهمة في الأصول الفقهية ـ الشيخ خليل قدسي مهر.pdf
7.26M
📗 الفُروق المُهمّة فی الاصول الفقهیة ✍🏻 شیخ خلیل قُدسی مهر تبریزی (دام عزه) 📥 دریافت از «آرشیو» 📖 مطالعه در «مدرسه فقاهت» ✔️ این کتاب با اسلوبی نو و قلمی شیوا، در بیانِ تفاوت‌های برخی قواعد و معنای پاره‌ای از اصطلاحات علمِ و علمِ نگارش یافته است. از جمله موضوعاتِ مطرح شده در کتاب می‌توان به «تفاوتِ مُثبَتاتِ امارات و اصول عملیه»، «تفاوتِ حکومت، ورود و تخصیص»، «فرق قاعده‌‌های فراغ، تجاوز و بدل حیلوله»، «فرق بین سیره ارتکازی و عملی»، «معنای واسطه در ثبوت، اثبات و عروض»، «معنای شبهه مفهومیه و مصداقیه»، «افتراقِ قول به عدمِ فصل از عدمِ قول به فصل»، «افتراق مفهوم مردّد، فرد مردّد، فردِ منتشر و... از یک‌دیگر»، «مباحثی پیرامونِ اجتهاد و تقلید» و... اشاره کرد. ☑️ مطالعه و مراجعه به کتابِ «الفروق المهمّة» برای طلاب و دانش‌جویانی که در مراحلِ ابتداییِ تحصیلِ علمِ اصول فقه قرار دارند، سودمند است؛ ان شاء الله. @tafaqqoh
🔖 اعتبار روا‌‎‌یات بنی فضال از دیدگاه آیةالله العظمی خامنه‌ای (مُدّ ظله العالی) 🌐 https://www.pajoohname.ir/article_159471.html 🌐 https://www.pajoohname.ir/article_159471_33176e4e70cdde9c9acdd32654996d7f.pdf ✔️ : یکی از توثیقات عام در علم رجال قرار گرفتن بنی فضال در سند یک روایت ‎است که خاندان مشهور به بودن هستند - فطحی‌ها گروهی از شیعیان بودند که پس از امام صادق علیه السلام، به امامت عبدالله افطح، فرزند بزرگ ایشان معتقد شدند - ولی آیةالله العظمی عقیده را درباره فطحی بودن بنی‌فضال . از دیدگاه ایشان و فرزندش ، فطحی نیستند، بلکه چون در طایفه فطحی‌ها بوده‌اند، به اشتباه فطحی محسوب شده‌اند. علاوه بر این، بسیاری از کسانی‌که به امامت معتقد شدند، بعد از مرگ او به حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام برگشته و امامت ایشان و امامان بعد از ایشان را پذیرفتند، از‌ این‌رو روایات آن‌ها نه‌تنها قابل‌اعتماد، بلکه می‌باشند. @tafaqqoh
📌 حرمتِ اسقاط جنین و یک باورِ اشتباهِ فقهی چند روز قبل برای پیگیری کاری گذرم به دفترِ یکی از مراجع معظم تقلید خورد؛ دقایقی که اون‌جا بودم پاسخ‌گوییِ تلفنی توجّهم رو جلب کرد؛ یکی از سؤالاتِ تکراری، موضوعِ بود؛ در اسقاطِ حمل، بعد از انعقادِ نطفه، است؛ مگر در مواردِ اضطراریِ خیلی خاص. در برخی تصریح شده که اسقاط جنینِ حاصل از - نعوذُ بالله - هم حرامه؛ در این حرمت، فرقی بینِ چند روزه یا چند ماهه بودنِ حمل نیست؛ یعنی حتی تو ماهِ اول هم اسقاط جایز نیست؛ باورِ اشتباه بین مردم اینه که خیال می‌کنن قبل از دمیده شدنِ روح، می‌تونن رو بُکُشن! در حالی که دمیده شدن یا نشدنِ روح، مربوط به حکمِ و مقدارشه؛ نه اصلِ حرمت! جَعَلَنا اللّه مِن أمّةِ محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم 🔖 پاسخ‌های برخی مراجع به سؤالاتِ مرتبط با این موضوع را در پیوندهای زیر ببینید: آیةالله خامنه‌ای (حفظه الله) آیةالله سیستانی (حفظه الله) آیةالله مکارم (حفظه الله) امام خمینی (رحمه الله) ✅ عزیزانی که جویای بحثِ فقهی «اسقاط جنین» هستند، می‌توانند از دروسِ خارج فقه استاد ربّانی بیرجندی (دام عزه)، مُدرّسِ با سابقه‌ی حوزه علمیه مقدّس در سالِ تحصیلی جاری بهره ببرند. @tafaqqoh
✔️ کانال‌های دروسِ خارج استاد شمس (دام عزّه) در مدرسه فقهی دارالهدی 🔸 و : @ostadshamsfeghh 🔹 : @ostadshamsosul ☑️ ارتباط با مدیر کانال: @Montazer_mahdi110 @tafaqqoh
کلید سعادت گزیده اخلاق ناصری.pdf
6.88M
📖 کلید سعادت ☑️ گزیده کتابِ ، از تراوشاتِ قلمِ خواجه نصیرالدین طوسی (اعلی اللّه مقامه) ✍🏻 انتخاب و توضیح: شادروان استاد صمد موحد ٫ دانشمندِ بسیاردان و اندک‌گوی (۱۳۱۵ - ۱۴۰۲) @tafaqqoh
📚 عنایة الاصول فی شرح کفایة الاصول ٫ ۶ مجلد ✍🏻 مرحوم سید مرتضی حسینی فیروزآبادی (اعلی الله مقامه) 🌐 http://mktba.net/library.php?id=8167 ✔️ از مهم‌ترین ویژگی‌های این شرح، می‌توان به مقایسه‌ی تفصیلی آراء مرحوم با آراء پیشینیان به ویژه مرحوم اشاره کرد. @tafaqqoh
📘 حاشیة المکاسب ✍🏻 فقیه محقق مرحوم حاج آقا رضا همدانی (اعلی الله مقامه) 🌐 پایگاه بارگذاری داده‌ی «آرشیو» ✔️ این کتاب که مورد توجّه فقهاء و حاشیه‌نگاران بر مرحوم مثل مرحوم و... بوده است، دربردارنده‌ی مباحث و می‌باشد؛ مؤلفِ دقیق النظر گاهی عنوان مبحثی را ذکر و واردِ بیانِ مستقل مطالب و شرح و نقد مبانی مرحومِ می‌شود و گاهی با اشاره به بخشی از عبارتِ مکاسب به صورتِ «قولُه ٫ أقولُ» به ارائه‌ی محتوا می‌پردازد. @tafaqqoh
📗 تعلیقة القوچاني علی کفایة الاصول ✍🏻 مرحوم شیخ علی قوچانی (اعلی الله مقامه) 🌐 http://alfeker.net/library.php?id=5499 ✔️ مؤلفِ اهلِ دقتِ این تعلیقه از شاگردانِ مستعدّ و موردِ توجهِ مرحوم است که در سنینِ میان‌سالی در اثر بیماری، رَخت از عالَمِ دنیا بربست؛ در حواشی بر متنِ که از ابتدای کتاب تا انتهای مبحثِ را دربردارد، به تبیین و نقدِ دیدگاه‌های استادِ خود پرداخته‌اند؛ در برخی مواضعِ کتاب نیز، از درسِ یا مذاکراتشان با استاد مطالبی نقل کرده‌اند. @tafaqqoh
بررسی نقش فلسفه در فهم متون دینی در بخش اعتقادات.pdf
4.63M
🔖 🏷 بررسی نقش فلسفه در فهم متون دینی در بخش اعتقادات ✔️ دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام قم @tafaqqoh
📘 مهدی موعود ✔️ ترجمه‌ی مُجلّد سیزدهم مرحوم که به موضوع احوالات امام قائم عجل الله فرجه و اختصاص دارد. 🔹مجلّداتِ ۵۱، ۵۲ و ۵۳ از چاپ‌های ۱۱۰ مجلّدی ✍🏻 استاد علی دوانی اعلی الله مقامه 🌐 دریافت از پایگاه «آرشیو» ✅ این ترجمه در دورانِ مرجعیتِ آیةالله بروجردی قدس سره با پیشنهادِ ایشان به مترجم بعد از پیگیری و حمایتِ برخی خیّرینِ اهلِ فرهنگ و دانش انجام شده است. @tafaqqoh
✔️ توصیه‌ی مرحوم امام خمینی به مطالعه‌ی کتابِ اثر مرحوم علامه محمدتقی مجلسی (مجلسیِ پدر): ... كتابِ «شرحِ فقيه» مولانا ، كه يكى از كتاب‌هاى نفيسِ جليل القدر است و ، مطالعه نما و اگر نفهميدى، از اهلش سؤال كن كه در آن كنزهايى از معرفت است ... 📗 سرّ الصلاة، ص ۴۰ @tafaqqoh
هدایت شده از ندای تهذیب
TalimVaTarbiat01.PDF
7.75M
هدایت شده از ندای تهذیب
TalimVaTarbiat02.PDF
10.02M
📚کتاب تعلیم و تربیت در تفسیر نمونه-جلد اول و جلد دوم ✍️تهیه و تنظیم: محمدجواد اسکندرلو منبع 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
تفقه
✔️ توصیه‌ی مرحوم امام خمینی به مطالعه‌ی کتابِ #لوامع_صاحبقرانی اثر مرحوم علامه محمدتقی مجلسی (مجلسیِ
🔃 🔖 روش ملامحمدتقی مجلسی در شرح روایات در لوامع صاحبقرانی 🌐 https://tqh.alzahra.ac.ir/article_913.html 🌐 https://tqh.alzahra.ac.ir/article_913_54f9a3c3bbbb7174558732189d310d10.pdf ✔️ مشهور به «مجلسی اول» از علمای هجری، در شرح کُتب حدیثی آثارِ گران‌قدری به جای گذاشته است که از جمله آن‌ها (شرح عربی کتاب من لایحضره الفقیه) و (شرح فارسی کتاب من لایحضره الفقیه) است. محمدتقی مجلسی در لوامع صاحبقرانی روایت‌ها را در سه محور کلی، بررسی ، شرح و جمع و حل روایت‌های کاویده است. او برای احراز صحت متن از روش‌های توجه به گوناگون، توجه به روایت‌ها، توجه به و ، توجه به و روایت‌ها بر قرآن بهره جسته است و در شرح ظاهر متن به بیان معنای و کلمات و عبارت‌ها، به کارگیری در شرح و ترجمه روایت‌ها و گردآوری روایت‌های پرداخته است. او با کامل بر مفاد و مضمون روایت‌ها به سراغ شرح آن‌ها رفته است و تا حد توان خود، در بیان معانی آن‌ها و بین روایت‌های متعارض و بین آن‌ها از جمله عام و خاص، مطلق و مقید، مجمل و مبین، و نص و ظاهر کوشیده است. او هم‌چنین در مواردی معدود در مواجهه با تعارض‌های میان آن‌ها قائل به شده یا در عمل به آن‌ها قول به را پذیرفته است. @tafaqqoh