JRJ_Volume 5_Issue 1_Pages 39-60.pdf
291.5K
#مقاله بازکاوی اجتماع امر و نهی
✔️ #چکیده
از جمله مسائل بسیار #پیچیده و #قدیمی در علم اصول، بحث جواز #اجتماع امر و نهی است که علاوه بر فوائد علمی فراوان در علم اصول، دارای #ثمرات_فقهی و عملی مانند صحت یا بطلان خواندن نماز در مکان غصبی نیز میباشد.
پس از بررسی #مفردات و تنقیح محل بحث، با #سه قول در این خصوص مواجه میشویم که #جواز، #امتناع و جواز عقلی و #امتناع_عرفی را میتوان نام برد. نویسندگان در ادامه به نقل اهمّ دلایل #مثبتین و #نافین پرداخته است و سپس وارد بحث #اضطرار با #سوء_اختیار شده که یکی از مباحث مهم در این زمینه است.
اقوال و مبانی در زمینه کسیکه با سوء اختیار، خود را #مضطر نموده است تا #شش مورد نیز گفته شده است که از آن جمله میتوان به #سقوط_نهی به طور مطلق و باقی ماندن وجوب و ثبوت نهی فعلی و عدم وجوب اشاره نمود.
نگارندگان پس از نقل و بسط اقوال در این خصوص، اشکالات هر یک از اقوال را با استفاده از آیات و روایات بررسی کرده و ثابت نموده که عنوان اضطرار از سوی شارع مقدس از باب #حکومت تضییق گردیده است؛ از همین رو، هر اضطراری #رافع حرمت نیست و در نهایت، با استفاده از ابواب دیگر فقهی، توانسته است قول به #جواز_اجتماع امر و نهی را ثابت نماید.
@tafaqqoh
JRJ_Volume 4_Issue 3_Pages 127-150.pdf
309K
#مقاله بازخوانی انتقادی دیدگاه محقق خراسانی (ره) در #تجری با تکیه بر نظرات حضرت امام خمینی (ره)
✔️ #چکیده
#تجرّی به معنای مخالفت کردن با حجّت شرعی یا عقلی است بدون آنکه مخالفتی با واقع شده باشد. این مسأله از مقولاتی است که بسته به نوع نگاه به آن دارای ماهیت متفاوت میشود؛ اما چون در دانش اصول فقه به آن پرداخته میشود، در حکم آن میان اصولیان اختلاف نظر وجود دارد. در این میان محقّق خراسانی قائل به #حرمت آن و #استحقاق_عقاب برای فردی است که این کار را انجام میدهد.
وی برای اثبات نظر خود به موارد و ادلهای چند اشاره نموده و به مباحث دخیل در این بحث مانند عدم اختیاری بودن فعل متجرّی، بررسی #اختیاری بودن مقوله #اراده یا عدم آن و بررسی قُرب و بُعد انسان نسبت به ساحت مولا اشاره میکند.
در مقابل این دیدگاه، امام خمینی با بررسی دقیق #ماهیت تجرّی، قائل به #عدم_حرمت و #عدم_استحقاق عذاب نسبت به #متجرّی است و با این ملاک به نقد دیدگاههای محقّق خراسانی پرداخته است.
در این نوشتار که به شیوه #توصیفی_تحلیلی صورت گرفته، ضمن پذیرش #فقهی بودن ماهیت تجرّی، #صحّت و #دقّت_نظر امام خمینی در موارد مورد نزاع مورد تأیید قرار گرفته است.
@tafaqqoh
الصحیح والأعم - دراسة مبسطة حول مسألة الصحیح والأعم - محمد مهدي الأحمدي.pdf
6.79M
شرح لمعه.doc
9.95M
📚 الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة (شرح لمعه)
✔️ نسخه word (قابل ویرایش)
@tafaqqoh
صحیح و اعم با رویکرد بر نظر امام خمینی ۱.pdf
546.8K
#مقاله واکاوی بحث صحیح و اعم با رویکردی بر نظر امام خمینی رحمهالله - بخش اول
✔️ #چکیده
بحث از صحیح و اعم در دوازده مقدمه تنظیم شده است؛ که در چهار مقدمه نخست، مباحث مقدماتی بحث میشود و سپس در مقدمه پنجم و ششم به ترتیب به تبیین دقیق محل نزاع در صحیح و اعم و سپس مفهومشناسی صحت و فساد پرداخته و پس از آن در مقدمه هفتم بیان میشود که مراد از صحت در عنوان بحث صحت من حیث الاجزاء و الشرائط است یا من حیث الاجزاء فقط؟ و اگر شامل شرایط میشود، همه شرایط مراد است یا شرایط خاصی؟
مقدمه هشتم بحث از تسمیه الفاظ است؛ اینکه ــ مثلاًـ موضوعله لفظ صلات چیست؟ آیا شامل اجزا و شرایط میشود یا فقط اجزا را در برمیگیرد؟
در مقدمه نهم بحث لزوم ارائه تصویر قدر جامع مطرح میشود و اینکه چه صحیحی باشیم و چه اعمی، لازم است به ارائه تصویر جامع مبادرت کنیم. در مقدمه دهم بحثی کامل در مورد تصویر جامع طرح و سیزده مبنای متخذ در این باره، در دو وجه مورد بررسی قرار میگیرد؛ که وجه اول در تصویر قدر جامع از منظر صحیحیهاست و وجه دوم از نظرگاه اعمیها. دراین میان #پنج مبنا در جامع صحیحی و #هشت مبنا در جامع اعمی وجود دارد که پس از واکاوی دقیق بیان میشود که از میان این سیزده مبنا، #چهار مبنا را میتوان ثبوتاً پذیرفت، که عبارتند از: مبنای آخوند، محقق اصفهانی (صحیحی) و امام خمینی (با تصحیحی که در آن ارائه کردهایم) و مختار از میان اعمیها.
مقدمه یازدهم و دوازدهم به بیان ثمرات بحث صحیح و اعم و همچنین به تبیین چهار قول متخذ در مسأله اشاره دارد و پس از طرح این مقدمات دوازدهگانه، وارد تقریر ادله میشویم.
@tafaqqoh
صحیح و اعم با رویکرد بر نظر امام خمینی ۲.pdf
399.1K
#مقاله واکاوی بحث صحیح و اعم با رویکردی بر نظر امام خمینی رحمهالله - بخش دوم
✔️ #چکیده
پس از آنکه در بخش نخست از مقاله نه مقدمه از مقدمات دوازدهگانه بحث صحیح و اعم بیان شد، در مقدمه دهم آن اشاره شد که تصویر قدر جامع ــ چه صحیحی باشیم و چه اعمی ــ لازم است؛ لذا در بحث کاملی تصویر قدر جامع طرح و بیان شد که سیزده مبنا در مورد قدر جامع متخذ شده، که این مبانی در دو وجه مورد بررسی قرار میگیرند:
وجه اول که تصویر قدر جامع از منظر صحیحیها و پنج مبنا میشد، در بخش نخست مقاله طرح گردید و اینک در بخش دوم مقاله، وجه دوم از نظرگاه اعمیها که شامل هشت مبناست، تبیین میگردد؛ در پایان مقدمه دهم بیان میشود از میان این سیزده مبنا، چهار مبنا را میتوان ثبوتاً پذیرفت، که عبارتند از: مبنای آخوند، محقق اصفهانی (صحیحی) و امام خمینی (با تصحیحی که در آن ارائه میشود) و مختار از میان اعمیها.
در مقدمه یازدهم، ثمرات بحث صحیح و اعم مطرح میشود و در نهایت در مقدمه دوازدهم چهار قول متخذ در مورد وضع الفاظ برای صحیح یا اعم بیان میگردد؛ پس از طرح این مقدمات دوازدهگانه، وارد تقریر ادله صحیحیها و سپس اعمیها شده و در جمع بندی ادلة باب بیان میگردد که: «در بحث صحیح و اعم، یک مبنای عام نداریم، بلکه درباره هر عنوان فقهی (از قبیل وجوب، حرمت، صوم، حج و ...حتی در افعال) باید به طور مستقل بررسی صورت پذیرد و با توجه به گستردگی عناوین مذکور، بحث هر عنوان را باید در آغاز باب فقهی خود، مطرح ساخت».
@tafaqqoh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨ببینید | اعتراض شدید رهبر انقلاب خطاب به مسئولان
⚠️ چرا اسناد #لانه_جاسوسی را در کتب درسی قرار نمیدهید؟ چرا نمیگذارید نسل جوان ما بفهمد آمریکا با ما چه کرده است؟
🔻 بعد از آنکه جوانهای ما رفتند و این #لانه_جاسوسی را تسخیر کردند و با زحمت زیاد توانستند کاغذهایی را که خرد شده بود، مدارکی را که در کاغذخردکن ریخته شده بود، گردآوری کنند، جمع کنند، بههم بچسبانند و بهصورت کتاب دربیاورند، آنوقت معلوم شد که چه توطئههایی هم در طول این مدّت در داخل سفارت آمریکا وجود داشته. این کتابها حدود هفتاد جلد است؛ شماها خواندهاید اینها را؟ چرا هیچ نشانی از مضامین برگزیدهی این کتابها در مجموعهی مدارس ما، دبیرستانهای ما، دانشگاههای ما نیست؟ چرا؟ این یکی از اعتراضهای من است. وزیر جدید محترم آموزشوپرورش(آبان ۱۳۹۵) اینجا در جلسه هستند؛ چرا اینها را داخل #کتابهای_درسی قرار نمیدهید؟ چرا نمیگذارید #نسل_جوان ما، نسل جدید ما بفهمد و بداند که آمریکا با اینجا چه کرده و چه توطئههایی زیر سر داشته است؟
📜 پرونده سایت KHAMENEI.IR در ایام ۱۳ آبان با هشتگ #لانه_جاسوسی منتشر خواهد شد.
🔍 سایر کیفیتها👇
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=34815
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 هماکنون؛ #تیتر_یک سایت KHAMENEI.IR
🔻 رهبر انقلاب و مطالبهی مطالعهی اسناد لانه جاسوسی؛
👈 کتابِ "راهنمای دشمنیِ آمریکا"
📜 پرونده سایت KHAMENEI.IR در ایام ۱۳ آبان با هشتگ #لانه_جاسوسی منتشر خواهد شد.
🔍 یادداشت جدید را بخوانید و نظر بدهید👇
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=43871
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔍 #تبیین_و_تحلیل | به «بنیاد تاریخنگاریِ انقلاب دوم» نیاز داریم
👈 نگاهی به اهمیت و محتوای علمی اسناد لانه جاسوسی آمریکا و ضرورت مطالعه آن
🔻 آقای دکتر حسن بهشتیپور ، تحلیلگر مسائل سیاسی و پژوهشگر اسناد #لانه_جاسوسی آمریکا در موسسه مطالعات و پژوهش های سياسی در گفتگویی ضمن تبیین وجوه اهمیت و جایگاه علمی و تاریخی اسنادِ جاسوسی و توطئهگری دولت آمریکا در ایران، چگونگی انتشار و دستهبندی آنها را نیز روایت کرده است.
🔹️ وی همچنین برای آشنایی هر چه بیشتر افکار عمومی بهخصوص نسل جوان و پژوهشگران با تاریخِ #نفوذ و مداخلهی استعماری آمریکا در ایران و کسب و تقویت آگاهی و «بصیرت تاریخی» پیشنهاد «ایجاد بنیاد تاریخنگاریِ انقلاب دوم» را در این گفتگو مطرح کرده است.
📜 برای دسترسی به پرونده سایت KHAMENEI.IR به هشتگ #لانه_جاسوسی مراجعه کنید.
🔍 مطالعه ادامه مطلب👇
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43872
۳ دستورالعمل عرفانی از مرحوم قاضی.pdf
266.5K
🔹 ۳ دستورالعمل عرفانی از آیةالله سید علی قاضی طباطبایی رحمهالله
✔️ به مناسبت ۶ ربیع الاول سالروز وفات مرحوم سید علی آقا قاضی اعلی الله مقامه
@tafaqqoh
درس خارج فقه بورس.استادعندلیبی 1398.08.14 (Trimmed).mp3
47.52M
فقه بورس و اوراق بهادار 1ـ استاد عندلیب ـ 98.08.14.pdf
105.9K
درآمدی بر مبانی فقهی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی.pdf
432.4K
#مقاله درآمدی بر مبانی فقهی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی
✔️ #چکیده
شبکههای اجتماعی #مجازی ازجمله امور نوپدیدی است که بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد در سطح بینالملل تأثیرگذار بوده و در آینده نقش بهمراتب مهمتری خواهد داشت.
از یکسو با استناد به ادله حرمت استفاده از #کتب_ضالّه، حرمت #اشاعه فحشا و کذب، حرمت #افساد فیالارض، قاعده #نفی_سبیل و قاعده وجوب #دفع_ضرر محتمل میتوان به حرمت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی حکم کرد؛ اما در مقابل با رد ادله حرمت و استناد به ادله دال بر ضرورت #اهتمام به امور مسلمین، ضرورت امر به #معروف و نهی از #منکر و قاعده نفی #عسر و #حرج، به حلیت و #جواز استفاده از شبکههای اجتماعی میشود حکم کرد. در این پژوهش با تحلیل دقیق ادله و سیر در منابع فقهی دانسته شد که #فضای_مجازی در واقع ابزار و بستری است با قابلیت استفاده سودمند و زیانبار که امکان استفاده زیانبار از آن موجب ممنوعیت استفاده از آن به طور کلی نیست. همچنین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی فینفسه مُجاز است، خصوصاً بر کسانی که توانایی استفاده صحیح از این ابزار #کارآمد را دارند، واجب است که از این بستر برای #تحکیم، #تبلیغ و #ترویج معارف دینی و ارزشهای #انقلاب_اسلامی استفاده نمایند؛ ولیکن اگر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی موجب اضلال، اشاعه فحشا و #کذب، القای در مفسده یا تقویت دشمنان اسلام گردد، استفاده از آن جایز نبوده و حکومت اسلامی موظف به #رصد و #فیلتر کردن هدفمند آنهاست.
@tafaqqoh