🔖 متن آیات
🔺تفسیر سوره بقره: جلسه ۷۵
👤مفسر: علامه جوادی آملی
---------------------------------------------------------
✅ آیه ۲۵ بقره: «وبشر الذین آمنوا وعملوا الصالحات ان لهم جنات تجری من تحتها الانهار کلما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هذا الذی رزقنا من قبل واتوا به متشابها ولهم فیها ازواج مطهرة وهم فیها خالدون»
🔺به کسانی که ایمان آورده، و کارهای شایسته انجام دادهاند، بشارت ده که باغهایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. هر زمان که میوهای از آن، به آنان داده شود، میگویند: «این همان است که قبلا به ما روزی داده شده بود. (ولی اینها چقدر از آنها بهتر و عالیتر است.)» و میوههایی که برای آنها آورده میشود، همه (از نظر خوبی و زیبایی) یکسانند. و برای آنان همسرانی پاک و پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود.
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
📇 متن خلاصهشده تفسیر قرآن
🔺سوره بقره : جلسه ۷۵
🔖 آیه: ۲۵
📆 تاریخ: ۱۳۶۴/۰۶/۰۹
👤 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔰ممکن است گفته شود که منظور از کلمه قبل در جمله «هر آنچه از میوهها در بهشت به آنها داده میشود میگویند قبلا از این خوردهایم» همان #برزخ باشد. باید گفت اولا هر میوهای که در بهشت میخورند در برزخ به آنها داده نمیشود و ثانیاً اینکه بهشتیان گویند ما این میوهها را در دنیا خورده بودیم اما بخاطر حجابمان، از آن لذت نمیبردیم و حالا همان #عمل ، #عقیده و #اخلاق را بصورت میوه میبینیم و از خوردنش لذت میبریم پس مشخص میشود که منظور دنیاست نه برزخ.
♦️خداوند گوید جزای شما جز همان #عمل شما چیزی نیست «ما تجزون الا ما کنتم تعملون» و نیز فرمود «وقودها الناس و الحجارة» که نشان میدهد آتش از خود انسان نشات میگیرد و چوب و آتشزنه و آتش همگی خود انسان است. بهشت نیز خود انسان است نه چیزی جدای از او. حجاب دنیا نیز عمل خود انسان است نه جدای از او. لذا عارفان اصلا حاضر نیستند از نماز خارج شوند زیرا از آن لذت میبرند مانند میوهای که میخورند.
💠انسان در دنیا چون #سرگرم به دنیاست نمیفهمد که کار خوب یا بدی انجام داده است مانند صاحبخانهای که مهمان دارد و میخ پایش را زخم کرده اما چون سرگرم رسیدگی به مهمانهاست نمیفهمد و در آخر شب که همگی رفتند میفهمد که خون آمده است.
✅خداوند مثلهایی در قران آورده است. اصلِ مثالزدن برای آن است که انسان سطح مطالب #معقول را تنزل دهد تا در سطح درک انسانهای دیگر قرار بگیرد. مثلا روح را به ناخدای کشتی یا سلطان شهر تشبیه میکنند که تدبیرِ بدن انسان را (همچون تدبیر کشتی و شهر) در دست دارد اما در کشتی یا شهر فرو نرفته است و جدای از کشتی ولی سوار بر آن است.
🔰خدا نیز باید طوری سخن بگوید که احدی نگوید من نمیفهمم لذا باید همه بفهمند پس سعی قران بر آن است که هر موضوعی که بر آن استدلال میکند برایش #مثال نیز بزند تا همه بفهمند. در اینجا خداوند گوید نپرسید که چرا خدا به پشهای کوچک مثال میزند! بلکه ببینید که ممثل و مَثَل، چه چیزی را میخواهد با مثال نشان دهد. اگر این موضوع عظیم بود با مثالی عظیم نشان میدهد و اگر حقیر بود با مثالی حقیر نشان میدهد و میگوید توکل به غیر خدا مانند تکیه کردن به #خانه_عنکبوت است.
♦️تفاوت علم و عقل:
خداوند در سوره عنکبوت گوید اگر کسی #علم داشت وسیله استفاده از مثلها را دارد اما اگر کسی #عقل داشت از این مثلها استفاده میکند «و ما یعقلها الّا العالمون» زیرا علم ذاتاً مطلوب نیست بلکه نردبانی است برای عاقل کردن انسان. اگر هم به علم بهایی میدهند بخاطر نردبان بودنش است نه ارزش ذاتی علم زیرا علم میتواند انسان را به ته چاه نیز بکشاند. پس جز عالم نمیتواند عاقل شود و اگر علم نداشت طبیعتاً سفیه میشود.۶
🔺اولویت عاقل شدن بر عالم شدن:
قران به زبان #فطرت سخن گفت که زبان مشترکی است تا همه بفهمند و مخصوص گروهی نباشد لذا با اصطلاحات سخن نگفت. مَثَل باعث فهم عوام مردم و فهم بهتر عاقلان و عالمان است. قران گوید ما نمیخواهیم شما باسواد شوید بلکه میخواهیم شما #متذکر شوید (فهل من مدّکر) و یادتان بیاید از کجا آمدهاید و چه باید بکنید.
🔰هر حرف صحیحی در دنیا مطرح شد از انبیا است؛ #افلاطون نیز شاگرد یکی از انبیا بوده و لذا هر چه آوردهاند از انبیا بوده نه از خودشان. #علم_صاحبخانه «علم حقطلبی و خداخواهی» است و #علوم_مهمان همان «علوم تجربی» همچون طب و نجوم و غیره است که باید با صاحبخانه هماهنگ باشد نه اینکه صاحبخانه را بیرون کند!
♦️انسان نباید از خدا بخواهد که یک چیز معین را به او بدهد که اگر نداد در خدایی او شک کند! این خلاف اخلاص و #ادب_دعا است بلکه باید بگوید هر آنچه که به مصلحت ماست و خیر ماست را به ما بده. اگر دعا کرد که به من آنچه خیر است بده در اینجا خداوند یا آن را میدهد و یا اگر نداد گناهش را میآمرزد و اگر گناهی نیز نداشت و معصوم بود درجهای بر درجاتش میافزاید.
----------------------------------------------------------
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/288
----------------------------------------------------------
📚کانال #تفسیر_تسنیم 👈
✅ @tafsire_tasnim1
Javadi AmoliBaghare_076 L.mp3
زمان:
حجم:
4.92M
🎙صوت تفسیر قرآن
🔺 سوره بقره: جلسه ۷۶
🔖 آیه: ۲۶
📆 تاریخ: ۱۳۶۴/۰۶/۱۰
👤 مفسر: علامه جوادی آملی
--------------------------
📚لینک متن کامل جلسه:
esra.ir/fa/web/javadi/w/-75-1364-06-09-
--------------------------
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
🔖 متن آیات
🔺تفسیر سوره بقره: جلسه ۷۶
👤مفسر: علامه جوادی آملی
---------------------------------------------------------
✅ آیه ۲۶ بقره: «انّ الله لا یستحی أن یضرب مثلاً مّا بعوضةً فما فوقها فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحقّ من ربّهم و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا أراد الله بهذا مثلاً یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً و ما یضلّ به الّا الفاسقین»
🔺 خداوند از اینکه (به موجودات ظاهراً کوچکی مانند) پشه یا کوچکتر از آن مثال بزند شرم نمیکند، (در این میان) آنان که ایمان آورده اند میدانند که آن حقیقتی است از طرف پروردگارشان، و اما آنان که راه کفر را پیمودهاند (این موضوع را بهانه کرده) میگویند: «منظور خدا از این مثل چه بوده است؟» آری خدا جمع زیادی را با آن گمراه و گروه بسیاری را هدایت میکند اما فقط فاسقان را با آن گمراه میسازد. »
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
📇 متن خلاصهشده تفسیر قرآن
🔺سوره بقره : جلسه ۷۶
🔖 آیه: ۲۶
📆 تاریخ: ۱۳۶۴/۰۶/۱۰
👤 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
نقشِ مَثَل این است که دامنه معقول را از #معقول بودن به #محسوس بودن منتقل میکند. مخالفین گاهی در محتوا اعتراض دارند و گاهی در نحوه تبیین مطلب. در آیه ۲۶ بقره اینها در نحوه تبیین اعتراض میکنند که چرا اینگونه مثل زده است؟
✅عقل همیشه همراه با حیا است و اگر اهل حیا نبودیم عاقل هم نخواهیم بود. اما کمالات یا محدودند که #صفت_فعل هستند مانند خالق و یا نامحدودند و مقابلی ندارند مانند علم که #صفت_ذات هستند و لذا جهل در مقابلش برای خدا وجود نداد. حیا برای کار بد است و چون مَثل زدن کار بدی نیست لذا خدا از مثل زدن حیا ندارد.
♦️ما نباید به این فکر باشیم که فقط به جهنم نرویم و نسوزیم چون خداوند خیلیها را نمیسوزاند بلکه باید فکر بهشت و لقای خدا باشیم. اگر قران را فهمیدیم اثرش را در جان خود میفهمیم که تغییر کردهایم.
♦️مَثَلِ تفاوت صفت ذاتی و صفت فعلی:
قران گوید ما همه انسانها را وقتی که به پیری میرسند «ضعیف» میکنیم اما در مورد #علم نفرموده که همه را در پیری جاهل و عوام میکنیم! بلکه گوید بعضی انسانها را در پیری کاری میکنیم که هر چه آموخته بودند فراموش میکنند. لذا افرادی هم هستند که در پیری همه چیزهایی که آموخته بودند را در یاد دارند. اگر کسی اهل #قران باشد در پیری به فراموشی دچار نمیشود.
🔰قران در آیه مورد بحث ما، مومن را #عالِم معرفی میکند و گوید «فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحق من ربّهم» و لذا کافر را با جهل همراه میداند.«و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا اراد الله...»
⚠️پس علم با ایمان آمیخته است!
💠انواع حق:
حق دو قسمت است: #حق_ذاتی که همیشگی و نامحدود است و آن تنها خداست. #حق_فعلی که محدود است که نه به خود متکی است و نه به غیر خدا متکی است. در مورد حق ذاتی آیه ۶۲ حج گوید «ذلک بانّ الله هو الحق» همین را در آیه ۳۰ لقمان نیز میگوید.
💠حق فعلی که فعل خدا و محدود است نیز در آیه ۶۰ آل عمران آمده «الحقّ من ربّک». کار خدا #حق و قانون است نه مطابق قانون اما دیگران هر چه میکنند از خدا«من ربّک» و مطابق «قانون خدا» یعنی #قانون_نظام_آفرینش است. اگر گفتیم «علیٌّ مع الحق و الحقّ مع علیٍ» هر جا حق است علی در آنجاست و هرجا علی است آن حق است یعنی این صفت ذاتی.
----------------------------------------------------------
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/288
----------------------------------------------------------
📚کانال #تفسیر_تسنیم 👈
✅ @tafsire_tasnim1
📇 متن خلاصهشده تفسیر قرآن
🔺سوره بقره : جلسه ۷۶
🔖 آیه: ۲۶
📆 تاریخ: ۱۳۶۴/۰۶/۱۰
👤 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔴 بخش دوم:
✅اما کفار که جاهلند، حقنشناس هستند و گویند که خدا چه منظوری از این مثلها داشت؟ خداوند گوید خیلیها بوسیله این مثلها هدایت میشوند و خیلیها نیز گمراه میشوند. گفته بودیم که ضلالت و هدایت دو قسم است: #هدایت_ابتدایی که بواسطه آن خداوند همگان را هدایت میکند. اما #ضلالت_ابتدایی در خدا وجود ندارد که همه را از ابتدا گمراه کند چون خدا حق است.
🔰بخش دوم نیز #هدایت_پاداشی و #ضلالت_کیفری است که هر دو در خداوند هست «یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً». یعنی اگر کسی سخن حق را با «هدایت ابتدایی» پذیرفت و به راه افتاد خداوند به او «هدایت پاداشی» میدهد که راه را بهتر مییابد تا طی کند یا مثلاً جلوی ارتباط با اشخاص را خداوند میگیرد.
✅خداوند گوید شما چند قدم بیایید باقی را من جبران کرده و راه هدایت را برای شما باز میکنم «و من یؤمن بالله یهدی قلبه» یا «إن تُطیعه تهتدوا»
اضلال کیفری نیز توسط عقل و نقل تایید میشود که اگر کسی با داشتن عقل از درون و وحی از بیرون بیراهه رفت خداوند ابتدا مسیر توبه را برایش باز میکند و مرتباً به یادش میآورد اما وقتی باز هم بر جهل و کفر خود پافشاری کرد خداوند او را به حال خودش رها میکند و این همان #اضلال_کیفری است نه اینکه خداوند راسا او را گمراه کند بلکه همینکه او را رها کند خودبخود گمراهتر میشود.
🔰فسق چیست و فاسق کیست؟
بعد از راهنماییِ حق و نشاندادن حق و باطل توسط خداوند، اگر انسان باز هم راه باطل را رفت میشود #فاسق که موجب «اضلال کیفری» یعنی رها شدن توسط خدا میشود. آیه ۲ فاطر در اینباره گوید هر دری را که خداوند طبق رحمت باز کند هیچکس نمیتواند ببندد و اگر از چیزی امساک کرد کسی نمیتواند آنرا بفرستد
⚠️پس ضلالت کیفری با «رهاکردن» است نه گمراهکردن.
----------------------------------------------------------
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/288
----------------------------------------------------------
📚کانال #تفسیر_تسنیم 👈
✅ @tafsire_tasnim1
✅ «عقل همیشه همراه با حیا است و اگر اهل حیا نبودیم عاقل هم نخواهیم بود.»
🖌 آیت الله جوادی آملی / جلسه ۷۶ تفسیر سوره بقره
📚کانال #تفسیر_تسنیم 👈
✅ @tafsire_tasnim1
❗️علم با ایمان آمیخته است...
🔺قران در آیه مورد بحث ما، مومن را #عالِم معرفی میکند و گوید «فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحق من ربّهم» و لذا کافر را با جهل همراه میداند.«و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا اراد الله...»
⚠️پس علم با ایمان آمیخته است!
✍ علامه جوادی آملی / جلسه ۷۶ تفسیر سوره بقره
📚کانال #تفسیر_تسنیم 👈
✅ @tafsire_tasnim1
❓آیا خداوند، انسانها را مطابق آیات قرآن، گمراه میکند؟!
✅خداوند میفرماید شما چند قدم بیایید باقی را من جبران کرده و راه هدایت را برای شما باز میکنم «و من یؤمن بالله یهدی قلبه» یا «إن تُطیعه تهتدوا»!
اِضلال کیفری (گمراه کردن از روی مجازات) نیز توسط عقل و نقل تایید میشود که اگر کسی با داشتن عقل از درون و وحی از بیرون بیراهه رفت خداوند ابتدا مسیر #توبه را برایش باز میکند و مرتباً به یادش میآورد اما وقتی باز هم بر جهل و کفر خود پافشاری کرد «خداوند او را به حال خودش رها میکند» و این همان #اضلال_کیفری است نه اینکه خداوند راسا او را گمراه کند بلکه همینکه او را رها کند خودبخود گمراهتر میشود.
⚠️ پس گمراه کردن افراد توسط خداوند، همان #رها_کردن او پس از دعوت به توبه و نپذیرفتن است!
✍ علامه جوادی آملی / جلسه ۷۶ تفسیر سوره بقره
📚کانال #تفسیر_تسنیم 👈
✅ @tafsire_tasnim1
Javadi AmoliBaghare_077 L.mp3
زمان:
حجم:
4.41M
🎙صوت تفسیر قرآن
🔺 سوره بقره: جلسه ۷۷
🔖 آیه: ۲۶
📆 تاریخ: ۱۳۶۴/۰۶/۱۱
👤 مفسر: علامه جوادی آملی
--------------------------
📚لینک متن کامل جلسه:
esra.ir/fa/web/javadi/w/-76-1364-06-10-
--------------------------
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
🔖 متن آیات
🔺تفسیر سوره بقره: جلسه ۷۷
👤مفسر: علامه جوادی آملی
---------------------------------------------------------
✅ آیه ۲۶ بقره: «انّ الله لا یستحی أن یضرب مثلاً مّا بعوضةً فما فوقها فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحقّ من ربّهم و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا أراد الله بهذا مثلاً یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً و ما یضلّ به الّا الفاسقین»
🔺 خداوند از اینکه (به موجودات ظاهراً کوچکی مانند) پشه یا کوچکتر از آن مثال بزند شرم نمیکند، (در این میان) آنان که ایمان آورده اند میدانند که آن حقیقتی است از طرف پروردگارشان، و اما آنان که راه کفر را پیمودهاند (این موضوع را بهانه کرده) میگویند: «منظور خدا از این مثل چه بوده است؟» آری خدا جمع زیادی را با آن گمراه و گروه بسیاری را هدایت میکند اما فقط فاسقان را با آن گمراه میسازد. »
📚کانال تفسیر تسنیم
✅ @tafsire_tasnim1
📇 متن خلاصهشده تفسیر قرآن
🔺سوره بقره : جلسه ۷۷
🔖 آیه: ۲۶
📆 تاریخ: ۱۳۶۴/۰۶/۱۱
👤 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
♦️این اشکال بر قران وارد نیست که چرا #مثل ذکر میکند!
زیرا اشکالکننده یا #مسلمان است که به خود چنین اجازهای نمیدهد که بر قران اشکال بگیرد... اگر #اهل_کتاب است که در کتابهای خودشان اعم از انجیل و تورات فعلی نیز مثل فراوان است چنانکه آیه فتح نیز این را اثبات میکند... اگر #کافر هم باشد که کتابهای خودشان که حتی در مکه و قبل از پیامبر هم داشتند نیز مثل فراوان دارد و بطور کل، کلام فصحا همراه مثل است تا روشن شود.
🔰برای خداوند، بزرگ و کوچک و سخت و آسان معنا ندارد که بعضی بخواهند بگویند چرا خدا به پشه که حیوان ریزی است مثال زده است. خداوند حتی #سایه را که یک امر عدمی و ناشی از عدم وجود نور است را به خود نسبت میدهد و گوید «ثم قبضناه الینا قبضاً یسیراً/فرقان_۴۶» یعنی این سایه را ما به آسانی به سوی خود آورده و کم میکنیم. در مقابل، خداوند «حشر» که مهمترین امر است و بساط همه چیز عالم را برمیچیند را نیز به خود نسبت داده و گوید برای ما آسان است.«ذلک حشرٌ علینا یسیر/ق_۴۴»
♦️علتش این است که خداوند با #اراده کار میکند نه با حرکت؛ لذا همه چیز به صرف اراده خداوند تغییر میکنند و خداوند حرکتی نمیکند و لذا خستگی برای خدا معنا ندارد.
✅«فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحقّ من ربّهم» خداوند #ایمان را با «علم صحیح» همراه میداند و برعکس. اگر جایی علم بود و ایمان نبود این علم صحیح نیست و نابودکننده است. این آیه ایمان را همیشه با علم همراه میداند و در سوره سبا آیه ۶ گوید آنکه عالم است میفهمد آنچه تو آوردهای حق است. لذا علمی که نتواند #حق را از #باطل تشخیص دهد علم نیست.
🔰علمی که تنها تا گور با انسان بیاید و بعد او را رها کند که علم نیست! در آیه ۸۳ سوره مومن گوید وقتی انبیا دین را آوردند مردم به همان #علوم_مادی خود مثل دامداری خوشحال بودند و خود را عالم میدانستند اما آن #علم_جهانبینی که بفهمد چه کسی عالم را آفرید و چه کسی باید او را اداره کند را نداشتند و لذا علم صحیح باید با ایمان ترکیب باشد و ایمان را بفهمد. علم باید در آن دنیا نیز بکار بیاید نه اینکه فقط برای این دنیا باشد. علومی مانند دامداری و غیره که بدرد آن جهان نمیخورد همچنان که پزشکی برای آن جهان نیست زیرا در آنجا که انسان بیمار نمیشود. مهندسی راه و ساختمان هم نیست زیرا صراط مستقیم در اختیار انسانهاست.
🔰حال اگر کسی با فراهمکردن این علوم مادی در این دنیا عمل صالحی برای امت اسلامی کرد این عمل صالح برای آن دنیا باقی گذاشته است و لا غیر. علوم صناعی نیز مانند سخنرانی و درسدادن و کتاب نوشتن نیز بدرد نمیخورد. غیر از #عمل_صالح، از علوم تنها آن قسمت میماند که مربوط به معرفت خداوند و اسماء حسنی و فرشتگان و وحی و پیامبران باشد و لا غیر.
----------------------------------------------------------
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴 eitaa.com/tafsire_tasnim1/288
----------------------------------------------------------
📚کانال #تفسیر_تسنیم 👈
✅ @tafsire_tasnim1