📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 144
🔖 آیات: ۵۴-۵۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۴ بقره:
«واذ قال موسی لقومه یا قوم انکم ظلمتم انفسکم باتخاذکم العجل فتوبوا الی بارئکم فاقتلوا انفسکم ذلکم خیر لکم عند بارئکم فتاب علیکم انه هو التواب الرحیم»
و زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من! شما با انتخاب گوساله (برای پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید؛ و به سوی خالق خود باز گردید! و خود را [=یکدیگر را] به قتل برسانید! این کار، برای شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذیرفت؛ زیرا که او توبهپذیر و رحیم است.
✅ آیه ۵۵ بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نومن لک حتی نری الله جهرة فاخذتکم الصاعقة وانتم تنظرون»
و (نیز به یاد آورید) هنگامی را که گفتید: «ای موسی! ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد؛ مگر اینکه خدا را آشکارا (با چشم خود) ببینیم!» پس صاعقه شما را گرفت؛ در حالی که تماشا میکردید.
✅ آیه ۵۶ بقره:
ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون
سپس شما را پس از مرگتان، حیات بخشیدیم؛ شاید شکر (نعمت او را) بجای آورید.
🔹🔹🔹🔹
1⃣خدا بنی اسراییل را چگونه عفو کرد و سپس گفت «شکر کنید»؟ آیا عفو با حذف #دستور_کشتن_یکدیگر بود یا اینکه قبل کشتن چیزی جایگزین برای کشتن آمد(مانند بزی که هنگام ذبح اسماعیل، برای ابراهیم فرستاده شد) و یا جنگیدند و تعدادی کشته شدند و خدا آنرا «قتل کل» محسوب کرد و باقی افرادی که زنده ماندند را عفو کرد؟
2⃣در سوره نساء میفرماید بنی اسراییل کسانی هستند که اگر بگوییم برای جبران گناه، یکدیگر را بکشید یا #مهاجرت کنید، اینها انجام نمیدهند مگر اندکی از آنها، در حالیکه این دو کار حتما برایشان خیر است. پس خدا به چه علت عفو کرد؟
3⃣چنان که در قرآن آمده شیطان با #تثبیت انسانها مخالف است و آنها را با «زلّت» و لغزش از راه راست خارج کرده و نگاه می دارد.
4⃣خدا در بقره به بنی اسراییل گوید در بین شما کسانی بودند که وقتی گفتیم #شنبه ها ماهی صید نکنید اینها صید نمیکردند اما راه ماهیها را میبستند تا جمع شوند و همه را یکشنبه صید کنند! گوید ما اینها را به خاطر این حیله ها، مسخ کردیم به شکل بوزینه.
5⃣هر کس کاری بکند آثارش به نوه ها و نسل او میرسد. خدا گوید ای یهودیان صدر اسلام شما این و آن کار را کردید(مثلا گوساله پرستی کردید) درحالیکه تنها اجداد آنها این کارها را کرده بودند. دلیلش این است که این قوم در گذشته و حال و آینده مثل هم فکر میکنند (#تشابهت_قلوبهم) نه اینکه چون یک قومند.
6⃣#کتاب در اصطلاح قرآن، مجموعه قوانین الهی است لذا به مجموعه نصایح، #زبور یا ... میگوید. پس به موسی کتاب داد.
7⃣جمع سوره بقره و اعراف این است که وقتی بعد از ۴۰ شب موسی تورات را آورد قومش گفتند تا خدا را نبینیم به این کتاب ایمان نمی آوریم. سپس خدا ۷۰ نفر را به میقات برد و #صاعقه آمد و همه مردند. موسی با خدا رازونیاز کرد و گفت اینها را همان قبل که پیش بقیه بودند میکشتی چون الان اگر تنها برگردم بقیه هم گمراه میشوند لذا خدا دوباره زندهشان کرد.
8⃣اما خدا بعداً گفت بخاطر اینکه برای پذیرش تورات شرط دیدن خدا را گذاشتید خدا همه شما بنی اسراییل را کشت و زنده کرد در حالیکه تنها ۷۰ نفر اینطور شده بودند! دلیلش #تشابه_قلوب و طرز فکر یکسان بود و اگر بقیه هم با آن ۷۰ نفر میرفتند همان را میگفتند و میمردند. لذا بخاطر یکی بودن طرز تفکرشان، همه را مثل هم میداند نه بخاطر اینکه همه از یک قومند.
9⃣نمونه این طرز تفکر یکسان اینست که آن ۷۰ نفر برای دیدن #خدای_مرئی با موسی رفتند و در همین فاصله که موسی ۷۰ نفر را به میقات برد تا صاعقه را ببینند سامری و گروهی که از مصر هنوز به قوم موسی نرسیده بودند به قوم پیوستند و بحث گوساله پرستی پیش آمده و بقیه هم بدنبال #خدای_مرئی و قابل حس بوده اند! پس موسی با ۷۰ نفر بازگشت و دید همه گوساله پرست شده اند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
💠 حقوق جسم و جان
آیت الله جوادی آملی:
🔸 انسان از آن جهت كه انسان است جانی دارد كه باید به حقّش برسد و جسمی دارد كه باید به حقّش نایل آید. مهم ترین حق برای جان جوامع بشری، #توحید است و عدل و مهم ترین حق برای جسم، #حیات است و سلامت آن حیاتِ عقلی است و این حیات مادّی است؛ هر دو را قرآن كریم تبیین كرده است. نه می توان عقل جامعه را از جسم آنها جدا كرد و نه میتوان جسم را جدای از جان به حساب آورد. سرّ اینكه قرآن چنین جامعیتی را به همراه دارد آن است كه یك كتاب عادی نیست؛ زیرا نه متكلّم و كاتب این كتاب عادی است و نه نحوه گفتن و تنظیم این كتاب عادی است.
🔸 سلامت جامعه از نظر اعتقاد به صورت #توحید است كه قرآن كریم توحید را به خوبی معنا كرده كه یك حقیقت است كه بالاصالة موجود است و آن خداست با اسماء و صفاتش که دارد جهان فرشته ها و بشر و گیاهان و نبات و حیوان و جماد را اداره می كند، دنیا و قیامت را اداره می كند، شریك هم ندارد و هر چه در عالم فرض می شود به اذن او كار می كنند و دیگر هیچ! #عدل است كه در مسائل اجرای واقعاً حیات بخش است.
🔸 مستحضرید كه در قوانین عمومی، حقوق عمومی، حقوق سازمان ملل و مانند آن موادّی را به عنوان #حقوق_بشر تدوین كردند كه آن مواد دارای مبانی است، مبانی آن مواد عبارت از عدل است، آزادی است، استقلال است، امنیت است، امانت است، حُسن تفاهم است، زندگی مسالمت آمیز است، محیط زیست است و مانند آن، اما این مبانی را از كجا می گیرند دستشان كوتاه است.
🔸#عدل یعنی «وَضْعُ كُلِّ شَیءٍ فی مَوْضِعِه»[1] هر چیزی را در جای خود قرار دادن، مفهوم این عدل جاذبه دارد، خیلی شفاف و روشن است؛ اما اشیاء جایش كجاست؟ اشخاص جایش كجاست؟ ما چه شیئی را باید در جای معین بگذاریم و چه شخصی را باید به سِمت معین نصب بكنیم؟ اشیاء جایشان مشخص نیست، اشخاص جایشان مشخص نیست، با عقل مقدار كمی از این امور معلوم می شود، اما بخش وسیعی از امور را وحی باید شكوفا كند. بنابراین اگر مسئله حقوق بشر است، سلامت بین المللی است قرآن باید تعیین كند، سلامت منطقه ای است قرآن باید تعیین كند، سلامت محلّی است قرآن باید تعیین كند.
[1] ر.ک: نهج البلاغه، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا».
📚 پیام به همایش بهداشت و سلامت
تاریخ: 1390/08/23
🔴 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_145L.mp3
3.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_145
🔖 آیه: ۵۴ - ۵۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 145
🔖 آیات: ۵۴-۵۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۴ بقره:
«واذ قال موسی لقومه یا قوم انکم ظلمتم انفسکم باتخاذکم العجل فتوبوا الی بارئکم فاقتلوا انفسکم ذلکم خیر لکم عند بارئکم فتاب علیکم انه هو التواب الرحیم»
و زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من! شما با انتخاب گوساله (برای پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید؛ و به سوی خالق خود باز گردید! و خود را [=یکدیگر را] به قتل برسانید! این کار، برای شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذیرفت؛ زیرا که او توبهپذیر و رحیم است.
✅ آیه ۵۵ بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نومن لک حتی نری الله جهرة فاخذتکم الصاعقة وانتم تنظرون»
و (نیز به یاد آورید) هنگامی را که گفتید: «ای موسی! ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد؛ مگر اینکه خدا را آشکارا (با چشم خود) ببینیم!» پس صاعقه شما را گرفت؛ در حالی که تماشا میکردید.
✅ آیه ۵۶ بقره:
ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون
سپس شما را پس از مرگتان، حیات بخشیدیم؛ شاید شکر (نعمت او را) بجای آورید.
✅ آیه ۵۷ بقره:
«وظللنا علیکم الغمام وانزلنا علیکم المن والسلوی کلوا من طیبات ما رزقناکم وما ظلمونا ولکن کانوا انفسهم یظلمون»
و ابر را بر شما سایبان قرار دادیم؛ و «من» و «سلوی» را بر شما فرستادیم؛ (و گفتیم) از نعمتهای پاکیزهای که به شما روزی دادهایم بخورید! (ولی شما کفران کردید!) آنها به ما ستم نکردند؛ بلکه به خود ستم مینمودند.
🔹🔹🔹🔹
1⃣بحث این بود که در مورد #حکم_قتال بنی اسراییل با یکدیگر که مجازات پرستش گوساله زرین بود منظور چیست؟
۱. آیا این حکم امتثال و اجرا شد؟
۲. یا معنایش کشتن خوی سرکشی و هوسرانیست؟
۳. یا اینکه حکم صادر شد اما بعدا خدا همانند داستان اسماعیل، چیزی برای کشتن فرستاد که بجای همدیگر، آنرا بکشند؟
۴. یا واقعا صادر شد اما در مرحله بقا، ادامه پیدا نکرد بلکه تنها بخشی از بنی اسراییل کشته شدند و بعد حکم قتال برداشته شد.
2⃣گزینه اول مردود است چون از منش بنی اسراییل که در داستانهای مختلف قرآن بدست می آید متصور نیست خودشان آنرا اجرا کرده باشند. مثلا به موسی گفتند برو وارد شهر شو و همراه خدایت با دشمن بجنگ و پیروز شو تا اگر پیروز شدید ما هم وارد شهر شویم! تا جایی که موسی گفت خدایا بین من و این #قوم_فاسق(دائم المعصیت) فاصله بینداز! پس از نظر عمل، فاسق و از نظر بینش فکری، کاملا #اصالت_حس بودند و خدا را هم شخصی مثل موسی می دانستند. چنین قومی آیا ممکن است به حکم سنگین قتال، گردن نهند؟!
3⃣چون هنوز ظاهر آیه هیچیک از سه راه را در مورد حکم قتال کاملا تایید نمیکنند ما آیه را باز میگذاریم تا آیات بعد شاید کمکمان کند.
4⃣آزمایش و #امتحان_الهی بر دو قسم است:
۱. امتحان هر روز و هر لحظه. چنانکه سالم هر لحظه مبتلا به سلامت و بیمار هر لحظه مبتلا به بیماریست.
۲. امتحان عمومی و مهم: که سالیانه یکی دو بار بیشتر اتفاق نمیفتد مانند جنگ.
5⃣ورود به سرزمین مقدس نیاز به جنگ با #غاصبان آنجا داشت اما بنی اسراییل باید از این «آزمایش عمومی و بزرگ» موفق خارج میشدند تا بتوانند وارد سرزمین فلسطین شوند. موسی فرمود خداوندا من و برادرم هارون تنها اختیار خودمان را داریم نه بقیه را. اینها هم به حرف من گوش نمیدهند و به جنگ نمیروند لذا بین ما و این قوم فاسق(دائم المعصیت) فاصله بینداز.
6⃣خداوند در پاسخ موسی فرمود من هم معتقدم که اینها فاسقند لذا به خواست تو من حکم کردم که ورود به #سرزمین_مقدس تا ۴۰ سال بر بنی اسراییل حرام باشد و اینان ۴۰ سال در صحرای سینا سردرگم شوند و راهشان را نیابند! پس متاسف و ناراحت نباش و دیگر برایشان تا ۴۰ سال دعا نکن. این حکم تحریمی هم «حکم تکوینی» بوده نه تشریعی، یعنی امکان ورود به سرزمین را بکلی از دست دادند.
7⃣این سرگردانی بدین صورت بود که حتی نمیدانستند بصورت روستایی یا شهری یا عشایری زندگی کنند! تا اینکه تربیت شوند و قدر بدانند.
8⃣خداوند در همین ۴۰ سال هم نعمتهای فراوانی به بنی اسراییل داد. همین که شخص نداند تا کی سرگردان است بدترین عذاب است. لذا با دیدن نعمتهای بعدی هم #بینش_دینی پیدا نمیکنند. اینها درخواستهایشان را از طریق موسی از خدا میخواستند.
9⃣اول ابرها آنها را از شر نور و گرمای خورشید حفظ کردند. دوم، غذای آنها را نیز با من و سلوی(غذایی شامل مقداری میوه و مقداری پرنده) تامین کرد. خدا گوید این نعمتها را بخاطر ترحم به اینها دادیم نه بخاطر پاداش اعمالشان. چنانکه در قضیه آن باغدار متمکن که درختها کاملا پربار بودند و هیچ نقصی نداشتند و خود باغدار با کفرش بخود ستم کرده و آن نعمت را از بین برد.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
💎❌صوت و متن آخرین جلسه تفسیر قرآن کریم تا کنون (در کانال رسمی دروس آیت الله جوادی آملی)
👇👇👇
بینه ۴.MP3
4.07M
📣 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بینه
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1399/01/10
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🔺منبع:
🆔 @EsraTvEitaa
______________________
✅ @tafsire_tasnim1
بینه ۴.pdf
1.83M
📚 متن درس تفسیر سوره مبارکه #بینه
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1399/01/10
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🔺منبع:
🆔 @EsraTvEitaa
___________________
✅ @tafsire_tasnim1
🔺دعوت سید حسن نصرالله به کمپین جهانی #اجتماع_قلبها: بنده هم از طرف خودم از همه دعوت میکنم در این برنامه مشارکت کامل و خوبی داشته باشند.
🤲🏻 قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه و دعای فرج
⏰ شب نیمه شعبان؛ ساعت ۲۲
🌍 در بیش از ۴۰ کشور جهان همراه با دیگر منتظرین منجی
♦️هر عزیزی که نتوانست راس ساعت این دعا را بخواند بهتر است در اولین فرصت، دعا را بخواند.
کانال تفسیر تسنیم/علامه جوادی آملی
✅ @tafsire_tasnim1
27.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ویژه ولادت حضرت #صاحب_الزمان (عج)
🔹وجود حضرت در جامعه، چه آثاری برای آن داشته است؟
⏰ تاریخ: ۹۹/۰۱/۱۶
🔺این پیام در شبکه های مختلف سیما پخش شد و مورد بحث قرار گرفته است.
✅ @tafsire_tasnim1
📣 لزوم محاسبه در ماه شعبان؛
🔴ماه پربركت شعبان، آخر سال اخلاقی ماست
🔷حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: هر كسی براي خود يك سالی دارد، كشاورزان معمولاً اول سالشان اول پاييز است، و برخيها هم اول سالشان فروردين است؛ اما كسانی كه در مسائل اخلاقی كار ميكنند اول سالشان ماه مبارك #رمضان است، لذا #ماه_شعبان آخر سال اخلاقی اينهاست.
🔷 در آخر سال نظير اينكه نزديك امتحانات كنكور ميشود انسان چگونه تلاش و كوشش ميكند مطالعه كند و حضور ذهن داشته باشد, اينها كه سال اخلاقي دارند تمام تلاش و كوشش آنها اين است كه در اين ماه شعبان بدهكاريهايشان را بدهند حقّالله دارند حقّالناس دارند توبهاي بايد بكنند واجبي ترك كردند حرامي مبتلا شدند تمام اين دِيْنهاي حقّاللهي و حقّالناسي را در #ماه_شعبان بدهند كه وقتي اول سال فرا ميرسد اينها با سود همراه باشند.
🔺منبع:
@a_javadiamoli_esra
_______________________
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_146L.mp3
4.1M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_146
🔖 آیه: ۵۴ - ۵۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 146
🔖 آیات: ۵۴-۵۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۴ بقره:
«واذ قال موسی لقومه یا قوم انکم ظلمتم انفسکم باتخاذکم العجل فتوبوا الی بارئکم فاقتلوا انفسکم ذلکم خیر لکم عند بارئکم فتاب علیکم انه هو التواب الرحیم»
✅ آیه ۵۵ بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نومن لک حتی نری الله جهرة فاخذتکم الصاعقة وانتم تنظرون»
✅ آیه ۵۶ بقره:
ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون
✅ آیه ۵۷ بقره:
«وظللنا علیکم الغمام وانزلنا علیکم المن والسلوی کلوا من طیبات ما رزقناکم وما ظلمونا ولکن کانوا انفسهم یظلمون»
و ابر را بر شما سایبان قرار دادیم؛ و «من» و «سلوی» را بر شما فرستادیم؛ (و گفتیم) از نعمتهای پاکیزهای که به شما روزی دادهایم بخورید! (ولی شما کفران کردید!) آنها به ما ستم نکردند؛ بلکه به خود ستم مینمودند.
✅ آیه ۵۸ بقره:
«واذ قلنا ادخلوا هذه القریة فکلوا منها حیث شئتم رغدا وادخلوا الباب سجدا وقولوا حطة نغفر لکم خطایاکم وسنزید المحسنین»
زمانی که گفتیم: «در این شهر [= بیت المقدس] وارد شوید! و از نعمتهای فراوان آن، هر چه میخواهید بخورید! و از در (معبد بیت المقدس) با خضوع و خشوع وارد گردید! و بگویید: «خداوندا! گناهان ما را بریز!» تا خطاهای شما را ببخشیم؛ و به نیکوکاران پاداش بیشتری خواهیم داد.»
✅آیه ۵۹ بقره:
«فبدل الذین ظلموا قولا غیر الذی قیل لهم فانزلنا علی الذین ظلموا رجزا من السماء بما کانوا یفسقون»
اما افراد ستمگر، این سخن را که به آنها گفته شده بود، تغییر دادند؛ (و به جای آن، جمله استهزاآمیزی گفتند؛) لذا بر ستمگران، در برابر این نافرمانی، عذابی از آسمان فرستادیم.
🔹🔹🔹🔹
🔴حضور بنی اسراییل در برابر موسی چقدر و چگونه است؟
1⃣گروهی که به موسی ایمان آوردند بسیار اندک بودند(یونس/۸۳) پس غالبا ایمان نیاوردند.
این گروه مومن هم ایمان مستحکمی نداشتند چنان که وقتی موسی گفت گاوی را بدستور خدا بکشید، گفتند داری ما را مسخره میکنی؟! یعنی در برابر پیامبرشان خاضع و #متعبد نبودند. لذا وقتی دستور جنگ با هم بدهد آیا اینها سریعا قبول میکنند؟
2⃣موسی به این گروه مومن میگوید شما که میدانید من پیامبرم چرا مرا اذیت میکنید؟(صف/۵) اگر این گروه چنان بودند که #دستور_قتال با هم را سریعا بپذیرند دیگر آیا ممکن بود اینچنین پیامبرشان را اذیت کنند؟
3⃣وقتی قرآن گوید ما گمراهان را گمراهتر میکنیم منظور این است که ما توفیق #هدایت را دیگر به او نمیدهیم پس هدایت را از دست داده و منحرفتر و گمراهتر میشوند.
4⃣جو مصر چگونه بود؟ بنی اسراییل که مکرر یا میگفتند خدای دیدنی برایمان بیاور و یا میگفتند خدایت را به ما نشان بده! پس کاملا مادی و #حسگرا بودند. فرعون به هامان، وزیرش گوید ما در زمین که خدای موسی را نمیبینیم و من مطمئنم که در آسمان هم نیست اما تو رصدخانه یا برجی بساز که بلند باشد تا شاید خدایش در آسمان باشد و من از رصدخانه یا بالای برج او را ببینم.
5⃣این #افکار_الحادی که الان هم اینطورند یقین داشتند که جز موجودات مادی، موجودی نیست پس نه خدا هست نه قیامت و ... . ملحد معتقد و مطمئن است انسان از ماده بوجود آمده و ماده را باید بپرستد و نهایتا هم میمیرند و نابود میشوند. قرآن گوید اعتقادات و حرفهای نظری و علمی ملحدان، علم نیست بلکه #ظن و گمان است، آنچه #علم است که مطابق واقع باشد و فقط ماده را موجود نداند و منکر خدا و قیامت نباشد.
6⃣این یعنی هر کس که حرفی نظری دارد در برابر رقیب فکری خود میگوید فلانی گمان میکند که حرفش درست است! در حالیکه رقیبش به خود مطمئن است! لذا این یک روش ادبی است که رقبا در برابر هم میگویند.
7⃣خدا گوید وجود #قیامت آنقدر سنگین و مهم است که اگر کسی کمترین گمانی در مورد وجود قیامت داشت باید بفکر قیامت باشد و عملش را درست کند. چنان که امام صادق در برابر ملحدی این را گفت.
8⃣این وضعیت، فکر رایج بنی اسراییل و مردم مصر است. حال چگونه ممکن است موسی به اینها بگوید شمشیر بردارید و با هم بجنگید و آنها نیز فورا گوش کنند؟!
9⃣پس باب این بحث هنوز باز است که بالاخره آیا بنی اسراییل فورا دستور قتال را پذیرفتند (که علایم مختلف نشان داده اینطور نیست) یا اینکه جنگیدند اما خدا چیز دیگری برای ذبح فرستاد و یا جنگیدند و عده ای هم کشته شدند و خدا باقی را بخشید یا ...
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 146
🔖 آیات: ۵۴ - ۵۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ ادامه جلسه ۱۴۶
0⃣1⃣ در تفسیر آیه ۵۸ و ۵۹ بقره باید گفت موسی و بنی اسراییل در جایی ایستادند نماز بخوانند و خدا چون آنجا در آفتاب بود و بسیار گرم بود خدا ٫ابری را فرستاد تا سایه ایجاد کند. لذا الان در آنجا مسجدی ساختند به نام #مسجد_الغمام. خدا گوید هر معجزه ای که به بنی اسراییل میدادیم از قبلی بزرگتر بود اما قومی که #اصالت_الحس باشند هیچ معجزه ای در آنها اثر نمیکند و بعدا همه را مادی تفسیر خواهند کرد. ما ۹ معجزه به موسی علیه فرعون دادیم مثل ید بیضاء و .. و آیات بسیاری که به بنی اسراییل دادیم مانند ابر غمام که آنرا غیر از آن معجزات دانسته است.
1⃣1⃣سپس خدا به بنی اسراییل گوید بروید در محل #بیت_المقدس ساکن شوید. از این در مخصوص و با حالت خضوع وارد شوید و از نعمتهای ما استفاده کنید. گفتیم دعا کنید که خدا شما را ببخشد. خدا فرمود اینها به همین دستور ساده هم عمل نکردند و ستمکاران قوم آن حرف ما را عوض کردند و ابلاغ کردند! لذا گوید اینها ظلم بزرگی کردند و ما نیز عذابی آسمانی برایشان فرستادیم. لذا چنین قومی ممکن نیست که دستور قتال با یکدیگر را پذیرفته باشند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
‼️ اعضای محترم کانال میتوانند با ارسال پستها به دیگر افراد علاقه مند به این مباحث، علاوه بر اینکه باعث آشنایی دیگر اعضای جامعه با مباحث مهم و عمیق اعتقادی اسلام میشوند، به رشد و گسترش کانال نیز کمک نمایند...
❎ مدیریت کانال، که در پیامرسانهای دیگر نیز فعال است کمترین نفع مادی در نشر کانال تفسیر ندارد.
هدایت شده از تفسیر تسنیم
‼️تحت سلطه طاغوت بودن، کفر است!
🎯 علامه جوادی آملی:
طبق آیه ۶۰ سوره نساء، نشانه ایمان به آنچه بر پیامبر اسلام و پیامبران گذشته نازل شده، این است که در مسایل حقوقی و حاکمیتی تحت سلطه هیچ #طاغوتی نباشد...
✅ @tafsire_tasnim1
🌺۲۹ فروردین، روز #ارتش_جمهوری_اسلامی
❇️فرق ارتش دینی و غیر دینی آن است که ارتش دینی باور کرده است که با مرگ نمی پوسد!
آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔺فرق ارتش غیر دینی با #ارتش_دینی آن است كه ارتش دینی باور كرده است كه با مرگ از پوست به در میآید، نه اینکه بپوسد! این مرغ باغ ملكوت برای همیشه میماند و باید رهتوشه تهیه كند، دیگران فكر فكر میكنند با مردن میپوسند، لذا برای آنها انفجار كشورهای دیگر یا تروریست بودن دولتی و یا امور دیگر فرقی نمیكند.
🔺شما «جنگ جهانی اول» را دیدید میلیونها نفر كشته شدند و از بین رفتند در جنگ جهانی دوم هم بشرح ایضاً، سرّش آن است كه آنها خیال كردند مرگ پایان راه است و چون مرگ پایان راه است هر چه برای بشر هست قبل از مرگ است، بیباكانه دست به كشتار میزدند و نامی هم از آنها نمانده
🔺اما شما میبینید شرق و غرب جهان را نام #حسینبنعلی(ع) پر كرده، مگر جنگ جهانی اول كم كشته داد؟
#جنگ_جهانی_دوم كم كشته داد؟ چطور هفتاد میلیون یا بیشتر كشته میشوند و نامی از آنها نیست اما 72 نفر جهان را گرفتند؟ چه چیزی اینها را نگه داشت؟
🔺آنها که در شبهای عملیات دفاع مقدس حضور داشتند میدانند در این خاكریز اول، خاكریز دوم سخن از «یا حسین(ع) یا حسین(ع) كربلا، كربلا» بود.
📚آنچه این كشور را نگه میدارد همان اعتقاد به «جهانبینی، جهانداری و جهانآرایی» است. این سه اصل است كه وظیفه ماست، ارتش ما هم، مانند دیگر ارگانهای حوزوی و دانشگاهی با این عناصر سهگانه دارد زندگی میكند.
🆔 منبع: news.esra.ir
________________________
✅ @tafsire_tasnim
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_147L.mp3
4.72M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_147
🔖 آیه: ۵۷ - ۵۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
1_296098426.pdf
223.6K
📚متن درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_147
🔖 آیه: ۵۷ - ۵۹
✅ مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇 عناوین خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 147
🔖 آیات: ۵۷ - ۵۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
1. تحریف کلام الهی توسط یهودیان
2. معنای تظلیل غمام
3. حب دنیا در میان بنی اسرائیل
4. ارض مقدس و ویژگیهای آن
5. سرزمین قدس، مکان صدق
6. دستور ورود به سرزمین قدس به حالت سجده
7. توصیف بنی اسراییل
8. عدم توجه قران به وجه قصه بودن
9. انفجار چشمه های دوازده گانه
10. اختلاف همیشگی بنی اسراییل
11. طغیان بنی اسراییل
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅اولين مصيبت آن وقتي است كه انسان نساخته مسؤل كاري باشد!
علامه جوادی آملی:
🔺اختلاف قبل العلم يك اختلاف خوبي است دو نفر كه دارند بحث ميكنند با هم اختلاف دارند يكي نفي ميكند ديگري اثبات ميكند اين تضارب نظر باعث پخته شدن فكر است دو نفر كه دارند بحث ميكنند با هم واقعاً اختلاف دارند و اين اختلاف يك اختلاف ممدوحي است چون براي تحصيل علم است.
اختلاف قبل از علم است كه زمينه علم است امّا اگر بعد از اين كه روشن شد كه حق با كيست از آن به بعد اگر كسي اختلاف كرد اين اختلاف مذموم است
اگر كسي الآن كه در اوائل تحصيل اوست يا اواسط تحصيل اوست خود را مواظب نباشد در بحثها بعد از اين كه فهميد حق با هم بحث اوست تمكين نكند و اعتراف نكند بعد از اين كه از حوزه فراغت پيدا كرد و از درس و بحث فارغ شد و مسئول يك كاري از كارها در شهر يا روستا شد اين مصيبت بر اسلام و مسلمين است زيرا او خود را حوزه نساخت عادت نكرد وقتي حق را فهميد تمكين كند و خضوع كند و بگويد آري حق با تو بود و من اشتباه كردم.
اولين مصيبت آن وقتي است كه انسان نساخته مسؤل كاري باشد. اگر اين شهامت را نداشت كه در حضور يك نفر اعتراف كند و بگويد: حق با تو بود. وقتي مسؤول يك كاري شد در برابر هزاران نفر كه هرگز حاضر نيست اعتراف كند.
📚 جلسه ۱۴۷ تفسیر قرآن کریم
✅ @tafsire_tasnim1
❇️اعضای محترم در مورد شیوه جدید ارسال متن کامل و سپس عناوین، نظرات و پیشنهاداتشان را با مدیر کانال در میان بگذارند.
💠 اولین ماه سال، رمضان است، نه محرم!
علامه جوادی آملی:
🔰 یک بیان نورانی از حضرت زکریا و ابراهیم (سلام الله علیهما) هست که اینها رابطه شان را با خدا به ما آموختند. ما یک رابطه های دستوراتی داریم؛ نمازی داریم، روزه ای داریم، دعایی داریم، مناجاتی داریم، اینها را داریم؛ اما نزدیک ترین دعا با خدا چیست که بخواهیم زمزمه کنیم؟ مخصوصاً در ماه شعبان. ما به هر حال به مهمانی خدا می خواهیم برویم، با چه سرمایه ای برویم؟
🔺اینکه می بینید مرحوم ابن طاووس و سایر بزرگان این أدعیه خودشان را از ماه مبارک رمضان شروع می کنند، برای اینکه هم در روایات هم در أدعیه آمده است، از ماه مبارک رمضان به عنوان «رَأْسُ السَّنَة».
یک؛ از ماه مبارک رمضان به عنوان «غرّة الشهور»، دو، چون در روایات و در ادعیه از #ماه_مبارک_رمضان به عنوان اوّل سال و اوّلین ماه با این دو تعبیر یاد شده است، افرادی مثل ابن طاووس (رضوان الله الیه) و دیگران تاریخ سال را از ماه مبارک رمضان شروع می کنند. ماه مبارک رمضان اوّل سال است، ماه شعبان آخر سال.
🔸 اینکه می بینید ماه شعبان یک عده زیاد تلاش و کوشش می کنند، برای اینکه تمام بدهی هایشان را بدهند. توبه می کنند، استغفار می کنند، قضاها را انجام می دهند، برای اینکه «آخر سال» است و آخر سال انسان باید حساب هایش را بررسی بکند. ابن طاووس ها سیره و راه آنها این است.
🔹ما اگر بخواهیم با ذوات قدسی اهلبیت (علیهم السلام) آشنا بشویم، به زبان اینها، به زبان قرآن و به زبان انبیا با خدا حرف بزنیم، اینها هم دعای «مناجات شعبانیه» دارند، هم می گویند مضطر خدا هستند «أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ وَ أَنْتَ الْقَوِی وَ أَنَا الضَّعِیف»، اینها سرجایش محفوظ است. خدایا یک مخلوقِ ضعیفِ عاجزِ فقیر آمده در خانه تو، اینها همه خوب است؛ اما ببیند دعای زکریا یا دعای ابراهیم (سلام الله علیهما) چیست؟ به خدای سبحان عرض می کنند خدایا! من همان هستم که هر وقت خواستم دادی، ببینید! از خود مایه نمی گذارد، نمی گوید من فقیرم تو غنی هستی، من مخلوقم تو خالقی، من ضعیف هستم. وسیله را ضعف خود و عجز خود و مخلوق بودن خود و مقهور بودن خود قرار نمی دهد.
🔸 به هر حال انسان یک وسیله می خواهد. این دعای «أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ»، یک وسیله است؛ یعنی خدایا! من مخلوق بودنم را وسیله قرار دادم، من عجز خودم را وسیله قرار دادم، من ضعف خودم را وسیله قرار دادم، همین! به #ضعف من کمک بکن! به هر حال خودش را مطرح می کند. می گوید من ضعیف هستم، به ضعف من کمک بکن!
🔻اما این دعای زکریا و ابراهیم این نیست، خیلی این دعا بلند است! در این دعا که ﴿لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا} اصلاً نامی از خود او نیست. در می زند، کیست؟ جواب: کسی است که هر وقت خواست، به او دادی، همین! به فعل خدا تمسک می کند. نه اینکه من عاجز هستم، به عاجز کمک بکن. من مخلوق هستم، من ضعیف هستم!
🔹سؤال: چه کسی است دم در، در میزند؟ کسی است که هر وقت خواست به او دادی. در آن نام او نیست: ﴿وَ لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾، من هیچ وقت ناامید نشدم. ببینید تمام محور این حرف کَرم اوست. من چه کسی هستم؟ حالا هر کسی هست! چه کار داری که چه کسی هستم؟! هر وقت خواستم، دادی، همین! ﴿لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾ این خاصیت ماه پُر برکت شعبان است.
📚 تفسیر سوره مبارکه مدثر(جلسه ۱)
⏰ تاریخ: ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
🌐 منبع:news.esra.ir
✅ @tafsire_tasnim1
💠 بیع و اجاره حقیقی انسان
🔸 اگر كسی سرمایه ای دارد باید #تجارت كند، كسی خانه ای دارد، زمینی دارد یا بالأخره این زمین را می فروشد و استفاده می كند، خانه را می فروشد و استفاده می كند یا اجاره می دهد، غیر از این كه نمی شود. آنها كه رفتند «شهید» شدند با #بیع معامله كردند، ما كه توفیق شهادت نداشتیم باید #اجاره بدهیم؛ این اجاره همان است كه در قرآن كریم دارد كه ما به اینها «اجر» می دهیم.
🔰اجر و اجرت به چه كسی می دهند؟ به كسی كه عقد #اجاره دارد، پس ما هم تعبیر «بیع» داریم و هم تعبیر «اجر»، آنها كه شربت شهادت نوشیدند فروختند و گرفتند كه البته هر دو را گرفتند! ماها كه آن توفیق را پیدا نكردیم باید اجاره بدهیم.
♦️اجاره بدهیم یعنی چه؟ اگر كسی خانه خود را اجاره داد به دیگری یعنی چه؟ یعنی آن مستأجر باید از آن استفاده كند نه صاحب خانه، ما اگر وقتمان را به خدای سبحان #اجاره دادیم، این یعنی چه؟ یعنی هر چه او می خواهد باید انجام بدهیم نه هر چه خودمان می خواهیم! این معنی #محاسبه است، آن وقت آدم راحت است.
🔹 در سورهٴ مباركهٴ اسراء فرمود هر كار خیری كه كردی برای خودت كردی ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ﴾ این «لام»، «لام» اختصاص است و اگر ـ خدای ناكرده ـ كسی كار بدی كرد ﴿وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾ آن هم برای خودت است، هیچ كس به دیگری بد نمی كند! اگر كسی در درون خانه خود یك چاه و كنیف بدبویی حفر كرد خب در تمام شبانه روز خودش در زحمت است، البته گاهی هم شامّه عابرین را آسیب می رساند.
🔺این معنی #محاسبه است كه می گویند «ماه شعبان» كه آخر سال است انسان باید حساب هایش را بررسی كند تا سال جدید وارد بشود ببیند كه آیا مثل شهدا (رضوان الله علیهم) خرید و فروش(بیع) كرده یا مثل جانبازان كه بخشی را خرید و فروش كردند كه حشرشان با اولیای الهی است، نشد اجاره است! آدم نه #بیع بكند نه #اجاره آن وقت اجری نمی برد. اینكه در بسیاری از آیات دارد اجر آنها با خداست اجر برای اجاره است.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
⏰ تاریخ: 1391/04/22
🆔 @tafsire_tasnim1