هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
💠🔰کانال «تفسیر تسنیم مدیا» جهت دسترسی آسان مخاطبین به #صوت تمامی جلسات درس تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی در ایتا و سروش آماده شده است.
🆔 @tafsire_tasnim_media
❌کانال اصلی تفسیر تسنیم شامل خلاصه و صوت جلسات، به همراه مرور #آیات_تمدن_ساز و متناسب با حوادث روز جهان، را با آیدی زیر دنبال کنید.
🔰پیامرسان سروش
🆔 sapp.ir/tafsire_tasnim
🔰 پیامرسان ایتا
🆔 eitaa.com/tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_19L.mp3
3.58M
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۱۹
🔰 #آیه_4
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
💠 گفتیم انسانها سه گونه اند:
۱. عده ای #دنیا را در برابر بدست آوردن آخرت فروختند. آیه ۷۴ نساء میفرماید: «فلیقاتل فی سبیل الله الذین یشرون الحیاة الدنیا بالآخرة - کسانی که زندگی دنیا را در برابر کسب آخرت فروختند باید در راه خدا بجنگند»
۲. گروهی #آخرت را در برابر دنیای زودگذر فروختند چنانکه آیه ۸۶ بقره اشاره میکند: «اولئک الذین اشتروا الحیاة الدنیا بالآخره - آنهاکسانیند که حیات دنیا را در برابر آخرت خریدند»
۳. آنهایی که گاهی فروشنده دنیا و گاهی خریدار آنند.
✅✅✅✅✅✅
🍑 «دنیا» همان آسمان و زمین و موجودات آن نیست؛ اینها همه مخلوقات خدایند و لذا #آیات_الهی هستند. بلکه دنیایی که متاع فریب و در برابر آخرت است همان #امور_قراردادی و اعتباری است که عده ای را به خود مشغول کرده و به آن فخر میفروشند مثل مال و مقام.
🍨🍨🍨🍧🍧🍧
🌹آیه ۲۰ حدید معنای #دنیا را روشن میکند: «انما الحیاة الدنیا لعبٌ و لهوٌ و زینةٌ و تفاخرٌ بینکم و تکاثر فی الاموال و الاولاد --- همانا حیات دنیا، بازی و سرگرمی و زینت و فخر فروشی بینتان و افزون خواهی در اموال و اولاد است.»👇
لذا دنیا، ۵ چیز است که هر کدام در یک مرحله از زندگی نمایان میشود:
#لعب و بازی در کودکی - #لهو و سرگرمی در نوجوانی - #زینت و توجه به زیبایی در جوانی - #تفاخر به پست و مال و القاب در میانسالی - #تکاثر و زیاده خواهی در مال و اولاد در پیری
🍋🍋🍌🍌🍉🍉🍑🍑
🌳انتهای همان آیه گوید «دنیا جز متاع #فریب و #غرور نیست». لذا متقیان راستین اصلا اهل دنیا و نیرنگ دائمی آن نیستند؛ نه کسی را فریب میدهند و نه فریب میخورند! پس اگر فریب خوردیم اهل دنیاییم و هنوز مومن نیستیم.
⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️
خداوند #حدودی برای رفتارهای انسان دارد. کافران در برابر حدود الهی، حدودی دیگر وضع میگنند تا با حدود الهی مقابله کنند. به این کار «مُحادّة» گویند و خداوند در آیه ۲۲ مجادله، آنهایی را که قصد دوستی با کسانی که با خدا محادّة میکنند را دارند مومن نمیداند. «لا تجد قوماً یومنون بالله و الیوم الآخر یوادّون من حادّ الله و رسوله و لو کان آبائهم او ...»
(قومی از مومنان به خداو روز قیامت را نمییابی که با کسی که با خدا و رسولش محاده میکند دوستی کند اگرچه پدرش یا ... باشد.)
🎯🎯🎯🎯🎯🎯🎯🎯🎯
در آخرت، متقیان حکومت میکنند لذا آنها حاکم و بهشت محکوم آنهاست و هر چیزی را بخواهند به محض اراده، آماده میشود.
لذا مومنان خواهان بهشت نیستند بلکه بهشت خواهان آنهاست و آنها را میطلبد.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
____________________
🔰 برای سلامتی #علامه_جوادی دعا کنید👇
http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
درس اخلاق.mp3
4.18M
صوت #درس_اخلاق
علامه جوادی آملی
تاریخ: 1397/04/07
🆔 @tafsire_tasnim1
✅مباحث مفسر بزرگ قرآن، آیت الله جوادی، باید در اوقات مناسب پخش شود.
💠آیت الله نوری همدانی:
متاسفانه در فقه ما از #قرآن زیاد استفاده نشده! قرآن تنها برای قرائت و تبرک نیست.
تمسک به قرآن اختلاف بین مسلمین را از بین میبرد.
🔰 @tafsire_tasnim1
‼️خداوند کسانی را که قصد دوستی با «محادّه کنندگان» دارند #مومن نمیداند.
▪️علامه جوادی آملی:
🔵خداوند حدودی برای #رفتار انسان دارد. کافران با وضع حدود مخالف،در برابر خدا می ایستند که قرآن این کار را محادّه مینامد.
🔴آیه ۲۲ سوره مبارکه مجادله، افرادی که قصد دوستی با محادّه کنندگان دارند دوست نمیدارد.
♦️ @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
‼️خداوند کسانی را که قصد دوستی با «محادّه کنندگان» دارند #مومن نمیداند. ▪️علامه جوادی آملی: 🔵خداوند
💠💠در آیه ۲۲ سوره مجادله خداوند گوید کسانی که قصد دوستی با «محادّه کنندگان» دارند مومن نیستند.
✅محاده کنندگان کسانیند که در برابر حدود الهی، حدود دیگری وضع میکنند تا بوسیله ایستادن در برابر احکام الهی، در برابر خدا بایستند.
🔰 منظور از محاده کنندگان در ظاهریترین معنای خود این است که امروزه کافران در برابر حدود الهی همچون زنا، لواط، شرب خمر و دیگر حدود ایستاده و با تمام وجود از نظر علمی و عملی در صدد این هستند که حدود مذکور را بی جهت دانسته و اشتباه بودنش را اثبات کنند.
🔴حال که کفار در کشورهای اروپایی و ایالات متحده در برابر چنین حدودی دست به وضع حدود و قوانین مخالف همچون ازدواج با همجنس زده اند راه شناخت محادّه کنندگان ساده شده است و شناسایی کسانی که قصد نزدیکی به محاده کنندگان را دارند کار دشواری نیست.
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_20L.mp3
3.86M
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۲۰
🔖 #آیه_۵
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
🔷 قرآن جز برای متقیان که یقین به قیامت دارند هدایت نیست.
یقین یک #علم_خاص است که جز از راه شهود ملکوت قابل کسب نیست.
با ارتباط با #ملکوت، یقین به قیامت حاصل شده و یقین به قیامت، پرهیز از گناه (تقوا) را به همراه می آورد.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
🔴تقوا دو رهاورد دارد:
1⃣ خیرِ تنزل پیدا کرده از سوی خدا را به متقی میرساند. (هدیً للمتقین) هدایت برای همه است (هدیً للناس) اما انسان تبهکار، کور است و نمی بیند اما انسان متقی چشمش باز شده و هدایت را که نور است میبیند لذا هدایت بیشتری را کسب میکند. لذا تقصیر هدایت نشدن از خدا نیست بلکه انسان است که #چشم_دل خود را با گناهان کور کرده و دیگر #نور_هدایت را نمیبیند و هدایت و ظلمات برایش شبیه هم شده اند لذا اشتباه میگیرد.
2⃣ عملِ اهل تقوا را صعود داده و به درجه قبول خداوند میرساند. پس رابطه ای دو طرفه را سامان میدهد.
هابیل در آیه ۲۷ مائده به برادرش میفرماید: «انما یتقبّل الله من المتقین» خداوند از متقین اعمالشان را میپذیرد نه از غیر آنها. دقت کنیم که قرآن حرف هابیل را تایید کرده چون کتاب داستان نیست که تنها نقل قول افراد را ذکر کند، بلکه کتاب هدایت است و همه جا حق و باطل را آشکار میکند.
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
🎖در ابتدای راهِ تقوا، خدا تنها از #عمل_انسان راضی میشود و در انتهای راه تقوا از #خود انسان. (رضی الله عنهم) به عبارت دیگر در ابتدای راه، برای انسان درجاتی از بهشت است (و لکل درجات ممّا عملوا) و در انتهای راه، خود انسان، درجه ای از بهشت و معیار درجات میشود. (هم درجاتٌ عند الله) لذا در انتها، دیگر انسان ذاتاً از گناه و اشتباه خارج میشود.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🚦وقتی انسان به انتهای راه تقوا رسید اولا خدا بجای قبول اعمالش، خودش را قبول میکند چنانکه مریم مقدس را پذیرفت (فتقبّلها ربّها بقبولٍ حسن)
ثانیا او را #امام متقیانی که در درجات پایینتر تقوا هستند قرار میدهد آنطور که متقیان در آیه ۷۴ فرقان از خدا، امامت و پیشوایی بر متقیان را در علم و عمل میخواهند «و اجعلنا للمتقین اماماً»
ثالثا اینها به مقام #مفلِح میرسند یعنی راهگشا و مشکل گشای دیگران میشوند و درها را باز میکنند. لذا در هیچ امری درماندگی نداشته و به مقصد میرسند چون متکی به پایگاه هدایت الهیند.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🐝در قرآن، هدایت و گزاره های هم طراز آن غالبا با (علیٰ) و به معنای سکو و بالی برای پرواز می آیند «علیٰ هدیً من ربهم» و ظلالت و گزاره های شبیه آن با (فی) و به معنای چاهی برای فرو رفتن «فی ضلالٍ مبین»!
آیه ۱۲۲ انعام گوید مومن با #نور و خط مشی روشن در میان مردم حرکت میکند و کافر در تاریکیها فرو رفته و هر بار یک خط مشی دارد آیا اینها شبیهند؟ «و جعلنا له نوراً یمشی به فی الناس کمن مثله فی الضلماتِ لیس بخارجٍ منها»
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
📖 بینه و دلیل روشن و منطقی نیز هدایت و نور است پس با (علیٰ) آمده و سکو و بالی برای پرواز و بالا رفتن است. «علی بینة من ربی»
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
برای سلامتی علامه جوادی آملی، مفسر بزرگ قرن، دعا کنید👇
http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_21L.mp3
3.4M