درس اخلاق.mp3
4.18M
صوت #درس_اخلاق
علامه جوادی آملی
تاریخ: 1397/04/07
🆔 @tafsire_tasnim1
✅مباحث مفسر بزرگ قرآن، آیت الله جوادی، باید در اوقات مناسب پخش شود.
💠آیت الله نوری همدانی:
متاسفانه در فقه ما از #قرآن زیاد استفاده نشده! قرآن تنها برای قرائت و تبرک نیست.
تمسک به قرآن اختلاف بین مسلمین را از بین میبرد.
🔰 @tafsire_tasnim1
‼️خداوند کسانی را که قصد دوستی با «محادّه کنندگان» دارند #مومن نمیداند.
▪️علامه جوادی آملی:
🔵خداوند حدودی برای #رفتار انسان دارد. کافران با وضع حدود مخالف،در برابر خدا می ایستند که قرآن این کار را محادّه مینامد.
🔴آیه ۲۲ سوره مبارکه مجادله، افرادی که قصد دوستی با محادّه کنندگان دارند دوست نمیدارد.
♦️ @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
‼️خداوند کسانی را که قصد دوستی با «محادّه کنندگان» دارند #مومن نمیداند. ▪️علامه جوادی آملی: 🔵خداوند
💠💠در آیه ۲۲ سوره مجادله خداوند گوید کسانی که قصد دوستی با «محادّه کنندگان» دارند مومن نیستند.
✅محاده کنندگان کسانیند که در برابر حدود الهی، حدود دیگری وضع میکنند تا بوسیله ایستادن در برابر احکام الهی، در برابر خدا بایستند.
🔰 منظور از محاده کنندگان در ظاهریترین معنای خود این است که امروزه کافران در برابر حدود الهی همچون زنا، لواط، شرب خمر و دیگر حدود ایستاده و با تمام وجود از نظر علمی و عملی در صدد این هستند که حدود مذکور را بی جهت دانسته و اشتباه بودنش را اثبات کنند.
🔴حال که کفار در کشورهای اروپایی و ایالات متحده در برابر چنین حدودی دست به وضع حدود و قوانین مخالف همچون ازدواج با همجنس زده اند راه شناخت محادّه کنندگان ساده شده است و شناسایی کسانی که قصد نزدیکی به محاده کنندگان را دارند کار دشواری نیست.
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_20L.mp3
3.86M
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۲۰
🔖 #آیه_۵
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
🔷 قرآن جز برای متقیان که یقین به قیامت دارند هدایت نیست.
یقین یک #علم_خاص است که جز از راه شهود ملکوت قابل کسب نیست.
با ارتباط با #ملکوت، یقین به قیامت حاصل شده و یقین به قیامت، پرهیز از گناه (تقوا) را به همراه می آورد.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
🔴تقوا دو رهاورد دارد:
1⃣ خیرِ تنزل پیدا کرده از سوی خدا را به متقی میرساند. (هدیً للمتقین) هدایت برای همه است (هدیً للناس) اما انسان تبهکار، کور است و نمی بیند اما انسان متقی چشمش باز شده و هدایت را که نور است میبیند لذا هدایت بیشتری را کسب میکند. لذا تقصیر هدایت نشدن از خدا نیست بلکه انسان است که #چشم_دل خود را با گناهان کور کرده و دیگر #نور_هدایت را نمیبیند و هدایت و ظلمات برایش شبیه هم شده اند لذا اشتباه میگیرد.
2⃣ عملِ اهل تقوا را صعود داده و به درجه قبول خداوند میرساند. پس رابطه ای دو طرفه را سامان میدهد.
هابیل در آیه ۲۷ مائده به برادرش میفرماید: «انما یتقبّل الله من المتقین» خداوند از متقین اعمالشان را میپذیرد نه از غیر آنها. دقت کنیم که قرآن حرف هابیل را تایید کرده چون کتاب داستان نیست که تنها نقل قول افراد را ذکر کند، بلکه کتاب هدایت است و همه جا حق و باطل را آشکار میکند.
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
🎖در ابتدای راهِ تقوا، خدا تنها از #عمل_انسان راضی میشود و در انتهای راه تقوا از #خود انسان. (رضی الله عنهم) به عبارت دیگر در ابتدای راه، برای انسان درجاتی از بهشت است (و لکل درجات ممّا عملوا) و در انتهای راه، خود انسان، درجه ای از بهشت و معیار درجات میشود. (هم درجاتٌ عند الله) لذا در انتها، دیگر انسان ذاتاً از گناه و اشتباه خارج میشود.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🚦وقتی انسان به انتهای راه تقوا رسید اولا خدا بجای قبول اعمالش، خودش را قبول میکند چنانکه مریم مقدس را پذیرفت (فتقبّلها ربّها بقبولٍ حسن)
ثانیا او را #امام متقیانی که در درجات پایینتر تقوا هستند قرار میدهد آنطور که متقیان در آیه ۷۴ فرقان از خدا، امامت و پیشوایی بر متقیان را در علم و عمل میخواهند «و اجعلنا للمتقین اماماً»
ثالثا اینها به مقام #مفلِح میرسند یعنی راهگشا و مشکل گشای دیگران میشوند و درها را باز میکنند. لذا در هیچ امری درماندگی نداشته و به مقصد میرسند چون متکی به پایگاه هدایت الهیند.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🐝در قرآن، هدایت و گزاره های هم طراز آن غالبا با (علیٰ) و به معنای سکو و بالی برای پرواز می آیند «علیٰ هدیً من ربهم» و ظلالت و گزاره های شبیه آن با (فی) و به معنای چاهی برای فرو رفتن «فی ضلالٍ مبین»!
آیه ۱۲۲ انعام گوید مومن با #نور و خط مشی روشن در میان مردم حرکت میکند و کافر در تاریکیها فرو رفته و هر بار یک خط مشی دارد آیا اینها شبیهند؟ «و جعلنا له نوراً یمشی به فی الناس کمن مثله فی الضلماتِ لیس بخارجٍ منها»
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
📖 بینه و دلیل روشن و منطقی نیز هدایت و نور است پس با (علیٰ) آمده و سکو و بالی برای پرواز و بالا رفتن است. «علی بینة من ربی»
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
برای سلامتی علامه جوادی آملی، مفسر بزرگ قرن، دعا کنید👇
http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_21L.mp3
3.4M
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۲۱
🔖 #آیه_۶_۷
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
💠 آیه۶ بقره: «ان الذین کفروا سواء علیهم اانذرتهم ام لم تنذرهم لا یؤمنون ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشٰوة و لهم عذاب عظیم»
(همانا آنهایی که کافر شدند چه انذارشان دهی و چه ندهی برایشان مساویست و ایمان نمی آورند چون خداوند بر قلوب، گوشها و چشمهایشان مهر زده است و لذا برایشان عذاب بزرگ است.)
📚📚📚📚📚📚
⁉️چرا قرآن تنها برای متقین هدایت است؟
آیه گوید کافران (غیر متقین) بواسطه کفر و گناهان، چشم و گوش و قلبشان مهر خورده و دیگر هر چه بگویی نمیشنوند و اثری در آنها ندارد. حتی خود کافران نیز این عدم تاثیر را گاهی به پیامبران زمانشان گفته اند «قالوا سواء علینا اوعظت ام لم تکن من الواعظین/ شعراء_۱۳۶»
🐬🐬🐬🐬🐬🐬🐬
🔰همانطور که #ایمان ۳ شأن دارد شامل ایمان اعتقادی (ایمان به وحی و قیامت)، ایمان عملی(نماز) و ایمان مالی(زکات)، #کفر نیز به همین نسبت دارای سه شأن کفر اعتقادی، کفر عملی و کفر مالیست.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
✅کفر (یعنی پوشاندن) در عمل دو نوع است:
1⃣ناشی از #جهل_مرکب= در اینجا شخص عمداً با ایمان به خدا عناد و دشمنی دارد. این کفر مضادّ ایمان بوده و علاج پذیر نیست.
2⃣ کفر ناشی از #جهل_بسیط= شخص نمیداند که ایمان چیست و آنرا درک نکرده لذا از روی جهل آنرا انکار میکند. این شخص قابل هدایت است.
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
🎯هسته مرکزی هدایت و تبلیغ دین خدا، #انذار و ترساندن از جهنم و عذاب خداست، نه #تبشیر و بشارت به بهشت!
آیه ۶ بقره نیز بجای توجیه علت عدم هدایت پذیری غیر متقین، از عدم انذار پذیری آنها صحبت میکند و علتش همانست که ذکر شد.
حضرت علی فرمود مردم به سه جهت عبادت میکنند: عده ای از روی ترس از #عذاب_جهنم، عده ای بخاطر رسیدن به #نعمتهای_بهشت و عده سوم برای رسیدن به رضایت و #محبت_خدا. عده سوم یا احرار که بسیار اندکند. حال از میان دو مورد ابتدایی علت اینکه هسته مرکزی تبلیغ، انذار است این است که مردم غالباً با #ترس(مورد اول) مومن میشوند وگرنه شهوات شیرین دنیا باعث میشود که بگویند چرا باید خوشی های نقد (شهوات دنیا) را بخاطر خوشی های نسیه (نعمات بهشتی) کنار بگذاریم؟!
1⃣هدف #نزول_قرآن، (انذار) است: «هذا کتاب انزلناه ... لِتُنذر ام القریٰ و من حولها/ انعام_۹۲»
2⃣ هدف #آمدن_پیامبران (انذار) است: «الم یأتکم رسلٌ منکم...ینذِرونکم لقاء یومکم هذا / انعام_۱۳۰»
لذا به پیامبر گوید برخیز و انذار بده! «قم فانذر/ مدثر_۲»
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
برای سلامتی #علامه_جوادی_آملی دعا کنید👇
http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
moredi_3278 ss.mp3
5.07M
صوت #درس_اخلاق
تاریخ: 1397/04/14
@EsraTvEitaa
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_22L.mp3
4.59M
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۲۲
🔖 #آیه_۶_۷
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
💠 چرا قرآن تنها برای با تقوایان هدایت است؟
مردم پس از نزول قرآن سه دسته شدند: متقین، کفار و مشرکان. با توجه به اینکه غیر متقین یعنی کفار و مشرکین عمداً راه هدایت پذیری را بر خود بستنه اند هدایت قرآن را نمیفهمند و در آنها تاثیر نمیکند پس عدم هدایتشان ناشی از اختیار خودشان است.
⛔️⛔️
🔰مشرکین و کافران چرا ایمان نمی آورند و هدایت نمیپذیرند؟
چون خدا بر قلب و گوش و چشمشان مهر زده و #پرده ای انداخته که مانع هدایت شدنشان است.
⛔️⛔️
🔴 منشأ مهر خوردن قلب و گوش و چشم این دو گروه چیست؟
منشأ آن، #هواپرستی آنهاست (افرأیتَ من اتّخذ الهه هواه؟/ جاثیه_۲۳) اینها هوا و هوس خود را، خدای خود قرار داده اند و تسلیم هر چیزیند که هوایشان به آنها امر میکند.
لذا چون عالمانه و عامدانه هواپرست شده اند مورد قهر خدا قرار گرفتند و هدایت پذیری را از دست دادند «و اذلّه الله علی علمٍ». بر این مبنا دیگر گوش و چشم و دلشان حقیقت را نمیفهمد چون پرده ای روی آنها افکنده شده که مانع درک حقیقتست «و ختمَ علی سمعه و قلبه و جعل علی بصره قشٰوة». دیگر هیچ کس نمیتواند آنها را هدایت کند «فمن یهدیه من بعد الله/جاثیه_۲۳»
🍁🍁
❎ منظور از سمع و بصر و قلب، شنیدن و دیدن و فهمیدن درونیست نه ظاهری. لذا آن سمع و بصر و قلب درونی که باید #ممثلات_برزخی و صادقانه یا #حقیقت را بشنود و ببیند و بفهمد دیگر نمیتواند. (حج_۴۶)
🌳این پرده ها تنها مخصوص عالم طبیعت(دنیا) است و در عالم برزخ و قیامت این پرده ها نیست.
«لقد کنت فی غفلة من هذا فکشفنا عنک غطاءک فبصرک الیوم حدید/ ق_۲۲» (تو در غفلت بودی و ما امروز پرده ات را از تو کنار زدیم لذا دیده ات امروز تیزبینتر است.)
🌚خدا تنها #اضلال_مجازاتی میکند نه #اضلال_ابتدایی... اینکه هدایت به غیر متقین نمیرسد ناشی از گناهان خودشان است. وقتی عمدا گناه کردند پرده ای بر فهم خود میکشند(اضلال ابتدایی). آنگاه خدا این پرده را بخاطر مجازاتشان وسیعتر و ضخیمتر میکند(اضلال مجازاتی). هدایت نیز چنین است که انسان ابتدا راه را انتخاب میکند و کمی جلو میرود آنگاه خدا او را بیناتر، شنواتر و داناتر میکند به حقیقت.
🌞در آیات قرآن گاهی سمع و بصر در کنار هم آمده اند و قلب جداگانه، گاهی سمع و قلب با هم و بصر جداگانه(جاثیه_۲۳) و گاهی هر سه در کنار هم(نحل_۱۰۸)
📺انسان کافر و مشرک هم راه #معرفت_انفسی را بسته و هم راه #معرفت_آفاقی.
آیه ۸ یس گوید: «انا جعلنا فی اعناقهم اغلالاً فهی الی الاذقان فهم مقمحون» (ما بر گردنهایشان تا زیر چانه زنجیرهایی آویختیم که مقمَح و سر به هوا شده اند و نمیتوانند سرشان را به پایین خم کنند)
انسان سربه هوا، نمیتواند خود را نگاه کرده و از راه معرفت نفس و خود به شناخت خدا برسد پس این راه را برای شناخت خدا از دست میدهد. در آیه بعد هم گوید: «و جعلنا من بین ایدیهم سداً و من خلفهم سداً فاغشیناهم فهم لا یبصرون» ( در جلو پشت سرشان دیواری بلند قرار دادیم که نمیتوانند جایی را ببینند) بدین صورت راه شناخت آفاق و جهان را نیز برای شناخت خدا از دست می دهند و لذا هدایت از دست میرود.
🔰حجاب دو نوع است:
۱. مکشوف و آشکار مانند دیوار
۲. مستور و پنهان مانند گناهان: مصالح این زنجیر و دیوارها، گناهان خود شخص است که حجابی میشوند بین آنها و حقیقت اما آنرا نمیبینند.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
برای سلامتی #علامه_جوادی_آملی دعا کنید👇
http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_23L.mp3
3.78M
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۲۳
🔖 آیات: ۷ - ۸
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
📚 دو نوع علم وجود دارد:
#علم_حصولی که بوسیله قوای ادراکی همچون چشم و گوش کسب میشود.
#علم_حضوری یا شهودی(فطرت خداخواهی) که خدا در درون همه انسانها قرار داده است.
🍁🍁🍁
💠قرآن انسان را در ابتدای خلقت خود، دارای علم حضوری و عاری از علم حصولی میداند. «فطرت الله التی فطر الناس علیها/روم_۳۰» و «و الله اخرجکم من بطون امهاتکم لا تعلمون شیء/نحل_۷۸»
🌲🌲🌲
🔰در مورد علم حصولی و اکتسابی، خداوند به انسان #مجاری_ادراکی همچون گوش و چشم و دل داد تا بدان وسیله دانا به وضعیت جهان شود. « و جعل لکم السمع و الابصار و الافئدة/نحل_۷۸» حال انسان باید به دنبال علم صحیح باشد تا #شکر_نعمت کرده باشد «لعلکم تشکرون»
🍂🍂🍂
🍄 اما در مورد علم حضوری(فطری-شهودی) که مربوط به زیبایی شناسی شامل #فجورشناسی و #تقواشناسی است(شمس-۸)، خدا این علم را از ابتدا به همه داد.
🌿🌿🌿
1⃣اگر کسی سرمایه ی علم حضوری و فطری را حفظ کرده و شکوفا کرد خواهد توانست از مجاری ادراکی خود برای کسب علم حصولی استفاده کند اما اگر #فؤادش از علم حضوری خالی شد و #گناه و تباهی، صفحه دلش را پر کرد، #شهوت مجاری ادراکی او را تنها به سمتی سوق می دهد که به نفع شهوت و به ضرر سعادت انسان باشد.
2⃣چون گناه، تاریکی است اگر صفحه دل از گناه و فجور پر شد سیاه و #تاریک میشود و جایی برای #نور باقی نمی ماند و چون خداوند جز یک قلب، قلب دیگری برای انسان قرار نداده که نور را جذب کند(احزاب-۷) پس با پر شدن صفحه دل از تاریکی گناه، خداوند این صفحه را بسته و با گناه بر قلب، #مهر_خِتام میزند(محمد-۲۳ به بعد) چون دیگر جای نوشتن ندارد. «ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوة» پس قوای ادراکی او نیز دیگر توان درک حقیقت را نخواهند داشت.
🕹🕹🕹
🎯 طبق آیات ۱۶ و ۱۷ اعراف، شیطان از چهار طرف به انسان حمله کرده و در پی احاطه کردن اوست. اگر احاطه کامل شد و انسان، شیطان را #ولی_مطلق خود قرار داد دیگر قابل هدایت نیست. در اینجا جهنم او را احاطه کرده است و اگر چشم دلش سالم بود به دام افتادن خود در جهنم را همین حالا میدید!
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔
دعا برای سلامتی #علامه_جوادی_آملی👇
http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_24L.mp3
4.21M
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۲۴
🔖 #آیه_۶_۷
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
✅علت اینکه متقین تنها کسانیند که توان استفاده از قرآن را دارند اینست که #پایگاه_فطری الهی، مبنای بهره برداری از قرآن است.
🔰بر این اساس متقین در یک چرخه ۳ ضلعی حرکت میکنند:
۱. اینها #سرمایه_فطری خود را حفظ میکنند. این سرمایه فطری، #طبیعت انسان را کنترل میکند تا نتواند قوای ادراکی انسان(گوش و چشم و قلب) را به سمت #شهوت و #غضب حرکت دهد.
۲. چون سرمایه فطری خود را حفظ کردند توانستند از قرآن در زندگیشان بهره گیرند.
۳. چون از قرآن بهره گرفتند به #فلاح و رستگاری رسیدند. (بقره_۵)
🍁🍁🍁
کفار و مشرکین نیز در چرخه ۳ضلعی مشابه گرفتار شدند:
۱. سرمایه فطری خود را باختند و اسیر شهوت و غضب شدند.
۲. چون سرمایه فطری را باختند نتوانستند از #قرآن بهره گیرند.
۳. چون از قرآن بهره نگرفتند به #عذاب_عظیم دچار شدند. (بقره_۷)
🍀🍀🍀
💠اینکه خداوند، انسان را از هدایت باز داشته و #توفیق_هدایت_شدن را از او میگیرد بخاطر اعمال خود اوست و خدا ابتدائاً و بی دلیل کسی را از یاد خود غافل نمیکند. قرآن دلایل را بیان میکند:
1⃣آیه ۱۴۶ اعراف علت این سلب توفیق هدایت را #تکبر_به_ناحق_در_زمین میداند.
2⃣آیه ۱۱۰ انعام، به #طغیان_در_لجاجت اشاره دارد که سبب «منقلب شدن فؤاد و بصر» (دو قوه ادراکی درونی) میشود.
3⃣در جای دیگر آیه ۲۸ کهف #تبعیت_از_هوای_نفس و #افراطی_بودن را دلیل غافل شدن از یاد خدا میداند.
4⃣آیه ۵ صف نیز هشدار میدهد که منحرف کردن دلهای بنی اسراییل توسط خداوند به سبب #انحراف_عمدی_آنها_از_پذیرش_حقیقت بوده است.
🔴 پس اگر کسی با داشتن حجت بیرونی یعنی #عقل و حجت درونی یعنی #وحی راه را عمداً کج رفت خدا نیز، توفیق هدایت را از او میگیرد.
#عقلانیت_وحیانی
#وحیانیت_عقلانی
💯💯💯
📝امتحانات الهی همانند امتحانات مدرسه است بدین معنی که این امتحانات از سوی خداوند، همه روزه از انسان گرفته میشود اما #امتحان_رسمی تنها سالی یک یا دو بار صورت میگیرد و ممکن است انسان رد شود. این قضیه در آیه ۱۲۶ و ۱۲۷ توبه بیان شده است: «اَولا یرون انّهم یفتنون فی کل عامٍ مرةً او مرتین ثم لایتوبون و لا هم یُذکّرون»
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔
دعا برای سلامتی #علامه_جوادی_آملی👇
http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم
💠 بدون تعقل، انسان به مرز #حیوانیت وارد میشود.
🐶 انسانی که از تواناییهای عقلیش شامل ابزارهای حسی و قوه تفکر برای شناخت جهان و خالق آن استفاده نمیکند وارد مرز حیوانیت شده و از آن هم پستتر میشود. (اعراف، ۱۷۹) و قرآن او را شرترین جنبندگان عالم میداند. (انفال، ۲۲)
‼️لذا در یک سخن بیاد ماندنی، شهید مطهری گوید اعتقاد من اینست که خدا فردی را که با تفکر به بی خدایی رسیده میبخشد.
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_25L.mp3
4.07M
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۲۵
🔖 آیه: ۸ و ۹
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
🔰 «و من الناس من یقول آمنّا بالله و بالیوم الآخر و ما هم بمؤمنین» (بقره_۸)
«یُخادعون الله و الذین آمنوا و ما یخدعون الّا انفسهم و ما یشعرون» (بقره_۹)
1⃣ مردم از نظر ایمان ۳ گونه اند:
اول مردمی که اعتقادشان، #ایمان_محض است.
دوم کسانی که #کافر_محض هستند
و سوم افرادی که گرفتار برخی #رذایل_اخلاقی غیر از کفرند مانند دروغ.
2⃣انسانها از نظر «قلب» به تبع اعتقادشان ۳ دسته اند:
۱. انسان کافر، #مرده است.
۲. انسان مومنی که قوی الایمان است #زنده و #سالم است.
۳. اما انسان ضعیف الایمان، زنده اما #مریض است. (آیات ۵۲ به بعد سوره حج)
3⃣ گفتیم برای بهره برداری از قرآن، ۵ ایمان نیاز بود:
۳ اصل دین، شامل ایمان به #غیب(توحید)، #وحی عامه و خاصه و #آخرت و ۲ فرع دین شامل ایمان عملی (نماز) و مالی (انفاق)
🍀🍀🍀🍀
4⃣ #منافقان ادعای ایمان دارند اما هیچیک از این ۵ قسمت ایمان را ندارند که در سوره های بقره، آل عمران، منافقین و مائده آمده است.
🍁🍁🍁🍁
5⃣نفی ۲ ایمان اصلی یعنی ایمان به آخرت و غیب(خداوند) در منافقین، در آیه ۸ بقره آمده است؛ ایمان به وحی و آخرت در آیه اول منافقین هم رد شده و ایمان به رسالت بصورت ضمنی و تلویحی نفی شده است.
6⃣آیه ۵۴ توبه تقوای اعتقادی و عملی و مالی منافقین را رد کرده و آنرا با کسالت و #اکراه از روی #ریا میداند. «و ما منعهم ان تقبل منهم نفقاتهم الا انهم کفروا بالله و برسوله و لا یأتون الّا و هم کُسالیٰ و لا ینفقون الا و هم کارهون» (هیچ مانعی از قبول نفقات آنها نبود جز آنکه به خدا و رسولش کافر بودند و به نماز نمی آیند مگر به حال کسالت و سستی، و انفاق نکنند جز با بیمیلی و اکراه)
🍄🍄🍄🍄
7⃣آیه ۴۱ مائده گوید اینها ایمانشان تنها به #دهان است نه به #قلب و از روی اعتقاد. به همین جهت آیه ۱۶۷ درباره منافقین گوید اینها در جنگ اُحُد به کفر نزدیکتر بودند تا ایمان. دلیلش هم گفته شد که ایمانشان تنها به دهان اما کفرشان از روی قلب است.
8⃣در آیه ۵۲ مائده گوشزد میکند که وقتی حوادث جنگ پیش می آید منافقین شتاب زده به سمت کفار میروند و استدلالشان هم این است که شاید #حکومت_اسلامی شکست خورده و کفار پیروز شوند پس نباید به ما آسیب و ضرری برسد! خداوند گوید اینها «یسارعون فیهم» یعنی شتاب میکنند در میان کفار نه «الیهم» که به معنای شتاب کردن به سوی کفار باشد! زیرا منافقین حقیقتا کافرند و تنها ظاهرشان مومن است لذا در هنگام جنگ #ظاهر خود را نیز با شتاب عملی، نشان میدهند.
🎖🎖🎖🎖
8⃣منافقین طبق آیه ۹ بقره فکر میکنند دارند خدا و مومنان را فریب میدهند، در حالیکه تنها خودشان را فریب میدهند چون انسان هر کاری که میکند #اصالتاً به سود و زیان خود عمل کرده و به #تبع آن، بر دیگری نیز اثر میگذارد. ممکن نیست عمل انسان از جان انسان جدا شده و در دیگری اثر بگذارد.
🔴«اِن احسنتم احسنتم لانفسکم و ان اسأتم فلها/اسراء_۷»
این آیه گوید:
اولا عمل، موجودی زنده است و از بین نمیرود.
ثانیاً موجود زنده در جهانی که مبتنی بر روابط علی و معلولی بنا شده ، به جایی مرتبط است.
ثالثاً تنها تکیه گاهی که عمل به آن متصل است و از آن جدا نمیشود #جان_انسان است. در #علم_النفس عمل از عامل جدا نیست و هر کاری میکند ذاتاً به خود کرده و تنها #سایه اش به دیگران میرسد.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
دعا برای سلامتی علامه جوادی آملی👇
http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅کانال تفسیر تسنیم:
با ما باشید با🎙صوت و 📚 متنِ خلاصه جلسات بزرگترین تفسیر قرآن کریم تاکنون
⛔️مهمترین منبع فکری اندیشکده های علوم انسانی-اسلامی در ایران
🔰اثر #علامه_جوادی_آملی
1⃣یکی از ۳ اندیشمند بزرگ جهان اسلام به انتخاب آیسیسکو🎖
2⃣بزرگترین پشتوانه فکری انقلاب اسلامی ایران🇮🇷
👉 eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_26L.mp3
3.87M
✅خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: ۲۶
🔖 آیه: ۸ و ۹
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
💠 غیر با تقوایان، نه تنها از قرآن استفاده نمیکنند بلکه از آن #ضرر نیز میبینند.
«و تنزّل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین و لا یزید الظالمین الّا خساراً/اسراء_۸۲» (و ما از قرآن آنچه را که برای مومنین مایه درمان و رحمت است نازل میکنیم و به ظالمین جز خسارت، چیزی اضافه نمیکند.)
قرآن نسبت به انسانها چند گونه است، برای مومنان، #هدایت و برای کفار، #ختام و برای منافقین، #دَرک_اسفل_نار است.
🍀🍀🍀🍀
📚طبق آیه مذکور، اگر کسی #مومن بود قرآن تمام مشکلات علمی و غیر علمی او را حل میکند ولی غیر مومن جز ضرر و خسارت از قرآن، چیزی نمیبیند.
قرآن یک #قانون_الهی است؛ اگر کسی این قانونرا پذیرفت از قرآن بهره میبرد و اگر نپذیرفت برایش زیانبار است مانند میوه شیرین آبداری که برای شخص سالم، ایجاد سلامتی کرده و برای شخص مریض، ایجاد بیماری. تقصیر از میوه نیست بلکه از ضعف و بیماری شخص است.
🔴اصل محوری نفاق، این است که برای #خدا حقیقت و واقعیتی قائل نیست بلکه تنها #مردم را حقیقت میداند آنهم در سطح #احساس_و_ظاهر. منافق، کارها را به دست مردم میداند ولاغیر و مردم را نیز در حد حس خلاصه میکند و نه عقل!
کار را به مردم واگذار میکند و گوید هر چه مردم #ببینند کافیست و اگر نبینند مهم نیست اگرچه عقلاً این درست نباشد.
🔰🔰🔰
✳️«یستخفون من الناس و لا یستخفون من الله و هم معهم اذ یبیّتون ما لا یرضیٰ من القول و کان الله بما یعلمون محیطاً/نساء_۱۰۸» (منافقان از #مردم میترسند ولی از خداوند نمیترسند درحالیکه خدا همراه آنهاست آن زمانکه آنها بیتوته میکنند و سخنانی میگویند که خدا راضی نیست. و خدا به آنچه انجام میدهند احاطه دارد.)
🌀منافقین توجهشان تنها به دیده شدن توسط مردم است (#اصالت_حسِّ_مردم) لذا کارهای بدشان را طبق آیه در #خفا انجام میدهند و کارهای خوبشان را در پیش چشم همگان!
اما نمیدانند که خدا هست و همه اعمالشان را دیده و میداند. روزی میرسد که دیگر چیز مخفی وجود نخواهد داشت و در آنروز مردم میفهمند که خدا از ابتدا همه چیز را می دیده است.
🚥🚥🚥
🏇 یک اصل اساسی این است که عمل از #عامل(انجام دهنده) جدا نمی شود «ان احسنتم احسنتم لانفسکم و ان اسأتم فلها/اسراء_۷»
حال با توجه به اینکه منافقان در خیال فریب خدا و مومنان هستند خدا در آیه ۴۳ فاطر گوید مکرکننده جز خود را فریب نمی دهد. «و لا یحیق المکر السّیّئ الّا باهله» لذا فریبش به دیگری نمیرسد. این #سنت_غیر_قابل_تغییر الهیست!
🌿🌿🌿🌿
📷 بدترین دشمن انسان، #نفس_اماره است. اگر در این #جهاد_کبیر، نفس را اسیر خود کرد پیروز شده و اگر در راه این جهاد مرد، شهید شده است.
🍁🍁🍁🍁
👬منافقان، #برادران_کفار بوده و در قیامت هم با آنها محشورند زیرا قلباً با آنها هستند. حال در درجه بندی جهنم، بدترین درجه برای منافقان است چون #حریّت_طبیعت را از دست داده و بجای آزادگی، مکر و فریب را ذخیره کرده است.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
برای سلامتی علامه جوادی آملی، مفسر بزرگ قرن، دعا کنید👇
http://eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_27L.mp3
3.63M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 جلسه: ۲۷
🔖 آیه: ۸ و ۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media