eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.3هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۵ بخش 1️⃣: رحمت و مهربانی انسان گاهی از سر است و گاهی : رحمت در انسان همراه با تاثر قلبی است که این انفعال ناشی از نقص است. گاهی انسان کمک به مستمند را بخاطر برطرف شدن تاثر قلبی انجام می دهد نه بخاطر احترام به او یا انجام . این نقص است نه کمال. او باید طوری زندگی کند که مستمند به این حالت در نیاید و حالا که درآمد باید بخاطر احترام انجام دهد. یعنی انسان میگوید:«دلم برایش سوخت» در اینجا وی برای برطرف شدن آن نقصان نفسانی و عاطفی خودش، تصمیم میگیرد. اما رحمت خدا بدون انفعال و تاثر قلبی است. انسان کامل هم لوجه الله عمل می کند (انما نطعمکم لوجه الله) 🔺کمال در است نه در عاطفه. عقل گاهی فرمان برخورد سخت می دهد و گاهی فرمان رحمت. مثلا در مورد اجرای حدود، رافت، ناشی از عقل نیست بلکه ناشی از و عاطفه است. در ذات رحمت، عاطفه نیست بلکه رحمت خداوندی از روی عقل است و انسان کامل هم از روی عقل رحمت میورزد. بخش 2️⃣: چیست؟ 🔺تفاوت کوچکی بین حمد و ثنا هست. (حمد، شکر و ثنایی بر جمیل است در برابر منعِمِ حکیم، خواه نسبت به حمد کننده باشد یا دیگران!)🌿 یعنی حمد، بر کار زیباست،چه این کار، نعمت بر خودِ من باشد یا دیگران، در حال و گذشته باشد یا آینده همگی حمد به دنبال دارد. حمد در برابر کار جمیل است نه در برابر کار. 🔺(الله خالق کل شیء - الذی احسن کل شیء خلقه) پس هر چیزی مخلوق خداست و همه مخلوقات هم احسن و جمیل(زیبا) خلق شده اند. تمام کارهای خدا جمیل است و جمیلی نیست که خلق خدا نباشد. پس حمد تنها برای خداست در همه چیز و همه وقت. بخش 3️⃣: درکارها را نباید تاثیر گذار دانست. 🔸در کارها، علل وسطی را نباید اثرگذار دانست بلکه و تمام ، خداست (و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی) [زمانی که تو تیر انداختی، تو نبودی که تیر انداختی بلکه خدا انداخت] (فلم تقتلوهم و لکن الله قتلهم) این فیض خداست که جنگ را اداره کرده است. (و ما بکم من نعمت فمن الله) تمام نعمت ها از خداست و همین باعث حمد اوست. 👈امام به رزمندگان میگفت: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.» و نیز میگفت:« بازوی شما را که دست خدا بالای اوست میبوسم!» یعنی تمام نعمت ها و علل را از خدا می دانست. 📚کانال تفسیر تسنیم 📡 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۶.mp3
4.14M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۶ 🎓مفسر: علامه جوادی آملی بخش 1️⃣: چرا به خدا نسبت داده شده است اما حمد فقط برای خداست؟ 🔺خدا شاکر است.(فان الله شاکر علیم-بقره ۱۵۸) چون خدا حق شناس است و شاکر اعمال. والله شکور حلیم(تغابن-۱۷) هر کس برای آخرت کار کند با حسن فعلی و فاعلی(و هو مؤمن) سعیش مشکور است و کارش هدر نمیرود. و من اراد الآخرة و سعی لها سعیها و هو مؤمنٌ فاولئک کان سعیهم مشکورا (اسراء-۱۹) معنای شکر خدا در اینجاها، صفت فعلی است و با فعلش شکر می کند یعنی همینکه بنده اش را بهشت میبرد فعلش را شکر کرده است، نه اینکه صفت ذات باشد و زباناً بگوید: ای انسان تو را شکر میکنم! بخش 2️⃣: چگونه حمد تنها مخصوص خداست اما در عین حال، شکر برای سعی بشر هم وجود دارد و کار بشر، مشکور است؟ 🔺حمد حتی برای شاکر بودن خدا هم هست و بهشتیان، در بهشت خدا را بخاطر شاکر بودنش هم حمد می کنند و می گویند( و قالوا الحمدلله هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لو لا ان هدانا الله لقد جائت رسل ربنا بالحق{اعراف-۴۳}) یعنی ما نبودیم آن کسی که بتوانیم هدایت شویم و از ما ساخته نبود جز آنکه خدا ما را هدایت کرد، چون انسان فقیر را با انواع نعمت ها و هدایت ها به استغنا و بی نیازی رسانده و او را بهشتی کرده است، کافی نیست و هدایت نیاز بوده است. پس (الحمدلله رب العالمین) 🔺اگر قضیه تحلیل شود در اصل خدا خود را شکر می کند چون خدا بر ایمان مومن شکر می کند، این ایمان ناشی از دو هدایت است، که مستقیما از خداست و که وسایلش از پیامبران و کتاب و عقل همگی نعمتی از خداست پس جز نعمت و کمال الهی چیزی برای انسان نمی ماند که خدا شاکر آن باشد. __________________________________ 📚کانال «تفسیر تسنیم» 📡 @tafsire_tasnim1
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆جلسه : ۶ 🎓مفسر: علامه جوادی آملی بخش 3️⃣: چرا به علوم وحیانی نیاز است؟ آیا تنها به انسان راه را نشان داده و وی را بهشتی می کند؟ 🔺عقل هیچگاه انسان را بهشتی نمی کند. عقل نورافکنی قوی است که را بصورت صراط مستقیمی می شناسد و دستور به اطاعت از صراط می دهد. اگر کوهی را فرض کنیم که نورافکن عقل بخواهد راه را پیدا کند و وحی یا صراط مستقیمی نباشد، نورافکن تنها سنگلاخها را نشان می دهد که راه بجایی نمیرسد. 👈( نکته نگارنده: در آیات زیادی اشاره به این دارد که انسان بی دین در مورد آخرت هیچ نمی داند و همینقدر هم که می داند از روی ظن و گمان است: بل ادّارک علمهم فی الآخرة بل هم فی شکٍّ منها بل هم عمون {نمل-۶۶} و ما لهم بذلک من علمٍ ان هم الّا یظنون{جاثیه-۲۴} همچنین در علوم مادی نیز این ظن و گمان کاملا مشهود است: دانشمندان علوم انسانی مدرن مهمترین اصل را این می دانند که هیچ چیز یقینی در علوم انسانی نداریم!) ________________________________________ 📚کانال «تفسیر تسنیم» 📡 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۷.mp3
3.62M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۷ 🎓مفسر: علامه جوادی آملی بخش 1️⃣: چرا در قرآن، پیامبر اسلام در جایی (حمدکننده) خوانده شده و در جایی (حمد شده)؟ ۱. یاتی من بعد اسمه احمد(صف-۶) آیا او حامدتر از دیگران است یا محمودتر؟ از پیامبر دلیل این اسم را پرسیدند. فرمود:«چون من در آسمان احمد از خودم در زمین هستم.» اگر معنایش حامد باشد که مشکلی و تعارضی با بحث ما ندارد و اگر هم معنای محمود باشد یعنی اهل آسمان مرا بهتر میشناسند و حمد می کنند. ۲. و من الیل فتهجّد به نافلةً لک عسی ان یبعثک ربک مقاماً محموداً (اسراء- ۷۹) بعضی از شب را از خواب برخیز تا قرآن بخوانی، نماز شب بر تو واجب است امید که پروردگارت تو را به مقام محمود برساند. این مقام پیامبر، محمود مطلق است و اگر قرار باشد نعمتی از خدا به کسی برسد باید ازین مقام بگذرد چه موجود دنیا چه آخرت. این محمود، یعنی مورد حمد همه موجودات هستی چون از طریق تو، نعمات الهی به آنها می‌رسد وگرنه خودت و نماز شبت و همه چیز از جانب خدا به تو رسیده است. پس پیامبر محمود و مورد حمدِ خدا نیست. در اینجا پیامبر شفیع همه خواهد بود چه بهشتی و چه جهنمی. چه در زمان حضور پیامبر در دنیا و چه قبل و بعد او تا آخرت. چون او مسیر نزول فیض الهیست. حمد پیامبر توسط همه اشیا در اصل حمد خداست چون پیامبر غیر خدا چیزی ندارد. پس باز هم می شود الحمدلله. بخش 2️⃣: اساس چهار کلمه است که همه به خدا برمی گردد: از امام صادق پرسیدند چرا کعبه (مکعب-چهارضلعی) کعبه نامیده شد؟ فرمودند چون بیت المامور چهار گوشه دارد. پرسید چرا بیت المامور این گونه است؟ فرمود چون عرش خدا چهار رکن دارد. امام فرمود اگر بگویی چرا عرش اینطور است میگویم که چون اساس اسلام و اصول اولیه اسلام بر چهار کلمه است: سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر! (می بینید چطور از کعبه به اسلام و خدا رسید؟!) ریشه های اساسی دین همان تسبیح و تمجید و تحدیر و تکبیر خداست. حج کعبه هم اینطور است که گاهی کسی تنها حج خانه خدا میرود دیگری حج بیت المامور دیگری عرش خدا و گاهی کسی حج نرفته به لایه آخر یعنی اساس اسلام می‌رسد. پس اگر اساس اسلام و جهان بر این ۴ کلمه باشد دیگری چیزی نیست که بخواهد محمود خدا یا دیگران باشد. ____________ 📚کانال «تفسیر تسنیم» 📡 @tafsire_tasnim1
⛔️شیطان، محارب نیست... اما بانکهای ربوی محاربند! 🔺آیت الله جوادی آملی: من یاد ندارم که ذات اقدس الهی در قرآن از شیطان به عنوان یاد کند! مخالف هست، مستکبر هست، نظری در برابر نظر الهی معاذالله دارد، اما محارب نیست. اما قرآن فرمود محارب هستند، رباخوار محارب است: ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾، این که می‌بینید هر روز اقتصاد فلج است همین است. محقق شدن شعارهایی مانند تولید، اشتغال و حمایت از کالای ایرانی؛ تنها با سرمایه پاک میسر است و تا تولید با سرمایه پاک نباشد این شعارها ممکن نیست. سرمایه ربوی محاربه با خداست. ربا نه با غَسل پاک می‌شود نه با غُسل. این ﴿تُطَهِّرُهُمْ﴾، این ﴿یزَكِّیهِمْ﴾ مال همین‌هاست. 🔺درس تفسیر ۹۷/۱/۱۵ 🆔https://goo.gl/kgah2N _______________ 📥تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۸.mp3
4.75M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۸ ▫مفسر: علامه جوادی آملی بخش 1️⃣: توضیحات کلی در مورد چیستی حمد و آثار : 🔺شکر نزدیک به حقیقت حمد است.🙏 خدا فرمود شما اگر شکر نعمت کردید ما اضافه میکنیم(ان شکرتم لازیدنَّکم) در برابر شکر نعمت، کفران نعمت است. اما خدا در مورد کفران نعمت بصورت ضمنی گفته (و ان کفرتم، انّ عذابی لشدید) چون خدا در برابر کفران گاهی میبخشد. دعای حمد (اولین دعا) که تفسیر قرآن است توضیح میدهد. گوید: و الحمدلله الذی لو حبس عباده معرفة حمده علی... اگر به مردم نمی آموخت که خدا را در برای نعماتش او را حمد کنند و معرفت حمدش را به انسان نمی داد انسانها از نعماتش استفاده می کردند و او را حمد نمی کردند، از رزقش بهره برداری می کردند و حمدی نبود چون حمد را نمی شناختند. 🔺حال حمد نکند چه می شود؟ خرجوا من الحدود الانسانیه الی حد البهیمه: پس از انسانیت خارج میشد و مانند حیوانات میشد چون حمد نمی کنند. در یکی از تفاسیر صحیفه آمده که اینجا حدود آمده چون انسان حدود زیادی دارد ولی حیوان یا بهیمه🐂 تنها یک حد دارد که همان عدم عقل است. اگر کسی حمد خدا را بجا نیاورد وارد مرز حیوانیت میشود چون حیوان بدون عقل حدی هم ندارد که بگوییم فلان غذا یا فلان حیوان حرام است، هر کاری خوشش آمد میکند. 🔺حمد نباید تنها باشد. اگر گفتی که من خودم زحمت کشیدم که درس خواندم این حمد نیست. گاهی با یک بیماری تمام معلومات پنجاه ساله آدم از بین میرود. پس حمد واقعی، قلباً و خُلقاً است. (ما بکم من نعمة فمن الله) 🔺اگر حمد کرد به کجا میرسد؟ صحیفه سپس میگوید: والحمدلله علی ما عرّفَنا من نفسه و الهَمَنا من شکره و فتح لنا من ابواب علمه بربوبیته و دل لنا من الاخلاص له فی توحیده و جنَّبنا من الحاد و الشک فی امره یعنی خدا را شکر که هم در علم✏️ به ما بینش توحیدی داد هم در عمل اخلاص عطا کرد. 🔺نتیجه حمد: ۱: ظلمات برزخ بوسیله حمد روشن میشود.💡 ۲: راه زنده شدن بعد از برزخ را نیز روشن می کند. ما تنها ۳ عالم داریم: دنیا، برزخ و قیامت. قبر، یک عالم نیست بلکه همان برزخ است. بخش 2️⃣: حمد یکی از فصول مقوم و از ویژگی های تمایز بخش انسان از حیوان است: (انسان حامد در مرز انسانیت است.) اگر حامد نبود انسان نیست بلکه حیوان ناطق🐒 است. انسان، حیوان ناطق نیست و این تعبیر غلطیست که فرق انسان و حیوان را در نطق و سخن گفتن میداند. تا اینجا حداقلِ حمد بود. قرآن میگوید گاهی انسان از حیوان پست تر میشود به این صورت که شهوتش بر عقلش چیره میشود و در اینجاست که عقل با خدمت به شهوت، تنها در فکر این اسد که چه بخورد🍇، چه بپوشد چگونه تجاوز کند و غیره. در دعایِ حمدِ صحیفه گوید: اگر حمد نکند از حیوان پستتر میشود چون حیوان هم در حد و وجود خودش خدا را حمد میکند مانند هر شیء دیگر اما انسان چون عقل و حق انتخاب داشته از او پایینتر میشود. اگر گرگها و عقربها عاقل بودند کسی از دستشان می توانست زندگی کند؟ نیز به این جهت همه را به سطوح درآورده که اندیشه📖 را در خدمت غضب درآورده است. بخش3️⃣: اینکه حمد صورت را می کند یعنی چه؟ گوید: حمدی که در روزی که صورت ها سیاه است صورت ما سفید باشد. توجه کنیم که ما در نور صورت ما موثر است. مثلا شخص بخاطر ترس که از ویژگی های نفس است زرد میشود یا بخاطر حزن و غضب، صورتش قرمز میشود. برخی را خدا در دنیا نشان داده است و برخی را در برزخ. گناه صورت را سیاه و ثواب آنرا سفید میکند. سرخی و زردی را خدا در دنیا نشان همه داد اما چون خجالت آور نیست مهم نیست اما در مورد گناه و ثواب خجالت آور است که فورا باعث سیاهی صورت شود پس خدا میپوشاند اما در قیامت معلوم است. حمد، چهره سیاه را هم سفید می کند. 📡 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۹.mp3
5.26M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۹ ▫مفسر: علامه جوادی آملی بخش 1️⃣: چرا دعاهایی که مخصوص ائمه است برای ما نیز هست؟ در دعای حمد صحیفه گوید: خدا را حمد می کنیم که به ما ملکه و سلطان👑 و نفوذ بر همه خلق را عطا کرد! اگرچه این مخصوص ائمه است اما اولا می تواند برای این باشد که ما هم به آن نزدیک شویم و ثانیا می تواند مفاهیم دیگری داشته باشد برای انسان. پس اولا به معنای ظاهری نگاه میکنیم و بعد به مفاهیمی که قابل برداشت است( مانند رابطه انسان با جهان) بخش 2️⃣: چرا خدا فرمود ما قرآن را به زبان روشن نازل کردیم؟ زیرا عربی زبانیست که بخاطر بار معنایی فراوان، به راحتی زبان های دیگر را ترجمه📝 می کند اما زبان های دیگر نمی توانند عربی را درست ترجمه کنند. مثلا معادل فارسی ندارد. به شخص عادل، کریم نمی گویند زیرا عادل کسیست که به زحمت گناه نمی کند اما کریم کسیست که گناه اصلا در او نفوذ ندارد🔴. خدا در اصل فرشتگان را کریم می داند اما به نیز وعده کرامت داده است. بخش 3️⃣: در قیامت، تعارض و نیست که اگر من بهشت رفتم جای دیگری تنگ شود اما در دعاها یا قرآن می آید که حامدان به جایی میرسند که بر فرشتگان سبقت⛷ می گیرند. این را خوب می داند و باعث پیشرفت است. ادامه: حمد حامدان ناپایان است و در قیامت هم حمدش🙏 می کنند چون انسان موجودی فناپذیر مانند حیوانات و گیاهان نیست بلکه همیشگی است پس برای کمالش هم باید همیشه حمدش کرد. گوید حمدی به ما بده که ما بطور عادی نمیریم بلکه شویم. بخش 4️⃣: چرا گویند اگر فلان دعا🙏 را بخوانی مثل آن است که در محل جنگ با کفار شوی؟ منظورش این است که بخشی از ثواب و شهید به او هم می رسد وگرنه با شهید یکی نیست. مثلا اگر مادر در ایام حیض بمیرد شهید است یعنی ثوابهایی همانند شهید دارد. اما امام سجاد در ادامه دعای حمد صحیفه گوید: خدایا طوری حمدی کنیم که تو توفیق قرار گرفتن در صف شهدای کشته شده با شمشیر دشمنان خدا قرار دهی! بخش 5️⃣: آیا جنگ برای یا ارزش دارد؟ خدا در مورد چنین جنگ هایی که برای مرز و خاک🇮🇷 کشورش می جنگد جایگاه چندانی قائل نیست بلکه اگر در راه حفظ دین جنگید شهید است. امام سجاد بر شهادت آنقدر تاکید دارد چون خدا یاری دینش را به انسانها داده است و گفته اگر شما خدا را یاری نکردید ما دست برنداشته و گروه دیگری جای شما می آوریم که همانند رزمندگان ما در دفاع مقدس، به جبهه بشتابند و پدر و مادری آنقدر صبور که همه را انگشت به دهان بگذارند. بخش 6️⃣: آیا روایت نیست که هر کس قبل از ما قیام کند آسیب میبیند و شکست😔 می خورد؟ بله ولی همان امام صادق که آن را گفته این را هم فرموده که اگر من به اندازه ۷ نفر یار داشتم قیام👊 می کردم! امام علی فرمودند (اگر نبود حکم خدا که وقتی مردم در صحنه اند، حجت خدا تمام است و هیچ عالمی حق ندارد در خانه اش بماند و اجازه دهد عده ای در کمال پر خوری و میلیونها نفر در و فلاکت باشند من هم زمام ریاست را به گردن شتر🐫 خلافت می انداختم.) در زمان غیاب حضرت هم اگر مردم در صحنه حاضر نباشند هر قیام کننده ای شکست میخورد اما حالا که در ایران مردم در صحنه اند✊ و خون می دهند برای اسلام، علما حجتی ندارد که مردم را به حال خود بگذارند. 📡 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۰.mp3
5.1M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆جلسه: ۱۰ ▫️مفسر: علامه جوادی آملی بخش1⃣: چرا برای خداست(الحمدلله)؟ دلیل ۱.تکریم منتسب به است نه به شخص. وقتی می گوییم عالم را اکرام کن در اصل تکریم علمش است، تکریم حامد🙏 هم همینطور. اما وقتی گوییم علی را اکرام کن باید پرسید به چه خاطر؟ حال وقتی خدا را حمد و تکریم میکنیم در اصل به این خاطر است که او جمیع اوصاف کامله را داراست پس حمد مطلق برای اوست. دلیل ۲. خدا رب العالمین است، مدبر و پرورش دهنده جهان و مربی آن است. هر ربوبیت و تدبیری حمد دارد پس خدا محمود است. بخش 2⃣: توحید مراتبی دارد. ۱. : که مخصوص خداست و تنها اوست که واجب الوجود است. این بحث نظری خیلی با کار انسان در ارتباط نیست. ۲. : که تنها اوست که همه چیز را خلق کرده🌿 و می کند(الله خالقٌ لا شریک له). در این بحث نظری اختلافی نیست و البته اثر عملی هم ندارد. مشرکین و کافران هم در توحید در خالقیت قبولش داشتند اما میگفتند که بعد از خلق دیگر کاری به کار مخلوق و خصوصا انسان ندارد. ۳. : بحث اصلی در اینجاست.(الله رب العالمین و لا شریک له) انبیا گویند خالق تنها کسیست که پس از خلق می تواند مخلوق را بپروراند بقیه انسانها گویند نه. می گویند یا اصلا بشر رب نمی خواهد(مانند ساعت⏰ که پس از ساختن توسط انسان، دیگر انسان به آن کاری ندارد و خودش کار می کند) یا اگر هم رب میخواهد همین بتها🗿 و ستاره ها✨ و دیگر قدیسین بشر، ربوبیت را بر عهده دارند. دلیلش هم این است که اینها میخواهند از زیر بار فرار کنند. تلاش انبیا برای اثبات توحید ربوبیست چون با پذیرش این توحید است که انسانها مجبور می شوند دستورات خدا را نیز اجرا کنند! بخش 3⃣: قرآن، را از دو راه اثبات می کند: ۱. ربوبیت با تحلیل عقلی به خلقت بر میگردد: ربوبیت یعنی صفتی را به موصوف دادن. مثلا تربیت درخت🌲 یعنی دادن ویژگی و صفت نمو و رشد به درخت. پروردن انسان نیز یعنی امکان کمال و عقل را در او قرار داده است. رب یعنی کسی که رابطه کمالات و مستکملات را بیافریند، یعنی کمال را به آنکه نیاز به کمال دارد بدهد. پس ربوبیت به خلقت بر میگردد و چون خدا خالق تمام موجودات🐇 است پس خدا رب العالمین است. ۲. کسی می تواند رب باشد که چیزی را بیافریند. اگر آن را نیافریده باشد از سازمان هستی او بی خبر است پس چگونه می تواند او را تربیت یا ربوبیت کند؟(تلازم خالقیت و ربوبیت) تنها خالق می تواند ربوبیت کند و ادامه حیات مخلوق را به جلو ببرد چون روابط اعضا با هم، رابطه مخلوقات با هم، نیازها، ضررها و غیره را می شناسد. 🔺توحید ربوبی مقدمه ای واجب برای توحید عبادی است. اگر انسان پذیرفت که خدا او را پرورش می دهد او را عبادت خواهد کرد و دستورات را می پذیرد. تا توحید ربوبی، بحث ها، فلسفیست اما توحید عملی، بحثی کلامیست. بخش 4⃣: ربوبیت دو نوع است: ممدوحه و مضمومه خدا ربوبیت ممدوحه را از آن خود میداند چون با عدالت و رحمت🌝 همراه است وگرنه مردم مصر نیز فرعون را «رب» می دانستند! بخش 5⃣: ربوبیت و استلزامات آن: خداوند، رب تمام جهان است(الحمدلله رب العالمین) پس باید هدایتشان کند. حال مهمترین چیزی که انسان را هدایت کرده به راه می اورد بحث است. اگر معاد نبود خدا مدبر نبود چون اگر انسان معتقد بود در برابر تمام کارهایش مسوول است باعث میشود خود را تزکیه🙏 کند وگرنه انسان درخت نیست که خدا در او رشد را قرار دهد! بلکه باید به نهایت کمال خود برسد. 🔺انسان مثل حیوان و گیاه نیست که مدتی زندگی کند و نهایتا از بین برود و تمام شود بلکه است. پس میگوید (مالک یوم الدین) اگر قیامت نبود انسان درنده🐆 بود. خدا میگوید علت مجرم شدن مجرمین، فراموشی قیامت است(لهم عذابٌ شدیدٌ بما نسوا یوم الحساب) مساله خود دلیلی بر محمود بودن خداست. بخش 6⃣: نحوه برخورد با منافقان: حضرت امیر گوید همیشه غالب انسانها به سمت سوق دارند. گوید زمان پیغمبر کارشکنی منافقان بسیار زیاد بود اما بعد وفات ایشان یکباره کارشکنی ها هم تمام شد! میفرمایند: اینها یا باید همه توبه🙏 کرده باشند و یا با دستگاه حاکم کنار آمده باشند. میگوید اولی که ممکن نیست یکباره منافقان صالح شده باشند. دلیل سازش با دستگاه هم این است که غالب انسانها گرایش به دنیا😍 دارند. امام گوید اگرچه اینها بیشترین فشار را بمن آوردند اما از من هیچکس حریصتر به مسلمانان نیست چون من میدانم که اختلاف میان مسلمانان با قرآن و اسلام چه می کند. من هم از حقم گذشتم و هم هر جا بمن نیاز داشتند کمک کردم. حالا هم اگر ما در نظام جمهوری اسلامی🇮🇷 اختلاف ایجاد کنیم چیزی از قرآن و اسلام باقی نخواهد ماند. پس باید بسیار مراقب حرفها و اعمالمان باشیم. 📚کانال «تفسیر تسنیم» 📡 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۱.mp3
9.48M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆جلسه : ۱۱ ▫مفسر: علامه جوادی آملی بخش 1️⃣: اگر خیر و شر جهان از خداست آیا خدا ظالم نیست؟ در مورد مساله جبر و اختیار، خدا راه ها را مشخص کرده که هر کدام به کدام مقصد می رسد و کدام نمیرسد و عقل و شرع برای او معین کرده است . حال اگر کار خیر کرد چون امر وجودی است پس به ذات وجود که علت همه موجودات است باز می گردد اما معصیت چون فقدان و شر و نقص است به مبادی عالیه بر نمی گردد. یعنی در صورتی میگوییم خدا آن کار را انجام داد که واقعا یک فعل باشد نه اینکه کاری که انجام نشده(فقدان و نقص) را به خدا نسبت دهیم. اینگونه است... بخش 2️⃣: آیا بیمار را دارو 🏥 درمان می کند یا ؟! گاهی انسان خود را گول می زند و در پناه «من لم یشکر الخالق من لم یشکر المخلوق» زیر چتر دیگری🙏 پناهنده می شود اما فردا می فهمد که کار به دست دیگری بوده است. باید توجه داشت که ذیل همین آیه سوره یوسف خداوند می فرماید: «و ما یؤمن اکثرهم بالله و هم مشرکون» یعنی که اکثر مومنین شکر خدا نکرده و مشرک می شوند. منظور این آیه، شرک خفی است که دیگران را موثر در کارها می دانند. 🔺ما در این دنیا وسایل و ابزار حاکمیت🏛 خدا بر جهان را که علل وسطی هستند می بینیم نه علت غایی و اولیه را پس خیال می کنیم خودمان کاری کرده ایم💪. عباراتی همچون «اول خدا و دوم فلانی» عباراتی شرک آلود است.( انسان موحد همه چیز را از خدا می داند. ) 📣اینکه خدا تاثیر اشیا بر هم را در آنها قرار داده و بوسیله قوانینی آنها را مؤثر قرار داده است در مقام فعلیت اوست یعنی با این وسایل کار را انجام می دهد اما ذات خدا دیگر اینطور نیست که برای ایجاد اثر، نیاز به این وسایل🖌 داشته باشد پس اگر دارو اثر می کند در اثر کردنش مستقل نیست بلکه این اثر را خدا در آن دارو قرار داده و اگر خدا نخواست هیچ گاه اثر نمی کند یا آب رفع عطش می کند. مقام فعل خدا غیر از مقام ذاتش است. 🔻موحد کامل، سلطه مطلق خدا را هم اکنون مشاهده می کند(عین الیقین) و نیازی نیست که بمیرد و بعدا مشاهده کند. این اثر توحید افعالی در انسان است. بخش 3️⃣: مالک یوم الدین: به دو صورت خوانده میشود. مالک و مَلِک. اما بیشتر آنرا مَلِک خوانده اند. : دارنده اصل یک شیء اقسام مالکیت : 1. مالکیت اعتباری: مثلا اعتبار و قرارداد📝 میکنیم که امروز علی مالک فلان لباس🙎♂ باشد و فردا به دیگری بفروشد و دیگری مالکش باشد. این مالکیت اعتباری است که برای تنظیم کارهای انسانی اعتبار می شود. 2. مالکیت حقیقی محدود: مثل مالکیت انسان بر گوش👂 و چشم👁 خود. این مالکیت را انسان ها اعتبار نکرده اند بلکه او ذاتاً مالک آنهاست اما چون ذات انسان محدود است پس مالکیتش هم بر اعضایش محدود است. 3. مالکیت حقیقی نامحدود: مانند مالکیت پروردگار بر همه موجودات همانند علت که مالک معلول است که اگر خدا نباشد هیچ موجودی نخواهد بود. : از مٌلک گرفته شده (همانطور که مالک از مِلک گرفته شده است): آنکه دارای نفوذ است مَلِک و آنکه دارای اصل شیء است مالک است. مثلا ممکن است اصل مال برای انسان نباشد اما وی بر آن و نفوذ داشته باشد و بتواند در آن تصرف کند. دلیل ترجیح مَلِک بر مالک: گویند مالک به زمان اضافه نمی شود پس نمی توان گفت مالک روز جزا. دلیل ترجیح مالک بر مَلِک: مالک اعم از ملک است و در مورد خدا که علت همه چیز است مالکیت بر زمان⏰ هم صدق می کند. چون خدا مالک بر نفوذ بر هر چیز نیز هست. (قل اللهم مالک الملک) (تبارک الذی بیده الملک) در آیه 4 سوره حمد، بحث در فرمانروایی است نه بر صاحب بودن. 🔷🔶🔻 معنای آیه این نیست که خدا فرمانروای روز جزاست و فرمانروای دنیا🏕 نیست بلکه در مقام اثبات فرمانروایی خداست و می گوید در روز قیامت همه می فهمند و حتی می بینند که در دنیا هم خداوند مَلِک و صاحب نفوذ بوده اما آنها در دنیا به زید و عمرو متوسل🙌 می شدند تا کارهاشان را حل کند! بخش 4️⃣: دلایل اختصاص به خداوند: 1. او جامع همه کمالات است و ناقص به سمت کمال میل کرده و کامل را حمد می کند و چون همه ناقصند پس حمد (تنها) برای خداست. 2. خداوند، مدبر جهان است. هر مدبر و پرورش دهنده ای محمود🙏 است پس خدا محمود همه موجودات است. 3. ربوبیت خداوند، ربوبیت محموده است زیرا بر اساس خاصه و عامه است. (الرحمن الرحیم) پس ستمی در کار نبوده و ربوبیت وی، روا و رحمت است. 📚کانال «تفسیر تسنیم» 📡 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۲.mp3
3.4M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه : ۱۲ ▫ مفسر : علامه جوادی آملی بخش1️⃣: مومن کسی است که و خود را به خدا می فروشد! ﺑﻴﻌﺖ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻳﻌﻨﻲ (ﺑﻴﻊ ﺟﺎﻥ ﻭ ﻣﺎﻝ) . ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻮﺣﺪ ﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﻌﺖ ﻛﺮﺩ . ﻛﺮﺩ ﻳﻌﻨﻲ ﭼﻪ؟ ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺎﻉ ﻧﻔﺴﻪ ﻭ ﻣﺎﻟﻪ ﻣﻦ ﺍﻟﻠﻪ ﺳﺒﺤﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﻲ . ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﺑﻴﻌﺖ . ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺟﺎﻥ👨 ﻭ ﻣﺎﻝ👑 ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺑﻴﻌﺖ، ﺑﻴﻊ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺧدا ﻓﺮﻭﺧﺖ ﺣﺮﻓﺶ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ «ﻻ ﺍﻣﻠﻚ ﻟﻨﻔﺴﻲ ﻧﻔﻌﺎً ﻭ ﻻ ﺿﺮﺍ» ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺑﻴﻌﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺎﻟﻚ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻣﻲﺷﻮﺩ، ﺑﻴﻊ ﻧﻜﺮﺩه ﭼﻮﻥ ﺑﻴﻌﺖ ﻛﺮﺩﻥ ﻭ ﺑﻴﻊ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺎ ﻣﺎﻟﻚ ﻣﺜﻤﻦ(کالا) ﺑﻮﺩﻥ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ . ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﺜﻤﻦ(کالا) ﺭﺍ ﺑﻔﺮﻭﺷﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﻣﺎﻟﻚ ﻣﺜﻤﻦ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ نمی شود! ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺩﺭ ﮔﻮﺷﻪﺍﻱ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻤﺎﻥ ﻣﺎﻟﻜﻴﻢ ﻭ ﻣَﻠِﻜﻴﻢ، ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﺷﻪ ﺑﻴﻌﺖ ﻧﻜﺮﺩﻩﺍﻳﻢ . ﭼﻄﻮﺭ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻋﺎﺩﻱ ﺍﮔﺮ ﻳﻚ ﻛﺘﺎﺑﻲ📔 ﺭﺍ ﺑﻔﺮﻭﺷﻴﻢ ﻳﺎ ﻓﺮﺷﻲ ﺭﺍ ﺑﻔﺮﻭﺷﻴﻢ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺎﻟﻚ ﺁﻥ ﻓﺮﺵ ﻳﺎ ﻛﺘﺎﺏ ﻧﻤﻲﺩﺍﻧﻴﻢ، ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﻌﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻴﻊ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻳﻌﻨﻲ ﺟﺎﻥ ﻭ ﻣﺎﻝ ﺭﺍ ﻓﺮﻭﺧﺘﻴﻢ ﺑﻌﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺎﻟﻚ ﻣﻲﺩﺍﻧﻴﻢ؟! بخش 2️⃣: خیلی از کارهایمان فرعونیست! ﺧﻴﻠﻲ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻭﻗﺘﻲ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺑﻜﻨﻴﺪ، ﻣﻲﺑﻴﻨﻴﺪ ﺭﺍﻩ، ﺭﺍﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﻣﺎﻝ ﻣﻦ🚗 ﺍﺳﺖ ﻣﻦ ﺧﻮﺩﻡ ﺯﺣﻤﺖ ﻛﺸﻴﺪﻡ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ . ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺍﻳﻨﭽﻨﻴﻦ ﺑﻴﺎﻧﺪﻳﺸﺪ . ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪﺍﺵ ﺩﺭﺳﺖ نیست.ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﻴﺎﻧﺪﻳﺸﺪ، ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻣﻦ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺳﻠﻄﻪ ﺩﺍﺭﻡ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻘﻄﻊ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ . ﭼﻮﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﻣﺸﻜﻞﺗﺮ ﺍﺯ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﭼﻴﺰﻱ ﻫﻢ ﭘﺮ ﻓﻀﻴﻠﺖﺗﺮ🙏 ﺍﺯ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻧﻴﺴﺖ! (ﻣﺎ ﻗﻠﺖ ﻭ ﻻ ﻗﺎﻝ ﺍﻟﻘﺎﺋﻠﻮﻥ ﻗﺒﻠﻲ ﻣﺜﻞ ﻻ ﺍﻟﻪ ﺍﻻ ﺍﻟﻠﻪ «پیامبر اکرم») بخش 3️⃣: چیست؟ خداوند میفرماید اگر غیرخدا بخواهد مالک چیزی باشد ۴ صورت دارد: ۱. به و مستقلا👤 مالک باشد: محال است که کسی مالک چیزی باشد که خدا مالک آن نیست. چون (ﺯﻋﻤﺘﻢ ﻣﻦ ﺩﻭﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻻ ﻳﻤﻠﻜﻮﻥ ﻣﺜﻘﺎﻝ ﺫﺭﺓ ﻓﻲ ﺍﻟﺴﻤﻮﺍﺕ ﻭ ﻻ ﻓﻲ ﺍﻻﺭﺽ ){۲۳ سبا} ۲. نه استقلال بلکه به با خدا در مالکیت چیزی شریک👥 باشد: این هم محال است چون (ﻭ ﻣﺎ ﻟﻬﻢ ﻓﻴﻬﻤﺎ ﻣﻦ ﺷﺮﻙ){۲۵ سبا} ۳. نه استقلال و اشتراک بلکه تنها پشتیبان و کمک و خدا در مالکیت بر چیزی باشند: محال است. (ﻭ ﻣﺎ ﻟﻪ ﻣﻨﻬﻢ ﻣﻦ ظهیر){سبا- ۲۶} ۴. ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺣﻖ ﺗﺼﺮﻑ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ🌍 ﻛﺎﺭﻱ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﺪﻫﺪ: ممکن است اما با اذن خدا. یعنی ﺑﺎ ﺗﻀﺮﻉ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﻗﺪﺭ ﺭﺍﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺿﻤﻴﻤﻪ ﺑﺸﻮﺩ ﻭ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺷﻔﻊ ﻭ ﺟﻔﺖ ﺷﺪﻥ ﻋﺪﻝ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﻜﻨﻨﺪ . ﭼﻮﻥ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻓﻘﻂ ﺭﻭﻱ ﻋﺪﻝ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺑﻜﻨﺪ ﻛﺎﺭ ﺩﺷﻮﺍﺭ است. (ﻭ ﻻ ﺗﻨﻔﻊ ﺍﻟﺸﻔﺎﻋﺔ ﻋﻨﺪﻩ ﺍﻻ ﻟﻤﻦ ﺃﺫﻥ ﻟﻪ) {سبا-۲۸} .................... 📚به کانال «تفسیر تسنیم» بپیوندید👇 📡 @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۳.mp3
4.87M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆جلسه : ۱۳ ▫مفسر: علامه جوادی آملی ❗ ️ویژگی های ر‌وز : 🔸ممنظور از روز قیامت، یک روز دنیا نیست یعنی: 🔺در برابرش، شب🌚 نیست. 🔺در برابرش، چند روز نیست بلکه تنها همان یک روز است. 🔺طولش به اندازه ۵۰ هزار سال است که برای مومن بیشتر از یک نماز واجب طول نمی کشد! پس این۵۰ هزار سال هم برابر با سالهای دنیا🌏 نیست. 🔺خدا در قرآن📖 میفرماید آفرینش زمین و آسمان در ۶ روز (۶ مرحله) بوده که دو روزش برای خلق آسمان، دو روز دیگرش برای خلق زمین و دو روز هم برای خلق آنچه بین زمین و آسمان است می باشد(سوره حدید) 🔺منظور از روز قیامت، است(مالک یوم الدین). ان الدین لواقع(ذاریات-۶) در آن زمان و حقیقت که دین خداست نمایان می شود. دین حقایقی دارد که روشن میشود مثل معنای توحید و وحی و رسالت و باطن افراد و غیره. یک بخش دین هم جزاست که ظاهر می شود. 🔺 در آنجا ماهیت خود را از دست می دهد زیرا وقتی آسمان و زمین و کل نظام تغییر کرد دیگر حرکت وضعی و غیره برای زمین وجود ندارد که برایش سال و ماه و روز و ساعت و دقیقه⏱ باشد. 🔺 انسان تمام نتایج اعمالش را می بیند. دهانش مهر شده و اعضایش به سخن در می آیند و کارهایشان در دنیا را می گویند. 🔺 در آنجا کسی چیزی نیست.(یومٌ لا یملک لنفس شیئا) در دنیا انسان به دو صورت مالک است: ضابطه و با کار و معامله یا رابطه و با ارث. اما در آنجا انسان مالک نیست. 🔺با ظهور حق، تمام مکاتب کنار رفته و همه را به روشنی می یابند پس جایی برای شک یا کفر باقی نمی ماند. دیگر اختلافی بین دانشمندان نخواهد بود و همه مکتب حق را با تمام وجود درک می کنند و میپذیرند. ................................... 📚کانال «تفسیر تسنیم» ☑ @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۴.mp3
4.44M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅ خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۱۴ ▫ مفسر: علامه جوادی آملی بخش 1️⃣: خدای سبحان، محجوب و مخفی نیست بلکه انسان، تبهکار است که نمیبیند. الله نور السماوات و الارض(نور-۳۵) حال مگر میشود که آنچیزی که ظهور و روشنی آسمان و زمین، به وجود اوست، مخفی باشد؟ خیر این خود انسان است که با گناه پرده می افکند بر دیدگان، وگرنه اولیاء الله میبینند. 📣خدا را با می توان دید. خداوند در توضیح کفار گوید: «ﺍﻟﺬﻳﻦ ﻛﺎﻧﺖ ﺃﻋﻴﻨﻬﻢ ﻓﻲ ﻏﻄﺎﺀ ﻋﻦ ﺫﻛﺮﻱ» (کهف-۱۰۱) یعنی چشم کفار غطاء و حجاب دارد که ذکر خدا را نمی بیند. 🔺 حال، یاد که دیدنی نیست! پس معلوم است که انسان در درونش چشمی دیگر دارد که یاد و ذکر خدا را میبیند. این چشم درون همان است که خدا فرمود چشم ظاهرشان کور نیست اما چشم باطنشان کور است «ﻻ ﺗَﻌْﻤَﻲ ﺍﻷﺑﺼﺎﺭ ﻭﻟﻜﻦ ﺗَﻌْﻤَﻲ ﺍﻟﻘﻠﻮﺏُ ﺍﻟﺘﻲ ﻓﻲ ﺍﻟﺼﺪﻭﺭ» (حج-۴۶) اگر گناه کردی آن چشم درون بسته می شود و دیگر خدا را نمی بینی و فکر میکنی خدا نیست! بخش 2️⃣: در غیب زمان وجود ندارد. 🔺اگر کسی از زمان بالاتر آمد وارد غیب میشود و گذشته و آینده را میبیند چون در غیب زمان مطرح نیست. خدا به پیامبر داستانهای گذشتگان را میگوید و سپس می فرماید «تو در آن زمان نبودی» اما جریان را به پیامبر نشان میدهد و او میبیند در حالیکه گذشته قابل دیدن نیست! «ﻛﻼ ﻟﻮ ﺗﻌﻠﻤﻮﻥ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ ﻟﺘﺮﻭﻥ ﺍﻟﺠﺤﻴﻢ» اگر علم یقین را بدانید(به مقام علم یقین برسید) جهنم را خواهید دید. بخش 3️⃣: ﺷﻮﺍﻫﺪ ﻧﻘﻠﻲ ﺑﺮ اینکه قیامت همین حالا هم وجود دارد: 🔺ﺍﻟﻒ . ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ ﻏﻔﻠﺖ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩٴ ﺑﻲ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺗﺒﻬﻜﺎﺭﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﺩ: «ﻟﻘﺪ ﻛﻨﺖ ﻓﻲ ﻏﻔﻠﻪ ﻣﻦ ﻫﺬﺍ ﻓﻜﺸﻔﻨﺎ ﻋﻨﻚ ﻏﻄﺎﺀﻙ ﻓﺒﺼﺮﻙ ﺍﻟﻴﻮﻡ ﺣﺪﻳﺪ» (ق-۲۲) وقتی شخص را در قیامت آماده سوال جواب کردند جهنم را به او نشان میدهند و میگویند تو ازینها در غفلت بودی و فکر میکردی وجود ندارد. خب در صورتی گفته میشود «تو از این غافل بودی» که آن چیز در همان زمانِ غفلت موجود بوده باشد وگرنه غفلت معنا ندارد. پس اگر چشم باطن شخص بواسطه پاکی از گناه باز باشد همین الان جهنم و بهشت را میبیند. 🔺ب . ﻣﺸﺎﻫﺪﻩٴ ﺩﻭﺯﺥ ﺑﺮﺍﻱ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ قرآن ﻓﺮﻣﻮﺩ : «ﻛﻼ ﻟﻮ ﺗﻌﻠﻤﻮﻥ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ ﻟﺘﺮﻭﻥ ﺍﻟﺠﺤﻴﻢ» ‏(تکاثر_۵و۶) ﺷﻤﺎ ﺍﮔﺮ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺍﻫﻞ ﻳﻘﻴﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻫﻢ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺟﻬﻨﻢ ﺭﺍ ﻣﻲﺑﻴﻨﻴﺪ . ﭘﺲ ﺟﻬﻨﻢ ﺍﻻﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ. 🔺ﺝ . ﻣﻌﺮﺍﺝ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ﴿ﺹ﴾ ﻭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺩﻭﺯﺥ: ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺍﺝ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺩﻳﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﻬﺸﺖ ﺷﺪ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺎﺧﺒﺮ ﺷﺪ . ﺟﻬﻨﻢ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺩﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺟﻬﻨﻢ نیز ﺑﺎﺧﺒﺮ ﺷﺪ ﻭ ﻏﺬﺍﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻲﺧﻮﺭﻧﺪ ﻭ ﻋﺬﺍﺑﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻲﭼﺸﻴﺪﻧﺪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺍﺝ ﺩﻳﺪ . ﺍﮔﺮ ﻣﻌﺪﻭﻡ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺍﺝ، ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻧﻤﻲﻛﺮﺩ! 🔺د . ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺣﺎﺭﺛﺔ ‏( 33 ‏) ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ ﺣﺎﺭﺛﻪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ ‏( ﺃﺻﺒﺤﺖ ... ﻣﻮﻗﻨﺎً ‏) یعنی در حالی صبح کردم که به یقین رسیده بودم ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻳﻘﻴﻨﺖ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ ﻣﻦ ﺟﻬﻨﻢ ﻭ صدای ﺍﻫﻞ ﺟﻬﻨﻢ ﺭﺍ ﻣﻲﺷﻨﻮﻡ . ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﻣﺘﻨﻌﻤﻴﻦ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﻣﻲﺑﻴﻨﻢ . ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏(ﻋﺒﺪ ﻧﻮّﺭ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﻠﺒﻪ) خدا قلبش را نورانیت💡 بخشیده است. پس بهشت و جهنم هست اما در مکانی دیگر و ما هنوز وارد آن نشده ایم. 📚کانال «تفسیر تسنیم» ✅ @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۵.mp3
3.72M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1
✅خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه: ۱۵ ▫مفسر: علامه جوادی آملی بخش 1️⃣: جهنم و بهشت همین حالا وجود دارد... جهنم و بهشت همین حالا هم وجود دارد اما تنها اولیای خدا و عارفان میبینند. روایت است وقتی امام سجاد در سوره حمد به مالک یوم الدین میرسید آنقدر تکرار میکرد که بیهوش میشد. خب پس حتما چیزی میدیده که عظمتش او را بیهوش میساخته وگرنه صرف مفهوم و گفتن آن که آدم را از پا نمی اندازد! گویند آن است که انسان، جهنم🔥 را حالا ببیند! بخش 2️⃣: انسان را یک بعدی بار آوردن درست نیست. 🔺 اگر فقط به انسان، رحیم بودن خداوند را نشان دهیم جرات پیدا کرده و مغرور می شود. لذا باید صفت «مالک یوم الدین» بودن خدا را هم نشان داد که بداند خدا مالک روز جزا هم هست. جهنمِ روز جزا به فرموده حضرت امیر، جاییست که هیچ رحمتی در آن نیست. بدین صورت انسان در مسیری بین خوف و رجا حرکت می کند. بخش 3️⃣: علم، ابزار است و قبل از آن تهذیب است. خداوند، علم📖 را یک ابزار میداند و نه یک هدف. به همین دلیل در آیه ۹ سوره زمر میفرماید اول باید تهذیب داشته باشید و بعد به سراغ علم بروید. «ﺃَﻣَّﻦْ ﻫُﻮَ ﻗَﺎﻧِﺖٌ ﺁﻧَﺎﺀَ ﺍﻟﻠَّﻴْﻞِ ﺳَﺎﺟِﺪﺍً ﻭَﻗَﺎﺋِﻤﺎً ﻳَﺤْﺬَﺭُ ﺍﻟْﺂﺧِﺮَﺓَ ﻭَﻳَﺮْﺟُﻮﺍ ﺭَﺣْﻤَﺔَ ﺭَﺑِّﻪِ ﻗُﻞْ ﻫَﻞْ ﻳَﺴْﺘَﻮِﻱ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ﻭَﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻟَﺎ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﻳَﺘَﺬَﻛَّﺮُ ﺃُﻭﻟُﻮﺍ الالباب» تهذیب هم همان حرکت در مسیر بین خوف و رجاست. 📚کانال «تفسیر تسنیم» ✅ @tafsire_tasnim1
آیت‌الله جوادی آملی: 🔹آن که روسری خود را بر سر چوب می کند، با قرآن مخالف نیست بلکه با شرایط کشور مخالف است! 🔹کشوری که مشکل مالی داشته باشد، دینش در خطر است. ☑️ @tafsire_tasnim1
@tafsire_tasnim1 |۱۶.mp3
3.7M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔺مفسر: علامه جوادی آملی 📚کانال تفسیر تسنیم ✅ @tafsire_tasnim1