#عزت_ملی
#انتخابات
#امید_به_آینده
#جنگ_شناختی #رسانه
✅ چه کسانی منتظر انتخابات هستند؟
🔶 میل اصلاحطلبان به قهر با انتخابات، داستان تازهای نیست! مروری بر گذشته این جریان به خوبی حکایت از آن دارد که سناریوی تهدید نظام به قهر و تحریم و تزریق یاس و ناامیدی به هواداران و مردم، سناریویی است که تقریباً در بیشتر انتخابات در چهار دهه گذشته تکرار شده است. این جریان معمولاً از این راهبرد برای امتیازگیری استفاده کرده است و معمولاً نیز موفق شده تا بهره لازم را ببرد و امتیازاتی برای خود کسب کند. سناریوی ناصوابی که ضرب آهنگی همسو با سناریوی دشمن داشته است!
🔶 اما آنچه این روزها معطوف به انتخابات اسفند ۱۴۰۲ با تیترهایی چون: "چرا کسی منتظر انتخابات نیست؟" به جامعه القاء میگردد، تلاشی ناجوانمردانه برای کاهش مشارکت است که با پیشفرضهای فعالیت احزاب و گروههای سیاسی در تعارض است. احزاب و گروههای سیاسی در نظامهای مردمسالار وظیفه خطیر هدایت و مهار مطالبات مردمی از طریق صندوقهای رای را بر عهده دارند. آنان موظفند تا با آگاهیبخشی و اعتمادسازی، افکار عمومی را به سمت صندوق رای سوق دهند و بر تقویت مشارکت سیاسی بیفزایند.
🔶 این مهم آن زمان بیش از پیش اهمیت مییابد که آگاه باشیم جنگ شناختی عملیات گسترده روحی – روانی دشمن برای ایجاد یاس و ناامیدی ملت کلید خورده و ماههای متمادی است که اذهان جامعه در تیررس دشمنان این سرزمین قرار گرفته است. آنان انسجام ملی این سرزمین را نشانه رفتهاند و در مسیر بیاعتباری انتخابات و ایجاد آشوب و بلوا در کشور حرکت میکنند. رسانههای آنان تمام وقت در مسیر بیاعتبارسازی جمهوری اسلامی است. هرچند از آنکه ملت با آنها همراهی نمیکنند به شدت عصبانیاند و این عصبانیت خود را در قالب توهین و تهدید ملت ایران اظهار میکنند. تلاش ناکام آنان در پاییز ۱۴۰۱، موجب شده تا مهمترین راهبرد سال ۱۴۰۲ خود را بر تحریم انتخابات بگذارند!
🔶 در این شرایط انتظار از جناحها و فعالین سیاسی به عنوان نخبگان و خواص جامعه آن است که با مرزبندی با بیگانگان در مسیر رونق انتخابات حرکت کرده و وظیفه خود در امیدبخشی به جامعه و تشویق و ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات را انجام دهند، نه آنکه انفعال و ناامیدی خود را به جامعه القاء کرده و به تعبیری صریحتر با خواندن آیه یاس، حال جامعه را خراب نمایند!
🔶 اصلاحطلبان مدتهای مدیدی است که حرفی برای گفتن در عرصه حکمرانی ندارند. سازمان تشکیلاتی آنان مدتهاست دستخوش از همگسیختگی شده است! از دیگر سو در تعریف هویت اصلاحطلبی و چیستی اصلاحات دچار سرگردانی و سردرگمی شدهاند و خوانش دهه هفتادی از اصلاحات به درستی در این سالها روزآمد نشده است. از طرفی عدم مرزبندی صحیح این اردوگاه با ضدانقلاب و اپوزیسیون اردوگاه این جریان را مملو از "غریبه" کرده است! مدعیانی که دم از "اصلاحات" و "خط امام" میزنند، اما براندازند و برای عبور از جمهوری اسلامی تلاش میکنند! آخرین دولت تشکیل شده با رنگ و بوی اصلاحطلبی در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ نیز دستاورد برجستهای برای ارائه به افکارعمومی ندارد تا بتوان کارنامهاش را در دست گرفت و برای پیروزی در انتخابات رونمایی کرد! شکلگیری فتنه پاییزی سال ۱۴۰۱ که خود نیز در شکلگیری آن نقش داشتند، بیش از پیش این جریان را دچار ضعف و انفعال و سرخوردگی و واگرایی کرده است.
🔶 همه اینها دست به دست داده تا حیرانی و سرگشتگی بر اردوگاه اصلاحطلبان سایه افکند و آینده را تیره و تار ترسیم کنند و در این مسیر به شدت از امواج فضای مجازی و رسانههای ضدانقلاب تاثیرپذیر باشند و احساس بنبست نمایند! و در یک کلام حال خوبی نداشته باشند و شوربختانه با فرافکنی دایره هوادارانشان را نیز متاثر از خود نمایند!
اصلاحطلبان برای خروج از این محاق، ابتدا باید به ساماندهی تشکیلاتی و بازتعریف هویتی خود در چارچوب نظام اسلامی و متناسب با ضرورتهای دهه پنجم انقلاب اسلامی روی آورند، سپس با رها کردن اذهان نخبگانی خویش از هجمههای سنگین جنگ شناختی دشمن، برای اداره کشور برنامهای ارائه دهند و تلاش کنند تا مبتنی بر انسجام ایجاد شده و برنامه تدوین شده، جامعه را برای حضور در پای صندوق رای تشویق و ترغیب نمایند. آنگاه خواهند دید که اتفاقاً کسان بسیاری منتظر انتخابات هستند تا شاهد پیروزی حزب و نامزد مورد علاقه خود باشند و برای حل مشکلات مردم و پیشرفت و توسعه و آبادانی کشور تلاش نماند.
🔸 #به_قلم_اساتید:محمد گنجی
🆔 @tahlil_shjr
#مسائل_اولویت_دار
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#مجلس #تسهیلات_بانکی
✅ دولت و مجلس منتقد بزرگ رفتار بانکها نسبت به اعطای تسهیلات به کارکنان خود هستند.
🔰 قسمت اول
🔶 بررسی اطلاعات مربوط به تسهیلات اعطایی بانکهای کشور به کارکنان خود نشان میدهد از مجموع ۳۰ بانک و موسسه اعتباری که اطلاعات منتشره داشتند، حجم کل تسهیلات به ۱۶۴ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان میرسد که در این میان بانک سپه با اعطای تسهیلات ۳۰ هزار و ۸۵۳ میلیارد تومانی در رتبه نخست، بانک ملی با مجموع تسهیلات ۲۴ هزار و ۹۱۱ میلیارد تومانی در رتبه دوم و بانک صادرات با ۱۷ هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان تسهیلات کارمندی در رتبه سوم قرار دارند. در ادامه این فهرست نیز بانک ملت با ۱۵ هزار و ۷۷۳ میلیارد، بانک تجارت با ۱۳ هزار و ۱۲۲ میلیارد، بانک کشاورزی با ۱۱ هزار و ۶۳۸ میلیارد تومان، بانک مسکن با ۱۰ هزار و ۹۴۱ میلیارد تومان و بانک رفاه با ۹ هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان به ترتیب هشت بانک دارای بیشترین تسهیلات اعطایی به کارکنان خود هستند. به عبارت دیگر این هشت بانک با مجموع تسهیلات اعطایی ۱۳۴ هزار میلیارد تومانی حدود ۸۲ درصد از کل تسهیلات اعطایی به کارکنان را در میان ۳۰ بانک مورد بررسی به خود اختصاص دادهاند.
🔶 البته نگاهی به این فهرست نشان از حجم بزرگ این بانکها در فضای بانکی کشور دارد، برای مثال بانک سپه که پس از ادغام پنج بانک و یک موسسه اعتباری در این بانک که اواخر سال ۱۳۹۹ انجام شد، بهنوعی جایگاه بانک ملی را در عنوان بزرگترین بانک کشور گرفت. کمااینکه پس از بانک سپه نیز بانک ملی دارای بیشترین سهم تسهیلات به کارکنان است و ادامه فهرست نشان از بانکهایی دارد که یا دولتی هستند یا در نتیجه اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ خصوصی شدهاند. قطع به یقین موضوع اعطای بخش بزرگی از تسهیلات بانکی به کارمندان بانک موضوعی نیست که به سادگی از کنار آن عبور شود، حتی رئیسجمهور نیز طی روزهای گذشته به این موضوع واکنش نشان دادند و بیان داشتند که باید به این مساله رسیدگی شود، بصیرت در گفتگو با بهروز جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به این موضوع پرداخته که آیا بر روند اعطای تسهیلات به کارمندان و کارکنان بانکی نباید نظارتی صورت بگیرد، این نماینده مجلس در پاسخ گفت: رئیسجمهور طی روزهای گذشته با صراحت به این موضوع واکنش نشان داد و با انتقاد از رویههایی که منجر به بیاعتمادی مردم به مسئولین و سیاستگذاریها میشود خواستند در خصوص اعطای تسهیلات نامتعارف بانکها به کارکنان تحقیق شود تا این مورد هرچه سریعتر اصلاح شود.
🔶 رئیسجمهور به صراحت به این موضوع تاکید داشتند که نباید کسانی که دسترسی نزدیکتری به خزانه دارند سهم بیشتری بردارند به گونهای که احساس شود وام و تسهیلات به مردم یا سایر نیازها در بخشهای دیگر نمیرسد.
🔶 اعطای بخش بزرگی از منابع بانکی به عنوان وام و تسهیلات به کارمندان خود در هشت بانک با مجموع تسهیلات اعطایی ۱۳۴ هزار میلیارد تومانی حدود ۸۲ درصد از کل تسهیلات اعطایی به کارکنان در میان ۳۰ بانک نشاندهنده عدم نظارت بانک مرکزی در طول سالهای گذشته است، به این معنا که متاسفانه مدیران اسبق بانک مرکزی نتوانستند جایگاه نظارتی بانک مرکزی را کارآمد کنند و رفتار بانکها را زیر نظر داشته باشند تا با تخلفها و زیادهرویهای اینچنینی به سرعت و با دقت برخورد کنند.
🔶 ساماندهی بانکها و مدیریت درست منابع مالی برای اعطای تسهیلات به بخش مولد و نیازهای ضروری مردم موضوع مهمی است که باید در دولت، مجلس و بانک مرکزی مورد بررسی همهجانبه قرار داده شود. از سوی دیگر باید با بانکهایی که قانون را دور میزنند و براساس اقتضادی مصوبات هیئت رئیسه تصمیم میگیرند و تسهیلات و امکاناتی بیش از حد برای پرسنل خود قائل میشوند برخورد کرد.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: بهروز جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی
🆔 @tahlil_shjr
#مسائل_اولویت_دار
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#مجلس #تسهیلات_بانکی
✅ دولت و مجلس منتقد بزرگ رفتار بانکها نسبت به اعطای تسهیلات به کارکنان خود هستند.
🔰 قسمت دوم
🔶 به هیچ وجه پسندیده و قابل قبول نیست که بانکها با منابع مالی مردم که برای فعالیتهای توسعهای و کمک به مردم باید هزینه شود مشکلات پرسنل خود را حل کنند در حالی که بخش زیادی از مردم اعم از جوانان یا زنان و مادران و مستاجران و سایر گروههای جامعه نیازمند چند ده میلیون وام برای فائق آمدن بر مشکلات عدیده خود هستند.
🔶 بین پرسنل بانک و سایر مردم در برخورداری از تسهیلات بانکی نباید کمترین تفاوتی وجود داشته باشد. اگر قرار باشد هر نهاد و سازمان و ادارهای نیروهای خود را به سایر مردم برتری دهد و خدمات بیشتری برای خود قائل شود که سنگ روی سنگ بند نمیشود.
🔶 نظام بانکی با کارکنان خود باید مثل سایر مردم برخورد کند لذا شیوه مدیران بانکی در اعطای تسهیلات قابل توجهی به کارمندان خود به هیچ وجه قابل قبول نیست ضمن اینکه برخی تسهیلات اختصاصی برای کارمندان بانکی باید حذف شود یعنی همه در برابر قانون باید یکسان دیده شوند و اینگونه نباشد که هر دستگاهی پرسنل خود را در اولویت قرار دهد، آن هم تفاوتهای فاحشی در ارقام وامهای اعطا شده که بسیار تاسفآور است.
🔶 امیدواریم رئیس کل بانک مرکزی با مشخص کردن چارچوبهایی به این موضوع پایان دهد و به صورت قانونی مانع از این شود که هیئت مدیره بانک خارج از دستورالعملها و نظارتها به کارکنان خود وام دهند در حالی که مردم ماههاست پشت درهای بانک و قفل شدن تسهیلات سرگردان هستند.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: بهروز جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی
🆔 @tahlil_shjr
فرانسه بدنبال عضویت در بریکس آیا نظم ژئوپلیتیک و مالی جهان تغییر خواهد کرد؟.pdf
حجم:
61.8K
#عزت_ملی
#روابط_خارجی
#اقتصاد
#تحریم
✅ فرانسه به دنبال عضویت در بریکس / آیا نظم ژئوپلیتیک و مالی جهان تغییر خواهد کرد؟
🔶 در طول چند سال اخیر بخصوص از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، ایران بشدت پیگیر عضویت خود در گروه بریکس است.
🔸واکاوی دقیق رفتار جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که تهران با عضویت در این گروه می تواند در مرحله اول تحریم های غرب علیه خود را بی اثر کند و در مرحله دوم در شرایط نظم نوین جهانی منافع خود را در اقتصاد جهانی تامین کند و در ادامه نیز جزو کشورهای تاثیر گذار تلقی شود.
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#روابط_خارجی
#اقتصاد
#صادرات #تحریم
✅ دستاوردهای اقتصادی سفر رئیسجمهور به آمریکای لاتین
🔶 یکی از مهمترین برنامههای دولت در سیاست خارجی که گرهگشایی از اقتصاد را نیز به دنبال دارد توسعه ارتباطات و مراودات و همکاریهای گسترده در بخشهای مختلف از جمله سیاست خارجی است که قطعاََ روی توسعه صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز کشور اثرگذار است خوشبختانه اتفاق افتاده است. سفرهای رئیسجمهور به کشورهای مختلف و از عادیسازی ارتباط ایران با کشورهای منطقه و سفر اخیر رئیسجمهور به آمریکای لاتین نشاندهنده این موضوع مهم است که از دل دیپلماسی خارجی میتوان توسعه اقتصاد را رقم زد.
🔶 در مورد مهمترین دستاوردهای سفر رئیسجمهور ایران به کشورهای آمریکای لاتین باید گفت بر این باورم دولت سیزدهم طی دو سال گذشته بسیار هوشمندانه عمل کرده است بخصوص در تحقق وعدههای داده شده مبنی بر عادیسازی و گسترش ارتباط با کشورهای مختلف جهان، روندی که نه تنها روی سیاست خارجی ما بلکه مسائل اقتصادی را نیز به شدت از خود متاثر میکند.
🔶 بعد از سفر رئیسجمهور به آمریکای لاتین عدهای عنوان کردند که سفر صورت گرفته فقط بار سیاسی دارد یعنی در حوزه سیاست خارجی و شکستن هژمون آمریکا موثر است یعنی در این سفر جایی برای گسترش مراودات اقتصادی و بهره برداری ایران از توسعه ارتباطات اقتصادی با سه کشور آمریکای لاتین نگذاشتند در حالی که به واقع این تصور غلط است.
🔶 اینکه داشتن ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین گرهی از اقتصاد ما باز نمیکند درست نیست؛ چرا که کشورهای آمریکای لاتین به دلیل اینکه تحت تحریم آمریکا هستند به شدت نیازمند واردات دانش فنی و تکنولوژی از ایران هستند که به خوبی میتوانیم به این درخواست آنها پاسخ دهیم.
🔶 به عنوان مثال اگر سه کشور آمریکای لاتین که رئیسجمهور به این کشورها سفر کردند سالانه ۱ میلیارد دلار از نیازهای خود را از طریق ایران تامین کنند، زمینه برای افزایش صادرات غیر نفتی و کسب درآمد ارزی برای کشور باز شده است.
🔶 ایران میتواند نیروی کار متخصص و فنی خود را به این کشورها اعزام کند از سوی دیگر در مسائل مرتبط به نفتی و پالایشگاهی نیز میتوانیم با ارائه خدماتی به این کشورها بخشی از نیاز ارزی خود را تامین کنیم.
🔶 با توجه به اینکه نفت سه کشور مقصد سفر رئیسجمهور ایران به آمریکای لاتین فوق سنگین است و نیازمند میعانات ما هستند میتوانیم در این موضوع به آنها کمک کنیم و پالایشگاههای داخلی را توسعه دهیم.
🔶 یا اینکه بخش قابل توجهی از نیاز کشور را در حوزههای مرتبط با پتروشیمی و معدنی یا نیازهای کشاورزی خود را از این کشورها وارد کنیم، چرا که کشورهای یاد شده دارای منابع معدنی و آب و هوای مناسبی برای کشاورزی هستند.
🔶 توسعه کریدورهای ترانزیتی با کشورهای مختلف اگر ادامه پیدا کند منجر به افزایش درآمد ارزی برای کشور میشود موضوعی که ما را در کاهش اتکا به درآمدهای نفتی کمک میکند و در میان مدت میتواند وضعیت اقتصادی را بهبود دهد.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: جعفر قادری؛ استاد اقتصاد دانشگاه شیراز و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#مرزبندی_با_دشمن
#ولایت_فقیه
#رژیم_صهیونیستی #فلسطین
✅ سران رژیم صهیونیستی حق دارند نگران ندیدن ۸۰ سالگی رژیمشان باشند
🔶 حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای «زیاد النَخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیات همراه، ضمن تبریک پیروزی جهاد اسلامی در نبرد اخیر غزه، شرایط امروز رژیم صهیونیستی را در مقایسه با هفتاد سال قبل بسیار متفاوت دانستند و تاکید کردند: دشمن صهیونیستی امروز در موضع انفعال و عکسالعمل است و این شرایط نشان میدهد گروههای مقاومت و جهاد اسلامی فلسطین مسیر را به درستی شناختهاند و با تدبیر در این مسیر پیش میروند.
🔶 رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه در اهداف و کارهای بزرگ تا زمانی که خطر به جان خریده نشود، دستیابی به اهداف امکان پذیر نخواهد بود، گفتند: امروز به لطف خداوند قدرت و اعتبار گروههای مقاومت فلسطینی و جهاد اسلامی روز افزون شده و شکست اخیر رژیم صهیونیستی در جنگ 5 روزه مؤید همین موضوع است.
🔶 حضرت آیتالله خامنهای خاطر نشان کردند: جهاد اسلامی فلسطین در نبرد اخیر غزه امتحان خوبی داد و اکنون شرایط برای رژیم صهیونیستی نسبت به هفتاد سال قبل تغییر کرده و سران صهیونیستی حق دارند که نگران ندیدن هشتاد سالگی این رژیم باشند.
🔶 ایشان با تاکید براینکه جهاد اسلامی و سایر گروههای مقاومت فلسطینی کلید اصلی مبارزه با رژیم صهیونیستی را یافته اند، افزودند: اقتدار روز افزون گروههای مقاومت در کرانه باختری کلید اصلی به زانو درآوردن دشمن صهیونیستی است که این مسیر باید ادامه یابد.
🔶 رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از اقدام گروههای مبارز فلسطینی برای وحدت عمل در عرصه سیاسی و میدانی، آن را بسیار مهم ارزیابی و بر استمرار حمایتهای جمهوری اسلامی ایران از مردم و گروههای مبارز فلسطین تاکید کردند.
🔶 در این دیدار «زیاد النَخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن قدردانی از حمایتهای دائمی جمهوری اسلامی از مردم فلسطین و مبارزات آنها، گزارشی از تحولات اخیر فلسطین اشغالی بهویژه شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 5 روزه غزه و شرایط کرانه باختری و دست برتر گروههای مقاومت در این منطقه، بیان کرد و گفت: جهاد اسلامی از جنگ غزه سربلند خارج شد و امیدواریم به زودی شاهد پیروزی نهایی و آزادی قدس شریف باشیم.
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#روابط_خارجی
#برجام #آمریکا #رسانه
✅ آدرسهای غلط آمریکا از مذاکرات مسقط/ مراقب بازی فرامتنی واشنگتن باشیم!
🔰 قسمت اول
🔶 آدرسهای نادرستی از سوی مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا از مذاکرات مسقط مخابره میشود. از آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تا مقامات نزدیک به دولت بایدن ضمن تاکید بر گزارههای کلی و نادرستی مانند "توقف مذاکرات هستهای با ایران" و کلیگوییهایی مانند " اصالت دیپلماسی در قبال تهران" تلاش میکنند فضای فرامتنی مذاکرات را به گونهای هدایت کنند که در نهایت هرگونه تصمیم، تفاهم یا توافقی را در چارچوب انگارهها و ملاحظات سیاست خارجی خود (خصوصاً در حوزه دیپلماسی عمومی) هدایت و مدیریت کند.
🔶 نقش پررنگ رسانههای ایرانی
قطعاً در این میان، نمیتوان از نقش پررنگ رسانههای ایرانی، خصوصاً رسانههایی که همواره حفظ منافع ملی ایران در روند مذاکرات (از مذاکرات وین تا مسقط) در دستور کار آنها بوده است، غافل شد. نقطه اصلی این عملیات، "تاکید بر طلبکاری ایران از غرب" در روند مذاکرات میباشد! رسانههای غربی از جمله رویترز طی روزهای اخیر در حال القای هدفی به نام "فوریت تفاهم" میان ایران و طرف مقابل (آمریکا) با هدف مدیریت تنشها در منطقه غرب آسیا و فرامنطقه میباشد. یکی از اصلیترین ماموریتهای رسانهای غرب این است که در جریان انعقاد هرگونه تفاهم یا توافق احتمالی میان تهران و واشنگتن، کمترین سخنی از بیتعهدی مطلق واشنگتن و خصوصاً تروییکای اروپایی در قبال سند اصلی (توافق هستهای سال ۲۰۱۵) به میان نیاید! رویترز به گونهای گزارشها و مستندات ادعایی خود را تنظیم میکند که افکار عمومی ایران و دیگر نقاط جهان تصور کنند مذاکرات منتهی به تفاهم ادعایی، در نوعی "خلاء سیاسی" صورت میگیرد و باید موضوعی به نام عهدشکنی غرب در قبال برجام به فراموشی سپرده شود. قطعاً مبنا و اجزای این بازی تبلیغاتی دروغین باید از سوی رسانههای ایرانی مورد توجه و تاکید قرار گیرد. در این میان، باید همافزایی معنادار و مطلوبی میان دستگاه دیپلماسی کشورمان و رسانههای داخلی شکل گیرد که خروجی آن، خنثی سازی بازی "متنی"، "فرامتنی" و "رسانهای" غرب در برهه حساس و سرنوشتساز کنونی باشد.
🔸 #به_قلم_اساتید:حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین الملل
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#روابط_خارجی
#برجام #آمریکا #رسانه
✅ آدرسهای غلط آمریکا از مذاکرات مسقط/ مراقب بازی فرامتنی واشنگتن باشیم!
🔰 قسمت دوم
🔶 بازی آمریکا با کلمات
در این خصوص، واشنگتن تاکتیک همیشگی "بازی با کلمات" را در پیش گرفته است، به این معنا که تقارب مصداقی "توافق موقت"، "توافق گام به گام"، "تفاهم سیاسی" را فدای "تفاوت معنایی" آنها میکند! به عنوان مثال، دولت آمریکا رسما توافق موقت را نفی میکند، اما در خصوص تفاهم سیاسی سخنی به میان نمیآورد. در این معادله، نمیتوان از تاثیر لابیگریهای مستقیم و پشت پرده واشنگتن با مقامات رژیم اشغالگر قدس و حتی بعضاً تروییکای اروپایی به سادگی گذشت. اما در چنین شرایطی باید چه ملاحظات و اقداماتی از سوی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان مدنظر قرار گیرد؟
🔶 بدیهی است که نخستین گام در این خصوص، جلوگیری از ارائه آدرسهای هدفمند و نادرست آمریکا به افکار عمومی ایران و دنیاست. در این خصوص، وزارت امورخارجه کشورمان باید با استناد به تاکتیکها و روشهای مالوف و حتی انحصاری خود در عرصه دیپلماسی عمومی، مانع از روایتسازی نادرست غرب از صحنه مذاکرات مسقط شود. شفافسازی بخشی از صحنه مذاکرات باید به صورت هدفمند در دستور دستگاه دیپلماسی کشورمان قرار گیرد.
🔶 تاکید بر خطوط قرمز
از زمان سرکار آمدن دولت بایدن در واشنگتن، مقامات آمریکایی در صدد تنازل ایران از خطوط قرمز هستهای، فنی، اعتباری و حقوقی خود در مذاکرات بر آمدهاند. پس از ناکامی در رسیدن به این هدف، کاخ سفید در صدد "روایتسازی یکطرفه" از صحنه مذاکرات بر آمده است. در چنین شرایطی آنچه بازی را به ضرر منافع غرب تغییر میدهد، تاکید بر همان "خطوط قرمز" فرامتنی و متنی ما در مذاکرات است. یکی از این خطوط قرمز را رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی اخیرا تبیین فرمودهاند: اینکه زیرساختهای هستهای کشورمان در هر گونه مذاکرهای و احیاناً توافقی با طرف مقابل باید حفظ شود. این زیرساختها، شامل گازدهی به هزاران سانتریفیوژ، فعالیت هستهای مستمر و منظم در نظنز و فردو و حفظ ذخایر اورانیوم غنی شده در کشورمان میباشد. شواهد پنهان و آشکار نشان میدهد که این ملاحظه به خوبی در مذاکراتی که با واسطهگری عمان صورت میگیرد، مدنظر وزارت امور خارجه ما قرار گرفته، اما تاکید صریح، مداوم و آشکار بر خط قرمزی به نام "حفظ زیرساختهای هستهای ایران"، قطعاً پازل طراحی شده آمریکا در حوزه دیپلماسی عمومی این کشور را بر هم خواهد زد. فراموش نکنیم که بخش مهمی از مذاکرات در بستر دیپلماسی عمومی و متاثر از این فرامتن خواهد بود نه دیپلماسی رسمی یا احیاناً پنهان!
🔶 رمزگشایی از سیگنالهای ایجابی و سلبی غرب
بخشی از سیگنالهای سلبی و ایجابی آمریکا در قبال مذاکرات پنهان، ناظر بر معادلات داخلی قدرت در واشنگتن و تقابل شکل گرفته میان اعضای جمهوریخواه (و حتی برخی اعضای دموکرات) کنگره و کاخ سفید میباشد. اما جمهوری اسلامی ایران یک قاعده را همواره برای طرفهای غربی برجام مشخص ساخته است: اینکه تکلیف مذاکرات را «عوامل فرامتنی» تعیین نمیکند، بلکه این «متن مذاکرات» و «مطالبات حقوقی جمهوری اسلامی ایران» است که برای تیم مذاکرهکننده کشورمان اصالت و موضوعیت دارد. خروجی این نگاه، "حفظ زیرساختهای هستهای ایران" می باشد. مصادیق این زیرساختها و توانمندیها نیز مشخص است! در جریان احیای توافق سال ۲۰۱۵، بارها ذکر شد که تنازل از خطوط قرمز کشورمان در مذاکرات، مترادف با آن است که واشنگتن و تروئیکای اروپایی از یکسو هندسه تحریمها را علیه ایران حفظ کرده و مانع عادیسازی روابط تجاری تهران با کشورهای دیگر شوند و از سوی دیگر از ظرفیتهای سلبی برجام مانند مکانیسم ماشه در راستای استمرار فشارهای هستهای و حتی غیرهستهای به کشورمان استفاده کنند. اکنون که گزارهای به نام "احیای توافق سال ۲۰۱۵" به صورت مکرر نفی میشود، باید همین نگاه را در قبال تفاهم احتمالی (که آن نیزدر نهایت ناظر بر سند کلان توافق میباشد) داشت. بر همین اساس، وزن دادهها و ستاندهها باید به درستی و با دقتی مضاعف از سوی نهادهای مربوطه در کشورمان مورد محاسبه قرار گیرد و اجازه تسلط انگارهها و القائات آمریکا جهت تغییر "زمین بازی مذاکره" را نداد.
🔸 #به_قلم_اساتید:حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین الملل
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#اقتصاد
#تحریم #جنگ_اوکراین
✅ قدرت نظامی؛ عامل یا مانع پیشرفت اقتصادی!؟
🔶 در ادوار مختلف؛ جریان غربگرای داخلی، بین امنیت به عنوان نتیجه قدرت نظامی و پیشرفت در عرصه اقتصادی دوگانهسازی کرده و نفی اولی را مستلزم رسیدن به دومی دانسته و در ارائه مصداق نیز به پیشرفت ژاپن و آلمان با کنار گذاشتن قدرت نظامی اشاره میکنند.
🔸این در حالیست که طبق اعلام مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم، آلمان و ژاپن در سال 2015 در رده بالای اختصاص بودجه نظامی در جهان بودهاند، بهگونهای که ژاپن با اختصاص 40/9 میلیارد دلار در سال 2015 در رتبه هشتم و آلمان با اختصاص 36/7 میلیارد دلار در رتبه نهم بیشترین بودجه نظامی در جهان قرار دارند.
🔶 در لابهلای اخبار این روزها نیز اولاف شولتس صدر اعظم آلمان، در برابر خبرنگاران و در مرکز کنفرانس فدرال، از «استراتژی امنیت ملی آلمان»، به عنوان جهش به سوی قدرت نظامی بیشتر رونمایی کرد و در توضیح این اقدام گفت: «هیئت دولت پیش از جنگ اوکراین مشغول بررسی استراتژی امنیت ملی بوده، اما حمله روسیه به اوکراین نشان داد که موقعیت امنیتی آلمان چقدر تغییر کرده است.»
🔸وی در ادامه اذعان کرد: «با توجه به این تغییرات، وظیفه اصلی دولت حفظ امنیت شهروندان است، زیرا بدون امنیت از آزادی، ثبات و رفاه چیزی باقی نمیماند.»
🔰گزارههای تحلیلی:
1⃣ با مطالعه وضعیت کشورهای پیشرفته جهان، میبینیم بین هزینه در بعد نظامی و پیشرفت آنها رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد؛ چرا که قدرت نظامی از دو منظر میتواند، تولید قدرت اقتصادی کند؛ نخست اینکه مولد امنیتی است که بستر واجب و لازم برای پیشرفت در دیگر ابعاد در یک کشور است و بدون امنیت پیشرفت ممکن نیست، دوم اینکه؛ بسیاری از فناوریهایی که اهرم پیشرفت کشورهایی چون آمریکا شدهاند، از پروژههای نظامی سر برآورده و بعد تجاریسازی شده و به عامل پیشران بخش اقتصادی تبدیل شدند.
2⃣ در کشور ما که جریان موسوم به غربگرا همه مقدرات کشور را به رفع تحریمها گره زده بودند، اما در بخش نظامی و در کوران شدیدترین تحریمها و بدون لحاظ هیچ معافیتی(در حالیکه در تحریم اقتصادی معافیتهایی مقرر شده بود)، پیشرفتهای شگرف و معجزهآسایی رقم خورد که تحسین دشمنان را برانگیخت و مهر بطلانی زد بر القای گزاره دروغین «همه چیز بند تحریمهاست.» چرا که اگر تحریمها سد پیشرفت اقتصادی است پس چرا مانع رسیدن به فناوریهای سطح بالای نظامی نشده است؟
3⃣ با توجه به نقش قدرت نظامی در پیشرفت کشورهای پیشرفته جهان و توانایی بخش نظامی کشور در عبور از تحریمها، باید گفت: آنچه مانع بهرهگیری حوزه اقتصادی از الگوی پیشرفت نظامی است، نبود اراده جدی در به کارگیری استعدادها و ظرفیتهای درونی بوده که با جهتگیری جهادی و انقلابی و نصبالعین قراردادن اقتصاد مقاومتی در دولت سیزدهم این اراده با قوت و جدیت شکل گرفته است.
🔶 نکته پایانی؛ ایمان به خدا و زایش نسیم امید از امواج توکل، در بخش دفاعی، علمی و فناوری که منجر به خودباوری و اعتماد به نفس ملی شده و کشور را در مسیر حرکت بر لبه علم در جهان قرار داده، میتواند الگویی باشد در ایجاد همتهای بلند در مسیر تسخیر اهداف و آمال انقلاب و مردم در سایر حوزهها.
🔸 #به_قلم_اساتید:جواد خسروی
🆔 @tahlil_shjr
#مسئله_محوری
#روابط_خارجی
#امید_به_آینده
#رسانه #معیشت
✅ از دیپلماسی اقتصادی تا سفره مردم
🔶 یکی از نقاط قوت دولت افزایش تحرک در عرصه دیپلماسی و تنوع سبد ارتباط با کشورهاست؛ برای مثال راهاندازی کریدور شمال به جنوب میتواند در آینده ایران را به مسیر جایگزین کانال سوئز برای برخی کشورها تبدیل کند.
🔸تبدیل ایران به هاب گازی و غلات میتواند دو مشکل دیرین ما یعنی کمبود انرژی و غلات را حل کند. در کنار آنچه گفته شد پیگیری اموراتی که در سفر به آمریکای جنوبی مانند پالایشگاه و کشت فراسرزمینی انجام شد مایه امیدواری است و میتواند موجب بازارسازی نفت و تأمین مایحتاج کشور مانند ذرت، سویا و... گردد.
🔶 اما دو نکتهای که باید مدنظر قرار بگیرد این است که:
🔶 تناسب بین کار بنیادین و فعل روزمره:
ممکن است در هر دولت کارهای زیربنایی صورت پذیرد که اثرات آن در آینده قابل مشاهده باشد اما آنچه وجود دارد این است که جامعه اسیر واقعیتهای آنی و شرایط فعلی جامعه است و باید برای شرایط فعلی در کنار برنامهریزیهای آیندهمحور تلاش صورت پذیرد.
🔶 بر این اساس، رهبر معظم انقلاب میفرمایند: «شما که امروز چه در زمینه نفت، راه، صنعت، کشاورزی و چه در زمینه بازرگانی و... تلاش میکنید، کارهای ماندگاری انجام میدهید که بالاخره سه، پنج یا ده سال دیگر در زندگی مردم منعکس خواهد شد و مردم نتیجه کار شما را بلاشک در سفره، خانه و جیب خودشان حس خواهند کرد؛ لیکن این کارها علیالعجاله کارهای بلندمدت و سازنده قواره کلی کشور است. اما نوع کار دوم، کارهای روزمره است که به نظر من ظرافتش بیشتر از کارهای اساسی و بنیادی است.»
لذا باید بین کارهای زودبازده و تأثیرگذار در معیشت و امید مردم و اقدامات اساسی و بنیادین دیربازده تناسب برقرار نمود.
🔶 تناسب بین احساس و عمل:
برای مسئله امیدآفرینی میتوان دو ساحت عمل و احساس را تعریف کرد. در واقع در ساحت عمل، مخاطب امیدآفرینی مسئولان، متولیان و کارگزاران هستند و در ساحت بازنمایی و ایجاد احساس، مخاطب امیدآفرینی «رسانه» اعم از بنگاههای خبری تا فرد رسانههاست.
🔸طبیعتا اگر هر کدام از این دو ساحت مأموریت خود را به درستی انجام ندهند امیدآفرینی به درستی شکل نخواهد گرفت. چه اینکه اگر کاری شود بدون پیوست رسانهای، مردم آن را آنگونه که باید نخواهند دید؛ همانطور که اگر کاری انجام نشود و رسانه گزارشی غیرواقعی از آن رویداد را بازنمایی کند، خروجی ندارد جز رشد بیاعتمادی.
🔶 لذا امروز دولت در مسیر امیدوارکنندهای قدم برداشته که احساس آن در کف جامعه مقدمات و الزاماتی دارد که باید برای آن تلاش و برنامهریزی صورت پذیرد.
🔸 #به_قلم_اساتید:یعقوب ربیعی
🆔 @tahlil_shjr
«صلح ابراهیم» به بایگانی پیوست؛ نسخه «ناتوی عربی» پیچیده شد.pdf
حجم:
73.8K
#عزت_ملی
#روابط_خارجی
#رژیم_صهیونیستی #فلسطین
✅ «صلح ابراهیم» به بایگانی پیوست؛ نسخه «ناتوی عربی» پیچیده شد
🔸دیدار نتانیاهو از عمان و ملک قابوس در اکتبر ۲۰۱۸ و امضای قرارداد صلح رژیم صهیونیستی با امارات عربی و بحرین در واشنگتن تحت عنوان صلح «ابراهیم» در ۱۳ آگوست ۲۰۲۰ گواهی بر این مسئله شد که این کشورها دست به عادیسازی روابط خود با اسرائیل زدهاند.
🔸 #به_قلم_اساتید: انسیه ربیعی
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#امید_به_آینده
#مرزبندی_با_دشمن
✅ چند کلمه درباره آیت الله خامنه ای
🔶 اینکه در عالی ترین و پیچیده ترین سطح ناگزیر از تدبیر امور 'دنیا' باشی، و همچنان 'مرد خدا' بمانی، ویژگی ممتاز و منحصر بفرد آیت الله خامنه ای است.
به عهد خود از جمله مقابل دشمن پای بند است ولو سپردن آن عهد را خطای کارگزاران یا 'اجبار موقعیت' بداند و دشمن، در حالی که قریب ۴۰ سال است روزنه ای به 'محاسبات' و 'تصمیمات' او نیافته، او را به سبب همین بزرگ منشی اش احترام می کند.
🔶 بسیار 'اصولی' عمل می کند پس باید پیش بینی پذیر باشد اما برعکس، همواره شگفتی ساز بوده؛ حتی برای دوستان و پیروانش. علت آن است که تفسیری بسیار پیچیده از اصول دارد، بلند مدت فکر می کند و امکانات محدودش را بسی خلاقانه به کار می گیرد.
🔶 باج نمی دهد اما آشتی با او بسیار ساده و سهل الوصول است. به افراد بسیار خوش بین است اما کمتر از هر کس دیگری در عالم سیاست در شناخت افراد خطا کرده است. درباره سیئات و خطاهای افراد بسیار می داند اما اغلب چنان رفتار می کند که گویی در آنها فقط خوبی و توانایی سراغ دارد.
🔶 به قدر مقدورات و امکاناتش عمل می کند لیکن سنت های خداوند و کمک او را هم جزو امکانات خود می داند و از بن دندان باور دارد خداوند راستگو و قابل اعتماد است! با اینکه بسیار رقیق القلب است در صحنه های حساس، احساساتی و هیجان زده نمی شود.زیاد تصمیم می گیرد اما همزمان بسیار کم خطاست.
🔶 نگاهش به آینده ای دوخته است که قرار است 'مردم' آن را بسازند. تنها مواردی که در آن می توان نشانی از کوتاه آمدن در او سراغ گرفت وقتی است که پای مردم در میان باشد؛ یعنی زمانی که بنا باشد چیزی برای مردم آشکار گردد یا حجتی تمام شود. در الباقی موارد، سرسختی اش مثال زدنی است.
خلاصه در روزگاری آشنا، مردی غریب است. من فکر می کنم دوستان اغلب -به قول مولانا- زحمت اویند و دشمنان، دوستی چون او را آرزو می کنند. قدرش اکنون مجهول نیست اما شاید هرگز چنانکه که باید آشکار هم نشود. بسی رازها آفریده که نوبت به گشودن برخی از آنها هرگز نخواهد رسید. عزتش مستدام.
🔸 #به_قلم_اساتید: مهدی محمدی
🆔 @tahlil_shjr