eitaa logo
شجر
1.4هزار دنبال‌کننده
844 عکس
102 ویدیو
1.7هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
شهدا را روایت کنیم 🔶 «من یک خطابی بکنم به کسانی که اهل هنرند، اهل رسانه‌اند، اهل نگارشند، قلم به دستند، شاعرند، نقاشند، هنرمندند. این خاطره‌ها را با زبان هنر بایستی نگه دارند. البته کارهای خوبی در این سال‌های آخر اتفاق افتاده است، انجام گرفته است، خوب است این کتاب‌ها و بعضی از فیلم‌ها، بعضی از کارهای هنری که انجام گرفته با ارزش است باید سپاسگزاری کنیم اما نسبت به آنچه که باید اتفاق بیفتد کم است ما تعداد شهدای‌مان زیادند. هر کدام از اینها یک دنیایی هستند، هر کدام از اینها موضوع یک کار هنری باارزشند یا موضوع کار چند کار هنری؛ می‌شود فیلم ساخت، می‌شود کتاب نوشت، می‌شود نقاشی کرد درباره‌ اینها، اینها را معرفی کرد به نسل جوان. این وظیفه‌ ماست. شما همسران شهید، پدر شهید، مادر شهید، اگر مراجعه کردند و خواستند که شما مصاحبه کنید، امتناع نکنید.» 🔸این بخشی از بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب برای به تصویر کشیدن تاریخ دفاع مقدس و سیره شهدا بود. در دنیا هرکسی که قدمی در دفاع از خاک وطن برداشته باشد مورد تکریم قرار می‌گیرد. البته این تکریم در فضای مدرن امروز صرفا به معنای مزایا و برخی تسهیلات اقتصادی نیست بلکه فراتر از آن معرفی این فرد به جامعه به عنوان الگوی اجتماعی است. معرفی این افراد به عنوان الگوی اجتماعی علاوه بر اینکه می‌تواند تاریخ یک ملت را نسل به نسل و سینه به سینه منتقل کند موجب برخی آثار اجتماعی مانند حفظ هویت ملی و ارزشی آن ملت باشد. این شاید یک خلأ بزرگی در ساختارهای آموزشی و فرهنگی باشد که جامعه ما از شهدای بزرگ این کشور چه شهدای قبل از انقلاب مانند میرزا کوچک‌خان و رئیسعلی دلواری و چه شهدای پس از انقلاب مانند شهید همت، باکری، خرازی، صیاد و... اطلاع کمی دارند. بر همین اساس یکی از تلاش‌های ساختار فرهنگی کشور باید فراهم کردن یک زیرساخت مناسب برای به تصویر کشیدن این رشادت‌ها و حماسه‌ها باشد. در اینجا دولت علاوه بر حمایت مالی و معنوی باید نقش تسهیل‌گر در ایده‌پردازی، تولید محتوا و... را نیز داشته باشد. بی‌شک لازمه سوق دادن جامعه به ارزش‌های والای شهادت و جهاد از بستر همین کمک‌ها و تسهیل‌گری‌ها رد می‌گذرد و نیاز امروز جامعه ماست. 🔸خطری که جامعه ما را تهدید می‌کند این است که اگر تاریخ دفاع مقدس و فرهنگ شهادت به درستی و هنرمندانه روایت نشود در نسل‌های آینده با تعدد و تکثر سؤال‌ها و شبهاتی مواجه می‌شویم که اصل این فرهنگ و تاریخ را به تحریف و تشکیک خواهند سپرد. 🆔 @tahlil_shjr
آمریکا در طول ۷۰ سال گذشته چه جنایاتی را علیه ایران مرتکب شده است؟.pdf
حجم: 69.2K
آمریکا در طول ۷۰ سال گذشته چه جنایاتی را علیه ایران مرتکب شده است؟ 🔶 واکاوی رفتار آمریکا و غرب در طول یک قرن گذشته نشان می‌دهد آن‌ها با روش‌های مختلفی رفتار‌های ضد حقوق بشری از خود بروز دادند که به نشان‌گذاری از هر کدام آن‌ها می‌تواند گفت تنها انسانیت در اولویت آن‌ها قرار نداشته است. با قاطعیت می‌توان گفت که در کره زمین جایی نیست که غرب و آمریکا حضور داشته باشند و اقدامات ضد حقوق بشری انجام ندهند. از کشور‌های مختلف در قاره آمریکا گرفته تا قاره آسیا، آفریقا و... آمریکاییان همواره در راستای منافع خودشان، جنگ، کشتار، تخریب، جاسوسی و... طراحی و اجرا کردند. 🔸 :علی احمدی 🆔 @tahlil_shjr
مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور  ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ 🔶 با اطّلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم! این‌قدر ظرفیّت تبلیغ در کشور گسترده است که اگر ما چندین برابر آن مقداری هم که کار میکنیم، کار کنیم، به نظرم این ظرفیّت پُر نمیشود. 🔶 اولویت امر تبلیغ در حوزه‌های علمیه 🏷درباره اهمیت تبلیغ به عنوان ابزار رسیدن به اهداف دین ❎امروز نگاه رایج در حوزه‌های علمیّه این است که تبلیغ در مرتبه‌ی دوّم قرار دارد. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبه‌ی اوّل است. چرا این را میگوییم؟ ⁉️برای اینکه ما هدف دین را چه میدانیم؟ 🔶 هدف نهایی: ♦️ما را در مسیر خلیفةاللهی، در مسیر انسان کامل ارتقاء بدهد 🔶 هدفهای میانی و ابتدائی: 🔹اقامه‌ی قسط 🔸تشکیل نظام اسلامی 🔹اقامه‌ و اشاعه معروف 🔸ازاله‌ منکر 🔹ترویج کَلِم طیّب و عمل صالح ⏫هر کدام از اینها را که شما نگاه کنید، وسیله و ابزار رسیدن به آن، تبلیغ است؛ بدون تبلیغ نمیشود. 👈قرآن کریم، پیغمبران را مسئول تبلیغ میداند. شما [علما] هم که ورثه‌ی انبیا هستید، اُسّ و اساس وظیفه‌ی شما عبارت است از تبلیغ 🔉باید پیام دین را، پیام خدا را به دلها و گوشها برسانید. 🔶 درباره استمرار سنّت تبلیغ در میان علما از زمان گذشته ✅در حوزه‌های علمیّه از اوّل، از هزار سال پیش، سنّت تبلیغ وجود داشت 🔶 درباره اهمّیّت مضاعف تبلیغ در دوران کنونی 🔶 اولویّت حوزه‌ها تبلیغ است. در همه‌ی دوره‌ها این‌جور بوده امّا در دوره‌ی ما بالخصوص این اهمّیّت مضاعف است؛ برای اینکه در دوره‌ی ما یک اتّفاقی افتاده است که در طول بیش از هزار سال از صدر اسلام چنین اتّفاقی نیفتاده بود؛ و آن حاکمیّت اسلام بود. تشکیل سازمانِ سیاسیِ مدیریّتِ کشور در شکل محتوای اسلامی سابقه ندارد. وقتی که یک‌ چنین وضعی هست، طبعاً دشمنی‌های با اسلام شدّت پیدا میکند 📍تبلیغ در دوره‌ی ما اهمّیّت مضاعف پیدا میکند؛ از دو جهت: ↙️در نظام اسلامی پایه و قوام نظام، مردمند، ایمان مردم است و اگر چنانچه ایمان مردم نباشد، نظام نخواهد بود. ↙️امروز، هم سخت‌افزارهای مخالف، معارض و معاند تطوّر پیدا کرده، هم نرم‌افزارها. اگر امروز حوزه‌ی علمیّه از اهمّیّت تبلیغ و حسّاسیّت تبلیغ و مضاعف بودن وظیفه‌ی تبلیغ غفلت بکند، دچار عارضه‌ای میشویم که جبرانش به‌آسانی ممکن نیست و دچار استحاله‌ی فرهنگی میشویم. 🔶 چند نکته کاربردی در مسئله تبلیغ: 1️⃣ شناخت مخاطب 🔶 باید بدانیم طرف مقابلمان در چه مرحله‌ی فکری قرار دارد تا محتوا را، مادّه را و صورت را بر طبق نیاز او تنظیم کنیم.در این آشفته‌بازار صداهای مختلفِ فضای مجازی و تکثّر رسانه‌ای که وجود دارد، یک صدا در انزوا قرار گرفته و آن، صدای انتقال معارفِ نسلی و خانوادگی است. سابق ما نصیحت میکردیم جوانها را و برحذر میداشتیم از رفیق بد، مصاحب بد؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است. این مخاطب را بشناسید. 2️⃣ داشتن شناخت و موضع تهاجمی نسبت به مبانی فکری غلط طرف مقابل 🔶 تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست... طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛ اگر چنانچه این موضع تهاجمی به معنای واقعی کلمه بخواهد تحقّق پیدا کند، لازمه‌اش شناخت صحنه است. جریانات جهانی را بشناسید، وضع و محاذات سیاستهای دنیا را بدانید و آن‌وقت افشاگری کنید؛ هم درست ببینید، هم درست روایت کنید. 3️⃣داشتن روحیه‌ جهادی ❎اگر روحیه‌ی جهادی نباشد: 📌انسان گاهی صحنه را خطا میکند و غلط میبیند 📌 گاهی در رفتار غلط عمل میکند. 👌روحانیّت باید وسط میدان باشد، باید مأیوس نشود؛ خاصیّت عمل جهادی این است. وقتی این عنصر مجاهدت با نگاه علمی، با کار علمی همراه بشود، حتماً تأثیر تبلیغ تضمین‌شده است. 4️⃣ توجّه ویژه به نسل جوان و نوجوان ✔️در بخشهای مختلف باید مواجهه‌ی تبلیغیِ مناسب با اصحاب فکر، اصحاب هنر، اصحاب قلم، اصحاب بیان بشود 👈لکن اهمّ از همه، قشر جوان و نوجوان است؛ ♦️فردای کشور مال اینها است، ☑️ایمانشان باید محکم باشد ☑️ذهنشان باید خالی از شبهه باشد 🔶 ابزارهای ترغیب جوانان به التزامِ عملی به دین، خیلی مهم است؛ برخی از این جاذبه‌ها: ❇️مسجد ❇️هیئت ❇️موعظه 🔶 نکته پایانی: لزوم ایجاد کانونهای عظیم حوزوی برای تربیت مبلغین اثرگذار با پشتوانه فکری، تحقیقی و علمی 🔶 اگر ما بخواهیم به قدر ظرفیّت یا نزدیک به اندازه‌ی مورد نیاز ظرفیّت، عناصرِ تبلیغیِ با این خصوصیّات داشته باشیم، احتیاج داریم به کانونهای عظیم حوزوی. 🔶 احتیاج داریم به یک کانون اساسی. مرکز هم در درجه‌ی اوّل، حوزه‌ی علمیّه‌ی قم است. ⭕️تشکیل کانونی با مأ‌موریّتِ: 1️⃣تهیّه‌ی موادّ تبلیغیِ به‌روز 2️⃣تنظیم شیوه‌های اثرگذار تبلیغی 3️⃣تربیت مبلّغ 🍀سلام بر شهیدان، سلام بر روح مطهّر امام(ره). 🆔 @tahlil_shjr
جنون نتانیاهو در جنین 🔰 قسمت اول 🔶 بار دیگر زنجیره حملات و درگیری‌های خونین در فلسطین از سر گرفته شد. ارتش رژیم صهیونیستی دوشنبه 12 تیرماه 1402 از زمین و هوا به شهر جنین در شمال کرانه باختری یورش برد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بیش از هزار نظامی صهیونیست در این عملیات نظامی شرکت کرده‌ و تمامی تجهیزات جنگی، مانند پهپاد، بالگرد و موشک را به کار گرفته اند. به نوشته رسانه‌ها، نیروهای رژیم صهیونیستی به شکل گسترده‌ای زیرساخت‌های اردوگاه جنین را هدف قرار می‌دهند و آب و برق در این منطقه کاملاً قطع شده است. علی فرزامیبنا بر اعلام وزارت بهداشت فلسطین، در این حملات تا کنون 10 فلسطینی به شهادت رسیده و ۵۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند؛ همچنین در اثر حملات و خشونت رژیم صهیونیستی حدود 3 هزار نفر از اهالی جنین آواره شده‌اند. شایان ذکر است در اردوگاه جنین حدود 15 هزار فلسطینی زندگی می کنند. به نظر می رسد یکی از برنامه‌های دولت افراطی رژیم صهیونیستی، کوچ اجباری فلسطینی‌ها و مصادره اراضی آنان و شهرک‌سازی‌های جدید در مناطق گوناگون کرانه از جمله جنین است. 🔶 این نخستین باری نیست که دولت جدید رژسم صهیونیستی، کرانه و به ویژه جنین را آماج حملات خود قرار می‌دهد. اواخر خردادماه نیز جنین شاهد یورش ارتش صهیونیستی بود که به شهادت پنج فلسطینی منجر شد. در واقع بیش از یک سال است که درگیری‌های گسترده‌ای بین اشغالگران اسرائیلی و گروه‌های مسلح مقاومت در کرانه باختری در جریان است. نظامیان رژیم صهیونیستی به صورت مرتب به اهداف متفاوت در کرانه باختری، به ویژه در جنین و نابلس حمله کرده و نیروهای مقاومت فلسطینی با این حملات مقابله می‌کنند. 🔶 گردان‌های «قسام» شاخه نظامی جنبش حماس در اردوگاه جنین اعلام کرد که مبارزان این گردان برای نیروهای یگان موسوم به «ایعوز» در ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی مسجد انصار کمین کرده و ضربه سختی به آنان وارد کرده است. نیروهای مقاومت موفق شدند دو پهپاد رژیم صهیونیستی را سرنگون و تعدادی از نظامیان اشغالگر را مجروح کنند. 🔶 گردان‌های قدس و گردان جنین شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند، در جریان یورش امروز صهیونیست‌ها به جنین در منطقه «الدمج»، مبارزان مقاومت آنها را هدف قرار داده و شماری از آنها را به هلاکت رسانده‌اند. برخی منابع از هلاکت چهار نظامی صهیونیست و زخمی شدن شش نفر دیگر در عملیات‌های مقاومت در جنین خبر دادند؛ اما این خبر هنوز به طور رسمی تأیید نشده است. 🔶 این در حالی است که روزنامه عبری زبان «معاریو» تأکید کرد که حادثه کمین در نزدیکی مسجد انصار در اردوگاه جنین، مهم‌ترین اتفاق از آغاز حمله به جنین است. البته منابع عبری‌زبان هنوز شمار کشته‌ها و مجروحان خود در این کمین را اعلام نکردند، اما بر اساس گزارش روزنامه «یدیعوت آحارنوت» و به نقل از منابع امنیتی، ارتش رژیم اشغالگر با وجود اتخاذ تمامی تدابیر احتیاطی و امنیتی برای ورود به جنین و خروج بدون هزینه، متحمل خسارت زیادی شده است. 🔶 همچنین نظامیان صهیونیستی با استفاده از گلوله‌های جنگی به محل استقرار خبرنگاران تیراندازی کرده‌اند. این نخستین ‌بار نیست که نظامیان صهیونیستی خبرنگاران را هدف حمله قرار می‌دهند. بهار سال گذشته «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی- آمریکایی شبکه الجزیره در اردوگاه جنین با گلوله مستقیم نظامیان صهیونیستی به شهادت رسید. مطابق آمار، از سال ۲۰۰۰ تاکنون دست‌کم ۴۵ روزنامه‌نگار به دست رژیم اشغالگر به قتل رسیده‌اند. 🔶 بیشتر کشورهای منطقه حملات جنون‌آمیز دولت بنیامین نتانیاهو به جنین را محکوم کرده و «تور ونسلند»، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه ضمن خطرناک خواندن درگیری‌ها، گفته که با همه طرف‌ها در تماس است تا بتواند تنش‌ها را در جنین کاهش دهد. 🔶 به نظر می‌آید دولت نتانیاهو که در داخل گرفتار بحران مشروعیت و فشار از سوی معترضان و رقبای خود است، بار دیگر به پروژه قدیمی امنیتی‌سازی فضا متوسل شده و سعی دارد افکار عمومی را به تهدید خارجی معطوف کند. فشارها علیه نخست‌وزیر رژیم غاصب در حدی است که وی سرانجام لایحه اصلاح قضایی را پس گرفت؛ اما مخالفان هنوز بر سر موضوعاتی، چون پرونده فساد با او درگیر هستند. 🔸 :علی فرزامی 🆔 @tahlil_shjr
پیامدهای سیاسیِ لایحه حجاب درباره مغالطه‌ای به نام سرمایه اجتماعی 🔶 یکی از مهمترین چالش‌های مطرح درباره لایحه عفاف و حجاب پیرامون پیامدهای سیاسیِ لایحه است که از قضا جریان‌های سیاسی مختلف کشور حول آن اتفاق نظر دارند! و آن کاهش سرمایه اجتماعی حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی است. به عبارت دیگر هم محسن برهانی که قمه کشیدن روی پلیس جمهوری اسلامی را تشجیع مردم می‌داند، نگران کاهش سرمایه اجتماعی نظام پس از اجرای قانون حجاب است و هم آیت‌الله فلانی و دکتر بهمانی که از ذابّین در ولایت و انقلاب هستند و قصد فعالیت جدی در انتخابات پیش‌رو دارند! نگران این موضوع هستند. 🔶 تکلیف ما با این گفتار در میان رجال سیاسی معلوم است. انذار طیف مقابل نسبت به سرمایه اجتماعی از باب گرا دادن به جامعه برای روشن نگهداشتن مخالفت‌ها با حجاب و فشار به حاکمیت جهت تعطیلی این حکم اجتماعی الهی است. جریان اصولگرایی نیز نگران سرمایه اجتماعی دار و دسته خودشان هستند و از باب تضمین سبد رای خود در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده مفاهیمی چون سرمایه اجتماعی، انسجام ملی، امنیت و... را بلغور می‌کنند. این گفتار اما در میان نخبگان اجتماعی که نقش تصمیم‌سازی برای مسئولان دو طیف سیاسی دارند، ماهیت متفاوتی داشته و از جنس مناقشه و چالش نظری و معرفتی است که ماموریت یادداشت حاضر ورود به این سطح از گفتگو است. تلقی این افراد از سرمایه اجتماعی نظام با یک سوءتفاهم و تعمیم نادرست همراه است. لذا به نظر می‌رسد ابتدا باید درک صحیحی نسبت به سرمایه اجتماعی حاکمیت پیدا کنیم و سپس وارد مناقشه درباره تاثیر قانون حجاب بر آن شویم. 🔶 در یک دسته‌بندی اولیه و بسیط و صرفاٌ برای صورت‌دهی به تصویر ذهنی خود از جامعه ایران می‌توان گفت سه طیف از مردم و نسبت آنها با حاکمیت وجود دارند. مهم هم نیست که فراوانی و درصد هرکدام از این دسته‌ها چقدر است. دسته اول که ما به آنها هسته سخت حامیان انقلاب اسلامی و نظام می‌گوییم که غالبا طیف مذهبی و حزب‌اللهی جامعه هستند. دسته دوم که آنها را اصطلاحا طیف خاکستری می‌نامیم و افرادی هستند که نسبت‌شان با جمهوری اسلامی از جنس «معیشت» و اقتصادی است. مخالفت‌شان و همراهی‌شان با نظام معیشت‌محور است. اینها بارزترین و فربه‌ترین بخش از بدنه جامعه ایرانی را تشکیل می‌دهند. و در نهایت دسته سوم افرادی هستند که نسبتی «فرهنگی» با جمهوری اسلامی دارند و از مخالفان «ایدئولوژیک» نظام محسوب می‌شوند. اینها حتی اگر جمهوری اسلامی، ایران را تبدیل به سوئیس هم بکند با آن مخالف‌اند! باز اگر بخواهم مثالی ساده جهت تقریب به ذهن بزنم می‌گویم اعتراضات آبان 98 در کشور متعلق به دسته دوم و غائله مهسا متعلق به دسته سوم بود. شاید در فرصتی تفصیلی این دسته‌بندی را بسط و شرح دهم. 🔶 با چنین تعریفی از بدنه اجتماعی مردم می‌توان تشخیص داد که دسته سوم اساسا نمی‌توانند سرمایه اجتماعی نظام باشند. یعنی مساله ماقبل قانون حجاب است. دسته اول هم که براساس تنظیمات کارخانه در سبد سرمایه اجتماعی نظام قرار دارند و اتفاقا الزام قانونی حجاب آنها را نسبت به نظام دلگرم‌تر می‌کند. چالش اصلی درباره تحلیل رفتار و نگرش دسته سوم به مساله حجاب و مداخله حاکمیت است. تلقی من این است که آن چه نگرش و رفتار این طیف از مردم را در نسبت با قانون حجاب تعیین می‌کند، «واقعیتِ اجتماعی قانون» نیست بلکه روایت‌هایی است که در نسبت با آن دریافت و مصرف می‌کنند. مستند این ادعا من، تفاوت‌های آماری در نظرسنجی‌هایی است که نحوه سوال و ادبیات پرسش آنها از مردم با یکدیگر متفاوت است. اینکه شما سوال‌تان درباره ضرورت و الزام حجاب را با چه دلالت‌های گفتمانی و روایتی از مردم بپرسید در تعیین پاسخ آنها بسیار موثر است. یعنی اگر بپرسید آیا شما با «حجاب اجباری» موافقید پاسخ شما متفاوت از زمانی خواهد بود که بپرسید آیا شما با «ضابطه‌مندی پوشش اجتماعی» موافقید؟ این است که من می‌گویم روایت از قانون برای این طیف از واقعیت قانون مهمتر است. اگرچه این سخن به معنای نفی تاثیر شرایط عینی معیشت در جهت‌گیری‌های فرهنگی این طیف از جامعه نیست. لذا من معتقدم که سرمایه اجتماعی نظام بیش از آنکه تابع وضع قانون حجاب یا رهاسازی آن باشد تابع شرایط اقتصادی کشور و روایت‌های فرهنگی ما در رسانه است. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
انفعالیون و انقلابیون 🔶 علامه طباطبایی درباره تغییر ادیان میگوید ما دو جنس تغییر در تاریخ داریم، تغییر عمودی و افقی، تغییرات افقی همین تغییرات ظاهری ما است و تغییرات عمودی آن اتفاقی است که در جان ما میافتد، مثل کودکی که به سن بلوغ میرسد. این تغییرات عمودی که در جان انسانها رخ میدهد آنها را شایسته نوع دیگری از زندگی میکند. من دیدم برخی از دوستان خیال میکنند ورود ایران به گام دوم انقلاب و عبور انقلاب از مرز چهل سالگی یک اتفاق اعتباری و ظاهری بود. انگار همینطوری چون چهل عدد زیبایی است، خواسته ایم یک تقسیم بندی کنیم قبل از این چهل و بعد از این چهل را. اما این فهم غلط است. 🔶 واقعیت آن است که یک اتفاق انفسی در جان ایران رخ داده است. متن بیانیه گام دوم را هم نمیبینید همان خط اولش را بخوانید، رهبری میگوید اساسا اینکه یک امت بتواند انقلاب را چهل سال در جان خود حفظ کند امری است که در تاریخ کم سابقه است. این یعنی شما با یک امت دیگری مواجهید. از همه این سختیها و مشکلات و بالا و پایین ها عبور کنید، از این مسوول و آن مسوول و این جریان و آن جریان عبور کنید، هویت مردم ایران درش اتفاقی افتاده و تغییر کرده است. ایران انقلابی بودن درش تثبیت شده و دیگر به این راحتی نمیتوان این ویژگی را از او سلب کرد. 🔶 حالا ببینید دشمن خارجی و بیماران داخلی چه میکنند؟ همان کاری که با چنین امتی میشد انجام داد. باید او را به یاس و انسداد دچار میکرد تا احساس ورشکستگی کند. تا با یک انقلابی اهل تحولی مواجه باشد که به شدت از خود مایوس و نا امید است. اما او واقعا تحول خواه است انقلابی است ترکیب این دو چه چیزی را خواهد ساخت؟ اینکه او دچار یک تحول و قیام کور میشود. یعنی نمیداند چه میخواهد. حرف اثباتی ندارد. فقط میداند این وضعیت را نمیخواهد همین. حالا زمان آن است که دشمن بیاید و عنان کار تحول و انقلاب را به دست بگیرد. 🔶 در ماجرای اغتشاشات دیدید نوجوانان و جوانانی که مثل زامبی شده بودند و هیچ خط قرمزی دقیقا هیچ خط قرمزی را به رسمیت نمیشناختند. ممکن است بگویید اینها تعدادشان کم است. بله کم بود اما این بیماری وجه وسیعتری هم دارد که حتی در بین ریشوهای منفعل هم میتوانید ببینید. انقلابیونی که نسبت به خطوط قرمز و اصول درست خودشان انفعال نشان میدهند و غیرت دینی و انقلابی نسبت به آن نشان نمیدهند. اینها نه اینکه هوای یک ارزش و هنجار را ندارند، نه. اینها اساسا عنان کار تحول را به دست دیگران میسپارند و این نکته خطرناک است. تحول اگر از ریل «نظام انقلابی» که محل تلاقی ایمان و امید است. محل تلاقی روح و کالبد دین است. محل تلاقی هویت و پیشرفت است خارج شود، میتواند به تحجر و بازگشت به گذشته منجر شود. خیلی از ما به سرمایه گذاری غرب روی ربع پهلوی خندیدیم اشکالی ندارد بخندیم اما این خروجی انفعال ما است. 🔶 مقوله حجاب شده نمادی برای نشان دادن انفعال ما انقلابی ها، همانطور که مقوله شفافیت مجلس هم چنین بود، همانطور که مقوله تحول در نهاد تولید دانش یعنی حوزه و دانشگاه هم چنین بود، الان مساله مردمی شدن اقتصاد و انفعال ما نسبت به اندیشه های نولیبرالی و نومارکسیستی هم یک مصداق از همین ماجرا است. بخشی از انقلابیون را باید انفعالیون نامید. کسانی که روحیه هجوم و حمله ندارند. توان مدیریت و پیشبرندگی تحول و انقلاب در ریل نظام انقلابی را ندارند. اینها کار را به دست زامبی های داخلی و خارجی میسپارند. یادتان هست ابتدای اغتشاشات چه کسانی از خود انفعال نشان دادند و عقب کشیدند یا خفه خون گرفتند. آنها هنوز هستند و خیلی هایشان مشغول تدبیر ماجرای حجاب و فرهنگ انقلاب اسلامی و اقتصاد مردمی اند. : علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
رو به پایان 🔶 دو سال پیش تظاهرات و‌ درگیری در شش شهر آمریکا در پی قتل یک نوجوان سیزده ساله و یک جوان بیست ساله سیاه پوست، در آمریکا رخ داد. سوال این است که به لحاظ تحلیل جامعه و مردم، این قتلها چرا باید منجر به تظاهرات گسترده شود؟ «دانته رایت» بیست ساله پدر بود او در شهر بروکلین ایالت مینه سوتا کشته شد، همان منطقه ای که چندی قبل‌ترش جرج فلوید در آن جلوی چشم همه زیر زانوی پلیس خفه شد. قتل او نیز باعث خشم مردم در شهرهای مختلفی در آمریکا شد. این اتفاقات در آمریکا سلسله وار در حال تحقق است. 🔶 اما اساسا قتل در آمریکا امری طبیعی است. زیاد اتفاق میافتد. کشتار مردم توسط یکدیگر و دیوانگانی که مسلح هستند به تعداد زیاد در سال، امری متداول است. اما وقتی قتل توسط پلیس آمریکا انجام میشود به سرعت به یک خشم و خیزش عمومی تبدیل میشود. خیزشی که مخصوصا سیاه ها را تحت تاثیر قرار میدهد و احساس ظلم و تبعیض را در آنها زودتر از سفیدها به غلیان میاندازد. حالا شبیه این واقعه را در قلب اروپا یعنی فرانسه هم مشاهده میکنیم. کشته شدن یک جوان راننده الجزایری تبار هفده ساله توسط پلیس چرا باید منجر به چنین خشم سراسری در قلب اروپا شود؟ 🔶 رسانه های غربی در این موارد تلاش میکنند روی همان مصداق متمرکز شوند یا حداکثر بحث را به ساحت نقد پلیس مثلا امتداد دهند و تمام. حال آنکه از همه مهمتر حال مردم و تحلیل ابعاد واقعه ای است که در مردم در حال رخ دادن است. بروز یک تظاهرات عمومی نشان دهنده جمع شدن عناصر مهم اجتماعی و فرهنگی است. واقعیت آن است که احساس ناکارآمدی و مانعیت دستگاه حکمرانی در غرب به شدت در حال تشدید شدن است. دولت در غرب یک دارایی متصل به ثروت است که خود عامل بسیاری از خطاها و گناهها در کشور است. 🔶 لویاتان هابز بنا بود باعث ایجاد امنیت و صلح باشد اما خود تبدیل به اصلی ترین عامل افزایش ناامنی و ظلم و تبعیض شده است. روسوی فرانسوی علاقه داشت هویت جامعه را حاکم بر هویت تک تک افراد کند اما توجه نداشت که او احساس بردگی و اسارت را نمیتواند با یک حقیقت اعتباری قراردادی خراب کند. این احساس ظلم و تبعیض عمومی ریشه در واقعیت صحنه دارد که شاید زیر پوست قانون بتوان ماستمالش کرد اما پنهان نه. 🔶 خیلی جالب است که در میان تظاهرات فرانسه عکس دختری که از مغازه ای لباس دزدیده و با خوشحالی زیادی که در رخساره اش مشهود است در حال خارج شدن است، ذهن خیلی ها را به خود مشغول کرد. این لذت ناشی از تصاحب چند لباس نیست بلکه جذابیت شکستن ولو چند دقیقه ای قانون و حکمرانی است. 🔶 میل به آنارشیسم در غرب که بر اساس اصول اولیه لیبرالیسم و آزادی خواهی خود را توجیه میکند بیشتر ناشی از همین احساس استضعاف است که البته توجیهات فلسفی هم پیدا میکند. توجیه فلسفی مثل اینکه هنوز هیچ طرحی در فلسفه سیاست غرب نتوانسته مشروعیت حاکمان را به نحو معقولی تبیین کند. 🔶 واقعیت آن است که این عکس العملهای عمومی که گاه و بیگاه ظهور و بروز پیدا میکند نشان دهنده احساس شناخت عمومی نسبت به ساختار پنهانکارانه غرب در حکمرانی است. ساختاری مبتنی بر دنیا خواهی و لذت جویی. ضعف قدرت غرب به مرور در حال شدت گرفتن است و این نکته فشار به مردم را جدی‌تر میکند و بیداری عمومی مردمی پایان کار این حکمرانی شیطانی است. 🔸 : علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
تأملی در وضعیت فروش نفت 🔶 در لایحه بودجه سال 1402 فروش روزانه 1/4 میلیون بشکه نفت با قیمت هر بشکه نفت 85 دلار لحاظ شده است. از این میزان فروش، سهم شرکت ملی نفت 14/5 درصد، سهم صندوق توسعه ملی 40 درصد و سهم مناطق محروم و نفت خیز 3 درصد می‌باشد. مابقی درآمدها نیز صرف تأمین کالاهای اساسی و تشکیل سرمایه در کشور می‌شود. 🔸با احتساب میانگین فروش هر بشکه نفت 70 دلار در سه ماهه اول، به نظر می‌رسد ایران توانسته باشد پیش‌بینی بودجه‌ای خود را محقق سازد. پیرامون این موفقیت که یکی از دلایل آن پویایی، توازن و چندوجهی بودن سیاست خارجه و دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌باشد، یک سری ملاحظات اساسی وجود دارد: 🔰گزاره‌های تحلیلی: 🔶 بسته به نوع حکمرانی اقتصادی و سیاست‌گذاری در یک کشور، درآمدهای نفتی می‌تواند بستری برای ارتقای رفاه جامعه‌ و یا ایجاد چالش‌های اقتصادی فراهم کند. در واقع اگر درآمدهای ارزی حاصل از نفت صرف جبران کسری بودجه ریالی دولت و یا خلق اعتبار ریالی نامولد شود، در این صورت شاهد سه آسیب خواهیم بود: 🔻اول، بیماری هلندی در اقتصاد (افزایش درآمد ارزی منجر به ازدیاد واردات شود و در نتیجه رشد نقدینگی و تورم را حاصل کند). 🔻دوم، بی‌انگیزگی دولت در کاهش میزان وابستگی به نفت(که برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است). 🔻سوم، عدم توجه به سایر بخش‌های درآمدزا مثل مالیات. 🔸دولت باید در شرایط افزایش درآمدهای ارزی، در نظر داشته باشد که ابتدا این درآمدها را صرف تسویه بدهی با صندوق توسعه ملی و سپس توسعه امور زیربنایی و سرمایه‌ای مثل طرح‌های عمرانی از طریق تأمین صددرصدی بودجه عمرانی کند. نکته مهم اینکه افزایش درآمدها فرصتی کم‌نظیر را برای اصلاح نظام‌های اقتصادی و انجام اقدامات تحولی و ساختاری در اقتصاد فراهم می‌کند. 🔸به نظر می‌رسد دولت سیزدهم توانسته باشد جنبه‌های مخاطره‌آمیز افزایش درآمدهای نفتی را کنترل کند. از این جهت که بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت علاوه بر ساماندهی نظام مالیاتی کشور، از یک‌سو سهم نفت در بودجه سال جاری نسبت به سال قبل را کاهش داده و از سوی دیگر درآمدهای حاصله را به جای ورود ریالی به بازار، صرف تخصیص و هزینه‌کرد در زمینه بودجه عمرانی کشور نموده است. چه اینکه آمارها نیز بیان می‌کند میزان تحقق بودجه عمرانی کشور در سال گذشته 105 درصد بوده است. و این در شرایطی است که نسبت بودجه عمرانی به بودجه عمومی کشور در بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است. بودجه عمرانی کشور از این جهت مهم است که وجه اساسی رونق بازارها و خروج کشور از رکود و ایجاد اشتغال می‌باشد. البته این روند باید پایدار و با ثبات باشد تا بتوان بازخورد آن را مشاهده نمود. 🔶 نکته مهم بعدی اینکه دولت‌ها موظفند سهم صندوق توسعه از درآمدهای نفتی را به صورت کامل بپردازند. اما برخی دولت‌ها همچنان که سهم صندوق را نمی‌پردازند، به دلایل مختلف، از جمله کاهش درآمدهای کشور، با انتشار اوراق، بدهی‌های مضاعفی نیز ایجاد می‌کنند. تحقق کامل سهم صندوق توسعه و تسویه به موقع بدهی‌های دولت به واسطه افزایش درآمدهای نفتی، اقدام تحسین‌برانگیزی است که در دوره فعلی شاهد آن هستیم. 🔶 نکته پایانی؛ نظم و انضباط در درآمدها باید منجر به نظم در برنامه‌ریزی‌ها می‌شود. آنچه در این عرصه مهم است این است که دولت بتواند به درستی مسیر پیشرفت را با دقت و بدون هیجانات و احساسات ریل‌گذاری کند. نکته‌ای که به نظر می‌رسد دولت سیزدهم به درستی آن را فهم کرده و در حال پیاده‌سازی آن است. 🔸 :علی محمدی 🆔 @tahlil_shjr
جنون نتانیاهو در جنین 🔰 قسمت دوم 🔶 از طرفی، تیم امنیتی و افراطی دولت نتانیاهو او را تحت فشار قرار داده و خواهان اجرای برنامه‌هایی، چون توسعه طلبی و شهرک‌سازی در کرانه باختری هستند. بنابراین حمله اخیر به جنین در راستای این برنامه‌ها انجام شده و راستگرایان افراطی اسرائیل سعی دارند موانع شهرک‌سازی را که به طور خاص در مقاومت سرسختانه جنین نمود یافته، سرکوب کنند. 🔶 جنین اکنون تبدیل به نماد مقاومت جوانان فلسطینی شده که با ظهور گروه‌های نوظهوری چون عرین‌الاسود(بیشه شیران) تبدیل به کابوس صهیونیست‌ها در کرانه باختری شده‌اند. از سوی دیگر، نیروهای مقاومت در کرانه شروع به ساخت موشک‌های دست‌ساز و خمپاره‌های 60 و 81 میلی‌متری نموده و به تازگی از موشک قسام رونمایی کرده‌اند. فلسطینی‌ها با پیشرفت در این روند می‌توانند تهدیداتی جدی علیه رژیم صهیونیستی رقم بزنند و معادلات کرانه را دگرگون کنند. 🔶 از این منظر، تداوم حملات رژیم صهیونیستی به جنین نتیجه‌ای جز انفجار اوضاع در این منطقه و سایر مناطق کرانه ندارد و رژیم غاصب ضمن آنکه بار دیگر خود را در قامت متجاوز و جنایتکار جنگی به نمایش می‌گذارد، متحمل خسارت‌های تازه‌ای از سوی مقاومت خواهد شد که به نوبه خود می‌تواند موجب تشدید اعتراضات داخلی در اسرائیل شود. 🔸 :علی فرزامی 🆔 @tahlil_shjr
تیترزنی به سبک رسانه ملکه 🔶 بی‌بی‌سی فارسی تیتر زده است: «پلیس فرانسه جوانی را که به دستور ایست راهنمایی توجه نکرده بود را کشت.» این موضوع زمانی جالب می‌شود که تیتر رسانه ملکه را در روزی که پویا مولایی‌راد با ماشینش به مأموران فراجا حمله‌ور شده و پس از شهادت یک پلیس و زخمی کردن دیگری توسط پلیس کشته شد مرور کنیم. در این حادثه بی‌بی‌سی تیتر زد: «پسر عموی ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک پس از مراسم تولد او «با شلیک مأموران کشته شد.» 🔸در تیترزنی دوم آنچه ما شاهد هستیم تکنیک‌های رسانه‌ای هستند که مخاطب ناآگاه را مسحور خود می‌کنند. در گام اول بدون اشاره به شهادت شهید قنبری و زخمی شدن مأمور دیگر، بی‌بی‌سی به مخاطب القا می‌کند که یک جوان بی‌گناه به دست پلیس ایران کشته شده است. نکته دوم که می‌توان از فرامتن این تیتر استخراج نمود این است که بی‌بی‌سی به مخاطب مسحور شده خود القا می‌کند که جمهوری اسلامی آن قدر سبوعانه برخورد می‌کند که یک جوان بی‌گناه را که از یک مراسم خانوادگی بر می‌گشته بدون هیچ عذر و گناهی به رگبار بسته است. 🔶 واقعیت آن است که ما به جز اغتشاشات در کف خیابان در سال گذشته، با یک جنگ شناختی مواجهیم که رسانه‌های ملکه و بن‌سلمان آتش‌بیار آن هستند. آتشی که دروغ، سانسور، تقطیع و... هیزم و بنزین آن است. برای مثال در تحقیقی که در اغتشاشات سال گذشته صورت گرفت نشان می‌دهد که رسانه‌ها و شبکه‌های خبری فارسی‌زبان معاند، هر دو دقیقه یک دروغ مخابره می‌کنند! بر همین اساس کارشناسان معتقدند ایرانی‌ها ۱۸۰ برابر متوسط جهان، شایعات، اخبار دروغ و اخبار ناامیدکننده دریافت می‌کنند. 🔸برای مثال بررسی عملکرد ۵ رسانه بی‌بی‌سی فارسی، ایران‌اینترنشنال، صدای آمریکا، رادیو فردا و من‌وتو و صفحات مجازی آنها نشان می‌دهد این رسانه‌ها در ۴۶ روز (۲۳ شهریور تا ۹ آبان سال 1401) مجموعا ۳۸۰۰۳ دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند. این مطالعه صرفا به بررسی وب‌سایت، کانال تلگرام، صفحات توئیتر و اینستاگرام رسمی این ۵ رسانه پرداخته و شبکه‌های تلویزیونی آنها مورد بررسی قرار نگرفته است. در این بررسی به نسبت حجم اخبار و تولیدات، بی‌بی‌سی بیشترین میزان اخبار خلاف واقع را داشته است و ایران‌اینترنشنال و شبکه من‌وتو در رده‌های بعدی قرار دارند. 🔶 ادعای دروغ کشته شدن ۳۴ کودک در اغتشاشات اخیر توسط پلیس، ادعای دروغ فرار مقامات جمهوری اسلامی با ۵ پرواز روزانه به خارج از کشور، انتساب دروغ عملیات تروریستی شاهچراغ و اتفاقات زندان اوین به نظام جمهوری اسلامی، ادعای دروغ استفاده از کودکان به عنوان نیروهای امنیتی و... از جمله موارد دروغین در این پژوهش است. 🔸وقتی همه این موارد را کنار همدیگر بگذاریم متوجه می‌شویم که ما با رسانه‌های مواجهیم که شغل حرفه‌ای خود را کنار گذاشته و با خبرسازی‌های دروغ به دنبال بر هم زدن نظم جامعه هستند. آنچه می‌تواند برهم زننده این نقشه و آبی بر این آتش فتنه‌گری باشد یک چیز است و آن هم جز افزایش سواد رسانه‌ای در جامعه چیز دیگری نیست. 🆔 @tahlil_shjr
فرصتی که باید غنیمت شمرد 🔶 کاش آخر سال مجبور نباشیم این جمله آشنا را که «متأسفانه برای کار کمی دیر شده» را به کار برده و یا بشنویم؛ اگرچه همین الان هم تا حد زیادی فرصت‌ها از دست رفته است با این حال همه و به خصوص مسئولان باید متوجه باشند که کمتر از ده ماه دیگر تا برگزاری انتخابات فرصت باقی نمانده است، فرصتی که باید آن را غنیمت شمرد و از لحظه لحظه آن برای بالا بردن سطح مشارکت و بهبود شرایط کشور بهره جست. 🔸البته نباید انتظار داشت تغییرات مثبت و مشارکت بالا به صورت تصادفی به دست آید بلکه رسیدن به این مهم نیازمند خوش اندیشیدن، درست تصمیم گرفتن و خوب عمل کردن است، به هر اندازه که این فرایند بتواند بیش از گذشته به هر طریقی بازار را آرام کند، پایه‌های متزلزل اقتصاد را استحکام ببخشد، افسار تورم و گرانی را بکشد، کار و اشتغال ایجاد کند و اصطلاحا سفره مردم را رنگین‌تر کند؛ اژدهای هفت سر فساد را به زنجیر بکشد، مفسدین دانه درشت را به قانون بسپارد، امضاهای طلایی و رانت‌ها را براندازد، اختلاس‌ها و سوءاستفاده‌ها را بخشکاند؛ طعم خوش خدمت را به مردم بچشاند، از بار بروکراسی دست و پا گیر و اعصاب خرد کن ادارات بکاهد، روند کسب‌وکار را تسهیل بخشد؛ مسیر زندگی را آسان‌تر کند؛ مسئولان را وادار به پاسخگویی کند، آنها حرف حساب بزنند و حرف حساب بشنود، وعده سر خرمن ندهند، قول نشدنی ندهند و صادقانه علت ضعف‌ها و عقب‌ماندگی‌ها را بگویند؛ امنیت ایجاد کند، ترس را به انقیاد بِکشد، روان جامعه را آرامش ببخشد، فوبیای از دست دادن داشته‌ها را بکُشد، ترس فردای نیامده را بمیراند؛ آنگاه به همان میزان می‌توان انتظار داشت مردم امیدوارتر و با شور و حرارت بیشتری در انتخابات شرکت نمایند. 🔶 به واقع مشارکت بیشتر و نتایج بهتر تا حد زیادی تابعی از عملکرد مسئولان، نهادها و سازمان‌های گوناگون کشور و نتایج حاصل از آن است. از آنجایی که آینده آیینه رفتار امروز ماست پس نمی‌توان بی‌توجه به امروز انتظار فردایی بهتر را داشت از این‌رو لازم است تا به فرصت باقی مانده به چشم لحظاتی طلایی برای بهبود شرایط نگریست و تا حد ممکن از این فرصت محدود برای اصلاح امور، بهبود شرایط زیست مردم و ایجاد انگیزه و امیدواری در بین آنان بهره جست. 🔸 :حسین حسینی‌نژاد 🆔 @tahlil_shjr
پررویی و دورویی دموکراسی فرانسوی 🔶 به گفته جرالد دارمین، وزیر کشور فرانسه، مجموع بازداشتی‌ها تا صبح روز شنبه(دیروز) 1869 نفر می‌شود. خشونت شهری در کلان‌شهر‌های فرانسه به اوج خود رسیده است. تاکنون 500 ساختمان و 20 اتوبوس به آتش کشیده شده است. وضعیت کنونی فرانسه شبیه یک کودتای خیابانی است. در این دور از اعتراضات محوریت داشتن نوجوانان دبیرستانی است. میانگین سنی بازداشت‌‏شدگان 17 سال است. ماکرون در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود به اذعان به اینکه بسیاری از بازداشت‌شده‌ها نوجوان هستند گفت: «این مسئولیت برعهده والدین است و آنها باید از مشارکت فرزندان‌شان در اعتراضات جلوگیری کنند.» 🔶 وی خطاب به رسانه‌های اجتماعی به ویژه «تیک‌تاک و اسنپ‌چت» توصیه کرد محتوایی را که به گفته او به خشونت دامن می‌زند، از این پلتفرم‌ها حذف کنند. ماکرون با بیان اینکه وضعیت اکنون در فرانسه «غیرقابل قبول» شده، تأکید کرد «اعتراضاتی که با خشونت همراه شود غیرقابل توجیه است و در ادامه تهدید کرد با هرکسی که به مؤسسات و نهادهای دولتی حمله کند و یا نهادهای دولتی را غارت کند قاطعانه برخورد خواهد شد.» 🔸رئیس‌جمهوری فرانسه استدلال کرده که شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدئویی به شعله‌ور کردن شورش‌ها در سرتاسر کشور کمک کرده است. وی پس از نشست امنیتی اضطراری جهت رسیدگی به اعتراضات، دوباره تأکید کرد که یک‌سوم از افراد دستگیر شده طی چند شب گذشته، «جوان یا بسیار جوان» بوده‌اند و این نشان می‌دهد که اینترنت نفوذ منفی بر کودکان و نوجوانان داشته است. پارلمان فرانسه اخیرا لایحه ممنوعیت استفاده نوجوانان زیر 15 سال این کشور از شبکه‌های اجتماعی را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه نمایندگان پارلمان فرانسه، دسترسی کودکان زیر 15 سال به شبکه‌های اجتماعی منوط به رضایت والدین شده است. محدودیت‌های جدیدی نیز برای سکوهای بزرگی مانند «اسنپ‌چت»، «تیک‌تاک» یا «اینستاگرام» در نظر گرفته شده است. 🔸آنچه قابل تأمل و توجه شده است این است که رئیس‌جمهور فرانسه در حالی اکنون از سطح خشونت معترضان شکایت دارد و از والدین فرانسوی می‌خواهد که مراقب نوجوانان خود باشند و از حضور آنها در تجمعات جلوگیری کنند که وی در جریان اغتشاشات چند ماه پیش در برخی شهرهای ایران در دخالتی آشکار در امور داخلی ایران، خود جداگانه وارد صحنه شد و با دعوت سران اغتشاش‌گران و عناصر فراری ضدایرانی به کاخ الیزه، اغتشاشات در ایران را «انقلاب» نامید. رئیس‌جمهوری فرانسه، دوشنبه 23 آبان سال گذشته در گفت‌وگو با «رادیو فرانسه» آشکار جولان اغتشاش‌گران و عناصر تروریستی در ایران را «انقلاب» و اقدامی «بی‌سابقه» خواند و گفت: «فرزندان ایران در حال انجام انقلاب هستند!» 🔸کشور فرانسه که خود را مهد تمدن و زادگاه «اعلامیه حقوق بشر و تمدن» به جهانیان معرفی می‌کند، در نحوه مواجهه پلیس با معترضان(که عمدتا از جوانان هستند)، سرعت توسل به خشونت در سرکوب اعتراضات، میزان محدودسازی رسانه‌ها و فضای مجازی برای کنترل اوضاع، محدودسازی حمل و نقل، به کارگیری زبان تهدید و خشونت علیه شهروندان کشور و... پر از پررویی و دورویی دموکراسی فرانسوی و تناقض شده است. 🔸 :حسين عباسيان 🆔 @tahlil_shjr