eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
765 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
انقلابِ شهناز تهرانی ها 🔶 سلسله پهلوی در بکارگیری سلبریتی، رقاصه، خواننده شیش و هشتی کاباره، الواط و اراذل سابقه دار است. این لشکرکشی رضا پهلوی دوم جدید و ابتکار نوین نیست. پدر او هم از این حربه و امتیاز بهره برد! کِی؟ کجا؟ چگونه؟ 🔶 وقتی دولت ملی مصدق بر سر کار بود تا دست انگلستان از نفت ایران کوتاه شود و بقول دکتر مصدق از شرکت غارتگر انگلیسی خلع ید شود، با طراحی کودتا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ هم دولت ملی کنار زده شد و هم آرزوی استقلال طلبی ایرانیان بر باد رفت. مجریان آن کودتا فقط ارتشی ها و زاهدی و رشیدیان و نوه روزولت نبودند، روز ۲۸ مرداد مصدق دچار اشتباه تاریخی شد و به اصرار سفیر آمریکا دستور داد مردم خیابان ها را خلوت کنند، خیابان که خلوت شد، سلبریتی های آن زمان به خیابان آمدند، راس الواط و اراذل شعبان بی مخ، رمضان یخی، طیب رضایی، از شهر نو که فاحشه خانه طهران بود اشرف چهار چشم و پری بلند لشکر فواحش را به خیابان آوردند. 🔶 مدیر نظامی باشگاه ورزشی تاج هوداران تیم و چند رشته ورزشی مثل دوچرخه سواری و پینگ پنگ تاج را به خیابان آورد و همگی شعار "جاوید شاه" و "مرگ بر مصدق " سر دادند. به دفاتر جبهه ملی حمله کردند، طرفداران مصدق را به باد کتک گرفتند، دفتر روزنامه ها را آتش زدند. و این نتیجه دلارهایی بود که از روز قبل پخش کرده بودند. دلار همیشه معجزه میکند! بله، در تاریخ حیات پهلوی، آنان بخوبی از سلبریتی ها برای بقا بهره برده اند. پدر در کودتای ۲۸ مرداد و پسر الان! 🔶 شهناز تهرانی از اولین زنان پیشگام در برهنگی، رقصندگی و حیازدایی با ترویج روابط جنسی در سینمای مثبت ۱۸ پیش از انقلاب بود. حالا شاهزاده به انقلاب شهنار تهرانی ها پناه برده است. برای فریب جامعه دو چیز همیشه جواب داده است: ۱. پول ۲. محبوبیت افراد 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
واقعیت درون سلبریتی ها 🔶 نمی‌دانم به تصویری که امثال فرخ‌نژاد تنها ظرف چند روز از خود واقعی‌شان بروز می‌دهند دقت کرده‌اید یا نه. تصویری که نه تنها هیچ ارتباطی با چهره یک هنرمند، یکی از قشر نخبه و تحصیلکرده، یک فرد منتقد یا مخالفِ دارای فکر و اندیشه ندارد، بلکه بی‌نهایت تصویری چیپ، مبتذل، بی‌ادب، بی‌اخلاق و پیاده است! یعنی وقتی واقعیت خودشان را بی قید و قانون، بدون محدودیتِ زندگی در یک جامعه که اخلاق در آن مهم است ارائه می‌کنند، ظرف چند روز در ذهن بسیاری از مخاطبان خودشان هم تصویرشان می‌شکند. 🔶 و این واقعیت بزرگ را علنی می‌کنند که جمهوری اسلامی در این مدت به خود آنها هم خدمت می‌کرده و موجب می‌شده تصویر اخلاقی‌تر و عاقلانه‌تری از امثال آنها ارائه شود. یعنی امثال او لااقل تا کنون از ترس قوانین اخلاقی کشور هم که شده، خود واقعی‌شان را بروز نمی‌دادند و درب این فاضلاب را برنمی‌داشتند که بوی متعفن کلام و رفتار و سبک زندگی‌شان به مشام‌ جامعه بخورد. 🔶 امثال فرخ‌نژاد این روزها نشان دادند که ممکن است بازیگری را بلد باشند، اما هیچ نسبتی با هنرمندانِ اصیل و دارای فکر و اندیشه و اخلاق این کشور از گذشته‌های دور تا کنون ندارند. و همین رفتارها و گفتارها هم به شفاف شدن فضا و فاصله گرفتن جامعه از امثال آنها کمک کرده و می‌کند. 🔸 : علی صدری نیا 🆔 @tahlil_shjr
انقلاب، حیات دینی را به جامعه برگرداند 🔰 قسمت اول ⁉️ به‌نظر شما دین‌داری جامعه قبل و بعد از انقلاب، چه تغییری کرده است؟ 🔶 ما از دوره قبل از انقلاب، بیشتر از دو تحقیق و نظرسنجی، در خصوص سنجش دین‌داری جامعه ایران، در اختیار نداریم. این تحقیقات بسیار محدود بود؛ ولی پس از انقلاب، ده‌ها نظرسنجی در سطح ملی، در سطح استانی و بین گروه‌های مختلف اجتماعی انجام شده و اطلاعات بیشتری داریم. وقتی همه این‌ها را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که دین‌داری جامعه ایران، پس از انقلاب کاهش نیافته است. 🔶 نظرسنجی‌های مختلف و متعدد نشان می‌دهد که هنوز مردم ایران چه از جهت باورها و چه در رفتارها و مناسک، به‌شدت مذهبی هستند؛ البته افراد و گروه‌های جامعه، در نوع دین‌داری تفاوت‌هایی با هم دارند و ممکن است نسبت به بعضی از گزاره‌های دینی یا مناسک‌ اعتقادی و رفتاری با هم تفاوت‌هایی داشته باشند؛ اما نظرسنجی‌های متعدد در دوره‌های مختلف چهل سال گذشته، نشان می‌دهد که بیش از ۹۰‌درصد مردم، به اصول دین اسلام معتقدند و بسیاری از مناسک را به‌جای می‌آورند. ⁉️کارهای آماری یا نظرسنجی هم در زمینه دین‌داری مردم ایران وجود دارد که بحث را مصداقی‌تر کند؟ 🔶 بله. مثلاً بیش از ۸۰‌درصد مردم، فطریه می‌پردازند. بیش از ۷۰‌درصد، انواع زیارت‌های مذهبی را انجام می‌دهند. بسیاری از مراسم‌ها مثل ازدواج و طلاق و کفن‌ودفن، هم‌چنان به‌صورت مذهبی انجام می‌شود. انجام امور خیریه مذهبی، مثل دادن صدقه و نذر‌ و احسان، در سطح بالایی در جامعه وجود دارد. 🔶 علاوه بر این‌ها، پس از انقلاب، مفاهیم دینی زیادی بازتولید شدند و حیات دینی به جامعه ایران برگردانده شد. مفاهیم مهمی مثل شهادت، ایثار، مقاومت و ظلم‌ستیزی که قبل از انقلاب، به این شکل اساساً مطرح نبوده است بلکه دین، صرفاً در قالب یک سری مناسک عبادی محدود، مطرح بود و ابعاد گسترده اجتماعی دین، مورد توجه قرار نمی‌گرفت. در آن دوره حتی به‌نوعی خوانش غلط از مباحث دینی مطرح می‌شد؛ به همین دلیل است که روشنفکران دینی قبل از انقلاب، شروع به بیداری دینی و آگاهی‌بخشی کردند و بعد اجتماعی و غیرمهجوری از دین را ارائه کردند که توانست در شکلگیری انقلاب اسلامی ایران مؤثر باشد و به‌عنوان موتور محرکه انقلاب قرار بگیرد. 🔸 : دکتر یونس نوربخش، جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🆔 @tahlil_shjr
شکل‌گیری نظم اجتماعی جدید با محوریت جنسیت 🔶 نظم اجتماعی مدرن با محوریت سرمایه‌سالاری، تنها یک الگو برای مواجهه با زن در ساحت جامعه می‌شناسد و آن هم "مردواره‌گی" است. لذا به دلیل عدمِ انطباق این الگو با شاکله زن، حضور او در جامعه با مشقت های متعددی همراه است. 🔶 برای نمونه می‌توان از سختی های رعایت حجاب (به ویژه چادر) به مدت طولانی، تعرض ها و آزارهای بی پایان در محیط های عمومی، فشارهای مضاعف ناشی از تعدد انتظارات جامعه از زن و ... نام برد. 🔶 منطقِ حاکم بر نظم مدرن وقتی میخواهد برای این مشقت های زن چاره‌اندیشی کند، به مدل هایی روی می‌آورد که نه تنها متعرضِ تمناهای بی‌پایان سرمایه‌داری نشود بلکه حتی در یک بده بستانِ کاسبکارانه با زن، به تقویت نظامات مردانه خود بپردازد. مثلا برای تعدیل مشقت حجاب به تغییر مدل های چادر(با محوریت رهاتر شدن دست‌ها!)، برای امنیت زنان از تعرض به تفکیک جنسیتی مکان ها، برای کاستن فشار نقشی بر زن به ایجاد مدل‌های کاری پاره وقت و دورکاری و .. می‌اندیشد. 🔶 در حالیکه حقیقت ماجرا چیز دیگری‌ست. نظم جدید مادامی که در انتظارات خود از زن بازنگری نکند و کماکان بر ایده "زن به مثابه ظرفیت جایگزین مرد" تاکید نماید، امثال این امتیازها نمی‌تواند رضایت حقیقی زن از حضور اجتماعی را محقق کند. مدرنیته باید سازه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود را به نفع "زنانگی" و با مشارکت موثر زنان بازطراحی کند تا از این رهگذر به خلق "جهان اجتماعی زنانه" نائل گردد که البته من چنین انعطافی در نظم مدرن را از اساس منتفی میدانم. 🔶 لذا چاره مسائل زن را در تاسیس نظم اجتماعی جدیدی با محوریت نگاه انقلاب اسلامی میدانم. نگاهی که از ایده " زن به مثابه ظرفیت مستقل" سخن می‌گوید. انقلاب اسلامی اساسِ انتظارش از زن در حیطه‌ای تعریف می‌شود که مردان پای ورود به آن را ندارند. این سخن به معنای نفی تکالیف مشترک زن و مرد نیست. بلکه دلالت بر "مزیت های مبتنی بر جنسیت" دارد. به تعبیر من؛ زنانگی از مرزهای "امتناعِ مردانگی" آغاز می‌شود که "تنظیم‌گریِ انگیزه‌های" حرکت جامعه و "تعدیل نیروهای" سازنده آن از جمله مهم‌ترینِ این حیطه‌ها و مرزهاست. 🔶 اگر "پول"، "س/ک/س" و "خشونت" را مهم‌ترین نیروهای سازنده نظم اجتماعی مدرن بدانیم که عناصری به‌غایت مردانه هستند، آنگاه منظور این نوشتار از تعدیل نیروها به نفع زنانگی، تزریق "عشق"، "حیا" و "مهرورزی" به بدنه این نظم مردانه در ساحات مختلف آن اعم از اقتصاد، سیاست، معماری، هنر و ...است. حال در ادامه، تناسب این انتظارات نقشی از زن با بسترهای کنشگری او می‌تواند به ما نوید شکل‌گیری نظم اجتماعی جدید با محوریت جنسیت دهد. اگر دوگانه‌هایی نظیر رسمی/غیررسمی، ساختاری/نهادی، تصلّب/ انعطاف، کثرت/ وحدت، سرعت/ دقت و ... را مابه‌ازاهایی متناظر برای دوگانه مردانه/زنانه بدانیم، آن‌گاه دوگانه جامعه/ خانه به مثابه دو بسترِ کنش، برای ما مطرح خواهد شد. من اینجا از دوگانه خانواده/ جامعه سخن نمی‌گویم چون اساسا اینها دوگانه نیستند، بلکه از دوگانه‌ای کاملا کالبدی تحت عنوان جامعه/خانه (به مثابه جغرافیای کنش) حرف می‌زنم. خانه از خیابان و اداره و بازار، تناسب بیشتری با ویژگی های زنانه دارد. 🔶 دلالت ظاهری این سخن، انقطاع کارکردی خانه از جامعه است. اما این گفتار یک بطن عمیق‌تری هم دارد و آن "بسط اجتماعی خانه" است که از یک سو مشقت های خیابان و اداره و ... را برای زن به همراه ندارد و از سوی دیگر، خانه را به یک "اقامتگاه" تقلیل نداده و کارکردهای آن را تا عمیق‌ترین لایه‌های زندگی اجتماعی امتداد می‌دهد. همچنین این ایده به مبانی نظری انقلاب اسلامی درباره زن که او را "محور خانواده" قلمداد می‌کند، پایبند است. 🔶 قبل از آنکه درباره کیفیتِ بسطِ اجتماعی خانه صحبت کنم، باید درباره یکی از مفروضات اساسی این ایده توضیح بدهم. این ایده چند پیش فرض اساسی دارد که به عنوان نقطه عزیمتِ طرح خود از آنها بهره می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین مفروضات این ایده، "زن مسئول" است. یعنی بر خلاف ایده زن شرقی که بر "زنِ محجور" و ایده زن غربی که بر "زنِ مُحِق" تاکید دارند، گفتار حاضر بر روی مسئولیت زن در قبال جامعه تاکید می‌کند. 🔶 لذا اساسا تنها و تنها زنِ مسئول است که می‌تواند خانه را بسط دهد. حال باید پرسید زن مسئول چگونه می‌تواند به بسط اجتماعی خانه بپردازد؟ 🔸 :ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
انقلاب، حیات دینی را به جامعه برگرداند 🔰 قسمت دوم ⁉️ شرایط اجتماعی جامعه قبل و بعد از انقلاب، با هم بسیار متفاوت است. چه شاخصه‌هایی را باید مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم به نتایج دقیق‌تری درباره میزان دین‌داری مردم دست پیدا کنیم؟ 🔶 در مقایسه دین‌داری جامعه ایران قبل و بعد از انقلاب، باید به شرایط اجتماعی متفاوت این دو مقطع، توجه کرد و سپس آن‌ها را باهم مقایسه نمود. باید توجه داشت که جامعه ایران، دیگر مثل جامعه قبل از انقلاب نیست. بعد از انقلاب، رسانه‌های دنیا با بمباران‌های تبلیغاتی و پخش برنامه‌های مختلف ضد دینی، جامعه ایرانی را مورد هجوم رسانه‌ای قرار می‌دهند. اساساً، در عصر جدید در دنیا، دین‌داری بسیار سخت‌تر از گذشته است و با انبوه شبهات، نیاز به اقناع بیشتری وجود دارد. با این‌ وجود، در این شرایط جدید، ما می‌بینیم که آگاهی دینی مردم افزایش یافته است. حضور مردم در دفاع مقدس، یک حضور دینی بزرگ بود که این مسئله را اثبات می‌کند. همچنین در سال‌های اخیر، بسیاری از مراسم‌های دینی، مثل راهپیمایی اربعین، اعتکاف و ... وجود داشته که حضور مردم را با انگیزه‌های دینی، در این برنامه‌ها شاهد بوده‌ایم. ⁉️ آیا در سال‌های اخیر تحولات اجتماعی جامعه فقط منجر به دینی‌تر شدن جامعه شده یا تحولات منفی هم داشته‌ایم؟ 🔶 همه تحولات مثبت نبوده است بلکه با آسیب‌هایی هم مواجه بوده. یکی‌نبودن رفتار و گفتار برخی افراد، حجم شبهاتی که نسل جوان با آن مواجه است و حتی نزاع‌های سیاسی گوناگون، می‌تواند به انسجام اجتماعی آسیب بزند و نوعی دل‌زدگی دینی ایجاد کند. اسلام، دین منطق و استدلال است. سخنگویان مذهب، اگر به دانش مجهز نباشند، نه‌تنها نمی‌توانند جوانان را اقناع کنند، بلکه ممکن است خودشان شبهات را بیشتر کرده و شک و تردیدها را افزایش بدهند؛ رهبر انقلاب هم به برخورد پدرانه روحانیت با همه آحاد مردم تأکید کردند. قطعاً، این برخورد پدرانه روحانیت با همه مردم و گشودن در رحمت، باعث جذب افراد به دین می‌شود. ما در کنار این مسئله، باید به مسائل آسیب‌شناسی هم بپردازیم. 🔸 : دکتر یونس نوربخش، جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🆔 @tahlil_shjr
اروپایی ها و ناامنی در ایران 🔶 با دو حرکت و تصمیم متفاوت از اتحادیه اروپا روبرو هستیم. پارلمان اروپا از یک سمت تلاش دارد با دمیدن تنفس مصنوعی به ناامنی در ایران خود را در سمت معارضین خارج از کشور قرار دهد و طرح تروریستی خواندن سپاه را پیش می کشد! از طرف دیگر به برهم خوردن و قطع مذاکرات برجام رای نمی‌دهد. این تردید که از یک سمت به جنگ حاکمیت می آید و از سوی دیگر مسیر را برای ادامه مذاکرات برجام باز می گذارد از مرگ سیاسی و نقش آفرینی اتحادیه اروپاست. 🔶 از یک طرف تلاش دارند با اهرم فشار و سازماندهی مخالفان فارسی زبان در پاریس و برلین ایران را به گوشه رینگ بکشانند و در همان حال از محصول فشارها در برجام میوه خود را بچینند از طرف دیگر این پالس را ارسال می کنند که ما مایل به مذاکره هستیم. اتحادیه اروپا بخوبی از تبعات این تصمیم آگاه است. 🔶 در حال حاضر با بهره گیری و بازی دادن اپوزیسیون ایرانی ساکن خارج از کشور دنبال ایجاد فضا برای گرفتن امتیاز بیشتر در میز مذاکرات است. بیچاره این اپوزیسیون که نمیدانند برای غرب ابزارند. ابزار رسیدن به منافع‌شان. اروپایی ها بعد از استفاده از دستمال توالت آن را دور می اندازند. اپوزیسیون دستمال طهارت اروپا نشود بهتر است‌. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
انقلاب، حیات دینی را به جامعه برگرداند 🔰 قسمت سوم ⁉️ نقش دین در توسعه و پیشرفت یک جامعه، در حوزه‌های مختلف اجتماعی ‌و سیاسی و فرهنگی را چگونه تحلیل می کنید؟ 🔶 نقش دین در توسعه و پیشرفت جامعه که یک نمونه از آن، پس از انقلاب اسلامی، در جمهوری اسلامی ایران تحقق پیدا کرد، این بود که در بین جامعه شناسان، به‌خصوص جامعه شناسان کلاسیک، در مدت‌های طولانی الگوی سکولاریزم حاکم بود؛ به این معنا که معتقد بودند جامعه‌ برای رسیدن به مدرنیته و پیشرفت و توسعه، باید از مسیر سکولاریزم که همان جدایی دین از جامعه و سیاست است، عبور کند. آنها معتقد بودند دین باید یک امر شخصی باشد و نباید در تصمیم‌گیری‌های کلان اجتماعی و سیاسی دخالت کند. با این الگو، غرب توانست مسیر پیشرفت را طی کند. اما اینکه این حرف چقدر در مورد جوامع دیگر درست است و می‌تواند به‌عنوان یک قاعده کلی باشد یا نه، محل بحث و تردید است. 🔶 امروزه، صحبت از مدرنیته‌های متکثر از توسعه پایدار است. همه اینها، به مسائل زیست‌بوم آن محل ربط دارد؛ مثلاً، آن مدل فئودالیته‌ای که در غرب ایجاد شد، وقتی که بهدلیل شرایط خاص تاریخی و رابطه به وجود آمده کلیسا با سیستم فئودالیته، با شکست مواجه شد، این مدل هم، همراه با نظام کلیسا، از هم پاشید؛ اما در جوامع شرقی چنین نبود. دین در جوامع شرقی هنوز پایگاه مهمی در بین مردم دارد. باورهای دینی، هنوز قوی است و حتی بسیاری از جنبش‌های سیاسی و اجتماعی، نه‌تنها علیه دین نیستند، بلکه از خود دین نشأت می‌گیرند. بنابراین، دیدگاه جامعه‌شناسان، امروزه تغییر پیدا کرده و معتقدند سکولاریسم، نه‌تنها یک قاعده و قانون عمومی نیست، بلکه یک امر استثنایی است که تنها در غرب تحقق پیدا کرده است. ⁉️ نهاد دین و مخصوصا دین اسلام، در تحولات اصلاحی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران چه نقشی داشته است؟ 🔶 در تاریخ ایران می‌بینیم که بسیاری از جنبش‌های آزادی‌خواهانه و مترقی، از دین اسلام الهام گرفته بودهاند. دین اسلام، برای مردم ایران، همیشه یک پناهگاه و یک موتور محرکه‌ برای انسجام و حرکت اجتماعی، علیه ظلم بوده است. امروزه، صحبت از نقش دین در توسعه مطرح است، نقش دین در توسعه اجتماعی، در توسعه سیاسی، در توسعه فرهنگی؛ حتی جوامع غربی در تلاشند که ببینند، چگونه در نظام‌های سکولار، می‌توان از ظرفیت‌های دین و باورمندان دینی، برای رشد و توسعه جامعه استفاده کرد. آموزه‌های اسلام که ناظر بر ترویج کار و تلاش و کوشش هست، خودش می‌تواند نقش مهمی در تلاش انسان‌ها، برای رشد اقتصادی داشته باشد. اسلام، با ترویج تاب‌آوری بیشتر و مقاومت و صبر کمک می‌کند تا مردم در برابر مشکلات و سختی‌ها، مقاومت بیشتری از خودشان نشان بدهند. همین طور دین، با ایجاد انسجام اجتماعی، ‌ تشویق به حمایت اجتماعی، ‌ کمک‌های خیرخواهانه و توجه به فقرا و ضعفا، توانسته است به‌نوعی، مردم را برای حرکت در مسیر عدالت اجتماعی و برابری تشویق کند. اینها همه خود شاخصهای توسعه و پیشرفت هستند. 🔶 در دفاع مقدس نیز، دیدیم که چگونه باور به اسلام و مکتب تشیع، توانست به مردم انگیزه و شور بدهد و این آگاهی را ببخشد که یک‌ افتخار ملی و مذهبی خلق شود. حتی می‌بینیم که در سال‌های اخیر، گروه‌های جهادی که در دنیا از آنها در بحث‌های جامعه‌شناسی، به‌عنوان سازمان‌های ایمان محور مردمی صحبت می‌شود، چه نقش بسزایی در دین‌داری جامعه داشته‌اند. این اتفاق، از اول انقلاب در قالب جهاد سازندگی شکل گرفت؛ در ادامه نیز گروه‌های جهادی در حوزه ها‌ی سازندگی، رفع فقر، توجه به فقرا، توسعه بهداشت و درمان و آموزش عمومی فعالیت‌های جدی داشتند. 🔶 حالا در ایران در سطح وسیع‌تر، صحبت از تمدن‌های نوین اسلامی است. همان طور که ما در تاریخ اسلام، شاهد یک نوع تمدن اسلامی بودیم که برگرفته از آموزه‌های اسلامی بود، امروزه هم در ایران، ایده تمدن نوین اسلامی مطرح است. این ایده، بر این باور استوار است که تمدن و پیشرفت می‌تواند الهام گرفته از علم و آوازه‌های اسلامی باشد که نه‌تنها با هم در تضاد نیستند بلکه می‌تواند یک قرائت مترقی از دین باشد که منجر به پیشرفت جامعه می شود. 🔶 بنابراین می‌توان گفت که دین می‌تواند منجر به توسعه شود. البته قرائت غلط متحجرانه از دین نیز، می‌تواند مانع پیشرفت بشود که این تفکر متحجرانه را در داعش و القاعده دیدیم. 🔸 : دکتر یونس نوربخش، جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🆔 @tahlil_shjr
درس مهم سیدمهدی قوام برای آقای وزیر 1⃣ یکی از وزرای محترم دولت که اخیرا در کنسرت و مجلس آوازخوانی زنان شرکت کرده بود، احتمالا با هدف جذب قشر خاکستری جامعه می گوید:  باید فضای فرهنگی کشور را باز کرد و در پاسخ به منتقدین نیز ادامه می دهد اگر تحریک می شوید نبینید. این تلقی متاسفانه در میان برخی مسوولین و حتی برخی مبلغین جوان هم دامنگیر است. اینکه برای جذب کردن باید نسبت به ضروریات دین بی اعتنا بود. عجیب است این فهم از دین. 2⃣ قدیم ترها، تهران چند روحانی سرشناس داشت که به یک ویژگی کلیدی اشتراک داشتند و آنهم مردمداری بود. سید‌مهدی قوام، سیدمهدی لاله‌زاری و شیخ‌رضا سراج و سیدرضا فیروزآبادی و دهها روحانی دیگر که می توان به این لیست اضافه کرد.  🔶 یکی از ویژگی های مهم آنها، ارتباط با افرادی بود که ظاهرا ایمان ضعیفی دارند و اهل خلاف و معصیت آشکارند. اما همین ارتباط صمیمانه و دلسوزانه کمک می کرد تا لات و لوت های آن زمان به منبر آنها اعتماد کنند و خیلی هایشان با تلنگری براه شوند. نقل شده وقتی سیدمهدی قوام، مصطفی دیوونه از لات های قداره کش آن زمان را می بیند، با یک جمله ساده زندگی شان را متحول می کند. 🔶 سید مهدی می گوید "آقا مصطفی مهمترین ویژگی شما لات ها چیه" و او می گوید"اگر نمک خوردیم اهل نمک دان شکستن نیستیم." سید مهدی هم می گوید "واقعن به این جمله باور دارید و یا لقلقه زبانتان است؟" مصطفی هم محکم می گوید "اعتقادمان است." مرحوم قوام با همین مقدمه او را به "رحمت بی کران حضرت حق" توجه می دهد و از او می خواهد که بیش ازین نمکدان نشکند. همین جمله با مصطفی دیوونه چنان می کند که یکی از خوبان نام آور و نام آشنای تهران می شود. 🔶 نقل است سیدمهدی لاله زاری وقتی یک بازیگر فیلم های مساله دار را در خیابان لاله زار می بیند خودش سراغ او می رود و می گوید "مدتی است در مسجد غائبید، اما من دلتنگ شماهستم و می خواهم به تاتر خانه شما بیام و دیدار تازه کنیم..." 3⃣ این تلقی آقای وزیر که تصور می کند برای نزدیک شدن به مردم باید باید از اصول خود کوتاه بیاییم عجیب خطای فاحشی است. نقل است همین سیدمهدی لاله زاری در محله درکه، گفته بود هرکس علنی شراب خورد، امانش ندهید تا جائیکه دربار و گارد هم جرئت خلاف علنی نداشتند. 🔶 راه نزدیک شدن به مردم، پشت سر مردم حرکت کردن نیست، محبت کردن و رابطه صمیمانه با آنهاست. راه نزدیکی به مردم کوتاه آمدن از دین خدا و حرف نزدن از انقلابی گری نیست، راهش صداقت است. مردم صدق و صفا را می فهمند. طینت این مردم به سمت حق است. فقط از من و ما صداقت در دعوت به حق ندیدند. صداقت مان را باید تدبیر کنیم نه دیانت مان. همین. 🔸 : محسن مهدیان؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
چادر و رضاخان! 🔶 در شب شعرهایی که در منزل مریم فرمانفرما برگزار می شد، از چادر به سر کردن و فرار تیمسار ارتش رضاخان پس از حمله متفقین می گوید و با طنز به آنها کنایه میزند. 🔶 ارتش و نظمیه رضاخان که روزی به اجبار از سر زنان می کشید وقتی مورد حمله دشمن قرار گرفت برای حفظ جان خود به پناه برد! شبکه برای مخاطبانش از این رسوایی ها نمیگوید. ارتشی که نه خاک را حفظ کرد و نه شاه را. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
✅ ‍ شاه: این پدیده "خمینی" چیست؟ 🔶 رحیم شریفی مشاور و همکار آخرین نخست وزیر دوره پهلوی در مستند شبکه منوتو خاطره جالبی از اولین دیدار شاه و شاپور بختیار مطرح میکند. بختیار در نخستین ملاقات با شاه با این سوال از سوی محمدرضا پهلوی روبرو میشود که: "آقای بختیار این پدیده خمینی چیست؟" این سوال را شاه در دی ماه ۱۳۵۷ از یکی از اعضای جبهه ملی بعنوان نیرویی که در طول حکومت شاه سرکوب شده اند میپرسد. 🔶 اما پاسخ بختیار جالب و مورد نظر من است. بختیار میگوید: این نتیجه ۲۵ سال دولتهایی است که شما آوردید و ما میگفتیم این کار را نکنید. 🔶 از این ۲۵ سال مورد اشاره بختیار، ۱۳ سال در دست هویدا نخست وزیر محبوب و مطیع شاه بوده است و چند مدتی اسدالله علم و حسنعلی منصور... 🔶 بختیار به قول خودمان، تیکه سنگینی به شاه انداخت چون تمام این نخست وزیران به اذعان خودشان بله قربانگوی شاه بودند. حتی هویدا در دادگاه بارها تکرار کرد که من فقط یک مجری اوامر ملوکانه بوده ام. اسدالله علم نیز خود و حزب اش را چاکر و نوکر شاه میدانست و در مصاحبه ها اینگونه میگفت. 🔶 شاه چاره ای نداشت نخست وزیری را به کسی بسپارد که چنین پاسخی به او داده است. چون دیگر با زور ارتش یا فشار ساواک امکان سرکوب وجود نداشت. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
وقتی رهبرانقلاب فرمود: «وای بر ما» 1⃣ خانواده رفوگران را خیلی ها به درستی به "خودکار بیک" و "مداد سوسمار نشان" می شناسند.  خانواده ای که سالیان سال در حوزه تولید لوازم تحریر فعال بوده اند. 🔶 شاید تاریخی ترین بخش زندگی این خانواده مربوط به دادخواهی شان نزد رهبری انقلاب است. زمانیکه به جهت فشار برخی سازمان های دولتی در حوزه تولید، مجبور شدند شکایتی به دفتر رهبری بنویسند. حضرت آقا نیز بعد از خواندن نامه رفوگران به آقای ناطق نوری می نویسد: "خدا کند اینگونه که اینها (خانواده رفوگران) می گویند درست نباشد. والا وای بر من، وای برما. اگر این درست باشد اگر این ظلم ها در کشور درست باشد در قیامت چه پاسخی خواهیم داد؟" این ماجرا را آقای ناطق نوری مفصل در خاطرات خود آورده اند. 2⃣ اخیرا در خبرها آمده بود که زمان صدور مجوزهای کسب وکار کاهش یافته و امضای طلایی  حذف شده است. اتصال به درگاه ملی صدور مجوز و پنجره واحد یک جزء از بسته کلان بهبود محیط کسب وکار است. با این حال در همین مسیر نیز برخی نهادها بصورت آشکار کارشکنی می کنند. اجرای این قانون موجب تسهیل در صدور مجوزها فسادزاست. دستگاه هایی که مانع شوند مجرمند؛ اما همچنان معدود نهادهای دولتی بی اعتنا به این قانون هستند.  3⃣ اقتصاد تولید محور را کسانی می توانند پیش ببرند که به جهت نگرشی 2 مساله را با خود حل و فصل کرده باشند. 🔶 نگرش اول نگاه به حق الناس است. اینکه متوجه باشند چطور با مانع تراشی در مسیر کسب وکار، تولیدکننده و سرمایه گذار و کارگر و خانواده ها و همه کسانی که مستقیم و غیرمستقیم متصل به تولید هستند را تحت الشعاع قرار می دهند. 🔶 نگرش دوم نگاه جهادی به اقتصاد است. نگاهی که عملیات دشمن را در اقتصاد می بیند و تحلیل کلان از صحنه اقتصادی دارد. اقتصاد امروز صحنه یک جنگ آشکار است. ژنرال های امروز این مقاومت مقدس تنها و تنها تولید کننده ها هستند. مسوولی که چنین نگاهی به تولید کننده نداشته باشد و او را مجاهد عرصه اقتصاد نداند نمی تواند در این راه خدمت کند. 4⃣ در تعبیر رهبرانقلاب از "وای بر من" و " وای بر ما" دقیق شدید؟ این خاطره سطح و عمق ماجرا را نشان می دهد. مسوولی که سهمی در محیط کسب وکار و تولید دارد وقتی کار مردم عقب می افتد باید همین اندازه احساس درد کند. سخت نیست؛ به خود رجوع کند و قضاوت کند.  در این جنگ ترکیبی کسانی می توانند مدیر باشند که هم به جهت فردی خودساخته باشند و هم تحلیل کلان و متناسب با دشمنی های دشمن داشته باشند. فرقی نمی کند چه در اقتصاد و چه فرهنگ و چه رسانه و .... اینجا صحنه مجاهدت است. 🔸 : محسن مهدیان؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
A4 - 378.pdf
2.56M
۳ درس مهم برای زندگی علوی 🔶 خط حزب‌الله، به مناسبت ایام نیمه ماه رجب و برگزاری مراسم معنوی اعتکاف، توصیه امسال رهبر انقلاب به معتکفین را منتشر کرده است. 🔶 در آستانه میلاد امیرالمؤمنین علیه‌السلام برای نخستین بار، خط حزب‌الله بیانات سال ۱۳۵۹ آیت‌الله خامنه‌ای، درباره درس‌های عملی امیرالمومنین علیه‌السلام برای امروز ما را منتشر می‌کند. 🔶 سخن هفته خط حزب‌الله، با عنوان «معنویت‌گرایی؛ معجزه انقلاب اسلامی»، به این سؤال پاسخ داده است که حضور پرشور مردم و جوانان در مراسم‌های معنوی همچون اعتکاف نشان دهنده چیست؟ 🌷شماره‌ این هفته‌ی خط حزب‌الله به روح مطهر شهید دفاع مقدس، علی اصغر برغمدی تقدیم می‌شود. 🔸 خط حزب‌الله؛ شماره ۳۷۸ 🆔 @tahlil_shjr
این داستان: زنِ ریش دار!!!! 🔶 نمیدانم زنِ ریش دار را شنیده اید یا نه؟ هشتاد و پنج سال پیش در تیر ماه ۱۳۱۴ واقعه مهمی در ایران رخ داد. یک "کلاه" جان هزاران نفر را گرفت. ماجرا این بود که بدستور همه مردان باید از کلاه فرنگی استفاده می‌کردند. این کلاه اجبار شد. 🔶 نخست وزیر محمدعلی فروغی بود. اجرای این طرح در از سایر نقاط کشور سخت تر به نظر می آمد. استاندار خراسان به نوشت: "چاکر قادر به انجام این کار است، اگر تولیت حرم مردم را تحریک نکند" 🔶 تولیت آستان امام رضا(ع) محمد ولی اسدی، دختر عروس محمدولی خان اسدی بودند. او معتقد بود مردم این قانون و اجبار را قبول نمی‌کنند و حکومت نباید با زور وارد شود. قرار شد آیت الله طباطبایی برای مذاکره با به تهران برود. 🔶 اما آیت الله طباطبایی قمی در مسیر تهران شد، خبر به رسید مردم به حرم امام رضا(ع) پناه بردند. شیخ بهلول سخنرانی معروفی علیه این قانون و شاه ایراد کرد. "خبر به رضاخان رسید و دستور داد اگر مردم را از حرم پراکنده نکنید عزل خواهید شد" 🔶 این شد که بقول در حرم راه افتاد. درگیری دو طرفه بود و هم از خود دفاع می‌کردند. کشتاری که در تاریخ ثبت شد. شاه، اسدی را به محکوم کرد. فروغی از این واقعه به شدت ناراحت و کنار کشید. اما ماجرای زن ریش دار چه بود؟ 🔶 اسدی نامه ای به نوشت تا بلکه نجات پیدا کند. این نامه از طریق رئیس نظمیه به رضاخان رسید. فروغی در نامه این شعر مولوی را نوشته بود: در کف شیر نر خونخواره‌ای غیر تسلیم و کو چاره‌ای؟ او رضاخان را خونخواره خوانده. 🔶 رضاخان وقتی نامه را خواند. برای او را زنِ ریش دار خواند. پسر اسدی هم که نماینده مجلس بود بخاطر پدر از نمایندگی عزل و زندانی شد. کتاب از سیدضیا تا بختیار صفحات ۱۱۶ تا ۱۳۲ را در این رابطه بخوانید. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
تولید ستون فقرات رشد کشور است.pdf
106.5K
تولید، ستون فقرات رشد کشور است 🔶 در طول چند سال گذشته، این شعار به‌عنوان اصلی‌ترین شعار سال انتخاب شده؛ بنابراین، می‌شود گفت که محوریت رشد، تولید است. 🔶 ما باید مبتنی بر علوم روز کار را پیش ببریم و تولیدمان را به این سمت ببریم که این کار رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد. اگر ما بازار دولتی را به‌سمت محصولات داخلی و دانش‌بنیان داخلی تغییر جهت دهیم، این کار می‌تواند کششی بزرگی برای دو برابر شدن تعداد شرکت‌ها و تأثیرات آن باشد. 🔶 باید در سطح کلان تصمیماتی گرفته و حمایت شود تا موانع موجود برای تغییر جهت این بازارها به‌سمت داخل و به‌سمت دانش‌بنیان‌های داخلی برداریم. : دکتر عماد احمدوند، سرپرست ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری 🆔 @tahlil_shjr
لجبازی با تاریخ و تاریخ نویسی 🔶 این تصویر و ادعا را که دیدم با خودم گفتم اصلا چه لزومی دارد به این "لطیفه مضحک" توجه کنم؟ این دروغ خوشگل و جذاب جامعه مجازستان چه ارزش علمی و پژوهشی دارد که حالا برای اثبات یا رد آن وقت هزینه شود!؟ یعنی صبح تا شب تحقیق در کتب تاریخی، اسناد، روایت ها و خاطرات برای این است که به این پاسخ دهیم؟ 🔶 فرض هم بر اینکه آمدم نوشتم و زیرآب این دروغ را زدم بعد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا ماه بعد، هفته بعد یا روز دیگر دروغ جدیدتری "جعل" نخواهد شد تا از پهلوی قهرمان و اسطوره مجازی برای نسل جدید بسازند؟ 🔶 از طرف دیگر خواستم از کنار آن عبور کنم اما دیدم این تصویر در چند صفحه اینستاگرامی پرمخاطب بازنشر داده شده است‌، تا حدودی هم گویی سازمانی دارد که هر جعل جدید تاریخی را با قدرت پمپاژ می‌کنند تا در ذهن مخاطب بنشیند. باز هم اهمیت ندارد. مهم آن است که زیر هر پُست دو یا سه هزار نظر(کامنت) نوشته شده بود در تعریف و تمجید یا در توجیه این داستانک جدیدالتاسیس!!! 🔶 کسانیکه شبانه روز از این تولیدات می آفرینند مسلما اتاق فکر برنامه ریزی شده ای را در نظر گرفته و رسالت مشخصی دارند. مقصود من این طیف نیست که ماموریت دارند، مخاطب من آن کسانی هستند که از با شرایط فعلی در دامن جعلیات مجازی و بادکی قرار گرفته و بدون هیچ پرسشی هر گزاره ای را می پذیرند. در واقع نارضایتی بحق از شرایط اقتصادی و معیشتی فعلی فضا را برای آن فراهم نموده است که دروغ تولید کنند و در جامعه دست به تصویرسازی های از پهلوی بزنند که مرغ پخته هم از خواندن آنها خنده اش بگیرد! 🔶 اما بعد...محمدرضا پهلوی بود. هنگام اعزام به سوئیس رضاخان تکلیف کرد که هر هفته ولیعهد باید به خط خود برای پدر نامه بنویسد کاری که محمدرضا از آن نفرت داشت. میرزا حسنعلی مستشارالملک از سمت رضاشاه همراه ولیعهد به سوئیس اعزام شد و وظیفه او نظارت بر تعلیم ادبیات و خطاطی محمدرضا بود. در اداره پست و تلگراف ماموری گذاشته بود که بلافاصله نامه ولیعهد را به شاه برسانند اگر نامه دیر می رسید اوقات شاه تلخ و واویلا می شد. 🔶 پس از مدتی رضاشاه نامه ای نوشت و دستور داد ولیعهد به کشور بازگردد، محمدرضا هم که در مدرسه در تیم های ورزشی فعال تر بود و در درس ها ضعیف، ناچار شد درس را نیمه کاره رها کند و به کشور بازگردد. محمدرضا مستقیم به دانشکده افسری رفت. داستان خوش خطی محمدرضا ریشه در این سخت گیری پدر دارد اما تخیل اینکه امضای شاه جز ده امضای برتر سیاستمداران جهان است از آن دست خزعبلات ساختگی ماه های اخیر عالم‌مجازستان است. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
از کمپ دیوید تا معامله قرن.pdf
87.2K
از کمپ دیوید تا معامله قرن؛ روایت شکست ایده سازش 🔶 بعد از ۲ شکست مصر دربرابر ارتش صهیونیستها، بسیاری از روشنفکران عرب گزینه جنگ با رژیم را آرام‌آرام کنار گذاشتند و به فکر گفتگو افتادند. 🔶 پس از آن با وساطت کارتر، انور سادات با نخست‌وزیر وقت اسرائیل، معاهده ننگین کمپ دیوید را در آمریکا امضا کرد.معاهد‌ه کمپ‌دیوید، سرآغازی شد برای تابوشکنی سازش در برابر اسرائیل. درنتیجه دیگر کشورها هم به فکر سازش با اسرائیل افتادند.این مراودات رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عرب ادامه داشت تا جنگ ۳۳ و جنگ ۲۲ روزه رخ داد. در هردوی این پیروزی‌ها جمهوری اسلامی به مقاومت کمک کرد. اینجا بود که رژیم صهیونیستی احساس خطر کرد. 🔶 بعد از شکست سیاست نیل تا فرات، صهیونیست‌ها به فکر توسعه و نفوذ از راه دیگری افتادند و آن، مسئله عادی‌سازی با کشورهای منطقه بود. 🔶 در فاز جدید عادی‌سازی، یک اتفاق خیلی خطرناک دارد می‌افتد. اسرائیلی‌ها وقتی دیدند که نمی‌توانند توسعه سرزمینی داشته باشند و در محاصره محور مقاومت هستند، به فکر توسعه نفوذ راهبردی و عادی‌سازی مردمی افتادند؛ آن‌هم به‌وسیله سازمان‌های اطلاعاتی و رسانه‌هایشان. 🔸 : آقای سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل جهان اسلام 🆔 @tahlil_shjr
بسیار خواندنی 🔶 اذعان پمپئو به هراس دائمی از جانش در حالی که دولت بایدن حفاظت از او و برخی افراد دخیل در شهادت سردار سلیمانی را تمدید کرده است. 🔶 وزیر خارجه پیشین آمریکا در کتاب خود مدعی شده واشنگتن پس از اقدام تروریستی در به شهادت رساندن سردار سلیمانی به ایران پیام‌هایی داده و گفته که این اقدام با هدف تلاش برای از بین بردن نظام جمهوری اسلامی نبود. «مایک پمپئو » با اشاره به هراس از انتقام ایران در خاک آمریکا، اذعان کرده دیگر زندگی عادی ندارد و حتی نمی‌تواند بدون نیروهای حفاظتی و امنیتی به فروشگاه برود. 🔶 پمپئو می‌نویسد: ما می‌دانیم ایران توانایی عملیات در داخل ایالات متحده را دارد، بنابراین یک سال و نیم پس از خروجم از کار در بخش دولتی، من هنوز جزئیات (پروتکل‌های) امنیتی را حفظ می‌کنم. 🔶 به خواربارفروشی (بروم)؟ در حالی که دارم ارزیابی می‌کنم کدام بادمجان بیشتر از بقیه رسیده به نظر می‌رسد (حضور نیروهای حفاظتی) امنیت دیپلماتیک بر این موضوع سایه خواهد انداخت. 🔻سوزان (همسر پمپئو) می‌خواهد موهایش را مرتب کند؟ بیایید امیدوار باشیم که عوامل مخفی حزب‌الله، سالن آرایشگاه را احاطه نکنند. احتمالاً دیگر هرگز با ماشین شخصی خود رانندگی نخواهم کرد یا از آن سطح از حریم خصوصی که قبلاً داشتم لذت نخواهم برد. 🔸 : حمید کثیری 🆔 @tahlil_shjr
از امنیت غذایی تا اقتدار غذایی 🔰 قسمت اول 🔶 رهبر انقلاب اسلامی در دیدار تولیدکنندگان، کارآفرینان و دانش‌بنیان‌ها با اشاره به بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی و کارهای خوبی که در زمینه نام سال ۱۴۰۱ انجام گرفته است فرمودند: «سال گذشته، در دیدار با فعّالان اقتصادی ــ که شاید بعضی از شماها هم آنجا بودید یا نبودید ــ مطالبی ما گفتیم، مطالبی دوستان گفتند، بهره بردیم و نتیجه شاید این شد که من امسال شعار سال را این قرار دادم: «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»؛ این شاید تا حدودی متأثّر بود از اظهارات دوستان در آن جلسه‌ای که سال گذشته داشتیم. 🔶 امسال، در این نمایشگاهی که چند روز قبل از این اینجا تشکیل شد و من رفتم نگاه کردم، دیدم کارهای خوبی شده؛ هم در زمینه‌ی مسائل دانش‌بنیان، هم در زمینه‌ی بحث اشتغال‌آفرینی و کارآفرینی، نسبتاً کارهای خوبی انجام گرفته.» ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ 🔸 : دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم 🆔 @tahlil_shjr
معیشت مردم؛ اولویت مسئولین 🆔 @tahlil_shjr
114.pdf
2.21M
معیشت مردم؛ اولویت مسئولین 🔶 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش بنیان‌ها ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ 🔶 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «معیشت مردم؛ اولویت مسئولین»، برخی از نکات مهم رهبر انقلاب درباره رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم مرور شده است. 🔸 دیدارنگار؛ شماره ۱۱۴ 🆔 @tahlil_shjr
نظم جهانی مورد ادعای آمریکا و غرب کاملا از هم پاشیده است.pdf
111.9K
نظم جهانی مورد ادعای آمریکا از هم پاشیده است 🔶 بعد از جنگ جهانی دوم غرب رفت به سمت ایده‌ی جهان‌گشایی به رهبری قدرت‌های غربی و صدور لیبرال‌دموکراسی‌ای که خودشان پرچم‌دارش بودند. 🔸️این پروژه از همان ابتدا به چالش ظهور امپراتوری شوروی مواجه شد و جلوی رهبری مطلق آمریکا را گرفت. پس از آن سیاستمدارها در دنیا مسائل را  فقط از دریچه دعوای بین دو قطب شرق و غرب  فهم می‌کردند. 🔶 در چنین شرایطی تئوری «نه شرقی؛ نه غربی» امام خمینی این نحوه‌ی تحلیل مسائل را زیر سؤال برد. 🔸️امام اولین چالش جدی و بزرگ را برای دوقطبی آن دوران به وجود آورد. 🔶 نظام حکومتی ما را با کشورهای جهان اسلام مقایسه کنید؛ بدون شک یکی از پیشرفته‌ترین‌ها و مدرن‌ترینها از لحاظ مبانی نظری است. از لحاظ قوت و استحکام کشور و توان نظامی در حدی است که دشمنان ما شگفت‌زده و بسیار خشمگینند. 🔸️نظم جدید جهانی هنوز شکل نگرفته. آن چیزی که فعلا داریم می‌بینیم از هم‌پاشیدگی نظم مورد ادعای آمریکا و دول غربی است. 🔶 حضور ایران در پروسه‌ی شکل دهی به نظم نوین اهمیت دارد؛ نظم جدیدی که سیطره دولتهای غربی را باطل کرده است. 🔸 : دکتر محمدجواد لاریجانی؛ کارشناس حقوق بین الملل 🆔 @tahlil_shjr
ناتو؛ بازوی نظامی سلطه.pdf
72.1K
ناتو؛ بازوی نظامی سلطه 🔶 یادداشتی درباره تاریخچه و اهداف شکل گیری ناتو و نسبت آن با نظم آمریکایی 🔶 ناتو برای این تشکیل شد که آلمان را متوقف کند، شوروی را بیرون کند و اشغال نظامی آمریکا در اروپا را رسمیت بخشد. 🔶 این اشغالگری بعد از گذشت ۸۰ سال از جنگ جهانی دوم همچنان ادامه دارد. 🔶 ناتو برای اولین بار در طول تاریخ بشریت، شبکه نظامی، امنیتی و اطلاعاتی گسترده‌ای با ده‌ها هزار سلاح کشتارجمعی دارد و این خطری برای بشریت و نسل‌های آینده است. 🔶 آمریکا بعد از پایان جنگ سرد، در پوشش مبارزه با تروریسم به هرجا که توانست حمله کرد و ناتو را گسترش داد. 🔶 آمریکا در قالب ناتو همان اهداف قدیمی و خطرناک بریتانیا برای سلطه بر جهان را دارد و این سلطه جز با سلطه بر اوراسیا و غرب آسیا محقق نمی‌شود. 🔶 تسلط ناتو بر مناطق آسیا می‌تواند عامل مهمی بر ایجاد بحران‌های متعدد  و جلوگیری از ثبات و اتحاد منطقه‌ای باشد. 🔶 قابل‌ انتظار است که قدرت‌های طبیعی اوراسیا تمایلی به گسترش بحران‌زایی و نفوذ ناتو به کشورها در منطقه‌شان نداشته باشند. 🔸 :حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی رنجبر و حجت‌الاسلام دکتر سام مهدی ترابی 🆔 @tahlil_shjr
از امنیت غذایی تا اقتدار غذایی 🔰 قسمت دوم ⁉️ لطفاً برای مخاطبان درباره فعالیت‌های غرفه‌های وزارت جهاد کشاورزی در نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی کشور توضیح بدهید و روایتی از بازدید رهبر انقلاب از مجموعه وزارت کشاورزی بفرمایید. 🔶 روز شنبه روز بسیار خوبی برای وزارت جهاد کشاورزی بود. رهبر انقلاب زحمات همکاران خوب ما در وزارت جهاد در حوزه‌ی امنیت غذایی و اقتدار غذایی کشور را مورد بازدید قرار دادند و با دقت و با حساسیت بالایی نسبت به موضوعات مطرح‌شده توجه داشتند. 🔶 وقتی داشتیم درباره کشاورزی دیم گزارش می‌دادیم سؤالات خیلی دقیقی درباره نقش کشاورزی دیم و لزوم افزایش فعالیت دیم‌زارها در حوزه امنیت غذایی پرسیدند. یکی از اصلی‌ترین مسائل و مشکلاتی که ما داریم نبود آمار و داده‌های دقیق است که ایشان به آن اشاره کردند که این مسئله عمق اطلاعات ایشان و شناخت ایشان را از بخش کشاورزی نشان می‌داد. البته ما یک رصدخانه‌ی کشاورزی در دولت سیزدهم راه‌اندازی کردیم برای اینکه اطلاعات را تدقیق کنیم. چون اگر اطلاعات دقیق نباشد برنامه‌ریزی دقیقی هم قاعدتاً صورت نخواهد گرفت. ⁉️ در حوزه‌ی صادرات محصولات کشاورزی تا الآن چه اقداماتی شده و برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش میزان صادرات چیست؟ 🔶 ما هم‌اکنون چند کار محوری در وزارت جهاد داریم: حوزه‌ی امنیت غذایی: قله‌ی کار ما در وزارت جهاد در دولت سیزدهم رسیدن از مسئله امنیت غذایی به اقتدار غذایی است. آقا فرمودند که یک قله‌ای تعیین کنید راه گم نشود. قله‌ی ما اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیاست. ما باید تولیدات غذایی را افزایش بدهیم. 🔶 افزایش صادرات: برای توسعه صادرات، قرارگاه دیپلماسی غذایی راه‌اندازی شده که در این بخش ما آمدیم روابطمان را با همسایگان و کشورهای هدف اصلاح کردیم. مثلاً ما ۱۶ سال است نمی‌توانیم به پاکستان سیب صادر بکنیم. این را با معاهده‌ای که امضا کردیم مسائلش را حل کردیم. شش سال است مرغ نمی‌توانستیم به عراق صادر کنیم. ارسال کیوی‌مان به هند مشکل داشت. صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه مسائلی داشت. ما نمی‌توانستیم مرکباتمان را به بازار چین صادر کنیم؛ اما الآن با تلاش‌هایی که شده بازارهای صادرات مرکبات، لبنیات، عسل، آبزیان و... را توسعه داده‌ایم. 🔶 رصدخانه کشاورزی: یکی از موضوعات محوری ما داده‌ها و اطلاعات دقیق است. در دنیا بعد از فرماندهی کنترل نظامی، دومین فرماندهی کنترل مهم برای بحث غذاست. ما رصدخانه‌ای در حوزه‌ی کشاورزی نداشتیم که دقیق بدانیم در کشور چقدر شیر در کجا داریم، چقدر دام در استان‌ها داریم، چقدر عسل داریم و کلونی‌های زنبور عسل کجاست. یا کشت و باغات ما کجا هستند و چقدر تولید دارند. این موضوعات مهمی است که در وزارت جهاد در جریان و پیگیری و در رصدخانه اطلاعاتش تدقیق می‌شود. 🔸 : دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم 🆔 @tahlil_shjr
فرزندان کوروش اکنون در کدام سرزمین زندگی می‌کنند؟! 🔶 حقیقت این است که جدا بودن خون‌ها و نژادها خرافه‌ای بیش نیست. نژاد سامی و آریایی و غیره به صورت جدا و از یکدیگر فقط در گذشته بوده است، اما حالا آن‌قدر اختلاط و امتزاج و نقل و انتقال صورت گرفته است که اثری از نژادهای مستقل باقی نمانده است. 🔶 بسیاری از مردم امروز ایران که ایرانی و فارسی زبان‌اند و داعیه ایرانی‌گری دارند، یا عرب‌اند یا ترک یا مغول، همچنان‌که بسیاری از اعراب که با حماسه زیادی دم از می‌زنند از نژاد ایرانی یا ترک یا مغول می‌باشند. شما اگر همین حالا سفری به مکه و مدینه بروید، اکثر مردم ساکن آنجا را می‌بینید که در اصل اهل هند یا ایران یا بلخ یا بخارا یا جای دیگری هستند. 🔶 شاید بسیاری از کسانی که نژادشان از و داریوش است، الان در کشورهای عربی تعصب شدید عربیت دارند و بالعکس شاید بسیاری از اولاد ابوسفیان‌ها امروز سنگ تعصب ایرانیت به سینه می‌زنند. 📚خدمات متقابل اسلام و ایران، ص56 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr