eitaa logo
شجر
1.1هزار دنبال‌کننده
778 عکس
38 ویدیو
1.7هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
تحریف غدیر 🔶 واقعه غدیر رویداد مهم تاریخ اسلام است که در آن پیامبر اسلام در پی دستور الهی، امام علی(ع) را به سمت جانشینی خود منصوب نمودند. این انتصاب در هجدهم ذی‌الحجه‌ی سال دهم هجری در راه بازگشت از سفر حجةالوداع و در مکانی به نام «غدیر خم» انجام پذیرفت.واقعه غدیر در قرآن به عنوان روز اکمال دین مورد اشاره قرار گرفته است. 🔶 به فرمایش مقام معظم رهبری: «مسئله غدیر، مسئله ایجاد یک شاخص است، یک معیار و یک میزان است تا آخر دنیا مسلمانان می‌توانند این شاخص را و این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومی امت را معین کنند» تحریف امر خداوند در واقعه ی غدیر تبعات فراوان و بسیار دردناکی به همراه داشته است: 🔻عدم اجرای فرمان الهی با کنار گذاشتن امام علی (ع)از جانشینی پیامبر 🔻تنزل جایگاه امامت به خلافت 🔻بازگشت تعصبات و تفکرات عصر جاهلیت به اسلام 🔻شهادت مظلومانه دخت گرامی پیامبر اسلام 🔻ایجاد جنگ های مختلف میان مسلمانان 🔻شهادت امام علی و امام حسن توسط جریان انحرافی اسلام 🔻موروثی شدن خلافت توسط خاندان ظالم و قدرت طلب اموی و عباسی 🔻شکل‌گیری فاجعه ی عظیم عاشورا که منجر به شهادت و اسارت خاندان پیامبر شد. 🔻ایجاد خفقان فکری و سیاسی در مسلمین که‌ منجر به تحریف آیات و روایات شد. 🔻ایجاد فرق و مذاهب متعدد در اسلام ناب محمدی. 🔻محروم ساختن مسلمین از وجود‌‌ بابرکت ائمه معصومین با کنارگذاشتن،زندانی کردن و شهادت ایشان. 🔻تضعیف و متلاشی شدن امپراطوری اسلامی . 🔻مستعمره شدن بسیاری از کشورهای اسلامی توسط استعمارگران غربی. 🔻شهادت مظلومانه بسیاری از علما و مسلمین توسط جریان ضد اسلامی. 🔻ایجاد فرق ضاله در بین مسلمین به ویژه وهابیت و بهائیت. 🔻فقر،عقب ماندگی و جنگ های فراوان در بلاد اسلامی. 🔻چپاول ثروت های مادی،معنوی و انسانی مسلمانان. 🔻لگدمال کردن شخصیت،هویت و اعتماد بنفس مسلمانان 🔻حاکمیت حکام خائن و بظاهر مسلمان در کشورهای اسلامی 🔻ایجاد گروهک‌های وحشی،خونخوار و تکفیری مثل داعش،القاعده،منافقین و...در بدنه مسلمین. 🔻عدم ایجاد وحدت حقیقی بین جمعیت۱٫۵میلیاردی مسلمانان. 🔻معرفی اسلام به عنوان دینی خشن، عقب مانده که قدرت اداره کشورها را ندارد. 🔶 تحریف واقعه‌ی عظیم و حیاتی غدیرخم صرفا،به معنای از بین رفتن حق یک فرد و خاندان نبوده است،بلکه به قیمت از دست رفتن جان،مال،ناموس و حیثیت میلیون ها نفر مسلمان و حتی غیرمسلمان و در‌حقیقت خارج‌شدن بشریت از مسیر‌کمال بوده است. 🔸 :مصطفی علیجان‌زاده 🆔 @tahlil_shjr
حزب‌الله و ترس دائمی رژیم صهیونیستی 🔶 لبنان و سرزمین‌های اشغالی 79 کیلومتر مرز مشترک دارند که با توجه به سیاست‌های رژیم صهیونیستی همواره پرتنش بوده است. شبکه صهیونیستی کان چندی قبل، تصاویری از چادرهای متعلق به جنبش حزب‌الله لبنان در مرز فلسطین اشغالی منتشر کرد. رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند که نیروهای حزب‌الله در عمق 30 متری فلسطین اشغالی دو چادر برپا کرده‌اند تا تکاوران «رضوان» در این چادرها مستقر باشند. موشه داویدوویچ رئیس انجمن رؤسا و مسئولان شهرک‌های صهیونیست‌نشین شمال فلسطین اشغالی عنوان کرد: شهرک‌نشینان این رژیم غاصب به خاطر نصب این چادرها، به شدت دچار نگرانی شده‌اند و وحشت زیادی در میان آنان به وجود آمده است. 🔶 او همچنین اذعان کرد که ارتش رژیم صهیونیستی این چادرها را جمع‌آوری نکرده و این مسئله نشانگر این است که جبهه داخلی این رژیم، برای جنگ آماده نیست؛ کما اینکه ارتش صهیونیستی، از نصب این چادرها توسط حزب‌الله جلوگیری نکرده است. داویدوویچ از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و فرمانده ارتش این رژیم خواست که هر چه سریع‌تر از این منطقه بازدید کرده و سیاست خویشتن‌داری کابینه صهیونیست در برابر حزب‌الله را برای شهرک‌نشینان صهیونیستی تبیین کند. 🔶 پایگاه صهیونیستی «واللا» هم مدعی شد: مسئولان بلندپایه رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌گویند که واشنگتن در حال اعمال فشار به یونیفل، دولت و ارتش لبنان است تا بتواند مقری را که حزب‌الله در نزدیک مرزهای فلسطین اشغالی احداث کرده است را جمع کند؛ زیرا به گفته واللا، این مقر می‌تواند باعث تنش خطرناکی شود. وضعیت بسیار شکننده است و ظاهراً حزب‌الله به خطر پاسخ اهمیتی نمی‌دهد. 🔰نکته تحلیلی: 🔸بررسی روند سه دهه اخیر نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی قدرت بازدارندگی خود را در منطقه به میزان قابل توجهی از دست داده است. به طوری که در گذشته اگر از سمت لبنان و گروه‌های مقاومت در فلسطین احساس خطر می‌کرد، بلافاصله واکنش نشان می‌داد و حتی به مذاکره با دولت‌ها نیز هیچ توجهی نمی‌کرد. در همین راستا رژیم صهیونیستی با تصور قدرت و ضعف طرف مقابل سعی در طراحی و اجرای راهبردهای مختلف در منطقه می‌کند. حال در شرایط کنونی وضعیت تغییر کرده است و رژیم صهیونیستی در برابر تحولات و رفتار بازیگران منطقه از جمله حزب‌الله لبنان عاجز مانده است. 🔶 تأمل در وضعیت ایجاد شده کنونی نشان می‌دهد که جنگ جولای 2006 معادله جدیدی را در منطقه به وجود آورد و مقاومت اسلامی توانست قدرت بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد کند که هر روز بر میزان آن افزوده می‌شود. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که مقامات رژیم صهیونیستی قبل از اینکه بخواهند علیه حزب‌الله لبنان اقدامی را انجام دهند، تلاش می‌کنند غرب و بعضا متعهدان منطقه‌ای خود را نیز همراه خود سازند و دیگر به تنهایی قادر به مقابله با حزب‌الله لبنان نیستند. در شرایط کنونی توان موشکی و توان پهپادی حزب‌الله لبنان به عنوان بخشی از قدرت بازدارندگی مقاومت محسوب می‌شود. 🔸در واقع مهم‌ترین عامل ترس صهیونیست‌ها توان موشکی و توان پهپادی حزب‌الله به دلیل موقعیت ژئواستراتژیکی و جغرافیایی فلسطین اشغالی و فقدان عمق راهبردی این رژیم می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تأسیسات حیاتی و مراکز جمعیتی این رژیم همگی در یک منطقه جغرافیایی واقع شده است که در صورت درگیری رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان، میزان خسارت در جبهه داخلی فلسطین اشغالی چند برابر می‌شود. حدود 80 درصد تأسیسات اصلی نظامی و غیرنظامی این رژیم در یک نوار جغرافیایی باریک واقع شده است. 🔸 :اکبر معصومی؛ کارشناس مسائل بین الملل 🆔 @tahlil_shjr
امیدواری مردم به بهبود شاخص های اقتصادی 🔰 قسمت اول 🔶 این روزها تورم و گرانی در حوزه‌های گوناگون اقتصادی باعث شده است که معیشت مردم دچار نوسان شود. آمارها نشان می‌دهد، شرایط فعلی شدت و سرعت گرانی نسبت به سال گذشته کمتر شده ولی هنوز روند گرانی‌ها متوقف نشده است. از این رو، عوامل متعددی در ایجاد وضعیت تورم کنونی نقش داشته است که اصلی‌ترین دلیل آن، کاستی‌هایی است که در دهه 90 از طرف دولت اتفاق افتاد. به طوری که در دولت یازدهم، دوازدهم و انتهای دولت دهم، افسار قیمت ارز از دست دولت وقت رها شد که به تبع آن، اقتصاد ایران بالاترین تورم چند دهه اخیر را تجربه کرد. 🔶 اینکه در دهه 90 قیمت دلار از 900 تومان به بالای 30 هزار تومان در سال 99 رسید، یعنی قیمت کالا نیز 30 برابر شد و این یعنی مردم ایران در تأمین مخارج زندگی خود هزینه بالایی را صرف کردند. 🔶 نکته بعدی که دهه 90 را برای مردم ایران سخت کرد و آثار آن همچنان خود را نشان می‌دهد، متأسفانه شرطی‌شدن اقتصاد ایران بر اساس برجام بود. در واقع دولت وقت روند بهبودی شاخص‌های اقتصادی را در مذاکره و دیپلماسی جست‌وجو کرد و برای تولید که موتور محرکه هر اقتصادی است، اقدام قابل توجهی صورت نگرفت. 🔶 انتظارات تورمی که در جامعه ایجاد شد، باعث افزایش هزینه‌های زندگی شد. البته قبل از برجام نیز اقتصاد در رکود شدیدی به سر می‌برد و اقتصاد بر اثر شرطی‌شدن جامعه منتظر رفع تحریم‌ها بود تا شاهد برابری ریال با دلار باشند که هرگز چنین نشد. 🔶 ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که آنچه باعث شده است مردم در شرایط فعلی گرانی و تورم بالا را تحمل کنند، امیدواری آنها با دولت فعلی و آینده اقتصادی کشور است. از این رو برخی از گزاره‌ها نیز از روند مثبت اقتصاد ایران سخن می‌گوید. 🔶 کاهش نرخ رشد نقدینگی به اعتقاد کارشناسان، نقدینگی بالا در جامعه و عدم هدایت آن در تولید، باعث تورم بالا در جامعه خواهد شد. از این رو، یکی از مشکلات کشور در حوزه مهار تورم به رشد نقدینگی ارتباط پیدا می‌کند. به همین دلیل دولت‌ یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود را کنترل نقدینگی قرار داد‌ه است. 🔶 طبق آمار رسمی، رشد نقدینگی طی یک روند نزولی از ۳۹ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ به 31/1 درصد در پایان سال ۱۴۰۱ کاهش یافت. بر اساس اعلام بانک مرکزی، در سال جاری نیز تداوم جلدی برنامه کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای دستیابی به رشد نقدینگی در سطح هدف تعیین شده (۲۵‌ درصد) در دستور کار قرار دارد. رشد پایه پولی در ۱۰ ساله منتهی به پایان اسفندماه سال ۱۴۰۱ معادل 24/3 درصد است. انتظار می‌رود با سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری بازار پول، پیگیری برنامه اصلاح نظام بانکی و رسیدگی به بانک‌های ناسالم در سال جاری و همچنین تداوم برنامه کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ضمن کاهش رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۲، اهداف رشد نقدینگی و تورم محقق شود. 🔶 کاهش سهم دلار از تجارت خارجی کشور از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد در سال‌های اخیر، ایالات متحده تلاش کرد از طریق تحریم اقتصاد ایران، تجارت کشورمان را به حداقل ممکن برساند. این امر باعث مشکلاتی در تأمین مواد اولیه شد و در برخی موارد نیز هزینه ورود مواد اولیه به کشور را به شدت بالا برد. اقدام دولت در کاهش وابستگی تجارت کشورمان به دلار باعث کاهش اثرگذاری تحریم خواهد شد. این رویکرد به خودی خود در کاهش قیمت کالاها تأثیرگذار خواهد بود. سفر رئیس‌جمهور کشورمان به 15 کشور و توافق اولیه با برخی از این کشورها برای حذف دلار از مبادلات تجاری، نشان‌دهنده عزم دولت در این زمینه است. 🔶 تصمیم مهم دولت در تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه درباره برنامه مشخص دولت برای رفع ناترازی بانک‌های خصوصی اظهار کرد: «ناترازی بانک‌ها ریشه‌ای طولانی داشت و متأسفانه یکی از دلایلی که موجب استمرار این ناترازی شده است، این بود که بانک مرکزی اختیارات لازم برای برخورد و حل این ناترازی‌ها نداشته است.» 🔸 :صابر محمدی 🆔 @tahlil_shjr
امیدواری مردم به بهبود شاخص های اقتصادی 🔰 قسمت دوم 🔶 در جلسه فروردین ماه شورای سران سه قوه، این مسئله به تفصیل مطرح شد و بخشی از نیازمندی‌ها از طریق دولت و برخی هم از طریق مجلس پیگیری می‌شود. در حوزه مجلس هم طرح قانون بانک مرکزی که به تصویب مجلس رسید و به شورای نگهبان ارسال شده است و امیدواریم هر چه زودتر تصویب شود. ما برای اولین بار یک متن مناسب برای حل مسئله ناترازی بانک‌ها در قوانین ما مورد توجه قرار گرفته است. وزیر اقتصاد همچنین گفت: «رئیس کل بانک مرکزی مهلت شش ماهه به بانک‌ها دادند مبنی بر اینکه اگر پایبند نباشند، مشمول عملیات گزیر خواهند شد و ما هم در وزارت اقتصاد با تغییراتی که در حوزه معاونت بانکی داشتیم، کمک می‌کنیم بانک مرکزی با سرعت بیشتری حل ناترازی‌ها را پیش ببرد. 🔶 افزایش تجارت ایران با همسایگان موفقیت دولت در دیپلماسی اقتصادی و فعال‌سازی تجارت ایران با همسایگان باعث شده است که جمهوری اسلامی ایران بتواند منافع خود را از این طریق به دست بیاورد. یکی از مهم‌ترین کشورها که نقش مهمی در رشد اقتصاد و ورود ارز به کشورمان دارد، عراق است. به گفته «آل اسحاق» رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، در حال حاضر روابط تجاری بین دو کشور ایران و عراق از مرز ۱۰ میلیارد دلار عبور کرده است؛ بنابراین سال آینده قطعاً بخش خصوصی ما می‌تواند روابط تجاری با عراق را بدون صادرات گاز و برق و خدمات فنی و مهندسی به ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلار برساند. بهبود شرایط تجارت ایران با کشورهای آسیای میانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز باعث امیدواری مردم در شرایط کنونی شده است. این وضعیت باعث شده است که سرمایه‌گذاری خارجی نیز وارد ایران شود. طبق آمارهای ارائه‌شده در سال 2022، دولت توانست با رشد 5 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی، میزان سرمایه‌گذاری را به رقم یک‌ میلیارد و 500 میلیون دلار برساند. 🔶 سخن آخر در حال حاضر تورم و گرانی، معیشت و اقتصاد مردم کشور را با مشکل مواجه کرده است. این وضعیت هزینه‌های زندگی را بالا برده است. دولت سعی کرده با اقدامات کوتاه مدتی از جمله افزایش میزان یارانه، واریز سود سهام عدالت به حساب افراد و سایر اقدامات مشابه، در کنار مردم باشد. از طرفی امیدواری مردم به دولت و نتیجه‌بخش‌بودن اقدامات دولت در حوزه‌های گوناگون اقتصادی و بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور در آینده نزدیک باعث تحمل مردم نسبت به گرانی‌ها شده است. 🔸 :صابر محمدی 🆔 @tahlil_shjr
سرگردانی عجیب بنیامین نتانیاهو.pdf
52.8K
سرگردانی عجیب "بنیامین نتانیاهو" 🔶 پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی با اشاره به وضعیت پرهرج و مرج و آشفته کنونی حاکم بر اراضی اشغالی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را فردی می داند که توان مدیریت اوضاع را ندارد و فقط و فقط هرکاری می کند تا در قدرت بماند. 🔸او نه می تواند منازعات داخلی در عمق اراضی اشغالی را سامان دهد، نه می تواند از قیام قریب الوقوع ملت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس جلوگیری کند و نه اساسا توان این را دارد تا از انزوای بین المللی اسرائیل به ویژه از جانب متحدانش نظیر دولت آمریکا جلوگیری کند. 🆔 @tahlil_shjr
شهدا را روایت کنیم 🔶 «من یک خطابی بکنم به کسانی که اهل هنرند، اهل رسانه‌اند، اهل نگارشند، قلم به دستند، شاعرند، نقاشند، هنرمندند. این خاطره‌ها را با زبان هنر بایستی نگه دارند. البته کارهای خوبی در این سال‌های آخر اتفاق افتاده است، انجام گرفته است، خوب است این کتاب‌ها و بعضی از فیلم‌ها، بعضی از کارهای هنری که انجام گرفته با ارزش است باید سپاسگزاری کنیم اما نسبت به آنچه که باید اتفاق بیفتد کم است ما تعداد شهدای‌مان زیادند. هر کدام از اینها یک دنیایی هستند، هر کدام از اینها موضوع یک کار هنری باارزشند یا موضوع کار چند کار هنری؛ می‌شود فیلم ساخت، می‌شود کتاب نوشت، می‌شود نقاشی کرد درباره‌ اینها، اینها را معرفی کرد به نسل جوان. این وظیفه‌ ماست. شما همسران شهید، پدر شهید، مادر شهید، اگر مراجعه کردند و خواستند که شما مصاحبه کنید، امتناع نکنید.» 🔸این بخشی از بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب برای به تصویر کشیدن تاریخ دفاع مقدس و سیره شهدا بود. در دنیا هرکسی که قدمی در دفاع از خاک وطن برداشته باشد مورد تکریم قرار می‌گیرد. البته این تکریم در فضای مدرن امروز صرفا به معنای مزایا و برخی تسهیلات اقتصادی نیست بلکه فراتر از آن معرفی این فرد به جامعه به عنوان الگوی اجتماعی است. معرفی این افراد به عنوان الگوی اجتماعی علاوه بر اینکه می‌تواند تاریخ یک ملت را نسل به نسل و سینه به سینه منتقل کند موجب برخی آثار اجتماعی مانند حفظ هویت ملی و ارزشی آن ملت باشد. این شاید یک خلأ بزرگی در ساختارهای آموزشی و فرهنگی باشد که جامعه ما از شهدای بزرگ این کشور چه شهدای قبل از انقلاب مانند میرزا کوچک‌خان و رئیسعلی دلواری و چه شهدای پس از انقلاب مانند شهید همت، باکری، خرازی، صیاد و... اطلاع کمی دارند. بر همین اساس یکی از تلاش‌های ساختار فرهنگی کشور باید فراهم کردن یک زیرساخت مناسب برای به تصویر کشیدن این رشادت‌ها و حماسه‌ها باشد. در اینجا دولت علاوه بر حمایت مالی و معنوی باید نقش تسهیل‌گر در ایده‌پردازی، تولید محتوا و... را نیز داشته باشد. بی‌شک لازمه سوق دادن جامعه به ارزش‌های والای شهادت و جهاد از بستر همین کمک‌ها و تسهیل‌گری‌ها رد می‌گذرد و نیاز امروز جامعه ماست. 🔸خطری که جامعه ما را تهدید می‌کند این است که اگر تاریخ دفاع مقدس و فرهنگ شهادت به درستی و هنرمندانه روایت نشود در نسل‌های آینده با تعدد و تکثر سؤال‌ها و شبهاتی مواجه می‌شویم که اصل این فرهنگ و تاریخ را به تحریف و تشکیک خواهند سپرد. 🆔 @tahlil_shjr
آمریکا در طول ۷۰ سال گذشته چه جنایاتی را علیه ایران مرتکب شده است؟.pdf
69.2K
آمریکا در طول ۷۰ سال گذشته چه جنایاتی را علیه ایران مرتکب شده است؟ 🔶 واکاوی رفتار آمریکا و غرب در طول یک قرن گذشته نشان می‌دهد آن‌ها با روش‌های مختلفی رفتار‌های ضد حقوق بشری از خود بروز دادند که به نشان‌گذاری از هر کدام آن‌ها می‌تواند گفت تنها انسانیت در اولویت آن‌ها قرار نداشته است. با قاطعیت می‌توان گفت که در کره زمین جایی نیست که غرب و آمریکا حضور داشته باشند و اقدامات ضد حقوق بشری انجام ندهند. از کشور‌های مختلف در قاره آمریکا گرفته تا قاره آسیا، آفریقا و... آمریکاییان همواره در راستای منافع خودشان، جنگ، کشتار، تخریب، جاسوسی و... طراحی و اجرا کردند. 🔸 :علی احمدی 🆔 @tahlil_shjr
مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور  ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ 🔶 با اطّلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم! این‌قدر ظرفیّت تبلیغ در کشور گسترده است که اگر ما چندین برابر آن مقداری هم که کار میکنیم، کار کنیم، به نظرم این ظرفیّت پُر نمیشود. 🔶 اولویت امر تبلیغ در حوزه‌های علمیه 🏷درباره اهمیت تبلیغ به عنوان ابزار رسیدن به اهداف دین ❎امروز نگاه رایج در حوزه‌های علمیّه این است که تبلیغ در مرتبه‌ی دوّم قرار دارد. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبه‌ی اوّل است. چرا این را میگوییم؟ ⁉️برای اینکه ما هدف دین را چه میدانیم؟ 🔶 هدف نهایی: ♦️ما را در مسیر خلیفةاللهی، در مسیر انسان کامل ارتقاء بدهد 🔶 هدفهای میانی و ابتدائی: 🔹اقامه‌ی قسط 🔸تشکیل نظام اسلامی 🔹اقامه‌ و اشاعه معروف 🔸ازاله‌ منکر 🔹ترویج کَلِم طیّب و عمل صالح ⏫هر کدام از اینها را که شما نگاه کنید، وسیله و ابزار رسیدن به آن، تبلیغ است؛ بدون تبلیغ نمیشود. 👈قرآن کریم، پیغمبران را مسئول تبلیغ میداند. شما [علما] هم که ورثه‌ی انبیا هستید، اُسّ و اساس وظیفه‌ی شما عبارت است از تبلیغ 🔉باید پیام دین را، پیام خدا را به دلها و گوشها برسانید. 🔶 درباره استمرار سنّت تبلیغ در میان علما از زمان گذشته ✅در حوزه‌های علمیّه از اوّل، از هزار سال پیش، سنّت تبلیغ وجود داشت 🔶 درباره اهمّیّت مضاعف تبلیغ در دوران کنونی 🔶 اولویّت حوزه‌ها تبلیغ است. در همه‌ی دوره‌ها این‌جور بوده امّا در دوره‌ی ما بالخصوص این اهمّیّت مضاعف است؛ برای اینکه در دوره‌ی ما یک اتّفاقی افتاده است که در طول بیش از هزار سال از صدر اسلام چنین اتّفاقی نیفتاده بود؛ و آن حاکمیّت اسلام بود. تشکیل سازمانِ سیاسیِ مدیریّتِ کشور در شکل محتوای اسلامی سابقه ندارد. وقتی که یک‌ چنین وضعی هست، طبعاً دشمنی‌های با اسلام شدّت پیدا میکند 📍تبلیغ در دوره‌ی ما اهمّیّت مضاعف پیدا میکند؛ از دو جهت: ↙️در نظام اسلامی پایه و قوام نظام، مردمند، ایمان مردم است و اگر چنانچه ایمان مردم نباشد، نظام نخواهد بود. ↙️امروز، هم سخت‌افزارهای مخالف، معارض و معاند تطوّر پیدا کرده، هم نرم‌افزارها. اگر امروز حوزه‌ی علمیّه از اهمّیّت تبلیغ و حسّاسیّت تبلیغ و مضاعف بودن وظیفه‌ی تبلیغ غفلت بکند، دچار عارضه‌ای میشویم که جبرانش به‌آسانی ممکن نیست و دچار استحاله‌ی فرهنگی میشویم. 🔶 چند نکته کاربردی در مسئله تبلیغ: 1️⃣ شناخت مخاطب 🔶 باید بدانیم طرف مقابلمان در چه مرحله‌ی فکری قرار دارد تا محتوا را، مادّه را و صورت را بر طبق نیاز او تنظیم کنیم.در این آشفته‌بازار صداهای مختلفِ فضای مجازی و تکثّر رسانه‌ای که وجود دارد، یک صدا در انزوا قرار گرفته و آن، صدای انتقال معارفِ نسلی و خانوادگی است. سابق ما نصیحت میکردیم جوانها را و برحذر میداشتیم از رفیق بد، مصاحب بد؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است. این مخاطب را بشناسید. 2️⃣ داشتن شناخت و موضع تهاجمی نسبت به مبانی فکری غلط طرف مقابل 🔶 تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست... طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛ اگر چنانچه این موضع تهاجمی به معنای واقعی کلمه بخواهد تحقّق پیدا کند، لازمه‌اش شناخت صحنه است. جریانات جهانی را بشناسید، وضع و محاذات سیاستهای دنیا را بدانید و آن‌وقت افشاگری کنید؛ هم درست ببینید، هم درست روایت کنید. 3️⃣داشتن روحیه‌ جهادی ❎اگر روحیه‌ی جهادی نباشد: 📌انسان گاهی صحنه را خطا میکند و غلط میبیند 📌 گاهی در رفتار غلط عمل میکند. 👌روحانیّت باید وسط میدان باشد، باید مأیوس نشود؛ خاصیّت عمل جهادی این است. وقتی این عنصر مجاهدت با نگاه علمی، با کار علمی همراه بشود، حتماً تأثیر تبلیغ تضمین‌شده است. 4️⃣ توجّه ویژه به نسل جوان و نوجوان ✔️در بخشهای مختلف باید مواجهه‌ی تبلیغیِ مناسب با اصحاب فکر، اصحاب هنر، اصحاب قلم، اصحاب بیان بشود 👈لکن اهمّ از همه، قشر جوان و نوجوان است؛ ♦️فردای کشور مال اینها است، ☑️ایمانشان باید محکم باشد ☑️ذهنشان باید خالی از شبهه باشد 🔶 ابزارهای ترغیب جوانان به التزامِ عملی به دین، خیلی مهم است؛ برخی از این جاذبه‌ها: ❇️مسجد ❇️هیئت ❇️موعظه 🔶 نکته پایانی: لزوم ایجاد کانونهای عظیم حوزوی برای تربیت مبلغین اثرگذار با پشتوانه فکری، تحقیقی و علمی 🔶 اگر ما بخواهیم به قدر ظرفیّت یا نزدیک به اندازه‌ی مورد نیاز ظرفیّت، عناصرِ تبلیغیِ با این خصوصیّات داشته باشیم، احتیاج داریم به کانونهای عظیم حوزوی. 🔶 احتیاج داریم به یک کانون اساسی. مرکز هم در درجه‌ی اوّل، حوزه‌ی علمیّه‌ی قم است. ⭕️تشکیل کانونی با مأ‌موریّتِ: 1️⃣تهیّه‌ی موادّ تبلیغیِ به‌روز 2️⃣تنظیم شیوه‌های اثرگذار تبلیغی 3️⃣تربیت مبلّغ 🍀سلام بر شهیدان، سلام بر روح مطهّر امام(ره). 🆔 @tahlil_shjr
جنون نتانیاهو در جنین 🔰 قسمت اول 🔶 بار دیگر زنجیره حملات و درگیری‌های خونین در فلسطین از سر گرفته شد. ارتش رژیم صهیونیستی دوشنبه 12 تیرماه 1402 از زمین و هوا به شهر جنین در شمال کرانه باختری یورش برد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بیش از هزار نظامی صهیونیست در این عملیات نظامی شرکت کرده‌ و تمامی تجهیزات جنگی، مانند پهپاد، بالگرد و موشک را به کار گرفته اند. به نوشته رسانه‌ها، نیروهای رژیم صهیونیستی به شکل گسترده‌ای زیرساخت‌های اردوگاه جنین را هدف قرار می‌دهند و آب و برق در این منطقه کاملاً قطع شده است. علی فرزامیبنا بر اعلام وزارت بهداشت فلسطین، در این حملات تا کنون 10 فلسطینی به شهادت رسیده و ۵۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند؛ همچنین در اثر حملات و خشونت رژیم صهیونیستی حدود 3 هزار نفر از اهالی جنین آواره شده‌اند. شایان ذکر است در اردوگاه جنین حدود 15 هزار فلسطینی زندگی می کنند. به نظر می رسد یکی از برنامه‌های دولت افراطی رژیم صهیونیستی، کوچ اجباری فلسطینی‌ها و مصادره اراضی آنان و شهرک‌سازی‌های جدید در مناطق گوناگون کرانه از جمله جنین است. 🔶 این نخستین باری نیست که دولت جدید رژسم صهیونیستی، کرانه و به ویژه جنین را آماج حملات خود قرار می‌دهد. اواخر خردادماه نیز جنین شاهد یورش ارتش صهیونیستی بود که به شهادت پنج فلسطینی منجر شد. در واقع بیش از یک سال است که درگیری‌های گسترده‌ای بین اشغالگران اسرائیلی و گروه‌های مسلح مقاومت در کرانه باختری در جریان است. نظامیان رژیم صهیونیستی به صورت مرتب به اهداف متفاوت در کرانه باختری، به ویژه در جنین و نابلس حمله کرده و نیروهای مقاومت فلسطینی با این حملات مقابله می‌کنند. 🔶 گردان‌های «قسام» شاخه نظامی جنبش حماس در اردوگاه جنین اعلام کرد که مبارزان این گردان برای نیروهای یگان موسوم به «ایعوز» در ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی مسجد انصار کمین کرده و ضربه سختی به آنان وارد کرده است. نیروهای مقاومت موفق شدند دو پهپاد رژیم صهیونیستی را سرنگون و تعدادی از نظامیان اشغالگر را مجروح کنند. 🔶 گردان‌های قدس و گردان جنین شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند، در جریان یورش امروز صهیونیست‌ها به جنین در منطقه «الدمج»، مبارزان مقاومت آنها را هدف قرار داده و شماری از آنها را به هلاکت رسانده‌اند. برخی منابع از هلاکت چهار نظامی صهیونیست و زخمی شدن شش نفر دیگر در عملیات‌های مقاومت در جنین خبر دادند؛ اما این خبر هنوز به طور رسمی تأیید نشده است. 🔶 این در حالی است که روزنامه عبری زبان «معاریو» تأکید کرد که حادثه کمین در نزدیکی مسجد انصار در اردوگاه جنین، مهم‌ترین اتفاق از آغاز حمله به جنین است. البته منابع عبری‌زبان هنوز شمار کشته‌ها و مجروحان خود در این کمین را اعلام نکردند، اما بر اساس گزارش روزنامه «یدیعوت آحارنوت» و به نقل از منابع امنیتی، ارتش رژیم اشغالگر با وجود اتخاذ تمامی تدابیر احتیاطی و امنیتی برای ورود به جنین و خروج بدون هزینه، متحمل خسارت زیادی شده است. 🔶 همچنین نظامیان صهیونیستی با استفاده از گلوله‌های جنگی به محل استقرار خبرنگاران تیراندازی کرده‌اند. این نخستین ‌بار نیست که نظامیان صهیونیستی خبرنگاران را هدف حمله قرار می‌دهند. بهار سال گذشته «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی- آمریکایی شبکه الجزیره در اردوگاه جنین با گلوله مستقیم نظامیان صهیونیستی به شهادت رسید. مطابق آمار، از سال ۲۰۰۰ تاکنون دست‌کم ۴۵ روزنامه‌نگار به دست رژیم اشغالگر به قتل رسیده‌اند. 🔶 بیشتر کشورهای منطقه حملات جنون‌آمیز دولت بنیامین نتانیاهو به جنین را محکوم کرده و «تور ونسلند»، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه ضمن خطرناک خواندن درگیری‌ها، گفته که با همه طرف‌ها در تماس است تا بتواند تنش‌ها را در جنین کاهش دهد. 🔶 به نظر می‌آید دولت نتانیاهو که در داخل گرفتار بحران مشروعیت و فشار از سوی معترضان و رقبای خود است، بار دیگر به پروژه قدیمی امنیتی‌سازی فضا متوسل شده و سعی دارد افکار عمومی را به تهدید خارجی معطوف کند. فشارها علیه نخست‌وزیر رژیم غاصب در حدی است که وی سرانجام لایحه اصلاح قضایی را پس گرفت؛ اما مخالفان هنوز بر سر موضوعاتی، چون پرونده فساد با او درگیر هستند. 🔸 :علی فرزامی 🆔 @tahlil_shjr
پیامدهای سیاسیِ لایحه حجاب درباره مغالطه‌ای به نام سرمایه اجتماعی 🔶 یکی از مهمترین چالش‌های مطرح درباره لایحه عفاف و حجاب پیرامون پیامدهای سیاسیِ لایحه است که از قضا جریان‌های سیاسی مختلف کشور حول آن اتفاق نظر دارند! و آن کاهش سرمایه اجتماعی حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی است. به عبارت دیگر هم محسن برهانی که قمه کشیدن روی پلیس جمهوری اسلامی را تشجیع مردم می‌داند، نگران کاهش سرمایه اجتماعی نظام پس از اجرای قانون حجاب است و هم آیت‌الله فلانی و دکتر بهمانی که از ذابّین در ولایت و انقلاب هستند و قصد فعالیت جدی در انتخابات پیش‌رو دارند! نگران این موضوع هستند. 🔶 تکلیف ما با این گفتار در میان رجال سیاسی معلوم است. انذار طیف مقابل نسبت به سرمایه اجتماعی از باب گرا دادن به جامعه برای روشن نگهداشتن مخالفت‌ها با حجاب و فشار به حاکمیت جهت تعطیلی این حکم اجتماعی الهی است. جریان اصولگرایی نیز نگران سرمایه اجتماعی دار و دسته خودشان هستند و از باب تضمین سبد رای خود در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده مفاهیمی چون سرمایه اجتماعی، انسجام ملی، امنیت و... را بلغور می‌کنند. این گفتار اما در میان نخبگان اجتماعی که نقش تصمیم‌سازی برای مسئولان دو طیف سیاسی دارند، ماهیت متفاوتی داشته و از جنس مناقشه و چالش نظری و معرفتی است که ماموریت یادداشت حاضر ورود به این سطح از گفتگو است. تلقی این افراد از سرمایه اجتماعی نظام با یک سوءتفاهم و تعمیم نادرست همراه است. لذا به نظر می‌رسد ابتدا باید درک صحیحی نسبت به سرمایه اجتماعی حاکمیت پیدا کنیم و سپس وارد مناقشه درباره تاثیر قانون حجاب بر آن شویم. 🔶 در یک دسته‌بندی اولیه و بسیط و صرفاٌ برای صورت‌دهی به تصویر ذهنی خود از جامعه ایران می‌توان گفت سه طیف از مردم و نسبت آنها با حاکمیت وجود دارند. مهم هم نیست که فراوانی و درصد هرکدام از این دسته‌ها چقدر است. دسته اول که ما به آنها هسته سخت حامیان انقلاب اسلامی و نظام می‌گوییم که غالبا طیف مذهبی و حزب‌اللهی جامعه هستند. دسته دوم که آنها را اصطلاحا طیف خاکستری می‌نامیم و افرادی هستند که نسبت‌شان با جمهوری اسلامی از جنس «معیشت» و اقتصادی است. مخالفت‌شان و همراهی‌شان با نظام معیشت‌محور است. اینها بارزترین و فربه‌ترین بخش از بدنه جامعه ایرانی را تشکیل می‌دهند. و در نهایت دسته سوم افرادی هستند که نسبتی «فرهنگی» با جمهوری اسلامی دارند و از مخالفان «ایدئولوژیک» نظام محسوب می‌شوند. اینها حتی اگر جمهوری اسلامی، ایران را تبدیل به سوئیس هم بکند با آن مخالف‌اند! باز اگر بخواهم مثالی ساده جهت تقریب به ذهن بزنم می‌گویم اعتراضات آبان 98 در کشور متعلق به دسته دوم و غائله مهسا متعلق به دسته سوم بود. شاید در فرصتی تفصیلی این دسته‌بندی را بسط و شرح دهم. 🔶 با چنین تعریفی از بدنه اجتماعی مردم می‌توان تشخیص داد که دسته سوم اساسا نمی‌توانند سرمایه اجتماعی نظام باشند. یعنی مساله ماقبل قانون حجاب است. دسته اول هم که براساس تنظیمات کارخانه در سبد سرمایه اجتماعی نظام قرار دارند و اتفاقا الزام قانونی حجاب آنها را نسبت به نظام دلگرم‌تر می‌کند. چالش اصلی درباره تحلیل رفتار و نگرش دسته سوم به مساله حجاب و مداخله حاکمیت است. تلقی من این است که آن چه نگرش و رفتار این طیف از مردم را در نسبت با قانون حجاب تعیین می‌کند، «واقعیتِ اجتماعی قانون» نیست بلکه روایت‌هایی است که در نسبت با آن دریافت و مصرف می‌کنند. مستند این ادعا من، تفاوت‌های آماری در نظرسنجی‌هایی است که نحوه سوال و ادبیات پرسش آنها از مردم با یکدیگر متفاوت است. اینکه شما سوال‌تان درباره ضرورت و الزام حجاب را با چه دلالت‌های گفتمانی و روایتی از مردم بپرسید در تعیین پاسخ آنها بسیار موثر است. یعنی اگر بپرسید آیا شما با «حجاب اجباری» موافقید پاسخ شما متفاوت از زمانی خواهد بود که بپرسید آیا شما با «ضابطه‌مندی پوشش اجتماعی» موافقید؟ این است که من می‌گویم روایت از قانون برای این طیف از واقعیت قانون مهمتر است. اگرچه این سخن به معنای نفی تاثیر شرایط عینی معیشت در جهت‌گیری‌های فرهنگی این طیف از جامعه نیست. لذا من معتقدم که سرمایه اجتماعی نظام بیش از آنکه تابع وضع قانون حجاب یا رهاسازی آن باشد تابع شرایط اقتصادی کشور و روایت‌های فرهنگی ما در رسانه است. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
انفعالیون و انقلابیون 🔶 علامه طباطبایی درباره تغییر ادیان میگوید ما دو جنس تغییر در تاریخ داریم، تغییر عمودی و افقی، تغییرات افقی همین تغییرات ظاهری ما است و تغییرات عمودی آن اتفاقی است که در جان ما میافتد، مثل کودکی که به سن بلوغ میرسد. این تغییرات عمودی که در جان انسانها رخ میدهد آنها را شایسته نوع دیگری از زندگی میکند. من دیدم برخی از دوستان خیال میکنند ورود ایران به گام دوم انقلاب و عبور انقلاب از مرز چهل سالگی یک اتفاق اعتباری و ظاهری بود. انگار همینطوری چون چهل عدد زیبایی است، خواسته ایم یک تقسیم بندی کنیم قبل از این چهل و بعد از این چهل را. اما این فهم غلط است. 🔶 واقعیت آن است که یک اتفاق انفسی در جان ایران رخ داده است. متن بیانیه گام دوم را هم نمیبینید همان خط اولش را بخوانید، رهبری میگوید اساسا اینکه یک امت بتواند انقلاب را چهل سال در جان خود حفظ کند امری است که در تاریخ کم سابقه است. این یعنی شما با یک امت دیگری مواجهید. از همه این سختیها و مشکلات و بالا و پایین ها عبور کنید، از این مسوول و آن مسوول و این جریان و آن جریان عبور کنید، هویت مردم ایران درش اتفاقی افتاده و تغییر کرده است. ایران انقلابی بودن درش تثبیت شده و دیگر به این راحتی نمیتوان این ویژگی را از او سلب کرد. 🔶 حالا ببینید دشمن خارجی و بیماران داخلی چه میکنند؟ همان کاری که با چنین امتی میشد انجام داد. باید او را به یاس و انسداد دچار میکرد تا احساس ورشکستگی کند. تا با یک انقلابی اهل تحولی مواجه باشد که به شدت از خود مایوس و نا امید است. اما او واقعا تحول خواه است انقلابی است ترکیب این دو چه چیزی را خواهد ساخت؟ اینکه او دچار یک تحول و قیام کور میشود. یعنی نمیداند چه میخواهد. حرف اثباتی ندارد. فقط میداند این وضعیت را نمیخواهد همین. حالا زمان آن است که دشمن بیاید و عنان کار تحول و انقلاب را به دست بگیرد. 🔶 در ماجرای اغتشاشات دیدید نوجوانان و جوانانی که مثل زامبی شده بودند و هیچ خط قرمزی دقیقا هیچ خط قرمزی را به رسمیت نمیشناختند. ممکن است بگویید اینها تعدادشان کم است. بله کم بود اما این بیماری وجه وسیعتری هم دارد که حتی در بین ریشوهای منفعل هم میتوانید ببینید. انقلابیونی که نسبت به خطوط قرمز و اصول درست خودشان انفعال نشان میدهند و غیرت دینی و انقلابی نسبت به آن نشان نمیدهند. اینها نه اینکه هوای یک ارزش و هنجار را ندارند، نه. اینها اساسا عنان کار تحول را به دست دیگران میسپارند و این نکته خطرناک است. تحول اگر از ریل «نظام انقلابی» که محل تلاقی ایمان و امید است. محل تلاقی روح و کالبد دین است. محل تلاقی هویت و پیشرفت است خارج شود، میتواند به تحجر و بازگشت به گذشته منجر شود. خیلی از ما به سرمایه گذاری غرب روی ربع پهلوی خندیدیم اشکالی ندارد بخندیم اما این خروجی انفعال ما است. 🔶 مقوله حجاب شده نمادی برای نشان دادن انفعال ما انقلابی ها، همانطور که مقوله شفافیت مجلس هم چنین بود، همانطور که مقوله تحول در نهاد تولید دانش یعنی حوزه و دانشگاه هم چنین بود، الان مساله مردمی شدن اقتصاد و انفعال ما نسبت به اندیشه های نولیبرالی و نومارکسیستی هم یک مصداق از همین ماجرا است. بخشی از انقلابیون را باید انفعالیون نامید. کسانی که روحیه هجوم و حمله ندارند. توان مدیریت و پیشبرندگی تحول و انقلاب در ریل نظام انقلابی را ندارند. اینها کار را به دست زامبی های داخلی و خارجی میسپارند. یادتان هست ابتدای اغتشاشات چه کسانی از خود انفعال نشان دادند و عقب کشیدند یا خفه خون گرفتند. آنها هنوز هستند و خیلی هایشان مشغول تدبیر ماجرای حجاب و فرهنگ انقلاب اسلامی و اقتصاد مردمی اند. : علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
رو به پایان 🔶 دو سال پیش تظاهرات و‌ درگیری در شش شهر آمریکا در پی قتل یک نوجوان سیزده ساله و یک جوان بیست ساله سیاه پوست، در آمریکا رخ داد. سوال این است که به لحاظ تحلیل جامعه و مردم، این قتلها چرا باید منجر به تظاهرات گسترده شود؟ «دانته رایت» بیست ساله پدر بود او در شهر بروکلین ایالت مینه سوتا کشته شد، همان منطقه ای که چندی قبل‌ترش جرج فلوید در آن جلوی چشم همه زیر زانوی پلیس خفه شد. قتل او نیز باعث خشم مردم در شهرهای مختلفی در آمریکا شد. این اتفاقات در آمریکا سلسله وار در حال تحقق است. 🔶 اما اساسا قتل در آمریکا امری طبیعی است. زیاد اتفاق میافتد. کشتار مردم توسط یکدیگر و دیوانگانی که مسلح هستند به تعداد زیاد در سال، امری متداول است. اما وقتی قتل توسط پلیس آمریکا انجام میشود به سرعت به یک خشم و خیزش عمومی تبدیل میشود. خیزشی که مخصوصا سیاه ها را تحت تاثیر قرار میدهد و احساس ظلم و تبعیض را در آنها زودتر از سفیدها به غلیان میاندازد. حالا شبیه این واقعه را در قلب اروپا یعنی فرانسه هم مشاهده میکنیم. کشته شدن یک جوان راننده الجزایری تبار هفده ساله توسط پلیس چرا باید منجر به چنین خشم سراسری در قلب اروپا شود؟ 🔶 رسانه های غربی در این موارد تلاش میکنند روی همان مصداق متمرکز شوند یا حداکثر بحث را به ساحت نقد پلیس مثلا امتداد دهند و تمام. حال آنکه از همه مهمتر حال مردم و تحلیل ابعاد واقعه ای است که در مردم در حال رخ دادن است. بروز یک تظاهرات عمومی نشان دهنده جمع شدن عناصر مهم اجتماعی و فرهنگی است. واقعیت آن است که احساس ناکارآمدی و مانعیت دستگاه حکمرانی در غرب به شدت در حال تشدید شدن است. دولت در غرب یک دارایی متصل به ثروت است که خود عامل بسیاری از خطاها و گناهها در کشور است. 🔶 لویاتان هابز بنا بود باعث ایجاد امنیت و صلح باشد اما خود تبدیل به اصلی ترین عامل افزایش ناامنی و ظلم و تبعیض شده است. روسوی فرانسوی علاقه داشت هویت جامعه را حاکم بر هویت تک تک افراد کند اما توجه نداشت که او احساس بردگی و اسارت را نمیتواند با یک حقیقت اعتباری قراردادی خراب کند. این احساس ظلم و تبعیض عمومی ریشه در واقعیت صحنه دارد که شاید زیر پوست قانون بتوان ماستمالش کرد اما پنهان نه. 🔶 خیلی جالب است که در میان تظاهرات فرانسه عکس دختری که از مغازه ای لباس دزدیده و با خوشحالی زیادی که در رخساره اش مشهود است در حال خارج شدن است، ذهن خیلی ها را به خود مشغول کرد. این لذت ناشی از تصاحب چند لباس نیست بلکه جذابیت شکستن ولو چند دقیقه ای قانون و حکمرانی است. 🔶 میل به آنارشیسم در غرب که بر اساس اصول اولیه لیبرالیسم و آزادی خواهی خود را توجیه میکند بیشتر ناشی از همین احساس استضعاف است که البته توجیهات فلسفی هم پیدا میکند. توجیه فلسفی مثل اینکه هنوز هیچ طرحی در فلسفه سیاست غرب نتوانسته مشروعیت حاکمان را به نحو معقولی تبیین کند. 🔶 واقعیت آن است که این عکس العملهای عمومی که گاه و بیگاه ظهور و بروز پیدا میکند نشان دهنده احساس شناخت عمومی نسبت به ساختار پنهانکارانه غرب در حکمرانی است. ساختاری مبتنی بر دنیا خواهی و لذت جویی. ضعف قدرت غرب به مرور در حال شدت گرفتن است و این نکته فشار به مردم را جدی‌تر میکند و بیداری عمومی مردمی پایان کار این حکمرانی شیطانی است. 🔸 : علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr