eitaa logo
تلخیص الکتب.
1.7هزار دنبال‌کننده
58 عکس
13 ویدیو
3 فایل
خلاصه کُتُب نحوی با روشی ساده و قابل درک.
مشاهده در ایتا
دانلود
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . 🔸اسم موصول🔸 🔻ادامه بحث:"مَن" موصول🔻 🔻کلمه"مَن"چه موصله باشد چه غیر آن،لفظش مفرد مذکر است و معنایش گاهی با لفظ آن مخالفت میکند.. به همین خاطر در "عود ضمیر" به آن دو وجه جایز است🔻 ١.مراعات لفظ. ٢.مراعات معنا. مثال اول "وَمِنْهُمْ مَنْ يُؤْمِنُ بِهِ وَمِنْهُمْ مَنْ لَا يُؤْمِنُ بِهِ ۚ وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِالْمُفْسِدِينَ" ضمیر "هو"در يُؤْمِنُ،عائد است به "مَن" موصول به اعتبار لفظ مَن که مفرد مذکر است. مثال دوم"وَمِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ"که ضمیر "واو"در يَسْتَمِعُونَ عائد است به مَن به اعتبار معنا🔻 @talcheslkotob
تلخیص الکتب.
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. #ال
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . 🔸اسم موصول"🔸 🔺 دومین قِسم از اقسام موصول مشترک "ما" است🔻 استعمال "ما" در غیر عاقل است،ولی در موارد زیر‌ "ما" در عاقل استعمال میشود. ١.زمانی که غیر عاقل با عاقل خلط شود از لفظ "ما" استفاده میشود مثل "يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ" ٢.در موردی که در تعبیر "امری مُبهم" وجود دارد از لفظ "ما"استفاده میشود مثلا میدانیم انسانی هست ولی جنسیت او مُبهم است مثال"إنِّی نَذَرْتُ لَکَ مَا فی بَطْنِی" ٣.در مواردی که در تعبیر"دو"امر لحاظ شده، ذات عاقل و بعضی صفاتش. مثل "اَکرِم ما شئتَ من المُجاهدِین یعنی اَکرِم مِن الرجالِ مَن کانت ذاتُه موصوفةً بالجهادِ صفحه ٢٩٠ تا ٢٩٢ @talcheslkotob
animation.gif
حجم: 117.3K
امامت امام عصر(عج)را محضر مبارکتان تبریک عرض میکنیم. @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . 🔸اسم موصول🔸 🔻"من و ما" موصول صلاحیت دارند در یکی از معانی زیر استعمال شوند و در حالات زیر از موصولیت خارج میشوند و معنای جدید به خود میگیرند🔻 ١.اسم استفهام مثل،ما مَعَک مِن المالِ.؟ و مثل مَن عِندَک.؟ ٢.اسم شرط مثل،ما تَصْنِعُ مِن خیرٍ تَجِد جزائَه خیرا. و مثل،مَنْ یَعمَل سوءً یُجزَ به. ٣.نکره موصوفه(نکره ای که صفتی برایش می آید) مثل رُبَّ ما کَرِهتَه تَحَقَّقَ فیه نفعُک و مثل رُبَّ مَن نَصِحتَه استفادَ مِن نَصحِک. ۴.نکره تامه،نکره ای که صفت برای او نمی آید مثل رُبَّ ما رایتُه که رایتُه خبر "ما" هست یا مثل رُبَّ مَن رایتُه.. معنای "مَن" انسان و معنای "ما" شئ است. # معانی دیگری که اختصاص به "ما" دارند. ١.برای تعجب باشد مثل"ما اَحسنَ الدینَ و الدنیا" ٢.حرف نفی باشد مثل"ما الخائنُ صدیقٌ." ٣.کافه باشد،مثل "انَّما الهُکم واحد"ٌ. ۴.حرف زائده باشد،مثل "مِمّا خَطِیئاتِهم" اُغْرِقُوا، مِن جار و خَطِیئاتِ مجرور و "ما" زائده است. ۵.مصدریه باشد خواه "ظرفیه" خواه "غیر ظرفیه" مثل "اَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ "مَا"دُمْتُ حَيًّا" و مثل "ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِ"مَا" رَحُبَتْ." ۶.مُهَیِّئة باشد،یعنی به "غیر شرط" متصل میشود و از او "شرطیت" میسازد مانند حیثُ که شرطیه نیست ولی با دخول "ما"شرطیه میشود مثل حیثُما تَصَدِّقْ تَجِد لک انصاراً. ٧.مُغَیِّرة باشد،به حرف "شرطی" متصل میشود و او را از شرطیت خارج میکند مثل دخولش بر "لو" شرطیه که میشود "لوما" در حالی که لوما شرطیه نیست و حرف تحضیض هست. ٨.صفت بشود برای موصوفی اسم دیگرش ما ابهامیه است مثل "اعطِ زیدا شیئا ما" از علمای نحو،این "ما"را صفت نمیگیرند بلکه حرف زائد و مفید تقویت کلام میگیرند والله اعلم... صفحه ٢٩٢ تا ٢٩۵ @talcheslkotob
❤️پیغمبر اکرم(ص):❤️حامِلُ القُرْآنِ حامِلُ رأیَةُ الاِسلامِ مَنْ أکْرَمَهُ فَقَدْ أکْرَمَ الله و مَنْ اَهانَهُ فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اللهِ عَزَّوَجَلَّ. کنز العمال/ ج 1 / حدیث 2344 6ـ. :پرچم :حافظ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . 🔸اسم موصول🔸 🔻یکی دیگر از اقسام موصول مشتر "ال"موصوله هست،که بر "صفت صریح" وارد میشود🔻 از "صفت صریح" اسم فاعل،اسم مغعول و صفت مشبهه ای است که علم نشده اند و بر وصفیت خودشان باقی مانده اند. صریح، به همراه مرفوعش از قِسم "شبه جمله" هستند که"صله"واقع شده اند، مثل اِشْتَهَرَ الْکاتِبُ که"ال" اسم موصول مشترک و کاتب "صله"آن،و ضمیر عائد به موصول "هو"ای که مستتر شده است در کاتبُ. 🔻قِسم دیگر از اقسام موصول مشترک "ذو" است که برای عاقل و غیر عاقل به کار برده میشود مثل رَایْتُ ذو تَعَلَّمَ،یا رایتُ ذوتَعَلَّمَت... که "ذو" مبنی بر سکون مقدره بر واو که در مثال ما مفعول به است. صفحه ٢٩۵ تا ٢٩٧ @talcheslkotob
صلوات بر محمد و آل محمد 🙏🙏لطفا دانلود کنید🙏🙏 @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . 🔸اسم موصول🔸 🔺یکی دیگر از اقسام موصول مشترک"ذا" است،که برای "عاقل" و "غیر عاقل" می آید،مثل ماذا رایتَهُ،ماذا رایتها،ماذا رایتهما و.. و مثلِ مَن ذا رایتهُ،مَن ذا رایتها،رایتهما و.....🔺 ی "ما" و "مَن"،اسم استفهام مبنی بر سکون مبتدا،ودر محل رفع هستند،و کلمه ی "ذا" اسم موصول،مبنی بر سکون،خبر و در محل رفع است. مهم،"ذا" موصوله نیست مگر با "سه" شرط زیر. 🔹١.مقدم شود بر او"ما"و"مَن" استفهامیه،بنابر این "ذا رایتُه" صحیح نیست.🔹 غالبا برای عاقل استعمال میشود اگر بعد از "مَن" بیایید و اگر بعد از "ما" استفهامی بیاید غالبا برای غیر عاقل است. 🔹٢."ذا" با "مَن" یا با "ما"ترکیب نشود(یعنی هر یک از آنها مستقل باشند)🔹 🔹٣.ذا اسم اشاره نباشد. ،وقتی"ذا"اسم اشاره باشد بعد از او مفرد می آید ولی وقتی اسم موصول باشد بعد او جمله می آید. مثل "ماذا الکتابُ" و " من ذا الشاعر" صفحه ٢٩٧ تا ٢٩٩ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . 🔸اسم موصول🔸 🔻نکاتی در خصوص"ذا"🔻 که "ذا"گاهی ترکیب میشود با "ما"و "من"استفهامیه،و نشات میگیرد از این ترکیب کلمه ی واحدی در معنای استفهام مثل "ماذا التوانی"،در ترکیب مثال گویم"ما ذا"مبتدا ومبنی بر سکون محلا مرفوع، "التوانی"خبر و تقدیرا مرفوع...در توصیف ذا گویم که او ملغای حکمی شده است نه تقدیری. از الغای حکمی،این است که از نظر حقیقت و نفس الامر هستش اما از نظر ترکیب با غیر و عدم استقلال غیر موجود محسوب میشود. الغای حقیقی،در خصوص خود کلمه است که زائد واقع شده است و با کلمه ای ترکیب نشده است که با هم یکی شده باشند و جایز است حذف و ابقاء آن که احکام خاصی دارد مثلِ 🔻١.کلمه "ذا" در الغای حقیقی هیچ محلی از اعراب ندارد،و هیچ نقشی نمیپذیرد،اما در الغای حکمی جزئی از کلمه است که مبنی بر سکون است،و در محل "رفع" "نصب" یا "جر" واقع میشود.🔻 🔻٢.در الغای حقیقی تقدُم "من یا ما"در اول جمله واجب است بخلاف الغاء حکمی که مقدم شدن"من و ما"در اول جمله جایز است مثل ما ذا فَعَلْتَ یا فَعَلْتَ ماذا🔻 🔻٣.در الغای حقیقی "الف ما استفهام" در حالت جری حذف میشود مثل "عَمَّ ذا"بخلاف الغای حکمی که الفش حذف نمیشود در حالت جری🔻 صفحه ٢٩٩ تا ٣٠٠ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . 🔸اسم موصول🔸 مثال"ماذا اَکَلْتُ اَ تُفاحا ام بُرتقالا"،اگر "تفاحْ" و"برتقالْ" را به "نصب" بخوانیم بدل هستند از "ماذا"که مفعول مقدم اَکَلْتُ است،و در این صورت "ذا" مُلغی شده است،اما اگر"تفاحْ" و"برتقالْ"را به "رفع" بخوانیم بدل هستند از "ذا" که خبر ما استفهام است و در این صورت "ذا" ملغی نشده است. دیگر از اسماء موصول مشترک"اَیُّ" است. مثل یَسرنِی اَیٌّ هو نافعٌ یا اَیٌّ هُن نافعاتٌ. در یک حالت مبنی است، و آن یک حالت این است که اضافه شود،و صدر صله آن ضمیرِ مبتدا یست که حذف شده. مثل یَسرنی اَیُّهم نافعٌ که در اصل یَسرنی اَیُّهم "هو" نافعٌ بوده است. در غیر مورد بالا👆 معرب است مثل جایی که ١.اضافه شود و صدر صله آن حذف نشود."یَسرنی اَیُّهم هو نافع" ٢.اضافه نشود چه صدر صله ذکر شود چه نشود مثل "یَسرنی اَیٌّ هو نافع یا یَسرنی اَیٌّ نافع" ٣.اگر صدر صله "اسم"یا "فعل" باشد.مثل " تزور ایُّهم محمدٌ مکرمُه" یا ایُّهم یتسامی بنفسه.. صفحه ٣٠٠ تا ٣٠٢ @talcheslkotob
،پیشنهادات و انتقادات👇 @Maisam81
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . 🔸انواع "اَیُّ"🔸 🔻١.موصوله،از ویژگی های این نوع از ایُّ این است که دائم الاضافه است و مضاف الیه آن غالبا معرفه است،و بهتر اینکه عامش مستقبل و مقدم باشد.(سابقا بحثش گفته شد) وجود دارد که این نوع از ایُّ رو صرف میکنند و میگویند ایّ ایّان ایٌون ایّة ایّتان ایّات که در این صورت موصول مشترک نیست بلکه موصول مختص است و معرب محسوب میشود. 🔻٢.اسم شرط معرب و دائم الاضافه به معرفه یا نکره مثل ایُّ حکیم تصادقْ اَصادِقْ /ایُّ الاشرافِ تسایرْ اسایرْ. 🔻٣.اینکه اسم استفهام باشد که معرب و مضاف باشد یا به نکره و یا به معرفه. مثل ایُّ کتاب تقرٵه.؟/ایُّ الرجال احق بالتکریم.؟ 🔻۴.صفتی است که دلالت میکند بر اینکه موصوف به نهایت مدح یا ذم رسیده مثل رایت عالما ایَّ عالمٍ/رایتُ خائنا ایَّ خائنٍ 🔻۵.حال است اگر بعد از معرفه بیاید و دلالت میکند بر رسیدن صاحبش به نهایت "مدح" یا "ذم" مثل رایتُ زیدا ایَّ خطیبٍ.دیدم زید را در حالی که به نهایت خطیب بودن رسیده. 🔻۶.ایُّ "وصلیه" یعنی چیزی که بین"یا" نداء و منادا"ال" دار واقع میشود مثل یا ایُها الانسانُ. صفحه ٣٠٢ تا ٣٠۵ @talcheslkotob