eitaa logo
تلخیص الکتب.
1.7هزار دنبال‌کننده
58 عکس
13 ویدیو
3 فایل
خلاصه کُتُب نحوی با روشی ساده و قابل درک.
مشاهده در ایتا
دانلود
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . 🔸اسم موصول🔸 🔻نکاتی در خصوص"ذا"🔻 که "ذا"گاهی ترکیب میشود با "ما"و "من"استفهامیه،و نشات میگیرد از این ترکیب کلمه ی واحدی در معنای استفهام مثل "ماذا التوانی"،در ترکیب مثال گویم"ما ذا"مبتدا ومبنی بر سکون محلا مرفوع، "التوانی"خبر و تقدیرا مرفوع...در توصیف ذا گویم که او ملغای حکمی شده است نه تقدیری. از الغای حکمی،این است که از نظر حقیقت و نفس الامر هستش اما از نظر ترکیب با غیر و عدم استقلال غیر موجود محسوب میشود. الغای حقیقی،در خصوص خود کلمه است که زائد واقع شده است و با کلمه ای ترکیب نشده است که با هم یکی شده باشند و جایز است حذف و ابقاء آن که احکام خاصی دارد مثلِ 🔻١.کلمه "ذا" در الغای حقیقی هیچ محلی از اعراب ندارد،و هیچ نقشی نمیپذیرد،اما در الغای حکمی جزئی از کلمه است که مبنی بر سکون است،و در محل "رفع" "نصب" یا "جر" واقع میشود.🔻 🔻٢.در الغای حقیقی تقدُم "من یا ما"در اول جمله واجب است بخلاف الغاء حکمی که مقدم شدن"من و ما"در اول جمله جایز است مثل ما ذا فَعَلْتَ یا فَعَلْتَ ماذا🔻 🔻٣.در الغای حقیقی "الف ما استفهام" در حالت جری حذف میشود مثل "عَمَّ ذا"بخلاف الغای حکمی که الفش حذف نمیشود در حالت جری🔻 صفحه ٢٩٩ تا ٣٠٠ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . 🔸اسم موصول🔸 مثال"ماذا اَکَلْتُ اَ تُفاحا ام بُرتقالا"،اگر "تفاحْ" و"برتقالْ" را به "نصب" بخوانیم بدل هستند از "ماذا"که مفعول مقدم اَکَلْتُ است،و در این صورت "ذا" مُلغی شده است،اما اگر"تفاحْ" و"برتقالْ"را به "رفع" بخوانیم بدل هستند از "ذا" که خبر ما استفهام است و در این صورت "ذا" ملغی نشده است. دیگر از اسماء موصول مشترک"اَیُّ" است. مثل یَسرنِی اَیٌّ هو نافعٌ یا اَیٌّ هُن نافعاتٌ. در یک حالت مبنی است، و آن یک حالت این است که اضافه شود،و صدر صله آن ضمیرِ مبتدا یست که حذف شده. مثل یَسرنی اَیُّهم نافعٌ که در اصل یَسرنی اَیُّهم "هو" نافعٌ بوده است. در غیر مورد بالا👆 معرب است مثل جایی که ١.اضافه شود و صدر صله آن حذف نشود."یَسرنی اَیُّهم هو نافع" ٢.اضافه نشود چه صدر صله ذکر شود چه نشود مثل "یَسرنی اَیٌّ هو نافع یا یَسرنی اَیٌّ نافع" ٣.اگر صدر صله "اسم"یا "فعل" باشد.مثل " تزور ایُّهم محمدٌ مکرمُه" یا ایُّهم یتسامی بنفسه.. صفحه ٣٠٠ تا ٣٠٢ @talcheslkotob
،پیشنهادات و انتقادات👇 @Maisam81
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . 🔸انواع "اَیُّ"🔸 🔻١.موصوله،از ویژگی های این نوع از ایُّ این است که دائم الاضافه است و مضاف الیه آن غالبا معرفه است،و بهتر اینکه عامش مستقبل و مقدم باشد.(سابقا بحثش گفته شد) وجود دارد که این نوع از ایُّ رو صرف میکنند و میگویند ایّ ایّان ایٌون ایّة ایّتان ایّات که در این صورت موصول مشترک نیست بلکه موصول مختص است و معرب محسوب میشود. 🔻٢.اسم شرط معرب و دائم الاضافه به معرفه یا نکره مثل ایُّ حکیم تصادقْ اَصادِقْ /ایُّ الاشرافِ تسایرْ اسایرْ. 🔻٣.اینکه اسم استفهام باشد که معرب و مضاف باشد یا به نکره و یا به معرفه. مثل ایُّ کتاب تقرٵه.؟/ایُّ الرجال احق بالتکریم.؟ 🔻۴.صفتی است که دلالت میکند بر اینکه موصوف به نهایت مدح یا ذم رسیده مثل رایت عالما ایَّ عالمٍ/رایتُ خائنا ایَّ خائنٍ 🔻۵.حال است اگر بعد از معرفه بیاید و دلالت میکند بر رسیدن صاحبش به نهایت "مدح" یا "ذم" مثل رایتُ زیدا ایَّ خطیبٍ.دیدم زید را در حالی که به نهایت خطیب بودن رسیده. 🔻۶.ایُّ "وصلیه" یعنی چیزی که بین"یا" نداء و منادا"ال" دار واقع میشود مثل یا ایُها الانسانُ. صفحه ٣٠٢ تا ٣٠۵ @talcheslkotob
Voice 001.m4a
زمان: حجم: 5.96M
دانلود🙏🙏🙏. و تبیین آیه"۵۴"سوره مبارکه "انعام" استاد سیفی" "حوزه علمیه ایوان" ١٣٩٧/٩/٢٠ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . 🔹نکات پایانی در خصوص "اسم موصول"🔹 ☆۱.تمام اسماء موصول مختص "مبنی" هستند جز مثنی ها(اللذان،اللتان)،که اعراب مثنی را میگیرند.[رفع به الف،نصب و جر به یاء] ☆۲.تمام اسماء موصول عام(مشترک) نیز "مبنی" هستند،جز "ای"که فقط در یک حالت مبنی بود که گفته شد. خصوص "ال" موصول اعراب بر روی صفت صریح وارد میشود و نمیگویم "ال" مبنی یا معرب است. مثلا اِنَّ الناصرَ هو علیٌ که گفته میشود الناصرَ اسم اَنَّ است.گرچه بعضی گفته اند "ال" موصول اسمی به خاطر شباهت با "ال" حرفی اعراب نمپذیرد و مبنی است و اعراب بر صله ی آن(صفت صریح) وارد میشود. از "صفت صریح"اسم فاعل،اسم مفعول و یا صفت مشبهی است که علم نشده و صله ال واقع شده اند. صفحه ۳۰۷ تا ۳۰۹ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . 🔹صِلَه موصول و رابِط🔹 🔻تمام "مصولات" چه اسمی و چه حرفی "مبهم"هستند و برای رفع"ابهام" نیاز به "صله" دارند🔻 بر دو قسم است "جمله"(چه اسمیه چه فعلیه) و "شبه جمله" مثال:ادفع بِالَّتِی هِـیَ احسنُ،اَلّذِی قام ابوه،اَلّذِی فی الدار. جمله "صله" ★۱.جمله لفظا و معنیً"خبری" باشد و برای "تعجب" نباشد. در خصوص موصول حرفی "اَنْ" صحیح است که "صله" آن به صورت جمله "طلبی" باشد، مثل"کَتَبْتُ لاخِی باَن داوِم علیٰ اداءِ واجبِک" ★۲.معنای"صله" نزد "مخاطب" مشخص باشد،یا معنای آن نزد مخاطب مثلِ مشخص باشد. 🔻مثال اول،اکرمت الذی قابَلَک صباحاً(اکرام کن اون شخصی که صبح مهمانت هست) زمانی که مهمان نزد مخاطب معین باشد.🔻 🔻مثال دوم،فَاَوحیٰ الیٰ عبدِه ما اَوْحیٰ(منظور علم و حکمت زیادی به او وحی کردیم).🔻 ★۳."صله"برای موصلات"اسمی" مشتمل برضمیری باشد که بر میگردد به موصول. موصول "مختص" باشد،ضمیرعائد دقیقا مطابق با موصول می آید ولی اگر موصول "مشترک" باشد "ضمیر"به دو صورت میتواند بیاید،"مراعات لفظ و مراعات معنی" اسم ظاهر در محل ضمیر می آید،در این صورت بی نیازیم از ضمیر عائد مثل "أشکر علیاً الذی نَفَعَک علمُ علیٍ(علمُه) " صفحه ۳۰۹ تا ۳۱۳ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . 🔹ادامه شرایط "جمله صله"🔹 ★۱."جمله صله" باید بعد از موصول بیاید وجوبا. ★۲."این جمله"دقیقا باید مباشرتا و بعد از موصول بیاید و "فاصل اجنبی" بین اسم موصول و جمله صله نباشد. # فواصل زیر بین "اسم موصول" و "جمله صله" جایز است. أ.جمله قسم،مثل غاب الذی "والله" قام ابوه. ب.جمله ندا،به شرط مقدم شدن ضمیر مخاطب بر آن مثل "انت الذی یا حامد تقرئ الدرسَ. ج.جمله معترضه "والدی الذی "اطال الله عمره" یقوم د.جمله حال،مثل قَدَمَ الذی و هو محسنٌ ینصرُ و آخرین فاصل "کان زائده" است،مثل کرمتُ الذی کان قام ابوه. ★۳."جمله صله" نباید با "لکن" و "حتی" شروع شود بنابر این "صحیح نیست" کَتَبَ اَلْذِی لٰکنَّه غائبْ و همچنین صحیح نیست،تَصَدَّق الذی حتی ما له قلیلٌ.. ★۴.نباید"صله"برای تمام افراد معلوم باشد،پس صحیح نیست"قام الذی فَمُه فِی وجهِه" صفحه ۳۱۴ تا ۳۱۶ @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . که "اسم موصول" خبر باشه از مبتدایی که آن مبتدا،ضمیر "متکلم" یا ضمیر "مخاطب"باشد،در ضمیر عائد به اسم موصول "تکلم" و "غیبت"جایز است، مثال:انا الذِی حَضَرْتُ یا انا الذی حَضَرَ انتَ الذِی ذَهَبْتَ یا انتَ الذِی ذَهَبَ اگر مبتدا "ضمیر متکلم" یا "ضمیر مخاطب" باشد و خبر آن موصوف شود به اسم موصول،در ضمیری که "عائد" است به موصول دو وجه جائز است مثال:انا الرجلُ الِذی ضربتُ یا انا الرجلُ الذی ضَرَبَ. هر دو مثال خبر "الرجل" است که صفت آن "اسم موصول" است. سابق در صورتی است که مبتدا تشبیه نشده باشد به خبر که اگر چنین باشد فقط "غیبت" جایز است مثل"انا فی الشجاعه الذی هزم الرومان". #★در صورتی که "اسم موصول" تابع منادی ایُ و ایةُ شود،فقط غیبت جایز است،پس صحیح نیست "یا ایُها الذِی ضَرَبْتَ" هر چند عده ای در این صورت نیز هر دو وجه از ضمیر(متکلم،غیبت) را جایز میدانند. صفحه ۳۱۶تا ۳۱۸ @talcheslkotob
قیامت نزدیک ترین مردم به من کسی است که بیشتر بر من صلوات بفرستد. کنز العمال، ج ۱، ص ۴۸۹  @talcheslkotob
↫ بسمـ الله الرحمنـ الرحیمـــ ↬ الٰهُمَّ صَلِّ علیٰ مُحمَّدٍ و آل مُحمَّدٍ و عَجِّل فرَجَهُم. . جزم "فعل مضارع" بعد از جمله صله را "جایز" دانسته اند به شرط اینکه بین "جمله صله" و جمله بعد از صله ترتب معنایی وجود داشته باشد مثل مَن یزورونِی اَزُرْه. که "صله"،جمله یا شبه جمله است، منظور از شبه جمله،ظرف،جار به همراه مجرورش،و صفت صریح است. واما ظرف و جار و مجرور👇 مثلِ ضَربْتُ الذی عِندَک،ضَربْتُ الذی فی الحجرةِ نکته مهم ★۱.ظرف و جار و مجروی که صله واقعا میشوند حتما باید "تام" باشند(ابهام موصول را برطرف کنند و بدون ذکر متعلَّق آنها معنایشان واضح باشد) ★۲ظرف و جار و مجرور در باب صله"وجوبا"متعلقِّ به "فعل عام" محذوفی هستن(اِسْتَقَرَ،حَلَّ،نَزَلَ و..) مهم،اگر ظرفی"مباشرتا"صله "ال"شد،مثل سررْتُ من الکتابِ المعک،قطعا متعلق است به صفت صریح محذوف(الکائن) وتقدیر چنین بوده سررْتُ من الکتابِ الکائنِ معَک #و اما منظور از،صفت صریح: "اسم مشتقی"است که در تجدد و حدوث شبیه فعل شده و اسمیت بر او غلبه پیدا نکرده است(علم نشده) و این تعریف بر "اسم فاعل" "اسم مفعول" و "صیغه مبالغه" منطبق میشود و این صفت فقط صله "ال" است و به همراه مرفوعش محلی از اعراب ندارد. مثل ضَربْتُ السارقَ،چون "ال" صلاحیت قبول اعراب را ندارد علامت نصب آن بر السارق پیاده شده است،"سارق" به همراه مرفوعش "صله ال" هستند و محلی از اعراب ندارند. صفحه ۳۱۸ تا ۳۲۴ @talcheslkotob
خود را دعوت کنید🙏🙏🙏