بسم الله الرحمن الرحیم.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:
هو شَهْرٌ اَولُه رحمةُ و اَوسَطُهُ مغفرة و آخِرُه عِتقُ من النار. (بحار الانوار، ج 93، ص 342)
الـــــــنــــــحو الـــــــوافـــی
سوال##ترکیب لا ابا له چیست.##.
جـــــــــــــواب ها مخــــــــــتــــــــلـــف است.
۱.عباس حسن:بهترین ترکیب این است که ابا اسم لا و غیر مضاف،و مبنی است بر الف،و ابا بنا بر همان لغتی است که گفته شد،در تمام حالات الف مقصور میگیرند.
۲.بعض از نحویون:ابا مبنی بر فتحه مقدر است،که الف مانع از آن شده است.
۳.بعض دیگر از نحوین:ابا اسم لا و منصوب و اضافه شده است به ضمیر بعد از لام،و لام زائده است منتها جر داده است به ضمیر.
توجه###در مثال ما،بعد از لام ضمیر مفرد مذکر غایب (هُ )آمده است،ممکن است در جای دیگر به جای ضمیر اسم ظاهر بیاید.
نکته مهم،در این ترکیب آخر ابا که مضاف است در مضاف الیه(هُ)،عمل نکرده است بلکه لام زائده در او عمل کرده است.
خلاصه اول صفحه ۱۰۰تا آخر صفحه ۱۰۱
@talcheslkotob
بِسم الله الرحمن الرحیم.
الـــــــنَحو الـــــوافی.
دومین موضع از مواضع نیابتی اسم مثنی است،
مثنی اسمی است که دلالت میکند بر دو لفظ که این دو لفظ در حروف،حرکات،و معنا مثل هم هستند
مانند زیدان.
توجه##به سبب زیادت در اسم مثنی بی نیاز از عطف شده ایم،یعنی به جای اینکه بگویم،زید و زید میگویم زیدان.
زیادت در اسم مثنی،بستگی به نقش او دارد،مثلا اگر مثنی مرفوع باشد زیادت،الف و نون مکسور است،و در غیر رفع آخرش یا و نون مکسور است.
توجه##موارد زیر مثنی نیستند.
1.اسم مفرد مثل نجم.
2.اسمی که بر بیش از دو دلالت دارد مثل نجوم.
3.اسمی که دلالت بر دو دارد،ولی در لفظ با هم اختلاف دارند،مثل الابوین که برای الاب و الام آمده،یا مختلفند در حرکات،مثل العُمَرَینِ برای عُمَر و عَمرٌ یا مختلف اند در معنا مثل عَیْنَینِ برای عین به معنا چشم و عین به معنا چمشه آمده.
توجه:ردیف بالا ملحق به مثنی هستند.
4.چیزی که به روش عطف بر مثنی دلالت دارد
مثل جاء زید و زید.
5.چیزی که به خاطر وضعش دلالت بر دو دارد
مثل زوج.
حکم مثنی:در حالت رفعی الف،در حالت نصب و جر یاء میگیرد.
مثل جاء الزیدانِ مررت بالزَیدَینِ رایت الزَیدَینِ
موارد زیر نیز ملحق به مثنی هستند.
اثنین اثنتین کلا و کلتا اگر این دو به ضمیر اضافه شوند
خلاصه،صفحه آخر ۱۰۱ تااوائل ۱۰۵
@talcheslkotob
بـــــســـم الله الـــرحمن الــــرحیم.
الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی.
سابقا گفته شد،که اگر کلا و کلتا اضافه شوند به ضمیر،اعراب مثنی میگیرند(رفع به الف،نصب و جر به یاء)
مانند جاء کلاهما،مررت بکلیهما،رایتُ کلیهما
اما اگر کلا و کلاتا اضافه شوند به اسم ظاهر،اعرابشان در تمام حالات تقدیری است
مانند جا کلا رَجُلَینَ،مررت بِکلا رجلَین،رایت کلا رجلَین،اعراب هر سه مثال تقدیری است.
توجه##رجلین مضاف الیه و علامت جر آن یا است.
خلاصه اوائل صفحه،۱۰۵ تا آخر صفحه ۱۰۶
@talcheslkotob
سلام محضر عزیزانی که تازه به جمع ما پیوستند،لطفا🙏 پیام ها رو از اول مطالعه بفرمایید.
@talcheslkotob
بسم الله الرحمن الرحیم.
الـــــــنحو الـــــوافی.
به مثالهای زیر توجه بفرمایید.
۱.جاء الضیفان کلاهما،نقش کلاهما فقط تاکید است.
۲.النجمان کلاهما مضئٌ،کلاهما فقط مبتدا است و تاکید نیست،مضئٌ خبر است برای کلاهما،و این جمله خبر است برای النجمان.
۳.النجمان کلاهما مضئیان
کلاهما دو نقش دارد،تاکید برای نجمان و مضئان خبر است برای النجمان، یا مبتدا است و مضئیان خبر است برای کلاهما .
خلاصه آخر صفحه ۱۰۶ تا آخر صفحه ۱۰۷
@talcheslkotob
❤️❤️میلاد خجسته کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام) را محضر شما
سربازان خوش نام امام عصر(عج) تبریک عرض میکنیم❤️❤️❤️
@talcheslkotob
بسم الله الرحمن الرحیم.
الـــــــنحو الـــــوافی.
انواع اعداب مثنی.
۱.رفع به الف نصب و جر به یاء(این لغت مشهور و پر کاربرد در اعراب مثنی و ملحقات مثنی است)
۲.مثنی و ملحقاتش غیر کلا و کلتا،الف بگیرند و در تمام حالات اعرابشان تقدیری است بر روی الف،
مثل:عندی کتابان(کتابان مبتدای موخر و مرفوع علامت رفع ضمه مقدر بر الف مثنی)
اشتریت کتابان(کتابان مفعول به و علامت نصب آن فتحه مقدر بر الف است)
مررت بکتابان،علامت جر کسره مقدر بر الف کتابان است
۳.مثنی در تمام حالتش الف و نون میگیرد و اعراب ظاهری بر نون می افتد
مثل عندی کتابانٌ اشتریت کتاباناً مررت بکتابانٍ
توجه###کلا و کلتا لفظشان مفرد مذکر است ولی معنایشان تثنیه است از این جهت جایز است در ضمیری که به این دو بر میگردد یا در اسم اشاره ای که به این ها اشاره میکند مـــــــــفــــــرد یا مــــــــثثــــــــنــــــی آمدن
مثل کلا رجلین ذهــــــــب یا ذهـــــــبا
نکته مهم###بعضی## نحوی ها## در تمام حالات به کلا و کلتا اعراب تقدیری میدهند هر چند که اضافه به ضمیر شوند و بعضی در تمام حالات اعراب مثنی میدهند هر چند اضافه به اسم ظاهر شوند.
قول حق، اگر کلا و کلتا اضافه به ضمیر شوند اعراب مثنی میگیرند ولی اگر اضافه به اسم ظاهر شدند اعرابشان تقدیری است
خلاصه صفحه ۱۰۷ تا اوائل ۱۰۹
@talcheslkotob
بــســم الله الرحـــمن الـــرحــیم.
الـــــنحـــو الـــــــوافـــــــــی.
توجه##گاه در عرب،برای اسم یک شخص یا یک قبیله از مثنی استفاده میکنند.
هدف از این گونه نامگذاری کردن،مدح یا ذم یا اغراض دیگر،مثل فال نیک زدن است.
مثنایی که علم بشود سه اعراب دارد.
1⃣.اعرابش به حروف یعنی دقیقا مثل اعراب مثنی است.
مثال ذَهَبَ بَدرانِ،مررت بِبَدرَیْن،رایتُ بَدرَیْن.
2⃣.در تمام حالات به او الف و نون اضافه میکنیم و اعرابش،اعراب غیر منصرف میشود به جهت علمیّت و الف و نون زائد. مثل ذهب عمرانُ مررت بعمرانَ رایت عمرانَ
3⃣.به هر صورت که علم شده،همان حالتش را حفظ میکنیم مثلا اگر به صورت یاء و نون(زیدَین) علم شده یا به صورت الف و نون(زیدان) علم شده تغییرش نمیدهیم،و اعراب را در آخرش ایجاد میکنیم
و اگر شرایط ایجاد شد اعراب او را غیر منصرف میکنیم.
این اعراب بالا مختار مصنف است به دلیل اینکه اشتباهی رخ نمیدهد و مخالف با اصول لغت نیست.
نکته#در تمام این سه حالت،وقتی اسم اضافه شد نون حذف نمیشود.
خلاصه اواخر صفحه ۱۰۹ تا اول ۱۱۱
@talcheslkotob
بـســـم الله الـرحــمن الرحـــیــم.
الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی
نحویون برای مثنی بستن دو اسم، شرائطی را ذکر کرده اند،به این شرائط توجه بفرمایید.
1⃣.دو اسم،معرب باشند،پس مبنی مثنی نمیشود،اما مثل هذان،اللذان از عرب صادر شده اند هر چند مفردهایشان مبنی است.
2⃣.دو اسم مفرد باشند،پس دو مثنی و دو جمع سالم چه مذکر و چه مونث،مثنی بسته نمیشوند،اما دو جمع مکسر و دو اسم جمع و دو اسم جنس گاه مثنی بسته میشوند مثل جِمالِین و رَهْطَین،مائین.
توجه##اکثر نحوین در تثنیه جمع مکسر مخالفت کرده اند.
3⃣.دو اسم نکره باشند،پس علم نه مثنی و نه جمع بسته میشود،چون اصل در علم این است که معنایش یک شخص واحد معین باشد.
4⃣.دو اسم غیر مرکب باشد پس دو مرکب اسنادی و اضافی و مزجی مباشرتا مثنی نمیشوند.
5⃣.دو مفردی که مثنی میشوند دقیقا عین هم باشند از نظر لفظ و معنی و این دو مفرد موجود باشند.
6⃣با تثنیه غیر از تثنیه خودش بی نیاز نباشیم(نیازمند به تثنیه دو اسم باشیم)
مثلا بی نیازیم از تثنیه بعض به خاطر وجود جزئان پس بعض تثنیه نمیشود.
خلاصه صفحه ۱۱۱ تا پایان صفحه ۱۱۴
توجه###ان شاالله تتمه این شرائط به زودی خواهد آمد.
@talcheslkotob
بسم الله الرحمن الرحیم.
الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی
تَــــــــتِـــــــمه بحـــث سابــق.
۱.اگر اسمی در اصل مفرد و مبنی باشد،سپس علم گردد،معرب و مُنَوَّن میشود در این صورت مثنی بستن این اسم صحیح است.
۲.علمی مفردی که در اصل مثنی بوده،مباشرتا تثنیه بسته نمیشود بلکه در مذکر به کمک ذَوا(حالت رفعی) و ذَوَی(حالت نصب و جر)،و در مونث به کمک ذاتا یا ذواتا(در حالت رفع) و ذاتی یا ذواتَی(در حالت نصبی و جری)،مثنی بسته میشود
مثل ذَهَبَ ذَوَا الحَمدانِ ـــ مررتُ بذَوَیْ الحَمدانِ ــ رایت ذَوَیْ الحَمدانِ
ذَهَبَتْ ذاتا الزَینَبانِ ـــ رایت ذاتَیْ الزَینبانِ
مررت بذاتَیْ الزینبانِ.
نکته##در##تثنیه مرکب اسنادی،مزجی و عددی نیز از روش بالا استفاده میشود مثل ذهب ذَوَا محمدٌ مسافرٌ یا ذهبت ذواتا هندُ مسافدةٌ.
نکته دوم#در تثنیه مرکب اضافی صدر آن تثنیه بسته میشود،مثل هما عبدا اللهِ رایت عَبْدَی اللهِ
نکته سوم##در تثنیه مرکب وصفی(صفت و موصوف)،هر دو جز تثنیه بسته میشوند مثل ذهب الرجلان الفاضلان که تثنیه الرجل الفاضل هست.
۳.اگر دو اسم علم مثنی بسته شوند باید اول قصد نکره از آنها شود،بعد از اینکه مثنی بسته شدن ادات تعریف جدید اضافه میشود مثل الزیدان یا مثل
یا زیدانِ و مثل
ذهب زیداک
توجه#ادات تعریف جدید: ال،حرف ندا(یا) و اضافه به معرفه.
❤️❤️❤️سربازان خوش نامِ امام عصر(عج)، در لیالی پیش رو
ما را از دعای خیرتان محروم نفرمایید🙏🙏🙏🙏❤️❤️❤️❤️
@talcheslkotob
بسم الله الرحمن الرحیم.
الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی.
چند نکته از مثنی
1⃣.کلماتی مانند،کُل و اَحد و عَرِیب(این دو کلمه آخر یعنی احد و عریب فقط بعد از نفی عام استعمال میشوند)،مثنی بسته نمیشوند.
2⃣.گذشت که مثنی ما رو از عطف دو اسم بی نیاز میکند،اما گاهی به خاطر اغراض بلاغی دو اسم تکرار میشود مثل اراده تکثیر،مثل اخذتُ مِنی الفا و الفا
توجه###اگر عاطف غیر واو باشد تثنی ما را بی نیاز نمیکند از عطف مثل دخل رجلٌ فرجلٌ
3⃣.انتما دلالت بر اثنین میکند ولی در حکم مثنی و ملحقات مثنی نیست چون انتما مبنی است.
4⃣.زمانی که مثنی اضافه شود،نون او حذف میشود،حال زمانی که مثنی در حالت رفعی اضافه شود به اسمی که اولش ساکن باشد علامت رفعی او تقدیری است چون نطق مقدم بر کتابت است.
مثل ذهب غلامَا اَلْرجل.
خلاصه صفحه ۱۱۵ تا اول ۱۱۷
ان شاالله بحث شیرین محذوف الاخر در حالت مثنی،به زودی خواهد آمد.
@talcheslkotob