بسم الله الرحمن الرحیم.
الـــــــنحو الـــــوافی.
به مثالهای زیر توجه بفرمایید.
۱.جاء الضیفان کلاهما،نقش کلاهما فقط تاکید است.
۲.النجمان کلاهما مضئٌ،کلاهما فقط مبتدا است و تاکید نیست،مضئٌ خبر است برای کلاهما،و این جمله خبر است برای النجمان.
۳.النجمان کلاهما مضئیان
کلاهما دو نقش دارد،تاکید برای نجمان و مضئان خبر است برای النجمان، یا مبتدا است و مضئیان خبر است برای کلاهما .
خلاصه آخر صفحه ۱۰۶ تا آخر صفحه ۱۰۷
@talcheslkotob
❤️❤️میلاد خجسته کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام) را محضر شما
سربازان خوش نام امام عصر(عج) تبریک عرض میکنیم❤️❤️❤️
@talcheslkotob
بسم الله الرحمن الرحیم.
الـــــــنحو الـــــوافی.
انواع اعداب مثنی.
۱.رفع به الف نصب و جر به یاء(این لغت مشهور و پر کاربرد در اعراب مثنی و ملحقات مثنی است)
۲.مثنی و ملحقاتش غیر کلا و کلتا،الف بگیرند و در تمام حالات اعرابشان تقدیری است بر روی الف،
مثل:عندی کتابان(کتابان مبتدای موخر و مرفوع علامت رفع ضمه مقدر بر الف مثنی)
اشتریت کتابان(کتابان مفعول به و علامت نصب آن فتحه مقدر بر الف است)
مررت بکتابان،علامت جر کسره مقدر بر الف کتابان است
۳.مثنی در تمام حالتش الف و نون میگیرد و اعراب ظاهری بر نون می افتد
مثل عندی کتابانٌ اشتریت کتاباناً مررت بکتابانٍ
توجه###کلا و کلتا لفظشان مفرد مذکر است ولی معنایشان تثنیه است از این جهت جایز است در ضمیری که به این دو بر میگردد یا در اسم اشاره ای که به این ها اشاره میکند مـــــــــفــــــرد یا مــــــــثثــــــــنــــــی آمدن
مثل کلا رجلین ذهــــــــب یا ذهـــــــبا
نکته مهم###بعضی## نحوی ها## در تمام حالات به کلا و کلتا اعراب تقدیری میدهند هر چند که اضافه به ضمیر شوند و بعضی در تمام حالات اعراب مثنی میدهند هر چند اضافه به اسم ظاهر شوند.
قول حق، اگر کلا و کلتا اضافه به ضمیر شوند اعراب مثنی میگیرند ولی اگر اضافه به اسم ظاهر شدند اعرابشان تقدیری است
خلاصه صفحه ۱۰۷ تا اوائل ۱۰۹
@talcheslkotob
بــســم الله الرحـــمن الـــرحــیم.
الـــــنحـــو الـــــــوافـــــــــی.
توجه##گاه در عرب،برای اسم یک شخص یا یک قبیله از مثنی استفاده میکنند.
هدف از این گونه نامگذاری کردن،مدح یا ذم یا اغراض دیگر،مثل فال نیک زدن است.
مثنایی که علم بشود سه اعراب دارد.
1⃣.اعرابش به حروف یعنی دقیقا مثل اعراب مثنی است.
مثال ذَهَبَ بَدرانِ،مررت بِبَدرَیْن،رایتُ بَدرَیْن.
2⃣.در تمام حالات به او الف و نون اضافه میکنیم و اعرابش،اعراب غیر منصرف میشود به جهت علمیّت و الف و نون زائد. مثل ذهب عمرانُ مررت بعمرانَ رایت عمرانَ
3⃣.به هر صورت که علم شده،همان حالتش را حفظ میکنیم مثلا اگر به صورت یاء و نون(زیدَین) علم شده یا به صورت الف و نون(زیدان) علم شده تغییرش نمیدهیم،و اعراب را در آخرش ایجاد میکنیم
و اگر شرایط ایجاد شد اعراب او را غیر منصرف میکنیم.
این اعراب بالا مختار مصنف است به دلیل اینکه اشتباهی رخ نمیدهد و مخالف با اصول لغت نیست.
نکته#در تمام این سه حالت،وقتی اسم اضافه شد نون حذف نمیشود.
خلاصه اواخر صفحه ۱۰۹ تا اول ۱۱۱
@talcheslkotob
بـســـم الله الـرحــمن الرحـــیــم.
الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی
نحویون برای مثنی بستن دو اسم، شرائطی را ذکر کرده اند،به این شرائط توجه بفرمایید.
1⃣.دو اسم،معرب باشند،پس مبنی مثنی نمیشود،اما مثل هذان،اللذان از عرب صادر شده اند هر چند مفردهایشان مبنی است.
2⃣.دو اسم مفرد باشند،پس دو مثنی و دو جمع سالم چه مذکر و چه مونث،مثنی بسته نمیشوند،اما دو جمع مکسر و دو اسم جمع و دو اسم جنس گاه مثنی بسته میشوند مثل جِمالِین و رَهْطَین،مائین.
توجه##اکثر نحوین در تثنیه جمع مکسر مخالفت کرده اند.
3⃣.دو اسم نکره باشند،پس علم نه مثنی و نه جمع بسته میشود،چون اصل در علم این است که معنایش یک شخص واحد معین باشد.
4⃣.دو اسم غیر مرکب باشد پس دو مرکب اسنادی و اضافی و مزجی مباشرتا مثنی نمیشوند.
5⃣.دو مفردی که مثنی میشوند دقیقا عین هم باشند از نظر لفظ و معنی و این دو مفرد موجود باشند.
6⃣با تثنیه غیر از تثنیه خودش بی نیاز نباشیم(نیازمند به تثنیه دو اسم باشیم)
مثلا بی نیازیم از تثنیه بعض به خاطر وجود جزئان پس بعض تثنیه نمیشود.
خلاصه صفحه ۱۱۱ تا پایان صفحه ۱۱۴
توجه###ان شاالله تتمه این شرائط به زودی خواهد آمد.
@talcheslkotob
بسم الله الرحمن الرحیم.
الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی
تَــــــــتِـــــــمه بحـــث سابــق.
۱.اگر اسمی در اصل مفرد و مبنی باشد،سپس علم گردد،معرب و مُنَوَّن میشود در این صورت مثنی بستن این اسم صحیح است.
۲.علمی مفردی که در اصل مثنی بوده،مباشرتا تثنیه بسته نمیشود بلکه در مذکر به کمک ذَوا(حالت رفعی) و ذَوَی(حالت نصب و جر)،و در مونث به کمک ذاتا یا ذواتا(در حالت رفع) و ذاتی یا ذواتَی(در حالت نصبی و جری)،مثنی بسته میشود
مثل ذَهَبَ ذَوَا الحَمدانِ ـــ مررتُ بذَوَیْ الحَمدانِ ــ رایت ذَوَیْ الحَمدانِ
ذَهَبَتْ ذاتا الزَینَبانِ ـــ رایت ذاتَیْ الزَینبانِ
مررت بذاتَیْ الزینبانِ.
نکته##در##تثنیه مرکب اسنادی،مزجی و عددی نیز از روش بالا استفاده میشود مثل ذهب ذَوَا محمدٌ مسافرٌ یا ذهبت ذواتا هندُ مسافدةٌ.
نکته دوم#در تثنیه مرکب اضافی صدر آن تثنیه بسته میشود،مثل هما عبدا اللهِ رایت عَبْدَی اللهِ
نکته سوم##در تثنیه مرکب وصفی(صفت و موصوف)،هر دو جز تثنیه بسته میشوند مثل ذهب الرجلان الفاضلان که تثنیه الرجل الفاضل هست.
۳.اگر دو اسم علم مثنی بسته شوند باید اول قصد نکره از آنها شود،بعد از اینکه مثنی بسته شدن ادات تعریف جدید اضافه میشود مثل الزیدان یا مثل
یا زیدانِ و مثل
ذهب زیداک
توجه#ادات تعریف جدید: ال،حرف ندا(یا) و اضافه به معرفه.
❤️❤️❤️سربازان خوش نامِ امام عصر(عج)، در لیالی پیش رو
ما را از دعای خیرتان محروم نفرمایید🙏🙏🙏🙏❤️❤️❤️❤️
@talcheslkotob
بسم الله الرحمن الرحیم.
الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی.
چند نکته از مثنی
1⃣.کلماتی مانند،کُل و اَحد و عَرِیب(این دو کلمه آخر یعنی احد و عریب فقط بعد از نفی عام استعمال میشوند)،مثنی بسته نمیشوند.
2⃣.گذشت که مثنی ما رو از عطف دو اسم بی نیاز میکند،اما گاهی به خاطر اغراض بلاغی دو اسم تکرار میشود مثل اراده تکثیر،مثل اخذتُ مِنی الفا و الفا
توجه###اگر عاطف غیر واو باشد تثنی ما را بی نیاز نمیکند از عطف مثل دخل رجلٌ فرجلٌ
3⃣.انتما دلالت بر اثنین میکند ولی در حکم مثنی و ملحقات مثنی نیست چون انتما مبنی است.
4⃣.زمانی که مثنی اضافه شود،نون او حذف میشود،حال زمانی که مثنی در حالت رفعی اضافه شود به اسمی که اولش ساکن باشد علامت رفعی او تقدیری است چون نطق مقدم بر کتابت است.
مثل ذهب غلامَا اَلْرجل.
خلاصه صفحه ۱۱۵ تا اول ۱۱۷
ان شاالله بحث شیرین محذوف الاخر در حالت مثنی،به زودی خواهد آمد.
@talcheslkotob
بِسم اللهِ الرحمنِ الرحیم.
الهُمَ صَلِ علیٰ محمد و آل محمدٍ و عجل فرجهم.
الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی.
توجه #### گاهی بعضی از اسم ها ثلاثی لام الفعل آن ها حذف میشود
و خود این بر دو قسم است.
قسم اول:گاه به جای محذوف حرفی نمی آید مثل اَبٌ،اخٌ،که اصلشان ابو و اخو بوده.
قسم دوم:گاه به جای محذوف چیزی می آید،مانند همزه اِسم که اصلش سِمو بوده(واو در سمو حذف شده و به جای آن همزه آمده)
قانون در این دو قسم این است که اگر در حالت اضافه،حرف محذوف باز گردد در مثنی هم باز میگردد مثل هذا ابوک که مثنی آن میشود ابوان(حرف محذوف در مثنی بازمیگرد،چون درحالت اضافه بازگشته بود)
امـــا در مـــثنی یــد و دم،و اســـم میگویم یدان،دمان،اسمان،چون در حالت اضافه میگویم یدُک و دمُک،اسمُک.
خلاصه صفحه ۱۱۷ تا ابتدای ۱۱۸
پایان بحث مثنی.
در این شب پر فیض پیش رو از همه عزیزان
التماس دعا دارم.
@talcheslkotob
هدایت شده از .....
سخنرانی های ناب و دلنشین منبریان و بزرگان اخلاق......
با ما باشید 👇👇👇
🌹 @Sokhanrani_delneshin🌹
بسم الله الرحمن الرحیم.
الهم صل علی محمدٍ و آل محمدٍ و عَجِّل فرَجهم.
الــــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی.
سومین جایگاهی که اعراب نیابتی میگیرد جمع مذکر سالم است.
تعریف جمع مذکر سالم:آنچه که بر بیش از دو چیز دلالت دارد و بی نیاز میکند متکلم را از عطف پشت سر هم،
مثلا متکلم به جای اینکه بگوید جاء المسلم و المسلم و المسلم،میگوید جاء المسلمون.
توجه###موارد زیر جمع نیستند
۱.آنچه به خاطر وضع لغویش دلالت بر جمع مذکر دارد مثل قوم
۲.آنچه بر بیش از دو دلالت دارد،ولی مفردات آن در معنا با هم فرق دارند.
مثل الصالحون که جمع شده برای دو نفر
به اسم صالح و زید که متقی است و به او لقب صالح داده اند،پس مفردات الصالحون فرق باهم داشتن.
حکم این جمع:در حالت رفعی واو میگیرد و در حالت نصبی و جری یا میگیرند،و همچنین نون جمع مذکر سالم مفتوح، عکس نون در مثنی است.
خلاصه صفحه 118تا 120
@talcheslkotob
بسم الله الرحمن الرحیم.
الٰهُمَّ صلِّ علیٰ محمدٍ و آل محمدٍ و عَجِّل فرَجهم.
الــــــنحــــــو الــــــــــوافـــــــــی.
اسمی که جمع مذکر سالم بسته میشود دو قسم است.
۱.علم.
۲.صفت(مشتق).
اگر اسم،علم باشد،برای جمع بستن آن به صورت جمع مذکر سالم،حتما باید تمام شرایط زیر را دارا باشد.
۱.علم برای مذکرِ عاقلی باشد.
۲.خالی از تاء تانیث زائده.
۳خالی از ترکیب(اسنادی،مزجی،عددی،وصفی) و خالی از علامت تثنیه و جمع باشد.
پس رجل(علم نیست)،زینب(علم برای مونث)،قمر(علم برای ماه)،حمزة(تا تانیث زائد دارد)،فَتَحَ اللهُ(مرکب اسنادی است)،سیبویه(مرکب مزجی است)،احد عشره(مرکب عددی است)،الرجل القائم(مرکب وصفی است)به صورت جمع سالم جمع بسته نمیشوند.
توجه۱###المُحمدان و المحمدون جمع سالم بسته نمیشوند چون در آخر این دو اسم علامت تثنیه و جمع وجود دارد.
توجه۲###اگر اسمهایی همچون زینب،یا سُعاد علم بشوند برای مردی،جمع بستن آنها به صورت جمع مذکر سالم بدون مانع است
توجه۳##مرکب اضافی صدر آن جمع بسته
میشود مثل جاء عَبدُو اللهِ،رایت عَبدِی الله،مررتُ بعبدِی الله.
سایر مرکبات مباشرتا جمع مذکر سالم بسته نمیشوند بلکه به کمک لفظ ذَوُو در حالت رفعی و ذَوِی در حالت نصب و جر جمع بسته میشوند،مثل ذَهَبَ ذَوُو فَتَحَ اللهُ مررت بذَوِی فَتَحَ اللهُ،رایت ذَوِی فَتَحَ اللهُ.
خلاصه صفحه ۱۲۰ تا ۱۲۲
@talcheslkotob