⭕️استاد وکیلی:معرفت شناسی(11)
⁉️لذت موهوم‼️
حضــرت علامه میفرمایند کســانی مانند کمونیســتها که به جهان آخرت اعتقاد ندارند، ایثار و شــهادت آنها هم فقط ناشــی از لذت توهمی و تخیلی است؛ چون از دید ایشان، پس از مرگ کسی نیست که بخواهد این لذت را بچشد.
ًحتی اگر فرضا مدرکی پس از مرگ وجود داشــت، بــاز هم چیزهایی کــه میتواند در ذهن انســان مادی، انگیزه هایی برای ایثار جان باشــد (از قبیل شــهرت و پرآوازه شدن نام پــس از مــرگ و افتخار فرزنــدان و...)، تماما لذت هایی هستند که با اصلِ وجــود، برابری نکــرده و در فرآیند لذت برآینــدی، عقل را قانع به ایثار جان نخواهند کرد.
بنابرایــن شــهادت (به معنــای عرفــی و نــه حقیقــی آن) در فضای کمونیستی یا صرفا برخاســته از عاطفه و انفعال بــوده و یا عقل، براساس یک توهم، به آن حکم کرده است و گرنه عقل خالص هیچگاه بــه آن رأی نخواهــد داد؛
زیــرا عقل انســان فقط و فقــط به دنبال لذت است و جز لذت طلبی، هیچ امر دیگری را تقاضا نمیکند.
پس دانســتیم که لذت طلبی، در فضای ایثار، ریاضت و سختی وجــود دارد و انگیــزۀ تمــام افعــال اختیــاری انســان را در بــر میگیــرد.
همچنین بر اســاس همین لذت طلبی، اسلــام حکم میکند که ایثار در امور آخرتی
ً مثلا جایز نیست که شخصی در مجلس
گناهــی شــرکت کند تا بــرادر دینی خودش را نجات دهــد، زیرا برآیندایثــار در امــور آخرتی ضرر و رنج اســت و در نتیجه، کاری غیرعاقلانه بــوده و اسلــام کار غیرعاقالنــه را تأییــد نمیکنــد. چرا کــه انســان در قبــال کاری کــه انجام میدهد بــه لذت برتر نمیرســد؛ بلکه در قبال ایــن ایثــار، آخــرت خــود را هم از دســت خواهد داد. بــه همین جهت حضدت امیرالمومنین می فرمایند:
وَ إِنِّي لَعَالِمٌ بِمَا يُصْلِحُكُمْ وَ يُقِيمُ أَوَدَكُمْ وَ لَكِنِّي لَا أَرَى إِصْلَاحَكُمْ بِإِفْسَادِ نَفْسِي
📚معرفت شناسی/ص۳۶و۳۷
#معرفت_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
عادتهای_رفتاری_خوب_و_بد_استاد_وکیلی.mp3
7.81M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (29)
🔶عادت های رفتاری خوب و بد
🔹مذمت عادت در روایات ناظر به عادات ناپسند است
🔹نفس نباید محکوم عادت باشد بلکه باید حاکم بر او باشد
🔹 شخصیت مومن منعطف است
🔹نظم هم بد و خوب دارد، نظم نباید موجب شود که یک طرفه رفتار کنیم و بدون انعطاف
🔹الگوی عادت سازی و ملکه شدن عمل یک امر عقلایی است و مورد نهی شارع واقع نشده
🔹در عادت های رفتاری عبادی باید توجه تمرکز و حضور قلب و تصحیح نیت مد نظر باشد، عادت صرفا سهولت در صدور عمل باشد نه یک فعل ناخودآگاه
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
89-VahdatShakhsiVojodDarZekrSharifLaHoElaHo (1).pdf
366.6K
‼️وحدت شخصی وجود در ذکر شریف
لاهو الا هو
#مقاله
#تقریر
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
🆔eitaa.com/taraef110
TaAseman05_5.mp3
281.8K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(27)
❓واحد بلاعدد به چه معناست؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman05_6.mp3
1.45M
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(28)
❓تاثیر توحید در زندگی شخصی
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
شرح رسائل علامه طباطبایی (13).mp3
1.19M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۱۳)
✨ سالکی که حال طی طریق است کثراتی که شریعت حق میداند را چگونه با درک خود جمع میکند؟
📌 حرکت از سمت کثرت به وحدت ؛ غرق شدن در وحدت
📌 خلقت ظهور و تجلی است نه بریده شدن چیزی از چیزی
📌ظهور بدون انفکاک از ذات؟
📌تکلیف کثرتی که از خردسالی با او مأنوس بود چه میشود؟
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع(13)
✨ آیا موضوع له الفاظ شامل مطلق مجردات نیز میشود یا منحصر به عالم ماده است ؟
💠 « التقریر الرابع : اعمیة الموضوع له من المادی و مطلق المجرد »
🔸 قال صدر المتالهین(قدس سره) : « اللفظ موضوع للمعنی المطلق الشامل للعقلی و الحسی جمیعا و خصوصیات الصور لخصوصیات النشأة خارجة عما وضع له اللفظ و إن کان اعتیاد الناس بشماهدة بعض الخصوصیات یحملهم علی الاقتصار علیه و الاحتجاب عن غیره و الحکم بأنه مجاز فی لفظ المیزان»(۱)
🔸و قدی یبتنی ذلک علی کون الواضع هو الله تعالی کما فی «شرح الاربعین»(۲) للقاضی سعید القمی(قدس سره) لکن قال فی «شرح توحید الصدوق» المتاخر کتابته :« و ذلک[أی وضع الالفاظ للاعم من المحسوس] لأن هذا الوضع وضع معقول إلهی سواء کان الواضع هو الله العلی أو جماعة من العقلاء بإلهامه»(۳)
🔸و قال فی«اسرارالحکم» ما مضمونه أن الالفاظ موضوعة للمعانی العامة التی هی الاصل المحفوظ و القدر المشترک بین جمیع المراتب حتی لایرفض المراتب الحسیة النازلة و لا المراتب المعنویة العالیة الروحانیة. لاسیما اذا کان الواضع هو الله تعالی و المقربین منه»(۴)
🔰و لایخفی أن العلقة الوضعیة و التبادر الحاقی من الالفاظ یأبیان عن ذلک فی أغلب اسماء الاجناس.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۵۹ (مع تصرف یسیر)
📌(۱) مفاتیح الغیب ، ج۱ ، ص ۱۵۰
📌(۲) شرح الاربعین ،ص ۲۰۶
📌(۳) شرح توحید الصدوق، ج۲، ص ۵۱۸
📌(۴) اسرار الحکم فی المتتح و المختتم ،ص۵۳
⚠️ برای اطلاع دقیق از تفصیل نظریه و اشکال آن به سائر سطور کتاب در نشانی مذکور مراجعه فرمایید.
🏷 برای نظریة «وضع الالفاظ للمعانی العامة» تقریرات گوناگون و احتمالات متعددی ذکر شده است که به برخی از آنان به مرور اشاره خواهد شد.
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
21.mp3
24.03M
✔️استاد وکیلی:
🔸 شرح حدیث شریف عنوان بصری
#جلسه_اول
‼️حدیث عنوان بصری برای طالب راه خدا و قرار گرفتن در مسیر مستقیم، کافی است.
❓راه رسیدن به حقیقت بندگی چیست؟
❓وظیفه مومن در مشکلات و مصیبتها ؟
❓چه کنیم تا شیطان راهی بر ما نداشته باشد؟
#حدیث_عنوان_بصری
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
عنوان بصری (۲).MP3
20.81M
✔️استاد وکیلی:
🔸شرح حدیث شریف عنوان بصری
#جلسه_دوم
✅شرح وصایای نهگانۀ امام صادق(ع)
❓ریاضت یعنی تربیت و ادب کردن نفس و مقابله با قوۀ شهویه و غضبیه
❓نحوۀ صحیح بردباری و صبر برای مقابله با قوۀ غضبیه که اساس آن أنانیت و خودیّت است.
❓ نسخهپیچی برای دیگران ممنوع.
❓انسان باید مراقب باشد تا کسی، چیزی از آخرت او را نبرد.
#حدیث_عنوان_بصری
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
عنوان بصری (۳).MP3
18.59M
✔️استاد وکیلی:
🔸شرح حدیث شریف عنوان بصری
#جلسه_سوم
❓مسیر عبودیت=پا گذاشتن روی هوای نفس.
❓انسان باید تلاش کند تا بفهمد که خودش، هیچ چیزی از خودش ندارد.
❓هجرت کبری یعنی حرکت از عالم نفس به سمت مقام عبودیت و بندگی.
❓تفاوت اموری که در آنها به دنبال خدا هستیم با کارهایی که دنبال خود می گردیم.
#حدیث_عنوان_بصری
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.ثالث۲.mp3
2.4M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۱۳)
✨ #بیان نسبت صور لاحقه به سابقه در حکمت متعالیه
📌در خارج هم باید تکثری لحاظ کرد که منشا حمل برخی محمولات بشود و برخی نشود
📌 تعبیر آیت الله جوادی(حفظه الله تعالی) به نوعی از وجود رابط
#علم_النفس_فلسفی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️علم دینی (13)
💠منظور از دین،در مبحث علم دینی چیست❓❓❓
#علم_دینی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
🆔eitaa.com/taraef110
الگوی تربیت توحیدی. استاد وکیلی.mp3
7.29M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (30)
🔶الگوی تربیتی توحیدی
🔹برخی عقاید هستند که مستقیما بر اعمال و رفتار ما اثر میگذارند
🔹عقاید توحیدی موضوع رذائل را ریشه کن میکند، موضوع رفتار را تغییر میدهد
🔹روش اسلام توحید درمانی است که در آن موضوع رذائل اخلاقی با نفی استقلال و ملکیت و شأنیت مرتفع میشود از باب سالبه به انتفا موضوع
🔹از زمان کودکی باید این عقاید توحیدی و توجه به توحید را آغاز کرد
🔹روش اهل بیت آموزش توکل و استخاره به کودکان و توصیه به آموزش لا اله الا الله در کودکی...
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110