eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
109 عکس
126 ویدیو
19 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح رسائل علامه طباطبایی. ج۶. الفصل الرابع۹.MP3
1.18M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۲۷) ✨ بررسی مفاد اخبار نفی صفات 📌 المراد من الصفات المنفیة لیست هی الصفات المحدثة بل أصل الوصف المفید للتحدید ❓معنای ریشه ی «ملأ» در اخبار باب چیست؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی:رسالةالوضع (27) ✨ چرا وضع تعیینی بشری پذیرفتنی نیست؟ 💠 « دراسة الاقوال فی واضع اللغة العربیة » (۱) 🔰 استدلوا علی عدم الوضع البشری التعیینی بأن ذلک لو کان لنقل فی التواریخ فإنه من اهم الوقائع و الداعی لنقله متوفر.(۱) علی أن ذلک یستدعی أن یکون الواضع ذا حکمة و منزلة رفیعة فی المجتمع ، فلایمکن القول بوقوع ذلک من دون نقل واصل- و لو اسطوریا- لاسیما فی العرب الملتزمین لنقل وقائع ایامهم. 🔹 أما ما ورد من اللغة العربیة کانت من اسماعیل النبی(علی نبینا و آله و علیه السلام) فلایجوز أن یکون بمعنی الانشاء و التأسیس ، فإن تعلیم اللغة أمر دقیق یحتاج إلی مقدمات کثیرة و مجال واسع کما نشاهد الیوم فی من یرید تعلم لغة حدیثة من الاستعانة بالکتب الدراسیة و مناهج تعلمیة منوعة فی المدارس و المعاهد. و لاسیما مع ما علیه ظاهر بعض تلک الاخبار الآتیة من أن ما نطق به اسماعیل(علی نبینا و آله و علیه السلام) کان اللغة العربیة الفصیحة... 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۷۹ (مع تصرف یسیر) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.خامس.۲.mp3
1.88M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۷) ✨ نفس از جواهر است یا اعراض؟ (۲) 📌بیان دوم طریق جدلی با وحدت نوعی 📌بیان سوم آثار حیات قابل ارجاع به عرض نیست. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(7) 💠تعارض میان آیات با نگاه غیر عمیق 🌀از سوئی می دانیم که از دید قرآن کریم: 🔷مخلوقاتی هم وجود دارد و این مخلوقات هم کمالاتی دارتد و خداوند در آیات بسیاری از قرآن علم و حیات و قدرت و مِلک و مُلک و عزّت و...را بارها به آنها نسبت داده است و برخی از مخلوقات خود را نیز (چون کتب آسمانی و وعده آخرت و روز جزاء و...)حق شمرده است. ⁉️سوالی که همیشه فراروی مسلمانان بوده آن است که اگر مخلوقات خداوند هم واقعا هستند و حق و حی و عالم و قادر و مالک می باشند پس چگونه می توان درباره خداوند گفت که فقط او حق است و فقط او عالم و حیّ و قدیر است و همه جا هم هست و به همه چیز محیط است و در عین حال مثل هیچ چیز نیست و از صفات اجسام و خصوصیات آنان مبراست❓ ⁉️سوال دیگر آنکه می دانیم خداوند از جسمانیت مبراست؛ولی آیا می شود که موجودی جسم نباشد ولی همه جا باشد و با همه چیز همراه گردد و از ما به خودمان نزدیکتر باشد و به همه چیز احاطه داشته باشد و در هیچ صفتی از صفات کمال شریک نداشته باشد❓ 🔶برای پاسخ دادن به این سوالات در طول تاریخ دانشمندان مسلمان راه های مختلفی را طی نموده اند که در این میان دو راه اصلی وجود دارد: راه متکلمان و حکما ،راه عرفا 📚کتاب عیار نقدها ص ۵۷۶ (درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود) https://eitaa.com/taraef110
شهید صدر در کتاب منطق استقراء در صدد انجام چه چیزی هستند..mp3
7.63M
⭕️استاد وکیلی 💠شهید صدر رحمة الله علیه در کتاب منطق استقراء در صدد انجام چه کاری است⁉️ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
eksir mohabat hoseiny 7_1.mp3
2.95M
⭕️استاد وکیلی؛ 💠تشبّه به محبوب 💠داستان فتحعلی شاه و یاد مصیبت تشنگی و عطش اباعبدالله الحسین علیه السلام https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی ؛معرفت شناسی(25) 💠معیار تطابق یقین با واقع 🌀در ضمن نگارش دوم که نگرش شکاکان بود. این شبهه مطرح شد که از کجا بفهمیم یقین مطابق با واقع است با توجه به آنچه گذشت خود به خود این شبهه حل خواهد شد؛ زیرا طبق استدلال‌های پیشین دانستیم که تطابق با واقع را نباید از بیرون احراز کنیم بلکه خود این یقین، از واقع حکایت می‌کند وقتی یقین پایدار حاصل شد خود به خود واقعیت فهمیده شده است و حالت منتظره ای وجود ندارد به عبارتی تطابق با واقع به عامل بیرونی نیاز ندارد بلکه انسان از مجرای یقین تطابق با واقع را به دست می‌آورد. 🖇پس این شبهه مطرح شده در شکاکیت که {چون انسان راه مستقل به واقع ندارد پس یقین‌های او فاقد ارزش و اعتبار است}؛ شبهه غلطی است زیرا هنگامی که انسان به چیزی یقین می‌کند، به این معناست که می‌فهمد واقعیت اینگونه است به عبارت دیگر آیا ممکن است که انسان به چیزی یقین کند و بعد شک نپاید که آیا واقعیت این طور است یا خیر؟ 🔖 انسان هر گاه یقین می کند در همان لحظه یقین اعتقادش آن است که واقعیت این چنین است شخص در لحظه یقین هیچگاه خود را محتاج به احراز بیرونی تطابق یقین با واقع نمی‌ داند به همین جهت اصولیان می‌گفتند: {یقین عین انکشاف از منظر شخصتیقن است} 📝بحث تنها در همین نکته است که آیا این یقین یک یقین استوار و پایدار است یا خیر آیا دریافتی که انسان داشته دریافتی است که از روش صحیح و استوار به دست آمده یا این چنین نیست وقتی انسان به چیزی یقین کرد اصلاً نمی‌تواند از چهارچوب یقین خود خارج شود و پذیرش یقین و عدم پذیرش آن اصلاً اختیاری نیست به تعبیر برخی از بزرگان انسان در برابر یقین فهیم نیست بلکه منفهم است یعنی انسان خود به خود فهمیده است و نمی‌تواند فهم خود را زیر سوال ببرد. 📚معرفت شناسی ص ۷۹ و۸۰ https://eitaa.com/taraef110