⭕️استاد وکیلی؛نظام تربیت توحیدی(1)
💠نظام تربیت توحیدی
♦️در یک نگاه کلان نظام تربیت توحیدی نظام تربیتی است که 1.جهان بینی 2. هدف 3.شاخصه های رشد 4.روش تربیت در آن همه بر محور توحید شکل گرفته است وبقیه ابعاد تربیت در سایه آن قرار دارد.
جهان بینی اسلام بر آن است که خداوند در همه کمالات یگانه و با هیچ کسی در هیچ کمالی شریک نیست و تمام مخلوقات هر چه دارند عاریه و امانتی بیش نیست.
علم و حیات و قدرت منحصر در خداوند است و لذا هیچ موجودی جز او شایسته هیچ مرتبه از پرستش یا محبت یا تکیه کردن و اعتماد و کمک خواستن و... نیست مگر به اعتبار اینکه آینه ای از کمالات پروردگار است.
🔻هدف نهایی انسان در این نگاه رسیدن به توحید است.لذت بخش ترین و شیرین ترین حقیقت عالم ادراک توحید است؛یعنی انسان از تعلق به هر چیزی حتی خودش بریده شده و فقط به خداوند تعلق داشته باشد و هیچ موجودی را دارای اثر و کمالی مستقل از خداوند ندیده بلکه همه را آینه کمالات او بداند و ببیند.
🔺اوج رهایی و سعادت بشر در این مرتبه است و اسلام آن را به عنوان هدف زندگی بشر معرفی میفرماید در مدل تربیت توحیدی مهمترین ابزار برای تربیت و رشد انسان تمرکز بر خود توحید است اگر کسی توحید را به شکل صحیح بفهمد و آن را دائماً به قلبش مرور داده و بر آن تمرکز کند( مانند کاری که در یک نماز صحیح و با حضور قلب باید انجام شود)
و در همه امور خود را به تمام معنا به او بسپارد و از او مدد بگیرد خود به خود تمام صفات رذیله از درون او شسته شده و صفات حسنه در او شکوفا میگردد و در همه کارها به بالاترین ضریب موفقیت دست می یابد و بیشترین رشد و شکوفایی استعداد ها را خواهد داشت.
☑️البته اسلام سائر روش های تربیتی را هم به عنوان روش مکمل می پذیرد و از به کاربردن آنها با شرایطی استقبال می نماید ولی محور تربیت را بر دوام ذکر توحید و توجه بدان میداند و لذا نماز را ستون برنانه تربیتی خود نام نهاده و هیچ عملی را بدون آن مقبول نمی شمرد.
شاخصه رشد و کمال هم در این نظام تربیتی میزان ادراک توحید از سوی شخص است و به هر مقدار که شخص به توحید نزدیک شده باشد به همان نسبت رشد یافته است.
🗯نزدیک شدن به توحید گاه به این است که عبودیت خود را بیشتر یافته و عظمت الهی و بی اعتباری ماسوی الله را بهتر ادراک نموده است و گاه به این است که مقدمات ادراک این امور بهتر در او فراهم شده است.
مثلا کسی که بخواهد توحید را ادارک کند باید بار حق الناس بر دوشش نباشد وگرنه حقوق ضایع شده دیگر نفوس مانع از رشد معنوی انسان است.لذا اگر به کودکی مراعات حق الناس را آموختیم به درجه ای او را به توحید نزدیک نموده ایم.
📚نظام تربیت توحیدی
(با تمرکز بر تربیت جوان معاصر)ص ۱۶تا۱۸
#نظام_تربیت_توحیدی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
عامل رشد محبت و ولابت است ونه اعمال.الانسان ج ۱۱.mp3
666.2K
-عامل رشد و ترقی انسان محبت و ولایت است و نه اعمال.
-رساله الانسان بعد الدنیا.تدریس استاد وکیلی جلسه ۱۱
⭕️ استاد وکیلی:
وجود مبارک فاطمه زهرا سلام الله علیها
هــم در عالم ملکوت جلودار هســتند
و هــم در عالــم ظاهــر دســتگیری کــرده و انســانها را بــه طــرف خداونــد ســیر میدهنــد.
ایشــان بــه خاطــر جنبــه مادریشــان در بیــن حضرات معصومیــن علیهم السلام یــک ویژگی خاصی دارند که از جهاتــی آن حضرت را از بقیهّ متمایــز میکند.
به ســبب لطافتی کــه خداونــد در آن حضرت قرار داده و قلــب رئــوف و مهربانــی کــه دارنــد، در بســیاری از موارد که توســل بــه اهل بیــت علیهم السلام نتیجه نمیدهد، توســل به آن حضرت جــواب داده و دســتگیری آن حضرت به داد انســان میرســد.
حتی گاهی واسطه بین شــیعیان و اهلبیــت میشــوند؛ یعنــی انســان وقتــی گــره بــه کارش میافتد، اگر ائمه علیهم السلام را ـ که خود دریای رحمت هستند.به حقّ مادرشان قسم دهد دستگیری می فرمایند.
📚تجلی توحید ص ۳۲
#تجلی_توحید
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
هدایت شده از استاد وکیلی
18.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡حقیقتِ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
تفسیری پیرامون حدیث قدسی ؛يـا أَحْمَدُ! لَوْلاكَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُكَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما
بابیان حضرت استاد وکیلی
شهادت انسیة الحوراء،فاطمه الزهراء سلام الله علیها را بر مُحِبّین حضرت تسلیت عرض میکنیم
☑️ @ostad_vakili | towhid.org
مقیّدان تو از یاد غیر خاموشند
بهخاطری که تویی دیگران فراموشند
#تجلی_توحید
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
جلسه ششم امامشناسی استاد وکیلی .mp3
44.66M
✨هو العلیم
#جلسه_ششم_امامشناسی
#استاد_وکیلی_زید_عزه
⚫️درس نهم :
در معنی ولایت تکوینی
▪️میزان جزا و پاداش ملکوت اعمال است نه ظاهر آنها
▪️تحقیق در معنای صراط
▪️روايت «لا يجوز احد الصراط الا من كتب له على الجواز» به طرق مختلف
▪️توضیح معنای روایت فوق
▪️روایت «لا یجوز احد الصراط...» در اشعار سید حمیری
🔵درس دهم:
لزوم امام زنده برای تمتع دلها
🔹شمول و عموم اصل علیت و معلولیت در نظام هستی
🔹تأثیر مجالست در انسان
🔹قلب امام كانون افاضه علوم است
🔹شیعه اساس تعالیم اسلام را بر امامت میداند
🔹شیعه دارای ملاطفت و رقت و ملایمت است
🔹بهشت تجلی صفات و اعمال است
🔹حقیقت نهرهای جاری در بهشت
🔹نهرهای چهارگانه جاری در بهشت، نهر آب
🔹نهرهای شیر، نهرهای شراب
🔹نهرهای عسل تصفیه شده
🔹نهر زنجبیل و چشمه کافور
🔹چشمه تسنیم از زیر پای امیرالمؤمنین جاری است
🔹ساقی حوض کوثر
🔹اشعار سید حمیری درباره حوض کوثر و ساقی آن
#امام_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛رسالة الوضع(35)
✨ بررسی نظریة محقق اصفهانی (رحمه الله تعالی)
💠 «الحروف الربطیة » (۳)
🔹 قد یحمل کلامه علی انحصار الفرق بین الاسم و الحرف فی المحکی لکن التأمل فی عباراته یفید أنه یقول بتغایرهما فی الحاکی أیضا أی فی مفهومهما الذهنی. فالمعنی الحرفی _ و هو تصوره الذهنی _ نسبة ذهنیة قائمة بین الصور الذهنیة المستقلة. کما أن محکی ذلک التصور نسبة خارجیة قائمة بین الحقائق الخارجیة المستقلة(۱)
📝 قال: « الا أن الحق المصرح به فی کلمات اهل التحقیق أنهما [أی المعنی الاسمی و الحرفی] متفاوتان فی ذاتهما و أن الفرق بینهما کالفرق بین الوجود فی نفسه و الوجود لا فی نفسه » الی أن قال: « نسبة الشئ لیست شیئا من الأشیاء و إلا لم تکن نسبة. فعدم قبولها إلا اللحاظ الآلی لنقصان ذاتها عن قبول اللحاظ الاستقلالی و حیث إن حقیقة النسبة فی ذاتها متقومة بالمنتسبین ذهنا و عینا فلا تقرر لها مع قطع النظر عن الوجودین(۲)
📌 (۱) منتقی الاصول ، ج۱ ، ص ۱۰۶
📌 (۲) الاصول علی النهج الحدیث ، ص ۲۵
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۹۵(مع تصرف یسیر)
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
جلسه1-22 شوال المكرم 29_3.mp3
4.1M
👤استاد وکیلی؛علم اللغة(3)
💠زبان فصیح یعنی چه❓
📝دوره زبان فصیح و غیر فصیح
🔶زبان مولدین چیست؟
📆سال تدریس:
سال۱۴۲۹هجری قمری
مصادف با ۱۳۸۷هجری شمسی
#علم_اللغة
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛معادشناسی(3)
📝عالم دنیا خوب یا بد؟
دنیا به خودی خود ، خنثی است اما اگر به عنوان ابزار حرکت به طرف آخرت استفاده شود ، به یک امر ارزشی ((مَتجَر اولیاء الله)) تبدیل می شود.
دنیا به شکل مستقل ، یک امر ضد ارزش است که موجب غفلت و خرابی خواهد شد . در آیات و روایات ، هرجا که دنیا مذموم است ، دل بستگی به دنیا و غفلت از ماوراء مدنظر است و هرجا که دنیا ستایش می شود ، استفاده از دنیا برای حرکت به طرف آخرت و خداوند مد نظر است .
📚معاد شناسی ص ۴۰
#معاد_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
sharh-roohemojarrad-23.mp3
9.31M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۲۳ ✾
╰┅──────┅╯
📌 ادامهی بخش پنجمین| ســفـــر
دوماههی زیارتــی حـــضرت آقا
حاج ســـیـــدهــــــاشــــــم حـــــداد
قدساللهسره به ایران و توقف
در تهران و زیارت حضرت امام
علیبنموسیالرضاعلیهالسلام
✅ ادامهی شرح حدیثعنوانبصری
📎 چهارچوب کلی طریقهی آیتالله
سـید عـلی قاضی رحمهالله علیه
📎 دنبال داشتن باشیم یا نداشتن؟
📎 مـــراتـــب «لَا يُرِيــدُونَ عُــلُــوࣰّا ...»
📎 عــالــیتــریــن مــرتــبـــهی انـــفـــاق
📎 کجا باید دفـــــاع کرد؟
📎 کجـا باید سکوت کرد؟
📎 شـاخـصهی حظ نفس
📎 مــصــادیــق حظ نفس
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛فقه جامع(3)
💠کاستی های نظام فقاهت موجود و خصوصیات فقه جامع
📜مسائل مربوط به نهاد های اجتماعی
🌐سومین دسته از مسائلی که فقه متعارف به آن ها بی توجه بوده،مسائل مربوط بــه نهادهــای اجتماعــی اســت. ایــن نهادهــای اجتماعــی امــروزه وضعیتی شــبیه بــه شــخصیّت های حقوقــی دارنــد. از آنجایــی که فقه گذشــته همیشــه منفعل و پاسخگوی یک جامعه بسیط و ابتدایی بوده، امروز پاسخ آماده ای دربارۀ نهادهای اجتماعی ندارد.
🌀شکل گرفتن یک تمدن و یا اجرا شدن احکام اسلام در قالب یک جامعه،خودبه خــود محتــاج شــکل گرفتن ده ها نهاد اســت که هر کــدام از آنهــا برای خود احــکام و آثــار فقهی و حقوقی دارنــد و فقه باید آنها را تبیین کند.
فقه باید بتواند با قاطعیت بیان کند که در جامعه اسلامی چه سازمان هایی باید وجود داشته باشد؟
چه نهادهایی باید فعالیت کنند؟وظیفه هر کدام از نهاد ها و سازمان ها چیست؟
🔆به عنوان مثال آیا جامعه اسلامی به نهاد امر به معروف و نهی از منکر نیاز دارد یاخیر؟
آیا از آیه شریفه
(وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)
استفاده می شود که باید وزاتخانه ای با عنوان ((امر به معروف و نهی از منکر)) (کــه در فقه گذشــته از آن به امور حســبیّه تعبیر می شد) داشته باشیم؟
اگر نیاز به چنین نهادی وجود دارد، حدود و ثغور آن چیست؟ چه اختیاراتی دارد؟
📚الگوی دینی راهبردی تربیت
کودک و نوجوان و جوان
(بخش اول:کلیات و مقدمات )
#فقه_تربیتی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
نقص زنها در شهادت چیست.فقه جنسیتی ج۳۲.mp3
20.48M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(11)
🌀نقص زنها در شهادت چیست❓
🌀 چرا شهادت دو زن مساویِ با یک مرد است❓
🌀مومنات الرضا کافرات الغضب به چه معناست❓
🌀بیانی برای آیه [ان تضل احداهما فتذکر احداهما الاخری]
🌀منظور از ضلالت زنها در آیه بالا چیست❓
🌀نقصان عقول در زنها به چه معناست❓
🌀فراموشیِ هیجانی چیست❓
#خارج_فقه_تربیت_جنسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی:علم الاخلاق(3)
💠علامت توکّل
🌀علامت صحت توکّل عبد این است که اگر در شرایطی قرار گیرد که به حسب عالم ظاهر احتمال انجام کاری محال باشد و تمامی راه ها بسته باشد باز هم در قلبش حسّ ناامیدی را پیدا نکند.
🎙اخلاق توحید بحث توکل
#علم_الاخلاق
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
استاد وکیلی. انسان کامل در آینه آیات و روایات_4.mp3
3.13M
⭕️استاد وکیلی؛انسان کامل(3)
💠سوال:آیا اصطلاح انسان کامل در روایات ما وجود دارد؟و آیا خاستگاهی در دین دارد؟
📝 اصطلاح سازی در تمام علوم موجود است.
📖 بهتر است از اصطلاحات دینی استفاده کنیم...
📜ادبیات قرآن در مقام کمال متفاوت است با ادبیات علمی رایج
#انسان_کامل
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (10)
⁉️ آیا من همین تن هستم یا من، حقیقتی ورای این تن دارم که از دریچۀ این تن، نظارهگر این عالمم؟: ⁉️🤔 (قسمت چهارم)
ادعای ما این نکته است که انسان محصور در همین تن نیست بلکه انسان مرتبۀ دیگری غیر از این تن هم دارد؛ برای این ادعا، شش دلیل در کتاب ذکر شده است:
1️⃣دلیل اول: طبقه بندی ادراکات انسان
2️⃣ و 3️⃣ دلیل دوم و سوم: خصوصیات عالم اجسام و نفس انسانی
4️⃣دلیل چهارم: خوابهای صادقه
5️⃣دلیل پنجم: دلیل پنجم گزارشهای افرادی است که از دنیا رفتهاند و بعد از مدتی زنده شدهاند. این هم نمونه دیگری است که میتوان با آن تجرد نفس را اثبات کرد. زیرا این افراد با اینکه بدنشان در این دنیا از کار افتاده است، باز هم پدیدههایی را مشاهده کرده و تعریف میکنند.
6️⃣دلیل ششم: اخبار اولیاء الهی و برخی از مرتاضان از عوالم دیگر، یکی دیگر از ادلۀ تجرد نفس است. زیرا یکی از کارهایی که این افراد انجام میدهند خلع بدن است. این گروه لباس بدن را خلع کرده و با روح خود، در عوالم غیرجسمانی یا جسمانی دیگر سیر میکنند و برای ما از آن عوالم گزارش میدهند. مثلاً زندگانی آیتالله قاضی یا علامه طباطبایی و دیگر بزرگانی که دارای طهارت و صداقت بودهاند را بررسی میکنیم و میبینیم که این بزرگواران چند جملهای را از مکاشفات و سیر در عوالم دیگر بیان کردهاند. بعد میبینیم که انبیاء الهی نیز همین مطالب را بیان کردهاند. از طرفی گزارش مرتاضانی که آنچنان اهل دیانت نیستند را میبینیم و متوجه میشویم که مشترکاتی در بین حرفها وجود دارد. کمکم بعد از جمعآوری این گزارشها اطمینان حاصل میشود که انسان فراتر از پوستۀ بدن، حقیقتی دارد که میتواند به عوالم مختلف سفر کرده و اشیاء مختلف را مشاهده نماید.
📚انسان شناسی (چکیده چند صفحه)
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
عرفان در بیان امام سجاد علیه السلام . بخش سوم.mp3
2.42M
✨عرفان در بیان امام سجاد علیه السلام (۳)
📌 «مقامات الهی» که «لا تعطیل لها» در مناجات نوف بکالی به تعلیم امیر المومنین علیه السلام
📌 حقیقت توحید با این حرف ها رسیدنی نیست، اینها جهت یک آشنایی است
📌نقل بی ادب بودن محی الدین در کتاب تقریرات فلسفه امام خمینی (ره) چه معنایی دارد؟
📌 تعبیر «الداخل فی کل شی لا کدخول شی فی شی» صادر از معصوم خوراک عمومی و متناسب نفوس ولی تعبیر «سبحان الذی اظهر الاشیاء کلها و هو عینها» بی ادبی است
#عرفان_اسلامی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(12)
💠روایات مخالف با نظر متکلمان
ج)روایات دال بر حضور خداوند در همه جا و همه چیز
☑️روایات فراوانی نیز داریم که حکایت از حضور حقیقی خداوند متعال در همه جا و همه چیز می نماید و نشان می دهد که خداوند همه چیز را از خود پر نموده است،مانند
1.حضرت امیرالمومنین علیه السلام:
تَوْحِيدُهُ تَمْيِيزُهُ مِنْ خَلْقِهِ وَ حُكْمُ التَّمْيِيزِ بَيْنُونَةُ صِفَةٍ لَا بَيْنُونَةُ عُزْلَة
2.حضرت امیرالمومنین علیه السلام:
ً فَسُبْحَانَكَ مَلَأْتَ كُلَّ شَيْءٍ وَ بَايَنْتَ كُلَّ شَيْءٍ فَأَنْتَ الَّذِي لَا يَفْقِدُكَ شَيْء
3.حضرت امیرالمومنین علیه السلام:
ٌ دَاخِلٌ فِي الْأَشْيَاءِ لَا كَشَيْءٍ فِي شَيْءٍ دَاخِلٍ وَ خَارِجٌ مِنَ الْأَشْيَاءِ لَا كَشَيْءٍ مِنْ شَيْءٍ خَارِج
4.َ أَنَا الظَّاهِرُ فَلَا شَيْءَ فَوْقِي وَ أَنَا الْبَاطِنُ فَلَا شَيْءَ تَحْتِي
5.ٍ مَعَ كُلِّ شَيْءٍ لَا بِمُقَارَنَةٍ وَ غَيْرُ كُلِّ شَيْءٍ لَا بِمُزَايَلَة
6. لَيْسَ فِي الْأَشْيَاءِ بِوَالِجٍ وَ لَا عَنْهَا بِخَارِج
7.ٍ بَاطِنٌ لَا بِمُزَايَلَةٍ مُبَايِنٌ لَا بِمَسَافَة
8.ٍ هُوَ فِي الْأَشْيَاءِ كُلِّهَا غَيْرُ مُتَمَازِجٍ بِهَا وَ لَا بَائِنٍ عَنْهَا ظَاهِر
9.َ إِنَّهُ لَبِكُلِّ مَكَانٍ وَ فِي كُلِّ حِينٍ وَ أَوَانٍ وَ مَعَ كُلِّ إِنْسٍ وَ جَان
10.ٍ وَ الْبَائِنِ لَا بِتَرَاخِي مَسَافَةٍ وَ الظَّاهِرِ لَا بِرُؤْيَةٍ وَ الْبَاطِنِ لَا بِلَطَافَةٍ بَانَ مِنَ الْأَشْيَاءِ بِالْقَهْرِ لَهَا وَ الْقُدْرَةِ عَلَيْهَا وَ بَانَتِ الْأَشْيَاءُ مِنْهُ بِالْخُضُوعِ لَهُ وَ الرُّجُوعِ إِلَيْه
11.ْيَا مَنْ بَانَ مِنَ الْأَشْيَاءِ وَ بَانَتِ الْأَشْيَاءُ مِنْهُ بِقَهْرِهِ لَهَا وَ خُضُوعِهَا لَه
12.ِ فَارَقَ الْأَشْيَاءَ لَا عَلَى اخْتِلَافِ الْأَمَاكِنِ وَ تَمَكَّنَ مِنْهَا لَا عَلَى الْمُمَازَجَة
13.قَرِيبٌ مِنَ الْأَشْيَاءِ غَيْرُ مُلَابِسٍ، بَعِيدٌ مِنْهَا غَيْرُ مُبَايِن
14.ُ سَبَقَ فِي الْعُلُوِّ فَلَا شَيْءَ أَعْلَى مِنْهُ وَ قَرُبَ فِي الدُّنُوِّ فَلَا شَيْءَ أَقْرَبُ مِنْهُ فَلَا اسْتِعْلَاؤُهُ بَاعَدَهُ عَنْ شَيْءٍ مِنْ خَلْقِهِ وَ لَا قُرْبُهُ سَاوَاهُمْ فِي الْمَكَانِ بِه
15. هو حيوة كل شيء و نور كل شيء
16. لَمْ يَحْلُلْ فِيهَا فَيُقَالَ هُوَ فِيهَا كَائِنٌ وَ لَمْ يَنْأَ عَنْهَا فَيُقَالَ هُوَ مِنْهَا بَائِن
همه این روایات مبارکه به نوعی حاکی از جدا نبودن وجودی خالق و مخلوق است که نظریه متکلمان و حکما پیشین توان تفسیر و توجیه آن را نداشته بلکه در نقطه مقابل آن قرار می گیرد.
📚عیار نقدها ص ۵۸۲ و ۵۸۳
(درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود)
#توحید_قرآنی_و_وحدت_وجود
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110