eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
103 عکس
122 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.م.ثانی۲.mp3
1.3M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۷) ✨ عالم طبیعت خودش عالم بالاتری را اثبات میکند 📌طبیعت دائما در حال افزوده شدن است. 📌تصویر صحیح ماده و صورت تصدیق به واهب صور را برای انسان تسهیل میکند. 📌دیدگاه خاص مرحوم ملاصدرا در بحث مزاج https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️علم دینی(7) 💠محل نزاع میان طرفداران و مخالفان علم دینی 🆔eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تصور_جامع_برای_اعمیّ_استاد_وکیلی.mp3
5.1M
⭕️ استاد وکیلی: کفایة الاصول(15) ☑️تصور جامع برای اعمیّ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️خصوصیّت اصحاب سیدالشهدا علیه السلام 🔴اولین سوال این است که سِرّ این مسأله چیست؟ اصحاب سیدالشهدا چه خصوصیّتی داشتند که در بین اصحاب ائمه به این جایگاه و عظمت دست یافته اند؟ آیا زهد و عبادتشان منشأ این مقامات است؟ آیا علم و معرفتشان آنها را به این جایگاه رسانده است؟ آیا پیشینه و سابقه آنها در جنگ و جهاد فی سبیل الله باعث این عظمت شده است؟ 💠وقتی تاریخ را ورق می زنیم،می بینیم هیچ کدام از این ها نیست. 🔵جناب علامه شیخ محمد سماوی (م۱۳۷۰ق) در کتاب ارزشمند {إبصار العین فی انصأر الحسین} زحمت زیادی کشیده اند تا شرح حال اصحاب سیدالشهدا علیه السلام را از لابلای کتاب ها جمع آوری کنند. برخی از این ها بزرگانی هستند که اهل فقاهت و علم و دانش اند.برخی از زهّاد و عبّادند؛ولی برخی هم افرادی هستند که اسم و رسمی در جایی ندارند و به ظاهر از افراد عادی هستند. حتی بعضی از آنها تازه مسلمانند و سابقه ای برای آن ها پیدا نمی شود. برخی عثمانی مذهب بودند و در جبهه مقابل قرار داشتند. 💠این ها همه جذب سیدالشهدا علیه السلام شده و آمدند و متحول شدند. ⚫️مرحوم علامه طهرانی تحلیل زیبایی از این حقیقت مقام اصحاب سیدالشهدا علیه السلام دارند که در حقیقت کلید فهم درجات و مقامات این بزرگواران است. ایشان می فرمایند سّر این عظمت را باید در مسأله《 لحوق 》جستجو کرد. یکی از مهمترین معارف قرآن که بسیار مسأله بشارت آمیزی است،مسأله《لحوق》است.۱ لحوق یعنی کسی که در درجه پایین قرار دارد با سبب و ریسمانی به کسی که در درجه بالا قرار دارد،متّصل و ملحق شود. وقتی این الحاق اتفاق می افتد و معیّت رقم می خورد،این دو در همه عوالم با همدیگر هم در جه می شوند؛و ملحق شونده از فیوضات و بهره های آن ولیّ الهی که به او ملحق شده بهره می برد. 💠با تأمل بر روی مسأله لحوق در آیات قرآن،این مطلب به وضوح روشن می شود که در حقیقت،《 لحوق کلید نجات است 》ما اگر بخواهیم دنبال چیزی در این عالم باشیم، باید تمرکز خود را بر لحوق و معیّت با امام علیه السلام قرار دهیم. ۱.اشاره به آیه شریفه 《وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ ۚ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ》 سوره طور آیه ۲۱ 📚کتاب شهیدان عشق/ص ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ https://eitaa.com/taraef110
ولادت امام حسین علیه‌السلام. استاد وکیلی.mp3
25.89M
🎙سخنران: استاد حاج شیخ محمد حسن وکیلی 💎 موضوع: شرح دعای روز ولادت امام حسین علیه‌السّلام 🕰 شعبان المعظم ۱۴۴۳ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️القاب و کنیه های حضرت ابالفضل علیه السلام 🔵سقّا ایشان همچنین القابی دارند که مربوط به فداکاری هایشان در روز عاشورا است؛ یکی از این القاب《أبا القربة》است به معنی پدرمشک. لقب دیگر 《سقّا》است که این لقب در تاریخ به یاد ابالفضل العباس علیه السلام باقی ماند؛ چون در طول چند روزی که در کربلا بودند و بخصوص سه روز آخر، یکی از مسئولیت های مهم و کارهای اساسی ایشان آوردن آب برای خِیام حرم بود. 💠 البته این لقب در عالم معنا هم برایشان صادق است و به قول اهل معرفت، خداوند لقب ساقی و سقّا را برای آن حضرت قرار داد که ایشان تا ابدالدهر ساقی و آبرسان اهل معنا و اهل دل باشند و از نفوس تشنه دستگیری فرمایند. 📚شهیدان عشق /ص ۱۷۱ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روایات کتب کافی .من لا یحضر ووسایل.خارج فقه ۴۲.mp3
5.44M
🔹کتاب کافی و من لایحضر و وسایل در چه مقامی تالیف شده است❓ 🔸آیا صاحب وسایل در استقراء روایات یک باب موفق بوده اند❓ 🔹آیا استفراغ وسع در تتبع ادله به حسب شرایط و ازمنه متغیر است❓ 🔸مصداق استفراغ وسع از ادله در زمان فعلی میتواند معجم موضوعی یا جامع الاحادیث باشد❓ 🔹نرم افزارهای امروزی باعث چه تغییراتی در فقه می شود❓آیا در همه ی مسایل فقهی تاثیر گذار هستند❓ 🆔eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(6) ⬇️لذت حسی و غیرحسی⬇️ اولاً باید دقت داشــته باشــیم که لذت، فقط شــامل لذات حسی نمیشــود. متأســفانه در چنــد دهۀ اخیــر در اثر ترجمۀ متــون غربی در کشور ما، اصطلاح جدیدی متولد شده که لذت را فقط به لذتهای حســی اطــلاق میکنــد، ولــی در میراث فلســفی ما اینگونه نیســت و لذت اعم از لذت حســی و لذت عقلی (غیرحســی)است. در متون اسـلـامی نیــز واژۀ لــذت معنایی کامـلـا عام دارد.و بــه همین جهت در روایــات مــا صحبت از لذت عبادت، لــذت محبت خداوند و لذت معرفت شده است. 📚معرفت شناسی/ص ۳۱ و ۳۲ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رفق و مدارا در تربیت. استاد وکیلی.mp3
8.47M
⭕️ استاد وکیلی: فقه تربیتی (24) 🔶رعایت‌ اصل رفق و مدارا در تربیت افراد 🔹آموزش مسائل دینی و غیره در مسیر تربیت باید به صورت تدریجی باشد 🔹ابتدا بیان کلیات و سپس آهسته آهسته در طول زمان بیان جزئیات 🔹نزول تدریجی قرآن و احکام به دلیل اینکه مردم کشش نداشتند که دفعتا بیان شود 🔹نوع تعامل با نوجوان باید مانند تعامل با جدید الاسلام ها باشد 🔹فشار آموزشی شخص را زده می‌کند و موجب سقوط او می شود https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح رسائل علامه طباطبایی (8).mp3
1.07M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۸) ✨ تفاوت مهم معنای رابط در حکمت صدرایی و حکمت متعالیه که در فهم تکثر عالم باید لحاظ کرد 📌رابط در حکمت صدرایی معنای حرفی دارد و در دل معنای اسمی نیست و دارای کمال زائد است. 📌در حکمت متعالیه رابط هیچ گونه زیادتی نسبت به اصل ندارد و دومی برای آن محسوب نمیشود. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی: رسالةالوضع(8) ✨ عدم استقرار لفظ در معنا (سیلان لغت) 6⃣ «الثمرة السادسة فی رأی المختار فی تفسیر الدلالة الوضعیة اللفظیة» لیس جمهور اهل اللغة بمداقّین فی تحدید الموضوع له، فلا یزال الفاظ اللغة تستعمل فی مشابهات معناها، بحیث یعدّ الاستعمال _ لشدة التشابه بین الموضوع له و المستعمل فیه_ حقیقیا غیر ادعائی. و هذا یستلزم تقلب الوضع دائما و عدم ثبات حدود الموضوع له ابدا. لکن لما کانت هذه التحولات تدریجیة ، لایلتفت الیها أبناء اللغة بل یظنون اللغة أمرا ثابتا بالنسبة الی انفسهم. فاللغة أمر متحرک ذات تقلب دائمی یشبه نماء الموجود الحی. و حد المعنی الموضوع له یتغیر تدریجا بالاتساع و الضیق 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۵۲ (مع تصرف یسیر) 🏷 تفاوت این ثمره با ثمره دوم در اینست که آنجا بحث از تغییر عادات در عصرهای گوناگون بود ولی اینجا عدم استقرار در یک جامعه واحد بلکه شخص واحد مورد نظر است. ⚠️نظریه برگزیده حضرت استاد در باب تفسیر دلالة وضعیة و عدم پذیرش مقوماتی همچون قرن اکید در پیام های قبل ذکر شد. https://eitaa.com/taraef110
مراسم احیاء شب نیمه شعبان 1441. استاد وکیلی.mp3
21.76M
🌸 اسعدالله ایامکم سعیدا 🌸 🎙سخنران: استاد حاج شیخ محمد حسن وکیلی 💎 موضوع: مراسم احیاء شب نیمه شعبان 1441 ⚡️امشب، شب نزدیک شدن به کانون نور است https://eitaa.com/taraef110
📝 شعری از استاد حاج شیخ محمد حسن وکیلی به مناسبت ولادت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ای ذره مشو نومید ای پادشه خوبان وقت است که باز آیی عالم به جمال خویش ای ماه بیارایی از نرگس مست تو،مستند همه عشاق از سرو قدت عالم،شوریده و شیدایی از برق نگاه تو خورشید سرافکنده از زلف سیاه تو خلقی همه سودایی دلها همه پژمرده،لبها همه تفتیده کی آب حیات آخر زان لعل مسیحایی درتیه فراق تو ماتشنه و سرگردان ای شاه ترحم کن بنما ید بیضایی ار‌تیره دل و خونین هستیم شقایق وار از عشق شویم آخر چون شیشهٔ مینایی چون سوسن آزاده خاموش در این زندان جز یاد توام نبود هم صحبت تنهایی درشام غمت چون شمع می سوزم و میگریم شاید که روا آید زین ذره تمنایی ای ذره مشو نومید از مهرِ نسیمِ یار تا مهر بردبالا او ذرهٔ بی پایی 🕯شب شعر؛نیمه شعبان ۱۴۳۸ هجری قمری https://eitaa.com/taraef110