تاریخ علوم اسلامی.تاثیر مباحث الفاظ در فهم متون دینی.خارج اصول سال اول دور دوم ج۳۲.آوکیلی.mp3
4.39M
⭕️استاد وکیلی؛خارج اصول
💠تاثیر مباحث الفاظ در فهم متون دینی
🔻زمینه های لازم برای رشد علوم...
🔺سطح فهم و سواد مردم در زمان اهل بیت ع چقدر بوده است❓
#خارج_اصول
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️استاد وکیلی؛#امام_زمان_علیه_السلام
💠فراق یار
🔷عبارت سیدابن طاووس در فراق
🔶نگاه توحیدی به انتظار حضرت
#جمعه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (5)
🎥دوربین واقعیت مجازی (قسمت اول)
دوربین واقعیت مجازی به این صورت است که وقتی انسان این دوربین را بر روی چشم قرار میدهد، خودش را در یک دنیای کاملاً سهبُعدی احساس میکند. نمونههای پیشرفتۀ آن به این صورت است که انسان وقتی در تصویر دوربین غذا میخورد مزهاش را هم احساس میکند زیرا همزمان که دوربین به چشم انسان وصل است چند سیم دیگر به صورت او متصل شده و میتواند عصبهای قسمتهای مختلف را تحریک کند. لذا وقتی انسان در دنیای آن دوربین، غذایی میخورد، مزه آن غذا و حتی بوی آن را هم احساس میکند. حتی این دوربینها میتوانند قسمتی از لامسه را هم تحریک کنند، هرچند که تمام لامسه را تحتتأثیر قرار نمیدهند.
⁉️ اما سوال اینجاست : ⁉️🤔
🔰 کودکی را فرض کنید که از همان ابتدا با دوربین واقعیت مجازی بزرگ شده است. یعنی از بدو تولد، این دوربین را با سیمهای مختلفی که دارد، بر صورت این کودک متصل میکنند. این کودک وقتی دست و پایش را تکان میدهد آن آدمک داخل دوربین هم همزمان دست و پایش را حرکت میدهد. کمکم آن کودک احساس میکند که حقیقت او همان آدمک داخل دوربین است و بعد از مدتی به این مطلب یقین پیدا میکند. حال گزارۀ «این آدمک حقیقت من است» که در ذهن کودک شکل میگیرد، از کجا به وجود آمده است؟
✅ این مطلب ناشی از مغالطۀ همزمانی دو امر است. یعنی کودک به این دلیل که هرگاه ارادۀ حرکت کرده است، همزمان آن آدمک داخل دوربین هم حرکت کرده است، بعد از مدتی یقین پیدا میکند که حقیقت او، همان آدمک داخل دوربین است. درحالیکه این مغالطهای است که از همزمانی ارادۀ حرکت با حرکتکردن آن آدمک داخل دوربین ناشی شده است. در حقیقت اینجا باید نتیجه گرفت که آن آدمک تحتتأثیر من است ولی گفته میشود که «من او هستم».
ادامه دارد...⬅️🆕
📚انسان شناسی ص ٣١ و ٣٢
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
sharh-roohemojarrad-16.mp3
10.89M
﷽
╭┅──────┅╮
✾ #جلسه ۱۶ ✾
╰┅──────┅╯
📌 ادامهی بخش چهارمین| سفر سوم حضرت علامه طهرانی رحمهالله علیه به اعتات عالیات
✅ خصوصیات انسان کامل
✅ اوج مقام بندگی
✅ آنچه مورد غفلت است!
✅ هیچ شو تا بینهایت شوی!♾️
✅ رشد تدریجی سالک
✅ من کیستم؟
✅ توانایی نفس در تدبیر امور ظاهر و علوم ذهنی و عقلی در حالات انصراف
✅ عالم لایتناهی کجاست؟
✅ تفاوت وجودی اولیای الهی در عالم کثرت
✅ حد فعلیت اولیای الهی
✅ التماس دعا
#شرح_کتاب_روح_مجرد
#روح_مجرد
#استادوکیلی
https://eitaa.com/taraef110
هدایت شده از فروشگاه صبح توحید
#صبح اول! 🌤
❓ اصلاً امام حسین علیهالسلام دختری به اسم رقیه سلاماللهعلیها داشتهاند؟
❓ حرمِ امروزی #حضرت_رقیه سلاماللهعلیها در سوریه واقعاً محل دفن ایشان است؟
❓"رقیه" لقبِ حضرت فاطمه صغری سلاماللهعلیها است؟ یا حضرت رقیه و حضرت فاطمه صغری دو شخصیت مستقل هستند؟
❓رحلت حضرت رقیه سلاماللهعليها چطور و در کجا اتفاق افتاد؟ خرابهی شام یا قصر یزید؟
❗️«شهیدهی شام»، کاملترین کتابی ست که تا کنون در زمینهی اثباتِ وجود حضرت رقیه سلاماللهعليها و حقانیت مزارشان در شام، به نگارش در آمدهاست.
✍ استاد حاج شیخ محمدحسن وکیلی، تحت اشراف حضرت آیتالله حاج سیدمحمدصادق حسینی طهرانی مدظلهالعالی، این کتاب را با روشی علمی و کاملاً منطبق با منابع تاریخی به رشته تحریر درآوردهاند.
📚 برای تهیه این اثر علمی، پژوهشی و معرفتی ارزشمند به این پیوند سر بزنید.
⛅️ به امیدِ روضهها و توسلهایی با معرفت و معنای بیشتر...
🗞@sobhe_towhid
🌐 towhidshop.org
TaAseman09_4.mp3
802.3K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(60)
❓میگن روزی دست خداست و خدا مومنین را بیشتر دوست دارد پس چرا وضع کشور های غیر مسلمان بهتر است؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
راه رسیدن بهشت اول رعایت حق الناس و بعد حق الله و بعد تجلی توحید است.الانسان ج۱۱.mp3
948.3K
⭕️استاد وکیلی
💠سه پل موجود در قیامت
برای رسیدن به بهشت
اول رعایت حق الناس
دوم حق الله
وسوم تجلی توحید قرار دارد.
📚رساله الانسان بعد الدنیا
علامه طباطبایی
#رساله_الانسان_بعد_الدنیا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛رساله الوضع(30)
✨ موضوع له غیر متصور حین وضع چگونه امکان پذیر است؟
💠 « وضع المبهمات » (۱)
🔰 و محل البحث الضمیر و أسماء الاشارة و الموصولات فإنها تدل علی معان جزئیة غیر متصورة حین الوضع بلا ریب.
🔹 و حیث ثبت أن الوضع العام للمصادیق غیر المتناهیة محال فلابد من رجوع الخصوصیة المستفادة من هذه الاسماء الی غیر نفس اللفظ. بمعنی أنها تدل علی الجزئی لکن بتعدد الدال و المدلول. فنفس «هو» مثلا موضوع لمعنی عام و هو «المفرد المذکر المعهود» و «هذا» ل «المفرد المذکر المشار الیه» الا أن الوضع فیهما مشروط باستعمالهما مع قرینة دالة علی الخصوصیة و هی الاشارة بالحمل الشائع. و حیث لاینفک استعمالهما عن القرینة یفهم منهما الخاص. و لو کانا موضوعین للخاص لدّلا علیه دائما مع أنهما إن استعملا بلا قرینة لم یدلّا علی الخاص.
♻️ فالعلقة الوضعیة هی بین هذه الالفاظ و معان کلیة یعبر عنها بالمعانی الاسمیة. مثل المعهود و المشار الیه. و نفس العهد و الاشارة تعینان الجزئی بحسب المقام. لا أن اللفظ وضع للجزئی.
📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۸۹ (مع تصرف یسیر)
#رسالة_الوضع
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.خامس.۵.mp3
1.21M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۳۰)
✨ ذکر مقدمات برای تقریر نگاه صدرایی
📌 تفاوت مفهوم اضافه در جانب ماهیت شئ با جانب وجود شئ
📌تفاوت برخی اعراض در مقام ادراک فی الذهن و مقام وجدان فی الخارج
#رسائل_توحیدیه
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (6)
🎥دوربین واقعیت مجازی (قسمت دوم)
در بخش قبل توضیح داده شد که دوربین واقعیت مجازی به این صورت می باشد که وقتی انسان این دوربین را بر روی چشم قرار میدهد، خودش را در یک دنیای کاملاً سهبُعدی احساس میکند. (برای اطلاع بیشتر رجوع شود به قسمت اول)
⁉️ حال با توجه به پرسش قسمت قبل (کودکی که از عینک واقعیت مجازی استفاده کرده است) بیایید با هم از یک دیدگاه دیگری به این قضیه نگاه کنیم : ⁉️🤔
🔰 فرض کنید که در طی مراسمی به کودک میگویند که میخواهی وارد دنیایی جدید شوی. او باور نمیکند که دنیای دیگری غیر از آن دنیا وجود داشته باشد و گمان میکند دنیا همان تصاویری که در آن سیر میکند است و به همین دلیل از اینکه میخواهند او را از آن دنیا ببرند ناراحت بوده و بیتابی میکند. طی مراسمی دوربین را از چشم آن شخص برمیدارند. در این حالت اولین اتفاقی که میافتد این است که آن شخص متحیر و دهشتزده میشود و به همین خاطر سؤال میکند که من کجا هستم؟ به او گفته میشود که تو با آن دنیای قبلی داخل این دوربین به این کوچکی بودی. یعنی دنیای قبلی تو یک نقطه داخل این دنیای جدید است و بهتعبیری دنیای قبلی تو نسبت به دنیای امروزت مثل انگشتری در یک بیابان است . آن فرد در ابتدا که از آن دنیا خارج میشود دوست دارد دوباره عینک را به چشم بزند و وارد همان دنیای قبلی شود اما کمکم متوجه میشود که وقتی اراده میکند دست و پای دیگری دارد که آنها هم تکان میخورند. بعد از مدتی به این باور میرسد که از آن بدن قبلی جدا شده و در حال حاضر یک بدن جدید در دنیایی جدید دارد. و سپس به این نتیجه میرسد آن دنیایی که تابهحال داخل آن بوده، تمام حقیقت نیست.
✅ این مثال در حقیقت نمونهای از زندگی و فرایند مرگ است. وقتی دوربین را بر چشم آن کودک قرار میدهند آن فرد وارد دنیای جدیدی شده است و وقتی میخواهند دوربین را از چشم او بردارند، لحظۀ مرگ اوست که میخواهند او را به عالمی بالاتر ببرند.
📚انسان شناسی ص ۳۲ و ۳۳
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman09_5.mp3
345.5K
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(61)
❓چرا بعضی از انبیا الهی در فقر شدید زندگی میکردند و خداوند روزی آنها را نمیرساند ؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
💠مهمترین نیاز فراموش شده
▪️استاد وکیلی:
شیرین ترین و زیباترین حقیقت این عالم که از حقایق فراموش شده نزد ماست،عشق و محبّت خداوند متعال است.
علی رغم اینکه مهم ترین کلید حرکت به سمت کمال،عشق و محبّت خداست ولی در بین ما به ندرت از آن گفتگو می شود و کمتر کسی در این عالم از این حقیقت ارزشمند،بهره برده است.
📚عشق خدا ص ۱۵
#عشق_خدا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛توحید قرآنی(9)
💠تاویل گرایی متکلمان در آیات توحیدی
🔰و به طور خلاصه این دسته از متکلمان هر جا سخنی از همراهی و معیت و احاطه ذات خداوند متعال بوده است آن را مجاز دانسته و به احاطه علمی و آگاهی و قدرت نامتناهی خداوند تفسیر نموده اند و نتوانسته اند به عمق آنچه قرآن کریم بیان می فرمایند پی ببرند.
و به دیگر سخن راه این دسته آنست که آنچه را از آیات فهمیده می شود ولی برایشان قابل قبول نیست تاویل می نمایند.
♻️به تعبیر دیگر از نگاه این بزرگان خداوند از نظر وجودی و هستی شناسانه -نه از نظر مکانی-وجودی جدای از مخلوقات دارد و برای خود محدوده وجودی جداگانه ای را در عالم اشغال می نماید،به طوری که اگر بخواهیم عالم هستی را در نموداری ترسیم نموده و از باب تشبیه معقول به محسوس آن را در مخروط یا هرمی مثلا جای دهیم باید طبقه بالای آن را خداوند شمرده و طبقه یا طبقات پایین را مخلوقات به حساب آوریم.
💢در این نگاه خداوند در خالقیت و ربوبیت و الوهیت شریکی ندارد ولی همه مخلوقات با خداوند در حقانیت(حق بودن)در صفت کمالی (علم و حیات و قدرت و...)شریک می باشند و فقط تفاوت آنست که خداوند این صفات را بیش از همه و به تعبیر به مقدار نامتناهی داراست و دیگران به شکل متناهی از آن بهرمند هستند.
به بیان سابق اگر بخواهیم نمودار یا شکلی برای صفات کمالی رسم نمائیم باید کاغذی نامتناهی برداریم و قسمتی محدود را برای علم و قدرت مخلوقات هاشور بزنیم و مابقی آن را که پایان ناپذیر است برای خدای متعال رنگی کنیم.
♨️مرحوم صدرالمتالهین در آثار گوناگون خود از این امر می نالد که بزرگان متکلمان معمولا از آنچه در باب معاد وارد شده را می پذیرند ولی آنچه در باب مبدا و خداوند متعال بیان شده را تاویل میکنند در حالیکه باید آنها را نیز بدون تامل پذیرفت.و اگر تامل کافی و وافی در معانی آیات قرآن و اسرار و رموز عالم هستی معلوم میشود آنچه در کتاب الهی آمده است بدون تاویل حق و صواب است.
((فکل ما ورد فی الباب المبداء ذهبوا فیه الی مذهب التاویل، و کل ما ورد فی الباب المعاد جروا فیه علی قاعده التشبیه من غیر التاویل. و هذا مذهب اکثر معتزله و منهم الزمخشری و القفال و غیر هما من الاهل الاعتزال و جمهور علماء الامامیه رحمهم الله تعالی))
🌀آری اگر این تاویلات صحیح بود و واقعا منظور خداوند آن چیزی بود که متکلمان می گفتند آیا جا نداشت که خداوند ار آغاز سخن خود را به گونه ای ذیگری بیان کند تا در آن اختلافی صورت نپذیرد و هر کس به ظن خود چیزی نگوید؟آیا کتابی که قول فصل و رشد و هدایت است و باطل در آن راه ندارد می تواند معانی و حقائقی را با بیان ناصواب و بدون قرینه بیان کند و فهم معنای واقعی آن را بر عهده عقول قاصر مردم بیاندازد؟
📚کتاب عیار نقدها578و579
(درس نامه توحید قرآنی و وحدت وجود)
#توحید_قرآنی_و_وحدت_وجود
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
بررسی اجمالی بحث قرعه.فقه جنسی ج۱۷.mp3
16.73M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی (7)
💠بررسی اجمالی بحث قرعه
و ادله ی آن‼️
#خارج_فقه_تربیت_جنسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
💠مفاهیم غریب و سنّت از یاد رفته...
◾️استاد وکیلی:
🔰مردم دنیا که عموما به دنبال مال و شهرت و مقام و لذت های دنیوی هستند؛
عموم متدینین هم به دنبال آخرت هستند،در واقع در حال فرار از عذاب های جهنم و یا رسیدن به نعمت های بهشت می باشند؛حداکثر این است که قلبشان را به قلب ائمه اطهار علیم السلام متصل کرده و یک رابطه عاطفی و همراه با محبت با اهل بیت علیهم السلام و حجت خدا برقرار می کنند.
♻️...اما واقعیت امر این است که در بین ما کمتر کسی پیدا می شود که برای خدا و به عشق او اشک بریزد و در فراق خداوند متعال بسوزد و گریه کند.
متاسفانه این مفاهیم در بین ما گم شده به نحوی که وقتی از فراق خداوند صحبت می شود،می گوییم مگر خدا هم فراق دارد؟اصلا منظور از رسیدن به خدا چیست و مگر خدا کجاست که ما بخواهیم در فراق او بسوزیم؟
🌐ما تصوری از وصال خدا و احساس دردی از فراق خدا نداشته و اشک و ناله و زاری از دوری خدا و محبت نسبت به او نداریم.مومنینی که موفق هستند،نیمه های شب از خواب بر می خیزند و از خوف خدا اشک می ریزند ولی کمتر پیش می آید که از درد فراق خداوند گریه کنند
در حالی که سنّت پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام این طور بوده که در فراق خدای متعال می سوخته و اشک می ریختند.
📚عشق خدا ص ۱۶ و ۱۷
#عشق_خدا
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110