اگر می خواهید کودکان روی پای خود بایستند، بهتر است کمی مسئولیت بر دوش آن ها بگذارید
“ابیگل ون بورن”
#سخن_بزرگان
#روانشناسی_کودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
کودکان شاید در گوش کردن به نصیحت های بزرگترهای خود ماهر نباشند اما تقلید از آن ها را به خوبی بلدند
“جیمز بالدوین”
#سخن_بزرگان
#روانشناسی_کودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
اگر می خواهید فرزندانتان باهوش شوند برای آن ها قصه های افسانه ای بخوانید. اگر می خواهید باهوش تر باشند، افسانه های بیشتری بخوانید
“آلبرت انیشتین”
#سخن_بزرگان
#روانشناسی_کودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
تقریبا تمام حقایق درست دنیا توسط کودکان انجام می شود
“الیور وندل هولمز”
#سخن_بزرگان
#روانشناسی_کودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
برای آموزش صلح واقعی در این دنیا و جنگ واقعی علیه ناملایمات باید از کودکان شروع کنیم
“مهاتما گاندی”
#سخن_بزرگان
#روانشناسی_کودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روزشمارعیدغدیر
۱۴ روز مانده به عیدبزرگغدیر💚
#استوری
#فقطحیدرامیرالمؤمنیناست
#مبلغغدیرباشید
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
🔴 خمیر بازی
🎖 یکى از #فواید_خمیربازى ، #پرورش مهارتهای #حرکتی و رشد #جسمی کودک است.
✅ لمس کردن، غلتاندن و خرد کردن خمیرباعث #افزایش رشد مهارت هاى حرکتى در کودک مى شود. درحالی که کودک با دستهای کوچکش در حال #ساخت و فرم دهی خمیر بازی به #اشکال مختلف است، علاوه بر افزایش #دقت و تمرکز ، مهارتهای #حرکتی او نیز تقویت میشوند.
🎨 با کوبیدن، فشردن، شکل دادن، صاف کردن، بریدن و تراشیدن خمیر بازی ، ماهیچههای #کوچک او رشد میکنند و قویتر میشوند. علاوه بر آن، خمیر بازی #هماهنگی بین حرکت دستها و چشمها را به همراه دارد.
✅ پرورش مهارتهای حرکتی هنگام در دست گرفتن #مداد و #نوشتن یا استفاده از #قیچی برای ساخت کاردستی بسیار #کاربردی هستند.
🦋 🦋 🦋 🦋 🦋 به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
#دقت_تمرکز
🛑 10 تمرین پیشنهادی براي #افزايش توجه و تمركز 👇
1⃣ پرتاب #دارت.
2⃣ #گلف یا #بازی_پرتاپ_حلقه
3⃣ زدن به هدف در #بولينگ.
4⃣ حمل #ليوان آب پر. دانش آموز باید سعی کند آب لیوان نریزد. در مراحل بعد مسیر مشکل تر می شود و باید از جایی بالا رفته یا پایین بیاید.
5⃣ حمل #توپ با قاشق يا راكت. مانند تمرین قبل
6⃣ خاموش كردن شمع با تفنگ #آبي. دانش آموز یا کودک باید شعله شمع را با تفنگ هدف گرفته و آن را خاموش کند.
7⃣ کار با #موس کامپیوتر: از دانش آموز یا کودک می خواهیم در محیط های مختلف با موس کار کند.
8⃣ بازی #هشيار و بيدار. دانش آموز باید بدون خوردن به میله حلقه را از میله بگذراند تا لامپ دستگاه روشن نشود.
9⃣ یافتن #شباهت ها و #تفاوت ها بین دو یا چند تصویر(یا بازی با نرم افزار شباهت و تفاوتها)
🔟 یافتن اشکال #گم شده بین سایر اشکال یا تصاویر
🦋🦋 🦋 🦋 🦋 🦋 به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
هدایت شده از انتخاب مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ آغاز ارسال تعرفههای انتخابات ریاستجمهوری
🔴 وزیر کشور: ارسال تعرفههای چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری به مناطق مختلف کشور آغاز شده است.
#انتخبات
🇮🇷https://eitaa.com/joinchat/1011221310C7f8efc3195
بسم الله الرحمن الرحیم
درسنامه مهدویت و کودک (قسمت اول)
دعاهای مربوط به آقا(۱)
شعر برای ایجاد انگیزه👇👇👇👇
دعا خوبه که بچه ها
ما بکنیم واسه اقا
دعا واسه روز ظهور
که دنیا میشه پر زِ نور
هر صبح وهر دم غروب
هم از شمال، هم از جنوب
دعا برا اون مهربون
دعا برای آقاجون
سلام بچه های مهربون دوستای امام مهدی. راستی بچه ها می دونستید امام مهدی هر صبح و غروب برای ما دعا میکنه . من از وقتی فهمیدم خیلی خوشحال شدم . منم دوسدارم واسه آقا دعا کنم.
شنیدم یک سری دعا هست که اگه ما بخونیم امام مهدی خیلی خوشحال میشه حالا هر کی دوست داره امام مهدیش و خوشحال کنه یک صلوات بلند واسه سلامتیش بفرسته.
(این قسمت درباره دعاها حرف می زنیم .دعاها را کمی طولانی توضیح میدهیم)
(برای تدریس درس دعا بهتره مربی خلاق باشه)
(مثلا از داستان استفاده کند یا از بازی)
(بازی که برای این قسمت توصیه می شود این است که مربی قسمتی از هر کدام از دعاها را پخش کند و از بچه ها بخواهد که اسم دعا را حدس بزنند البته تکرار شود بهتر است هم یک جور بازی است هم کودک به ذهن می سپارد)
(یا مربی کنار تخته باشد چیزی که مربوط به هر دعاست را توضیح بدهد و از بچه ها بخواهد حدس بزنند. که توضیح داده خواهد شد)
(برای روش داستان مربی برای هر دعا یک داستان کوتاه بسازد وآن را توضیح بدهد تا به نام آن دعا برسد)
توضیح کوتاهی درباره هر دعا بدهید و از بچه ها بخواهید حدس بزنند که اسم دعا چیست؟
✍ادامه دارد.....
#درسنامه
#مهدویت_و_کودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مهدویت و کودک ( قسمت دوم)
مثلا…
دعای عهد*
بچه ها یک دعایی هست که صبح ها خونده میشه , برای اینکه به امام مهدی قول بدیم همیشه به یادش هستیم. هر کسی این دعا رو چهل روز بخونه خدا اون و از یارای امام مهدی حساب میکنه
بچه ها اسم این دعا چی؟؟؟
دعای سلامتی امام مهدی( عج)
اول این دعا کلمه اللهم داره, اگردقت کرده باشید همیشه بزرگترها بعد نماز این دعارو می خونن,امام زمان به یک ادم خیلی خیلی خوب فرمودن به کسانی که مارو دوست دارن بگید این دعارو تو قنوت نمازشون بخونن, یک راهنمایی دیگه هم بکنم این ما تو این دعا از خدا می خواهیم همیشه مراقب امام زمان ما باشه.
دعای فرج
یک دعایی هست که امام مهدی به ما فرمودن زیاد بخونیمش تا ان شالله ایشون زودتر بیان
✍ادامه دارد
#درسنامه
#مهدویت_و_کودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مهدویت و کودک (قسمت سوم )
برای روش دیگر مربی می تواند خلاق باشد و برای هر دعا یک داستان کوتاه درست کند و در نتیجه ان داستان به اسم دعای مورد نظر برسد.
بازی…
اگر فضای کافی دارید بچه ها رو دو ر تا دوره ان فضا گرد کنید. در گوش اولین نفر یک حدیث کوتاه بگویید. بعد او باید به طرف نفره دوم برود و در گوش او بگوید و جای او بایستد همین طور نفر دوم تا..
نفر اخر حدیث را به معلم برساند. اگر فضا کافی نیست بچه ها رابه صف کنید.
یک بازی دیگر هم هست که یک جور مسابقه هم هست.
هر یک از بچه ها باید به ترتیب سریع و پشت سر هم بگوید
*من همیشه به یاد امام زمانم*
هرکسی که مکث کند یا تپق بزند دیگر نباید ادامه بدهد..
تکلیف..
بهتره مربی همیشه به همراه بچه ها اول کلاس دعای سلامتی امام مهدی را بخوانند تا عادت کنند.
یک نکته مهم
بیشتر بچه ها خواندن دعای سلامتی را ان هم با صدای بلند را دوست دارند. پس ازشون بخواییم کمکم حفظ کنند دعا رو
پایان
#درسنامه
#مهدویت_و_کودک
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#اصول_تربیت_دینی
جلسه بیست و چهارم
اصل چهارم: #برقراری_ارتباط(3)
#عوامل_برقراری_ارتباط
1- ویژگی ظاهری: گاهی ویژگیهای ظاهری باعث میشود در اولین برخورد شخص را دوست بداریم و به او علاقهمند شویم.
چون ویژگیهای ظاهری قابل مشاهده هستند، عواطف را بر میانگیزند. از این رو در اسلام به امور زیر تأکید شده است:
أ)رعایت نظافت
پيامبرصلی الله علیه و آله و سلم مي فرمايند: «إِنَّ اللّهَ تَعَالى جَميلٌ يُحِبُ الْجَمالَ، سَخىّ يُحِبّ الْسّخاءَ، نَظيفٌ يُحِبّ النَّظافَةَ؛ خداوند متعال زيباست و زيبايى را دوست دارد. [خداوند] سخى است و سخاوت را دوست دارد. [خداوند] پاك است و پاكى را دوست دارد.»
ب)آراستگی مو و لباس و صورت
«مَنْ اِتَّخَذَ ثوباً فَلْینَظِّفْهُ؛ هر کس لباسی میپوشد، باید آن را نظیف نگه دارد.»
ت)عطر زدن
«کانَ رَسوُلُ الله صلی الله علیه و آله وسلم ینْقِقُ علی الطیب أَکْثَر مِمّا ینْقِقُ علی الطعام؛ پیامبر اکرم برای بوی خوش، بیشتر از غذا هزینه میکرد.»
ث)زیبایی
خودآرایی از اخلاق مؤمنان است.
2- همدلی و همدردی: اینکه غم ومشکل طرف مقابل، مشکل نیز باشد، ما را هم آزار میدهد، و باید در حد توان خود به فکر حل آن مشکل و گرفتاری باشیم و اگر خوشحال و شادمان است، ما هم احساس خوشحالی و شادی کنیم. در واقع در همدلی ما به دیگران میفهمانیم که برای ما ارزش دارند و نسبت به آنها بیتفاوت نیستیم.
بـنـــي آدم اعـضــاي يـكــديـگــرنــد كـه در آفــريـنش ز يـك گـوهـرنــد
بیا تا مونس هم، یار هم، غمخوار هم باشیم انیس جان هم، فرسوده و بیمار هم باشیم
3- ابراز عواطف مثبت هنگام برخورد : عواطف مثبت، به ارزیابی مثبت از دیگران منجر میشود و بالعکس.
نشانههای عواطف مثبت دراسلام:
أ)سلام کردن: در روایت داریم که: سلام کردن کینه ها را از بین میبرد.
ب)دست دادن و معانقه:
فشردن دست به هنگام رویارویی موجب رفع کینه و زمینهساز ازدیاد محبت میشود. در روایت داریم که در ملاقات همدیگر با هم دست دهید و دستها را هم بفشارید.
ت)تبسم و گشادهرویی:
حضرت علی: «گشادهرویی دام دوستی و موجب انس دوستان است.» چینیها ضرب المثلی دارند که میگویند: «کسی که خنده بلد نیست، مغازه باز نکند.»
ث)احترام گذاشتن به مخاطب
يكي از شيوه هاي ارتباط کلامي اين است كه گوينده يا مربي در ابتداي مطلب، به توانايي¬ها و جايگاه مخاطبان احترام بگذارد.
در اين روش، مخاطب بعد از احترام ديدن از سوي مربي، احساس خود ارزشمندي پيدا كرده و به گفته¬هاي مربي گوش فرا میدهد و در سطحي ظاهر مي¬شود كه مربي او را در آن سطح معرفي كرده است. مثلاً: خوشحالم از اينکه درجمع فرهيختگان و دانشوران پرتلاش هستم.
خداوند نیز در قرآن کريم از اين روش استفاده کرده است، آنجا که میفرماید: (يا أيُّهَاالَّذينَ آمَنوُا) « خطاب به تمام مخاطبين مي فرمايد و یا درآیه ای دیگر میفرماید: (وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني آدَم) ؛ «به راستي ما فرزندان آدم را گرامي داشتيم.»
میزان محبوبیت شما در طرف مقابل به میزان احترام شما نسبت به او بستگی دارد.
روایت: «احترام میان خود و برادرت را از بین مبر و از آن چیزی را باقی بگذار؛ زیرا از بین رفتن آن موجب از بین رفتن شرم است و برجای بودن احترام، عامل ثبات دوستی.»
هر کسی ارزشها و مقدساتی برای خود دارد. باید در ارتباط آنها را احترام کرد. همین ارزشها هستند که میتوان به وسیله آنها نحوه عملکرد افراد را بدست آورد. ارزشهای مشترک، اساس روابط صمیمانه هستند. برای پیبردن به این ارزشها میتوان با راههای شخصیتشناسی به آنها رسید.
ج)پرسیدن از نام و حال افراد
افراد به نام خود علاقة ویژهای دارند و پرسیدن از نام واحوال مخاطب و به زبان آوردن آن، احساس خوشایندی در وی ایجاد میکند و به دوستیها استحکام میبخشد.
ح)اعلام دوستی و محبت:
امام صادق علیه السلام: هر گاه کسی را دوست داشتی، او را به آن آگاه ساز که این کار دوستی میان شما را پایدارتر میکند.
خ)هدیه دادن:
پیامبر صلی الله علیه وآله:«نِعْمَ الشَّيْءُ الْهَدِيَّةُ أَمَامَ الْحَاجَةِ وَ قَالَ تَهَادَوْا تَحَابُّوا فَإِنَّ الْهَدِيَّةَ تَذْهَبُ بِالضَّغَائِن؛ چه خوب است چيزى كه هديه باشد جلو درخواست حاجت، و فرمود: بهم هديه كنيد تا دوست هم باشيد زيرا هديه كينهها را ببرد.»
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#اصول_تربیت_دینی
جلسه بیست و ششم
اصل چهارم: #برقراری_ارتباط(5)
#عوامل_برقراری_ارتباط(3)
10– خوب گوش دادن به حرف های مخاطب
بخش مهمی از زندگی روزمرّة مردم با حرف زدن و گوش دادن سپری می شود، در حالیکه غالب مردم تلاش می کنند حرف بزنند و از گوش دادن شانه خالی کنند. غالباً یاد گرفتهایم که گوش ندهیم، از کودکی آموختهایم که نباید گوش بدهیم؛ چون اولیای ما بین حرف دیگران می پریدند و یا معلم به حرف های ما گوش نمی داد و بالاخره ... فهمیدیم که گوش ندهیم.
11– خوب حرف زدن و حرف های خوب زدن
مربی هم باید بیان خوبی داشته باشد و هم حرف های خوبی بزند؛ چرا که زیبایی در کلام، چه از نظر صورت و چه از نظر محتوا، در برقراری ارتباط مؤثر است.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#اصول_تربیت_دینی
جلسه بیست و پنجم
اصل چهارم: #برقراری_ارتباط(4)
#عوامل_برقراری_ارتباط(2)
4- طرح مطالب مورد علاقه افراد
صحبت کردن از چیزهایی که مورد علاقه آنهاست این خود طرف مقابل را نسبت به شما رام تر میکند و احساس میکند شما با او هم احساس و هم عقیده اید. مطالب مورد علاقه هر کس همان آرزوها و هدفهای افراد است.
حضرت علی علیه السلام: «إِنَّ لِلْقُلُوبِ شَهْوَةً وَ إِقْبَالًا وَ إِدْبَاراً فَأْتُوهَا مِنْ قِبَلِ شَهْوَتِهَا وَ إِقْبَالِهَا فَإِنَّ الْقَلْبَ إِذَا أُكْرِهَ عَمِي؛ دلها گاهى آماده هستند و گاهي آماده نيستند، هرگاه كه آماده هستند از آنها استفاده كنيد؛ ولى اگر بخواهيد با زور آنها را وادار بكار كنيد كور مىشوند.»
5- از طریق ايجاد سؤال در ذهن مخاطب
يكي از شيوه هاي ارتباط کلامي و ايجاد انگيزه در مخاطب اين است كه مطلب را طوري بيان كنيم كه در ذهن مخاطب سؤال ايجاد كند. در اين موقع مخاطب براي اينكه به پاسخ دست يابد، سعي مي كند به سخناني كه ارائة ميشود به خوبي گوش فرا دهد.
مثل اینکه بگوییم: چرابعضي اوقات دعا مستجاب نمي شود؟! يا چه کنيم که در زندگي به آرامش دست پيدا کنيم؟ يا چرا بعضي از کودکان پرخاشگرند؟
نمونة هايي از اين روش در كلام معصوميین علیهم السلام نیز دیده می شود:
روزي پيامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم درجمع اصحاب فرمودند: «أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى سِلَاحٍ ينْجِيكُمْ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ يدِرُّ أَرْزَاقَكُمْ؟ قَالُوا: بَلَى. قَالَ: تَدْعُونَ رَبَّكُمْ بِاللَّيلِ وَ النَّهَارِ فَإِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ» ؛ آيا شما را از كلامي كه از دشمن نجات تان مي دهد و روزي را بر شما سرازير مي سازد، آشنا نسازم؟ اصحاب عرض كردند: بفرماييد! فرمود: شب و روز پروردگار خود را بخوانيد؛ زيرا سلاح مؤمن دعا است.»
6- بیان هیجانی واحساسی در ارتباط
هیجانات و عواطف از منطق و عقل قویتر هستند. مردم عاطفیترند تا منطقی. مثلاً: ما می دانیم دروغ بد است؛ اما دروغ میگوییم. می دانیم گناه بد است. اما باز گناه میکنیم. از خیلی کم دیده شده است که کسی خلاف عواطف و هیجانات خود عمل کند.
7- توجه به چهارچوب های ذهنی و صفات شخصیتی افراد در ارتباط
طرز قانعسازی و برقراری ارتباط با افراد به چارچوبهای ذهنی و اوصاف شخصیتی آنها بستگی دارد که در ارتباط با آنها باید مورد توجه قرار داد. مثلاً: بعضی منطقیاند، بعضی احساسی و زود رنج، و بعضی مغرور و متکبر، و ... .
چند نکته
• کسی که احساسی است، نمیشود با منطق با او صحبت کرد.
• کسی که تمایل به آزادی نامحدود، دارد نمیتوانید با رفتارهای محدود کننده با او ارتباط برقرار کنید و مسئوليت نمي پذيرد.
• کسی که تمایل به استقلال فردی دارد، گوشهگیر است و به روابط سوء ظن دارد.
• کسی که تمایل به محدود شدن خود و خواسته هایش دارد، تسلیم، مطیع وحلیم خواهد بود.
• کسی که تمایل به وقار ومتین بودن ، و گرفتن خود در اجتماع دارد ، از بگو بخند، مسخره بازي و ادا و اطفار درآوردن خودداری میکند.
• کسی که خودکم بین است، نقاط مثبت خود را نمی بیند؛ لذا قدرت ابتکار وخلاقیت ندارد.
• کسی که تمایل به جلب محبت دیگران دارد، تلاش می کند تا دیگران را ازخود راضی نگه دارد.
• کسی که تمایل به قدرت دارد، تشنة نفوذ بر دیگران و در اختیار داشتن دل آنهاست.
• کسی که تخیّل گراست، خیال باف و رؤیاپرست است.
• کسی که تمایل به انحرافات دارد، شهوتخواهی افراطی، انحرافات جنسی، فحاشی از ویژگی های او خواهد بود.
8- رفع نیازهای مادی ومعنوی افراد
شناخت نیازها و رفع آن در حد توان، عامل جلب محبت و دوستی است. کسی که نان شب ندارد، وقتی شما برای او غذای شب را آماده میکنید، به شما علاقهمند میشود.
کسی که مضطرب است، کمبود محبت دارد،یا غمگين است و... . وقتی شما این نواقص را برطرف میسازید، این خود عامل ارتباط و نفوذ میشود.
9- زبان مکالمه(ادبیات مخاطب) و رعایت سطح درک و فهم او
با زبانی صحبت کنیم که او بفهمد و درک کند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم: «إِنَّا أُمِرْنَا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ بِقَدْرِ عُقُولِهِمْ؛ ما گروه پیامبران ماموریم متناسب با درک وفهم مردم سخن بگوییم.»
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#اصول_تربیت_دینی
جلسه بیست و هفتم
اصل چهارم: #برقراری_ارتباط(5)
#موانع_برقراری_ارتباط
در راه برقراري ارتباط آسيب هايي وجود دارد كه هر كدام از آنها مي توانند عامل از بين رفتن ارتباط شوند. كه ما با توجه به آيات و روايات به برخي از آنها در ذيل اشاره خواهيم كرد:
1) ظاهر سازی و خود نمایی:
در ظاهر عملی دارد؛ ولی در باطن به آن باور ندارد، یا خود خلاف آن را مرتكب مي¬شود. دوگانگي در رفتار و گفتار عامل به هم خوردن ارتباط است. چنانچه خداوند میفرماید: (لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ) ؛ «برای چه چیزی میگویید که خود عمل نمی کنید؟».
واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند چود به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند
مشکلـــی دارم زدانشمنـد مجــلس بــازپـرس توبـه فـرمایان چـرا خـود توبـه کمتر می کنند
مربی باید به آنچه که می گوید و اظهار می کند باور داشته باشد و در عمل به کار بندد.
«قال الصادق علیه السلام : رَحِمَ اللَّهُ قَوْماً كَانُوا سِرَاجاً وَ مَنَاراً- كَانُوا دُعَاةً إِلَيْنَا بِأَعْمَالِهِمْ وَ مَجْهُودِ طَاقَتِهِمْ ؛ خدا رحمت کند قومی را که چراغ روشن و کانون و پایگاه نو هستند و با رفتار و تلاش های خود، مردم را به سوی ما دعوت می کنند.
اين گونه رفتار آثار مخربي را به همراه خواهد داشت، از جمله: ایجاد تنفر در مخاطب، ایجاد تزلزل و بی اعتمادی، تعلیم ریا ونفاق، جرأت پیدا کردن بر گناه، دروغ گویی، از دست رفتن آبرو و اعتبار.
2) تعریف بیش از حد از خود
انسان هایی که بیش از حد از خود تعریف می کنند، نزد مخاطب فردی از خود راضی جلوه می نمایند. در نتیجه وقتی نگاه مخاطب نسبت به او منفی شد، باعث قطع ارتباط و یا به پایان خوش نرسیدن آن خواهد شد.
3) دست انداختن، مسخره کردن و تحقیر افراد
بعضی برخوردها به فرد میفهماند که او را دست انداختهایم، و این امر او را خیلی ناراحت میکند و به نوعی او را تحقیر کرده و او از ما بیزار میشود. امام صادق علیه السلام میفرماید: «کسی که مردم را دست میاندازد نباید انتظار دوستی راستین داشته باشد.»
مثلاً بگوییم: تو خنگی، احمقی، بیاحساسی، بیشعوری و ... باید دانست چه به قصد توهین و یا بدون قصد، نام زشت گذاشتن بر دیگران حرام است.
قرآن کریم می فرماید:
(وَلا تَنابَزُوا بِالْاَلْقاب) ؛ «دیگران را با القاب زشت نخوانید.»
زیرا این کار کرامت و عزت فرد را خدشهدار میکند و به نوعی عقده و حقارت را در او به وجود میآورد، و مانع برقراري ارتباط مي شود.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «لا تَحْقِّرنَّ اَحَداً مِنَ الْمُسْلِمينَ فَاِنَّ صَغيرَهُمْ عِنْدَ اللَّهِ كَبيرٌ...؛ احدی از مسلمانان را تحقیر و خوار نکنید؛ زيرا كوچكترين آنان نزد خداوند بزرگ است.»
امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند فرموده است: ِيَأْذَنْ بِحَرْبٍ مِنِّي مَنْ أَذَلَّ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنَ وَ لْيَأْمَنْ غَضَبِي مَنْ أَكْرَمَ عَبْدِيَ الْمُؤْمِن ؛ كسى كه بنده مؤمن مرا خوار سازد (و يا به چشم حقارت در او بنگرد) خود را آماده مبارزه با من كرده است (و يا به من اعلان جنگ داده است)، و اگر كسى بنده مؤمن مرا گرامى و عزيز بدارد از خشم من در امان خواهد بود.»
تحقير كردن پيامدهایي دارد، از قبيل: ناديده گرفتن حرمت ديگران، دوري از كار خير، تكبر ، نفاق و دورويي
4) عیب جویی:
يكي از دلایلي كه باعث فرار افراد از يكديگر مي شود، واکاوی رفتاری واخلاقی دیگران، خصوصاً وارد شدن به زندگي شخصي و يا بزرگ جلوه دادن و به رخ كشيدن بعضی از عيوب آنان است كه زياد مهم نيستند.
امام صادق علیه السلام میفرماید: «نهان مردم را مکاو، که بی دوست میمانی.»
همچنین می فرماید: «هرکه تنها با افراد بیعیب برادری کند، دوستانش اندک شوند.» .
در روايت ديگري امام علي علیه السلام مي فرمايد: « بايد دشمن ترين مردم نزد تو و دورترين آنها از تو كساني باشند كه بيشتر در صدد يافتن خطاهاي مردم هستند.»
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#اصول_تربیت_دینی
جلسه بیست و هشتم
اصل چهارم: #برقراری_ارتباط(5)
#موانع_برقراری_ارتباط(2)
5) تندی کردن ودرشتی کردن:
برای برقراری ارتباط باید اخلاق خوش ونرمی داشت. در غیر اینصورت، دیگران با شما ارتباط برقرار نمیکنند و از محیط پیرامون شما دوری می¬كنند. تا جايي كه خداوند تندخويي و درشتي را عامل متفرق شدن افراد اطراف پيامبر صلی الله علیه و آله وسلم مي داند و مي فرمايد:
(فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ؛ از پرتو رحمت الهى در برابر آنها نرم (و مهربان) شدى و اگر خشن و سنگدل بودى از اطراف تو پراكنده مىشدند بنا بر اين آنها را عفو كن و براى آنها طلب آمرزش نما و در كارها با آنها مشورت كن اما هنگامى كه تصميم گرفتى (قاطع باش و) بر خدا توكل كن زيرا خداوند متوكلان را دوست دارد.»
خصوصيت انسان اين است؛ از هر کسی که تندخو باشد از او دوري مي گزيند و سخن او را نمیپذیرد. امام علي علیه السلام مي فرمايد: «مَنْ سَاءَ خُلُقُهُ مَلَّهُ أَهْلُه؛ هر كه بدخو شود خاندانش را تنگدل سازد.»
6) سرزنش کردن و فحش دادن
امام علی علیه السلام می فرماید: «سرزنش بسیار ، دلها را کینهور میکند و یاران را می¬پراکند.»
پیامبر اکرم فرمود: «نسبت به هم خشمگين نشويد و دشنام و ناسزا مگویيد.»
7) انتقاد اولیه و بی جا
بعضی فکر میکنند که اگر انتقاد نکنند دیگران پیشرفت نمیکنند. در حالی که انتقاد، خصوصاً در برخورد اولیه عامل بهم خوردن ارتباط میشود. در روایت داریم : «انتقاد دوستیها را به دشمنی تبدیل میکند.»
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
💎 با ترس كودكان چه كنيم:
🔹اولين قدم تاييد ترس كودك است. "مي دونم مي ترسي" اين جمله مهر تاييد بر احساس كودك است. هرگز احساس كودك را نفي نكنيد.
🔹 قدم بعدي صحبت با كودك است. بگذاريد در مورد ترسش با شما صحبت كند. از او بخواهيد ايا ميخواهد با ترسش كنار شما روبرو شود؟ بپرسيد چه كمكي مي توانيد انجام دهيد؟
🔹 به كودك اطمينان دهيد شما مراقبش هستيد. با هم در را قفل كنيد. با هم زير تخت را چك كنيد. چراغ اتاق خواب و راهرو را روشن بگذاريد.
🔹 اگر از تنها خوابيدن ميترسد، مدتي را كنار تختش بخوابيد بدون انكه دستش را بگيريد.
❌ كودك را به بهانه ترس هرگز به رختخوابتان نياوريد.
🔺 در صورت ادامه پيدا كردن ترس، با متخصص مشورت كنيد.
🦋🦋 🦋 🦋 🦋 🦋 به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
💎 هفت چیزی که فرزندتان نیاز دارد که بشنود :
1)عاشقتم
2)بهت افتخار میکنم
3)متاسفم
4)من میبخشمت
5)بهت گوش میدم
6)این مسئولیت توست
7)میتونی از پسش بربیای
🦋🦋 🦋 🦋 🦋 🦋 به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
مهم ترین حساسیتهای نوجوان عبارتند از:
نگاه به دیدهٔ کودک به او:
نوجوان از این که به او به دیدهٔ کودک بنگرید، بسیار حساس است و از این مسأله رنج می برد. بسیاری ازدل سوزیهای مربیان، پدران و مادران برای نوجوان، چنین پیامی دارد
مقایسه:
نوجوان از این که او را با دیگران (خواهر و برادر، فرزندان نزدیکان یا همسالان) مقایسه کنید، متنفر است.
تبعیض:
از دیگر حساسیتهای نوجوان، تبعیض بین او و دیگر خواهر و برادران است.
بی اعتمادی به او:
نوجوان دوست دارد به او اعتماد داشته باشند. بسیاری از سؤالات مربیان و یا والدین از او و گوشه و کنایه ها، از بی اعتمادی به وی حکایت دارد و حساسیت او را بر می انگیزد.
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تکفرزندی خوب است یا نه؟
#ایران_جوان
🦋 🦋 🦋 🦋 🦋 به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
#دقت_تمرکز
🛑 10 تمرین پیشنهادی براي #افزايش توجه و تمركز 👇
1⃣ پرتاب #دارت.
2⃣ #گلف یا #بازی_پرتاپ_حلقه
3⃣ زدن به هدف در #بولينگ.
4⃣ حمل #ليوان آب پر. دانش آموز باید سعی کند آب لیوان نریزد. در مراحل بعد مسیر مشکل تر می شود و باید از جایی بالا رفته یا پایین بیاید.
5⃣ حمل #توپ با قاشق يا راكت. مانند تمرین قبل
6⃣ خاموش كردن شمع با تفنگ #آبي. دانش آموز یا کودک باید شعله شمع را با تفنگ هدف گرفته و آن را خاموش کند.
7⃣ کار با #موس کامپیوتر: از دانش آموز یا کودک می خواهیم در محیط های مختلف با موس کار کند.
8⃣ بازی #هشيار و بيدار. دانش آموز باید بدون خوردن به میله حلقه را از میله بگذراند تا لامپ دستگاه روشن نشود.
9⃣ یافتن #شباهت ها و #تفاوت ها بین دو یا چند تصویر(یا بازی با نرم افزار شباهت و تفاوتها)
🔟 یافتن اشکال #گم شده بین سایر اشکال یا تصاویر
🦋 #تربیت_فرزند 👇
🦋 🦋 🦋 🦋 🦋 به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#اصول_تربیت_دینی
جلسه بیست و نهم
اصل چهارم: #برقراری_ارتباط(6)
#موانع_برقراری_ارتباط(3)
8) نگرش منفی
مراد، نگرش منفي به مقدسات است، از طرف مخاطب باشد، يا از طرف مربي، عامل بر هم زدن ارتباط است. اگر مخاطب به مقدسات مربي و ارزشهاي او نگرش منفي داشته باشد و يا مربي براي مقدسات مخاطب و ارزشهاي او شأني قائل نباشد، ارتباط صورت نمي گيرد.
9) علت گذاری در رفتار(قضاوت عجولانه)
براي رفتار ديگران علتي را مشخص مي كنيم و رفتار ديگران را تفسير به راي مي كنيم؛ البته در اين گونه برداشت هاي شخصي، عقل و خرد به كار گرفته نمي شود؛ بلكه هوا و هوس برداشت هايمان را مديريت مي كند.
مثلاً: تو به خاطر فلاني اين كار را انجام دادي. می دونم واسه چی این کار را میکنی میخواهی لج کنی؟ میخواهی با این عملت نشان دهی که کسی هستی.
10) تعریف بي جا همراه با ارزیابی بعضی در مقابل تعریف دیگران از خود مقاومت نشان میدهند.مثلاً با اينكه کار را عالی انجام داده است؛ اما مقاومت نشان مي دهد و اين مقاومت در عكس العمل هايي كه نشان مي دهد، كاملاً مشهود است. مثلاً میگوید: میتوانم بهتر از این انجام دهم. کار من نبود. شانسی بود.
11) گفتگوی آمرانه و تحکمی:
بعضي عادت كرده اند كه دستور بدهند و اصرار دارند كه گفته هاي آنان انجام شود، در حالي كه اين اصرار و پافشاري عامل گسست ارتباط خواهد بود و از طرفي باعث بروز مخالفت و اخلال و خرابكاري خواهد شد.
يكي از موانع برقراري ارتباط اجبار و تحكم در رفتار و گفتار است. انسانها با توجه به نوع آفرينش (مختار و آزاد بودن)، اجبار و تحكم را، مگر در شرايطي خاص، برنمي تابند. خداوند متعال نيز در آيات فراواني انسانها را در انتخاب خود آزاد گذاشته و انتخاب مسير را بر آنها تحميل نمي كند؛ بلكه اين كار را خلاف خلقت مي¬داند:
(وَ عَلَى اللَّهِ قَصْدُ السَّبِيلِ وَ مِنْها جائِرٌ وَ لَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعِينَ ؛ و بر خداست كه راه است را به بندگان نشان دهد، اما بعضى از راهها بيراهه است و اگر خدا بخواهد همه شما را (به اجبار) هدايت مىكند (ولى اجبار سودى ندارد).»
(إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً ؛ ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد (و پذيرا گردد) يا كفران كن.»
امام علی علیه اسلام میفرماید: «شما زندگی وبقا را در این دنیا دوست دارید ومن نمیتوانم شما را به چیزی که دوست ندارید مجبور سازم. من کسی را به چیزی که اکراه دارد اجبار نمیکنم.»
اكراه، تحكم و اجبار، نه تنها در غالب اوقات بي فايده است؛ بلكه به عكس، مضراتي را نيز در پي دارد. از قبيل: تربیت نشدن، تضعیف عزت نفس، نفاق و دورویی، اقدام تلافی جویانه.
12) طرح سؤالهای زیاد و نامناسب(پرسشگری منفی)
يكي از موانع ارتباط، گير دادن به مخاطب با طرح سوالات زياد و نامناسب است كه بسياري از مخاطبان با شنيدن آن كلافه مي¬شوند. سؤال¬هايي از قبيل: کجا رفتی؟ چه کار کردی؟ چرا دیر کردی؟ چرا نیامدی؟
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث #کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام
دوره دوم؛
موضوع:
#اصول_تربیت_دینی
جلسه سی ام
اصل چهارم: #برقراری_ارتباط(6)
#موانع_برقراری_ارتباط(3)
13) نصیحت و موعظه بیش از حد و بدون رعایت شرایط آن: انشاالله در روش های تربیت به آنها اشاره خواهیم کرد.
14) بیتفاوت بودن و اجتناب از نگرانیهای مخاطب
برخي در هنگام گفتگو با ديگران، با رفتار هاي متفاوت، بيتفاوتي خود را به مخاطب نشان مي دهند، ازجمله:
أ) منحرف ساختن مسیر بحث از طریق حواس پرتی فرد به مربی مراجعه میکند و میگوید: نمیدونی چقدر دلم گرفته است! مربی میگوید: آیا دیروز به فلان جا رفتی يا مي گويد من هم دلم گرفته بود و !!! .
ب) بحث منطقی برای متقاعد کردن، بدون در نظر گرفتن عوامل مثلاً: آقا! واقع بینانه فکر کن، اگه آن کار را نمیکردی! این حادثه رخ نمیداد.
چون بحث منطقی از حقائق خبر میدهد ، سرد و خشک و بیروح است. و با احساسات کاری ندارد، در حالی که طرف مقابل دارای احساسات و هیجانات است. الان هم احساساتی است، در نتیجه این دو با هم نمیسازد و حرف هاي شما را نوعي بيتفاوتي قلمداد مي¬كند و از شما دور مي شود.
ج) اطمینان آفرینیهای بی جا و بدون دلیل چون نمیخواهد مشکل فرد را بشنود و یا بپذیرد، با اطمینان دادن به او میخواهد حرف او را قطع کند. او فکر میکند خیلی گرفتار است ومشکل او با این حرفها حل نمیشود مربي مي¬گويد: آقا مشکلی نیست حل میشود.
15) بی عدالتی و تبعیض
بیعدالتی و فرق گذاشتن بینافراد، باعث دل زدگی فرد نسبت به ما میشود، همانگونه که فرزندان حضرت یعقوب از اینکه پدرشان یوسف را از دیگر فرزندان بیشتر دوست میداشت، تصميم به قتل حضرت يوسف گرفتند. بيعدالتي در رفتار آثار مخربي دارد، از جمله:
الف: احساس حقارت ب: ایجاد حسادت ج: ایجاد دشمنی د:بدآموزی و الگوبرداری منفی
16) جر و بحث و مراء
امام علی علیه السلام فرمود: «اَلْمِراءُ بَذْرُ الشَّرِ ؛ جر و بحث بذر بدیهاست.»
و باز فرمود: «محور لجاجت، و جر و بحث زیاد است.»
جر و بحث كردن آثار مخرب فراواني دارد از جمله:
أ)از بین رفتن آبرو ومروت انسان امام صادق فرمود: «هرکس با مردم به نزاع بپردازد، مروتش از بین می رود.»
ب)همراه شدن با نادانان و تباه ساختن برادران:
امام علي علیه السلام در وصيتي به «كميل ابن زياد نخعي» مي فرمايد:
«يا كُمَيْلُ! إِيَّاكَ وَ الْمِرَاءَ فَإِنَّكَ تُغْرِي بِنَفْسِكَ السُّفَهَاءَ إِذَا فَعَلْتَ وَ تُفْسِدُ الْإِخَاءَ ؛ اى كميل از جدال بپرهيز؛ زيرا خود را به نادانان مىچسبانى و برادران را تباه ميكنى.»
ج)ایجاد دشمنی
نصیحت حضرت سلیمان به فرزندش: «قالَ سُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَ ع لِابْنِهِ: يَا بُنَيَّ! إِيَّاكَ وَ الْمِرَاءَ فَإِنَّهُ لَيْسَتْ فِيهِ مَنْفَعَةٌ وَ هُوَ يُهَيِّجُ بَيْنَ الْإِخْوَانِ الْعَدَاوَة ؛ پسرم! از جدال بپرهیز؛ زیرا هیچ نفعی درآن نیست؛ بلکه میان برادران دشمنی ایجاد میکند.»
د)نفاق و دورویی:
پیامبر اکرم فرمود: «إِيَّاكُمْ وَ الْمِرَاءَ وَ الْخُصُومَةَ فَإِنَّهُمَا يُمْرِضَانِ الْقُلُوبَ عَلَى الْإِخْوَانِ وَ يَنْبُتُ عَلَيْهِمَا النِّفَاق؛ از جدال ودشمنی بپرهیزید؛ چراکه این دو قلوب انسانها را نسبت به برادران خود بیمار میکند و نفاق را در آنها میرویاند.»
17) خجالت دادن مخاطب
بعضی فکر میکنند کاری انجام دهند که فرد خجالت بکشد، در حالیکه به خجالت کشاندن مخاطب عامل به هم خوردن ارتباط خواهد شد و فرد را نسبت به شما بدبین خواهد کرد.
علی علیه اسلام می فرماید: «هرگاه شخص مؤمن برادرش را خجالت دهد، از او جدا شده است.»
به کانال #تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan