eitaa logo
تربیت دینی کودک و نوجوان
20.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
493 ویدیو
1.4هزار فایل
✅انواع روش های تربیت دینی 1️⃣ آشنایی با اصول و روشهای تربیت کودک و نوجوان؛ 2️⃣ چگونگی رفتار با نوجوانان و کودکان؛ 3️⃣ چگونگی تربیت دینی کودک و نوجوان و...؛ 💯زیر نظر اساتید و مربیان با تجربه عرصه ی تربیت کودک و نوجوان ارتباط با ادمین : @Mostafa_m_p
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 10 تمرین پیشنهادی براي توجه و تمركز 👇 1⃣ پرتاب . 2⃣ یا 3⃣ زدن به هدف در . 4⃣ حمل آب پر. دانش آموز باید سعی کند آب لیوان نریزد. در مراحل بعد مسیر مشکل تر می شود و باید از جایی بالا رفته یا پایین بیاید. 5⃣ حمل با قاشق يا راكت. مانند تمرین قبل 6⃣ خاموش كردن شمع با تفنگ . دانش آموز یا کودک باید شعله شمع را با تفنگ هدف گرفته و آن را خاموش کند. 7⃣ کار با کامپیوتر: از دانش آموز یا کودک می خواهیم در محیط های مختلف با موس کار کند. 8⃣ بازی و بيدار. دانش آموز باید بدون خوردن به میله حلقه را از میله بگذراند تا لامپ دستگاه روشن نشود. 9⃣ یافتن ها و ها بین دو یا چند تصویر(یا بازی با نرم افزار شباهت و تفاوتها) 🔟 یافتن اشکال شده بین سایر اشکال یا تصاویر 🦋 👇 🦋 🦋 🦋 🦋 🦋 به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه بیست و نهم اصل چهارم: (6) (3) 8) نگرش منفی مراد، نگرش منفي به مقدسات است، از طرف مخاطب باشد، يا از طرف مربي، عامل بر هم زدن ارتباط است. اگر مخاطب به مقدسات مربي و ارزشهاي او نگرش منفي داشته باشد و يا مربي براي مقدسات مخاطب و ارزشهاي او شأني قائل نباشد، ارتباط صورت نمي گيرد. 9) علت گذاری در رفتار(قضاوت عجولانه) براي رفتار ديگران علتي را مشخص مي كنيم و رفتار ديگران را تفسير به راي مي كنيم؛ البته در اين گونه برداشت هاي شخصي، عقل و خرد به كار گرفته نمي شود؛ بلكه هوا و هوس برداشت هايمان را مديريت مي كند. مثلاً: تو به خاطر فلاني اين كار را انجام دادي. می دونم واسه چی این کار را می‌کنی می‌خواهی لج کنی؟ می‌خواهی با این عملت نشان دهی که کسی هستی. 10) تعریف بي جا همراه با ارزیابی بعضی در مقابل تعریف دیگران از خود مقاومت نشان می‌دهند.مثلاً با اينكه کار را عالی انجام داده است؛ اما مقاومت نشان مي دهد و اين مقاومت در عكس العمل هايي كه نشان مي دهد، كاملاً مشهود است. مثلاً می‌گوید: می‌توانم بهتر از این انجام دهم. کار من نبود. شانسی بود. 11) گفتگوی آمرانه و تحکمی: بعضي عادت كرده اند كه دستور بدهند و اصرار دارند كه گفته هاي آنان انجام شود، در حالي كه اين اصرار و پافشاري عامل گسست ارتباط خواهد بود و از طرفي باعث بروز مخالفت و اخلال و خرابكاري خواهد شد. يكي از موانع برقراري ارتباط اجبار و تحكم در رفتار و گفتار است. انسانها با توجه به نوع آفرينش (مختار و آزاد بودن)، اجبار و تحكم را، مگر در شرايطي خاص، برنمي تابند. خداوند متعال نيز در آيات فراواني انسانها را در انتخاب خود آزاد گذاشته و انتخاب مسير را بر آنها تحميل نمي كند؛ بلكه اين كار را خلاف خلقت مي¬داند: (وَ عَلَى اللَّهِ قَصْدُ السَّبِيلِ وَ مِنْها جائِرٌ وَ لَوْ شاءَ لَهَداكُمْ أَجْمَعِينَ ؛ و بر خداست كه راه است را به بندگان نشان دهد، اما بعضى از راهها بيراهه است و اگر خدا بخواهد همه شما را (به اجبار) هدايت مى‏كند (ولى اجبار سودى ندارد).» (إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً ؛ ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد (و پذيرا گردد) يا كفران كن.» امام علی علیه اسلام می‌فرماید: «شما زندگی وبقا را در این دنیا دوست دارید ومن نمی‌توانم شما را به چیزی که دوست ندارید مجبور سازم. من کسی را به چیزی که اکراه دارد اجبار نمی‌کنم.» اكراه، تحكم و اجبار، نه تنها در غالب اوقات بي فايده است؛ بلكه به عكس، مضراتي را نيز در پي دارد. از قبيل: تربیت نشدن، تضعیف عزت نفس، نفاق و دورویی، اقدام تلافی جویانه. 12) طرح سؤالهای زیاد و نامناسب(پرسشگری منفی) يكي از موانع ارتباط، گير دادن به مخاطب با طرح سوالات زياد و نامناسب است كه بسياري از مخاطبان با شنيدن آن كلافه مي¬شوند. سؤال¬هايي از قبيل: کجا رفتی؟ چه کار کردی؟ چرا دیر کردی؟ چرا نیامدی؟ به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه سی ام اصل چهارم: (6) (3) 13) نصیحت و موعظه بیش از حد و بدون رعایت شرایط آن: انشاالله در روش های تربیت به آنها اشاره خواهیم کرد. 14) بی‌تفاوت بودن و اجتناب از نگرانی‌های مخاطب برخي در هنگام گفتگو با ديگران، با رفتار هاي متفاوت، بي‌تفاوتي خود را به مخاطب نشان مي دهند، ازجمله: ‌أ) منحرف ساختن مسیر بحث از طریق حواس پرتی فرد به مربی مراجعه می‌کند و میگوید: نمی‌دونی چقدر دلم گرفته است! مربی می‌گوید: آیا دیروز به فلان جا رفتی يا مي گويد من هم دلم گرفته بود و !!! . ‌ب) بحث منطقی برای متقاعد کردن، بدون در نظر گرفتن عوامل مثلاً: آقا! واقع بینانه فکر کن، اگه آن کار را نمی‌کردی! این حادثه رخ نمی‌داد. چون بحث منطقی از حقائق خبر می‌دهد ، سرد و خشک و بی‌روح است. و با احساسات کاری ندارد، در حالی که طرف مقابل دارای احساسات و هیجانات است. الان هم احساساتی است، در نتیجه این دو با هم نمی‌سازد و حرف هاي شما را نوعي بي‌تفاوتي قلمداد مي¬كند و از شما دور مي شود. ‌ج) اطمینان آفرینی‌های بی جا و بدون دلیل چون نمی‌خواهد مشکل فرد را بشنود و یا بپذیرد، با اطمینان دادن به او می‌خواهد حرف او را قطع کند. او فکر می‌کند خیلی گرفتار است ومشکل او با این حرف‌ها حل نمی‌شود مربي مي¬گويد: آقا مشکلی نیست حل می‌شود. 15) بی عدالتی و تبعیض بی‌عدالتی و فرق گذاشتن بین‌افراد، باعث دل زدگی فرد نسبت به ما می‌شود، همانگونه که فرزندان حضرت یعقوب از اینکه پدرشان یوسف را از دیگر فرزندان بیشتر دوست می‌داشت، تصميم به قتل حضرت يوسف گرفتند. بي‌عدالتي در رفتار آثار مخربي دارد، از جمله: الف: احساس حقارت ب: ایجاد حسادت ج: ایجاد دشمنی د:بدآموزی و الگوبرداری منفی 16) جر و بحث و مراء امام علی علیه السلام فرمود: «اَلْمِراءُ بَذْرُ الشَّرِ ؛ جر و بحث بذر بدی‌هاست.» و باز فرمود: «محور لجاجت، و جر و بحث زیاد است.» جر و بحث كردن آثار مخرب فراواني دارد از جمله: ‌أ)از بین رفتن آبرو ومروت انسان امام صادق فرمود: «هرکس با مردم به نزاع بپردازد، مروتش از بین می رود.» ‌ب)همراه شدن با نادانان و تباه ساختن برادران: امام علي علیه السلام در وصيتي به «كميل ابن زياد نخعي» مي فرمايد: «يا كُمَيْلُ! إِيَّاكَ وَ الْمِرَاءَ فَإِنَّكَ تُغْرِي بِنَفْسِكَ السُّفَهَاءَ إِذَا فَعَلْتَ وَ تُفْسِدُ الْإِخَاءَ ؛ اى كميل از جدال بپرهيز؛ زيرا خود را به نادانان مى‏چسبانى و برادران را تباه ميكنى.» ‌ج)ایجاد دشمنی نصیحت حضرت سلیمان به فرزندش: «قالَ سُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَ ع لِابْنِهِ: يَا بُنَيَّ! إِيَّاكَ‏ وَ الْمِرَاءَ فَإِنَّهُ لَيْسَتْ فِيهِ مَنْفَعَةٌ وَ هُوَ يُهَيِّجُ بَيْنَ الْإِخْوَانِ الْعَدَاوَة ؛ پسرم! از جدال بپرهیز؛ زیرا هیچ نفعی درآن نیست؛ بلکه میان برادران دشمنی ایجاد می‌کند.» ‌د)نفاق و دورویی: پیامبر اکرم فرمود: «إِيَّاكُمْ وَ الْمِرَاءَ وَ الْخُصُومَةَ فَإِنَّهُمَا يُمْرِضَانِ الْقُلُوبَ عَلَى الْإِخْوَانِ وَ يَنْبُتُ عَلَيْهِمَا النِّفَاق؛ از جدال ودشمنی بپرهیزید؛ چراکه این دو قلوب انسانها را نسبت به برادران خود بیمار می‌کند و نفاق را در آنها می‌رویاند.» 17) خجالت دادن مخاطب بعضی فکر می‌کنند کاری انجام دهند که فرد خجالت بکشد، در حالیکه به خجالت کشاندن مخاطب عامل به هم خوردن ارتباط خواهد شد و فرد را نسبت به شما بدبین خواهد کرد. علی علیه اسلام می فرماید: «هرگاه شخص مؤمن برادرش را خجالت دهد، از او جدا شده است.» به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه سی یکم اصل پنجم: انسان تشنة محبت است. انسانها هم خود را دوست دارند و هم دوست دارند که محبوب دیگران قرار بگیرند. محبوبیت چیزی است که اثر متقابل دارد. کسی که دیگران را دوست نداشته باشد، نمی تواند در آنها اثر بگذارد؛ چون فرد مقابل هم به او علاقةمند نخواهد بود و با او ارتباط برقرار نمی کند. محبت است که عامل پیوند و همبستگی میان انسان هاست و در تربیت دینی مهم‌ترین مسئله، برقراری ارتباط محبت آمیز با مخاطبان است. انسان اسیر محبت و محتوم آن است، تا جایی که گفته اند: «ألإنسان عبید الإحسان» اظهار محبت می¬تواند انسان را تا مرز بندگی پیش ببرد. دل که در كوی عشق نبود، حفرة تنگ است و بس بی محبت یک جهان هم یک نفس تنگ است وبس چنانچه مولوی می گوید: از محبت تلخ ها شیرین میشود از محبت مسها زرین میشود ازمحبـت سـرکهها مـل میشود از محبـت مـرده زنـده مـی شود با مرور اجمالی به سیرة پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم درمی یابیم بیشترین چیزی که آن حضرت در امر تربیت بهره می بردند، محبت و مهربانی نسبت به مردم بود. به طوری که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اگراین ویژگی مثبت پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم یعنی محبت و مهربانی او نسبت به مردم نبود، مردم از دور او پراکنده می¬شدند:. (فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ)؛ به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اين چنين خوشخوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سخت‏دل مى‏بودى از گرد تو پراكنده مى‏شدند». مولوی در مثنوی معنوی آورده است: او به تیغ حلم چندین حلـق را واخرید از تیغ و چندین خلـق را تیـغ حلـم از تیـغ آهـن تیزتر بـل زصد لشـکر ظفـر انـگیزتر شهید مطهری در کتاب «جاذبه و دافعه علی علیه اسلام » می نویسد: «نیروی محبت از نظر اجتماعی، نیرویی عظیم و مؤثر است و بهترین اجتماع، آن اجتماعی است که با نیروی محبت اداره شود. محبت زعیم و زمامدار به مردم، و محبت و ارادت مردم به زعیم و زمامدار، علاقه و محبت زمامدار عامل بزرگی برای ثبات و ادامة حیات حکومت است. تا عامل محبت نباشد، رهبر نمیتواند ویا بسیار دشوار است که اجتماعی را رهبری کند و مردم را افرادی منضبط و قانونی تربیت کند؛ و لو اینکه عدالت و مساوات را در آن اجتماع برقرار کند.» امام علیعلیه اسلام می‌فرماید: «مَنْ‏ تَأَلَّفَ‏ النَّاسَ‏ أَحَبُّوه ؛ کسی که با مردم الفت گیرد، مردم دوستش میدارند». آدمها با کسانی ارتباط برقرار میکنند و به کسانی علاقةمند می‌شوند که آنها را دوست داشته باشند. ساختار آفرینش انسان این گونه است که به کسانی رو می آورند که دل شان مملو از محبت و مهربانی باشد. امام علی علیه اسلام می‌فرماید: «قُلُوبُ‏ الرِّجَالِ‏ وَحْشِيَّةٌ فَمَنْ‏ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ‏ عَلَيْه‏؛ دل¬های آدمیان وحشی است، پس هرکس بدان الفت ورزد بدو رو میکند.» محبت، اطاعت می آورد و اطاعت تسلیم. و در تسلیم، مربی و مبلّغ به آن اهدافی که در تربیت در نظر دارد، خواهد رسید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می‌فرماید: «اَلْمَرْءُ مَعَ‏ مَنْ‏ أَحَبَ؛ انسان با کسی است که او را دوست داشته باشد». تذکر: محبت اکسیری است برای جذب، هدایت و تربیت؛ اما باید دقت کرد که از حد اعتدال خارج نگردد. نه از حد نرمال بگذرد و به افراط برسد، و نه آن قدر کم شود که به تفریط بیانجامد؛ زیرا هر دو نوع مضر هستند و آسیبهای جبران‌ناپذیری را برای متربی و مربی به بار می‌آورند. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه سی دوم اصل ششم : در تربیت در تربیت ديني بايد اندك اندك و آهسته آهسته پيش رفت و نبايد انتظار داشت مخاطب تمام مطالب و آموزه هاي ديني را يكجا دريافت كند. مربي بايد به اين نکته توجه داشته باشد که مخاطب ظرفيت خاصي دارد. از اين رو نمي توان یک دفعه متربی را تربیت کرد؛ بلکه بايد اصل تدريج در تربیت را رعايت نمود. در این اصل بايد مطالب از آسان به سخت ارائة شوند و مقدمات در ابتدا و نتايج آن در انتها بيان گردد. در اسلام نمونة¬های زیادی وجود دارد؛ از جمله در بحث شراب: 1 - در ابتدا به عنوان نوشابة نامطلوب معرفی می¬شود: (وَ مِنْ ثَمَراتِ النَّخِيلِ وَ الْأَعْنابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَراً) 2 - سپس از نماز در حال مستی نهی شد: (لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى‏) 2- سپس به زیان هایی اشاره شده که از منفعتش بیشتر است: (يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاس) 3- بعد آن را به عنوان عنصری پلید، شیطانی نهی و حرام معرفی می‌کند: (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ) حتی تدریجی بودن نزول آیات قرآن به خاطر بلوغ و رشد استعداد مردم بوده که تلقی معارف اعتقادی و احکام فرعی وعملی آن است. (وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلاً؛ «و قرآنی که آیاتش را از هم جدا کردیم تا آن را با درنگ بر مردم بخوانی و آن را به تدریج نازل کردیم.» پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر همين اساس رفتار مي ردند؛ به طور مثال: در ابتدای بعثت فقط فرمودند: «قُولُوا لا اُلهَ اِلّا اللهَ تُفْلِحُوا» و یا برای تعلیم اصحاب در باب حفظ قرآن به صورت 10 آيه10 آيه تعلیم میدادند و تا زماني که آن ده آيه را به درستي فرا نمي گرفتند و به آنها عمل نمي¬کردند، به ده آية بعدی نمي پرداختند. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
مجموعه مباحث دوره دوم؛ موضوع: جلسه سی سوم اصل هفتم: و در اسلام تربیت امری است که باید تداوم و استمرار داشته باشد.چنانچه در روایت معروف و مشهور نبوی آمده است: «اُطْلُبُ الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ اِلی الَّحَدِ» بنابراین وظیفة مربیان بسیار سنگین است و به هر میزان که از تربیت دادن مخاطبان خود دور شوند، به همان اندازه مخاطبان از آموزه های دینی فاصله می گیرند؛ لذا در روایات تربیت دینی و حقایق دینی را مختص به دوره‌ای خاص و یا مکان و زمان خاصی ندانسته بلکه تأکید نموده¬اند که باید در تمام عمر و همة حالات تداوم داشته باشد. اصل هشتم: محسوس و ملموس نمودن مباحث از آنجا که در يادگيري مخاطب، بيشتر از هر چيز حواس ظاهري او تأثیر دارد و با كمك اين حواس مطالب را دريافت مي كند و هم چنين با توجه به انتزاعي بودن مطالب ديني، بايد سعي شود مفاهيم و آموزه هاي ذهني و نظري تا حد ممكن براي او محسوس و ملموس شود تا بهتر بتواند اين مفاهيم و آموزه ها را درک کند. در اين موارد مربی بايد تلاش کند مطالب ذهني و انتزاعي را با استفاده ازروش هاي ملموس و محسوس مانند: تشبيه، طراحي، نمايش و ابزارهاي کمک آموزشي عيني کند تا درك آن براي مخاطب سريع تر و بهتر اتفاق بيفتد. این شیوه هم در قرآن آمده و هم در سیرة اهل‌بیت علیه السلام مرسوم بوده است، به طوریکه آیات تشبیهی و تمثیلی در قرآن به وفور آمده است و در کلام، سیرة اهل‌بیت علیهم اسلام به کرّارت دیده شده آنها از تمثیل و تشبیه و .... استفاده نموده اند. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
انسان ها نیاز به تأیید دارند و ما باید تأییدشان کنیم. هر عملی که کودک انجام می دهد باید تأیید مثبت شود اما وقتی تشویق بی جا می کنیم و به خصوص بحث جایزه را مطرح می کنیم این حفظ کردن ها الگوی کودک می شود وخلاقیت از بین می رود. و چون کودکان تشویق را دوست دارند مجدد همان کارهای قبلی را انجام می دهند تا تشویق شوند در اینجا اگر دایما تشویق کنیم کودک متوقف می شود. بعد از یکی دوبار تشویق یک کار باید تشویق را متوقف کرد و به کودک فهماند که اگر تایید وتشویق والدین را می خواهد باید کارجدید انجام دهد و درمسیر رشد متوقف نشود . به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹بر پیکر عالم وجود جان آمد ❤️صد شکر که امتحان به پایان آمد 🌹از لطف خداوند خلیل الرحمن ❤️یک عید بزرگ به نام قربان آمد 🍃✨🎈عید سعید قربان جشن تقرب عاشقان حق مبارک🎈✨🍃 به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
ویژگی والدین خوب👇 ۱. شما یک جبهه‌ی متحد هستید! قاعده‌ی طلایی در همکاری والدین خوب داشتن یک جبهه‌ی واحد در برابر کودکان‌تان است، فرقی نمی‌کند که به نظم، تغذیه، یا زمان خواب مربوط باشد. اگر یکی از والدین، حتی به ندرت، دیگری را با اجازه دادن یک ساعت وقت اضافی رایانه با گفتن «هیس، به پدرت نگو» خراب کند، می‌تواند هر تصمیم دونفری را که تاکنون گرفته‌اید به باد دهد. اگر هر دو می‌خواهید موضع قبلی‌تان را عوض کنید، اشکالی ندارد. فقط با هم این کار را انجام دهید. ۲. شما از هم پشتیبانی می‌کنید. توافق والدین روی هر تصمیمی مهم‌ترین چیز است، بله، ولی به همین جا ختم نمی‌شود. اگر همسرتان همیشه تنها کسی است که برنامه‌ها و تصمیمات‌ مشترک‌تان را اجرا می‌کند، برای کودکان‌تان یک طرفه به نظر می‌رسد. هر دو باید در نقش مجری مشارکت کنید، یا با هم انجام دهید یا به نوبت. ۳. شما با انجام کار به روشی دیگر موافقت می‌کنید. همیشه شما چگونگی مراقبت از کودکتان را از نزدیک و چشم به چشم نمی‌بینید. با این وجود هرگاه تصمیم می‌گیرید در مورد نحوه ی مراقبت از او مصالحه کنید، فقط اطمینان حاصل ‌کنید هر دو به یک راه‌حل رسیده‌اید که می‌توانید با آن کنار بیایید. برای بعضی‌ از تیم های والدین، همیشه این کار را کسی انجام می‌دهد که بهترین و قوی‌ترین اقدام را احساس می‌کند (به عنوان مثال، همسرتان ممکن است بگوید، «نمی‌دانم که درست است، ولی حس‌ام می‌گوید درست است- ممکن است اجازه بدهی به این روش انجام بدم») برای بعضی دیگر، فقط باید مرور شود آخرین بار چه کسی آن مراقبت را انجام داده است و حالا فقط باید جاها عوض شود. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بچه‌ها تشنه شادی هستند و شما به‌عنوان پدر و مادر نقش پررنگی در فراهم کردن فضایی مفرح و پرمحبت برای یادگیری و پرورش فرزندتان دارید. اگر مادران کودک درون‌شان شیطنت کند، زندگی در خانه جریان می‌یابد، اگر خنده، اگر شادی، اگر شوخی، اگر بازی کنند همه اهل خانه را به زندگی نوید می‌دهند. انتقال شادی از پدران و مادران به کودکان میسر است. کودکان همین چند سال را برای شادی و بازی وقت دارند، کودک شاد امروز، انسان موفق و خوشبخت فرداست. بازی کردن به کودکان، کشف دنیا، قوانین طبیعت، تفکر در پیرامون زندگی را می‌آموزد آنها توانایی‌های خود را در بازی‌ها می‌سنجند که هیچ علمی آن را به کودکان نخواهد آموخت. کودکی که به اجبار والدین به جای بازی و تحرک و شادی پشت میز کلاس زبان می‌نشیند، کودکی که به جای گرفتن مداد رنگی برای نقاشی و خط‌خطی کردن، الفبا را می‌آموزد، رشد سالم روانی را که بین یک تا شش سالگی اول زندگی باید اتفاق بیفتد را از دست می‌دهد. کودک دانشمند امروز، انسان مضطرب فرداست که شانس پیشرفت در بسیاری از زمینه‌های احساسی را از دست خواهد داد. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️فرزند پروری و (قسمت پنجم) ‼️بررسی علل پرخاشگری: ‼️بهترین روش گفتن : دو بار با فاصله👌 برای نماز بچه هام چیکار کنم ؟ به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
هرگز فكر نكنيد هرچه سختگيرتر باشيد بهتر ميتوانيد فرزندتان را تربيت كنيد...خير والدين سختگير دو نوع بچه پرورش ميدهند يا فرد مضطرب،نگران، وسواسی، كه به خود بسيار سخت ميگيرد و با وجود موفقيتهايش هيچ لذتی از زندگی نميبرد. يا فردی لجباز و فراری از كار! والدين عزيز با سختگيری نميتوانيم فرزندی موفق،سالم و خوشبخت تربيت كنيم... كودك تا زمانی كه به خودش و ديگری آسيب نمی رساند و به حق كسی تجاوز نميكند بهتر است آزاد باشد. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
یک اصل مهم را فراموش نکنید! پدر و مادر قرار نيست بي نقص باشند، انسان بي نقص وجود ندارد. مسئوليت مانند ليوان كاغذي در دست انسان است. انرا شل نگه داريم رها ميشود و اگر سفت نگه داريم ليوان له ميشود. مانند درجه دماي بدن انسان كه بالاتر و پايينتر از حد براي انسان كشنده ست. پس تعليم و تربيت كودك را تبديل به وسواس نكنيم كه فرزندمان از پا در خواهد آمد. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
💎تغییرات دوران کودکی فرزندتان را با عجله پشت سر نگذارید 🍃برخی از والدین بدلیل عجول بودن،کمال طلبی،تنبلی،مقایسه،عدم آگاهی و....به کودکان خود فرصت رشد کردن بزرگ شدن را نمیدهند رفتار این گونه والدین کودکان را به دردسر می اندازد.والدین با ارائه ی مسئولیت زود هنگام کودک خود را مضطراب میکنند. 🍃معمولا برخی والدین تا سن دو سالگی تصمیم میگیرند ک کودک خردسال خود را از مراحل مختلف رشدیش ( مثل از شیر گرفتن،از پوشک گرفتن،جداسازی رختخواب و...)هر چه زودتر عبور دهند و به اصطلاح کودک خود را بزرگ نمایند.عجله ای نیست،لطفا صبر کنید،کمی آهسته تر کودکان پذیرای تغییرات آنی و سریع را ندارند. 🍃به کودک خود فرصت دهید تا از هر کدام از این مراحل که برای او بحران است،گذر کند.عجله ی شما برای رشد زودتر،مشکل او را دوچندان میکند. لطفا تغییرات و شرایط روحی فرزندتان را در نظر بگیرید و آمادگی او را در طول مراحل رشدیش بسنجید. 🍃کودکی مضطرب آماده ی رفتن به مرحله بعدی نیست. به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
⁉️به نظر شما بازی‌های طبیعی برا بچه‌ها جذاب ترن یا بازی با اسباب‌بازی؟🤔 ✅ بچه‌ها به شدت بازی با اشیاء واقعی رو دوست دارن. مثلاً اونا قبل از اینکه دوست داشته باشن با ظروف اسباب‌بازی، بازی کنن، دوست دارن با ظرفای داخل آشپزخونه بازی کنن. بازی با تلفن یا رادیوی واقعی برا بچه‌ها جذاب‌تر از تلفن یا رادیو اسباب بازی هست. 💯 ✳️ از طرف دیگه، بازی‌ها هر اندازه طبیعی باشن، برا بچه‌ها جذاب‌ترن. بچه‌ها خاک و گِل رو به خمیر بازی ترجیح می‌دن. اونا از بازی کنار یه نهر آب، خیلی بیشتر از بازی توی تشت آب لذت می‌برن. ما بازی با اسباب بازی رو به طور کامل نفی نمی‌کنیم، ولی بدون تردید اینها جای بازی‌های طبیعی رو برا بچه‌ها نمی‌گیرن.👌 ✔️ یکی از گلایه‌های والدین از فرزنداشون اینه که اونا خیلی زود از اسباب‌بازی‌هاشون خسته می‌شن. حالا این خستگی رو کنار تمایل شدید بچه‌ها به بازی‌های طبیعی بذارید. بچه‌ها هر روز هم که خاک بازی کنن، خسته نمی‌شن. این عیبی برا بچه‌ها به حساب نمیاد، بلکه نشون از سلامت روح و روان اونا داره.🌀 به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
ﺑﭽﻪ ﮐﻪ ﺑﻮﺩﻡ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻡ ﭘﺪﺭﻫﺎ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﺳﺎﻋﺖ ﺷﻨﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﻪ ﺑﺸﻮﻧﺪ ﺑﺮﺷﺎﻥ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﻧﻮ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻌﺪﻫﺎ ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ ﭘﺪﺭ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﻣﺪﺍﺩ ﺭﻧﮕﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺩﻧﯿﺎﯾﺖ ﺭﺍ ﺭﻧﮓ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﮐﻮﭼﮏ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﺯﻧﺪﮔﯿﺖ ﺭﺍ ﺯﯾﺒﺎ ﮐﻨﻨﺪ ...! ﮐﺎﺵ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﮐﺴﯽ ﺭﺍﺳﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﭘﺪﺭ ﻫﺎ ﻭﻣﺎﺩﺭﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﻗﻨﺪ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭼﺎﯼ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﺕ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺑﮑﻨﻨﺪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ...! قدر پدر ‌و مادرا رو بدونیم! خیلی زود دیر میشه به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
تربیت دینی کودک و نوجوان
#کودک_از_نظر_تربیت_و_وراثت_در_اسلام دوره دوم جلسه اول‌: اهداف تربیت اهداف تربیت را به دو دسته اهد
📣قابل توجه ، و گرامی جهت شرکت در دور دوم سرفصلهای زیر را مطالعه بفرمایید 🎁جوایز مسابقه 💳کارت هدیه 1میلیون ریالی 😍 به ده نفر زمان آزمون شب عید غدیر ⭕️جلسه اول: اهداف تربیت ⭕️جلسه دوم: انواع اهداف میانی ⭕️جلسه سوم: اهداف الهی (حوزه بینشی؛ قسمت اول) ⭕️جلسه چهارم: اهداف الهی ( حوزه بینشی؛ قسمت دوم) ⭕️جلسه پنجم: اهداف الهی ( حوزه بینشی، قسمت سوم ) ⭕️جلسه ششم: اهداف الهی ( حوزه گرایش ) ⭕️جلسه هفتم: اهداف الهی ( حوزه رفتار) ⭕️جلسه هشتم: اهداف شخصی (حوزه بینش) ⭕️جلسه نهم: اهداف شخصی( حوزه گرایش) ⭕️جلسه دهم: اهداف شخصی ( حوزه رفتار) ⭕️جلسه یازدهم: اهداف اجتماعی (ساحت بینش) ⭕️جلسه دوازدهم: اهداف اجتماعی ( ساحت گرایش ) ⭕️جلسه سیزدهم: اهداف اجتماعی ( ساحت رفتار ) ⭕️جلسه چهاردهم: اهداف اقتصادی (ساحت اندیشه ) ⭕️جلسه پانزدهم: اهداف سیاسی ( ساحت اندیشه) ⭕️جلسه شانزدهم: معنای لغوی و اصطلاحی اصل ⭕️جلسه هفدهم: اهمیت اصول ⭕️ جلسه هجدهم قسمت اول: اصل اول(اصلاح رابطه خود با خداوند) ⭕️جلسه هجدهم قسمت دوم: اصل دوم( استمداد از خداوند و توسل به اهل بیت علیهم السلام) ⭕️جلسه نوزدهم: اصل سوم ( شناخت مخاطب 1) ⭕️جلسه بیستم: اصل سوم ( شناخت مخاطب 2) ⭕️جلسه بیست و یکم: اصل سوم ( شناخت مخاطب 3) ⭕️جلسه بیست و دوم ( اصل برقراری ارتباط 1) ⭕️جلسه بیست و سوم: (اصل برقراری ارتباط 2) ⭕️جلسه بیست و چهارم: (اصل برقراری ارتباط 3) ⭕️جلسه بیست و‌پنجم ( اصل برقراری ارتباط 4) ⭕️جلسه بیست و‌ ششم ( اصل برقراری ارتباط 5) ⭕️جلسه بیست و هفتم ( برقرای ارتباط 5، موانع برقراری ارتباط 1) ⭕️جلسه بیست و هشتم ( برقراری ارتباط 5، موانع برقراری ارتباط 2) ⭕️ جلسه بیست و نهم (برقراری ارتباط 6، موانع برقراری ارتباط 3) ⭕️جلسه سی ام (برقراری ارتباط 6، موانع برقراری ارتباط 3) ⭕️جلسه سی و یکم ( اصل پنجم؛ محبت ومهربانی) ⭕️جلسه سی و‌دوم ( اصل ششم؛ رعایت تدریج در تربیت) ⭕️جلسه سی و سوم ( اصل هفتم؛ مداومت و تکرار ) به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
از فرزندانتان خشمگین می شوید چون انتظار و توقع بیهوده دارید انتظار دارید فرزندتان حرف شما را بی چون و چرا گوش کند که مغایر با حقوق انسانیست در حالی که شما خودتان به حرف‌های درستی که به آن واقفید عمل نمی کنید. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan
اگر كودك در خانواده ايی بزرگ شود كه از ابتدا ببيند مادر و پدر به روی هم لبخند می زنند: اگر محبت و عشق را در نگاه و كلام مادر نسبت به پدر ببيند؛ اگر گرمای عشق را بر دستان پدر بچشد؛ اگر ببيند مادر با شوق و محبت ،همسر خود را صدا می زند و پدر با شوق و محبت ،جواب می دهد؛ روحش از همان طفوليت ،درست تغذيه می شود و در زندگی آينده ی خود نيز موفق خواهد بود. به کانال ملحق شوید: https://eitaa.com/tarbiatkoodak_nojavan