eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخ حوزه طهران
📷 مدرسه سپهسالار قدیم / حجره سمت چپ: حجره دکتر احمد مهدوی دامغانی/ حجره سمت راست: حجره آیت‌الله میرزا مهدی آشتیانی ✍ دکتر احمد مهدوی دامغانی در حوالی سالهای ۲۴ تا ۲۸ در تحصیل می‌کردند و از جمله مهمترین اساتیدشان در این مدرسه عبارتند از و میرزا محمدعلی مدرس تبریزی صاحب ریحانة الادب. ایشان در این دوره با ، آیت‌الله سید محمدرضا علوی تهرانی و حاج آقا مهدی حائری تهرانی همدرس بودند. 🔹دکتر مهدوی دامغانی در بیان خاطراتی از آن دوره نوشته‌اند: «عاشورای سال ١٣۶۵ق/ ١٣٢۴ش... در بامداد آن روز، برای تلاوت زیارت عاشورا که بهتر است در مکان بلندی و در زیر آسمان خوانده شود، به پشت‌بام شرقی مدرسه رفتم و در گوشۀ جنوبی آن به تلاوت عاشورا و سپس نماز و عبادت و دعای علقمه پرداختم. کارم که تمام شد، برخاستم که از پلکان پایین بروم و هنوز به پلکان نرسیده بودم، دیدم آقای خیابانی [صاحب ریحانة الادب] از حجرۀ خود بیرون تشریف آوردند، ولی عبا بر دوش ندارند. سلام عرض کردم و جملۀ معهود: عظّم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین علیه‌السلام، را ادا کردم و ایشان درحالی‌که اشک می‌ریختند، سلام مرا جواب و جمله را تکرار فرمودند... ایشان همچنان اشک‌ریزان، جلوی بنده ایستادند و فرمودند: تقبّل الله إن شاءالله، اسم شریف جنابعالی چیست؟ عرض کردم: اسمم احمد و نام خانوادگی‌ام مهدوی دامغانی است... دومین حجرۀ تحتانی سمت غرب که شمال حجرۀ این حقیر بود، اختصاص به مدرس راتب مدرسه داشت که در آن سال‌ها این سمت به‌وجود محترم مرحوم آیت‌الله آقای حاج میرزا مهدی آشتیانی قدس سره مزین بود...» (📖زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی مرحوم میرزا محمدعلی مدرس تبریزی، صص ١٠٣ تا ١٣۶.) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت ۲۹ خرداد درگذشت 📷 تصویر: دکتر شریعتی در حضور آیت‌الله العظمی سید هادی میلانی و آیت‌الله سید ابراهیم میلانی و جمعی از علمای مشهد 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🗓به مناسبت ۲۹ خرداد درگذشت #دکتر_علی_شریعتی 📷 تصویر: دکتر شریعتی در حضور آیت‌الله العظمی سید هادی م
🗓به مناسبت ۲۹ خرداد درگذشت ✍در سالهای فعالیت دکتر شریعتی در تهران، برخی از علمای تهران موضعی جدی علیه وی داشتند. از جمله این اشخاص آیت‌الله است که در گزارش زیر از سوی نمونه‌ای از فتاوای ایشان را می‌بینیم. 📄 تاریخ سند: 1 آذر 1351 موضوع: فتوای آیت الله سید ابراهیم میلانی بر علیه دکتر علی شریعتی متن سند: از: 20 ه 12 به: 312 شماره: 16314/ 20 ه12 اخیرا عده ای از مذهبیون از آیت الله سید ابراهیم میلانی راجع به شرکت در مجالس درس مذهبی دکتر علی شریعتی و مطالعه نوشته هایش فتوا خواسته اند و او نیز در پاسخ نوشته است چون شریعتی تحت تأثیر افکار فلاسفه غرب قرار گرفته و مطالبی بر علیه مذهب تشیع نوشته و در سخنرانیهای خود نیز عنوان می کند لذا مطالعه کتابهایش و همچنین شرکت در مجلس وعظ او جایز نیست و باید با اجازه مراجع صلاحیت دار باشد و شیخ قاسم اسلامی ـ سید قاسم شجاعی ـ سید [شیخ] احمد رحمانی همدانی و سید ناصرالدین ابطحی امام جماعت مسجد امام حسین در تیر دوقلو نیز فتوای او را در بالای منبر قرائت کرده اند ضمنا شیخ قاسم اسلامی قبلاً به همین منظور به قم نزد آیت الله شریعتمداری رفت ولی شریعتمداری از دادن فتوا بر علیه شریعتی خودداری کرد و آیت الله گلپایگانی نیز گفته است اگر آیت الله خوانساری در این مورد فتوا داد من هم خواهم داد. به همین جهت اسلامی بعضا در بالای منبر به صورت کنایه از آنان انتقاد می کند. ضمنا یک نسخه فتوکپی فتوائیه مورد بحث و یک رساله سید ابراهیم میلانی که اخیرا به چاپ رسیده به پیوست تقدیم می گردد. نظریه شنبه: نظری ندارد. نظریه یکشنبه: چون اغلب روحانیون از نحوه تبلیغ دکتر علی شریعتی ناراضی هستند و او را متهم به وهابی گری می کنند با تعطیل شدن حسینیه ارشاد و جلوگیری از مجالس درس شریعتی باطنا خیانت می نمایند ولی بخاطر حفظ منافع مادی خود در آینده علنا این اقدام دولت را تأیید نمی کنند. 📖 کتاب پایگاه‌های انقلاب اسلامی، حسینیه ارشاد به روایت اسناد ساواک صفحه ۳۱۵ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در روزهای گذشته توفیق دیدار با حاج آقا نورالله شاه آبادی در منزل ایشان دست داد. فرزند عارف عظیم‌الشأن آیت‌الله ؛ متولد ۱۳۰۸ ش در تهران. تحصیلات علوم دینی را همراه با برادرش آقا نصرالله از مدرسه مروی آغاز کرد. اساتیدش را خوب به یاد داشت و از خاطرات آنها برایم گفت؛ از تحصیل مطول تا اسفار اربعه در محضر علامه شعرانی و علامه رفیعی قزوینی... از تحصیل در برایم گفت و اینکه پدرش از تحصیل در آن خرسند نبود، ولی تو رضایت پدر را به دست آورده بود. از این دانشکده موفق به دریافت لیسانس شد و بعد به نجف رفت. در نجف در مدرسه دانش‌آموزی علوی درس میداد و به عبارتی کار معلمی را از آنجا آغاز کرد و در کنار آن تحصیل هم می‌کرد. پس از بازگشت به ایران، کار تعلیم و تربیت دانش آموزی را ادامه داد. سال ۳۹ مدرسه‌ای را اداره می‌کرد و چون کمبود جا داشت، مدرسه [سادات] موسوی در خیابان ۱۷ شهریور را احداث کرد. البته ایشان بسیار دلگیر بود که در سالهای نخست پیروزی انقلاب، عده‌ای بدون هماهنگی با وی، او را از وزارت فرهنگ بازنشسته کرده بودند و همین امر باعث کناره‌گیری‌‌شان از درس و مدرسه شد. اکنون حاج در سن ۹۳ سالگی در کنج خلوت خود، به کار ترجمه و نگارش آثار فلسفی و عرفانی اشتغال دارد. ترجیع‌بند کلام ایشان، بی‌رغبتی به دنیا و دل کندن از اهل آن بود که در وجودش موج می‌زد و این حال، ناشی از معرفت درونی و البته زخم‌هایی بود که از اهل روزگار خورده بود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ فقیه و حکیم ربانی آیت‌الله در ۳ تیر ۱۳۵۴ش در تهران وفات نمود و در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به خاک سپرده شد. 🔹در سالهایی که ره در تبعید بودند، شهریه ایشان از طریق میرزا احمد آشتیانی میان طلاب توزیع می‌شد. گرچه تلاش شده بود که دستگاه امنیت پهلوی از اینکه شهریه توزیعی آیت‌الله آشتیانی همان شهریه آیت‌الله خمینی(ره) است آکاه نشود، اما ساواک از این امر مطلع شده و در صدد جلوگیری از آن برآمده بود. 🔸با وفات میرزا احمد آشتیانی در سال ۵۴، شهریه امام خمینی از طریق فرزند وی آیت‌الله توزیع می‌شد. 📄 در یکی از گزارش‌های ساواک آمده است: «ساواک مذکور اشعار داشته در زمانی که میرزا احمد آشتیانی حیات داشت وجوه شرعی خمینی توسط نامبرده در بین طلاب طرفدار خمینی توزیع می گردید. پس از فوت وی پسرش به نام میرزاباقر آشتیانی که ساکن تهران است عهده دار توزیع شهریه طلاب طرفدار خمینی شده و نماینده او در قم است که در تقسیم شهریه بین طلاب دخالت دارد و اطلاعات به دست آمده تأیید می‌کند که آشتیانی نماینده خمینی در توزیع شهریه طلاب علوم دینی است... و برای قطع پرداخت شهریه به طلاب طرفدار خمینی می‌بایست در مورد عوامل اشاره شده بالا اتخاذ تصمیم شود و کانون مذکور در قم و مرکز فعالیت آشتیانی در تهران برچیده شود.» 📚 منبع سند: حجت‌الاسلام حاج سید احمد خمینی به روایت اسناد ساواک ص ۳۱۸ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ روز گذشته توفیق دیدار با آیت‌الله سید محمد قائم مقامی نصیبم شد.‌ دیداری دلنشین و درس‌آموز در فضایی آرامش‌بخش. محضری شیرین و نورانی که حکایت از سالها مجاهدت علمی و معنوی دارد. 🌱متولد ۱۳۲۹ش و از نوادگان قائم مقام فراهانی. علاقه‌مندی به فلسفه به ویژه از سنین نوجوانی همراه ایشان بود و قبل از آغاز تحصیلات حوزوی، مطالعات فلسفی با رویکرد غرب‌شناسی را آغاز کردند و در طول تحصیل حوزوی نیز با فلسفه و هنر غرب، تئاتر، سینما و موسیقی آشنا شدند. 💡عمده دانش فقهی و اصولی خود را در قم تحصیل کردند، اما به شوق استفاده از عالمان و صاحب‌دلان به شهرهای متعددی سفر کردند که تفصیل آن در این مختصر نمی‌گنجد. ایشان در فلسفه و عرفان با اساتیدی چون ، ، استاد انس داشتند. ⚡️در سالهای پیش از انقلاب به خاطر مخالفت با رژیم طاغوت، چند بار دستگیر و زندانی شدند. 🎥در سالهای نخست پس از پیروزی انقلاب، در پی مصاحبه‌ای که درباره داشتند، جمعی از نخبگان عرصه هنر انقلاب همچون ، مرحوم و بعدها به ایشان نزدیک شده و از اندیشه و مشورت وی بهره جستند. 📖آیت‌الله در دهه هشتاد درس خارج فقه ولایت فقیه را در مسجد دانشگاه صنعتی شریف و در دهه هفتاد در منزل ارائه کردند. پژوهش و تدریس فلسفه و عرفان هم به شکل نقد حکمی، بخشی از فعالیت علمی ایشان است. 🔹این عالم وارسته و انقلابی در زمره عالمان برجسته است که به خدمتی سترگ به علوم اسلامی، فلسفه و هنر انقلاب اشتغال دارند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹مبارزات سیاسی ✍ آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی جاودان از علمای فعلی تهران متولد ۱۳۲۴ش، از سالهای دهه ۴۰ در به فعالیت علمی، تبلیغی و به طور نامحسوس فعالیت سیاسی اشتغال داشتند. در پی گزارشی مبنی بر فعالیت مخفیانه وی و دوستانش علیه رژیم در مسجد امین الدوله، ساواک آنان را مدتی تحت تعقیب قرار داد ولی به چیزی دست نیافت. 📃 در گزارشی به تاریخ 7 /11 /47 آمده است: «به قرار اطلاع جوانانی که مرکز فعالیتشان در مسجد امین الدوله می باشد اخیرا به ۵ دسته تقسیم شده و هدفشان فعالیت سری و زیر زمینی به منظور پشتیبانی از روحانیون افراطی و مبارزه با دولت و ایجاد بلوا و آشوب و احیانا ترور مقامات مملکتی می باشد. جعفر کلاهدوز، مهدی زمانی، سیدتقی خاوری، کاظم عینکچی، تحت نظر شیخ محمد جاویدان ساکن خیابان سیروس کوچه حمام گلشن دست چپ درب اول فعالیت دارند... این افراد ,دستگاه تکس, را برای نام جمعیت خود انتخاب کرده اند.» 📃در گزارش دیگری در تاریخ ۴۷/۱۱/۹ آمده: «نام دستگاه تکس با نظر شیخ محمد جاودان و چند نفر دیگر انتخاب شده است... در صورت تصویب به منظور روشن شدن موضوع شیخ محمد جاودان احضار و بطور غیرمستقیم سئوالاتی در این زمینه از وی به عمل آید.» 📃اما در نامه دیگری ساواک چنین اعلام نظر می‌کند: «احضار شیخ محمد جاودان در حال حاضر به مصلحت نمی‌باشد.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 از چپ: حاج شیخ بهاءالدین نوری، آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی، میر سید محمد بهبهانی ✍حاج شیخ بهاءالدین نوری، فرزند حاج شیخ عبدالنبى در سال ۱۲۶۵ش در تهران متولد شد. پس ازطى دوران تحصیل در نجف اشرف به تهران مراجعت و امامت جماعت مسجد مرحوم حاج شیخ عبدالنبى در سرچشمه ‌تهران را عهده‌دار گردید. وی بعدها جامعه روحانى تهران معروف به را پایه‌گذارى کرد. در سال ۱۳۴۳ش طى ‌نامه‌اى به ملک فیصل پادشاه سعودى تقاضاى تجدید بناى قبور ائمه بقیع را نمود. بنابر گزارش ساواک، وی در جلسات علماى تهران براى جلوگیرى از اعدام قاتلین حسنعلی منصور شرکت می‌کرده است. 🔹 پیشینه سیاسى او از ارتباطش با دستگاه پهلوى جهت حل مشکلات زندانیان و مردم خبر مى‌دهد و خود در سندى به تاریخ 14 /1 /1339 مى‌گوید: «اصولاً روحانیون و شخص ایشان کارى با دستگاه‌هاى دولتى ندارند و اگر گاهى اوقات براى رفع گرفتارى مردم و مراجعه‌کنندگان به دستگاه‌هاى دولتى توصیه‌اى مى‌کنند، دلیل بر این نیست که احتیاجى به این دستگاه‌ها دارند.» (آیت‌الله العظمی میرسید علی موسوی بهبهانی به روایت اسناد ساواک صفحه ۲۸) 🔹در تاریخ ۱۳ مرداد ۴۲ وقتی که امام خمینی در تهران در تبعید بودند، در روز اول ملاقات جمعی از علمای تهران به دیدار ایشان رفتند که شیخ بهاءالدین نوری هم جزء آنها بود. 🔸به طور کلی شیخ بهاءالدین نوری خود را از فضای مبارزاتی دور نگه می‌داشت و این امر ناشی از تجربه تلخ حوادث مشروطه بود که پدرش شیخ عبدالنبی به آن مبتلا بود. تعاملات وی با دربار پهلوی باعث شده بود وی تا حدودی پایگاه اجتماعی خود را از دست بدهد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت ۱۷ تیر سالگرد علامه ✨آیت‌الله سید محمدصادق طهرانی درباره پدر خود می‌نویسد: ✍برخى از علماء طهران نيز كه به مقام و منزلت علمى ايشان واقف بودند، از تبحّر و تضلّع ايشان در علوم، بسيار تجليل كرده و آن را مى‏ستودند. بسيار اتّفاق مى‏افتاد كه در مسائل مستحدثه از محضر ايشان استفاده نموده و به ايشان رجوع مى‏كردند و والد معظّم حكم آن مسائل را بيان مى‏فرمودند... يك روز مى‏فرمودند: بعد از آن كه رساله رؤيت هلال طبع شد، يك نسخه از آن را براى حضرت آية الله حاج سيّد احمد خوانسارى رحمة الله عليه فرستادم. بعد از مدّتى كه بين ما و ايشان ملاقاتى صورت گرفت، ايشان فرمودند: «آقا! من قدر علميّت شما را نمى‏دانستم، شما در طهران بوديد و من آگاه نبودم، از اين كتاب به علميّت شما پى‏بردم، از آن روز كه اين كتاب را داده‏ايد، كنار متّكاى من است و دائم آن را مطالعه مى‏كنم.» و نيز مى‏فرمودند: هنگامى كه تصميم داشتم از نجف أشرف به طهران مراجعت كنم، مرحوم آية الله خوئى به من فرمودند: «آقا سيّدمحمّدحسين! شما در نجف بمانيد و به طهران نرويد؛ اگر در اينجا بمانيد بعد از من لا يَخْتلِف علَيكَ اثْنان.» يعنى حتّى دو نفر از علماء هم در مرجعيّت شما اختلاف نمى‏كنند. 📖نور مجرد، ج‏۱، ص۶۴ و ۶۵ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
14_ALTE02-Allame Tehrani, Qorban(www.Rasekhoon.com).mp3
9.71M
🎙سخنرانی در روز ✨همراه با تفسیر آیه ۳۷ سوره حج درباره قربانی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 آیت‌الله در ۱۵ ذی‌الحجه برابر با ۲۰ خرداد ۱۳۳۹ش پس از اتمام اعمال حج در جده دار فانی را وداع گفت. 📖 به مناسبت سالگرد این عالم ربانی، بخشی از مقدمه بر در شرح حال آیت‌الله برهان را از نظر می‌گذرانیم: 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
💠 آیت‌الله #شیخ_علی_اکبر_برهان در ۱۵ ذی‌الحجه برابر با ۲۰ خرداد ۱۳۳۹ش پس از اتمام اعمال حج در جده دا
💠 آیت‌الله در ۱۵ ذی‌الحجه برابر با ۲۰ خرداد ۱۳۳۹ش پس از اتمام اعمال حج در جده دار فانی را وداع گفت. 📖 به مناسبت سالگرد این عالم ربانی، بخشی از مقدمه بر در شرح حال آیت‌الله برهان را از نظر می‌گذرانیم: ✍ «ایشان مردی زحمتِ علم کشیده، و برخوردار تا حد فقاهت و اجتهاد بود، و اجازه‌های متعدد اجتهاد و نوشته‌های فقهی ایشان، گواه صادقی است بر این حقیقت؛ و از این مهم‌تر آنکه در عمل جدی و استوار بود، و نه سستی می‌ورزید و نه خستگی داشت، و به آنچه که می‌گفت، هم معتقد بود و هم عمل می‌کرد. از دنیا و مظاهر آن پرهیزکار بود و سادگی بر همه زندگی‌اش حکومت داشت. لباسش ساده بود، غذایش ساده بود، و بالاخره خانه‌اش در نهایت بی تکلّفی و سادگی بود. از آن روز که ما از ایشان خبر داریم، و از آن روز که مردم ایشان را می‌دیدند، پیوسته به تقوا و زهد عمل کرده بود... از همه اینها گذشته، او تربیت شده مربیان بزرگی چون شیخ مرتضی طالقانی و سید علی آقای قاضی رضوان الله علیهما بود و بنابراین می¬توانست خود مربّی بزرگی باشد؛ و آیا نشانه ای بهتر از اینکه در شهر ما علمای پرهیزکار و خوبی بوده و هستند که شاگرد و تربیت شده ایشان بودند. مرحوم آیت‌الله خوشوقت و آیت‌الله سعادت پرور رضوان الله علیهما از این کسان بودند. آیت‌الله باقری کنی حفظه الله تعالی و آیت‌الله مهدوی کنی(رحمة الله علیه) از بزرگان تربیت شده ایشان هستند و سیره این عالمان پرهیزکار می‌تواند تا اندازه‌ای رفتار و اخلاق آن مرد بزرگ را نشان دهد. از این جهات گذشته، ایشان مردی جدّی در جنبه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بود، و اینها جنبه‌هایی هستند که گاه با زهد شدید در دنیا و سیر و سلوک ـ که ایشان بدان پایبند بود ـ جمع نمی‌شود و یکّه مردانی را طلب می‌کند که با صدری واسع، این ابعاد را جمع نمایند.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ وقتی در تیر ماه ۱۳۴۹ش وفات کردند، مجلس ترحیمی از سوی و برای ایشان در تهران منعقد شد. قرار شد در این مجلس، آیت‌الله سخنرانی کنند. اما برخی علما به آقایان طالقانی و مطهری اعتراض کردند که کتاب اختلاف شیعه و سنی را زیاد می‌کند و نباید برای آقای امینی مجلس فاتحه بگیرید. در تماس تلفنی با آیت‌الله امامی کاشانی متذکر می‌شوند: «من خواستم به شما هشدار بدهم که چنین بحث‌هایی هست. در نکاتی که برای سخنرانی انتخاب می‌کنید، به این مسأله توجه داشته باشید.» مجلس ترحیم برگزار می‌شود و آیت‌الله امامی کاشانی در منبر به خواندن جملات علمای اهل سنت در تکریم و تحسین الغدیر می‌پردازد. اولین عبارتی هم که میخواند این بود که: «الغدیر یوحّد الصفوف»؛ _کتاب الغدیر صفوف مسلمانان را یکپارچه می‌کند _ و به بیان دلایل تأثیر کتاب الغدیر در وحدت اسلامی می‌پردازند؛ از جمله آنکه کتاب الغدیر سوء ظن سایر مسلمانان را نسبت به شیعیان از میان می‌برد و روح حق‌جویی و حق پذیری تقویت گردد. موقع خروج، استاد مطهری دست آقای امامی کاشانی را می‌گیرند و می‌گویند: «ماجرا درست برعکس آن چیزی شد که عده‌ای نگران آن بودند». 📖 (ر.ک: مجله یادآور، ویژه‌نامه آیت‌الله طالقانی ص۲۹) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ روز ۲۷ تیر ماه که خبر نخست‌وزیری قوام به همه جا رسید اعلامیه‌ای شدیداللحن به نام او از رادیو انتشار یافت که در آن ضمن ایجاد رابطه با انگلیس به قلع و قمع گروههای سیاسی، تهدید گروههای اسلامی و ایجاد دادگاههای انقلابی و اعدام مخالفان تأکید شده بود. علاوه بر این او تصمیم به توقیف آیت‌الله کاشانی گرفته بود. این تصمیم در حالی بود که هنوز مجلس منحل نشده بود و آیت‌الله کاشانی در سمت نمایندگی مجلس مصونیت داشت. در همان روز ۲۸ تیر ماه آیت‌الله کاشانی اعلامیه‌ای خطاب به افسران ارتش و سربازان انتشار داد و از آنان خواست که به روی برادران خود اسلحه نکشند. 🔸رفته رفته کارخانه‌ها و تجارتخانه‌ها تعطیل کردند و در خیابانهای اصلی شهر و میدان بهارستان تظاهرات به راه افتاد و مردم شعار مرگ بر قوام و زنده باد مصدق سر دادند. در پایان ۲۹ تیر مردم آمادگی زیادی پیدا کرده بودند تا روز بعد در برابر قدرت دربار و قوام به مقابله برخیزند. 🔥در روز ۳۰ تیر اقشار مختلف مردم و گروه‌های سیاسی در میادین و خیابانهای تهران به حمایت از دکتر مصدق به تظاهرات پرداختند. در این تظاهرات که به درگیری شدید میان نیروهای نظامی و مردم منجر گردید عده‌ای مقتول و مجروح شدند. در این روز عده‌ای از نمایندگان مجلس شورا با شاه ملاقات و خطر سقوط رژیم پهلوی را اعلام کردند، شاه قوام را از نخست‌وزیری معزول و فرمان نخست‌وزیری مصدق را مجدداً صادر نمود. 🥀دکتر مصدق به مناسبت تجلیل از شهدای روز سی تیر کلیه ادارات دولتی را تعطیل عمومی نمود و مجلس، قیام سی تیر را «قیام ملی» و شهدای آن روز را «شهدای ملی» نامید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۳۰ تیر درگذشت شهادت گونه حاج شیخ احمد کافی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۳۰ تیر درگذشت عالم ربانی آیت‌الله حاج شیخ مرتضی تهرانی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از میرهاشم حسینی
⚫️ سالگرد ارتحال ملکوتی عالم ربانی و اخلاقی حضرت آیت الله حق شناس(ه) 🔰با سخنرانی: استاد میرهاشم حسینی 🔸ذکر توسل به حضرت‌علی‌اصغر(ع): حجت الاسلام‌ محمود زرین پر ⏰شنبه ۱ مرداد /همزمان با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء 🕌مکان: امامزاده سیداسماعیل(ع) 🔴 مجلس برای خواهران هم برقرار میباشد. 🌐 پخش زنده از صفحه اینستاگرام و آپارات به نشانی Mirhashem_ir ---------- 📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی ▫️اينستاگرام https://www.instagram.com/Mirhashem_ir ▫️آپارات https://www.aparat.com/mirhashem_ir/live ▫️ايتا https://eitaa.com/Mirhashem_ir
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
📷 استاد جاودان در سنین جوانی در محضر استاد خود آیت‌الله حق‌شناس 🗓 به مناسبت ۱ مرداد سالگرد رحلت فقیه و عارف عظیم الشأن ✨حاج درباره استاد خود آیت‌الله حق‌شناس می‌نویسند: ✍«شب بيست يكم محرم سال 1373 قمري مطابق با سال 1331 شمسي ‎محمدحسين_زاهد به لقاء الهي رفت. ايشان وصيت كرده بود كه براي اداره و امامت نماز مسجدشان، آيت ا... حق‎شناس را دعوت كنند، و فرموده بود كه: «ايشان علما و عملا از من جلوتر است.» بزرگان محل و سرشناسان اهل مسجد به قم مي روند، و به محضر آيت ا... بروجردي (ره) مي‎رسند، و از ايشان درخواست مي كنند كه حاج آقاي حق‎شناس را براي امامت مسجد امين‎الدوله كه در كوچه چهل تن بازار تهران واقع بود، مأمور كنند. آيت الله بروجردي طبق نقل كساني كه در اين جمع به محضرشان رفته بودند، فرمودند : «شما فكر نكنيد، يك طلبه است كه به تهران مي آيد، شما مرا به همراه خود به تهران مي بريد.» ✨آيت الله حق‎شناس مي فرمودند: «بازگشت به تهران براي من بسيار گران بود. قم براي من، محل پيشرفت و ترقي علمي و عملي بود و به هيچ وجه ميل به آمدن به تهران را نداشتم.» روزهاي سختي بر ايشان گذشته بود. به مشورت با امام رضوان‎ا... عليه مي روند، ايشان مي فرمايند: «وظيفه است، بايد برويد.» عرض مي كنند: «شما چرا نمي رويد؟» ايشان مي فرمايند: «به جدم قسم اگر گفته بودند: روح ‎الله بيايد، من مي رفتم.» 🔹آیت‌الله حق‌شناس بعدها علاوه بر اداره تولیت را برعهده گرفتند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷سمت چپ: مرحوم حاج ملا علی کنی سمت راست: کنت دمونت فورت، رئیس پلیس تهران در زمان ناصرالدین شاه قاجار ✍ روایتی از برخورد حاج ملاعلی کنی با مفاسد اخلاقی و بی حجابی 👇👇👇👇
تاریخ حوزه طهران
📷سمت چپ: مرحوم حاج ملا علی کنی سمت راست: کنت دمونت فورت، رئیس پلیس تهران در زمان ناصرالدین شاه قاجار
✍ در زمان ناصرالدین شاه قاجار، تهران که جمعیتی در حدود ۲۵۰ هزار نفر داشت و جغرافیای آن بسیار محدود و منحصر به محله دولت، سنگلج، عودلاجان، چاله میدان و بازار بود، با نفوذ زنان بدکاره، دچار فساد اخلاقی نگران کننده‌ای شد. 🔹درست است که در همان سالهای میان ۱۲۹۰ تا ۱۳۱۰ق تعداد قابل توجهی از فقها و حکما و عرفا در کوچه کوچه این شهر به سر می‌بردند و بعدها کمتر چنین دوره‌ای یافت شد، و در مناسبت‌های مذهبی مثل ماه رمضان جمعیت بسیاری قریب یک دهم شهر در نمازهای جماعت شرکت می‌کردند و در ماه محرم، همه شهر به مثابه یک تکیه عزاداری بزرگ در می‌آمد، اما فساد و فحشاء به طور پنهان و خزنده در زیر پوست این شهر هزار حکیم جریان داشت. 🔸این فساد چنان دامنگیر عموم مردم و به ویژه اعیان شهر بود که در چندجای خاطرات اعتماد السلطنه نمونه‌هایی از آن با جزئیات گزارش شده است. 📖 اعتمادالسلطنه در ضمن خاطرات ۸ ربیع‌الاول سال ۱۲۹۹ق آورده است که شاه به رئیس پلیس تهران دستور داده زنان فاحشه را دستگیر و از شهر بیرون کنند، اما مشهور این است که مرحوم به شاه نامه نوشته و از او خواسته که به این امر رسیدگی شود. اعتمادالسلطنه سپس می‌نویسد: «شاه می‌فرمود: از این دروازه بیرون می‌کنند، از دروازه دیگر خواهند آورد. چرا که در سال، کنت از ... [زنان فاحشه ی] طهران چهارده هزار تومان مالیات می‌گیرد.» 📖در گزارش‌های نظمیه از محلات تهران ص۶۹۴ مربوط به ماه رمضان ۱۳۰۵ق آمده است: «ضعیفه شیرین نام که زنهای بدکاره را برای ارتکاب عمل شنیع به این طرف و آن طرف می‌برد و اسباب بی نظمی بود، قدغن شد اجزای پلیس دستگیرش کرده‌اند که نفی بلد شود.» 🔹در آن تاریخ ریاست پلیس تهران با اتریشی مسیحی بود که در سال ۱۲۹۵ق را در تهران تأسیس کرد. کنت همان کسی است که در اطراف سرچشمه میخانه داشت. سراج الملک ملک این میخانه را از کنت خرید و به جای آن را بنا کرد. 🔹کنت بعد از لغو قرارداد رژی و متاثر از آن، با فشار علما و مردم که خواستار عزل غیرمسلمانان از مناصب حکومتی بودند از کار برکنار شد. 🔹علاوه بر این، نقل شده که در زمان ناصرالدین شاه عده‌ای به شاه پیشنهاد دادند کشف حجاب را در ایران معمول دارد. اما این امر با مخالفت شدید حاج ملاعلی کنی روبرو شد. به علاوه حاج ملاعلی از علمایی بود که پس از مناظره با بابی که نخستین بار اقدام به کشف حجاب نیز کرده بود، به خاطر باورهایش فتوا به کفر او داد. (مجموعه مقالات بزرگداشت حاج ملاعلی کنی ص۹۷) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویری کم یاب از جمعی از وعاظ و روضه خوان های تهران در دوره قاجار ✍ در دوره قاجار، وقتی ماه محرم فرا می‌رسید، گویا همه تهران به صورت یک تکیه بزرگ درمی‌آمد. زیرا در هر کوچه و خیابانی، در تکیه‌ها، مساجد، و خانه‌های مردم به ویژه خانه اعیان، مجالس روضه و عزاداری برپا می‌شد. گرچه در تعداد قابل توجهی از تکیه‌ها، مجالس و برگزار می‌شد، اما مجالس وعظ و روضه هم جایگاه ویژه خود را داشت. 🔹روضه خوان های آن دوره، که همگی روحانیونی عمامه بر سر بودند، دو دسته بودند. به گفته عبدالله مستوفی: «در این وقت روضه خوانها دو صنف بودند: یکی واعظین که بعد از خطبه افتتاحیه و طرح کردن یکی از آیات قرآن، وارد تحقیق در اطراف آیه شده و با ذکر امثال و حکم، مطالب عالی اخلاقی و مذهبی را تشریح و توضیح و با ذکر اشعار مناسب، مطالب را دلنشین کرده و در آخر هم مقداری ذکر مصیبت نموده... دسته دیگر روضه خوان به معنی اخص بودند که منبر را به سلام بر سید الشهداء(ع) شروع و بلافاصله وارد ذکر مصیبت شده و به قدر ده دقیقه نظم و نثر مخلوط کرده... برای واعظین، سواد و برای ذاکرین آواز از لوازم بود.» (شرح زندگانی من ج۱ ص۲۷۵) از دسته وعاظ میتوان به و اشاره کرد. 🔹خانه برخی از علما در دهه محرم میزبان طبقات مختلف مردم بود و مجالس باشکوهی در آن برگزار می‌شد. از جمله روضه های خانه که هم شلوغ میشد و هم از کیفیت قابل توجهی برخوردار بود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀 ۱۱ مرداد سالروز شهادت آیت‌الله حاج شیخ فضل‌الله نوری 🍁 و هذا یوم فرحت به... مشروطه‌خواهان لیبرال 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
⚡️جشن در برخی مدارس تهران به خاطر شهادت شیخ فضل‌الله نوری! ✍ مرحوم آيت الله احسان‌بخش نماينده اسبق ولي فقيه در گيلان و امام جمعه رشت می‌‌نويسد: «از استادم حضرت آيت الله حاج شيخ مهدي امامی ‌‌مازندراني در قم كه مورد توجه خاص مؤسس حوزه علميه شيخ عبدالكريم حائري بود، شنيدم كه می‌‌فرمودند: روزي كه را در تهران به دار كشيدند، من در بودم. آن شب برخي طلاب مدرسه جشن و پايكوبي داشتند، جز حجره شيخ علي علم‌الهدي [فومنی] كه تاريك بود. رفتم، خوب برانداز كردم و با دقت نگريسم، ديدم كه وي به شدت می‌‌گريد. گفتم: تو كه مشروطه خواهي، چرا اشك می‌‌ريزي؟! گفت: شيخ فضل‌الله را نكشتند، بلكه همه ما را كشتند، اسلام را كشتند». 📖به نقل از کتاب: خاطرات صادق ص۶۵ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷حضور شهید آیت‌الله مطهری و حجت‌الاسلام شجونی در راهپیمایی روز تاسوعای ۵۷ ✍ راهپیمایی عظیم وتاریخی روز تاسوعای سال ۱۳۵۷ش، (۱۹ آذر) از جمله اجتماعات عظیمی بود که در اتمام حیات سیاسی رژیم پهلوی نقشی اساسی داشت. درواقع مردمِ حاضر در این رستاخیز بزرگ، باحضور تاریخی خود،دریک رفراندم بزرگ شرکت کردند و رأی خود را آشکارا فریاد زدند.این راهپیمایی که از سوی مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی انجام گرفت، عملاً از ساعات اولیه روز تاسوعا، اغلب خیابانهای مهم شهر تهران را در برگرفت و به عنوان یکی از جلوه های ناب وکم مانند حضور مردم، در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت وضبط شد. 🔸احسان نراقی می‌نویسد: فردای روز دوم (عاشورا) من و همسرم برای دیدن آنچه از تظاهرات باقی مانده بود، از خانه خارج شدیم و در مسیر راه‌پیمایی حرکت کردیم؛ به قدری آفیش و دیوارنوشته بر ویترین‌ها و دیوارها بود که قابل توصیف نیست؛ به زنم گفتم: "گویی اقیانوسی در یک شب طوفانی هر آنچه را که در دل داشته بیرون ریخته"، بی‌اعتباری بی‌قید و شرط رهبران کشور، عدم اطمینان کامل به آنها و در یک جمله، طرد کامل رژیم پهلوی را دیدم.» 📖 (از کاخ شاه تا زندان اوین، تهران، ص ۲۰۰) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran