📷 اواخر دهه 1330. #شهر _الخلیل؛ آیتالله علامه یحیی نوری در کنار آیتالله سیدمحمود طالقانی و برخی از شرکتکنندگان در #کنگره_قدس
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷1338. مصر، دیدار آیت الله حاج #میرزا_خلیل_کمرهای و آیتالله #سید_محمود_طالقانی با محمد #انورسادات در حاشیه #کنگره_قدس
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠پخش اعلامیه بهمنظور جمعآوری پول جهت آوارگان فلسطین از سوی استاد #مرتضی_مطهری، #علامه_طباطبایی و آیتالله #سید_ابوالفضل_زنجانی در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۴۹
📜قسمتی از متن اطلاعیه:
عصر روز نهم آوریل 1948 ناگهان نعره های گوشخراش بلندگوهای #اسرائیل در قریه دیریاسین که کنار شهر #بیت_المقدس واقع است پیچیده و با ارعاب و تهدید، مردم را دعوت به تخلیه دهکده و بیرون رفتن و دست شستن از دار و ندار خود میکردند.
مردم بیدفاع گیج و حیران، مضطرب برای فهمیدن علت حادثه بههرسو میدویدند. در چنین وضع بحرانی سربازان شقی یهود مثل گرگان مست مردم را بمحاصره کشیدند گویا میخواستند همه کینهها و دردهایی که در طول هزارها سال دربدری یهود از تمام مردم روی زمین داشتند، بهسر این مشت مردم که همیشه آنان را پناه میدادند و حمایت میکردند خالی کنند...
جنایت پیشه های وحشی، عده ای از دختران عرب را اسیر کردند و لخت عریان در کامیونهای بیسرپوش ریختند و در شهرهای یهودی مخصوصا در شهر بیت المقدس جدید از بین مردم عبور میدادند و یهودیان رذل و پست از آنان عکس میگرفتند... (نقل از کتاب تجاوزات یهود، از انتشارات اتحادیه دُوَل عرب)
این یک نمونه از صدها جنایتی است که یهودیان نسبت به مسلمانان #فلسطین انجام داده و میدهند...
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷آیتالله سید احمد هاشمی گلپایگانی نفر اول از چپ، در قدس شریف
✍آیتالله #سید_احمد_هاشمی_گلپایگانی فرزند آیتالله #سید_جمال_الدین_هاشمی_گلپایگانی
در سال ۱۳۳۰_۱۳۳۱ش به امر پدرش و #آیت_الله_بروجردی و تقاضای عدهای از اهالی تهران به تهران آمد و در این شهر سکونت یافت.
🍁وی اوایل اسفند سال ۱۳۷۰ش در تهران دار فانی را وداع گفت.
🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠 به مناسبت ۱۹ مهر نهـمین سالگرد ارتحال آیتالله حاج سـید محمدعلی حسینی لواسانی فرزند آیةالله حاج آقا میرسید احمد لواسانی فرزند آیةاللّه حاج آقا میرزا سید ابوالقاسم حسینی لواسانی طهرانی.
🔹اساتید ایشان درحوزه طهران و نجف أشرف حضرات آیات: حاج میرسید احمد لواسانی (والد معظمشان)، حاج شیخ علی اکبر برهان، حاج سید عبدالهادی شیرازی، حاج سید أبوالقاسم خویی، شهید سید مرتضی موسوی خلخالی، حاج سید نصراللّه مستنبط، حاج سید روح اللّه خمینی
🔸هم مباحثها و رفقای طلبگی ایشان حضرات آیات و حجج إسـلام: باقری کنی، حاج آقا مجتبی تهرانی، شیخ علی تهرانی، سلمان غفاری، نصراللّه شاه آبادی.
🔹حضرت آیةاللّٰه حاج #سید_محمدعلی_لواسانی در جوانی و برهـهای از تاریخ معاصر در فعالیتهای اجـتماعی- سـیاسی، علماً و عملاً ورود یافته، در اوج نهضت ملی شدن صنعت نفت ایـران، از اعضای هسته مرکزی جمعیت فدائیان إسلام و از همراهان و دوستان خاص شهید نواب صفوی بودند.
سالها جلسات و دورهمیهای مخفیانهٔ #نواب_صفوی و افرادش، در منزل پدری ایشان (و به دور از چشم پدرشان) برگزار میگردید.
همچنین ایشان مدیر مسئول نشریه #«منشور_برادری» وابسـته به جمعیت #فدائیان_اسلام بود.
✍متن بهقلم: محمّدمجتبیٰ طلوع شریفی (سِبط اللّواسانی)
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُون
روح مطهر و ملکوتی حضرت آیت الله سیّد محمد کاظم ارفع به ملکوت اعلی پیوست.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📷 حضرات آیات وحجج الاسلام:
1️⃣ شیخ احمد مجتهدی تهرانی
2️⃣ شیخ محمدتقی فلسفی
3️⃣ سیدمحمدحسین حسینی طهرانی
4️⃣ شیخ غلامحسین جعفری همدانی
5️⃣ شیخ محمدعلی نجفی فرید
6️⃣ سید محمدکاظم ارفع
مراسم تشییع پیکر عالم وارسته آیت الله سید کاظم ارفع(ره) جمعه ساعت ۹ صبح از مسجد محمدیه واقع در میدان حسن آباد، خ امام خمینی، خ مرادی انجام خواهد شد.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
#دعوت_به_همکاری
✨قابل توجه برادران و خواهران نویسنده و پژوهشگر در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی جهت همکاری با دانشنامه الکترونیک انقلاب اسلامی، زیر نظر حوزه هنری
📄 مقالات به صورت ۱۰۰۰ کلمهای
🔹پرداخت حقالزحمه طبق نرخنامه مصوب دانشنامه
🔸در صورت تمایل و جهت اطلاع از جزئیات بیشتر، لطفا به ادمین صفحه تاریخ حوزه تهران پیام دهید.
🔹لطفا در صورتی که دارای تجربه مقالهنویسی و همچنین سابقه مطالعاتی در تاریخ معاصر و انقلاب هستید پیام دهید.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
May 11
📃یکی از سخنرانیهای حجتالاسلام #شیخ_احمد_کافی که در چند گزارش ساواک در سال ۱۳۵۴ مورد پیگیری قرارگرفت و منجر به تبعید وی گردید:
«خدایا به حق حضرت مهدی ریشه #اسرائیلیها را بکن!
پیغمبر(ص) فرمود: هیچ جمعیتی در دنیا به اندازه #یهودیها ما را اذیت نکرده و در حال حاضر هم همینطور است.
مسلمانان درگیر یهودیها هستند و یکی از انواع آزار این قوم این است که پس از تصرف #اورشلیم، یازده مسجد این شهر را به مغازه مشروبفروشی تبدیل کردند تا بدین وسیله مسلمانان را ناراحت کنند،
و در یکی از جنگها با مسلمانان ۵۴ طفل سه الی چهار ساله را که مسلمانان از جنگ دور نموده بودند پس از پیروزی سر بریدند.»
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
📰 اطلاعیه درگذشت حجتالاسلام سید ضیاءالدین حاج سیدجوادی از وعاظ تهران در روزنامه اطلاعات ۱۱ فروردین ۴۲
🔻روایت حجتالاسلام #جعفر_شجونی از درگذشت مرحوم حاج سیدجوادی:
«ماجرای مرحوم آسید ضیاء حاج سیدجوادی بود که فوت شده بود. مرحوم آسید ضیاء حاج سیدجوادی روحانی وارستهای بود و در زمان مصدق وکیل قزوین بود، ولی بعد از منبریهای تهران شد و کم و بیش حقایقی را مطرح میکرد و با حرارت سخن میگفت.
بنده ایام عاشورا با ایشان در #مسجد_محمدیه سخنرانی داشتیم. واقعاً از حرارت و شجاعت او خیلی خوشم میآمد. سرانجام سکته کرد و فوت شد. منزلش پایین خیابان مولوی اطراف امیریه بود.
به من خبر دادند که ایشان فوت کرده است. برای تشییع جنازه به منزلشان رفتم و در وسط خیابان امیریه به یکی از دوستان گفتم مرا روی دوش خودت بگیر.
برای اولین بار در عمرم پای یک جنازه سخنرانی کردم. آنجا راجع به کمالات مرحوم سید ضیاء حاج سیدجوادی سخنرانی کردم. مردم هم اظهار تاسف کردند. جمعیت زیاد بود.
سهچهار روز بعد از #حادثه_فیضیه بود... گریزی به مدرسه فیضیه زدم؛ گفتم: مردم شما امروز به خاطر یکی از سادات محترمین از فرزندان زهرا(س) جمع شدهاید و حاضر هستید و میخواهید که ایشان را تشییع کنید و ببرید قزوین در آرامگاه خانوادگی آسید جوادیها دفن کنید. شما مردم با همت کجا بودید سه روز پیش که در مدرسه فیضیه پلیس ریخت و سادات را کشت و طلاب را از بین برد؟
مردم زار زار گریه کردند...»
📚خاطرات حجتالاسلام جعفر شجونی ص۷۰ و ۷۱
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠ثبتنام مردم تهران برای یاری مردم مظلوم فلسطین
📷سخنرانی #شهید_نواب_صفوی در جمع دانشجویان دانشگاه قاهره در سفری که برای شرکت در #مؤتمر_قدس به مصر داشت
✍هنگامی که جنگ در #فلسطین بین اعراب و #یهود به خطرناکترین مراحل خود رسیده بود اخبار موحش و دلخراش آن هیجانی در مردم مسلمان تهران ایجاد کرد.
پس از غلیان احساسات مردم علیه یهودیهای غاصب در فلسطین اعلام شد که به نام اعتراض به کشتار بیرحمانه توسط یهود در فلسطین و اظهار انزجار از اعمال وحشیانه آنان و اعلام پشتیبانی نسبت به اعراب میتینگی برپا میشود.
روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۲۷ مسجد سلطانی ناظر عظیمترین اجتماع پرشکوهی بود که بعد از شهریور ۲۰ تا آن روز برپا شده بود...
در آن میتینگ #آیت_الله_کاشانی و آقای نواب صفوی هم شرکت کرده بودند و فشار جمعیت در صحن مسجد به قدری بود که نردههای آهنی جلوی شبستان شکست...
قطعنامهای که مبنی بر اظهار همدردی با اعراب فلسطین صادر شده بود دوبار قرائت گردید و پس از آن آقای حاج #شیخ_عباسعلی_اسلامی پیرامون حملات وحشیانه یهود و لزوم کمک به مسلمانان فلسطین سخنرانی کردند.
پس از پایان اجتماع اتوبوسهایی از طرف خطهای مختلف در اختیار جمعیت گذارده شد و تا ساعت ۹ شب مردم در خیابانهای تهران تظاهرات کرده و علیه یهود و به نفع اعراب شعار میدادند و از روز بعد هم محلهایی برای نام نویسی داوطلبین جنگ با یهود در مراکز مختلف شهر افتتاح شد و قریب ۵۰۰۰ نفر هم برای اعزام نام نویسی کردند...
📚 فدائیان اسلام، تاریخ، عملکرد، اندیشه، ص۶۹ و ۷۰.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠آیتالله #محمدرضا_مهدوی_کنی، متوفای 29 مهر 1393؛
✍ شخصیتی برآمده از #حوزه_تهران و ذو ابعاد که بین فعالیت علمی، مدیریت اجرایی، تهذیب نفس، تعامل سازنده با جریانهای سیاسی متعدد و بعضاً متضاد، ارتباط همزمان با حوزه و دانشگاه، به خوبی جمع کرد و کارنامهای ارزشمند از خود به یادگار گذاشت.
آنچه اینبار و در این مختصر میخواهم به آن اشاره کنم، نقش اثرگذار آیتالله مهدوی کنی در مدیریت بحرانهای کشور در ماهها و سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی است.
ریاست #کمیتههای_انقلاب از سوی #آیتالله_مهدوی_کنی، در ۱۳۵۷، در آن بحران امنیتی بزرگ کشور و همزمان مدیریت روابط با دولت پرحاشیهی موقت، از نقاط کمتر توجه شده در تاریخ انقلاب است. هنوز ابعاد گسترده تلاشهای ایشان در این نهاد انقلابی، عمیقاً مورد توجه قرار نگرفته است.
در ادامه نیز، با شهادت شهیدان رجایی و باهنر در سال ۱۳۶۰ که میرفت چالشی بزرگ، مدیریت اجرایی کشور را فرابگیرد، نظر به توانمندی اجرایی و جایگاه مقبولی که آیتالله مهدوی کنی داشت، به عنوان نخستوزیر موقت در این دوره بحرانی به مجلس معرفی شد و با رأی اعتمادی بیسابقه (۱۷۸ رأی موافق از ۱۹۶ نفر حضار)، مجلس را با خود همراه ساخت.
از اینرو میبینیم که حضرت آیتالله خامنهای در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت آیتالله مهدوی کنی مینویسند:
«این انسان بزرگ و پرهیزگار، همه جا و همه وقت در موضع یک عالم دینی و یک سیاستمدار صادق و یک انقلابی صریح ظاهر شد و همهی وزن وزین خود را در همهی حوادث این سالها در کفهی حق و حقیقت نهاد.»
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🏴رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد.
📷تصویر حرم مطهر حضرت معصومه (س) و رودخانه قم، مربوط به حدود ۱۳۰ قبل
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍ مدتی است که در این صفحه، کم مینویسم و از حضور شما فرهیختگان عذرخواه و از شکیباییتان سپاسگزارم.
دلیل اصلی آن، اشتغال به نگارش کتابی درباره تاریخ حوزه تهران است که عمده وقت قلمزنیام را به خود اختصاص داده و ان شاء الله تا حدود یک هفته دیگر به ناشر تحویل داده میشود.
این کتاب از دو بخش تشکیل شده است:
۱. معرفی بیش از ۱۲۰ مکان از مکانرویدادهای حوزه تهران، شامل: مسجد_مدرسهها، مسجدها، تکیهها و خانههای علما از دوران قاجار تا حدود ۷۰ سال پیش، با استفاده از منابعی چون نقشهها و منابع آماری تهران قدیم و اسناد.
۲. تحلیلی از هویت تاریخی، همراه با جریانشناسی حوزه تهران از تأسیس تا پیروزی انقلاب اسلامی که شاید مهمترین بخش آن، تحلیل سیاسی حوزه تهران در دوران نهضت امام خمینی میباشد. توضیح آنکه: قضاوتهای گاه نادرستی از فضای سیاسی حوزه تهران در دوره پهلوی، در آثار پژوهشگران، به ویژه جامعهشناسان زمان ما دیده میشود که عمدتا ناشی از کمبود دادههای اطلاعاتی است و تاکنون هیچ اثری در این باره نوشته نشده و در کتاب حاضر سعی شده تا اندکی در اینباره سخن بگوییم.
لازم به ذکر است، در این کتاب، مکانرویدادها را از اینرو معرفی کردهایم که بر دادههای اطلاعاتی پژوهشگران و تحلیلگران حوزه تهران تا حدودی افزوده شود و این اطلاعات، گزارههای بخش تحلیلی همین کتاب نیز به شمار میرود.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🔻به مناسبت ۲۷ آبان سالروز درگذشت آیت الله شیخ غلامحسین جعفری همدانی
🔹آیت الله جعفری همدانی در نجف از محضر آیات میرزا ابوالحسن مشکینی، سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاء عراقی، شیخ محمد حسین کمپانی و میرزای نایینی در فقه و اصول و از محضر آقا سید حسین بادکوبهای میرزا احمد آشتیانی و شیخ مرتضی طالقانی در حکمت متعالیه استفاده کرد.
پس از وفات آیت الله اصفهانی در آبان ۱۳۲۵ تصمیم به مراجعت به ایران گرفت اما آیت الله شیخ محمد کاظم شیرازی با رفتن او مخالفت کرد و گفت با فوت مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی حوزه نجف در وضعیتی نیست که امثال شما آن را خالی کنند.
از این رو چند سالی در نجف ماند و سپس به تهران آمد و با احیای #شبستان_گرمخانه #مسجد_جامع به اقامه جماعت در آن پرداخت.
شیخ غلامحسین جعفری روحیهای بیباک در مبارزه با حکومت پهلوی داشت و از آغاز نهضت امام خمینی تا پیروزی انقلاب پیوسته با آن همراهی کرد.
وی در یکی از سخنرانیهای خود در حضور بیش از ۲۰۰۰ نفر در مسجد جامع اعلام کرد:
«آقایان بدانید که در این مسجد مامور زیاد است به همین جهت صلوات نفرستید، شعار ندهید. من میدانم هر یک از شما از یک سوی تهران به این مسجد آمدهاید. از شما تقاضا دارم به مجتهدین محل روحانیونی که میشناسید از قول من سلام برسانید و بگویید جعفری دست شما را میبوسد و از شما تقاضا دارد که بیدار باشید و حرف حق و جریانات روز را بیان کنید تا آنجا که میتوانید آیت الله خمینی را یاری کنید. مردم بدانید ما از حرف حق دست بردار نیستیم و با این دستگاه مخالفیم زیرا با دین و ایمان ما بازی میکند.»
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍ آیت الله #شیخ_مرتضی_آشتیانی که به دلیل تولدش در روز وفات شیخ مرتضی انصاری مرتضی نامیده شد، بعد از پدرش میرزا محمد حسن آشتیانی تولیت مدرسه علمیه مروی را عهدهدار شد و این در حالیست که تولیت این مدرسه باید برعهده اعلم علمای تهران باشد. با وجود شخصیتهای برتری در تهران در آن مقطع تاریخی همچون آیت الله #شیخ_فضل_الله نوری، طبیعتاً نباید تولیت نباید به شیخ مرتضی آشتیانی میرسید. در درگیریهای مشروطه نیز از سوی دربار، تولیت مدرسه مروی از وی گرفته شد و به #میرزا_ابوالقاسم_امام_جمعه واگذار گردید که وضع را از آن هم وخیمتر کرد.
گرچه برخی پژوهشگران کارنامه درخشانی برای شیخ مرتضی آشتیانی در آن مقطع قائل نیستند، اما از اسناد به دست میآید که وضعیت #مدرسه_مروی در زمان تولیت آیت الله آشتیانی از نظم خوبی برخوردار بوده است.
بعد از #مشروطه و چندی پس از کودتای ۱۲۹۹ و به قدرت رسیدن #رضاخان، گویا از تلخ کامی حوادث سیاسی، تهران را ترک و به مشهد مقدس هجرت کرد.
در سال ۱۳۱۳ شمسی به اجبار حکومت در تهران و در جوار حضرت عبدالعظیم (ع) ساکن شد. با سقوط رضاخان در ۱۳۲۰ از حصر رهایی یافت و به عتبات عالیات و سپس مشهد مقدس رفت و سرانجام در ۲۸ آبان ۱۳۲۵ دار فانی را وداع گفت.
📚صاحب گنجینه دانشمندان در جلد ۷ صفحه ۹۶مکاشفه قابل توجهی از آیت الله شیخ مرتضی آشتیانی نقل کرده که نشان دهنده جایگاه معنوی وی است.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡ظرفیت جمعی حوزه تهران کجاست؟!
با تأمل بخوانید:👇👇
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
💡ظرفیت جمعی حوزه تهران کجاست؟! با تأمل بخوانید:👇👇 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡ظرفیت جمعی حوزه تهران کجاست؟!
با تأمل بخوانید:
✍ در چند راهپیمایی اخیر تهران، چیزی که توجهم را جلب کرد، کمی حضور روحانیون بود؛ به ندرت چشمم به روحانیون میافتاد و این از آن جهت برایم قابل توجه است که مسئولین حوزه تهران تعداد طلاب و روحانیون تهران را بیش از ۱۲ هزار نفر میدانند!
آنچه در اینباره به ذهن میرسد و نگارنده پیش از این نیز چندبار از آن سخن گفته آن است که «#حوزه_تهران #هویت_جمعی خود را از دست داده است.» حتی اگر مدیریت حوزه تهران فراخوانی برای تجمع طلاب و اساتید در یک مکان مثل #مدرسه_مروی بدهد، باز هم ظرفیت جمعی حوزه تهران به میدان نمیآید.
در تحلیل این امر باید گفت:
مدارس حوزه تهران از دیرباز هویتی مستقل و جدا از هم داشتند که هریک با محوریت یک عالم و مجتهد تراز اول اداره میشد و ائتلاف و ارتباط این طیف از علما، مجموعه حوزه تهران را به صورت یک واحد درمیآورد. به علاوه ارتباطات مردمی این عالم در محله فعالیت دینی خود، ظرفیت مردمی را هم به میدان میآورد و به عبارتی مجتهد محله، از یک سو حلقه وصل مردم و حوزه، و از سوی دیگر بخشی از حوزه با بخشی دیگر میشد.
ایجاد مرکز مدیریت حوزه گرچه در یکپارچه ساختن برنامه آموزشی مدارس، حمایت از مدارس و نظارت بر آن سودمند است، اما در کنشهای اجتماعی و سیاسی طلاب و اساتید، بیرون از ساختار مدارس چندان مؤثر نیست. اینجاست که میبینیم نیرویی معنوی فراتر از نیروی سازمانی باید به یکپارچه ساختن حوزه تهران بپردازد.
در گذشتهی حوزه تهران، در حوادث سیاسی و اجتماعی، یک نفر از علمای تراز اول تهران شخصا اعلامیه میداد و بر در و دیوار مدارس و مساجد نصب میشد. یا چند نفر از علما که با هم پیوند داشتند، اعلامیهای واحد با چند امضا صادر میکردند. گاهی نیز در امور کلانتر برخی از فضلای فعال حوزه با یک متن اعلامیه به نزد دهها نفر از علمای تهران میرفتند و با جلب موافقت ایشان، اعلامیههای واحد با امضاهای بسیار منتشر میکردند که ظرفیت جمعی حوزه تهران را برمیانگیخت.
راقم این سطور چنین گمان دارد که اگر امروز نیز از ظرفیت فرد فرد علمای تراز اول تهران در رویدادهای اجتماعی و سیاسی استفاده شود، برکات بسیاری در برانگیختن ظرفیت جمعی حوزه تهران خواهد داشت.
اینکه مدیریت حوزه علمیه تهران با استفاده از جایگاه سازمانی مرکز از عموم طلاب و اساتید تهران برای حضور در یک راهپیمایی ارزشمند دعوت کند، بسیار پسندیده و قابل ستایش است، اما متأسفانه توفیق چندانی حاصل نمیکند. ولی چنانچه جمعی از علمای تهران هریک جداگانه یا یکپارچه از جامعه پیرامونی خود برای این حضور دعوت کنند، ضریب نفوذ آن را افزایش میدهد. این همان استفاده از ظرفیت عمومی در حرکتهای سیاسی است.
در گذشته، تشکلهای خودجوشی در حوزه تهران و در سطوح مختلف علما، اساتید و طلاب وجود داشت که در عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نقشآفرینی میکردند. اما با شکلگیری سازمانها و نهادهای حوزوی، در عین نظاممند شدن فعالیتها، ظرفیتهای خودجوش حوزه که قدرت، نفوذ و دامنه تأثیر بیشتری دارد خاموش شد و بسیاری از علمای برجسته تهران یا محدود به مسجد و مَدرس خود شده یا پس از ورود به سن کهولت، گوشهنشین کنج خانه خود شدهاند.
امروز به جد نیازمند احیای تشکلهای خودجوش حوزوی در کنار استفاده از ظرفیت اجتماعی علمای تراز اول تهران، حتی همان بزرگان سالخورده وخانهنشین هستیم و نهادهای حوزوی باید در صدد زنده کردن این ظرفیتها باشند.
#جریان_شناسی
#آسیب_شناسی
🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡کاشانی میگوید اول مرگ نفوذ انگلیس، بعد مرگ من!
✍پس از واقعه ساختگی ترور ناموفق محمدرضا پهلوی بدست فخرایی در ۱۵ بهمن ۱۳۲۷، به دستور #هژیر آیتالله کاشانی را به بهانه دست داشتن در ترور دستگیر و به لبنان تبعید کردند.
#آیت_الله_کاشانی در انتخابات دوره شانزدهم مجلس، از لبنان نامزد و همراه با عدهای از چهرههای مبارز، توسط مردم انتخاب شد. ولی دولت هژیر برای جلوگیری از ورود نمایندگان واقعی ملت به مجلس، در تعداد آراء تقلب کرد.
مردم از این کار رژیم خشمگین گشتند و #سید_حسین_امامی که از طرفداران کاشانی و شاهد تعویض آراء بود، به دستور #فدائیان_اسلام ، هژیر را ترور کرد و زمینه برای انتخابات مجدد و ورود آیتالله کاشانی و یارانش به مجلس فراهم شد.
از این رو پس از تشکیل مجلس شانزدهم، منصور الملک، نخست وزیر وقت ایران با فرستادن تلگراف، از آیتالله کاشانی عذر خواهی کرد و خواستار بازگشت وی به ایران شد و ایشان در روز بیستم خرداد ۱۳۲۹ در میان استقبال انبوه مردم تهران به وطن برگشت.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠 ماجرای شهید مدرس
گفتگویی تخصصی درباره روش سیاسی شهید آیتالله سید حسن مدرس
• باحضور
دکتر موسی حقانی
رئیس پژوهشگاه مطالعات تاریخ معاصر
📆 چهارشنبه ۸ آذر
⏰ حوالی ساعت ۲۱
از شبکه ۴ سیما
🔹 صفحه رسمی ماجرا را دنبال کنید:
@majara_tv4
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
✍سال ۱۳۴۰ و بعد از رحلت #آیت_الله_بروجردی گزینههایی برای مرجعیت عامه شیعیان مطرح شد که برخی از این چهرههای برگزیده در شهرهایی غیر از قم و نجف سکونت داشتند و از جمله ایشان آیتالله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی بود.
در مدت اقامت ایشان در تهران (از سال ۱۳۳۹) و اقامه جماعت در مسجد جامع، مرجعیت #علامه_رفیعی_قزوینی ترویج میشد و رساله علمیه وی نیز منتشر شد.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ۱۰ آذر سالروز شهادت شهید مدرس
🔹 شهید مدرس در راستای اجرای اصل دوم متمم قانون اساسی، به عنوان یکی از مراجع تراز اول از سوی علمای نجف به دومین مجلس شورای ملی راه مییابد؛
اما این حضور نظارتی آیتالله مدرس به دلیل دستاندازی جریان غربگرا ادامه پیدا نمیکند و ایشان ناگزیر در مراحل بعدی به نمایندگی از مردم تهران وارد مجلس شده و به نقشآفرینی میپردازد.
💠 #برنامه_ماجرا
ماجرای #شهید_مدرس
• گفتگو با:
دکتر موسی حقانی
رئیس پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر
@majara_tv4
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💠طرح تفصیلی شهید مدرس در باره تفسیر قرآن کریم
✍ از تلاشهای پژوهشی شهید مدرس که هنگام تولیت مدرسه سپهسالار تهران مقدمات آن را فراهم ،ساخت، تدوین تفسیری برای قرآن بود وی برای تحقق این منظور تفاسیر متعدد ی اعم از مخطوط وچاپی فراهم آورد واز فضلایی چون بهبهانی،سید نصرالله تقوی شیخ محمد علی لواسانی و دیگر علما برای نیل به این مقصود دعوت به همکاری نمود واین دانشوران با آن شهید در تنظیم فهارس ومحورهای اصلی در بحثهای تفسیری همکاری کردند
در این میان یکی از همکاران نسخه کاملی از تفسیر طنطاوی را برای مدرس آورد ،ان شهید مجلدی از این اثر را مورد بررسی دقیق قرار داد ودر حضور عده ای از عالمان در جلسه ای خاطر نشان ساخت متاسفانه مولف این اثر مطالبی علمی را در یک جا جمع کرده و خواسته است آیات قرآن را با علوم تجربی وطبیعی مرتبط بداند وبه زعم خودش با علم زدگی غربی مبارزه کند ،در حالی که او معنای حقیقی و روح قرآنی را نفهمیده واز نقش هدایتی کلام وحی غافل گردیده است،
در صورتی که طرح تفصیلی مدرس محقق میگردید روشی عالی وسبکی تازه وژرف در موضوع تفسیرقران بود اما به دلیل دستگیری ،تبعید حبس سرانجام شهادت این عالم مجاهد این برنامه ناتمام وناکام ماند
بر اساس این روش به مناسبت هرایه بحثهای فلسفی کلامی ،اخلاقی تربیتی وادبی با تعمق ویژه ای مطرح میگردید ،بااین وصف میتوان مدرس را صاحب نظر در تفسیر قرآن دانست،
اصولاً جنبه های علمی ،معرفتی ،فکری وعرفانی مدرس تحت تاثیر مبارزات سیاسی آن بزرگوار قرار گرفته وغالب مولفان ومحققانی که به شرح حالش پرداخته اند آن چنان جنبههای سیاسی سیره آن عالم بصیر را پر رنگ وغلیظ نموده اند که بعد علمی ایشان را در حاشیه وحتی نسیان قرار داده اند.
🔹ارسال شده توسط: استاد غلامرضا گلی زواره
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran