📷آیتالله کاشانی در بازدید از مجلس شورای ملی/ ۱۳۲۹ش
#قرارداد_دارسی در زمان مظفرالدین شاه امضا شد تا امتیاز اکتشاف و استخراج نفت را در اختیار یک تبعه انگلیس قراردهد. طبق این قرارداد سود ایران از نفت خود تنها ۱۶ درصد بود و مابقی برای دارسی.
این قرارداد تا سال ۱۳۴۰ش تمام میشد اما انگلیس برای تمدید قرارداد تا سال ۱۳۷۰ش، به رضاخان فشار آورد و آن را تمدید کرد. با تمدید قرارداد، سود ایران با تنها ۴ درصد افزایش به ۲۰ درصد رسید.
بعد از آنکه #آیت_الله_کاشانی از تبعید لبنان بازگشت دو نکته را مورد تأکید قرار داد: نخست اینکه نفت ایران باید ملی شود و دوم اینکه ملت ایران نسبت به تأسیس رژیم صهیونیستی در منطقه بیتفاوت نمیماند.
به این شکل موجی از مخالفت با استعمار انگلستان در سایه مطالبه #ملی_شدن_صنعت شکل گرفت. نخبگان و عموم مردم همگی به حرکت درآمدند و روحانیون به رهبری آیتالله کاشانی در صف نخست این مطالبه گری عمومی قرارداشتند.
در این میان #رزم_آرا نخستوزیر وقت به خاطر مخالفت با ملی شدن صنعت نفت، مانعی برای این نهضت به شمار میآمد و گاه نطقهایش در اینباره نیز توسط انگلیسیها نوشته میشد، تا آنکه در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۲۹ با گلوله #فدائیان_اسلام در #مسجد_شاه کشته شد.
چند روز بعد، در مجلس شانزدهم، فراکسیون #جبهه_ملی که با حمایت مردم و آیتالله کاشانی شکل گرفت، در اواخر اسفند ۱۳۲۹ طرح ملی شدن صنعت نفت را در مجلس به تصویب رساند و در ۲۹ اسفند مجلس سنا نیز طرح ملی شدن صنعت نفت را تأیید کرد؛ به این ترتیب نفت ایران ملی شد و کشور وارد مبارزه جدی با انگلستان و استعمار پیر گردید.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویر: نامه شهید #شیخ_فضل_الله_نوری به #عضد_الملک برای تبریک #عید_نوروز و ارسال ۵ عدد ده شاهی به عنوان عیدی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 تصویر: نامه شهید #شیخ_فضل_الله_نوری به #عضد_الملک برای تبریک #عید_نوروز و ارسال ۵ عدد ده شاهی به ع
نوروز در تهران قدیم
📖 #عبدالله_مستوفی در #شرح_زندگانی_من ج۱ ص۳۵۷ درباره سنت نوروز در #طهران_قدیم مینویسد:
🌿«در سفرۀ عيد، گذشته از شيرينى و شربت و آجيل، بايد #هفت_سين هم موجود باشد. هفتسين عبارت از هفت چيز خوراكى بود كه اسم آن به سين شروع شود. معمولا سنجد و سپستان و سبزى و سمنو و و سماق و سركه و سيب هفتسين را تشكيل ميكرد. هركدام از اين هفت تا دستياب نبود، سپند (اسفند) و سبزه جانشين آن ميشد حتى بعضىها ماهى را بمناسبت اسم عربيش «سمك» جزو آن ميكردند. نان و پنير و مرغ پر كرده و ماهى زنده در ظرف آب و شير و ماست هم بر اين جمله علاوه ميشد.
✨ مقدسين قرآن هم سر سفره عيد گذاشته «يا مقلّب القلوب و الابصار و يا مدبّر الليل و النّهار يا محوّل الحول و الاحوال حوّل حالنا الى احسن الحال» ميخواندند و نيز هفت آيۀ قرآن كه به سلام شروع ميشود: سَلاٰمٌ عَلىٰ إِبْرٰاهِيمَ - سَلاٰمٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ - سَلاٰمٌ عَلىٰ إِلْيٰاسِينَ - سَلاٰمٌ عَلىٰ مُوسىٰ وَ هٰارُونَ - سَلاٰمٌ عَلىٰ نُوحٍ فِي الْعٰالَمِينَ - سَلاٰمٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهٰا خٰالِدِينَ - سَلاٰمٌ عَلَيْكُمْ بِمٰا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدّٰارِ را در قدح چينى نوشته، با آب باران نيسان، نوشته را ميشستند و از آن در موقع تحويل ميخوردند.
✨آخوندها از اين آب دعا در سفره عيد خود داشتند و پذيرائى عيد بعضى از آنها هم منحصر بهمين آب دعا بوده.
🔅ورود اين آداب مذهبى در عيد نوروز، بجهت حديثى است كه معلّى بن خنيس از حضرت امام جعفر صادق در تجليل عيد نوروز روايت نموده...
در اين حديث حضرت امام صادق سلام اللّه عليه اينروز را روز عيد اهلبيت پيغمبر و شيعيان آنها دانسته، بجشن گرفتن آن امر فرموده و دعاهائى هم براى اينروز روايت شده است. بطوريكه حتى خشكهمقدسها هم در اين عيد ملى، با تفريحات بيگناه سايرين شركت ميكردند.
🌿بزرگترها بكوچكترها عيدى ميدادند، شربت و شيرينى صرف ميكردند، آقا و خانم و آقا كوچكها و خانمكوچكها بخدمتكارهاى خانه عيدى میدادند...
💐گلدانهاى نرگس و سنبل و جامهاى پر از بنفشه و ظرفهاى سبزه، در طاقچهها، لاى اسباب چراغ خودنمائى ميكرد.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
☘️امروز توفیق یافتم سری به #خانه_موزه_شهید_مدرس بزنم. خانهای دیدنی و پر از حس خوب که روایتگر حوادث تاریخی بسیار است. خانهای که محل زندگی، عبادت، درس و بحث و دیدارهای سیاسی و اجتماعی عالمی ربانی است که سرانجام یک عمر مجاهدتش، شهادت در راه خدا بود.
📚 #سید_جلال_الدین_تهرانی از رجال علمی و سیاسی دوران پهلوی که به خانه #شهید_مدرس رفت و آمد داشت و به هنگام دستگیری و تبعید آیتالله مدرس در سال ۱۳۰۷ش در همین خانه در کنار او بود، در یادداشتهای خود درباره خانه شهید مدرس و سابقه تاریخی آن مینویسد:
«منزل مرحوم مدرس، سید حسن اصفهانی مقتول به دست پهلوی. در مجاور مسجد حاج شیخ علینقی لواسانی در کوچه #میرزا_محمود_وزیر واقع است که آن منزل متعلق به #مدیرالدوله برادر میرزا احمد خان #منیرالسلطنه بوده است و فعلا گویا منزل #معتمدالدوله_فرهاد_میرزا و بعداً عبدی عبدالعلی میرزا معتمدالدوله سوم در آنجا بوده است و گویا #میرزا_سید_محمدعلی_قاینی استاد ریاضیات در همان منزل درگذشته است؛ به سال ۱۳۰۲ قمری درگذشته است.»
(پژوهشی در احوال و اسناد سید جلالالدین تهرانی ص۳۳۲)
🌸☘️ تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای دیدن از خانه موزه شهید مدرس و اسناد تاریخی موجود در آن است.
#تهران_گردی #تهران_شناسی #تهران_قدیم
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از حمیم (صلح میرزایی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | آیت الله حقشناس: ببینید عَلَم دست چه کسی است
تاریخ حوزه طهران
یک جوالدوز به فیلمهایی که درباره روحانیت ساخته شده ؛ و یک سوزن به خودمان که زمینهساز تولید چنین آثا
در این تعطیلات دو فیلم در رابطه با روحانیت دیدم. فیلم کوتاه «هی هو» و فیلم «حق سکوت». سایر فیلمها و سریالها را هم قبلا دیده بودم. مارمولک هم که به تازگی در تلویزیون پخش شد.
📽️🎬📽️🎬📽️🎬📽️🎬📽️🎬📽️🎬📽️🎬📽️🎬
اول یک جوالدوز به غیر بزنم!
نکتهای در رابطه با فیلمهای مرتبط با روحانیت هست و آن اینکه عمده این فیلمها تصویری واقعی از روحانیت نشان نمیدهد. مشکل اصلی هم در فیلمنامهها است. نویسنده فیلم (اگر نگوییم عمدا قرار هست جایی را بزند) از زاویه ذهنی خود و خارج از گود حوزه، با شناخت سطحی که از قشر روحانی کسب کرده، فیلمنامه را مینویسد، بیآنکه بداند آیا همه واقعیت روحانیت همین است یا نه. همین نگاه ناقص و بعضا نادرست را هم به جامعه القا میکند.
از جمله این نادرستیها: ارایه تصویری نادرست از زندگی خانوادگی و همسران طلاب، سیاهنمایی و یا تصویر غیرواقعی نسبت به معیشت طلاب، رویکرد اشتباه نسبت به اشتغال طلاب، سیاهنمایی نسبت به جایگاه روحانیت در میان مردم، ارائه تصویر نادرست از سوءاستفادهگری روحانیت نسبت به امکانات، تصویری غیرواقعی و گاه نادرست نسبت به فضای طلبگی و مدارس علمیه و مانند آن
🎭 شاید بهترین فیلمها و سریالهایی که درباره زندگی طلبگی تولید شده، آثار آقای #بهروز_شعیبی و از نظر من با محوریت #سریال_پرده_نشین باشد. چیزی که تصویر واقعیتری از روحانیت را نشان داد. او در #روز_بلوا هم کوشید زندگی یک روحانی را از زاویهای دیگر نشان دهد که به نظرم در آن هم نسبتا موفق بود، گرچه بخش بسیار کوچکی از روحانیت چنین تصویری دارند، اما شعیبی همان عده اندک را به خوبی تصویر کرد.
🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷🧷
فارغ از اینها،
حالا یک سوزن هم به خودمان بزنم!
اینکه بعضی از فیلمهای مرتبط با روحانیت تصویر غیرواقعی و نادرستی از این قشر را به جامعه القا میکند و مردم هم میپذیرند و سبب فاصله میان مردم و روحانیت میشود، همهاش تقصیر فیلمها نیست، بلکه تقصیر خود روحانیت امروز هم است! این نتیجه فاصله گرفتن بخشی از روحانیت از مردم است که مردم واقعیت زندگی آنها را نمیبینند و نمیدانند و آنچه را فیلم روایت میکند، واقعیت میانگارند.
جمع کثیری از مردم افرادی هستند که از نزدیک با روحانیت آشنایی ندارند و زندگی آنها را لمس نکردهاند. من مقصر ناآشنایی این طیف گسترده را روحانیتی میدانم که از مردم فاصله گرفته و روابط اجتماعی او منحصر به روابط سازمانی، و نهایتا داخل یک مسجد شده و بیرون از محیط مسجد هیچ ارتباطی میان مردم و آن شخص نیست.
فیلمهایی که برای روحانیت ساخته میشود و بار منفی ایجاد میکند، عمدتا این طیف را هدف میگیرد و البته آسیب و شکافی را که روحانیت خودش ایجاد کرده بیشتر میکند.
💡💡حالا یک بررسی تاریخی که در تخصص نگارنده است:
در گذشته، ارتباط مردم با علما و از جمله علمای طهران، منحصر به مسجد نبود. بلکه مردم برای دیدار با علما به خانه آنها میرفتند. از اینروست که در نقشه تهران قدیم میبینیم که در نقشه محل خانه برخی از علما کاملا مشخص شده! فرض کنید در نقشه فعلی تهران، نام و نشان خانه تعدادی از علمای بزرگ را ببینیم! الان برای ما خندهدار شده اما در دویست سال گذشته این امر کاملا عادی بوده است.
در دویست سال گذشته وضعیت مدارس علمیه هم طوری بود که مردم میتوانستند به آن رفت و آمد کنند.
دو روز قبل در تهرانگردی به یکی از مدارس علمیه کهنسال رسیدم. جمعی گردشگر از زن و مرد پشت درب بسته مدرسه ایستاده بودند و راهنمای گروه که احتمالا خودش هم داخل مدرسه را ندیده بود، وضعیت بنای مدرسه و طلبگی و ... را شرح میداد.
مدرسهای که داخلش را فیلم مارمولک روایت میکند و مردم از نزدیک فقط در و دیوارش را میبینند. طبیعی است که این دوری و گسست، روایتهای دروغ میآفریند و در #جنگ_روایتها ، فیلم را پیروز میدان میکند.
[به عقیده من یکی از عرصههای #جهاد_تبیین هم همین است.]
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🕌 #مسجد_کاظمیه #مدرسه_کاظمیه
واقع در خیابان ری، ضلع جنوبی #کوچه_دردار ، روبروی #دارالمبلغین_فلسفی
از بناهای دوره قاجار که توسط #سید_کاظم_مستوفی تفرشی در سال ۱۲۹۸ق/ ۱۲۵۹ش وقف شده است. سید کاظم وزیر دواب (چهارپایان) و مستوفی اصطبل خاصه بوده است.
این مسجد_مدرسه در نقشه تهران قدیم، مدرسه آقا سید کاظم نامیده شده است.
📚دونفر از مدرسان خوشنام این مدرسه عبارتند از:
۱. #میرزا_علی_اکبر_تفرشی (متوفای ۱۳۲۲ق) از شاگردان #شیخ_انصاری که پس از بازگشت به ایران در سال ۱۲۸۱ق به اصرار نزدیکانش در دارالخلافه ساکن شد و پس از احداث مدرسه کاظمیه در آن به تدریس پرداخت.
۲. فقیه، فیلسوف، عارف و سیاستمدار بزرگ، #میرزا_طاهر_تنکابنی که سالها در این مدرسه به تدریس اشتغال داشته است.
🔹ظاهراً این مدرسه در حال حاضر زیر نظر دار المبلغین اداره میشود.
📜 قسمتی از وقفنامه مدرسه:
«وقف صحیح و شرعی و حبس مخلّد إسلامی نمودند، قربه إلی الله و طلباً لمرضاته همگی و تمامی یک باب مدرسه جدید البناء را از حجرات بزرگ و کوچک فوقانی و تحتانی و مهتابی و عرصه و اعیان و حیطان و جداران و حوض و آب انبار و متعلّقات شرعیّه و منضمّات عرفیّه آنها از أبواب و أخشاب و أحجار و مجری المیاه و غیر ذلک به هر اسم و رسمی که باشد که واقع است در محلّه چالمیدان من محلّات دارالخلافه طهران حفت بالأمن و الأمان در منتهی إلیه کوچه درداری که در محلّه خود لغایت الإشتهار غیر عن التحدید و التوصیف میباشد، بر طلّاب علوم دینیّه که به جهت تحصیل و تدریس و تدرّس و تعلیم و تعلّم ساکن در مدرسه مرقومه گردند.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در زمان قاجار در تهران دو #مسجد_امین_الدوله وجود داشت؛ یکی بزرگ و دیگری کوچک.
🔹#فرخ_خان_کاشی ملقب به #امین_الدوله که در دربار قاجار سمتهای گوناگونی از سفارت خارجه و حکمرانی داخله و وزارت داشت، در محله بازار تهران همانجایی که اکنون مسجد امینالدوله معروف هست زندگی میکرد. خانه بزرگی داشت که مسجد امینالدوله فعلی مسجد سرخانه او به حساب میآمد.
🔸متصل به بنای مسجد امینالدوله خانه #امین_خلوت قرارداشت. او از رجال دربار و برادرزاده و داماد فرخخان امینالدوله بود. همین چند روز قبل در #تهران_گردی وقتی به کوچه امینالدوله رفتم دیدم که هنوز بنای فرسوده و متروک خانه امینخلوت باقی است. خانهای که نام و نشان آن را در نقشه سال ۱۳۰۵ق تهران قدیم میبینیم.
🔹امینالدوله بعدها مسجد بزرگی در #محله_چاله_میدان و در جای همان چاله بزرگ چالهمیدان بنا کرد که آن هم مسجد امینالدوله نامیده شد و گفتهاند ۱۴ ستون بزرگ داشت و امامت آن را به مجتهد بزرگ دارالخلافه #حاج_ملاجعفر_چاله_میدانی واگذار کرد. بعد از وی هم پسرش حاج شیخ موسی در آن مسجد اقامه جماعت میکرد.
🔸این مسجد در زمان احداث #خیابان_سیروس در زمان رضاخان از بین رفت. اکنون #هنرستان_راهیان_قدس پایینتر از چهارراه سیروس در بخشی از بنای مسجد امینالدوله بزرگ قرارگرفته است. بخش دیگر مسجد هم در خیابان افتاده است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✨روایت #علامه_سید_محمدحسین_طهرانی از همهپرسی #۱۲_فروردین
🔹#علامه_طهرانی در آن تاریخ در #مسجد_قائم (عج) خیابان سعدی اقامه جماعت میکردند. ایشان میفرمایند:
«تا اينكه آية الله خمينى در روز #دوازدهم_فروردين با رفراندوم عمومى سراسر كشور حكومت اسلامى تشكيل دادند. چون آية الله خمينى تا آنروز حاكم اسلام نبودند؛ بلكه يكى از علماء و فقهايى بودند مانند ساير علماء و فقها منتهى بواسطه اين رشادتها و نبوغ فكرى و سرعت انتقال و شجاعتها يك صبغه الهى خاصّى در ميان مردم پيدا كرده بودند؛ و حتّى وقتى هم كه از پاريس برگشتند، باز حكومت تشكيل نشده بود.
حكومت برايشان همان وقتى مستقرّ شد كه مردم بيعت كردند. يعنى همه مردم گفتند: ما شما را بعنوان حاكم اسلام مىشناسيم؛ و بر اين اساس بيعت كردند. كدام روز، روز بيعت بود. همان جمعهاى كه مردم از صبح تا غروب رفتند پاى صندوقهاى رأى، و براى شكستن آن سلطنت و طاغوت و امضاى #حكومت_اسلامى رأى دادند. همان روزى كه نود و هشت و خردهاى درصد آرى دادند. و بنده هم تا آنروز اصلًا بمدّت عمرم پاى صندوق نرفته بودم، و اصلًا صندوق را هم نديده بودم كه چطورى است، چه شكلى است، ولى آن روز صبح زود اوّلين فردى بوديم كه رفتيم مسجد، و تا ساعت ده شب يكسره مسجد بوديم و خودمان پاى صندوق بوديم، و بعد هم رأىها قرائت شد و آنروز همه مردم با اسلام بيعت كردند و آمدند در زمره اسلام.
آن #رفراندم و آن رأى گيرى بيعت بود، حالا اسمش را شما بيعت بگذاريد يا نگذاريد. ولى حقيقتاً بيعت بود.»
📚 وظيفه فرد مسلمان در احياى حكومت اسلام ص: ۹۸
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷جمعی از روحانیون بازداشت شده در سال ۴۳ و پس از سخنرانی های روشنگر خود در اعتراض به تبعید امام خمینی به ترکیه در ایام #ماه_رمضان
برخی چهرهها:
۳. آیتالله شیخ غلامحسین جعفری امام جماعت مسجد جامع بازار
۵. #شیخ_علی_اصغر_مروارید
۹. #شهید_محلاتی
۱۹. مرحوم #جعفر_شجونی
۲۰. مرحوم کافی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷جمعی از روحانیون بازداشت شده در سال ۴۳ و پس از سخنرانی های روشنگر خود در اعتراض به تبعید امام خمینی
💠مبارزه هماهنگ وعاظ تهران در ماه رمضان سال ۴۳
✍ روز ۱۳ دی یک روز قبل از شروع ماه رمضان، مأموران ساواک با هجوم به منزل آیتالله سیدمصطفی خمینی وی را بازداشت کرده و به تهران انتقال دادند و درست روز اول ماه رمضان او را به ترکیه تبعید کردند. پیش از اولین سحر ماه مبارک، امام خمینی از ترکیه توسط سید فضلالله خوانساری به روحانیون ایران پیام دادند که «حرکت را آغاز کنید.» در تهران روحانیون با یک برنامه حساب شده قرار گذاشتند در رمضان ۱۳۴۳ش در مسجد جامع تهران هر شب سخنرانی برپا دارند و به محض دستگیر شدن یک نفر، سخنرانی دیگری جایگزین شود.
📄در گزارش اطلاعات داخلی (۷/دی/۴۳) در این باره آمده بود:
اخیرا چند تن از بازاریان از جمله مهدی دواتگران، محمد رازی، حسن معتمد حولهفروش، حاجی محمود لباف و حسین محمدی دلال عطاری اظهار نمودهاند که قرار است سی نفر واعظ برای روزهای ماه رمضان در نظر گرفته شود و به ترتیب سخنرانی کنند و بدین منظور 30 نفر واعظ تعیین شده است که اگر چنانچه واعظی دستگیر گردید مجلس تعطیل نشود و روز بعد واعظ دیگری سخنرانی کند. مسجد هم مسجد جامع بازار تعیین شده و وعاظ در نظر گرفته شده عبارتند از: [علیاصغر]مروارید، [فضلالله مهدیزاده]محلاتی، [محیالدین]انواری، [سید عبدالرضا]حجازی، [غلامرضا]گلسرخی، [جعفر]شجونی، شیخ عباسعلی اسلامی و چند نفر دیگر و بقیه وعاظ را از قم تأمین خواهند نمود.
برنامه با همکاری امام جماعت مسجد جامع حاج #شیخ_غلامحسین_جعفری آغاز شد و تا دهه دوم ادامه داشت. طبق برنامه وقتی یک واعظ دستگیر میشد گوینده دیگر جای او را میگرفت و برنامه شب بعد را اجرا میکرد. سرانجام رژیم با دستگیری سخنرانان و امام جماعت مسجد و بستن مسجد، برنامه را تعطیل کرد. در این میان با هجوم عمال رژیم به مسجد جامع مردم به خشم آمدند و در اطراف بازار به تظاهرات پرداختند. تظاهرکنندگان با شعار «شکسته شد الوداع حرمت محراب ما، خمینی بتشکن برس به فریاد ما» با پلیس درگیر شده و در این حین عدهای مجروح شدند. عوامل رژیم در این ماجرا بیش از سی نفر از اهالی بازار و گردانندگان ماجرا را دستگیر کردند.
📚حجتالاسلام علی دوانی، نهضت روحانیون ایران، جلد ۵، ص ۹۸
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ به دعوت حجتالاسلام والمسلمین آقای زرینپر، مدیریت محترم #حوزه_علمیه_آیت_الله_حق_شناس سری به این مرکز علوم دینی موفق در مرکز بازار تهران زدم و فضای دو مدرسه #مدرسه_فیلسوف_الدوله و #مدرسه_امین_الدوله را از نزدیک دیدم و علاوه بر مرور تاریخچه هر دو فضا با دوستان، با برنامههای علمی و تربیتی آن آشنا شدم.
🔹حوزه علمیه آیتالله حقشناس زیر نظر حجتالاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی اداره میشود و به لطف خدا جزء بهترین مدارس حوزه تهران به شمار میرود.
📚از نکات حایز اهمیت در امور علمی و فرهنگی مدرسه، مجموعه نشریات تخصصی «امین» است که باعث ارتقاء سطح علمی و توانایی پژوهشی و نگارشی طلاب میشود.
نکات تاریخی:
۱. مدرسه فیلسوفالدوله از بناهای ساخته شده توسط میرزا محمد کاظم خان رشتی، ملقب به #فیلسوف_الدوله ، از اطباء دوره قاجار و صاحب کتاب #حفظ_الصحه_ناصری است که در سال ۱۳۲۵ق دار فانی را وداع گفته و در همین مدرسه مدفون شده است.
این مدرسه رقبات وقفی بسیاری دارد که توسط بازماندگان فیلسوفالدوله اداره میشود و متاسفانه چیز چندانی عاید رسیدگی به امور مدرسه نمیشود.
۲. مدرسه امینالدوله که در گذشته بیشتر به عنوان #مسجد_امین_الدوله شناخته میشد، بعدها در دوران پهلوی دوم به خاطر تعلیم و تربیت طلاب در فضای مسجد توسط مرحوم #شیخ_محمدحسین_زاهد ، مدرسهای علمیه به همین عنوان در آن شکل گرفت که در زمان #آیت_الله_حق_شناس به اوج رسید و برکات آن تاکنون نیز ادامه دارد.
مسجد امینالدوله یکی از پایگاههای مهم مبارزاتی در دوران نهضت امام خمینی (ره) بوده است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۲۰ فروردین ۱۳۶۴ درگذشت حاج #شیخ_عباسعلی_اسلامی در سن ۸۹ سالگی
✨مرحوم حاج شیخ عباسعلی اسلامی همواره به دو خصوصیت شاخص شناخته میشود:
۱. راهاندازی مجموعه مدارس #جامعه_تعلیمات_اسلامی در دوران پهلوی که رویکردی دینی داشت و تا پیش از انقلاب به ۱۸۳ مدرسه رسید.
۲. وعظ و خطابههای آتشین در مسیر مبارزه با رژیم طاغوت
یکی از وعاظ معروف تهران درباره خصوصیت دوم میگوید:
«وقتی در دانشگاه به اعلیحضرت سوءقصد شد، من و چند نفر از وعاظ برای عیادت اعلیحضرت رفتیم. در آن موقع حاج شیخ عباسعلی اسلامی را گرفته بودند. ما از اعلیحضرت وساطت کردیم که عباسعلی (حاج شیخ عباسعلی اسلامی) را جهت شفای خود مرخص بکنند. اعلیحضرت جواب داد: سه کیلو وزن پرونده حاج شیخ عباسعلی است که روی منبر به من فحاشی نموده و ناسزا گفته است.»
(حجتالاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی به روایت اسناد ساواک، صفحه ۱۲)
🔹 شیخ عباسعلی اسلامی در تاریخ ۴۲/۳/۱۴ در تکیه میدان شهر ری به گوشهای از روابط با #اسرائیل میپردازد:
«روزنامهها و مجلات عکسهای لخت رقاصهها را گراور مینمایند ولی دولت جلوگیری از صدور و نشر نشریات و اعلامیهها و احکام قران و دستورات علماء مینماید که باید شبها منت یهودیها را بکشیم تا اعلامیهها را چاپ نمایند. یهودیها را آزاد میگذارند ولی علماء و روحانیون در منبر و غیره آزاد نیستند تا بتوانند احکام دین را برای مردم بگویند و از مسئولین تکایا التزام و تعهد میگیرند که احکام قران را نگویند.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📜گزارشی از #ماه_رمضان سال ۱۳۰۲ق در #طهران_قدیم و حال و هوای #مسجد_سپهسالار ( #مدرسه_عالی_شهید_مطهری فعلی)
📖 #عبدالله_مستوفی در #شرح_زندگانی_من مینویسد:
✍ در صحن مدرسۀ سپهسالار به حدى ازدحام ميشد كه براى پيمودن فاصلۀ از جلو خان تا داخلۀ صحن، البته شش هفت دقيقه وقت لازم بود...
در حجره هاى سمت شمال، بزازها براى زنها بساط پهن ميكردند و ساير حجرات و ايوانها جز ايوان سمت مشرق كه ايوان چهلستون و جزو مسجد بود بساط خرازى و بلورفروشى و سمسارى براى مردها پهن ميشد و واقعا نمايشگاه حسابى از امتعۀ آن روز كشور بود...
🔹تازه طاق مقصوره تمام شده بود كه حاجى شيخ جعفر مجتهد شوشترى، مرد باتقوى، كه در آن واحد واعظ و سخنران زبردستى هم بود، از عتبات براى زيارت مشهد به ايران و تهران وارد شد. ماه رمضان بود، حاجى #ملا_على_كنى از او تجليل كرده يك روز در #مسجد_مروى او را مقدم داشت و تمام طلاب و مقدسين و خود حاجى ملا على هم پشت سر او نماز خواندند. فردا تمام مردم شهر براى نماز خواندن پشت سر او هجوم كردند.
🔹 #ناصرالدين_شاه مسجد نيمه تمام سپهسالار را براى نماز خواندن حاجى شيخ جعفر تعيين كرد و آجر و خاك و گچ و آشغال بنائى را از اين سر و آن سر صحن و حجرات چهلستون و مقصوره جمع و محل را براى نماز آماده كردند. حاجى شيخ در محراب مقصوره سمت جنوب به نماز ميايستاد. چهلستون را براى زنها تخصيص دادند، تمام مقصوره و صحن و حجرات و ايوانهاى تحتانى و فوقانى و راهروها و حوضخانه و مدخل و جلو خان، حتى در خيابان هم صفوف جماعت قائم ميشد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran