✨روایت #علامه_سید_محمدحسین_طهرانی از همهپرسی #۱۲_فروردین
🔹#علامه_طهرانی در آن تاریخ در #مسجد_قائم (عج) خیابان سعدی اقامه جماعت میکردند. ایشان میفرمایند:
«تا اينكه آية الله خمينى در روز #دوازدهم_فروردين با رفراندوم عمومى سراسر كشور حكومت اسلامى تشكيل دادند. چون آية الله خمينى تا آنروز حاكم اسلام نبودند؛ بلكه يكى از علماء و فقهايى بودند مانند ساير علماء و فقها منتهى بواسطه اين رشادتها و نبوغ فكرى و سرعت انتقال و شجاعتها يك صبغه الهى خاصّى در ميان مردم پيدا كرده بودند؛ و حتّى وقتى هم كه از پاريس برگشتند، باز حكومت تشكيل نشده بود.
حكومت برايشان همان وقتى مستقرّ شد كه مردم بيعت كردند. يعنى همه مردم گفتند: ما شما را بعنوان حاكم اسلام مىشناسيم؛ و بر اين اساس بيعت كردند. كدام روز، روز بيعت بود. همان جمعهاى كه مردم از صبح تا غروب رفتند پاى صندوقهاى رأى، و براى شكستن آن سلطنت و طاغوت و امضاى #حكومت_اسلامى رأى دادند. همان روزى كه نود و هشت و خردهاى درصد آرى دادند. و بنده هم تا آنروز اصلًا بمدّت عمرم پاى صندوق نرفته بودم، و اصلًا صندوق را هم نديده بودم كه چطورى است، چه شكلى است، ولى آن روز صبح زود اوّلين فردى بوديم كه رفتيم مسجد، و تا ساعت ده شب يكسره مسجد بوديم و خودمان پاى صندوق بوديم، و بعد هم رأىها قرائت شد و آنروز همه مردم با اسلام بيعت كردند و آمدند در زمره اسلام.
آن #رفراندم و آن رأى گيرى بيعت بود، حالا اسمش را شما بيعت بگذاريد يا نگذاريد. ولى حقيقتاً بيعت بود.»
📚 وظيفه فرد مسلمان در احياى حكومت اسلام ص: ۹۸
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
۱۲ فروردین ۱۴۰۱
📷جمعی از روحانیون بازداشت شده در سال ۴۳ و پس از سخنرانی های روشنگر خود در اعتراض به تبعید امام خمینی به ترکیه در ایام #ماه_رمضان
برخی چهرهها:
۳. آیتالله شیخ غلامحسین جعفری امام جماعت مسجد جامع بازار
۵. #شیخ_علی_اصغر_مروارید
۹. #شهید_محلاتی
۱۹. مرحوم #جعفر_شجونی
۲۰. مرحوم کافی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
۱۴ فروردین ۱۴۰۱
تاریخ حوزه طهران
📷جمعی از روحانیون بازداشت شده در سال ۴۳ و پس از سخنرانی های روشنگر خود در اعتراض به تبعید امام خمینی
💠مبارزه هماهنگ وعاظ تهران در ماه رمضان سال ۴۳
✍ روز ۱۳ دی یک روز قبل از شروع ماه رمضان، مأموران ساواک با هجوم به منزل آیتالله سیدمصطفی خمینی وی را بازداشت کرده و به تهران انتقال دادند و درست روز اول ماه رمضان او را به ترکیه تبعید کردند. پیش از اولین سحر ماه مبارک، امام خمینی از ترکیه توسط سید فضلالله خوانساری به روحانیون ایران پیام دادند که «حرکت را آغاز کنید.» در تهران روحانیون با یک برنامه حساب شده قرار گذاشتند در رمضان ۱۳۴۳ش در مسجد جامع تهران هر شب سخنرانی برپا دارند و به محض دستگیر شدن یک نفر، سخنرانی دیگری جایگزین شود.
📄در گزارش اطلاعات داخلی (۷/دی/۴۳) در این باره آمده بود:
اخیرا چند تن از بازاریان از جمله مهدی دواتگران، محمد رازی، حسن معتمد حولهفروش، حاجی محمود لباف و حسین محمدی دلال عطاری اظهار نمودهاند که قرار است سی نفر واعظ برای روزهای ماه رمضان در نظر گرفته شود و به ترتیب سخنرانی کنند و بدین منظور 30 نفر واعظ تعیین شده است که اگر چنانچه واعظی دستگیر گردید مجلس تعطیل نشود و روز بعد واعظ دیگری سخنرانی کند. مسجد هم مسجد جامع بازار تعیین شده و وعاظ در نظر گرفته شده عبارتند از: [علیاصغر]مروارید، [فضلالله مهدیزاده]محلاتی، [محیالدین]انواری، [سید عبدالرضا]حجازی، [غلامرضا]گلسرخی، [جعفر]شجونی، شیخ عباسعلی اسلامی و چند نفر دیگر و بقیه وعاظ را از قم تأمین خواهند نمود.
برنامه با همکاری امام جماعت مسجد جامع حاج #شیخ_غلامحسین_جعفری آغاز شد و تا دهه دوم ادامه داشت. طبق برنامه وقتی یک واعظ دستگیر میشد گوینده دیگر جای او را میگرفت و برنامه شب بعد را اجرا میکرد. سرانجام رژیم با دستگیری سخنرانان و امام جماعت مسجد و بستن مسجد، برنامه را تعطیل کرد. در این میان با هجوم عمال رژیم به مسجد جامع مردم به خشم آمدند و در اطراف بازار به تظاهرات پرداختند. تظاهرکنندگان با شعار «شکسته شد الوداع حرمت محراب ما، خمینی بتشکن برس به فریاد ما» با پلیس درگیر شده و در این حین عدهای مجروح شدند. عوامل رژیم در این ماجرا بیش از سی نفر از اهالی بازار و گردانندگان ماجرا را دستگیر کردند.
📚حجتالاسلام علی دوانی، نهضت روحانیون ایران، جلد ۵، ص ۹۸
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
۱۴ فروردین ۱۴۰۱
۱۶ فروردین ۱۴۰۱
✍ به دعوت حجتالاسلام والمسلمین آقای زرینپر، مدیریت محترم #حوزه_علمیه_آیت_الله_حق_شناس سری به این مرکز علوم دینی موفق در مرکز بازار تهران زدم و فضای دو مدرسه #مدرسه_فیلسوف_الدوله و #مدرسه_امین_الدوله را از نزدیک دیدم و علاوه بر مرور تاریخچه هر دو فضا با دوستان، با برنامههای علمی و تربیتی آن آشنا شدم.
🔹حوزه علمیه آیتالله حقشناس زیر نظر حجتالاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی اداره میشود و به لطف خدا جزء بهترین مدارس حوزه تهران به شمار میرود.
📚از نکات حایز اهمیت در امور علمی و فرهنگی مدرسه، مجموعه نشریات تخصصی «امین» است که باعث ارتقاء سطح علمی و توانایی پژوهشی و نگارشی طلاب میشود.
نکات تاریخی:
۱. مدرسه فیلسوفالدوله از بناهای ساخته شده توسط میرزا محمد کاظم خان رشتی، ملقب به #فیلسوف_الدوله ، از اطباء دوره قاجار و صاحب کتاب #حفظ_الصحه_ناصری است که در سال ۱۳۲۵ق دار فانی را وداع گفته و در همین مدرسه مدفون شده است.
این مدرسه رقبات وقفی بسیاری دارد که توسط بازماندگان فیلسوفالدوله اداره میشود و متاسفانه چیز چندانی عاید رسیدگی به امور مدرسه نمیشود.
۲. مدرسه امینالدوله که در گذشته بیشتر به عنوان #مسجد_امین_الدوله شناخته میشد، بعدها در دوران پهلوی دوم به خاطر تعلیم و تربیت طلاب در فضای مسجد توسط مرحوم #شیخ_محمدحسین_زاهد ، مدرسهای علمیه به همین عنوان در آن شکل گرفت که در زمان #آیت_الله_حق_شناس به اوج رسید و برکات آن تاکنون نیز ادامه دارد.
مسجد امینالدوله یکی از پایگاههای مهم مبارزاتی در دوران نهضت امام خمینی (ره) بوده است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
۱۹ فروردین ۱۴۰۱
🗓 ۲۰ فروردین ۱۳۶۴ درگذشت حاج #شیخ_عباسعلی_اسلامی در سن ۸۹ سالگی
✨مرحوم حاج شیخ عباسعلی اسلامی همواره به دو خصوصیت شاخص شناخته میشود:
۱. راهاندازی مجموعه مدارس #جامعه_تعلیمات_اسلامی در دوران پهلوی که رویکردی دینی داشت و تا پیش از انقلاب به ۱۸۳ مدرسه رسید.
۲. وعظ و خطابههای آتشین در مسیر مبارزه با رژیم طاغوت
یکی از وعاظ معروف تهران درباره خصوصیت دوم میگوید:
«وقتی در دانشگاه به اعلیحضرت سوءقصد شد، من و چند نفر از وعاظ برای عیادت اعلیحضرت رفتیم. در آن موقع حاج شیخ عباسعلی اسلامی را گرفته بودند. ما از اعلیحضرت وساطت کردیم که عباسعلی (حاج شیخ عباسعلی اسلامی) را جهت شفای خود مرخص بکنند. اعلیحضرت جواب داد: سه کیلو وزن پرونده حاج شیخ عباسعلی است که روی منبر به من فحاشی نموده و ناسزا گفته است.»
(حجتالاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی به روایت اسناد ساواک، صفحه ۱۲)
🔹 شیخ عباسعلی اسلامی در تاریخ ۴۲/۳/۱۴ در تکیه میدان شهر ری به گوشهای از روابط با #اسرائیل میپردازد:
«روزنامهها و مجلات عکسهای لخت رقاصهها را گراور مینمایند ولی دولت جلوگیری از صدور و نشر نشریات و اعلامیهها و احکام قران و دستورات علماء مینماید که باید شبها منت یهودیها را بکشیم تا اعلامیهها را چاپ نمایند. یهودیها را آزاد میگذارند ولی علماء و روحانیون در منبر و غیره آزاد نیستند تا بتوانند احکام دین را برای مردم بگویند و از مسئولین تکایا التزام و تعهد میگیرند که احکام قران را نگویند.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
۲۰ فروردین ۱۴۰۱
📜گزارشی از #ماه_رمضان سال ۱۳۰۲ق در #طهران_قدیم و حال و هوای #مسجد_سپهسالار ( #مدرسه_عالی_شهید_مطهری فعلی)
📖 #عبدالله_مستوفی در #شرح_زندگانی_من مینویسد:
✍ در صحن مدرسۀ سپهسالار به حدى ازدحام ميشد كه براى پيمودن فاصلۀ از جلو خان تا داخلۀ صحن، البته شش هفت دقيقه وقت لازم بود...
در حجره هاى سمت شمال، بزازها براى زنها بساط پهن ميكردند و ساير حجرات و ايوانها جز ايوان سمت مشرق كه ايوان چهلستون و جزو مسجد بود بساط خرازى و بلورفروشى و سمسارى براى مردها پهن ميشد و واقعا نمايشگاه حسابى از امتعۀ آن روز كشور بود...
🔹تازه طاق مقصوره تمام شده بود كه حاجى شيخ جعفر مجتهد شوشترى، مرد باتقوى، كه در آن واحد واعظ و سخنران زبردستى هم بود، از عتبات براى زيارت مشهد به ايران و تهران وارد شد. ماه رمضان بود، حاجى #ملا_على_كنى از او تجليل كرده يك روز در #مسجد_مروى او را مقدم داشت و تمام طلاب و مقدسين و خود حاجى ملا على هم پشت سر او نماز خواندند. فردا تمام مردم شهر براى نماز خواندن پشت سر او هجوم كردند.
🔹 #ناصرالدين_شاه مسجد نيمه تمام سپهسالار را براى نماز خواندن حاجى شيخ جعفر تعيين كرد و آجر و خاك و گچ و آشغال بنائى را از اين سر و آن سر صحن و حجرات چهلستون و مقصوره جمع و محل را براى نماز آماده كردند. حاجى شيخ در محراب مقصوره سمت جنوب به نماز ميايستاد. چهلستون را براى زنها تخصيص دادند، تمام مقصوره و صحن و حجرات و ايوانهاى تحتانى و فوقانى و راهروها و حوضخانه و مدخل و جلو خان، حتى در خيابان هم صفوف جماعت قائم ميشد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
۲۳ فروردین ۱۴۰۱
تاریخ حوزه طهران
📜گزارشی از #ماه_رمضان سال ۱۳۰۲ق در #طهران_قدیم و حال و هوای #مسجد_سپهسالار ( #مدرسه_عالی_شهید_مطهری
ادامه:
يك روز تخمين كردند ۲۴ هزار نفر پشت سر اين مجتهد به نماز ايستاده بودند كه در فرمان اللّه اكبرى بيست و چهار هزار نفر از ركنى به ركن ديگر نماز از قيام و قعود و ركوع و سجود منتقل ميشدند. در تهران هيچ نظير اين جمعيت و جماعت ديده نشده بوده است.
حاجى شيخ جعفر بعد از نماز منبر هم ميرفت، مردم براى رسيدن بنزديك منبر او ازدحام عجيبى داشتند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
۲۳ فروردین ۱۴۰۱
🗓به مناسبت ۲۵ فروردین سالروز درگذشت #شیخ_محمد_رازی در سال ۱۳۷۹ش
✍شیخ محمد رازی سال ۱۳۰۰ش در شهرری متولد شد. او به منظور تحصیل علوم دینی، با تشویق آیتالله #شیخ_محمدتقی_بافقی که آن زمان در حضرت عبدالعظیم(ع) در حال تبعید بود به قم و پس از آن به نجف رفت و در مجموع از محضر آیتالله #سید_ابوالحسن_اصفهانی ، #آیت_الله_بروجردی و #آیت_الله_حجت بهره برد و به شهرری بازگشت.
🔹شیخ محمد رازی در همراهی با آیتالله #شیخ_علی_اکبر_برهان به احیاء و اداره #مدرسه_برهانیه شهرری دست زد.
✨ او واعظی توانمند با روحیهای معنوی بود و از اینرو سفرهای بسیاری به نقاط دور و نزدیک داشت و با علما و صاحبدلانی گمنام همنشین میشد و به ثبت شرح حال و خاطرات آنها اقدام میکرد.
📚شیخ محمد رازی به خاطر استعداد و علاقهای که به شرححالنگاری داشت، مجموعهای ارزشمند به نام #گنجینه_دانشمندان در ۹ جلد گردآوری کرد و در آن به نگارش زندگینامه علما و خاطراتی خواندنی که بعضا خود از زبان صاحب ترجمه شنیده بود پرداخت.
از دیگر آثار ارزشمند وی در همین موضوع کتابهای #اختران_فروزان_ری_و_طهران و #آثار_الحجة میباشد. به جرأت میتوان گفت اگر آثار شیخ محمد رازی نبود، امروز از شرح حال بسیاری از علما در یکصد سال اخیر بیاطلاع بودیم.
🔸 شیخ محمد رازی روحیهای مبارزاتی هم داشت و در دوران #نهضت_ملی در کنار #فدائیان_اسلام و در سالهای بعد در همراهی با نهضت امام خمینی (ره) به مبارزه با طاغوت میپرداخت و در این راستا طعم زندان و تبعید را هم چشید.
منبع تصویر: وارثون
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
۲۵ فروردین ۱۴۰۱
🗓 ۲۶ فروردین، درگذشت آیتالله شیخ عبدالحسین ابنالدین
✍ #شیخ_عبدالحسین_ابن_الدین در قم زاده شد و تحصیلات علوم دینی خود را در حوزه علمیه قم و در محضر آقا سید علی کاشانی، شیخ محمدحسین اردستانی، سید محمدجواد قمی، شیخ محمدعلی شاه آبادی و شیخ عبدالکریم حایری پشتسر گذاشت و در ۲۸ سالگی اجازه اجتهاد خود را گرفت.
🔹ابنالدین در سال ۱۳۱۵ش به تهران آمد و در #مدرسه_عالی_سپهسالار به تدریس پرداخت و معاونت این مرکز را هم برعهده داشت.
ایشان با روحیهی تقریبی که داشت، در آن زمان مقالاتی به زبان عربی در مجله الاخاء و جز آن مینوشت و از طرف آیتالله بروجردی نماینده پیگیری فعالیتهای #دار_التقریب گردید.
🔸شیخ عبدالحسین ابنالدین روحیه مردمی والایی داشت و درب خانهاش رو به همگان باز بود. سخنرانی های او در زمان پهلوی در کنار مرحوم راشد از #رادیو پخش میشد. او در پایه به شبهات #کسروی جلساتی در خانه خود دایر کرد که مرکز حضور و فعالیت اندیشمندان بود و تا مدتها ادامه داشت.
🔹از دیگر فعالیتهای ابنالدین ترجمه و نگارش کتابهای چندی بود و مقالاتی که درمجلههای عربی دنیای عرب زبان، مانند الاخاء، المرشد، العرفان به چاپ میرسید و مورد استقبال علمای وقت بود بهطوری که گفته میشد «آیت الله ابنالدین در کشورهای عربی شناختهتر از ایران است».
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
۲۶ فروردین ۱۴۰۱
✍ شهید آیت الله حاج شیخ قاسم اسلامی در شب نیمه ماه رمضان سال ۱۳۵۹ش در آستانه اذان مغرب با ضرب گلوله به شهادت رسید.
🔹ایشان در حوزه علمیه قم تحصیل کرد و به درجه اجتهاد رسید و در سالهای پس از شهریور ۱۳۲۰ش به تهران آمد. اسلامی در #مدرسه_مروی به تدریس کتاب مکاسب اشتغال داشت و در درسش شخصیتهایی چون #حاج_آقا_رضی_شیرازی ، حاج شیخ #محی_الدین_انواری ، #حاج_آقا_نصرالله_شاه_آبادی و #حاج_شیخ_یحیی_نوری شرکت میکردند.
✨او پیوسته در مبارزات عقیدتی با انحرافات موجود نقش فعالی داشت و نخستین تلاشهایش در این راستا به مبارزه علیه کسروی بازمیگشت.
🔸زمانی که #آیت_الله_کاشانی ریاست مجلس را بر عهده داشت، جمعی از اهالی کاشان خدمت ایشان رسیدند و گفتند: شما ریاست مجلس را برعهده داشته باشید و آن وقت عدهای بهایی به شهر ما بیایند و امام جماعت ما [آقای تفویضی] را قطعه قطعه کنند؟! آقای کاشانی در جواب گفته بود: بروید؛ شخصی را برای شما میفرستم که در تمام ایران در بین اهل منبر شجاعتر و رشیدتر و از او سراغ ندارم. سپس شیخ قاسم اسلامی را برای دادرسی مردم به کاشان میفرستد. اسلامی به کاشان میرود و در همان بدو ورود به درب خانه رییس فرقه میرود و او را دستگیر میکند و کار را به جایی میرساند که پس از چند روز حتی یک بهایی دیده نمیشود.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
۲۹ فروردین ۱۴۰۱
🔖 برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت شهید #حاج_شیخ_قاسم_اسلامی در #مسجد_ارک و با حضور جمع کثیری از علمای مبرز تهران
#اعلامیه
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
۲۹ فروردین ۱۴۰۱