تاریخ حوزه طهران
💠 درباره فقیه، حکیم، دانشمند مجاهد، #شیخ_محمدباقر_اصطهباناتی ملقب به #شهید_رابع، از دانشآموختگان و
✍ شیخ محمدباقر اصطهباناتی در سال ۱۲۸۳ق در سن ۳۰ سالگی به تهران آمد و به درخواست #حاج_ملاعلی_کنی به مدت ۱۲ سال در #مدرسه_مروی تدریس کرد. پس از آن به سامرا رفت و در زمره اصحاب #میرزای_شیرازی جای گرفت و در سال ۱۳۱۳ق در حوزه نجف به تدریس پرداخت و در صحن امیرالمؤمنین (ع) اقامه جماعت میکرد. او را که از شاگردان #آقا_علی_مدرس، #میرزای_جلوه و #صهبای_قمشه_ای بود، پایهگذار تدریس حکمت متعالیه در حوزه نجف میدانند.
🔹وی علاوه بر مقام فقاهتی و حکمی، در ریاضیات و نجوم هم صاحب نظر بود و اختراعاتی چند انجام داد: ساعت آبی، بادزن دوار، تلمبه ناعوریو...
علامه اصطهباناتی در سال ۱۳۲۳ق به شیراز هجرت کرد و در رأس اداره امور دینی شهر جای گرفت. با آغاز نهضت مشروطه، وی نیز در زمره عالمان مشروطهخواه جای گرفت و مستقلات و گاه در کنار #سید_عبدالحسین_لاری مجاهدت بسیاری در این راه کرد.
اما شیخ محمدباقر اصطهباناتی نیز از گزند جریانات معاند دور نماند و عاقبت او را در زمره #شهدای_مشروطه جای داد.
🔸بعد از کشته شدن #قوام_الملک در شیراز، خون او را به گردن مشروطهخواهان و در رأس آنها علامه اصطهباناتی انداختند در حالی که وی نقشی در آن نداشت.
🔹در برخی گزارشها آمده: «تفنگچی از دهات شخصی و ایلات خود در شهر حاضر کرده، شاهچراغ، سید علاءالدین تلگرافخانه، مدرسه خان و اماکن رفیعه شهر را سنگر بسته، تهیه قتل عموم مشروطه طلبان را میبندند. طرق و شوارع را مغشوش و نوکرهای خود را به راهزنی و غارتگری وامیدارند.»
روزی که ایشان همراه با سید احمد معین الاسلام در مجلس ختم قوام الملک شرکت کرد، افرادی مسلح از روی بامها وی را نشانه گرفتند. معین الاسلام که از معرکه گریخت، بدنش سلاخی شده و در آخر سوزانده شد.
آیتالله اصطهباناتی هنگام خروج با ضرب گلوله بر زمین افتاد. میرزا خلیل صباغ او را بر دوش گرفت اما تیری به کمر آیتالله اصطهباناتی میزنند که از سینه میرزا خلیل خارج میشود و بر زمین میافتند. تفنگچیها دور ایشان را گرفته و پیکر خونین این عالم هفتاد ساله را زیر ضربات قداره، قنداق تفنگ و طپانچه میگیرند.
🥀شیخ محمدباقر اصطهباناتی در حالی ۱۸ زخم برداشته بود در ۷ صفر ۱۳۲۶ق به شهادت رسید.
📚برگرفته از کتاب: #شهید_رابع
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
#نشر_دهید👇
💡«این ترورها و تخریبها نشانه ناامید شدن دشمن است»
💠 بیانات مهم امام خمینی (ره) در پی ترور آیتالله #سید_رضی_شیرازی توسط نوجوانی ۱۶_۱۷ ساله از گروهک فرقان:
«من اینطور احساس میکنم که باقیماندۀ رژیم [سابق] مأیوس شدند. مأیوس شدند از اینکه بتوانند دیگر یک کاری انجام بدهند. دلیل مأیوسشدن، این دستزدن به این ترورها و به این کارهای خرابکاری است.
لابد شنیدید که امروز هم یکی از علمای تهران را ترور کردند، لکن موفق نشدند. سه تا گلوله اصابت کرده است به یکی از علمای تهران.
اینها دلیل بر ضعف است. کسی که خودش را دیگر ضعیف میداند و از بین رفته میداند به این امور تخریبی دست میزند، و در اطراف کشور میخواهند یک شلوغکاریهایی بکنند و اذهان مشوش کنند و به خیال خودشان ارعاب کنند. در صورتی که ملت ما دیگر از اینها نمیترسند. خود آنها که بودند، با همه قوایشان، ملت ما از آنها نترسید!
در خیابانها، از بچههای کوچک تا مردهای بزرگ، زنها، مردها، رفتند در کوچهها و در خیابانها و فریاد کشیدند. با فریاد اللهاکبر و اسلامی آنها را شکست دادند. بنابراین، یک خیال باطلی است که اینها میکنند که با یک پایگاهی را یک وقت یک تخریبی بکنند، دیگر کاری میتوانند انجام بدهند. اینها مأیوس از این مسائلاند، از این جهت، یک همچو خرابکاریهایی میکنند. و باید ملت قوی باشد و با قوت نفس، با اراده مصمم، پیش برود.»
📚 ۲۴ تیر ۱۳۵۸؛ صحیفۀ امام، ج۹، ص۸۶.
✊ وعده ما راهپیمایی ۱۳ آبان
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🏴 ألسَّلاَمُ عَلَیکِ یَا فَاطِمَةَ المَعصُومِه سلام الله علیها
▪️ای که موسی الرضا را خواهری
در سما و کهکشان ها اختری
بــاب حاجات تمــــام شیعیــان
در میـان شهر قم تو گوهری▪️
🏴 وفات شهادتگونه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را تسلیت عرض می کنیم.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍در زمان فتحعلی شاه قاجار عالمی یهودی به نام ملا آقا بابا پیشوایی بخشی از یهودیان تهران را برعهده داشت. وی در سال ۱۲۳۷ق در حضور جمعی از رجال حکومتی و علمای عصر از جمله #ملا_احمد_نراقی و #ملا_محمدجعفر_شریعتمدار_استرآبادی اسلام آورد و از آن پس ملا محمدرضا #جدید_الاسلام نامیده شد.
📚جدید الاسلام دو سال قبل از اعلام مسلمانی کتابی با عنوان #منقول_رضایی در رد بر آئین یهود به #زبان_عبری نوشت که بعدها ترجمه فارسی آن به نام #اقامة_الشهود_فی_رد_الیهود چاپ سنگی شد.
▪️جدید الاسلام در سال ۱۲۶۶ق وفات کرد و در قبرستان ضلع غربی مقبره امام جمعه تهران به خاک سپرده شد. بعدها که این قبرستان تخریب شد، قبر وی به #مسجد_مظفری در همان منطقه (خیابان مولوی، خیابان رئیس عبداللهی) منتقل شد و هماکنون نیز سنگ قبر او بر دیوار داخلی مسجد نصب شده است و نگارنده در روزهای گذشته توفیق زیارت قبر وی را یافت.
📖آیتالله سید محمدحسین حسینی طهرانی درباره آقا محمدرضا جدید الاسلام مینویسد:
«اين عالم خبير چنانچه از كتاب مؤلَّف وى بر مىآيد، مهارتى عظيم، و اطّلاعى وسيع بر كتب عهد عتيق داشته؛ و با ادلّه و شواهد و براهين قاطع، اثبات نبوّت حضرت ختمى مرتبت را از روى آن كتب ميكند.
اين مرد بزرگ كتابش را به زبان عبرى و خطّ عبرى نگاشته است؛ و در سنه ۱۲۶۶ق بجهان ابدى شتافت. قبرش در طهران، خيابان مولوى، محلّه باغ فردوس، جنب بيمارستان، در زاويه مسجدى است؛ و به بيرون شبّاك دارد. و مردم براى زيارت قبر شريفش بدانجا ميروند، و حقير هم به زيارت قبرش نائل آمدهام.» (نور ملکوت قرآن ج۴ ص۳۰۴)
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مسجد حاج رجبعلی واقع در محله درخونگاه، کوچه شهید اکبرنژاد، از بناهای ارزشمند بازمانده از دوره قاجار است که در سال ۱۲۵۲ق توسط حاج رجبعلی کدخدای محله درخونگاه ساخته و وقف شده است.
حاج رجبعلی پس از تکمیل بنای مسجد و مدرسه، به خاطر ارادتی که به حاج ملا محمدجعفر شریعتمدار استرآبادی داشته، امامت جماعت مسجد را به وی واگذار میکند.
🔹شیخ علی شریعتمدار استرآبادی فرزند ملا محمدجعفر با دختر حاج رجبعلی ازدواج میکند و پس از پدرش اداره امور مسجد در اختیار وی قرار میگیرد. بعد از شیخ علی، برادرش شیخ حسن شریعتمدار به این امر میپردازد.
🔸 سید محمد طباطبایی از رهبران مشروطه، همه روزه درس فقه و اصولی در مدرسه حاج رجبعلی داشته و روزهای پنجشنبه هم در اینجا به تدریس حکمت میپرداخته است.
🔹در آستانه پیروزی انقلاب، در درگیریهای سال ۵۷ میان مبارزین و رژیم شاه، مسجد حاج رجبعلی یکی از مراکز مبارزه بود و کاشیها و آجرهای مسجد مورد اصابت گلوله قراگرفت و تخریب شد.
🔸اخیرا که از این مسجد و مدرسه دیدن کردم، از خادم مسجد درباره مدرسه علمیه این مسجد پرسیدم، گفت: دهها سال است تعطیل است.
گرچه در و دیوار مسجد، چه بنای قدیم و کهن آن که از دسترس ما دور است و چه بنای جدید، خوش آب و رنگ و پر جلوه است، اما هنگام ظهر، بیش از ده پانزده فرد سالخورده که به پیرمردی از اهالی محل (غیر روحانی) اقتدا کردند در مسجد ندیدم! با اینکه این مسجد در میان محلهای مرکب از مسکونی و تجاری قرار دارد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ #مدرسه_میرزا_زکی از مدارس قدیمی تهران بود که در نقشههای تهران قدیم نام آن آمده است.
قرار گرفتن این #مسجد_مدرسه در بخشی از #محله_سنگلج که در زمان پهلوی تخریب و به #پارک_شهر تبدیل شد، موجب از بین رفتن این بنای ارزشمند گردید. اکنون محوطه بازی کودکان در پارک شهر، در محل مدرسه میرزا زکی قرار دارد.
✨ #مسجد_میرزا_زکی یکی از مساجدی است که شهید آیتالله #شیخ_فضل_الله_نوری در آن اقامه جماعت میکرد و جمعیت قابل توجهی در نماز ایشان شرکت میکردند.
📷 تصویر کمتر دیده شده بالا، نماز جماعت شیخ فضلالله نوری در مدرسه میرزا زکی در #ماه_رمضان سال ۱۳۱۰ق (بیش از یک دهه قبل از مشروطه) را نشان میدهد که از انتهای صفوف عکسبرداری شده است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
📣 فراخوان ثبت نام تمدید شد
📚 مسابقه کتابخوانی کتاب حاجآقا مجتهدی رحمةالله علیه
به مناسبت برگزاری بزرگداشت حاج آقا مجتهدی تهرانی رحمةالله علیه
📆 زمان ثبتنام: سهشنبه ۱۷ آبان الی دوشنبه ۲۹ آبان
📅 زمان برگزاری مسابقه: دوشنبه ۳۰ آبان ساعت: ۱۳:۳۰
🕌 مکان برگزاری: مسجد امینالدوله
💠 شرکت برای عموم آزاد است
افراد علاقهمند به شرکت در مسابقه به آیدی زیر در ایتا مراجعه نمایند:
@M_H_Rafie
#بزرگداشت_علما
#مسابقه_کتابخوانی
#حاج_آقا_مجتهدی
#معاونت_تهذیب
🆔 @hhaghshenas
تاریخ حوزه طهران
📣 فراخوان ثبت نام تمدید شد 📚 مسابقه کتابخوانی کتاب حاجآقا مجتهدی رحمةالله علیه به مناسبت برگزار
💠 ضمن تشکر از مدیریت حوزه علمیه آیتالله حقشناس بابت برگزاری مسابقه کتابخوانی #حاج_آقا_مجتهدی و همزمانی این طرح با #هفته_کتاب،
مطالعه این اثر را به همه طلاب و اساتید محترم توصیه میکنیم.
📖 این کتاب، در آغاز به بیان پیشینهای از شهر تهران و محله چاله میدان و سپس شرح حال مرحوم #حاج_ملاجعفر_چاله_میدانی به عنوان بانی #مسجد_حاج_ملاجعفر که بعدها مسجد و مدرسه آیتالله مجتهدی نامیده میشود میپردازد.
در ادامه شرح حال آیتالله مجتهدی از تولد تا وفات و به ویژه دوران مدیریت مدرسه بیان میشود و سپس سیره عملی این عالم ربانی که بخش عمدهای از کتاب را تشکیل داده است ارائه میگردد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تأملی در آمار #طلاب_تهران از زمان قاجار و پهلوی تاکنون👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
تأملی در آمار #طلاب_تهران از زمان قاجار و پهلوی تاکنون👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📊 تأملی در آمار #طلاب_تهران از زمان قاجار و پهلوی تاکنون:
🔹در گزارش آماری سال ۱۲۸۶ق یعنی در دوران زعامت #حاج_ملاعلی_کنی بر حوزه تهران تعداد «طلابی که در مدارس مسکن دارند هزار و چهارصد و شصت و سه نفر» ذکر شده است. (آمار دار الخلافه تهران ص۳۴۹)
جمعیت تهران در نیمه دوم سلطنت ناصرالدین شاه حدودا ۱۰۰ هزار نفر بوده است. یعنی بیش از ۱ درصد در کسوت روحانیت و طلبگی بودهاند.
دولت آبادی در بیان خاطرات خود از سال ۱۳۱۵ق یعنی در زمان زعامت #میرزا_حسن_آشتیانی بر #حوزه_تهران یعنی پس از #نهضت_تنباکو و پیش از #نهضت_مشروطه، تعداد طلاب تهران را بیش از هزار نفر بیان میکند. (حیات یحیی ج۱ ص۲۳۷) به عبارتی در این مدت هم جمعیت شهری و هم تعداد طلاب تهران تفاوت چندانی نداشته است.
🔸اما در زمان پهلوی اول:
جعفر شهری در آمار مربوط به دوران رضاخان و اجرای طرح متحد الشکل کردن لباسها و برداشتن عمامه، عنوان میکند که تعداد مدرسین حوزه تهران ۱۸ نفر و تعداد طلبههای تهران تنها ۲۱۰ نفر است که از سوی دولت مجوز تلبس، تدریس و تحصیل داشتهاند. (تاریخ اجتماعی تهران ج۵ ص۶۹۷) این در حالی است که طبق آمارها، جمعیت تهران در زمان رضاخان نسبت به زمان ناصرالدین شاه حدودا دو برابر یعنی بیش از ۱۹۶ هزار نفر شمارش شده است.
از این آمار به خوبی بهدست میآید که طرح اسلام زدایی رضاخان و مبارزهاش با حوزه و روحانیت تا چه اندازه موجب کاهش فعالیت و نمود اجتماعی و دینی علما و طلاب در میان مردم تهران شده است.
💠یک مقایسه:
با اجرای طرح برداشن عمامهها در زمان رضاخان، علما و طلاب حدودا ۰/۱ درصد جمعیت تهران را تشکیل میدادند. این در حالی است که به گفته جعفر شهری با اجرای طرح کشف حجاب در همین دوره، ۱۲ هزار نفر از زنان (از جمعیت نزدیک به ۲۰۰ هزار نفری تهران) از شوهران خود جدا شده و به موج بیعفتی پیوستند!
💡قدری تأمل:
طبق آمارها اکنون (نسبت به جمعیت بیش از ۸ میلیون نفری تهران) تعداد طلاب و روحانیون تهران حدودا ۸ هزار نفر یعنی کمتر از ۰/۱ درصد است و در شرایط فعلی با موج رسانهای و ناامن سازی محیط میکوشند عمامه از سر روحانیون برداشته شود. در عین حال همین رسانهها در تلاشند بر تعداد کشف حجاب در سطح جامعه بیفزایند و بر این موج سوار شوند.
نهادهای حوزوی و دینی برای این شرایط چه تدبیری دارند؟؟!
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠کلمات پیشوای حکیم برای این روزهای ما
💡امام خمینی در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۵۸، در دیدار با اقشار مختلف مردم هدف از دعوت مردم به راهپیمایی وحدت را هشدار به بدخواهان انقلاب برای دستبرداشتن از توطئه دانستند:
«ما در این دعوت به راهپیمایی، نه اینکه احتمال میدادیم ملت ما از انقلاب منصرف شده باشد، برای اینکه بدخواهان بفهمند نهضت ما به قوت خود باقی است و ملت ما همانطور که در اول انقلاب با شوروشعف به نهضت رو آوردند، الان هم باقی هستند و تا آخر باقی خواهند ماند... و ملت اثبات کرد که نهضت به قوت خود باقی است.
ما احتمال اینکه ملت پشت به اسلام بکند، نمیدهیم. و بدخواهان گمان نکنند ملت مسلم به اسلام پشت خواهد کرد.
نهضت، نهضت سیاسی نیست که احتمال برود مردم توجه ندارند. نهضت، نهضت قرآنی است. نهضت، نهضت اسلامی است و این نهضت اسلامی تا آخر باقی است.»
💡امام خمینی در بخش دیگری از سخنان خود همۀ گروهها را دعوت به وحدت کلمه کردند:
«من از ملت تشکر میکنم و سعادت همه را از خدای تبارک و تعالی طلب میکنم. و آنان را دعوت به ادامۀ نهضت و دعوت به آرامش و دعوت به وحدت کلمه میکنم. نهضت ما پیروز شد و پیروز است تا آخر. نهضت ما همانطور که قدرتهای بزرگ را شکست، این ریشههای ضعیف را مدفون میکند.
ما آن روزی که بفهمیم دشمنان توطئهگر دست از لجاجت برنمیدارند، در یک روز فاتحۀ آنها را میخوانیم.»
صحیفه امام، ج ۹، ص ۱۶۵ و ۱۶۶.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 #علامه_طباطبائی در کنار شاگردان تهرانی خود: #علامه_طهرانی، شیخ جواد مناقبی (داماد) و #حاج_شیخ_یحیی_عابدی
حکایتی خواندنی:
🔹از مرحوم علامه طباطبایی نقل شده است:
« ... من در نجف که بودم، هزینه زندگی ام از تبریز میرسید. دو سه ماه تأخیر افتاد و هر چه پس انداز داشتم خرج کردم و کارم به استیصال کشید.
روزی در منزل نشسته بودم و کتابم روی میز بود، مطالب هم خیلی باریک و حساس بود، دقیق شده بودم در درک این مطالب، ناگهان فکر رزق و روزی و مخارج زندگی افکار مرا پاره کرد و با خود گفتم تا کی میتوانی بدون پول زندگی کنی؟
به محض اینکه مطلب علمی کنار رفته و این فکر به نظرم رسید، شنیدم که کسی محکم در خانه را میکوبد. پاشدم رفتم در را باز کردم و با مردی رو به رو شدم، که دارای محاسن حنایی و قد بلند و دستاری بر سر بسته بود.
به محض اینکه در باز شد، ایشان به من سلام کرد و گفتم: علیکم السلام.
گفت: من شاه حسین ولیّ هستم. خدای تبارک و تعالی میفرماید:
در این ۱۸ سال کی تو را گرسنه گذاشتم که درس و مطالعه را رها کردی و به فکر روزی افتادی؛ خداحافظ شما!»
با رفتن این مرد الهی، علامه طباطبایی به این میاندیشند که چرا در مدت ۱۸ سال؟! با آنکه از آغاز طلبگیشان بیش از این گذشته بود. به یاد میآوردند که از روزی که #عمامه بر سر گذاشته و ملبس به #لباس_روحانیت شدهاند ۱۸ سال میگذرد!
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
#گزارش_تصویری
💠 نشست هم اندیشی مدیر و کارشناسان مرکز اسناد حوزه و روحانیت با مسئولین مجموعه کتابخانه ای و آرشیو مدرسه عالی شهید مطهری (مدرسه سپه سالار تهران)
✅ آشنایی با پیشینه علمی و فرهنگی
✅ بررسی محور های همکاری
✅ تهیه تاریخ شفاهی و ساماندهی اسناد و مدارک مرتبط با آیت الله امامی کاشانی دامت برکاته
#آبان_1401
کانال رسمی "مرکز اسناد حوزه و روحانیت"
🆔 @MarkazAsnad_Hawzah
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✨عنوان طرح: افتادن عمامه ها
🖼طراح: ابوالفضل قانع
✨ایده پردازی: ابراهیم تات
📝شامگاه ۱۶ مهر ۱۳۰۷ ماموران شهربانی به منزل آیت الله مدرس از بنیان گذاران نهضت ملی شدن صنعت نفت هجوم آوردند و وی را به شهر خواف تبعید و در قلعهای نظامی زندانی کردند. دوران تبعید او بیش از 9 سال طول کشید. در روز دهم آذر سال ۱۳۱۶ هجری شمسی سه مأمور نزد مدرس آمدند و چای سمی را به اجبار به او خوراندند. ماموران که دیدند خبری از اثر سم نیست، عمامه را از سر ایشان برداشتند و ایشان را خفه کردند.
@honar_hedayat
♦️محصول موسسه فرهنگی رسانه ای هنر هدایت (جمعی از طلاب #حوزه_تهران)
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 #گزارش_تصویری
💠 دیدار مسئول مرکز اسناد حوزه و روحانیت و معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران با تولیت معظم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر
🔹در این دیدار که امروز شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد پیشنهاداتی در خصوص تعاملات محتوایی میان مرکز اسناد حوزه و روحانیت و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام به ویژه مرکز اسناد آستان ارائه شد.
#مرکز_اسناد_حوزه_و_روحانیت
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 بازدید از کتابخانه و مرکز اسناد آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام
💠 مرکز اسناد آستان حضرت عبدالعظیم علیه السلام از سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده و تلاشهای فراوانی در جهت گردآوری اسناد و آثار مرتبط با شهرری به ویژه حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام صورت داده است.
در این بازدید گفتگوهای مقدماتی جهت تعامل و تبادل محتوایی میان مرکز اسناد حوزه و روحانیت استان تهران و مرکز اسناد آستان حضرت عبدالعظیم علیه السلام همچنین تولید آثاری در زمینه حوزه و روحانیت صورت گرفت.
پیش از این دیدار، بازدیدی هم از مدرسه کهن #برهانیه شهرری از آثار دوران سلجوقیان که توسط آیتالله شیخ علیاکبر برهان بازسازی شده، صورت گرفت.
#آبان_1401
#مرکز_اسناد_حوزه_و_روحانیت
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مرحوم حاج شیخ غلامحسین جعفری متوفای ۲۷ آبان ۷۴ که از شاگردان آیات عظام #آقا_ضیاء_عراقی، #سید_ابوالحسن_اصفهانی، #میرزای_نائینی و #شیخ_محمد_حسین_غروی_اصفهانی بود از سال ۱۳۲۸ش در شبستان گرمخانه مسجد جامع به اقامه جماعت میپرداخت.
هنگامی که وی میخواست از نجف به تهران بیاید، چنین گفته میشد که اگر او در حوزه نجف میماند در زمره یکی از مراجع تقلید آینده به شمار میآمد. با این حال آیتالله جعفری همدانی وظیفه خود میدید در آن شرایط بحرانی سلطنت پهلوی که جامعه گرفتار بیدینی شدیدی بود به پایتخت ایران هجرت کند.
📃در یکی از اسناد ساواک مربوط به سال ۱۳۴۳ گزارشی از سخنرانی #شیخ_غلامحسین_جعفری_همدانی آمده است:
⚡️معنی جهاد آن نیست که شما شمشیر به دست بگیرید و به جنگ بروید. شما باید مبارزه کنید و برای اسلام به جهاد بپردازید زیرا اسلام در معرض خطر قرارگرفته است...
📰در روزنامه کیهان دیشب مطالب شرمآوری درباره زنان و بیحجابی و حق طلاق نوشته شده بود...
دیگر غیرت از سر مسلمین مملکت ما رخت بر بسته است؛ مملکت شیعه جعفری را دارند نابود میکنند.
به خدا قسم اگر من چاره داشتم و خودکشی در اسلام حرام نبود، خودم را میکشتم و از شر این بیدینها خلاص میشدم. حالا شما هم راحت نشسته و تماشاچی هستید!
📃 در یکی دیگر از گزارشهای ساواک درباره ایشان آمده است:
شیخ غلامحسین جعفرى هتاکترین آخوندى است که در جنوب شرق تهران ساکن است. با این که زندانى بوده است به هیچوجه زیر بار تسلیم تعهد نمىرود. با این که امام جماعت است و نباید روى منبر برود ولى نشسته توى مسجد مردم را تحریک مىکند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 #دیدار با آیتالله #سید_حسن_معین_شیرازی
💠 روز گذشته توفیق داشتم با آیتالله معین شیرازی از علمای تهران که سالهاست ریاست هیئت مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات را برعهده دارند دیدار کنم.
خاندان ایشان تا چند پشت همگی از سادات جلیلالقدر و علمای تهران بودند و نسب ایشان از طرف مادر به علامه مجلسی میرسد.
پدرشان حاج آقا معین شیرازی از عالمان اهل سلوک و عرفان در تهران بودند.
در این دیدار ضمن تقدیم برخی از اسناد تحصیلی ایشان مربوط به اوایل دهه ۴۰ از سوی مرکز اسناد حوزه و روحانیت، مقرر شد نسبت به تنظیم تاریخ شفاهی این عالم پرتلاش اقدام نماییم.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ این روزها، ضدیت جماعتی با روحانیت، به ستیز آنها با تمام مظاهر دینداری و ملی انجامیده است. چیزی که نظیرش را در دوران مشروطه دیدهایم که چهها بر سر فرهنگ مردم این سرزمین نیاورد.
این روزها عدهای اندک، در فضای مجازی و حقیقی چنان افراد معتقد را در فشار قرار داده و به باد فحش و استهزاء گرفتهاند که بعضی برای حفظ حیثیت خود مجبورند تظاهر به بیدینی و بیاعتقادی به ملیت خود کنند و جمعی هم ژست اپوزیسیون بگیرند.
خواندن عبارات زیر به قلم #عبدالله_مستوفی از رجال دوران قاجار و پهلوی را توصیه میکنم👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
✍ این روزها، ضدیت جماعتی با روحانیت، به ستیز آنها با تمام مظاهر دینداری و ملی انجامیده است. چیزی که
✍ این روزها، ضدیت جماعتی با روحانیت، به ستیز آنها با تمام مظاهر دینداری و ملی انجامیده است. چیزی که نظیرش را در #دوران_مشروطه دیدهایم که چهها بر سر فرهنگ مردم این سرزمین نیاورد.
این روزها عدهای اندک، در فضای مجازی و حقیقی چنان افراد معتقد را در فشار قرار داده و به باد فحش و استهزاء گرفتهاند که بعضی برای حفظ حیثیت خود مجبورند تظاهر به بیدینی و بیاعتقادی به ملیت خود کنند و جمعی هم ژست #اپوزیسیون بگیرند.
📖خواندن عبارات زیر به قلم #عبدالله_مستوفی از رجال دوران قاجار و پهلوی را توصیه میکنم:👇
«مشروطهچیها بعد از عزل محمدعلی شاه، چون خرشان از پل گذشته بود، نمیخواستند زیر بار روحانیون بروند. دشمنی انسان به چیزی که از آن اطلاع ندارد امری طبیعی است. آقایان هم که از معارف اسلامی بیخبر بودند، دشمنی روحانیون را با هرچه با دیانت سر و کار داشت وجهه همت خود قرار داده و تا توانستند مردم را به بیدیانتی سوق دادند.
اکثریت مردم که همیشه تابع رؤسا (خواص) هستند، همینکه وضع را اینطور دیدند، بعضی ظاهراً و برخی ظاهر و باطن، باد به بوق بیدیانتی کردند. کار به جایی رسید که یکی از حزبهای سیاسی آن دوره، به تقلید انقلابیون عهد انقلاب کبیر فرانسه، جدایی مذهب را از سیاست جزو مرام خود کرد...
بهانه ایجاد این رویه هم همان آزادی مذهب و اصل مسلم #دموکراسی بود که آقایان مشروطهچیها بین آزادی اختیار مذهب، با لاقیدی در عملیات مذهب اختیار شده، نمیخواستند فرق بگذارند.
حتی در این اواخر نهی از معروف و امر به منکر را به اسم آزادی مذهب، به خود اجازه میدادند.
مردمان متنسک نزد آنها منفور و هرکس بیشتر اظهار بیدینی میکرد نزد آنها محبوبتر بود و هرکس را که به لوازم مذهب قیام میکرد فاناتیک میخواندند.
آقای #علی_اکبر_دهخدا میگوید:
در بدو مشروطیت روزی با سیدی اردبیلی که از وجوه مشروطهچیها بود، نزد استاد حسین خیاط که در بازار کنار خندق نزدیک سه راه مسجد شاه، دکان داشت و او هم از مشروطهچیها بود رفتم. سید و استاد خیاط یاوهگویی به دین و مذهب را شروع کرده، آنچه از کفر و الحاد در انبان فکر خود داشتند بیرون ریختند. پس از ساعتی برخاستیم، نزدیک مسجدی رسیدیم. سید به من گفت دو دقیقه تأمل کنید تا من بیایم. من ایستادم. دو دقیقه، ده و پانزده و بیست دقیقه شد، از سید اثری ظاهر نگردید. به خیال اینکه مبادا حادثهای برای او رخ داده باشد داخل مسجد شدم. ابتدا به جاهایی که احتمال میدادم رفتم نیافتمش، ناگزیر به جایی که هیچ احتمال نمیدادم یعنی در داخله مسجد هم سری زدم، دیدم سید در حال رکوع است. ذکر رکوع را بقدری تکرار کرد که هیچ پیشنمازی و لو در رکعت اول نماز آنقدر طول و تفصیل نمیداد. من همینکه وضع را اینطور دیدم خود را پشت ستون پنهان کردم. آقا سجود رفت و آنقدر سجود را به درازا کشید که من تاب نیاورده یکسر به منزل آمدم. سید سه ربع بعد از من به منزل رسید. از او سبب تأخیر را سؤال کردم، در جواب من واقعهای را اختراع کرده و من تا زنده بودم چیزی به روی او نیاوردم.
در آن دوره از این قماش مسلمانهای واقعی ترسو زیاد بودند که عملیات مذهبی خود را از سایرین پنهان کرده و از ترس مشروطهچیها در مجالس و محافل، خود را بیدین جلوه میدادند.»
📚(شرح زندگانی من ج۱ ص۳۱۶ و۳۱۷)
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🛑 پس از گذشت ۱۳۸ سال
👈 عکس نادر: آیت الله حاج ملا علی کنی (ره) در کنار مدیران مدرسه دارالفنون
✍ #محمدصادق_ابوالحسنی
🔰توضیح عکس: در این تصویر نادر چهره محمدحسین خان ادیب الدوله، جعفر قلی خان نیرالملک و علی قلی خان مخبرالدوله به چشم میخورد؛ رجالی که هر یک زمانی مدیریت مدرسه دارالفنون را در اختیار داشتند و برخی نیز بعداً به تصدی وزارت علوم و معارف رسیدند. این تصویر تاریخی که از آرشیو عکسهای معاونت ملی به دست رسید، همعصر ناصرالدینشاه قاجار است و نشان میدهد که آن عالم فرهنگبان، علاوه بر محوریت در محکمه شرعی و امور دینی مردم، با نخبگان فرهنگی و آموزشی وقت نیز ارتباط نزدیک داشته و از تاثیرگذاری بر آنان غافل نبوده است. امروز نیز بیش از هر زمان دیگر به ارتباط و اثربخشی نزدیک علمای حوزه علمیه بر مراکز آموزشی بویژه آکادمیک و دانشگاهی نیازمندیم.
منبع:
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠درگذشت فقیه و عارف بزرگ آیتالله میرزا محمدعلی شاه آبادی در روز پنجشنبه سوم آذر ۱۳۲۸ ش
#آیت_الله_شاه_آبادی در اعتراض به جنایات رضاخان به مدت یازده ماه در جوار حرم حضرت عبدالعظیم(ع) به صورت تحصن به سر برد. بسیاری از روحانیون در اثر فشار حکومت رضاشاه مجبور به کنار گذاردن لباس روحانی شدند، اما آیتالله شاه آبادی به منظور مقابله با اقدام او، هفت تن از فرزندان خود را به لباس روحانیت ملبس نمود.
🔹وی در طول امامت خود در مسجد جامع، به تدریس و وعظ و خطابه میپرداخت و هیچگونه اعتنایی به ممنوعیت منبر و دشمنی رضاخان با این گونه شعائر مذهبی نداشت. از این رو عوامل حکومت وقتی دیدند مشارالیه بر روی منبر علیه آنها سخنرانی و افشاگری میکند به خیال خود برای اینکه او را از این کار باز دارند، منبر مسجد جامع را ربودند ولی وی هم چنان به بازگویی حقایق علیه جنایت آنان میپرداخت. مؤمنین بارها در تهیه منبر دیگر به ایشان اصرار میکردند ولی آیتالله شاه آبادی میفرمود: من ایستاده سخن میگویم تا بدانند منبر سخن نمیگوید.
🔹مرحوم میرزا محمدصادق شاه آبادی برادر زاده آیتالله شاه آبادی میگوید:
«زمانی که رضاخان منبر رفتن را ممنوع کرده بود و روضهخوانی نمیشد و اگر کسی میخواست دهه عاشورا را روضهخوانی راه بیندازد، باید هنگام اذان صبح، پنهانی جلسه عزاداری درست کند و در خانهاش را هم ببندد، درست همان وقت، ایشان در مسجد جامع منبر میرفت و برنامه عزاداری دائر میکرد و رئیس کلانتری بازار هم میآمد جلوی در میایستاد و حرفهای ایشان را گوش میکرد و جرأت نمیکرد که چیزی بگوید و میرفت.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔰 مهاجرت علما به تهران!
✍ حقیقت آن است که اگر هجرت یا بازگشت برخی از فقها و حکمای گذشته به تهران نبود، هرگز #حوزه_تهران به معنای حقیقی آن شکل نمیگرفت.
شکلگیری #حوزه_حکمی_تهران با هجرت یکی از حکما یعنی #ملا_عبدالله_زنوزی از اصفهان به تهران آغاز شد و حکمای طبقه بعدی هم همگی مهاجر بودند.
نخستین فقهای بزرگ حوزه تهران نیز عدهای از شاگردان #صاحب_جواهر و #صاحب_ریاض و #شیخ_انصاری بودند که از اقامت در حوزه نجف دست کشیدند و از میان همه شهرها تهران را برای اقامت، تدریس و ترویج برگزیدند.
این مجموعه از حکما و فقها از آغاز تا چندی پیش، علت محدثه حوزه تهران بودند، اما امروز که این حوزه کهن نیازمند علت مبقیه است، دچار مهاجرت معکوس شده و متأسفانه بعد از پیروزی انقلاب تا امروز، این خلأ شدت یافته و به یک بحران تبدیل شده است.
گذشتگان در مهاجرت به تهران چه انگیزه و اندیشهای داشتند که عالمان این عصر به آن نمیاندیشند؟!
حتی در دوران طاغوت، آن زمان که حوزه علمیه قم به اقتدار رسیده بود، حوزه تهران همچنان در اوج بود؛ هم در فقاهت و هم در حکمت؛ مساجد و محلات هم سرشار از مجتهدانی مردمی و خدوم. اینان عمدتا شاگردان حاج شیخ یا آیتالله بروجردی و امام خمینی یا حوزه نجف بودند که ترجیح دادند به تهران بیایند و در حوزه تهران به تدریس و تبلیغ بپردازند.
اما مشکل امروز چیست؟ علما به چه میاندیشند که از تهران، پایتخت نظام اسلامی دوری میکنند؟ چه موانعی برای مهاجرت فقها و حکما به تهران وجود دارد؟
#آسیب_شناسی_حوزه_تهران
📷 نمایی از یک حجره در یکی از مدارس تهران قدیم
🕌 @tarikh_hawzah_tehran